Kvalitetsstandard - Hjælpemidler til hjemmet
Læs mere om de forskellige kvalitetsstandarder inden for hjælpemidler til hjemmet i listen neden for.
Hvad er ydelsens lovgrundlag?
Lov om Social Service § 112.
Hvilket behov dækker ydelsen?
Ydelsen skal kompensere for borgerens varigt nedsatte funktionsniveau.
Hvad er formålet med ydelsen?
At fremme borgerens mulighed for at være selvhjulpen i forhold til toilet- og badesituation. Kan desuden bevilges som et APVhjælpemiddel til personale og pårørende.
Hvem kan modtage ydelsen?
Der kan bevilges toiletstol og -forhøjer til personer, der i svær grad har vanskeligt ved at sidde, sætte sig eller rejse sig.
Toiletstol med hjul og badebænk bevilges til personer, der har væsentligt nedsat gangfunktion og som APV-hjælpemiddel til personale.
Toiletstol med kip og hejs bevilges som APV-hjælpemiddel efter en konkret, individuel vurdering af en sagsbehandlende terapeut.
Hvad indgår i ydelsen?
Toiletforhøjer, toiletstole med og uden hjul og bækkenstole med kip.
Hvad er ydelsens omfang?
Der ydes det bedst egnede og billigste hjælpemiddel efter en konkret individuel vurdering.
Alle behandlingsmuligheder skal være udtømte, inden ansøgningen kan behandles.
Hvem leverer ydelsen, og har borgeren frit leverandørvalg?
Hjælpemidler bevilges som et udlån fra kommunens hjælpemiddeldepot.
Borgeren har ikke frit leverandørvalg.
Hvad koster ydelsen for borgeren?
Ydelsen er gratis.
Hvordan følges op på ydelsen?
Borgeren har pligt til at oplyse Myndighedsafdelingen om ændringer i dennes helbredstilstand, som kan have betydning for behovet for hjælpemidlet.
Klageadgang
En klage skal være kommunen i hænde senest 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Hvis kommunen ikke giver borgeren fuldt medhold i klagen, sender kommunen klagen videre til Ankestyrelsen.
Hvad er ydelsens lovgrundlag?
Lov om Social Service § 112.
Hvilket behov dækker ydelsen?
Produktet skal kompensere for borgerens varige lidelse og væsentligt nedsatte funktionsniveau såsom voldsomme opmærksomhedsproblemer, angst med selvdestruktiv adfærd, svære indsovningsproblemer, lægeligt dokumenterede svære
problemer med kropsafgrænsning fx svære ADHD, Tourettes og svære psykiske lidelser.
Hvad er formålet med ydelsen?
Tyngdeprodukterne skal i væsentlig grad kunne lette den daglige tilværelse i hjemmet.
Hvem kan modtage ydelsen?
Borgeren skal have en væsentlig nedsat funktionsevne, der giver væsentlige problemer med at opretholde daglige aktiviteter.
Borgeren skal være lægefagligt udredt. Det skal være dokumenteret, at tilstanden er varig og ikke kan afhjælpes på anden vis, f.eks. ved psykoterapi, fysioterapi, ergoterapi, pædagogisk indsats med mere. Alle lægefaglige behandlingsmuligheder skal være udtømte.
Hvad indgår i ydelsen?
Tyngdeprodukter, der er CE godkendt som medicinsk udstyr.
Hvem leverer ydelsen og har borgeren frit leverandørvalg?
Hjælpemiddeldepotet leverer produktet. Der er ikke mulighed for frit leverandørvalg.
Hvad koster ydelsen for borgeren?
Ydelsen er gratis for borgeren.
Hvordan følges op på ydelsen?
Den sagsbehandlende terapeut følger op efter afprøvning.
Klagegang
En klage skal være kommunen i hænde senest 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Hvis kommunen ikke giver borgeren fuldt medhold i klagen, sender kommunen klagen videre til Ankestyrelsen.
Hvad er ydelsens lovgrundlag?
Lov om Social Service § 112.
Hvilket behov dækker ydelsen?
Ydelsen skal kompensere for borgerens varigt nedsatte funktionsniveau.
Hvad er formålet med ydelsen?
Formålet er, at borgeren bliver så selvhjulpen som muligt i forhold til f.eks. madlavning i køkkenet.
Hvem kan modtage ydelsen?
Arbejdsstole bevilges som udgangspunkt til personer med handicap eller kroniske lidelser, hvis der kan opnås væsentlig grad af selvhjulpethed i forbindelse med daglige arbejdsopgaver f.eks. madlavning og rengøring.
Funktionsnedsættelsen skal være af en sådan grad, at en almindelig kontorstol ikke kan tilgodese behovet.
Hvad indgår i ydelsen?
Arbejdsstol med centralbremse og ståstøttestol.
Hvad er ydelsens omfang?
Der ydes det bedst egnede og billigste hjælpemiddel efter en konkret individuel vurdering.
Der bevilliges som udgangspunkt kun køkken arbejdsstole.
Alle behandlingsmuligheder skal være udtømt inden ansøgningen kan behandles.
Ved behov afprøves tilpasses og instrueres brugere og pårørende og plejepersonalet i brugen af hjælpemidlet.
Hvem leverer ydelsen, og har borgeren frit leverandørvalg?
Kommunes hjælpemiddeldepot leverer som udgangspunkt stolen.
Borgeren har ret til frit valg af leverandør.
Hvad koster ydelsen for borgeren?
En køkken arbejdsstol ydes som udlån og er gratis for borgeren.
Klageadgang
En klage skal være kommunen i hænde senest 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Hvis kommunen ikke giver borgeren fuldt medhold i klagen, sender kommunen klagen videre til Ankestyrelsen.
Hvad er ydelsens lovgrundlag?
Lov om Social Service § 112.
Hvilket behov dækker ydelsen?
Produktet skal kompensere for borgerens varigt nedsatte funktionsniveau.
Hvad er formålet med ydelsen?
Produktet skal forebygge eller behandle tryksår.
Hvem kan modtage ydelsen?
Til borgere med tryksår eller risiko herfor kan der ydes hjælp til antitryksårs-hjælpemidler på baggrund af udfyldt risikoscoreskema.
Hvad indgår i ydelsen?
Som hovedregel vekseltrykmadras og specielle skummadrasser.
Hvad er ydelsens omfang?
Der ydes det bedst egnede og billigste hjælpemiddel efter en konkret individuel vurdering.
Bevilliges kun til anvendelse i plejeseng.
Alle behandlingsmuligheder skal være udtømt inden ansøgningen kan behandles.
Ved behov afprøves, tilpasses og instrueres brugere, pårørende og plejepersonale i brugen af hjælpemidlet.
Hvem leverer ydelsen, og har borgeren frit leverandørvalg?
Kommunens hjælpemiddeldepot leverer som udgangspunkt produktet.
Borgeren har frit leverandørvalg.
Hvad koster ydelsen for borgeren?
Produktet ydes som udlån og er derfor gratis for borgeren.
Hvordan følges op på ydelsen?
Der følges op ved behov og efter henvendelse fra borger, pårørende eller plejepersonale.
Klageadgang
En klage skal være kommunen i hænde senest 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Hvis kommunen ikke giver borgeren fuldt medhold i klagen, sender kommunen klagen videre til Ankestyrelsen.
Hvad er ydelsens lovgrundlag?
Lov om Social Service § 113b.
Hvilket behov dækker ydelsen?
Ydelsen skal dække behov for at udføre aktiviteter af væsentlig betydning hos borgere med en midlertidig nedsat funktionsevne.
Hvad er formålet med ydelsen?
Formålet er, at borgeren ved hjælp af det midlertidige hjælpemiddel bliver i stand til at udføre de aktiviteter, som er af væsentlig betydning for borgerens daglige livsførelse i en midlertidig og afgrænset periode.
Hvem kan modtage ydelsen?
Borgere med midlertidigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, hvor der inden for en overskuelig fremtid vil være udsigt til bedring af de helbredsmæssige forhold, og hvor der i en tidsafgrænset periode vil være et behov for at afhjælpe følgerne af den nedsatte funktionsevne.
Derudover skal hjælpemidlet:
- i væsentlig grad kunne afhjælpe følgerne af den nedsatte funktionsevne, eller
- i væsentlig grad kunne lette den daglige tilværelse i hjemmet, eller
- være nødvendigt for, at den pågældende kan udøve et erhverv.
Hvad indgår i ydelsen?
Genbrugshjælpemidler, som bruges i forbindelse med:
- personlig pleje (f.eks. toiletstol)
- mobilitet (f.eks. kørestol og rollator)
- forflytning (f.eks. glidestykke)
- øvrige hjælpemidler til almindelig daglig livsførelse.
Hvad er ydelsens omfang?
Støtten ydes som naturalhjælp i en afgrænset periode på op til tre måneder, hvorefter perioden kan forlænges ved behov. Der leveres det bedst egnede, billigste hjælpemiddel.
Hjælpemidler kan kun udlånes én gang inden for den samme midlertidige periode. Er der tale om en eller flere indbyrdes adskilte perioder, kan der ydes støtte én gang i hver periode.
Hvem leverer ydelsen, og har borgeren frit leverandørvalg?
Hjælpemidler udleveres fra kommunens hjælpemiddeldepot. Hvis borgeren har mulighed for det, afhenter man selv hjælpemidlet på depotet.
Der er ikke frit valg af leverandør.
Hvad koster ydelsen for borgeren?
Ydelsen er gratis.
Borgeren afholder selv udgifter til drift, rengøring og vedligeholdelse af hjælpemidlet - f.eks. udgifter til punkteringer.
Hvordan følges op på ydelsen?
Hvis forudsætningen for bevillingen ændres, revurderes denne. Viser det sig, at funktionsnedsættelsen mod forventning bliver varig, kan hjælpemidlet/ forbrugsgodet efterfølgende bevilges efter §§ 112 eller 113.
Borgeren har pligt til at oplyse, hvis hjælpemidlet ikke bruges. Hjælpemidlet skal herefter returneres til hjælpemiddeldepotet.
Er der særlige forhold at tage hensyn til?
Hjælpemidler og behandlingsredskaber udleveres fra sygehuset når:
- borger udskrives fra sygehus med behov for et behandlingsredskab som led i eller fortsættelse af den iværksatte behandling
- borger udskrives med restriktioner for at forhindre forringelse af det opnåede behandlingsresultat,
- borger udskrives med en genoptræningsplan på specialiseret niveau, som kræver træningshjælpemidler
Klageadgang
En klage skal være kommunen i hænde senest 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Hvis kommunen ikke giver borgeren fuldt medhold i klagen, sender kommunen klagen videre til Ankestyrelsen.
Hvad er ydelsens lovgrundlag?
Lov om Social Service § 112.
Hvilket behov dækker ydelsen?
Hjælpemidlet skal kompensere for borgerens væsentlige og varigt nedsatte funktionsniveau.
Hvad er formålet med ydelsen?
At borgeren med svære funktionsnedsættelser kan blive selvhjulpen med hensyn til forflytning til og fra sengen.
Som et APV-hjælpemiddel til plejepersonalet.
Hvem kan modtage ydelsen?
Hjælpemidlet bevilges af sagsbehandlende terapeuter på baggrund af en funktionsvurdering af borgeren.
Alle andre behandlingsmuligheder, herunder genoptræning, skal være udtømte.
Hvad indgår i ydelsen?
Plejeseng, sengegalge, sengehest, beskyttere til sengehestene og madras.
Hvad er ydelsens omfang?
En plejeseng.
Hvem leverer ydelsen, og har borgeren frit leverandørvalg?
Kommunens Hjælpemiddeldepot leverer plejesengen, der bevilges som et udlån. Der er ikke frit leverandørvalg.
Hvad koster ydelsen for brugerne?
Ydelsen er gratis.
Hvordan følges op på ydelsen?
Borgeren har pligt til at meddele Visitationsteamet om ændringer i dennes helbredstilstand, som kan have betydning for afgørelsen.
Borgeren eller dennes pårørende har pligt til at tilbagelevere ubenyttede hjælpemidler.
Klageadgang
En klage skal være kommunen i hænde senest 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Hvis kommunen ikke giver borgeren fuldt medhold i klagen, sender kommunen klagen videre til Ankestyrelsen.
Hvad er ydelsens lovgrundlag?
Lov om Social Service § 112.
Hvilket behov dækker ydelsen?
Puder til personer der har behov for trykaflastning og/eller siddestillingskorrektion.
Hvad er formålet med ydelsen?
Hjælpemidlet bevilges for at skabe en god siddestilling og trykaflastning, samt for at borgeren i videst muligt omfang kan opretholde en så normal og selvstændig hverdag som mulig.
Hvem kan modtage ydelsen?
Borgere der på grund af deres varigt nedsatte funktionsevne, har behov for at optimere siddestillingen og trykaflastning.
Hjælpemidlet bevilges af sagsbehandlende terapeuter på baggrund af en funktionsvurdering.
Alle andre behandlingsmuligheder skal være udtømte.
Hvad indgår i ydelsen?
Trykaflastende puder ud fra en terapeutfaglig vurdering med afsæt i et risikoscoreskema.
Hvad er ydelsens omfang?
Der kan som udgangspunkt bevilges én siddepude.
Hvem leverer ydelsen, og har borgeren frit leverandørvalgt?
Siddepuden leveres af Kommunens Hjælpemiddeldepot. Der er frit leverandørvalg.
Hvad koster ydelsen for borgeren?
Siddepuden ydes som udlån.
Hvordan følges op på ydelsen?
Borgeren har pligt til at meddele Visitationsteamet om ændringer i dennes helbredstilstand, som kan have betydning for afgørelsen.
Borgeren eller dennes pårørende har pligt til at tilbagelevere en ubenyttet pude.
Klageadgang
En klage skal være kommunen i hænde senest 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Hvis kommunen ikke giver borgeren fuldt medhold i klagen, sender kommunen klagen videre til Ankestyrelsen.
Hvad er ydelsens lovgrundlag?
Lov om Social Service § 112.
Hvilket behov dækker ydelsen?
Hjælpemidlerne skal kompensere for borgerens væsentlige og varigt nedsatte funktionsniveau.
Hvad er formålet med ydelsen?
Formålet med hjælpemidlerne er at gøre borgeren selvhjulpen med hensyn til daglige gøremål i hjemmet.
Hvem kan modtage ydelsen?
Hjælp kan ydes til borgere som på grund af sygdom, ulykke eller lignende er blevet varigt invalideret og som følge heraf ikke længere kan bruge almindelige redskaber, der er fremstillet til den almindelige befolkning som målgruppe, og som kan købes i
almindelig handel.
Hvilke aktiviteter indgår i ydelsen?
Specialfremstillede redskaber.
Hvad indgår i ydelsen?
Specialfremstillede redskaber for at kompensere for et specifikt handicap.
Hvem leverer ydelsen, og har borgeren frit leverandørvalg?
Kommunens Hjælpemiddeldepot leverer ydelsen.
Der er frit leverandørvalg.
Hvad koster ydelsen for borgeren?
Det ydes som udlån.
Hvordan følges op på ydelsen?
Borgeren har pligt til at meddele Myndighedsafdelingen om ændringer i dennes helbredstilstand, som kan have betydning for afgørelsen. Borgeren eller dennes pårørende har pligt til at tilbagelevere ubenyttede hjælpemidler.
Klageadgang
En klage skal være kommunen i hænde senest 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Hvis kommunen ikke giver borgeren fuldt medhold i klagen, sender kommunen klagen videre til Ankestyrelsen.