Skattekisten
Her har vi samlet forskelligt ”guld”, som du kan tage og bruge, som det lige passer for dig – noget er mere rettet mod arbejdsgivere, andet mere mod medarbejderne. Uanset din stilling, så er alt her til fri afbenyttelse og inspiration.
Har du spørgsmål eller ønsker til mere viden, så lad os det endelig vide.
Vi har et samarbejde med konsulenthuset CABI om evaluering af Langtidsrask.
CABI har dog mange andre gode tilbud til virksomheder – både offentlige og private – inden for bl.a. sygefravær.
I kan se mere her: https://www.cabiweb.dk/temaer/sygefravaer/
Vi vil også gerne dele den første midtvejsrapport, som CABI lavede om Langtidsrask – den er udarbejdet i januar 2019.
Midtvejsevaluering af projekt Langtidsrask >>
Ovenstående dokument er ikke webtilgængelige, hvilket betyder, at har du brug for hjælp til at få kendskab til indholdet kan du kontakte forløbskoordinator Christina van Diemen via mail besk-langtidsrask@rksk.dk
Så vil vi kontakte dig og præsentere dokumentet for dig indenfor 10 arbejdsdage.
I efteråret 2019 lavede CABI en afsluttende rapport over de første 2 år. Den kan I få ved at kontakte os i Langtidsrask. CABI er i øvrigt stadig med som ekstern evaluator. Der kommer nye rapporter i januar 2021 og til efteråret 2021.
Har du lyst til at følge os på LinkedIn?
Vi sætter nye spot på gode tips og tricks, gør opmærksom på hvor du kan finde os, laver indslag både i tekst og video om det der optager os.
Du er velkommen til følge Langtidsrask på LinkedIn >>
Vi har lavet et tilbud til ansatte i ældreplejen i Sundhed & Omsorg, som vi har kaldt Mini-seminar.
I et mini-seminar tilbydes medarbejderne 6 kursusdage á 2 timer, hvor de i den første time får et fælles oplæg om f.eks. kost, motion, søvn, smertehåndtering, vanernes magt eller lignende emne.
I den anden time deltager medarbejderne i et forløb med enten diætist eller fysioterapeut, hvor de hver især arbejder med deres eget mål – men med støtte og inspiration fra diætist/fysioterapeut og de andre på holdet. På hvert af de to hold er de max. 6 deltagere.
Formålet med mini-seminaret er at give konkrete redskaber til, at deltagerne kan komme et skridt tættere på f.eks. sundere kostvaner, mere aktivitet i hverdagen, større selvværd. At give dem som har et ønske om at ændre en vane, hjælp til at blive bedre til at holde fast i det, der virker for den enkelte eller lære noget nyt, som kan være en hjælp i en travl hverdag.
Næste mini-seminar sættes i gang i februar 2021.
I Langtidsrask laver vi forskellige tiltag, som enten kan være rettet mod en konkret arbejdsplads eller rette sig bredere ud til deltagerne i Langtidsrask.
I efteråret 2020 har vi udviklet et koncept for Walk ’n’ Talk.
Hensigten er at give medarbejderne mulighed for at mødes socialt med kollegerne om en gå-tur enten lige før arbejdstids begyndelse eller ved fyraften.
Vi har forslag til forskellige emner, der kan drøftes på en gåtur, vi har små lette øvelser, der kan laves på turen – og vi kan også bare samle jer og gå en tur sammen for kollegaskabet.
Trænger din arbejdsplads til mere aktivitet i hverdagen, så kan vores fysioterapeut Louise være jeres sparringspartner.
Louise laver træningsøvelser rettet til jeres arbejdsmiljø og arbejdsdag, hvad enten I arbejder på kontor, inden for sundhed eller i en produktionshal.
Derudover står Louise også klar med råd og vejledning til de enkelte medarbejdere, hvis disse måtte have brug for konkrete øvelser eller redskaber til fx håndtering af smerter, arbejdsstillinger mm.
Alle virksomheder der er med i Langtidsrask inviteres til et møde i Idénetværket 1 gang årligt. Med til mødet inviteres også Sundhedscenter Vest, Willis Towers Watson og andre som har interesse i Langtidsrask.
Mødet kan have et specifikt tema, men kan også være en orientering om Langtidsrask, hvad vi har af erfaringer og særligt er det en mulighed for, at virksomheder mødes på tværs af brancher og kan hente inspiration hos hinanden.
I november 2020 havde vi sat ét tema på; det handlede om hvordan man som arbejdsgiver, TR/AMR kan spotte stress hos medarbejderne og hvordan man kan tage en samtale med en medarbejder, der er ramt af stress.
Vi havde lavet aftale med psykolog Merete Gren Hansen om at stå for de faglige oplæg til denne dag. Merete har efterfølgende ladet sig optage på video, så man kan få begge hendes oplæg tilsendt.
Del 1 handler om, hvordan man spotter stress – mens del 2 har fokus på, hvad man kan have som opmærksomhedspunkt, når man skal have en samtale med en medarbejder, der viser tegn på stress.
Vil du gerne have de to videoer tilsendt, så kontakt os på mail, eller find dem på vores LinkedIn-profil.
6900 Skjern