11. oktober 2019

Kommunens IT er igen i drift

Kommunens IT er igen i drift

Update kl. 14.30: Så er der ved at være styr på IT-nedbruddet, der bl.a. har lammet kommunens hjemmeside og telefoner en stor del af formiddagen. Det vil tage et par timer, men så vil alt være oppe at køre igen. Det er allerede nu muligt at ringe til kommunens afdelinger an på om de har åbent. Tak for jeres forståelse og rigtig god weekend.

....

Ringkøbing-Skjern Kommune oplever i øjeblikket et massivt IT-nedbrud, der betyder, at alle systemer er nede. Der arbejdes på problemet.

- Nedbruddet begyndte i går aftes. Siden da har vi kortvarigt haft nogle systemer oppe at køre, men vi oplever, at de bryder ned igen. Generelt set så er situationen lige nu den, at kommunens hjemmeside og telefoner er nede. Det betyder, at der ikke kan ringes direkte til fx Borgerservice eller JobCenter, siger Jesper Lemming, leder af HR og Kommunikation.

Det samme gælder for skoler, børnehaver og plejehjem. Et nødberedskab er sat i værk, så telefoner bliver viderestillet til vagthavende, der kan udlevere mobilnumre på kommunens enheder. Nødkaldssystemer hos svage og ældre borgere er ikke påvirket af nedbruddet.

- Da vagthavende har travlt, og vi vil derfor gerne henstille til, at man kun ringer til kommunen, hvis det er tvingende nødvendigt, siger Jesper Lemming.

Nedbruddet er sket i forbindelse med en opgradering af kommunens datacenter. Der er dermed ikke tale om et udefrakommende angreb på kommunens IT-systemer. Hvad der præcis er årsagen, er endnu ikke kortlagt.

Borgere og brugere af kommunens tilbud kan følge udviklingen på kommunens hjemmeside under nyheder. Der vil også løbende komme opdateringer på kommunens Facebook-side.

- Vi arbejder på at finde fejlen, men kan på nuværende tidspunkt ikke sige, hvornår vi igen har stabil drift, siger Jesper Lemming.

Næste opdatering på kommunens hjemmeside og på Facebook kan forventes klokken 14.30.