4. april 2024

Dialogmøder med byggeriet skal forkorte afstanden til kommunen

repræsentanetr for DI Byg i Skjern og Tarm samt Ann Elisabeth Bjerrehøj og Thomas Glavind Frydensbjerg, RKSK

Ringkøbing-Skjern Kommune har en ambition om at være det bedste sted at drive virksomhed. Derfor inviterer kommunens Plan- og Byg & Miljøafdelinger bl.a. repræsentanter for byggeriet ind til en snak om de udfordringer, håndværksvirksomheder oplever i mødet med kommunen.

Kan man lave en drejebog for ansøgninger af byggetilladelser i §3-beskyttede naturområder? Behøver bygningsreglementet være så indviklet – eller kan det forsimples lidt? Og skal bevaringsdeklarationen for de gamle Ringkøbing-huse altid stå i vejen for klimatiltag som f.eks. tre-lags termoruder frem for forsats?

Dét var bare et par af de emner, der blev debatteret, da Ringkøbing-Skjern Kommunes afdelingsledere for Planafdelingen og Byg & Miljø umiddelbart før påske havde inviteret repræsentanter fra DI Byg til dialogmøder i hhv. Skjern og Ringkøbing.

- Møderne er en del af vores indsats overfor erhvervslivet i kommunen. Dét at vi kan sætte ansigter på hinanden og har fået vendt, om der er nogle overordnede udfordringer i f.eks. håndværker-virksomhedernes henvendelser til kommunen, tror vi på betyder, at vi kan komme hinanden i møde og sikre en mere smidig sagsgang for f.eks. byggesager, siger Ann Elisabeth Bjerrehøj, afdelingsleder for Plan.

Møderne med repræsentanter fra DI Byg er et led i kommunens erhvervsservice-indsats, der skal sikre, at både små og store erhvervsvirksomheder ved, at døren til kommunen står åben for en dialog, når de har udfordringer af en mere generel karakter.

- Som offentlig myndighed har vi et ligebehandlingsprincip og en lovgivning - f.eks. i forhold til bygningsreglementet - som vi skal balancere med hensynet til de individuelle ønsker, der er. Men vi har også en ambition om at være det bedste sted at drive virksomhed, så vi lytter og vil meget gerne i dialog, hvis I tænker, at vi kan gøre noget anderledes – og bedre, end vi gør nu, sagde afdelingsleder i Byg- og Miljøafdelingen Thomas Frydensbjerg på mødet i Ringkøbing.

Også når det kommer til de enkelte byggesager opfordrer han til en forhåndsdialog:

- Vi opfordrer hver gang til, at man tager en forhåndsdialog med byggesagsafdelingen. Vi vil gerne holde sagsbehandlingstiden for byggesager så kort som mulig, og hvis man kontakter os, inden man indsender sin byggesag, har det den gensidige fordel, at vi kan afklare nogle spørgsmål på forhånd. På den måde kan man hurtigere kan få en byggetilladelse og komme i gang, forklarer Thomas Frydensberg.

Netop tiden er en af de faktorer, som byggeriet ind imellem oplever som en hæmsko for nye opgaver – ikke mindst langs Vestkysten, hvor store områder er §3-beskyttede områder, eller hvis der skal laves ny lokalplan for et område.

- Vi kender alle sammen til sager, hvor tingene har trukket ud, men vores oplevelse er helt generelt, at det er relativt nemt at drive virksomhed i kommunen. Når man ringer ind og stiller spørgsmål, får man svar – og der er ikke så langt ind til dem, der skal sætte stemplet, siger Søren Kjærgård, formand for DI Byggeri, Lokalafdeling for Ringkøbing og Omegn og medejer af Klittens Tømrer.

På mødet i Ringkøbing foreslog både han og de øvrige repræsentanter for byggeriet, at kommunen genindfører fyraftensmøder med byggeriet f.eks. med fokus på processen i en byggesagsbehandling, ligesom der var et ønske om, at kommunen udover en drejebog for den gode byggesags-ansøgning også overvejer en slags pixi-udgivelser, der f.eks. kan tydeliggøre, hvor på terrænet man skal måle facadehøjden eller hvad der regnes for et værksted/skur – og hvad der ikke gør.