19. februar 2020

Vand giver ekstra-arbejde for kommunens vejfolk

Foto: Merete Jensen

Normalt er det vintervarsler om isglatte veje og behov for salt- eller grusspredning, der optager Ringkøbing-Skjern Kommunes Vej & Park-afdeling på denne tid af året. Eller snestorme, der tvinger sneplovene ud på vejene midt om natten, så alle vi andre kan komme trygt og sikkert på arbejde om morgenen.

Men med den milde og regnfulde vinter, er det i år vandet, der driller.

For det er vådt derude. Så usædvanligt vådt, at kommunens ’Giv os et praj’-funktion på hjemmesiden og mobilapp’en ”Skyhost borgertip” også lige nu løber over med henvendelser fra borgere, der beder kommunen gøre noget ved problemer med oversvømmede veje, mudrede stier og fyldte grøfter.

- Igennem meget lang tid har vejen mellem Stauning og Skjern f.eks. været mere eller mindre oversvømmet i det ene spor lige uden for Stauning, og cykelstien er helt væk i vand. Det har vi fået rigtig mange henvendelser fra borgere om, fortæller Kristian Korsholm, afdelingsleder i Ringkøbing-Skjern Kommunes Vej & Park afdeling.

Afdelingen har været ude og sætte advarselsskilte op efter politiets anvisninger. Ret meget mere er der ikke at gøre, før regnen stopper og vandet forsvinder af sig selv:

- Vandet står så højt på markerne langs vejen, at pumper vi det væk fra vejen, løber det bare tilbage. Vi har simpelthen ikke mulighed for at pumpe alt det vand væk, siger Kristian Korsholm.

Samme svar har han til de borgere, der henvender sig om overfyldte grøfter.

- Vi kan ikke grødeskære os ud af problemet med så store mængder nedbør som vi har haft i år. Jorden er mættet, og når alt står under vand, er der ingen steder for vandet at løbe hen, siger Kristian Korsholm.

Opgaverne prioriteres

Ligesom vand på vejen kan få sindene i kog hos mange, kan huller i asfalten, et ødelagt skilt, et væltet træ, grødeskæring, klipning af rabatter eller f.eks. vejarbejde også få folk til tasterne på sociale medier som Facebook eller med henvendelser på ’Giv os et praj’-siden.

Derfor minder Kristian Korsholm om, at afdelingen knokler på for at nå det hele:

- Vi er rigtig glade for, at borgere hjælper os med at påpege fejl og mangler, for alene dét at tjekke asfalten i hele kommunen er uoverkommeligt for os. Vi har over 1.800 kilometer asfaltvej af varierende standarter i Ringkøbing-Skjern Kommune. Det svarer næsten til den afstand, der er fra Ringkøbing til Rom, så vi kan ikke være over alle strækninger og vi vil ikke bruge ressourcer på at køre kommunen rundt for at lede efter problemer, der skal ordnes. Men når det er sagt, så håber jeg også, at folk har forståelse for, at vi har begrænsede ressourcer, og at vi er nødt til at prioritere opgaverne.

Så en henvendelse på kommunens facebookside eller via ’Giv os et praj’-siden er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at en opgave bliver løst med det samme.

- Der er opgaver, som vi af f.eks. sikkerhedsmæssige årsager tager os af med det samme. Men vi får også en del henvendelser om Vejdirektoratets veje eller om private fællesveje, som ikke er vores ansvarsområde. Derudover er der opgaver som vi vurderer falder under bagatelgrænsen, og der er opgaver som er sæsonbestemte og som f.eks. er afhængige af, at vejrliget vender og vandet forsvinder eller risikoen for frostvejr er overstået, siger Kristian Korsholm og tilføjer,

- Vi vil gerne hjælpe alle, men vi kan altså ikke trylle, og når vejret er ekstremt og der f.eks. kommer så meget vand som i løbet af denne vinter, så er det svært at hamle op med.

 

FAKTA:

Giv os et praj-funktionen er stedet, hvor man kan fortælle kommunen om f.eks. behov for snerydning og saltning, defekt trafiksignal, deponeret materiale på vej, sti eller fortov, døde dyr langs strand eller landevej, dårlige oversigtsforhold, fyldt offentlig skraldespand, glasskår eller skader på vej, sti eller fortov, skader på offentligt toilet, legeplads, bord/bænkesæt og lignende, skader på skilt og manglende skilt, stoppet eller defekt rendestensrist, vand på kørebanen, væltet træ eller manglende beskæring og forekomst af bjørneklo.

Alle henvendelser vurderes og prioriteres i forhold til sæson, ressourcer og andre arbejdsopgaver - og løses ikke nødvendigvis i takt med, at de indløber.

Man kan rapportere via hjemmesiden på https://www.rksk.dk/borger/vej-trafik-transport/giv-et-praj-anmeld-problemer eller hente app'en "Skyhost Borgertip" i App store eller Google Play på sin mobil.