Kvalitetsstandard - Hjælpemidler til transport
Læs mere om de forskellige kvalitetsstandarder inden for hjælpemidler til transport i listen neden for.
Hvad er ydelsens lovgrundlag?
Lov om Social Service § 113.
Hvilket behov dækker ydelsen?
Ydelsen skal kompensere for borgerens varigt, stærkt nedsatte eller ophævede gangfunktion.
Hvad er formålet med ydelsen?
Køretøjet skal som vejledende regel gøre borgeren selvhjulpen i forhold til f.eks. indkøb, lægebesøg, fysioterapeut, dagcenter, besøg hos familie og venner.
Hvem kan modtage ydelsen?
Et udendørs el-køretøj bevilges ikke alene på grund af aldersbetinget nedsat gangfunktion.
Borger skal have et væsentligt og dagligt kørselsbehov.
Borger skal selv eller ved pårørendes hjælp varetage alle opgaver ved anvendelse af el-køretøjet.
Det er en betingelse, at borgeren er i stand til at manøvrere elkøretøjet på forsvarlig vis i trafikken. Der foretages om nødvendigt en afprøvning i lokalmiljøet.
Borgere, der har et kendt misbrug (medicin, alkohol, rusmidler), kan kun bevilges el-køretøj, hvis det er lægeligt dokumenteret, at misbruget er under behandling og ikke påvirker evnen til at færdes forsvarligt.
Hvad indgår i ydelsen?
Fabriksny 3-hjulet el-køretøj indkøbt ved leverandør.
Hvad er ydelsens omfang?
Hjælpen udgør 50 % af prisen på et almindeligt standardprodukt af den pågældende art.
Ydelsen bevilges kun én gang. Hvis der på grund af den nedsatte funktionsevne er brug for specialindretning, betaler kommunen de nødvendige merudgifter.
Alle behandlingsmuligheder skal være udtømte, inden ansøgningen behandles.
Andre foranstaltninger som f.eks. træning eller ganghjælpemiddel vurderes forud for stillingtagen til bevilling af evt. el-køretøj.
Kan kørselsbehovet dækkes ved benyttelse af offentlig transport, bevilges el-køretøjet ikke.
Hvem leverer ydelsen, og har borgeren frit leverandørvalg?
Kommunens hjælpemiddeldepot leverer hjælpemidlet.
Der er frit leverandørvalg. Myndighedsafdelingen oplyser om aktuelle leverandører på området i forbindelse med bevilling.
Hvad koster ydelsen for brugerne?
Der ydes fra kommunal side støtte på 50 % af standardproduktet.
Hvis borgeren vælger en dyrere løsning end det bevilligede, vil der blive tale om en yderligere egenbetaling, som skal afregnes direkte med leverandøren.
Som udgangspunkt afholder borgeren selv udgiften til vedligehold og reparationer, med mindre andet er aftalt.
Udgiften til udskiftning af dæk og slanger afholdes af borgeren.
Hvordan følges op på ydelsen?
Der følges ikke op på ydelsen, da el-køretøjet bevilges som et forbrugsgode og dermed bliver borgerens ejendom.
Er der særlige forhold at tage hensyn til?
Der kan indhentes status fra egen læge med oplysninger omkring diagnose, prognose og afklaring af, om det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt, at borger bevilges et el-køretøj.
I tvivlsspørgsmål kan man ved kørsel over 6 km/t. rekvirere en motorsagkyndig, som kan foretage en afprøvning.
Der ydes ikke hjælp til etablering af holdeplads og opbevaring af lader.
Det anbefales, at borgeren sikrer sig, at indboforsikringen dækker evt. skader eller tyveri.
Klageadgang
En klage skal være kommunen i hænde senest 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Hvis kommunen ikke giver borgeren fuldt medhold i klagen, sender kommunen klagen videre til Ankestyrelsen.
Hvad er ydelsens lovgrundlag?
Lov om Social Service § 112.
Hvilket behov dækker ydelsen?
En el-kørestol til indendørs og udendørs brug, som benyttes i hovedparten af dagtimerne.
Hvad er formålet med ydelsen?
Hjælpemidlet skal kompensere for borgerens væsentlige og varigt nedsatte gangfunktion.
Hvem kan modtage ydelsen?
Borgere, som på grund af deres nedsatte funktionsevne ikke kan færdes til fods eller i en manuel kørestol.
Alle andre behandlingsmuligheder, herunder genoptræning, skal være udtømte.
Hvad indgår i ydelsen?
Formålet med hjælpemidlet er at afhjælpe borgerens manglende gangfunktion, så borgeren i videst muligt omfang kan opretholde en så normal og selvstændig hverdag som mulig.
Hvad er ydelsens omfang?
En individuel tilpasset el-kørestol.
Der kan som udgangspunkt udlånes én kørestol. Der kan dog f.eks. i forbindelse med udlån af el-kørestol være behov for en transportkørestol.
Hvem leverer ydelsen, og har borgeren frit leverandørvalg?
Kommunens hjælpemiddeldepot leverer hjælpemidlet.
Der er frit leverandørvalg. Myndighedsafdelingen oplyser om aktuelle leverandører på området i forbindelse med bevilling.
Hvad koster ydelsen for brugerne?
Ydelsen er gratis for borgeren.
Hvis borgeren vælger en dyrere løsning end det bevilgede, vil der blive tale om en egenbetaling, som skal afregnes direkte med leverandøren.
Kommunen afholder udgiften i forbindelse med reparationer.
Udgiften til udskiftning af dæk og slanger afholdes af borgeren.
Hvordan følges op på ydelsen?
Borgeren har pligt til at meddele Myndighedsafdelingen om ændringer i dennes helbredstilstand, som kan have betydning for afgørelsen.
Borgeren eller dennes pårørende har pligt til at tilbagelevere ubenyttet kørestol.
Er der særlige forhold at tage hensyn til?
Hvis man er usikker på, om den enkelte er trafiksikker, indhentes vurdering fra egen læge eller kørelærer.
Klageadgang
En klage skal være kommunen i hænde senest 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Hvis kommunen ikke giver borgeren fuldt medhold i klagen, sender kommunen klagen videre til Ankestyrelsen.
Hvad er ydelsens lovgrundlag?
Lov om Social Service § 114.
Hvilket behov dækker ydelsen?
Borgere med varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der i væsentlig grad forringer evnen til at færdes eller i væsentlig grad vanskeliggør muligheden for at opnå eller fastholde et arbejde, eller gennemføre en uddannelse uden brug af bil.
Hvad er formålet med ydelsen?
Formålet med at yde støtte til bil er at tilgodese et kørselsbehov for mennesker med en varig nedsættelse af funktionsevnen, der bevirker, at de ikke – eller kun med betydelig vanskelighed – kan fungere i den daglige tilværelse uden brug af bil.
Hvem kan modtage ydelsen?
Borgere med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, som har et betydeligt kørselsbehov, der ikke kan dækkes på anden vis.
Hvad indgår i ydelsen?
- Rådgivning og vejledning
- Vurdering af behov for bil/indretninger ved hjemmebesøg
- Undersøgelser og afprøvninger af ansøgerens funktionsevne
- Indhentning af oplysninger fra ansøger, læger, sygehus og andre relevante instanser
- Afprøvning af biler og indretninger
- Indhentning af tilbud
- Opfølgning
Hvad er ydelsens omfang?
Der bevilges den bedste og billigste egnede bil/indretning, der opfylder borgerens behov, nu og eller i den forventede bevillingsperiode.
Normal udskiftning kan kun ske hvert 8. år, med mindre ansøgerens funktionsniveau bliver væsentligt dårligere, og der er behov for en anden og større bil.
Fritagelse for betaling af afgift efter brændstofforbrug eller CO2 afgift.
Kørekortspåtegnede særlige indretninger.
Funktionsafledte særlige indretninger.
Tilskud til erhvervelse af kørekort.
Der ydes hjælp til de nødvendige reparationer af de bevilgede særlige indretninger.
Hvem leverer ydelsen, og er der frit leverandørvalg?
Ydelsen leveres i henhold til kommunens aktuelle indkøbsaftale på området.
Der er frit valg, hvis en anden bil opfylder behovet lige så godt som den indstillede/bevilgede, og hvis borgeren selv er i stand til at finansiere en evt. prisdifference på bilen og den særlige indretning.
Hvad koster ydelsen for brugerne?
Borgeren skal som udgangspunkt selv betale mindst 50 % af den til enhver tid gældende låneramme over 96 lige store rater. Yderligere egenbetaling afhænger af indtægt og beregnes i hvert enkelt tilfælde (særlige regler for ansøger under uddannelse).
Hvis borgeren ønsker en anden og dyrere bil, som opfylder behovet, skal borgeren selv betale den samlede merpris på bilen samt de særlige indretninger.
Bevilgede indretninger i bilen betales af kommunen, med mindre borgeren ønsker at benytte et dyrere indretningsfirma end det firma, kommunen har aftale med. I så fald påhviler merudgiften borgeren.
Udgifter til drift, vedligeholdelse og reparationer af bilen påhviler borgeren, dog kan der søges hjælp til reparation af bevilget særlig indretning.
Er der særlige forhold at tage hensyn til?
Borgeren skal medvirke til belysning af sagen.
Borgeren er ansvarlig for drift, vedligeholdelse, reparationer og servicering af bilen.
Borgeren skal selv betale udgifter til forsikring, Falck abonnement samt eventuel tilvalg af ekstraudstyr (eks. metallak, fartpilot, klimaanlæg).
Borgeren skal være i stand til at betale sine afdrag på lånet.
Klageadgang
En klage skal være kommunen i hænde senest 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Hvis kommunen ikke giver borgeren fuldt medhold i klagen, sender kommunen klagen videre til Ankestyrelsen.
Hvad er ydelsens lovgrundlag?
Lov om Social Service § 112.
Hvilket behov dækker ydelsen?
En komfortkørestol til indendørs og udendørs brug.
Hvad er formålet med ydelsen?
Hjælpemidlet skal kompensere for borgerens væsentlige og varigt nedsatte gangfunktion, så borgeren i videst muligt omfang kan opretholde en så normal hverdag som muligt.
Hvem kan modtage ydelsen?
Borgere der har behov for en kørestol med indstillingsfunktioner, som ikke kan etableres i en anden kørestol.
Hvad indgår i ydelsen?
Levering af komfortkørestol på baggrund af en funktionsvurdering udarbejdet af den sagsbehandlende terapeut.
Hvem leverer ydelsen, og har borgeren frit leverandørvalg?
Kommunens Hjælpemiddeldepot leverer som udgangspunkt komfortkørestolen.
Der er mulighed for frit leverandørvalg.
Hvad koster ydelsen for brugerne?
Ydelsen er gratis for borgeren.
Udgiften til udskiftning af dæk og slanger afholdes af borgeren.
Hvordan følges op på ydelsen?
Borgeren har pligt til at meddele Myndighedsafdelingen, hvis der sker ændringer i helbredstilstanden, som kan have betydning for bevillingen.
Borgeren eller dennes pårørende har pligt til at tilbagelevere ubenyttet kørestol.
Klageadgang
En klage skal være kommunen i hænde senest 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Hvis kommunen ikke giver borgeren fuldt medhold i klagen, sender kommunen klagen videre til Ankestyrelsen.
Hvad er ydelsens lovgrundlag?
Lov om Social Service § 112.
Hvilket behov dækker ydelsen?
En kørestol til fast brug inden- og udendørs.
Hvad er formålet med ydelsen?
Hjælpemidlet skal kompensere for borgerens væsentlige og varigt nedsatte gangfunktion.
Hvem kan modtage ydelsen?
Borgere der har behov for en manuel kørestol.
Hjælpemidlet bevilges af sagsbehandlende terapeuter på baggrund af en funktionsvurdering.
Hvad indgår i ydelsen?
Formålet med hjælpemidlet er, at borgerens nedsatte gangfunktion understøttes, så borgeren i videst muligt omfang kan opretholde en så normal hverdag som mulig.
Hvad er ydelsens omfang?
Der kan bevilges én manuel kørestol.
Hvem leverer ydelsen og har borgeren frit leverandørvalg?
Kommunens Hjælpemiddeldepot leverer som udgangspunkt kørestolen.
Borgeren har ret til frit valg af leverandør.
Hvad koster ydelsen for borgeren?
Ydelsen er gratis. Udgiften til første årlige udskiftning af dæk og slanger på drivhjul afholdes af borgeren.
Hvordan følges op på ydelsen?
Borgeren har pligt til at meddele Myndighedsafdelingen, hvis der sker ændringer i helbredstilstanden, som kan have betydning for bevillingen. Borgeren eller dennes pårørende har pligt til at tilbagelevere ubenyttet kørestol.
Klageadgang
En klage skal være kommunen i hænde senest 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Hvis kommunen ikke giver borgeren fuldt medhold i klagen, sender kommunen klagen videre til Ankestyrelsen.
Hvad er ydelsens lovgrundlag?
Lov om Social Service § 112 om hjælpemidler.
Hvilket behov dækker ydelsen?
En rollator til indendørs og udendørs brug.
Hvad er formålet med ydelsen?
Hjælpemidlet skal kompensere for borgerens væsentlige og varigt nedsatte gangfunktion.
Hvem kan modtage ydelsen?
Borgere, der, på grund af deres varigt væsentligt nedsatte funktionsevne, kan opnå en høj grad af selvhjulenhed i hverdagen med en rollator.
Alle trænings- og behandlingsmuligheder, skal være udtømte.
Hvad indgår i ydelsen?
Bevilling af én rollator.
Hvem leverer ydelsen, og har borgeren frit leverandørvalg?
Kommunens hjælpemiddeldepot leverer rollatoren.
Der er frit leverandørvalg.
Hvad koster ydelsen for brugerne?
Rollator ydes som et udlån.
Hvordan følges op på ydelsen?
Borgeren har pligt til at meddele Visitationsteamet om ændringer i dennes helbredstilstand, som kan have betydning for afgørelsen.
Borgeren eller dennes pårørende har pligt til at tilbagelevere ubenyttede rollatorer.
Klageadgang
En klage skal være kommunen i hænde senest 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Hvis kommunen ikke giver borgeren fuldt medhold i klagen, sender kommunen klagen videre til Ankestyrelsen.