Kvalitetsstandard - Kommunikationshjælpemidler
Læs mere om kvalitetsstandarden for kommunikationshjælpemidler neden for.
Hvad er ydelsens lovgrundlag?
Lov om Social Service § 112 og § 113
Hvilket behov dækker ydelsen?
At kompensere for borgerens varigt nedsatte eller manglende funktionsevne.
Hvad er formålet med ydelsen?
At give borgeren mulighed for at udføre de aktiviteter, som er af væsentlig betydning for borgerens daglige livsførelse.
Hvem kan modtage ydelsen?
Borgere med betydelige syns-, høre- eller kommunikationsvanskeligheder. Udredning foretages af Center for Kommunikation i Herning.
Hvad indgår i ydelsen?
- Optiske hjælpemidler
- IT-hjælpemidler
- Kommunikationshjælpemidler
Hvem leverer ydelsen, og har borgeren frit leverandørvalg?
Center For Kommunikation, Herning foretager udredningen, hvor behovet for et hjælpemiddel vurderes individuelt ud fra en helhedsbetragtning.
Borgeren kan vælge leverandør, og støtten ydes efter regning, dog højst med et beløb svarende til prisen på det bedst egnede og billigste hjælpemiddel.
Hvad koster ydelsen for brugerne?
Kommunen giver tilskud til det bedst egnede og billigste hjælpemiddel.
Hvis borgeren vælger en dyrere løsning, vil der blive tale om en egenbetaling, som skal afregnes direkte med leverandøren.
Hvordan følges op på ydelsen?
Der foretages individuel opfølgning.
Klageadgang
En klage skal være kommunen i hænde senest 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Hvis kommunen ikke giver borgeren fuldt medhold i klagen, sender kommunen klagen videre til Ankestyrelsen.