16. april 2018

Nu skal der fart på elbilerne i Ringkøbing-Skjern Kommune

Borgmester Hans Østergaard og formand for Energirådet Jakob Agerbo på vej ud i kommunens nye elbil.

Der var ingen støj fra en forbrændingsmotor, ingen importeret benzin eller diesel involveret og ingen udledning af partikler i Naturens Rige. Kun ren køreglæde, lokalproduceret vindmøllestrøm til den stærke motor – og smil på læberne, da borgmester Hans Østergaard og formanden for Ringkøbing-Skjern Kommunes Energiråd Jakob Agerbo tidligere på ugen fik overrakt nøglerne til kommunens nye el-bil.

Fremover skal den være med til at aflive fordomme om el-biler og inspirere borgere i kommunen til at vælge en grønnere transport.

Kommunen går foran

- Her i Ringkøbing-Skjern Kommune vil vi gerne gå foran på den bæredygtige energi - også når det gælder grøn transport. Derfor har vi købt en elbil, som skal agere energi-ambassadør for kommunen, siger formanden for Energirådet Jakob Agerbo. Han tilføjer, at mens kommunen samlet set forventer at nå den ambitiøse målsætning om at være 100 procent selvforsynende på vedvarende energi i 2020, så sker det efter princippet om gyngerne og karrusellerne.

- Vi halter stadig bagud i forhold til Energi2020-Strategiens delmål om grøn transport, forklarer han og tilføjer, at der burde køre 1500 elbiler rundt i kommunen i 2020, hvis delmålet om reduktion af afbrænding af fossile brændstoffer i transporten skal nås.

I øjeblikket vurderer kommunens Energisekretariat, at der er ca. 50.

- Vi har i Energi2020-Strategien igennem mange år fokuseret på at producere mest muligt vedvarende energi, f.eks. fra vindmøller. Nu vil vi også gerne have, at borgerne og virksomhederne bruger den rene, grønne strøm, så derfor går kommunen foran, siger Jakob Agerbo.

- Det giver rigtig god mening, at vi selv bruger mere af den vindmøllestrøm, der produceres lokalt - og dobbelt god mening, når vi ikke længere skal indkøbe dyrt fossilt brændstof, tilføjer han.

Jakob Agerbo peger desuden på det faktum, at elbiler er blevet markant billigere at anskaffe, samtidig med at teknologien har udviklet sig, så de nu kører væsentlig længere på en opladning.

- Dermed er elbiler på få år blevet langt mere tilgængelige og anvendelige, siger han.

Miljø og økonomi hånd i hånd

Borgmester Hans Østergaard var Energirådets første formand, da det blev oprettet i 2008. Han kan også se fremtidsmuligheder i en grønnere bilpark – både blandt borgere og i kommunens egen organisation, men understreger, at miljø og økonomi skal gå hånd i hånd:

- I hjemmeplejen har vi allerede en håndfuld elbiler kørende, og kommunen som virksomhed har da et ønske om i de kommende år at udskifte vores fossile biler til elbiler og måske biogasbiler. Vi kalder os Naturens Rige, og det står vi ved, så på sigt må målet være helt at udfase de fossile køretøjer, siger borgmesteren.

- Men inden vi jager til at udskifte biler, skal vi undersøge, hvad sådan en omlægning koster. Elbiler er ofte dyrere i indkøb, men billigere i drift, så vi skal kigge økonomi over hele bilens driftsperiode, før vi træffer en endelig beslutning, understreger Hans Østergaard.

En helt almindelig bil

Kommunens nye elbil, en Nissan Leaf 2.0, er indkøbt under det EU-finansierede projekt COBEN, der fokuserer på grøn omstilling i landdistrikterne.

Tanken er, at bilen skal demonstreres af kommunens Energisekretariat, vises frem til inspiration og prøves af flest mulige borgere. Blandt andet er der planer om konkurrencer, hvor borgere i kommunen kan vinde råderetten over bilen i f.eks. en weekend.

- Planen er ikke, at vi som ansatte i kommunen skal hygge os med at køre elbil, men at den skal ud og arbejde for en grøn omstilling af transporten i kommunen. Den skal prøvekøres af flest mulige borgere og forhåbentlig inspirere til, at man vælger en elbil, næste gang man står og skal købe ny bil, siger Alexander Lauring Knudsen, projektleder på COBEN-projektet.

Han peger på, at der stadig eksisterer fordomme om, at elbiler ikke kan køre over lange strækninger eller har den samme motorkraft som biler på fossile brændstoffer:

- Det er nogle af de fordomme, vi gerne vil til livs. En elbil er fuldt ud lige så funktionsdygtig som enhver anden god bil, siger han og tilføjer, at kommunens nye elbil er en helt almindelig mellemklassebil, der bare kører 60 km på den mængde energi, der omregnet svarer til én liter brændstof.

Til sammenligning kører de fleste fossile biler kun omkring 16-20 kilometer på literen.

Elbilerne kan oplades derhjemme via en ladeboks, som man eksempelvis får med, når man køber elbilen. Alternativet er ladestationer rundt omkring i landet, og hér, indrømmer Alexander Lauring Knudsen, halter det stadig lidt:

- Vi er ved at undersøge muligheden for at opsætte flere ladestationer i kommunen, så forhåbentlig bliver der snart bedre mulighed at få sat strøm til den grønne transport, siger han.

 

FAKTA:

Af al den energi, der forbruges i Ringkøbing-Skjern Kommune, går ca. 23 procent til transport. Heraf går mere end halvdelen til person- og varebiltransport. Se lagkagediagrammet herunder.

Sundhed & Omsorg i Ringkøbing-Skjern Kommune har allerede seks elbiler.

Delmålet for transport i Energi2020-Strategien svarer til, at der ved udgangen af 2020 er ca. 1.500 elbiler i hele kommunen.

COBEN er et EU-støttet projekt, der handler om grøn omstilling i lokalsamfund – og i samskabelse med borgere, ildsjæle og foreninger. Projektet har særligt fokus på vedvarende energi, energirenovering og grøn transport.

Energi2020 er kommunens strategiske energiplan, der fokuserer på, at kommunen som område skal være 100 procent selvforsynende med vedvarende energi i år 2020. Det vil sige, at der produceres lige så meget bæredygtig energi, som der forbruges energi totalt i området.

Læs mere om Energi2020 her: www.energi2020.dk

 

Energiforbrug