Børnehaveklasse

Når børnene begynder i børnehaveklasse, møder de med vidt forskellige forudsætninger i forhold til sprog og læsning. Det er børnehaveklasselederens opgave at tilrette en læse- og skriveundervisning, som tager udgangspunkt i det enkelte barns ressourcer. For at kvalificere arbejdet har børnehaveklasselederen adgang til tidligere resultater og beskrivelser af børns sprog og forudsætninger for læsning, som er blevet foretaget i dagtilbuddet. Resultaterne og beskrivelserne danner udgangspunkt for både en overleveringssamtale mellem dagtilbud og skole inden skolestart såvel som udgangspunkt for at tilrette læse- og skriveundervisningen det enkelte barn. Resultaterne og beskrivelserne fra dagtilbuddet tilgår børnehaveklasselederen i Hjernen og Hjertet – skole.

I børnehaveklasse arbejdes med forskellige sproglege, sproglig opmærksomhed, samtale, oplæsning og fortælling samt opdagende læsning og skrivning. Eleverne inspireres til at udforske tale- og skriftsproget på egne præmisser og at eksperimentere med sprogets muligheder gennem leg for derved at erfare, at skriftsproget kan bruges til at kommunikere med.

Kompetencemål for sprog i børnehaveklassen: Eleven er opmærksom på forskellige måder at anvende sprog på.

Det varierer fra skole til skole, hvordan børnehaveklasselederne sikrer sig, at de bindende mål opfyldes.   

Opmærksomhedspunkter er grundlæggende færdigheder, som har betydning for, om eleven kan få et tilstrækkeligt udbytte af undervisningen på de efterfølgende klassetrin. 

Opmærksomhedspunkter i slutningen af børnehaveklassen: Eleverne kan genkende alle bogstavernes form, navn og lyd (undtagen q, w, x og z).

Nogle elever viser ikke interesse for at arbejde med sproglige aktiviteter, og disse elever følges med særlig opmærksomhed, da det kan være tegn på senere vanskeligheder.