Fra NemID til MitID
For at betjene dig selv på nettet, bruge din digitale postkasse og se informationerne på Min Side på borger.dk etc., skal du logge på med MitID. Herunder kan du generelt læse om MitID/NemID.
NemID er blevet til MitID
Senest 1. november 2022 skulle alle tidligere NemID-brugere have MitID.
MitID bruges til alt det, du før brugte NemID til, fx til at overføre penge på netbank eller til at logge ind på borger.dk. Indtil 2023 skal NemID dog fortsat benyttes ved nethandel.
Få MitID
Der er forskellige måder at få MitID på. Men fælles er, at du skal bekræfte, hvem du er, – så ingen andre kan udgive sig for at være dig. Du skal også vælge et bruger-ID - og beslutte, hvordan du vil bruge MitID, fx med MitID app eller -kodeviser.
Selvbetjening
Få hjælp i Borgerservice til MitID
Der skal ikke bestilles tid til hjælp til MitID, du møder blot op.
Der er flere måder at få MitID på:
Få MitID på MitID.dk:
- Du kan få MitID på MitID.dk, hvis du har NemID. Du skal desuden have adgang til SMS eller e-mail, hvor du vil modtage informationer, som du skal bruge undervejs.
Få MitID med pas:
- Du kan bruge dit pas og MitID appen til at få MitID. MitID appen kan aflæse en chip i dit pas og dermed bekræfte, hvem du er. Det kan være et alternativ til at gå i Borgerservice.
Få MitID i Borgerservice:
- Du kan få MitID i Borgerservice. Husk at bestille tid i Borgerservice og medbringe gyldig legitimation.
Læs mere om, hvordan du får MitID på MitID.dk
Har du brug for hjælp til MitID, så kan du kontakte MitID support. Ring på telefon +45 33 98 00 10 eller skriv en besked.
Du kan også finde svar i hjælpeuniverset på MitID.dk.
Du kan også bede om hjælp hos nogen, du stoler på. Det kan være et familiemedlem eller en god ven. Du kan fx få MitID ved at låne vedkommendes telefon. Bare husk, at du ikke må dele:
- dine koder
- din MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser
- dit bruger-ID – undtagen med supporten, hvis du selv kontakter den.
På MitID.dk kan I læse mere om, hvordan man giver og modtager hjælp.
Du må gerne hjælpe andre med at få MitID - du kan fx låne din telefon ud. Den, du hjælper, må dog ikke dele sine koder eller bruger-ID med dig. Han eller hun må heller ikke udlevere sin MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser.
På MitID.dk kan I læse mere om, hvordan man giver og modtager hjælp.
Hvis du ikke har CPR-nummer eller NemID, kan du henvende dig i borgerservice. Husk at booke tid.
Har du glemt dit bruger-ID, kan du selv få det oplyst ved at logge på hjemmesiden MitID.dk med NemID.
Alternativt kan du:
- scanne dit pas i MitID appen: Åbn appen, vælg indstillinger (tandhjulet øverst til venstre) og vælg ’Opret MitID’. Hermed kan du genaktivere MitID med dit pas. Eller
- kontakte MitID supporten, som kan oplyse dig om dit bruger-ID. Du skal først identificere dig i telefonen ved at oplyse pas- eller kørekortnummer samt besvare nogle spørgsmål fra CPR-registret.
Har du glemt PIN-koden til din app, kan du selv genaktivere MitID app ved at scanne dit pas og ansigt i MitID appen. Åbn appen, vælg indstillinger (tandhjulet øverst til venstre) og vælg ’Opret MitID’. Hermed kan du genaktivere MitID med dit pas.
Andre muligheder:
- Du kan ringe til MitID supporten, som kan sende dig en midlertidig PIN-kode på SMS. Du skal først identificere dig i telefonen ved at oplyse dit pas- eller kørekortnummer samt besvare nogle spørgsmål fra CPR-registeret.
- Har du en MitID i reserve, fx i form af en MitID kodeviser eller en ekstra MitID app installeret på en anden telefon eller tablet, kan du selv bestille en midlertidig PIN-kode på MitID.dk.
Har du glemt din adgangskode til MitID kodeviser/kodeoplæser, eller er din adgangskode blevet spærret, kan du – hvis du også har MitID appen –, logge på MitID.dk og lave en ny adgangskode på din profilside.
Alternativt kan du:
- ringe til MitID supporten, som kan hjælpe dig med at oprette en ny adgangskode, når du har identificeret dig i telefonen ved at oplyse dit pas- eller kørekortnummer samt besvaret nogle spørgsmål fra CPR-registeret.
Har du ikke længere en MitID app på din telefon, eller har du fået ny telefon, så skal du hente og aktivere en ny MitID app.
Det gør du ved at scanne dit pas og ansigt i MitID appen. Hent appen, gå ind under indstillinger og vælg ’Aktiver app’.
Alternativt kan du:
- få en ny aktiveringskode ved at logge på din profil på MitID.dk. Det kan du dog kun, hvis du har MitID på en anden telefon/tablet eller en kodeviser. Det anbefales, at man har MitID på en ekstra enhed, fx en tablet, så man nemt kan geninstallere, hvis man mister sin telefon eller kommer til at slette appen.
- få en ny aktiveringskode i borgerservice.
Den 31. oktober 2021 lukkede de danske banker ned for brugen af NemID. Det betyder, at du ikke længere kan bruge NemID til at komme ind i din net- eller mobilbank, og du kan heller ikke godkende kortbetalinger på nettet med NemID.
Over en periode vil du opleve, at der er færre og færre muligheder for at bruge NemID. Når NemID udfases på andre private og offentlige hjemmesider og selvbetjeninger, vil du ikke kunne bruge disse, før du har fået MitID.
Efter den 30. juni fortsætter NemID med begrænset drift og afvikles gradvist frem til den 31. oktober 2023. Begrænset drift efter den 30. juni 2023 betyder bl.a., at det ikke længere vil være muligt at få support i forbindelse med NemID. Det vil fortsat være muligt at få hjælp til at spærre sit NemID via opkald til +45 72 24 70 50 for borgere og +45 72 24 70 90 for erhvervsbrugere med NemID medarbejdersignatur.
Har du NemID i dag, og vil du gerne fortsætte med at betjene dig selv på nettet, så skal du have MitID.
Læs hvordan du får MitID på MitID.dk.
MitID er personligt, og det er vigtigt, at du passer godt på det. Følg derfor disse råd:
- Vis aldrig dine koder til andre
- Udlever aldrig din MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser til andre
- Del aldrig dit bruger-ID med andre – undtagen med supporten, hvis du selv kontakter den
- Godkend aldrig noget med MitID på baggrund af fx et opkald, e-mail eller besøg fra nogen, som udgiver sig for at være fra din bank, fra supporten eller noget helt tredje. Du vil aldrig blive kontaktet på den måde
- Vær opmærksom på, hvilken handling du er ved at godkende med MitID. Hvis teksten ikke svarer til det, som du ønsker at gøre, eller hvis du ikke selv har igangsat handlingen, skal du lade være med at godkende.
Hvis du mister din telefon med MitID appen på eller din personlige MitID kodeviser, kan du ikke bruge MitID. Derfor er det vigtigt, at du har et MitID i reserve, da det kan tage tid at få en ny kodeviser eller en ny app. Måske kræver det ligefrem en tur i borgerservice.
Det er også en god ide at have en MitID app i reserve i det tilfælde, at du får en ny telefon og glemmer at aktivere den nye MitID app, inden du sletter den gamle. Så kan du nemlig hellere ikke længere bruge MitID. Læs om, hvordan du kan have et MitID i reserve på MitID.dk.
Hvis du mister din telefon, skal du straks spærre den MitID app, som er tilknyttet den telefon, du har mistet. Det gør du enten på MitID.dk eller ved at ringe til MitID supporten.
Det er en god idé at have MitID flere steder, fx både på din mobil og en tablet. Så har du altid en reserve, og du kan stadig kan godkende med MitID, selvom du mister din mobil med MitID appen på.
Hvis du har mistet din telefon med MitID appen, og du ikke har et alternativ som f.eks. en kodeviser, så kan du få aktiveret en ny MitID app på to måder: Du kan enten scanne dit danske pas og ansigt med MitID appen og på den måde få aktiveret en ny app, eller du kan få en ny aktiveringskode hos Borgerservice, som du kan bruge til at aktivere din nye app.
Hvis du har MitID app, kan du logge ind på MitID.dk og bestille en ny kodeviser eller kodeoplæser. Hvis du ikke har MitID app, skal du henvende dig i borgerservice.
Læs mere på MitID.dk
Hvis I er flere personer i samme husstand, som fx benytter den samme tablet, kan I bruge den samme MitID app. I skal bruge hvert jeres bruger-ID, da man kun må bruge sin egen MitID-identitet. Hvis I bruger den samme app, kan I derfor ikke bruge ansigtsgenkendelse eller fingeraftryk til at åbne MitID appen med.
Der er flere måder at få MitID på:
Få MitID på MitID.dk
- Hvis du har NemID, kan du få MitID på MitID.dk. Du skal desuden have adgang til SMS eller e-mail, hvor du vil modtage informationer, som du skal bruge undervejs.
Få MitID med pas
- Du kan bruge dit pas og MitID appen til at få MitID. MitID appen kan aflæse en chip i dit pas og dermed bekræfte, hvem du er. Det kan være et alternativ til at gå i Borgerservice. Passet skal være dansk/grønlandsk eller færøsk.
MitID understøtter udenlandske mobilnumre.
Alternativt kan du få MitID i borgerservice:
Du kan også få MitID i borgerservice, næste gang du er i Danmark. På MitID.dk kan du læse om gyldig legitimation, som du skal medbringe.
Du vil blive bedt om at besvare kontrolspørgsmål baseret på oplysninger i CPR eller medbringe et vitterlighedsvidne, som kan bekræfte, hvem du er. Det kan fx være et familiemedlem eller en ven. Vi anbefaler, at du medbringer et vitterlighedsvidne, da det ikke er sikkert, at der er data nok i CPR til, at der kan stilles kontrolspørgsmål.
Vitterlighedsvidnet skal have et gyldigt MitID, som skal være mindst 10 dage gammelt. Husk at booke tid i borgerservice.
Læs mere om, hvordan du får MitID på MitID.dk
Hvis du vil have adgang til offentlige tjenester som SU eller Skat i Danmark, skal du have et MitID.
Hvis du er virksomhedsejer eller har fuld tegningsret i en virksomhed, kan du nøjes med at bruge dit private MitID, når du skal tjekke Digital Post, indberette moms eller betale faktura på vegne af din virksomhed. Det er den løsning, der hedder MitID privat til erhverv.
Du kan automatisk bruge MitID i erhvervsmæssig sammenhæng, så snart du som privatperson har fået MitID, og skal altså ikke foretage dig yderligere.
MitID Erhverv til virksomheder og foreninger
Har du medarbejdere i din virksomhed eller medlemmer i din forening, der skal læse Digital Post, søge barselsrefusion eller logge på øvrige offentlige selvbetjeningsløsninger på vegne af organisationen. Så skal I fremover benytte MitID Erhverv, der erstatter NemID medarbejdersignatur.
I frivillige foreninger samt alm. foreninger, andelsforeninger og særlige foreninger kan foreningsrepræsentanten nøjes med at benytte sit private MitID. Foreningen skal registrere én foreningsrepræsentant i CVR, og det er denne foreningsrepræsentant, der alene kan gøre brug af sit private MitID.
Registrér en foreningsrepræsentant på Virk
Skal flere medlemmer i foreningen læse Digital Post og logge på øvrige offentlige selvbetjeningsløsninger på vegne af foreningen skal de gøre brug af MitID Erhverv. Foreninger med begrænset ansvar (erhvervsdrivende foreninger) skal også anvende MitID Erhverv.
Du kan hente MitID kodeviser eller kodeoplæser for en anden person, hvis du medbringer din fuldmagt i borgerservice.
Hvis du ikke har et dansk CPR-nummer, skal du i stedet bruge en P-kode. P-koden er en 8-cifret kode, du skal taste ind i MitID appen, hvis du bruger dit pas/ID-kort til at få eller ændre MitID med.
Du kan læse mere om P-koder på MitID.dk
Hvad kan jeg gøre, hvis jeg ikke har MitID?
Det skal være muligt at være borger i Danmark uden at have MitID. På trods af, at Folketinget har besluttet, at borgere i højere grad skal have mulighed for at betjene sig selv på internettet ved hjælp af MitID, kan der kan være flere årsager til, at en borger ikke kan få udstedt MitID.
Danske offentlige myndigheder har pligt til at give borgere uden MitID adgang til samtlige offentlige services. Borgere uden MitID kan derfor foretage de samme handlinger, ansøgninger og registreringer på lige fod med borgere, som har MitID.
Som tommelfingerregel har du som borger altid mulighed for at bede en offentlig myndighed om at få adgang til en service uden brug af MitID. Så selvom mange offentlige tjenester i dag kræver, at du som borger logger ind med MitID, kan du faktisk foretage de samme handlinger og anmodninger uden brug af MitID.
Hvilke muligheder har jeg?
Skal du foretage ændringer i dine personforhold, fx adresseskift, søge boligstøtte eller bestille feriepenge, kan du møde fysisk op i borgerservice og udfylde de relevante blanketter. Mange tjenester kan også tilgås online uden brug af MitID. Har du, fx af din praktiserende læge, fået en henvisning til en speciallæge, kan du lave opslag på behandlere på Sundhed.dk uden at logge på med MitID.
Som studerende kan du foretage uddannelsesvalg på optagelse.dk med og uden brug af MitID. Skal du søge SU, kan du ansøge ved at sende fysisk post til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen. Har du behov for at tilgå fx dine sundhedsoplysninger, kan du kontakte det pågældende sygehus eller egen læge.
Du har også mulighed for at give en pårørende fuldmagt til at handle på dine vegne. Det gør du via Digital Fuldmagt-ordningen, der giver adgang til mange offentlige selvbetjeninger. Din pårørende skal bruge sit eget MitID. Hvis der er tale om fuldmagt til ikke-offentlige selvbetjeninger – fx din netbank – skal du kontakte virksomheden direkte.
MitID er først og fremmest en app til smartphone og tablet. Du kan bruge MitID til fx at logge på netbanken eller borger.dk.
MitID har afløst NemID, fordi der er brug for et digitalt ID, som kan leve op til
fremtidens sikkerhedskrav og behov.
Med MitID er du godt beskyttet mod
identitetstyveri, da du kan få besked både gennem MitID appen, på SMS eller e-mail,
hvis nogen fx forsøger at aktivere MitID appen fra en ny enhed. Samtidig stilles der høje krav til
identitetssikring, dvs. at du kan dokumentere din identitet, både når du skal
have MitID, og når du bruger det til fx at overføre penge eller logge ind på en
selvbetjeningsløsning.
Det er gratis at få og bruge MitID.
Selvom du har fået MitID, skal du stadig beholde dit NemID nøglekort eller nøgleappen, indtil NemID lukker i oktober 2023.
Du kan læse mere om MitID på MitID.dk
Med et enkelt swipe i MitID appen kan du godkende eller logge ind med MitID på din smartphone eller tablet, fx hvis du skal overføre penge i din net- eller mobilbank, se dine skatteoplysninger eller handle på nettet.
Alternativer til appen
Der findes to alternativer til dig, som ikke har mulighed for at bruge appen: En MitID kodeviser og en MitID kodeoplæser. Hvis du ikke har mulighed for at bruge appen, vil MitID kodeviser være et godt alternativ, mens MitID kodeoplæser er beregnet til personer med nedsat syn.
Du kan vælge, om du vil have MitID kodeviser eller MitID kodeoplæser sendt med posten eller hente den i borgerservice. Når du har modtaget eller hentet MitID kodeviser eller kodeoplæser, skal den aktiveres, så den tilknyttes dig.
MitID kodeviser
MitID kodeviser er en lille elektronisk enhed, som viser dig en engangskode, som du skal indtaste, når du skal bruge MitID. MitID kodeviseren er så lille, at du kan have den i dit nøglebundt eller i lommen.
MitID kodeoplæser
MitID kodeoplæser har en stor skærm, der viser dig en engangskode, som du skal indtaste, når du skal bruge MitID. MitID kodeoplæser kan også læse engangskoden op. Den er beregnet til personer med nedsat syn.
MitID - Denmark’s national eID
The transition from NemID to MitID is approaching its end. The NemID solution is gradually closing down until 31 October 2023.
Towards 31 October 2023, NemID will continue with limited operation. Gradually, you can access fewer sites with your NemID. The limited operation means:
- Between 30 May and 30 June, you can only get a new key card and temporary passwords at Citizen Service (in Danish: borgerservice).
- After 30 May, citizens abroad cannot order a NemID for pick up at a Danish representation abroad.
- On 5 June, you can no longer use NemID to migrate to MitID.
- On 30 June, the NemID support closes down.
- After 30 June, issuing new NemID is not possible.
Read more about the closure of NemID:
Use MitID from today
Over time, digital self-service solutions will cease to offer login with NemID. You need a MitID to have continued access to digital self-service solutions. You can get MitID in several ways, either by scanning your passport in the MitID app or by visiting Citizen Service (borgerservice).
For users of NemID for business
All companies, authorities and organisations that use NemID for business (Employee Signature), need to switch to MitID Business before NemID for business closes.
Read more about MitID for business:
The Danish national eID, MitID, is every resident’s personal key to digital services in Denmark, including self-service solutions provided by the public sector.
In Denmark, your contact with the public authorities and many private companies starts on the internet. In a large number of areas, you are obliged to use digital self-service.
In order to access digital self-services, you need MitID which is your personal digital ID for login and digital signature. It allows citizens to access their public services 24 hours a day.
In the public sector this applies, for example, when you:
- change your address
- apply for childcare
- see your tax
- choose a doctor
- read your Digital Post
- leave Denmark.
You can get MitID through the MitID app if you have a Danish passport and access to a smartphone.
You can also apply for MitID by contacting your local municipality’s Citizen Service.
If you do not have MitID and, for instance, have received a summons from your hospital that you need to read immediately, you should contact your local municipality’s Citizen Service and apply for MitID.
It is important that you bring valid identification in order to receive MitID.
Some NemID users will need to update their ID information before getting MitID. If this applies to you, you have been notified via Digital Post from the Danish Agency for Digital Government or your Danish bank.
You will need a MitID app, a valid Danish, Greenlandic or Faroese passport and a phone to scan the passport. To get MitID with the MitID app you need:
- Your passport
- A smartphone that can scan your passport (NFC-reader). Most Android phones and iPhone 7 or newer will be able to. If you do not have a smartphone with NFC-reader, it is possible to borrow a smartphone that meets the requirements. Afterwards, you need to install the MitID app on your own device.
How to get MitID through the MitID app:
- Download the MitID app in App Store or Google Play
- Open the MitID app
- Tap ‘Create MitID’ and follow the steps. You will need your passport when you create your personal MitID in the app. Your passport is used to prove who you are. The information is only used for this – and is therefore not stored. You will be guided along the way when you follow the steps in the MitID app.
This is an alternative to a visit in a Citizen Service.
If you cannot do it yourself, you can get help from Citizen Service. In most municipalities, you have to book an appointment before showing up.When you visit a Citizen Service you need to bring valid ID and answer a set of questions about yourself (based on information about you from the CPR register) in order to confirm your identity. This requires that enough information about you exist in the CPR register, which can depend on how long you have lived in Denmark and if you have postal address in the country. If the system cannot generate enough questions for you to answer, then you need to bring a witness, who can testify to your identity. We recommend that you bring a witness.
To find your municipality and book an appointment, please go to 'Find en myndighed' (find authorities):
To read more about MitID, please go to MitID.dk:
NemID consists of User ID, a Password and a code card with codes (one-time codes). When you log on, you enter first your User ID and your Password, and then a code from your code card.
The code card is a small laminated card, the size of a credit card, carrying printed codes (one-time codes).
MitID replaces NemID
On 31 October 2022, the Danish banks closed down the use of NemID. This means you can no longer use NemID to access your online or mobile banking, nor can you authorise card payments online with NemID.
Over time, you will find that there are fewer and fewer options for using NemID. When NemID is phased out on other private and public websites and self-services, you will not be able to use these until you have MitID. If you have NemID today, and you want to continue to serve yourself online, you need MitID. The final shutdown of NemID will take place on 30 June 2023.
MitID is replacing NemID. As default, you need to obtain MitID instead of NemID. If you want to access your online banking and other public and private digital services you need MitID.
If you still want NemID then read more below on how to obtain NemID. You can obtain NemID when:
- You have a Danish CPR number
- You have reached the age of 15
- You are able to meet the ID requirements.
You don't need to be a Danish citizen. You can obtain NemID if you have a CPR number and valid ID. It is important that you have valid ID. Read more about valid ID in the section below.
There are two ways to obtain NemID. You can:
- Obtain NemID via personal appearance at a Citizen Service centre. Remember to book an appointment at the Citizen Service centre and bring valid ID.
- If you are living abroad you can order NemID online on the NemID website (requires Danish passport or Danish driving licence). You will need to pick up your temporary activation password at a Danish representation in the country you live in.
If you need help with NemID, you are always welcome to contact a Citizen Service centre.
You can also contact NemID support.
Call support: +45 72 24 70 50
Opening hours:
Monday to Friday: 08.30 – 20.00
Saturday, Sunday and public holidays: 10.00 – 16.00
24 December and 31 December: 10.00 – 14.00
Prøv MitID - Leg og lær i et lukket system



6950 Ringkøbing

6900 Skjern