Referat: 11. oktober 2023 kl. 08:00

Holmbohjemmet, Klostervej 39, Kloster
Social- og Sundhedsudvalget

Deltagere

  • Susanne Høj
  • Pia Vestergaard
  • Hans-Christian Blichfeldt
  • Jens Erik Damgaard
  • Rita Byskov
  • Linda Nielsen

Fraværende

  • Jens Jensen

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Dagsordenen blev godkendt.

Fraværende
  • Jens Jensen

Kopier link til punktet  -   Print

2: Analyse af madproduktion i Ringkøbing-Skjern Kommune

Sagsnr: 23-019366

Sagsfremstilling

På Byrådets budgetkonference den 28. og 29. august 2023 blev der indarbejdet en ramme på 500.000 kr. i 2024 til eventuelle udgifter i forbindelse med en analyse af madserviceområdet.

Det kommunale produktionskøkken Åkandens fysiske rammer er nedslidte, utidssvarende og der mangler plads til den nuværende produktion. Køkkenet er oprindeligt fra 1974, og er ombygget i 2003 og 2006. Ligeledes er bygningen udfordret af undergrunden, da der er problemer med højt grundvand. 

Afledt af den bygningsmæssige situation på Åkanden har Social- og Sundhedsudvalget tidligere besluttet, at administrationen skal udarbejde et kommissorium med henblik på, om udvalget ønsker at sætte en analyse i gang på madserviceområdet. Formålet med analysen er at danne beslutningsgrundlag for en eventuel konkurrenceudsættelse.

På baggrund af Social- og Sundhedsudvalgets beslutning vedlægges der fra administrationen et forslag til kommissorium. I kommissoriet er der opstillet fem scenarier, der kan indgå i en analyse.

Analysen afrapporteres i foråret 2024.

Økonomichef Jane Henriksen deltager under dette punkt.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller,

  • at udvalget drøfter kommissoriet
  • at det besluttes hvorvidt alle scenarier skal analyseres eller det kun er udvalgte scenarier

BilagBeslutning

Social- og Sundhedsudvalget ønsker, at alle scenarier skal analyseres.

Pia Vestergaard ønsker dog ikke, at der skal arbejdes videre med scenarie 3.

Fraværende
  • Jens Jensen

Kopier link til punktet  -   Print

3: Indstilling om fremtidssikring af plejeboligstruktur ved lukning af to ældrecentre

Sagsnr: 23-006725

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget godkendte på mødet den 20. september 2023 en anbefaling fra administrationen om fremtidssikring af plejeboligstrukturen i form af en indstilling om lukning af to ældrecentre, nemlig Holmbohjemmet og Hemmet Plejehjem.

Anbefalingen er fremkommet på baggrund en længere proces med analyse af plejeboligområdet og politiske drøftelser.

I analysen om fremtidssikring af plejeboligstrukturen er der fokuseret på to perspektiver, nemlig borgerperspektivet og perspektivet om faglig bæredygtighed. Perspektiverne er uddybet i det vedhæftede notat "Fremtidssikring af plejeboligstrukturen ved lukning af to ældrecentre".

Beskrivelse af analyse og anbefaling

  • Borgerperspektivet

I principnotatet, og i den underliggende boliganalyse, blev der påvist en tendens til, at borgere, som visiteres til plejebolig, ønsker en bolig i en af de større byer i kommunen, centerbyerne. Denne tendens afspejles i ventelisten til plejeboliger i kommunen, som giver et klart billede af, at mens der er stort pres på ældrecentrene i kommunens centerbyer, er ønsket om en plejebolig i de mindre byer meget lille. De to ældrecentre, som har mindst søgning, er Holmbohjemmet og Hemmet Plejehjem.

  • Perspektiv om faglig bæredygtighed

Rekruttering og fastholdelse af faglige kompetencer er en landsdækkende udfordring, og det er også et aktuelt problem i Ringkøbing-Skjern Kommune. Udfordringen rammer i særlig grad de små ældrecentre, der ofte ikke kan besætte ledige stillinger med medarbejdere, som har de relevante faglige kompetencer.  Der ses størst udfordringer med rekruttering af social- og sundhedsassistent kompetencer. På nuværende tidspunkt er der på Holmbohjemmet og Hemmet Plejehjem tilsammen ansat ufaglærte eller social- og sundhedshjælpere i 10 social- og sundhedsassistentstillinger. 

Samtidig er de borgere, der flytter ind på ældrecentrene, langt mere fysisk og mentalt udfordrede end tidligere, hvilket medfører, at kravet til de faglige kompetencer er stigende. For at kunne levere ydelser og kvalitet efter Serviceloven, Sundhedsloven samt kvalitetsstandarder og værdier i Ringkøbing-Skjern Kommune er det nødvendigt, at enhederne er fagligt velfunderede, dvs. at de personalemæssigt er fagligt forsvarlige og bæredygtige i fremtiden. Faglig bæredygtighed er afgørende for at kunne være med til at sikre, at borgerne har et værdigt liv og får en værdig afslutning på livet.

Det er administrationens vurdering, at de to ældrecentre Holmbohjemmet og Hemmet Plejehjem ikke vil kunne opretholde faglig bæredygtighed i fremtiden.

På baggrund af ovennævnte analyse anbefaler administrationen;

  • At Holmbohjemmet lukkes med udgangen af november 2024 og Hemmet Plejehjem lukkes med udgangen af november 2025.
  • At antallet af plejeboliger i centerbyer i Ringkøbing-Skjern Kommune forøges ved omkonvertering af ældreboliger under centertag til plejeboliger samt genåbning af eventuelt lukkede aflastningspladser, som plejeboliger, så vi fortsat har samme antal plejeboliger.
  • At fremtidssikre og investere i øget kapacitet og boligstandard på andre ældrecentre i centerbyer.

Høring

Der er gennemført en høring af lokal MED og Ældreråd i perioden fra den 20. september til den 5. oktober 2023. Desuden har der været afholdt dialogmøder i de to lokalområder, hvorefter der er indsendt høringssvar fra disse.

Der er i alt modtaget seks hørringssvar, som er vedhæftet i bilag 1, Høringssvar vedrørende fremtidssikring af plejeboligstruktur ved lukning af to ældrecentre.

På indeværende møde drøfter Social-og Sundhedsudvalget høringssvarene med henblik på at vurdere, om de giver anledning til ændring af indstillingen om fremtidssikring af plejeboligområdet ved lukning af Holmbohjemmet og Hemmet Plejehjem.

Hvis Social- og Sundhedsudvalget beslutter at indstille lukning af de to ældrecentre sendes sagen videre til behandling i Økonomiudvalget og Byrådet.

Økonomichef Jane Henriksen og områdeleder Ane Møller deltager under dette punkt.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om almene boliger m.m. LBK nr. 1203 af 03/08/2020

Økonomi

Den økonomiske virkning ved lukning Holmbohjemmet og Hemmet Plejehjem vil være:

  • omflytning af 14,7 mio. kr. til personalelønninger til åbning af plejeboliger i nuværende ældreboliger
  • omflytning af 1,3 mio. kr. direkte ledelsesudgifter, som kan afhjælpe ledelsesspændet i Sundhed og Omsorg
  • omflytning af klippekortsmidler mm. på 0,2 mio. kr., som skal anvendes til de nyåbnede plejeboliger

I en overgangsperiode, frem mod et salg af de to bygninger, vil der være årlige udgifter til:

  • el, vand og varme mm. i de tomme bygninger svarende til 0,25 mio. kr.
  • betaling af husleje for de tomme lejligheder skønnet til 1,9 mio. kr.

Engangsudgifter
Når Holmbohjemmet og Hemmet Plejehjem lukker i henholdsvis 2024 og 2025 vil der komme udgifter til at holde borgerne udgiftsneutrale i forbindelse med flytning. Her tænkes på udgifter til flyttefirma, køb af eventuelle gardiner mm. i borgers nye plejebolig.

Når lukkedatoen indtræffer skal lånene i bygningerne indfries. Disse beløb indstilles finansieret af kommunekassen. For Holmbohjemmet er restgælden 11,435 mio. kr. medio 2023. Hemmet Plejehjem drives af Bomidtvest og lukning vil derfor skulle aftales nærmere med dem.

Drift af ældrecentrene
Frem mod lukkedatoerne vil begge ældrecentre blive driftet jf. kvalitetsstandarderne for ældrecentrene. Efterhånden, som der ikke flytter nye beboere ind, vil budgettildelingen falde. På et tidspunkt, er det ikke længere muligt at foretage tilpasninger i personalets fremmøde, og derfor vil der opstå merforbrug i driften. Områdeleder og enhedsleder vil være i løbende dialog omkring minimumsnormeringen.

Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen yderligere bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget

  • drøfter de samlede høringssvar, som fremgår af bilag 1,
  • og træffer, på den baggrund, beslutning vedrørende indstilling om lukning af de to ældrecentre til behandling i Økonomiudvalget den 7. november og Byrådet den 21. november.

Hvis Social- og Sundhedsudvalget indstiller til lukning af de to ældrecentre, anmoder administrationen yderligere om, at Social- og Sundhedsudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet beslutter følgende:

  • Der afsættes 10,435 mio. kr. til indfrielse af restgæld i Holmbohjemmet. Beløbet finansieres af kassen.
  • Der indarbejdes midler i budget 2025 til indfrielse af restgæld i Hemmet Plejecenter (som drives af BoMidtVest).
  • Driftsmidler omflyttes løbende fra de to plejecentre, som nedlægges, til henholdsvis drift af nye pladser på andre plejecentre samt afhjælpning af ledelsesspændet i Sundhed og Omsorg.
  • Driftsmidler omflyttes i budget 2025 til el, vand og varme samt tomgangshusleje. 

BilagBeslutning

Høringssvarene og signalerne fra dialogmøderne blev drøftet grundigt.

Social- og Sundhedsudvalget beslutter at anbefale Byrådet at lukke Holmbohjemmet med udgangen af november 2024 og Hemmet Plejehjem med udgangen af november 2025.

Det anbefales, at der afsættes 10,435 mio. kr. til indfrielse af restgæld i Holmbohjemmet. Beløbet finansieres af kassen.

Det anbefales yderligere, at 

  • der indarbejdes midler i budget 2025 til indfrielse af restgæld i Hemmet Plejecenter (som drives af BoMidtVest)
  • driftsmidlerne omflyttes løbende fra de to plejecentre, som nedlægges til henholdsvis drift af nye pladser på andre plejecentre samt afhjælpning af ledelsesspændet i Sundhed og Omsorg 
  • driftsmidlerne omflyttes i budget 2025 til el, vand og varme samt tomgangshusleje

Fraværende
  • Jens Jensen

Kopier link til punktet  -   Print

4: Orientering om temadag i Byrådet om ungeindsatsen i Ringkøbing-Skjern Kommune

Sagsnr: 23-007478

Sagsfremstilling

Børne- og Familieudvalget, Beskæftigelsesudvalget og Social- og Sundhedsudvalget orienteres på møderne i oktober om en temadag i Byrådet den 7. december med fokus på ungeindsatsen i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Baggrund for temadagen

Baggrunden for temadagen er de nationale målsætninger, som blev formuleret i ”Aftale om bedre veje til uddannelse og job” fra 2017:

  • I 2030 skal mindst 90 pct. af de 25-årige have gennemført en ungdomsuddannelse.
  • I 2030 skal andelen af unge op til 25 år, som ikke har tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarkedet, være halveret.

Ringkøbing-Skjern Kommunes Beskæftigelsespolitik indeholder desuden følgende målsætning:

”Vi vil arbejde for, at alle unge er i uddannelse eller beskæftigelse.”

Andelen af unge uden uddannelse og job i Ringkøbing-Skjern Kommune har de seneste år været nogenlunde konstant. Der er således behov for yderligere tiltag, hvis Ringkøbing-Skjern Kommune skal indfri de nationale målsætninger og målsætningen i Beskæftigelsespolitikken.

Beskæftigelsesområdet kan imidlertid ikke opfylde målsætningerne alene men er afhængig af samarbejdet med andre fagområder.

Fagcheferne for Dagtilbud og Undervisning, Børn og Familie, Beskæftigelse, Handicap og Psykiatri og Sundhed og Omsorg, som alle arbejder med den kommunale ungeindsats, har derfor igangsat en administrativ proces omkring yderligere koordinering og optimering af indsatserne på ungeområdet.

Udvalgenes ansvarsområder vedrørende unge

Børne- og Familieudvalget, Beskæftigelsesudvalget og Social- og Sundhedsudvalget har alle ansvaret for en række tilbud til unge i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Børne- og Familieudvalget har blandt andet ansvaret for Ungdommens Uddannelsesvejledning (UU) og indsatser for udsatte familier.

Beskæftigelsesudvalget har blandt andet ansvaret for de unges forsørgelsesgrundlag.

Social- og Sundhedsudvalget har blandt andet ansvaret for unge med psykiske udfordringer og misbrugsbehandling.

Formålet med temadagen i Byrådet

Der er to overordnede formål med temadagen i Byrådet:

  • Styrkelse af den fælles viden om ungeområdet på tværs af de politiske udvalg
  • Byrådet drøfter administrative anbefalinger til at nedbringe antallet af unge uden for uddannelse og job.
Programmet for temadagen er vedhæftet som bilag til dagsordenspunktet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ifølge lov om kommunal indsats for unge under 25 år har den kommunale ungeindsats til formål at gøre alle unge under 25 år parat til at gennemføre en ungdomsuddannelse eller komme i beskæftigelse. Kommunen har ansvaret for, at der sker en koordinering af den samlede ungeindsats på tværs af uddannelses-, beskæftigelses- og socialindsatsen.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Byrådet drøfter på temadagen administrative anbefalinger til at nedbringe antallet af unge uden for uddannelse og job.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

BilagBeslutning

Der blev givet en orientering.

Fraværende
  • Jens Jensen

Kopier link til punktet  -   Print

5: Handicap og Psykiatris Dialogbaseret aftale (DBA)

Sagsnr: 23-009570

Sagsfremstilling

Dialogbaseret aftalestyring (DBA) er en af Ringkøbing-Skjern Kommunes grundlæggende styringsprincipper, der er baseret på dialog mellem niveauerne i organisationen og udmøntes i konkrete dialogaftaler. De politiske, administrative og lokale målsætninger indgår i dialogaftalerne. Aftalerne dækker perioden medio 2023 - ultimo 2024.

Handicap og Psykiatri har én DBA, hvor målsætninger og mål fra Handicappolitikken, Direktionens Strategiplan og lokale mål indgår og er udmøntet via konkrete indsatser.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Fremgår under de enkelte målsætninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

BilagBeslutning

Der blev givet en orientering.

Fraværende
  • Jens Jensen

Kopier link til punktet  -   Print

6: Budgetopfølgning ultimo september 2023

Sagsnr: 22-025584

Sagsfremstilling

Budgetopfølgningen ultimo september 2023 for budgetområderne under Social- og Sundhedsudvalget
viser et samlet merforbrug på 136.000 kr., hvor der ved den seneste opfølgning samlet var en forventning omkring et mindre forbrug på 534.000 kr.

I nedenstående diagram ses resultatet for budgetopfølgningen for september måned.

Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg forventer et mindre forbrug på 4,7 mio. kr., som er samme resultat som sidste måneds opfølgning.

Der er følgende bemærkninger til budgetopfølgningen:

  • Arbejdet omkring visiterede timer i efteråret 2022 og foråret 2023 har haft stor værdi. På central pulje til visiterede timer (udmøntes til hjemmeplejen efter visitation) forventes mindre forbrug på 9,0 mio. kr.
  • For borgere fra/i andre kommuner (mellemkommunale betalinger) forventes et merforbrug på 5,0 mio. kr., hvilket er en forbedring på 0,1 mio. kr. siden sidste opfølgning. Forbedringen skyldes merindtægter på kendte borgere.
  • På hjælpemiddelområdet vurderes aktuelt et samlet merforbrug på 0,4 mio. kr., hvilet er en ændring på 0,5 mio. kr. siden sidste opfølgning. Ændringen skyldes flere udgifter til biler end budgetteret.
    I helårsforventningen indgår en forudsætning om udgifter til endnu ikke kendte borgerere.
  • På Sundhedscenter Vest vurderes aktuelt et samlet merforbrug på 0,6 mio. kr., hvilket er en forbedring på 0,5 mio. kr. siden sidste opfølgning. Ændringen skyldes primært mindre udgifter på træningsområdet til vederlagsfri fysioterapi.

Handicap og Psykiatri
Handicap og Psykiatri forventer et merforbrug på 4,9 mio. kr., hvilket er en stigning i det forventede merforbrug på 750.000 kr., i forhold til den seneste opfølgning.

Der er følgende bemærkninger til budgetopfølgningen:

  • I det forventede merforbrug er der indarbejdet en forudsætning om, at Myndighedsafdelingen realiserer en nedgang i forbruget på 15 mio. kr. De 10 mio. kr. sker via effekten af sagsgennemgang i 2022 og 2023, mens de sidste 5 mio. kr. er et administrativt skøn på effekten af strategiarbejdet. Aktuelt vurderes det, at Myndighedsafdelingen via sagsgennemgang har realiseret 8 mio. kr. inklusiv refusion fra staten på særligt dyre enkeltsager. Derudover er administrationen opstartet målingen af, hvorvidt effekten af strategiarbejdet har givet fagområdet en besparelse. Dette arbejder fortsætter resten af året, hvor flere sager vil kunne indgå i denne opgørelse. 
  • Ændringen i det forventede merforbrug skyldes blandt andet ændringer i borgernes støttebehov.

På udvalgsmødet i marts blev det besluttet at reservere midler, i forhold til at kunne nedbringe merforbruget senere på året. Tilsammen er der reserveret 2,4 mio. kr.:

Forslag

Kr.

Opsigelse af rådgivningsydelser fra Sundhedscenter Vest

82.000

Reducere i udgiften til implementering af IT-modul

74.000

Reservering af overførselsmidler

2.000.000

Reducere i budgettet til IT-investeringer

250.000

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

BilagBeslutning

Budgetopfølgningen blev taget til efterretning.

Fraværende
  • Jens Jensen

Kopier link til punktet  -   Print

7: Takster 2024 for ældreområdet og handicap- og psykiatriområdet

Sagsnr: 22-026733

Sagsfremstilling

Administrationen fremsender takster for ældreområdet og handicap- og psykiatriområdet for 2024 til godkendelse.

Generelt er taksterne fremskrevet med KL's fremskrivningsprocenter eller statens satsreguleringsprocent.

På madserviceområdet udmelder Social-, Bolig- og Ældreministeriet en maksimal månedstakst for døgnkost samt takst pr. portion madservice. Afviger disse takster fra de beregnede takster, vil taksterne efterfølgende blive ændret til Social-, Bolig- og Ældreministeriets gældende takster.

På sundhed- og omsorgsområdet er taksterne vedrørende servicepakker genberegnet grundet ændret indhold i pakkerne. For vaskeprisen er den hidtidige beregningsmetode valideret, hvilket har betydet ændringer i priserne.

Det årlige brugerkort på aktivitetsområdet fremskrives hvert fjerde år. Næste fremskrivning er til årene 2026-2029.

På handicap- og psykiatriområdet har ændringen af status fra botilbud til bostøtte i visiterede boliger betydet, at det ikke fremover er muligt at tilvælge servicepakker.

Taksterne fremgår af bilag 1-3 hvor bilag 1 vedrører Sundhed og Omsorg. Bilag 2-3 vedrører Handicap og Psykiatri.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Bekendtgørelse nummer 1576 af 27. december 2014 om betaling for generelle tilbud om personlig og praktisk hjælp m.v. efter servicelovens §§ 79, 83 og 84.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til Social- og Sundhedsudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet, at

  • de vedlagte takster 2024 godkendes
  • såfremt Ringkøbing-Skjern Kommunes månedstakst for døgnkost samt takst for en portion

    madservice afviger Social-, Bolig- og Ældreministeriets takster, anvendes Social-, Bolig- og Ældreministeriets takster.

BilagBeslutning

Social- og Sundhedsudvalget godkender administrationens indstilling.

Fraværende
  • Jens Jensen

Kopier link til punktet  -   Print

8: Et bæredygtigt aktivitetsområde i Ringkøbing-Skjern Kommune status efterår 2023

Sagsnr: 22-027672

Sagsfremstilling

Siden begyndelsen af året har ledelse og medarbejdere på aktivitetsområdet, i et tæt samarbejde med yngre såvel som ældre lokale aktører, deltaget i en udviklingsproces med fokus på at skabe et bæredygtigt aktivitetsområde, på både daghjemmene og på de åbne tilbud med fokus på optimering af de forebyggende og sundhedsfaglige tilbud til borgerne.

Processen har drejet sig om at tage udgangspunkt i de helt konkrete muligheder i lokalsamfundene for at skabe netværk og aktiviteter rundt i kommunen.

Med henblik på at øge de sundhedsfaglige tilbud til alle borgere i kommunen og sikre, at aktivitetsområdet er organiseret fleksibelt og bæredygtigt, er der arbejdet med en ny model for organisering. Modellen åbner mulighed for et større fokus på de målrettede sundhedsfaglige initiativer og skaber mere fleksibilitet i den daglige planlægning og brug af medarbejderressourcer.

God dialog på helikoptermøder
Medarbejderne har sammen med lokale aktører fra forskellige foreninger og enkeltpersoner arrangeret ”helikoptermøder”, hvor der har været dialog om, hvordan vi kan hjælpes ad med at skabe ”det gode seniorliv” i lokalområderne. Både for at få mere fokus på sundhedsfremmende aktiviteter, men også for at undgå sammenfald mellem de forskellige lokale aktørers tiltag og aktiviteter.

Møderne har allerede givet anledning til aftaler om konkrete initiativer til gavn for de nuværende og kommende seniorer. Lokalsamfundene er forskellige, men der har været stort engagement alle fire steder, hvor møderne har været afholdt.

Udvikling af medarbejderkompetencer
For at kunne agere i mellemrummet mellem civilsamfund og kommune kræves en række kompetencer af medarbejderne. De skal kunne facilitere og opmuntre til relationsdannelse og have blik for den glidende overgang mellem de kommunale indsatser, og der hvor de lokale kræfter selv klarer at inkludere i aktiviteterne. Ligeledes skal der være et trygt og tillidsfuldt samarbejde mellem foreningsliv og aktivitetscentrene, så man rækker ud efter sparring, når det er nødvendigt.

Det nuværende samarbejde lover godt for fremtiden, men det betyder også, at der har været brug for ændringer i personalesammensætningen på aktivitetscentrene. Der skal være øje for de mangeartede ressourcer og kvaliteter, som kan medvirke til at øge trivslen og skabe motivation for deltagelse i fællesskaber og få flere med. Det at arbejde ”i mellemrummet” i de spontant opståede situationer - på en måde, hvor brugerne hele tiden ses som partnere i løsning af udfordringerne, bliver en større og tidskrævende opgave fremover.

På alle aktivitetscentrene er der daghjemspladser til visiterede borgere. Her er der ansat medarbejdere, som i en vis udstrækning også er behjælpelige i det åbne tilbud. Overordnet er der i gennemsnit ca. 3 timer til rådighed i det åbne tilbud dagligt. Disse timer bruges i høj grad på koordinering og planlægning med de frivillige, samtaler med medlemmer og møder med brugerråd med mere. Det at være frivillig er meget anderledes end at være ansat, og det kræver til stadighed en stor grad af lydhørhed, dialog og konduite at fastholde denne uundværlige ressource.

Ny model for organisering
Den nævnte udvikling betyder, at personalet generelt får opgaver i flere centre fremover, og at ressourcerne på nogle centre samles på færre dage, så der bliver plads til personalestøttede sundhedstilbud med høj kvalitet, samtidig med, at der ydes støtte til de frivillige. Det har indtil videre medført mindre rokader mellem personalet. Der er fremadrettet et ønske om en ny model for organisering, hvor:

  • Medarbejderressourcerne bliver slået sammen i Ringkøbing og Hvide Sande. I dag er der to medarbejdere ansat i hver 30 timer i Hvide Sande. Medarbejderne ønskes, som en prøvehandling fra sidst på året, samlet i én gruppe i Ringkøbing, hvor de sammen med de frivillige, har ansvar for begge steders åbne tilbud.
  • Daghjemspladserne flyttes fra Hvide Sande til Ringkøbing. På denne måde kan der leveres høj faglighed og mere variation i begge huse. Borgerne transporteres i forvejen i bus til daghjemmene.
  • Antallet af daghjemspladser i de enkelte centre vil fremover bliver mere flydende, så der eksempelvis kan flyttes specialedaghjemspladser fra Ringkøbing til Skjern eller omvendt i perioder og efter de samlede behov blandt borgerne.
  • Borgere, der er tilkendt fleksjob, kan fremover melde sig ind og bruge aktivitetscentrene. Det er efterspurgt, og det er den umiddelbare opfattelse, at der er plads til dem, og at det vil medvirke til at skabe liv og aktiviteter i alle centrene.

De ovennævnte ændringer i den daglige organisering bakkes op af personalet, som har været inddraget i hele processen.

Under punktets behandling deltager leder af aktivitetsområdet Janne Nielsen og leder af Sundhedscenter Vest Ulla Svendsen.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Serviceloven §79 og Serviceloven §84.

Økonomi

De ønskede ændringer forventes at afstedkomme merværdi på flere bundlinjer. Både i forhold til den oplevede kvalitet, effektivitet og brug af lokale ressourcer samt øget tilknytning til de lokale steder.

Desuden er der allokeret 300.000 kr. af tildelte midler fra Sundhedsreformen i relation til ny kvalitetsstandard på kronikerområdet til aktivitetsområdet. Den nye organisering medfører, at aktivitetsområdet kan leve op til kvalitetsstandarderne.

De mere flydende grænser for daghjemspladser i de enkelte centre forventes ikke at medføre øgede udgifter til kørsel. I stedet vil der være mulighed for at nytænke kørselsmønstre, når der kan tages udgangspunkt i det samlede behov blandt alle borgerne.

Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Herunder beskrives kort nogle af de mærkbare effekter, der allerede er opstået i forbindelse med arbejdet med den lokale bærekraft:

  • Leder af Aktivitetsområdet er inviteret til at deltage i Samarbejdsudvalget i Hvide Sande
  • (samarbejds- og udviklingsudvalget består bl.a. af Borgerforeningen, Havnen/Hvide Sande by, turistafdelingen m.fl.).
  • Der er aftalt oplæg om ensomhed i en lokalforening i Hvide Sande, fordi vi under et helikoptermøde blev opmærksomme på, at foreningerne var usikre på, hvordan de skulle reagere, når de møder et menneske, der er ensom.
  • Der er oprettet et nyt tilbud for mænd der har mistet, ”Mænd i Fællesskab”, i et samarbejde mellem Røde Kors, Frivillig Vest og Aktivitetsområdet.
  • Samarbejdet mellem Medborgerhuset, Ældre Sagen og Aktivitetshuset i Ringkøbing er styrket. Der henvises til hinandens tilbud, og der er aftalt flere samarbejdsmøder.
  • Seniorgården i Tarm, Den gode Café, Menighedsrådet mfl. mødes for at koordinere kommende udflugter med hinanden – så der ikke opstår konkurrence mellem tilbuddene.
  • DGI, FrivilligVest, Landdistriktskoordinator, Frivillige koordinator og Aktivitetsområdet mødes for at bane vejen for styrkelse af mulighederne for at udvikle sig som frivillig i lokalområderne, uanset om man er en del af en forening eller ”foreningsløs”.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget

  • drøfter og godkender den foreslåede nye model for aktivitetsområdet med ikrafttrædelse fra ultimo 2023
  • at den nye organisering evalueres og udvalget orienteres medio 2024

BilagBeslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Fraværende
  • Jens Jensen

Kopier link til punktet  -   Print

9: Brugerundersøgelse på ældreområdet 2023

Sagsnr: 23-019622

Sagsfremstilling

I foråret 2021 gennemførte Viden & Strategi i samarbejde med Sundhed og Omsorg en brugerundersøgelse på ældreområdet. Undersøgelsen udgjorde en førmåling på fem udvalgte områder i ældreplejen, som Sundhed og Omsorg ønskede at sætte fokus på. Der er blevet gennemført en eftermåling i foråret 2023. 

Eftermålingen viser overordnet set, at borgernes vurdering er på samme høje niveau som i 2021. På nogle områder er vurderingen højere, mens resultaterne indikerer, at samarbejdet med de pårørende er blevet mere udfordret.

Målgruppen for undersøgelsen er borgere på ældrecentrene, borgere i eget hjem med tilknytning til hjemmeplejen samt borgernes pårørende.

I nedenstående beskrives et sammendrag af undersøgelsens resultater. 

Samarbejdet med personalet (værdighed i ældreplejen):

  • Borgerne på ældrecentrene bliver i højere grad end i 2021 involveret i de beslutninger, der angår deres egen hverdag. Andelen, der er ”helt enige” i, at de bliver inddraget stiger fra 57 procent i 2021 til 69 procent i 2023.
  • I 2023 angiver 9 ud af 10 pårørende til borgere i ældrecentrene at have et godt samarbejde med personalet. Der er dog generelt færre ”meget tilfredse” pårørende i ældrecentrene i 2023.
  • Fra 2021 til 2023 synes de pårørende, at personalet er blevet mindre opmærksomme på, hvordan de pårørende har det. Færre pårørende er desuden enige i, at de får den information, som de har brug for, og de pårørendes følelse af at have medindflydelse på deres nærtståendes hverdag er faldet.

Kost og måltider:

  • Borgernes tilfredshed med kost og måltider er på samme niveau som i 2021. 9 ud af 10 borgere på ældrecentrene er tilfredse med måltiderne.

Overgange ved indlæggelse eller aflastning:

  • Borgernes vurdering af overgangene har ikke ændret sig fra 2021 til 2023.
  • De pårørendes vurdering af overgangene er faldet fra 2021-2023. I 2023 angiver 75 procent, at de får den information, som de har brug for, hvilket er et fald fra 90 procent i 2021. Tilsvarende er andelen af pårørende, der synes, at kommunen er god til at inddrage de pårørende, faldet fra 75 procent i 2021 til 55 procent i 2023.
  • Tendensen blandt de pårørende er, at de er blevet mindre trygge ved overgangene siden 2021. Det gælder særligt i forhold til overgangen fra sygehus til aflastning.

Kontaktpersoner:

  • Fra 2021 til 2023 har flere borgere fået kendskab til, hvem deres kontaktperson er.
  • Borgere i hjemmeplejen, der er i ugentlig kontakt med deres kontaktperson, er steget fra 55 procent i 2021 til 75 procent i 2023.
  • I 2023 bliver 6 ud af 10 borgere informeret om, hvem deres kontaktperson er af kontaktpersonen selv. Det er en stigning fra 2021, hvor det gjorde sig gældende for 4 ud af 10 borgere. Samtidig er planlæggernes andel af denne information faldet.

Ensomhed:

  • Færre borgere i ældreplejen savner at have mennesker omkring sig. Denne andel er halveret fra 16 procent i 2021 til 8 procent i 2023.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger. 

Økonomi

Viden & strategi (økonomi) har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger. 

Indstilling

Administrationen fremsender sagen til orientering. 

BilagBeslutning

Orienteringen tages til efterretning.

Der var en drøftelse omkring samarbejdet med de pårørende, hvor udvalget gav signaler til evt. forbedringsmuligheder til samarbejdet.

Fraværende
  • Jens Jensen

Kopier link til punktet  -   Print

10: Gensidig orientering

Sagsnr:

Sagsfremstilling

A.
Administrationen har udarbejdet forslag til mødeoversigt for udvalget for 2024, herunder forslag til mødedatoer for dialogmøder samt forslag om mødesteder. Udvalget bedes drøfte mødeplanen.
Mødeplanen vedhæftes som bilag.

B.
Opfølgning på temadrøftelse i Byrådet om frisættelse.

C.
Projekt Flere på flere timer.

D.
Borgersag.

E.
Oversigt over sager til Social- og Sundhedsudvalget 2023.
Oversigten er vedlagt.

BilagBeslutning

Der blev givet en orientering.

Fraværende
  • Jens Jensen

Kopier link til punktet  -   Print

11: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Fraværende
  • Jens Jensen
Kontaktoplysninger
Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg
Rødkløvervej 4
6950 Ringkøbing