Kvalitetsstandard - Visiterede boliger
Læs mere om de forskellige kvalitetsstandarder inden for visiterede boliger i listen neden for.
Hvad er ydelsens lovgrundlag?
§ 54a Stk. 1 (lov om almene boliger)
Hvilket behov dækker ydelsen?
Ydelsen dækker borgerens behov for omfattende, uforudsigelig og kompleks pleje og omsorg hele døgnet.
Hvad er formålet med ydelsen?
At tilbyde borgere med et særligt behov en bolig, som tilgodeser disse behov.
Hvem kan modtage ydelsen?
Borgere, som har en væsentlig nedsat evne til at tage vare på sig selv og et omfattende, uforudsigeligt og komplekst behov for hjælp og omsorg hele døgnet, som ikke kan afhjælpes med:
Genoptræning, daghjem, boligændringer, hjælpemidler, øget hjemmehjælp, aflastningsophold, nødkald, madservice eller øvrige sociale tilbud.
Borgere som er fysisk eller sprogligt voldsomme i deres udtryk, eller som er tilbøjelige til at forlade stedet og ikke at kunne finde hjem igen.
Det kan i enkelte tilfælde også dreje sig om borgere som har særlige vanskeligheder i forhold til at kunne rumme almindelige daglige indtryk og som derfor skal skærmes i mere afgrænsede omgivelser.
Visitationsteamet afgør, efter en faglig vurdering, om borgeren opfylder kriterierne.
Hvad indgår i ydelsen?
Bolig, hvor der er tilknyttet personale hele døgnet med mulighed for at få hjælp og støtte til:
- Personlig pleje og praktisk hjælp jf. servicelovens §§ 83, 83a og 87
- Ernæring
- Sociale aktiviteter
- Træning jf. servicelovens § 86
Hvad er ydelsens omfang?
Omfatter ophold i boform, som er indrettet ældre- og handicapvenligt, og hvor der er tilknyttet personale døgnet rundt.
Hvem leverer ydelsen, og har borgeren frit leverandørvalg?
Kommunens visitationsteam visiterer til plejeboliger.
Er man visiteret til en plejebolig i kommunen, kan man ønske ophold på et af de kommunale plejehjem, selvejende plejehjem eller friplejehjem.
Ønsker man plejebolig i en anden kommune, skal den pågældende kommune godkende hjemkommunens visitation.
Hvad koster ydelsen for brugerne?
Ydelsen er gratis for borgeren, men der skal betales indskud og husleje.
Hvordan følges op på ydelsen?
Kommunen har pligt til 1 gang årligt at lave uanmeldt tilsyn på kommunens plejehjem.
Er der særlige forhold at tage hensyn til?
Tildeling af bolig til ægtepar eller samboende forudsætter, at den ønskede bolig er egnet hertil.
Falder den visiterede ægtefælle bort, har man som pårørende ret til at blive boende i plejeboligen.
Borgere, som er visiteret til en plejebolig, kan frit vælge mellem garanti- eller fritvalgsventelisten.
Vælger man garantilisten, dvs. at man ikke har et specielt ønske om plejeboligens beliggenhed, skal der tilbydes en bolig inden for to måneder fra ansøgningen er godkendt.
Vælger man fritvalgsventelisten betyder det, at man ønsker et bestemt plejehjem. I dette tilfælde kan man ikke garanteres en bolig inden for to måneder.
Borgere, som accepterer anden bolig end den ønskede, har mulighed for at blive stående på ventelisten til det oprindelige ønske.
Borgere som er på aflastning, og som ikke kan være i egen bolig, indtil de tilbydes den ønskede plejebolig, forventes at acceptere det først givne boligtilbud.
Klageadgang
En klage skal være kommunen i hænde senest 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Hvis kommunen ikke giver borgeren fuldt medhold i klagen, sender kommunen klagen videre til Ankestyrelsen.
Hvad er ydelsens lovgrundlag?
Lov om almene boliger § 54
Hvilket behov dækker ydelsen?
Boligen opfylder den ældres specielle behov for en egnet bolig i forhold til indretning/placering, så borgeren kan opretholde sit funktionsniveau.
Hvad er formålet med ydelsen?
At tilgodese borgere, som har et særligt behov for leje af bolig.
Hvem kan modtage ydelsen?
Borgere, som har et varigt nedsat fysisk, psykisk og/eller socialt funktions- og færdighedsniveau, som ikke kan afhjælpes på andre måder, f.eks. genoptræning, daghjem, boligændringer, hjælpemidler, øget hjemmehjælp, nødkald, sociale tilbud, og som opfylder flere af følgende kriterier:
- Nuværende boligs indretning og adgangsforhold eller geografiske placering begrænser ansøgerens funktionsevne
- Nuværende bolig begrænser ansøgernes mulighed for at modtage pleje pga. personalets krav til et sikkert arbejdsmiljø
- En anden bolig vil forbedre eller bevare ansøgerens funktionsevne og selvstændighed
- At borgeren vil kunne profitere af at bo i et tættere nærmiljø
Hvad indgår i ydelsen
Bolig der er indrettet ældrevenligt.
Hvem leverer ydelsen, og er der frit leverandørvalg?
Kommunens myndighedsafdeling visiterer til ældreboliger.
Er man visiteret til en ældrebolig, kan man via myndighedsafdelingen søge om ældrebolig i en anden kommune.
Det forudsætter dog, at man opfylder kriterierne for boligvisitering i tilflytningskommunen.
Hvad koster ydelsen for brugerne?
Indskud og husleje er afhængig af boligen.
Er der særlige forhold at tage hensyn til?
Tildeling af bolig til ægtepar eller samboende forudsætter, at den ønskede bolig er egnet hertil.
Man er som borger ikke omfattet af målgruppen for en ældrebolig, hvis:
- Mulighederne for selv at søge en egnet almen bolig ikke er udtømte
- Man selv kan tilkalde hjælp ved telefon eller nødkald og i øvrigt bor i en egnet bolig
- Man har brug for en anden bolig, fordi den nuværende bolig og evt. udenoms arealer er for store, uoverkommelige eller for dyre
- Man har solgt sit hus, og står uden bolig
- Man er utryg ved at være alene, men ikke i øvrigt har varigt nedsat funktionsevne
- Man har en høj alder, men ellers ikke har varigt nedsat funktionsevne
Klageadgang
En klage skal være kommunen i hænde senest 4 uger efter at klageren har fået meddelelse om afgørelsen. Hvis kommunen ikke giver borgeren fuldt medhold i klagen, sender kommunen klagen videre til Ankestyrelsen.