Referat: 12. november 2025 kl. 08:00

Mødelokale 6, Rådhuset, Ved Fjorden 6, Ringkøbing
Social- og Sundhedsudvalget

Deltagere

  • Hans-Christian Blichfeldt
  • Jens Jensen
  • Rita Byskov
  • Susanne Høj
  • Linda Nielsen
  • Niels Kristian Larsen
  • Jens Erik Damgaard

Kopier link til punktet  -   Print

1 : Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Dagsordenen blev godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

2 : Opfølgning på udmøntning af Handicap og Psykiatripolitikken

Sagsnr: 23-009570

Sagsfremstilling

Handicap og Psykiatripolitikken 2023-2026 blev den 31. marts 2023 godkendt af Byrådet. 

Visionen for Handicap- og Psykiatripolitikken er, at Ringkøbing-Skjern Kommune skal være et godt sted at være for alle. Mennesker med funktionsnedsættelser skal have mulighed for at deltage i samfundslivet på lige fod med andre med udgangspunkt i den enkeltes ønsker og mål for fremtiden.

Der er tre målsætninger i politikken:

  • Helhed og sammenhæng i alle livets faser.
  • Flere i skole, uddannelse og beskæftigelse.
  • Det gode hverdagsliv og gode fællesskaber.

Målsætninger og mål fra politikken indgår i den dialogbaserede aftale (DBA) for fagområdet og udmøntes via konkrete indsatser. I fagområdets DBA indgår endvidere mål fra direktionens strategiplan og lokale mål.

Handicap og Psykiatri giver en orientering om opfølgning på arbejdet med politikken.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger. 

Økonomi

Ingen bemærkninger. 

Effektvurdering

Fremgår under de enkelte målsætninger. 

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

BilagBeslutning

Orienteringen tages til efterretning.

Fagchefens oplæg omkring opfølgningen vedhæftes referatet.

Kopier link til punktet  -   Print

3 : Opfølgning på udmøntning af Ældrepolitik og Sundhedspolitik

Sagsnr: 25-018298

Sagsfremstilling

Ældrepolitikken og Sundhedspolitikken i Ringkøbing-Skjern Kommune, 2023-2026, blev godkendt i Byrådet den 31. marts 2023, jf. politikkerne på kommunes hjemmeside.

Visionen for Ældrepolitikken er en oversættelse af begreberne i den overordnede politiske vision, Naturens Rige:

  • Frihed: Den enkeltes mulighed for selvbestemmelse og egne valg skaber grundlag for et værdigt ældreliv med respekt for det hele menneske.
  • Fællesskaber: Mulighed for nærvær og gode relationer med andre danner basis for tryghed og at være aktiv i eget liv.
  • Bæredygtighed: Den enkelte deltager med egne ressourcer i enhver livsfase og er dermed med til at understøtte en langsigtet ansvarlig udvikling.

Målsætningerne i Ældrepolitikken er:

  • Alle oplever, at de har selvbestemmelse og frihed i eget liv.
  • Alle oplever gode muligheder for at indgå i meningsfyldte fællesskaber og relationer, som er baseret på nærvær og gensidig tillid.
  • Alle deltager med de ressourcer, de mestrer i enhver livsfase.

I Sundhedspolitikken udmøntes visionen, Naturens Rige, ved, at de tre begreber ses i sammenhæng:

Der skal være frihed for den enkelte til at vælge ud fra egne ønsker og præferencer inden for rammen af fællesskabet. Det der virker i forhold til sundhedsfremmende og forebyggende indsatser er at gøre ting i fællesskab. Det gælder både, når indsatser skal udarbejdes, og når sunde vaner skal iværksættes og fastholdes. Fællesskabet er også med til at gøre indsatserne bæredygtige. At tænke bæredygtigt er også at lade sig inspirere af, hvad andre har gjort og adoptere gode ideer, samt at indsatser organisatorisk løftes af flere medarbejdere for at sikre kontinuitet.

Målsætningerne i Sundhedspolitikken er:

  • At borgere i Ringkøbing-Skjern Kommune oplever at trives og at være en meningsfuld del af fællesskabet.
  • At borgere i Ringkøbing-Skjern Kommune oplever digital trivsel med viden om, tryghed i og bevidsthed om medieforbrug.
  • At borgere i Ringkøbing-Skjern Kommune oplever gode muligheder for at have et fysisk sundt liv.

De er godkendte målsætninger og mål for politikkerne indgår som grundlag for den dialogbaserede aftale (DBA) for Sundhed og Omsorg og udmøntes via konkrete indsatser.

Fagchefen for Sundhed og Omsorg giver en mundtlig opfølgning på arbejdet med politikkerne. Denne opfølgning er den sidste inden den ny politikproces starter, og dermed en afrunding af arbejdet med de nuværende mål, målsætninger og indsatser.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager opfølgningen til efterretning.

BilagBeslutning

Orienteringen tages til efterretning.

Fagchefens oplæg omkring opfølgningen vedhæftes referatet.

Kopier link til punktet  -   Print

4 : Faktarapport med anbefalinger til det videre arbejde med den politiske strategi for Handicap og Psykiatri

Sagsnr: 24-024811

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget har afholdt flere temamøder, hvor udvalget har drøftet den politiske strategi for Handicap og Psykiatri, særligt strategien på boligområdet. Social- og Sundhedsudvalget drøftede senest strategiske anbefalinger vedrørende Handicap og Psykiatris tilbud på temamødet den 5. maj 2025. Social- og Sundhedsudvalgets drøftelser på temamøderne er udmøntet i en faktarapport med anbefalinger til det videre arbejde med den politiske strategi for Handicap og Psykiatri. Udvalget bedes videregive faktarapport og anbefalinger til det kommende Social- og Sundhedsudvalg for perioden 2026-29.

Faktarapporten beskriver desuden nationale udviklingstendenser på det specialiserede voksenområde og sammenligner de nationale udviklingstendenser med udviklingen i Ringkøbing-Skjern Kommune. Den politiske strategi for Handicap og Psykiatri har således baggrund i, at Ringkøbing-Skjern Kommunes udgifter til det specialiserede voksenområde er højere end i mange andre kommuner. Forskellen skyldes særligt, at Ringkøbing-Skjern Kommune har mange borgere i længerevarende botilbud.

Faktarapporten er siden Social- og Sundhedsudvalgets temamøde den 5. maj 2025 blevet opdateret med de seneste data vedrørende Handicap og Psykiatris tilbud samt data vedrørende det specialiserede voksenområde på landsplan. 

Social- og Sundhedsudvalget bedes på dette møde godkende faktarapporten inklusiv anbefalingerne samt godkende, at faktarapporten inklusiv anbefalingerne videregives til det kommende Social- og Sundhedsudvalg for perioden 2026-29.

7 strategiske pejlemærker for Handicap og Psykiatri

Byrådet vedtog i 2021 en ny politisk strategi for Handicap og Psykiatri med 7 strategiske pejlemærker:

  1. ”Vi vil understøtte flere borgere i at mestre eget liv.”
  2. ”Vi vil styrke de tidlige forebyggende indsatser, så færre borgere får behov for visiterede tilbud.”
  3. ”Vi vil i rette tid støtte borgerne i at blive så selvhjulpne som muligt – som udgangspunkt i borgerens eget hjem.”
  4. ”Vi vil styrke samarbejdet på tværs af kommunens egne fagområder, regionen, almen praksis samt foreninger og frivillige.”
  5. ”Vi vil som udgangspunkt anvende tilbud, som er tidsbegrænsede med mål om progression.”
  6. ”Vi vil have rette borger i rette tilbud til rette pris – uanset tilbuddets beliggenhed.”
  7. "Vi tilrettelægger støtten individuelt og udfører støtten i samarbejde med borgeren, hvor det er muligt i forhold til borgerens funktionsniveau.”

Faktarapporten om tilbud i Handicap og Psykiatri ligger i forlængelse af de 7 strategiske pejlemærker.

Anbefalinger i faktarapporten om tilbud i Handicap og Psykiatri

Anbefalinger vedrørende uvisiterede tilbud:

1. Vendepunktet videreudvikler og styrker samarbejdet med Ungecenter Ringkøbing-Skjern.

2. Vendepunktet videreudvikler og styrker samarbejdet med frivillige, herunder de frivillige caféværesteder.

3. Handicap og Psykiatri arbejder med at udvikle uvisiterede afklaringsforløb. Dette skal gøre det muligt at sætte en uvisiteret indsats hurtigere i gang, inden det afklares, om der er behov for en visiteret indsats.

Anbefalinger vedrørende bostøtten:

4. Handicap og Psykiatri udarbejder en strategi for bostøtten for visitation og udfører med udgangspunkt i den politiske strategi.

5. Handicap og Psykiatri udvikler bostøtten således, at bostøtten imødekommer borgernes behov, understøtter den politiske strategi om som udgangspunkt at støtte borgeren i eget hjem, og at færre borgere dermed bliver bevilget midlertidige botilbud.

Anbefalinger vedrørende midlertidige botilbud:

6. Handicap og Psykiatri opretter ikke flere boliger til midlertidige botilbud. Handicap og Psykiatri støtter som udgangspunkt borgeren i eget hjem. Myndighed køber alternativt pladser til midlertidige botilbud hos andre kommuner samt i regionale og private tilbud.

Anbefalinger vedrørende længerevarende botilbud:

7. Handicap og Psykiatri har fortsat fokus på at reducere i antallet af boliger til længerevarende botilbud til borgere med lettere udviklingshæmning.

8. Handicap og Psykiatri og Sundhed og Omsorg samarbejder om, at ældre borgere på handicap- og psykiatriområdet får det bedst mulige individuelle tilbud.

Anbefalinger vedrørende dagtilbud:

9. Handicap og Psykiatri styrker det tværgående samarbejde med Beskæftigelse om borgere, som skal i beskæftigelse.

10. Handicap og Psykiatri tilpasser antallet af dagtilbudspladser i takt med, at flere borgere med funktionsnedsættelser kommer i beskæftigelse i en virksomhed.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Anbefalingerne i faktarapporten om tilbud i Handicap og Psykiatri understøtter det videre arbejde med de 7 strategiske pejlemærker i Handicap og Psykiatri.

Indstilling

Administrationen anbefaler, at Social- og Sundhedsudvalget:

  • godkender faktarapporten inklusiv anbefalingerne vedrørende tilbud i Handicap og Psykiatri og
  • videregiver faktarapporten inklusiv anbefalinger til det kommende Social- og Sundhedsudvalg for perioden 2026-29.

BilagBeslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Kopier link til punktet  -   Print

5 : Tværgående samarbejde om beskæftigelsesindsats for borgere på handicap- og psykiatriområdet

Sagsnr: 24-026082

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget og Beskæftigelsesudvalget godkendte på møderne i januar 2025 kommissorium for det tværgående samarbejde om borgere fra Handicap og Psykiatri, som skal i beskæftigelse. Kommissoriet har baggrund i målsætninger i Handicap- og Psykiatripolitikken og Beskæftigelsespolitikken. Kommissoriet beskriver 5 spor i det tværgående samarbejde.

Social- og Sundhedsudvalget og Beskæftigelsesudvalget godkendte på møderne i april 2025 nye arbejdsgange for samarbejdet i spor 1 og 2.

Fagchefen for Handicap og Psykiatri giver på dette møde en uddybende orientering om status på de 5
spor i det tværgående samarbejde om beskæftigelsesindsatsen.

5 spor i samarbejdet

Det tværgående samarbejde om borgere fra Handicap og Psykiatri, som skal i beskæftigelse, indeholder følgende 5 spor:

  1. Nye borgere på handicap- og psykiatriområdet, som skal i beskæftigelse i en virksomhed.
  2. Nuværende borgere i dagtilbud i Handicap og Psykiatri, som ønsker beskæftigelse i en
    virksomhed.
  3. Styrket samarbejde mellem mentorer i Beskæftigelse og bostøtten i Handicap og Psykiatri
  4. Styrket samarbejde mellem Ringkøbing-Skjern Kommune, Soltra og øvrige socialøkonomiske
    virksomheder
  5. Etablering af flere stillinger til borgere med funktionsnedsættelser i kommunalt regi

De 5 spor er nærmere beskrevet i kommissoriet.

Status på spor 1 og 2

Den nye praksis for spor 1 og 2 startede op den 1. maj 2025.

Virksomhedsservice har modtaget henvendelser om 15 borgere fra Handicap og Psykiatri, som ønsker beskæftigelse i en virksomhed, heraf 3 borgere, som deltager eller har deltaget på Soltra Skolen.

2 ud af 15 borgerne er indtil videre kommet i skånejob, mens yderligere 2 borgere har været i virksomhedspraktik med henblik på efterfølgende skånejob. Beskæftigelse er ved at finde andre tilbud til de 3 borgere, som deltager eller har deltaget på Soltra Skolen.

Status på spor 3

Spor 3 har været sat på pause som følge af beskæftigelsesreformen.

Spor 3 bliver genstartet som et strategisk samarbejde mellem Beskæftigelse og Handicap og Psykiatri.

Status på spor 4

Soltra i Tim lukker ved udgangen af 2025.

Der bliver fremadrettet fokus på at hjælpe borgere med funktionsnedsættelser i job på andre virksomheder i Ringkøbing-Skjern Kommune men også på fortsat at anvende nogle af metoderne fra Soltra, f.eks. kompetencekort.

Status på spor 5

Der er bliver udarbejdet en model for, hvordan borgere med funktionsnedsættelser kan ansættes på kommunens egne tilbud.

Chefforum udpeger på mødet i december, hvor der er mulighed for at ansætte borgere med funktionsnedsættelser.

Opfølgning på det tværgående samarbejde

Social- og Sundhedsudvalget og Beskæftigelsesudvalget følger fremadrettet op på det tværgående samarbejde om beskæftigelsesindsatsen én gang årligt.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og serviceloven.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Formålet med det tværgående samarbejde er, at flere borgere med funktionsnedsættelser, herunder borgere fra Handicap og Psykiatri, kommer i beskæftigelse i en virksomhed.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen om status på de 5 spor i den fælles beskæftigelsesindsats til efterretning.

BilagBeslutning

Orienteringen tages til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

6 : Budgetopfølgning ultimo oktober 2025

Sagsnr: 24-024916

Sagsfremstilling

Budgetopfølgningen ultimo oktober for de centrale budgetområder under Social- og Sundhedsudvalget viser et samlet merforbrug på 14,9 mio. kr., hvor der ved den seneste opfølgning var en forventning om et merforbrug på 16,8 mio. kr.

I nedenstående diagram ses resultatet af budgetopfølgningen for oktober 2025 for hele udvalgets område.

Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg forventer et mindreforbrug på 3,9 mio. kr., hvilket er en forbedring på 1,5 mio. kr. i forhold til forventningen ved den seneste opfølgning.

Der er følgende bemærkninger til budgetopfølgningen:

  • Området Pleje og omsorg er steget med 0,7 mio. kr. Primært ændringer i forventede udgifter til respirationsborgere.
  • Antallet af visiterede timer er steget men forbruget er fastholdt uændret.
    Det skyldes, at vi er i gang med at omlægge til en ny afregningsmodel til forløbstakster, og derfor er økonomien endnu ikke tilpasset den nye praksis.
  • For hjælpemidler er der en forbedring på 0,2 mio. kr. Faldet skyldes justeringer på enkelte udgiftsposter.
  • Friplejehjem er forbedret med 0,6 mio.kr., grundet flere borgere fra andre kommuner er flyttet ind. Friplejehjemmene opkræver betaling direkte hos disse kommuner, og Ringkøbing-Skjern Kommune får derfor ikke en økonomisk belastning.

Royal Run, bevægelsesmedarbejder
Den 1. december 2025 ansættes en bevægelseskonsulent i perioden 2026-2028. Formålet er at skabe bæredygtige og meningsfulde fællesskaber, der engagerer borgere – særligt dem, der i dag er inaktive og står uden for det organiserede foreningsliv – i bevægelse, trivsel og lokal deltagelse.

Medarbejderen finansieres delvis af Projektmidler fra Royal Run. Det resterende beløb på i alt netto 1,2 mio. kr. finansieres af udlodning fra Ringkøbing K. Midlerne afsættes i 2025, og der etableres overførselsadgang på disse midler. 

Implementering af forløb jf. Ældreloven
IT-understøttelsen af forløbene i hjemmeplejen er endnu ikke på plads. Der arbejdes på etablering af de styringsredskaber, som Myndighedsafdelingen og hjemmeplejeleverandørerne skal have til rådighed. 

Den endelige afregningsmodel for forløbene er ikke taget i anvendelse endnu, da borgervolumen jf. Ældreloven ikke er tilstrækkelig stor. Enhederne modtager nu afregning svarende til metoden for visiterede timer. Når borgerpopulationen er stor nok, så overgås der til afregning i forløb.

Handicap og Psykiatri
Handicap og Psykiatri forventer et merforbrug på 18,8 mio. kr., hvilket er et fald på 0,5 mio. kr. i forhold til forventningen ved den seneste opfølgning.

Der er følgende bemærkninger til budgetopfølgningen:

  • Resultatet for 2025 er et øjebliksbillede, som er dannet på baggrund af borgernes indsatser, som på nuværende tidspunkt er kendt af Myndighedsafdelingen. Faldet på 0,5 mio. kr. skyldes primært:
    • tilgang på hjerneskadeområdet samt øget støttebehov hos andre borgere på 1,0 mio. kr.
    • øget salg af pladser til andre kommuner på 0,6 mio. kr.
    • det øgede støttebehov og tilgang til fagområdet giver en forventet merindtægt på 0,8 mio. kr. på særligt dyre enkeltsager
  • Det aktuelt forventede merforbrug inkluderer en antagelse om, at der stadig kan opnås et besparelsespotentiale 0,3 mio. kr. Det tilbagestående potentiale, som forventes realiseret i løbet af årets sidste måneder, er på følgende områder:
    • Nedsættelse serviceniveau: 0,1 mio. kr.
    • Borgere i regionale tilbud: 0,2 mio. kr. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Inklusiv de decentrale enheder ser den samlede budgetopfølgning ultimo oktober 2025 for Social- og
Sundhedsudvalget således ud:

Fagcheferne for fagområderne vil på mødet give en mundtlig tilbagemelding vedrørende den decentrale økonomi.

Bevilling
Social- og Sundhedsudvalget har et samlet forventet regnskab på 1.320 mio. kr. og et korrigeret budget (inkl. overførsler) på 1.286 mio.kr. Beløbet fremkommer ved at lægge de 1.309 mio. kr. sammen med overførselsbeløbet på -23,2 mio. kr., som fremgår af tabellen ovenfor. Når forventet regnskab trækkes fra budgettet, så forventes udvalgets samlede bevilling overskredet med 34,9 mio. kr.

Jævnfør kommunestyrelsesloven må der ikke afholdes udgifter uden bevilling. Der er derfor behov om at ansøge om en tillægsbevilling på 34,9 mio. kr. Det anbefales, at Social- og Sundhedsudvalget anmoder Økonomiudvalget om at drøfte finansieringen af bevillingen.

Tillægsbevillingen placeres centralt på udvalgets to fagområder og har derfor ikke betydning for de
enkelte institutioner med merforbrug. De vil fortsat få overført deres merforbrug til 2026 og har en
opgave med at indhente merforbruget over en årrække. Overførslerne fra 2025 til 2026 forelægges
Social- og Sundhedsudvalget i marts 2026.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget:

  1. anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at der meddeles en tillægsbevilling på i alt 34,9 mio. kr. til Social- og Sundhedsudvalget fordelt med: 
    • 10,8 mio. kr. til Sundhed og Omsorg
    • 24,2 mio. kr. til Handicap og Psykiatri
  2. anbefaler at anlægsbeløbet på 10,0 mio. kr. i 2025 til etablering af aflastningscenter anvendes som delvis finansiering af tillægsbevillingen
  3. oversender finansieringen af tillægsbevillingen til drøftelse i Økonomiudvalget
  4. indstiller til Økonomiudvalget og Byrådet at der afsættes netto 1,2 mio. kr. til en bevægelsesmedarbejder i forbindelse med Royal Run
  5. tager budgetopfølgningen i øvrigt til efterretning.

BilagBeslutning

Social- og Sundhedsudvalget anbefaler administrationens indstilling til Økonomiudvalget og Byrådet.

Udvalget ønsker ikke at igangsætte initiativer til at nedsætte merforbruget i indeværende år.

Kopier link til punktet  -   Print

7 : Budgetopfølgning for decentrale enheder ultimo oktober 2025

Sagsnr: 24-024916

Sagsfremstilling

Generelt
Administrationen fremsender budgetopfølgningen pr. 31. oktober 2025 for de decentrale enheder
under Social- og Sundhedsudvalget.

Der udarbejdes decentrale budgetopfølgninger til politisk behandling tre gange årligt. Det er pr. 31.
marts, 30. juni (31. juli) og 31. oktober. For Social- og Sundhedsudvalget gælder dette for enheder
under Sundhed og Omsorg samt Handicap og Psykiatri.

Budgetopfølgningerne er udarbejdet i et samarbejde mellem de decentrale enhedsledere,
områdeledere og økonomikonsulenterne i Viden & Strategi.

Budgetopfølgningerne er udarbejdet med udgangspunkt i de korrigerede budgetter for 2024 eksklusiv
overførsler fra tidligere år. Et mer- eller mindre forbrug er således udtryk for, om enheden
bruger mere eller mindre af deres indeværende års budget.

Sundhed og Omsorg
Enhederne inden for Sundhed og Omsorg forventer et samlet mindre forbrug på 4,1 mio. kr., som er en forbedring på 0,4 mio.kr siden sidste opfølgning for juli.

I tabellen ovenfor er der indarbejdet en ny linje med teksten "Overførsel fra 2024 til 2025". Beløbet
på 5,292 mio. kr. stammer fra overførsel af driftsmidler fra 2024 til 2025. Dette blev bevilget af
Økonomiudvalget den 1. april 2025 i pkt. 5. Beløbet er med vilje ikke lagt ud til enhederne, da det er
vigtigt for styring af enhedernes resultat i indeværende år, da de 5,292 mio. kr. skal bruges til at
afvikle på enhedernes gæld. Beløbet udplaceres ultimo året til de aftalte enheder.

Ældrecentrene forventer et samlet mindre forbrug på 0,6 mio. kr., hvilket er en forbedring på 0,8 mio. kr. fra opfølgningen i juli. Dette er et resultat af de målrettede tilpasninger i fremmødestrukturen, som blev iværksat i efteråret 2024.

Hjemmeplejen og Akutfunktionen forventer et merforbrug på 2,6 mio. kr., hvilket er en forandring på
1,4 mio. kr. i øgede udgifter siden opfølgningen for juli. Årsagen skyldes at enkelte enheder har haft markante ændringer i visiterede timer, som har gjort det umuligt at personaletilpasse så hurtig som timer har ændret sig. Det er derfor løst ved hjælp af eksterne vikar for enheder med voldsomme stigninger.

De øvrige enheder forventer et mindreforbrug på 0,8 mio. kr., hvilket er en forbedring på 1 mio.
kr. Forbedringen skyldes blandt andet flere borgere på Aktivitetsområdet, mindre forbrug på projekter, som cykler til hjemmeplejen og analyse af madservice, samt mindre udgifter til elevområdet som først antaget.

Generelt Der arbejdes fortsat intenst for at overholde budgetterne, dette arbejde, er som i 2024,
forankret i Styregruppen for Bæredygtige enheder. Styregruppen har følgende opgaver:

  • månedlige møder i styregruppen
  • øget gensidig information i styringskæden
  • månedlig mundtlig afrapportering fra fagchef til udvalget (under budgetopfølgningspunktet)
  • hvordan enhederne understøttes af samarbejdspartnere
  • udvikling af styringsværktøj herunder drejebøger

Implementeringen af de forskellige tiltag er fortsat en stor opgave for institutionerne og indebærer. mange omstillinger. På udvalgsmødet redegør fagchefen for nogle af de igangsatte indsatser.

Handicap og Psykiatri
Enhederne under Handicap og Psykiatri forventer et samlet merforbrug på 0,9 mio. kr., hvilket er ændring på 2,4 mio. kr. i forhold til sidste opfølgning. Ændringen skyldes fortsat genopretning af Holmehusene.

Korterevarende tilbud forventer et mindreforbrug på 3,4 mio. kr., hvilket er 0,3 mio. kr. højere end ved sidste opfølgning. Projektet om udvidelse af den forebyggende uvisiterede indsats er endnu i planlægningsfasen.

  • Vendepunktet og Uvisiterede tilbud: Forventer et mindreforbrug på 1,2 mio. kr.
  • Dagtilbud: Forventer mindreforbrug på 0,9 mio. kr., hvilket er stort set uændret.
  • Bostøtte: Forventer et mindreforbrug på 1,3 mio. kr., hvilket er stort set uændret.

Længerevarende tilbud forventer et merforbrug på 6,1 mio. kr., hvoraf Holmehusene står for 3,9 mio.
kr. 

Der arbejdes fortsat målrettet på at reducere merforbruget gennem en række indsatser:

  • et godt arbejdsmiljø
  • kompetenceudvikling
  • bedre ressourcehåndtering
  • justering af vagtplaner
  • samt håndtering af langtidssygemeldinger

Tre botilbud har siden sidste opfølgning formået at forbedre deres forventede resultat for 2025. Derved styrker de deres økonomiske robusthed.

De øvrige tilbud øger deres merforbrug. Derfor vil der fortsat være fokus på yderligere
justeringer og tæt koordinering mellem Handicap og Psykiatri, Viden & Strategi samt Personale &
Digitalisering for at understøtte indsatserne.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

De decentrale enheder under Social- og Sundhedsudvalgets budgetområde forventer et samlet
mindreforbrug på 3,2 mio. kr. i 2025. Det skal bemærkes, at de 5,292 mio. kr. skal gå til
ekstraordinær afvikling af gæld på Sundhed og Omsorgs område, hvorfor resultatet er på 2,1 mio. kr.
for begge fagområder.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at budgetopfølgningen tages til efterretning.

BilagBeslutning

Budgetopfølgningen tages til  efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

8 : Ergoterapeutteam til helhedspleje på plejeboligområdet

Sagsnr: 25-016810

Sagsfremstilling

På Social- og Sundhedsudvalgets temamøde den 26. maj 2025 blev der givet et oplæg om udmøntning af Ældreloven på plejeboligområdet – med særligt fokus på bestemmelserne om helhedspleje.

Udvalget udtrykte i den forbindelse interesse for at undersøge mulighederne for at etablere et ergoterapeutteam, der kan understøtte den helhedsorienterede indsats i plejeboligerne.

På den baggrund er der arbejdet videre med grundig inddragelse af forskellige samarbejdsflader og medarbejdere for at kvalificere oplægget yderligere.

Der fremlægges i det følgende to mulige modeller – med administrativ anbefaling af model 1.

Ældrelovens værdier og krav
Ældreloven forpligter kommunerne til at sikre en helhedsorienteret, rehabiliterende og værdig indsats overfor borgere i plejeboliger.

Det indebærer, at plejen skal være:
- Tværfaglig og sammenhængende
- Fleksibel og med kontinuitet
- Tilrettelagt med udgangspunkt i borgerens selvbestemmelse
- Skabt i samspil med pårørende, frivillige og civilsamfund

Loven lægger vægt på tillid til medarbejdernes faglige dømmekraft og på, at ledelsen arbejder tæt på borgerne og medarbejderne.

Formål med ergoterapeutteamet
Etableringen af et ergoterapeutteam skal sikre, at alle beboere i plejeboliger får adgang til terapeutfagligt kvalificerede vurderinger, målrettede indsatser og løbende opfølgning i samspil med de øvrige personaler.

Teamet vil bidrage til at:
- Implementere Personcentreret Omsorg i hverdagen(PCO)
- Understøtte frivilligindsats og civilsamfundssamarbejde
- Styrke brugen af hjælpemidler og velfærdsteknologi
- Forebygge indlæggelser og funktionstab
- Øge livskvalitet og trivsel gennem en tværfaglig, rehabiliterende tilgang.

Opgaver i ergoterapeutteamet - i samarbejde med nøglepersoner
- Funktionsevnevurdering ved indflytning og ændringer i beboers tilstand
- Forflytnings- og hjælpemiddelundervisning
- Aktivitetsplanlægning og sansescreening
- Dysfagiscreening og måltidstiltag
- Koordinering af Personcentreret Omsorg
- Samarbejde med frivillige og civilsamfund
- Velfærdsteknologi og hjælpemidler
- Palliativ indsats (musik, berøring, lejring)
- Dokumentation og kvalitetssikring.

To modeller til organisering af teamet
Ergoterapeutteamet organiseres under enhedslederen ved Egvad plejehjem. Ansættelse på 35 timer/uge – forslag: 7 stillinger.

Her får de fagfællesskab med det eksisterende Specialteam og samarbejder f.eks. om særligt krævende beboersager.

1. Decentral model:
Denne model anbefales af administrationen.

Ergoterapeuterne tilknyttes fast 1–2 plejehjem ud fra geografisk nærhed.

Fordele


-
Tæt relation til personale, beboere

  og pårørende
- Lettere forankring af PCO
- Mindre koordineringskompleksitet
- Lavere kørselsudgift og transporttid

Ulemper

 

- Mindre fleksibilitet ved sygdom/ferie
- Risiko for forskellig praksis
- Begrænset udnyttelse af specialviden

2. Central model:
Et samlet team opdeles i basisteam og specialfunktioner.

Basisergoterapeuter dækker tre geografiske områder (øst, midt, vest), mens specialister har fokus på f.eks. dysfagi, palliation og sansestimulering.

Fordele

 

- Stærkt fagligt miljø og videndeling
- Bedre udnyttelse af ressourcer og            specialviden
- Ensartet kvalitet og praksis

Ulemper

 

- Øget transport og koordinering
- Mindre kontinuitet i samarbejdet lokalt

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ældreloven, Lov nr. 1651 af 30/12/2024

Økonomi

Etablering og varig drift af Ergoterapeutteamet fremgår af nedenstående tabeller:

Udgiftsbehov

Helår

Delår

Lønomkostninger

3.695.000

3.079.000

Øvrige personaleomkostninger

170.000

142.000

Øvrige driftsomkostninger

90.000

75.000

Udgiftsbehov i alt

3.955.000

3.296.000

 

 

 

Opstartsinvesteringer

Helår

Delår

Træningsredskaber

0

200.000

Sansestimulerende udstyr

0

200.000

Velfærdsteknologiske hjælpemidler, IT, telefoner

0

150.000

Lokaleindretning

0

30.000

Uddannelse og kompetenceudvikling

0

170.000

Opstartsinvesteringer i alt

0

750.000

Finansieringen af teamet sker via nedenstående budgetposter:

Finansiering

Helår

Delår

Specialteam rest midler

588.000

588.000

Plejeboligområdets medfinansiering via budget til lønsum

555.000

555.000

DUT midler til implementering af Ældreloven

2.812.000

2.903.000

Finansiering i alt

3.955.000

4.046.000

Viden & Strategi (Økonomi) har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Der etableres en baseline for relevante data ved opstart, så udvikling og effekt kan følges systematisk.
Der forventes effektmåling efter 12 måneder med et mål om 10–15 % forbedring indenfor 3–4 indikatorer, der ikke endeligt er udvalgt endnu. Det gøres på baggrund af baseline måling.

Forventede gevinster:
- 20 % færre fald
- 15 % færre arbejdsskader
- 10 % færre indlæggelser
- 5 % øget selvhjulpenhed
- 25 % færre lungebetændelser pga. dysfagi
- 10 % reduktion i medicinforbrug

Opnået økonomisk gevinst anvendes til forbedring af kerneopgaven og beboertrivsel samt finansiering af ny tværfaglig mødestruktur.
Der etableres en ny tværfaglig mødestruktur med ugentlige 30-minutters ”Blomstringsmøder” om udvalgte beboere med udgangspunkt i Personcentreret Omsorg.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget godkender

  • den anbefalede model 1, Decentral model for ansættelse af ergoterapeutteam med opstart fra 1. marts 2026
  • anvendelse af midler til aflønning af ergoterapeutteamet med en årlig total udgift på      3.955.000 kr. I opstartsåret 2026 er den totale udgift på 3.296.000 kr.
  • en opstartsinvestering på 750.000 kr. finansieres af DUT-midler fra 2025 (dvs. afsatte DUT-midler til Ældrereformen).

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Kopier link til punktet  -   Print

9 : Orientering om ansøgning til omstilling af kommunale køkkener

Sagsnr: 25-021072

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget og Erhvervs-, Klima- og Arbejdskraftudvalget orienteres om nyt fælles projekt.

Der er søgt støtte fra Fonden for Økologisk Landbrug til projektet ”Grønne Gryder – Fagligt fællesskab om fremtidens måltider”. Projektet har som hovedformål at klæde køkkenmedarbejderne bedre på til at arbejde med den grønne dagsorden.

Projektet gennemføres som et kompetenceudviklingsforløb for medarbejderne i 13 køkkenenheder – både kommunale og selvejende. Fokus er på at opbygge ny viden og faglige fællesskaber, som på sigt kan understøtte en grønnere og mere bæredygtig madproduktion uden at gå på kompromis med smag, ernæring og borgernes oplevelse af maden.

Projektet tager afsæt i erfaringerne fra blandt andet køkkenet Åkanden og deres samarbejde med Meyers Madhus. Det handler ikke om at ændre hele måltidet her og nu, men om at se, hvor langt vi kan nå med inspiration, undervisning og dialog. Der er sat et mål for forsøget om 15 % fald i anvendelsen af oksekød og en stigning i økologiprocenten, så den på tværs af de deltagende køkkener er 20 %.

Projektet omfatter:

  • Kursusforløb med introduktion til grønne måltider og økonomi i økologiske valg
  • Praksisnære øvelser i egen hverdag
  • Ekskursioner til økologiske producenter i kommunen
  • Udvikling af fælles opskriftssamling
  • Databaseret måling af projektets effekt

Der er indkommet en foreløbig uformel orientering fra fonden om fuldt tilsagn til projektet.
Der ventes officielt tilsagn til december 2025. 

Baggrund
Projektet ligger i forlængelse af kommunens klimaplan, Klimaplan A, som byrådet vedtog i 2022.

Heri findes et mål om, at alle kommunale køkkener og private leverandører skal servere måltider baseret på principperne for klimavenlig mad – under hensyntagen til ernæring og borgernes frie valg. Det kan blandt andet ske gennem ”fokus på at bruge alle indkøbte råvarer så madspild mindskes, vælge mere plante-baseret, årstidernes frugt og grønt, mere bæredygtig produceret fisk og flere lokale råvarer.” (Klimaplan A Handlingsplan, handling 7.4.1 – handlingsplanen er vedlagt som bilag 1)

Behov
En analyse af kommunens fødevareindkøb viser, at tre af de ti mest købte fødevarer er oksekødsprodukter, og at ingen af de ti mest indkøbte fødevarer er økologiske. Landsgennemsnittet for de ti mest indkøbte fødevarer er markant anderledes: Her er syv af de ti varer økologiske, og oksekød er ikke er på listen. Dette peger på potentiale for forbedring både ift. klima og økologi. Top ti-sammenligningen er vedlagt som bilag 2.

Formålet er ikke at afskaffe oksekød i køkkenerne, men at finde fagligt forsvarlige og velsmagende alternativer, hvor det giver mening. F.eks. viser data, at en udskiftning fra oksekød til kalv og flæsk kan halvere CO₂-aftrykket, mens kylling eller gris kan reducere det med op til 90 % – ofte med en lavere pris pr. kg.

Organisering
Køkkenerne arbejder allerede sammen i et netværk, hvor der afholdes fællesmøder og deles erfaringer på tværs. Flere enheder har igangsat egne grønne tiltag, og projektet vil samle og udbrede disse gode erfaringer.

Klimasekretariatet står for den overordnede projektledelse og planlægning i tæt samarbejde med Sundhed og Omsorg. Undervisning og faglig sparring leveres af eksterne konsulenter med specialviden om sammenhængen mellem ernæring og grøn omstilling.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Der er søgt 245.000 kroner fra Fonden for Økologisk Landbrug. Det ansøgte beløb vil fuldt finansiere alle projektaktiviteter samt frikøb af medarbejdere til projektledelse og udviklingsopgaver. Der kan ikke søges midler til frikøb af køkkenpersonalets deltagelse i kompetenceudvikling og ekskursioner.
Projektet gennemføres kun ved bevilling. Der ventes svar på ansøgningen til december 2025.

Viden & Strategi (Økonomi) har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Projektet forventes at styrke medarbejdernes faglige viden, øge det grønne engagement i køkkenerne og give et mere nuanceret grundlag for fremtidige beslutninger om madens sammensætning.

Som en del af projektet udarbejdes et datasæt med indkøbsdata og spørgeundersøgelse blandt medarbejderne. Det skal sikre, at vi kan følge klima- og økologieffekterne af de ændrede indkøb, og medarbejdernes oplevelse af samarbejdet på tværs og arbejdet med den grønne dagsorden. 

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget og Erhvervs-, Klima- og Arbejdskraftudvalget tager orienteringen til efterretning.

BilagBeslutning

Orienteringen tages til efterretning.

Udvalget ønsker at blive inddraget i evt. fremtidige nye tiltag i forhold til en grønnere og mere bæredygtig madproduktion på ældreområdet.

Kopier link til punktet  -   Print

10 : Godkendelse af kvalitetsstandarder 2025 - 2026

Sagsnr: 25-020993

Sagsfremstilling

De kommunale kvalitetsstandarder skal revideres en gang årligt.

De nuværende kvalitetsstandarder blev godkendt af Social- og Sundhedsudvalget i januar 2024, og er i løbet af sommeren og efteråret 2025 blevet gennemgået og tilrettet i henhold til ny lovgivning, nye principafgørelser fra Ankestyrelsen og i øvrigt ændrede forhold, som har betydning for indholdet af kvalitetsstandarderne.

Ændringer som følge af Ældreloven
Ændringerne i kvalitetsstandarderne er primært ændringer som følge af den nye Ældrelov, der trådte i kraft den 1. juli 2025. Herunder madservice, der med Ældrelovens ikrafttrædelse er udskilt fra bestemmelsen om personlig og praktisk hjælp jf. Servicelovens § 83 og har fået sin selvstændige paragraf jf. Servicelovens § 83b.

I forbindelse med udskillelsen af reglerne om madservice er der foretaget en ændring af lovteksten. Kommunalbestyrelsen skal fortsat tilbyde madservice til personer, som på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke selv kan udføre madlavningen.

Derudover kan Kommunalbestyrelsen vælge at tilbyde ydelsen som hjælp eller støtte til madlavning i hjemmet. Vælger kommunalbestyrelsen at tilbyde ydelsen som hjælp eller støtte til madlavning i hjemmet, har borgeren ret til selv at udpege en person til at udføre opgaverne.

Der vil blive udarbejdet en særskilt sagsfremstilling til Social- og Sundhedsudvalget vedr. stillingtagen til kan-bestemmelsen, og kvalitetsstandarden vil efterfølgende blive tilrettet efter udvalgets beslutning.

Plejeorlov
Plejeorlov til pasning af døende jf. servicelovens §§ 119–122 udgår af Serviceloven. Der bevilges fremadrettet plejeorlov efter Ældrelovens bestemmelser, og ordningen skal derfor ikke længere fremgå af kvalitetsstandarderne.

Forslag om ændret serviceniveau
Der lægges op til et ændret serviceniveau på bevilling af parykker. I den nuværende kvalitetsstandard bevilger kommunen som udgangspunkt en paryk årligt. Dette foreslås ændret til, at der, som udgangspunkt, bevilges to parykker årligt, fordi administrationen er blevet bekendt med, at parykker bliver slidte hurtigere end tidligere forventet, og derudover ses flere borgere, som har brug for en skifteparyk. Der vil altid være tale om en individuel vurdering af borgers behov.

Høring
Efter præsentation af det foreliggende udkast til kvalitetsstandarder for Social- og Sundhedsudvalget vil udkastet blive sendt i høring i Ældreråd og Handicapråd, hvorefter udvalget vil blive præsenteret for dokumentet igen sammen med de indkomne høringssvar med henblik på endelig godkendelse. 

Denne præsentation vil ske på møde i Social- og Sundhedsudvalget i december 2025.

Læseguide til kvalitetsstandarderne
Rød tekst foreslås slettet.
Grøn tekst foreslås indsat.
Blå tekst er emner, hvor udvalget skal have særlig opmærksomhed på, om man ønsker denne ændring.

Leder af Myndighedsafdelingen Kirsten Bjerg vil være deltagende under punktet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Bekendtgørelse om kvalitetsstandarder og frit valg af leverandør af personlig og praktisk hjælp
m.v. (BEK nr. 299 af 25/03/2010).

Økonomi

Der lægges op til et ændret serviceniveau på parykker jf. afgørelse fra Ankestyrelsen. Denne ændring vurderes at koste 40.000 kr. på årsbasis.

Viden & Strategi (Økonomi) har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

En kvalitetsstandard beskriver det kommunale serviceniveau og de kvalitetsmål, som byrådet har
besluttet inden for Servicelovens område. Kvalitetsstandarderne er derfor et vigtigt redskab til, at borgere, pårørende og samarbejdspartnere kan få et overordnet kendskab til, hvilken service der tilbydes i kommunen.

Derudover fungerer kvalitetsstandarderne som visitatorers og sagsbehandleres daglige redskab til at sikre sammenhæng mellem det politisk vedtagne serviceniveau og de konkrete afgørelser om bevilling af ydelser til borgerne.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget godkender udkast til reviderede kvalitetsstandarder for 2025 og sender det til høring i Ældreråd og Handicapråd med henblik på endelig godkendelse i udvalget december 2025.

BilagBeslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Kopier link til punktet  -   Print

11 : Status sundhedsreform

Sagsnr: 25-002827

Sagsfremstilling

Arbejdet med sundhedsreformen er i en afklarende fase.

Der har været 2 dialogmøder med region og administrationen har modtaget regionens organisatoriske og faglige anbefalinger.

Det sidste møde var d. 10.11.25. med følgende dagsorden:

1. Indledende regional rammesætning

Indledende om de regionale rammer for den fremtidige opgavevaretagelse, herunder

Nationale rammer for horisontale samarbejder og delingsaftaler

2. Kommunale perspektiver på horisontale samarbejdsaftaler, og overvejelser om indhold i delingsaftale

Kommunens interessetilkendegivelse ift. den videre proces for de enkelte opgaveområder ift. henholdsvis horisontale samarbejder (spor 1) eller delingsaftaler (spor 2):

Spor 1: Interesse for videre dialog om mulige horisontale samarbejdsaftaler på de enkelte opgaveområder

Indledende overvejelser/konturer af, hvad et samarbejde kan indeholde?

Spor 2: Indledende overvejelser om delingsaftaler (aktiver, passiver mv.)

Særlige kommunale perspektiver eller særlige forhold som ønskes bragt ind i dialogmødet

Kommunal redegørelse for økonomi på de fire områder (nuværende forhold)

3. Drøftelse af regionale og kommunale overvejelser ift. den videre proces

Regionale overvejelser om, hvad vi skal i videre drøftelse med hinanden om

4. Den videre proces

Aftaler om de næste skridt

        Mødets formål var først og fremmest dialog og sonderende drøftelser med henblik på at afklare interesser for videre dialog om mulige horisontale samarbejdsaftaler på de enkelte opgaveområder og delingsaftaler.

        Lovgrundlag og juridisk vurdering

        Ingen bemærkninger.

        Økonomi

        Ingen bemærkninger.

        Effektvurdering

        Ingen bemærkninger.

        Indstilling

        Administrationen orienterer Social- og Sundhedsudvalget om resultatet af dialogmøde med regionen d. 10. november 2025.

        Bilag

        Ingen bilag.

        Beslutning

        Der blev givet en orientering.

        Kopier link til punktet  -   Print

        12 : Forslag til ny delegationsplan for Ringkøbing-Skjern Kommune

        Sagsnr: 25-000568

        Sagsfremstilling

        Udvalget skal tage stilling til ny delegationsplan for Ringkøbing-Skjern Kommune. Sagen behandles sideløbende i alle fagudvalg. Når udvalgene har behandlet sagen, skal den behandles i Økonomiudvalget og efterfølgende i Byrådet. 

        Ringkøbing-Skjern Kommune har siden 2021 haft en delegationsplan, der fastlægger, hvordan beslutningskompetencen kan fordeles mellem Byrådet, Økonomiudvalget, fagudvalg og administrationen. Planen er løbende blevet opdateret og godkendt af relevante fagudvalg og Byrådet. Den gældende delegationsplan er vedlagt (bilag 1).

        Direktionen har iværksat en gennemgang af delegationsplanen med inddragelse af fagområder og direktører for at sikre, at planen er opdateret i forhold til gældende lovgivning og praksis. Gennemgangen har haft særligt fokus på borgmesterens beføjelser, effektivisering af beslutningsprocesser samt konsekvenser af ny lovgivning. Særligt fagområdet Land, by og kultur har foretaget en omfattende revidering af deres delegationsplan, som nu fremstår mere moderne. Der er en del ny lovgivning på vej indenfor især Sundheds- og omsorgsområdet samt Beskæftigelsesområdet. Her er der kun taget højde for kendte ændringer, og der kan efterfølgende blive behov for yderligere rettelser. 

        Svarene fra fag- og stabsområderne er indarbejdet i det vedlagte udkast til ny delegationsplan (bilag 2). Under udvalgsmødet vil de respektive fagchefer præsentere væsentlige ændringer inden for deres områder.

        Den reviderede delegationsplan præsenteres for det nye byråd i forbindelse med onboardingprocessen. 

        Delegationsplanen beskriver, hvem der må træffe hvilke beslutninger. Hvis et udvalg ønsker at ændre på, hvilke beslutninger der kan delegeres til administrationen, skal Byrådet godkende ændringen. Byrådet kan dog beslutte, at udvalgene (Økonomiudvalget og de stående udvalg) bliver frit stillet til selv at bestemme, hvilke beslutninger de vil delegere videre til administrationen. Hvis Byrådet beslutter at give udvalgene denne frihed, kan udvalgene herefter selv vælge at delegere opgaver til administrationen inden for de områder, Byrådet har givet tilladelse til – uden at spørge Byrådet hver gang.

        Administrationen foreslår, at udvalg, Økonomiudvalg og Byrådet drøfter og træffer beslutning om, hvorvidt udvalgene skal have denne adgang til frit selv at bestemme, hvilke beslutninger de vil delegere videre til administrationen.

        Lovgrundlag og juridisk vurdering

        Ingen bemærkninger.

        Økonomi

        Ingen bemærkninger.

        Effektvurdering

        Den nye delegationsplan forventes at effektivisere sagsbehandlingen og aflaste Byråd og udvalg i sager, der med fordel kan afgøres på et lavere niveau.

        Indstilling

        Administrationen indstiller, at

        • udvalget samt Økonomiudvalget anbefaler Byrådet at vedtage den nye delegationsplan.
        • udvalget samt Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at et udvalg fremover skal have adgang til frit selv at bestemme, hvilke beslutninger udvalget vil delegere videre til administrationen, uden at dette behandles i Byrådet.

        BilagBeslutning

        Social- og Sundhedsudvalget godkender administrationens indstilling.

        Kopier link til punktet  -   Print

        13 : Gensidig orientering

        Sagsnr:

        Sagsfremstilling

        A.
        Henvendelse fra Danske Diakonhjem.

        B.
        Holmehusene.

        C.
        Oversigt over sager til Social- og Sundhedsudvalget 2025.
        Oversigten er vedlagt.

        BilagBeslutning

        Der blev givet en orientering.

        Kopier link til punktet  -   Print

        14 : Underskriftsside

        Sagsnr:

        Bilag

        Ingen bilag.

        Kontaktoplysninger
        Dette er logoet for Ringkøbing-Skjern Kommune
        Sundhed og Omsorg
        Rødkløvervej 4
        6950 Ringkøbing