Personalesundhedspolitik inkl. Rygning, Alkohol- og misbrugspolitik
Personalesundhedspolitikken skal være med til at understøtte den sundhedsfremmende og forebyggende indsats i Ringkøbing-Skjern Kommune. Der sættes fokus på trivsel, sundhed og forebyggelse.
Formålet med politikken er, at sætte fokus på trivsel, sundhed og forebyggelse, samt skabe en ramme for at afprøve og igangsætte nye tiltag til forbedring af sundheden for den enkelte. Herved bliver den enkelte medarbejder støttet i at have så sundt et arbejdsliv som muligt - naturligvis med udgangspunkt i den enkeltes livsvilkår.
Politikken skal være med til at understøtte den sundhedsfremmende og forebyggende indsats i Ringkøbing-Skjern Kommune.
- Vi er ordentlige og anerkender at den enkelte medarbejder er ansvarlig for egen livssituation.
- Vi er nysgerrige på hvad det gode liv er for den enkelte medarbejder, og forsøger gennem handlinger og tiltag at understøtte et liv i balance for medarbejderne.
- Vi handler gennem tiltag som gør vores arbejdsplads endnu mere attraktiv, samtidig med at vi lever op til vores samfundsmæssige ansvar.
Vi ønsker:
- At de ansatte har mulighed for at træffe de sunde valg og øge livskvaliteten.
- At fremme medarbejdernes overskud og fysiske/psykiske velvære.
- At udvikle kommunen som en attraktiv arbejdsplads blandt andet ved at sikre et højt trivselsniveau på alle kommunens arbejdspladser.
Ringkøbing-Skjern Kommune vil fokusere på sund kost, idet kost har stor betydning for den enkeltes velbefindende. Det anbefales derfor, at arbejdspladsen sørger for, at ”det sunde valg” altid er muligt både i forhold til en eventuel kantineordning og mødeforplejning.
Ringkøbing-Skjern Kommune vil også fokusere på fysisk aktivitet, idet regelmæssig fysisk aktivitet fremmer det fysiske og psykiske velvære. En god dialog herom er helt afgørende.
Den enkelte arbejdsplads anbefales desuden at sørge for, at der ved indretning af arbejdssteder tages hensyn til at fremme muligheden for størst mulig bevægelse i arbejdstiden.
Vi henviser i øvrigt til personalepolitikken om arbejdsmiljø og personalepolitikken for social kapitel.
Vi ønsker:
- At sikre at alle ansatte kan færdes i et røgfrit arbejdsmiljø uden gener og sundhedsfarer ved passiv rygning.
- At imødegå de krav omverdenen stiller til den offentlige sektor i form af krav om effektivitet, nærvær og tilgængelighed.
- At øge medarbejdernes indsigt i og handlemuligheder i forhold til rygning, alkohol og stofmisbrug, samt de følger et misbrug har på såvel det personlige som det arbejdsmæssige plan.
- At støtte og hjælpe ansatte, der selv ønsker rygestop, eller at komme ud af et alkohol eller stofmisbrug. Der henvises i den forbindelse til Sundhedscenter Vest.
Ringkøbing-Skjern Kommunes rygepolitik er:
Det er ikke tilladt at ryge på Ringkøbing-Skjern Kommunes matrikler og i kommunens køretøjer. Dette gælder også for brugen af e-cigaretter.
I dagplejen eller i puljeordninger gælder særskilt i henhold til § 15 i lov om røgfri miljøer, at det ikke er tilladt at ryge i dagplejehjem og i andre lokaler til brug for dagpleje, når der bliver passet børn. Lokaler, der primært er indrettet som børnenes lege- og opholdsrum, skal være røgfri hele døgnet.
På nogle arbejdspladser vil der være situationer, hvor brugerne ryger og den røgfri arbejdsplads derfor ikke kan garanteres fuldt ud. Det gælder bl.a. i følgende tilfælde:
- Ved arbejde på plejehjem, døgninstitutioner, botilbud og lignende institutioner, hvor den enkelte beboer ifølge lovgivningens § 11 selv kan beslutte, om der må ryges i det værelse eller den bolig, som tjener som den pågældendes private hjem.
- I private hjem, hvor der modtages en offentlig serviceydelse i form af personlig og praktisk hjælp (§ 12 i lov om røgfri miljøer).
I førstnævnte tilfælde kan det ifølge loven pålægges beboere ikke at ryge i værelset eller boligen i det tidsrum, hvor personalet opholder sig der.
Byrådet har besluttet, at beboerne pålægges ikke at ryge i boligen i det tidsrum, hvor personalet opholder sig i boligen med mindre helt specielle forhold gør sig gældende for beboeren. Lederen for den pågældende institution eller det pågældende område træffer afgørelse, om der er tale om helt specielle forhold.
I sidstnævnte tilfælde kan det ifølge loven som en forudsætning for ydelsen pålægges beboere ikke at ryge i det tidsrum, hvor personalet opholder sig i boligen. Byrådet har besluttet, at det meddeles beboere i eget hjem, at det er en forudsætning for ydelsen, at der ikke ryges i boligen i det tidsrum, personalet opholder sig i boligen med mindre helt specielle forhold gør sig gældende for beboeren. Lederen for det pågældende område træffer afgørelse, om der er tale om helt specielle forhold.
En lønmodtagers overtrædelse af rygeforbuddet på en arbejdsplads behandles efter de regler, der gælder for den pågældende lønmodtagers ansættelsesforhold i øvrigt.
Ringkøbing-Skjern Kommunes Alkohol- og stofmisbrugspolitik er:
Hovedsynspunktet er, at alkohol og stoffer ikke kan kombineres med arbejde, samt at ansatte med misbrugsproblemer skal tilbydes hjælp på så tidligt et tidspunkt som muligt.
Det er både ledernes og medarbejdernes pligt at reagere over for mistanke om et misbrugsproblem hos en medarbejder/kollega. Lederen har et særligt ansvar for at gribe tidligt ind over for et oplevet misbrug. Der henvises til vejledning, som findes på RKSK-forum.
Ringkøbing-Skjern Kommune vil altid tilstræbe, at den ansatte kan vende tilbage til sit job efter eventuel behandling.
Hvis den pågældende benægter misbruget og dermed afviser tilbud om hjælp eller overholdes en indgået aftale om behandling ikke, vil dette medføre disciplinære foranstaltninger.
HovedMEDudvalget 12. september 2016
