Den digitale borger
Alle brugere af NemID er gradvist blevet inviteret til og flyttet over på MitID.
Her kan du bl.a. læse om, hvordan du får MitID, tilmelder dig digital post, samt hvad du skal gøre, hvis du har brug for hjælp til en selvbetjeningsløsning.
Hjemmesiden virker optimal i følgende browsere:
- Internet Explorer 11 og opefter
- Firefox
- Chrome
- Safari
Benyttes en ældre browser, kan du ikke få adgang til hjemmesiden.
Demomiljø til MitID og Digital Post - Leg og lær i et lukket system
Digital fuldmagt til pårørende eller anden nærtstående
Digital Hotline - Hjælp til selvbetjening
Digital post - for borgere
Gode råd til en it-sikker hverdag
Du har to muligheder for at få MitID:
Få MitID med pas:
- Du kan bruge dit pas og MitID appen til at få MitID. MitID appen kan aflæse en chip i dit pas og dermed bekræfte, hvem du er. Det kan være et alternativ til at gå i Borgerservice.
Få MitID i Borgerservice:
- Du kan få MitID i Borgerservice. Husk at bestille tid i Borgerservice og medbringe gyldig legitimation.
Læs mere om, hvordan du får MitID på MitID.dk
Har du brug for hjælp til MitID, så kan du kontakte MitID support. Ring på telefon +45 33 98 00 10 eller skriv en besked.
Du kan også finde svar i hjælpeuniverset på MitID.dk.
Du kan også bede om hjælp hos nogen, du stoler på. Det kan være et familiemedlem eller en god ven. Du kan fx få MitID ved at låne vedkommendes telefon. Bare husk, at du ikke må dele:
- dine koder
- din MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser
- dit bruger-ID – undtagen med supporten, hvis du selv kontakter den.
På MitID.dk kan I læse mere om, hvordan man giver og modtager hjælp.
Du må gerne hjælpe andre med at få MitID - du kan fx låne din telefon ud. Den, du hjælper, må dog ikke dele sine koder eller bruger-ID med dig. Han eller hun må heller ikke udlevere sin MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser.
På MitID.dk kan I læse mere om, hvordan man giver og modtager hjælp.
Har du glemt dit bruger-ID, kan du få det vist i MitID appen sådan her:
- Tryk på tandhjulet i øverste venstre hjørne
- Tryk på 'Se bruger-ID' i menuen
- Når du har bekræftet din identitet ved at scanne dit pas og ansigt, kan du se dit bruger-ID
- Du kan også kontakte MitID supporten, som kan oplyse dig om dit bruger-ID. Du skal først identificere dig i telefonen ved at oplyse pas- eller kørekortnummer samt besvare nogle spørgsmål fra CPR-registret.
Har du glemt PIN-koden til din app, kan du selv genaktivere MitID app ved at scanne dit pas og ansigt i MitID appen. Åbn appen, vælg indstillinger (tandhjulet øverst til venstre) og vælg ’Opret MitID’. Hermed kan du genaktivere MitID med dit pas.
Andre muligheder:
- Du kan ringe til MitID supporten, som kan sende dig en midlertidig PIN-kode på SMS. Du skal først identificere dig i telefonen ved at oplyse dit pas- eller kørekortnummer samt besvare nogle spørgsmål fra CPR-registeret.
- Har du en MitID i reserve, fx i form af en MitID kodeviser eller en ekstra MitID app installeret på en anden telefon eller tablet, kan du selv bestille en midlertidig PIN-kode på MitID.dk.
Har du glemt din adgangskode til MitID kodeviser/kodeoplæser, eller er din adgangskode blevet spærret, kan du – hvis du også har MitID appen – logge på MitID.dk og lave en ny adgangskode på din profilside.
Alternativt kan du ringe til MitID supporten, som kan hjælpe dig med at oprette en ny adgangskode, når du har identificeret dig i telefonen ved at oplyse dit pas- eller kørekortnummer samt besvaret nogle spørgsmål fra CPR-registeret.
Har du ikke længere en MitID app på din telefon, eller har du fået ny telefon, så skal du hente og aktivere en ny MitID app.
Det gør du ved at scanne dit pas og ansigt i MitID appen. Hent appen, gå ind under indstillinger og vælg ’Aktiver app’.
Alternativt kan du:
- få en ny aktiveringskode ved at logge på din profil på MitID.dk. Det kan du dog kun, hvis du har MitID på en anden telefon/tablet eller en kodeviser. Det anbefales, at man har MitID på en ekstra enhed, fx en tablet, så man nemt kan geninstallere, hvis man mister sin telefon eller kommer til at slette appen.
- få en ny aktiveringskode i borgerservice.
Den 31. oktober 2022 lukkede de danske banker ned for brugen af NemID. Det betyder, at du ikke længere kan bruge NemID til at komme ind i din net- eller mobilbank, og du kan heller ikke godkende kortbetalinger på nettet med NemID.
Over en periode vil du opleve, at der er færre og færre muligheder for at bruge NemID. Når NemID udfases på andre private og offentlige hjemmesider og selvbetjeninger, vil du ikke kunne bruge disse, før du har fået MitID.
NemID fungerer fortsat med begrænset drift og afvikles gradvist frem til den 31. oktober 2023. Efter den 30. juni 2023 vil det ikke længere være muligt at få support til NemID. Du kan fortsat få hjælp til at spærre dit NemID via opkald til +45 72 24 70 50 for borgere og +45 72 24 70 90 for erhvervsbrugere med NemID medarbejdersignatur.
Har du NemID i dag, og vil du gerne fortsætte med at betjene dig selv på nettet, så skal du have MitID.
Læs hvordan du får MitID på MitID.dk.
MitID er personligt, og det er vigtigt, at du passer godt på det. Følg derfor disse råd:
- Vis aldrig dine koder til andre
- Udlever aldrig din MitID app, -kodeviser eller -kodeoplæser til andre
- Del aldrig dit bruger-ID med andre – undtagen med supporten, hvis du selv kontakter den
- Godkend aldrig noget med MitID på baggrund af fx et opkald, e-mail eller besøg fra nogen, som udgiver sig for at være fra din bank, fra supporten eller noget helt tredje. Du vil aldrig blive kontaktet på den måde
- Vær opmærksom på, hvilken handling du er ved at godkende med MitID. Hvis teksten ikke svarer til det, som du ønsker at gøre, eller hvis du ikke selv har igangsat handlingen, skal du lade være med at godkende.
Hvis du mister din telefon med MitID appen på eller din personlige MitID kodeviser, kan du ikke bruge MitID. Derfor er det vigtigt, at du har et MitID i reserve, da det kan tage tid at få en ny kodeviser eller en ny app. Måske kræver det ligefrem en tur i borgerservice.
Det er også en god ide at have en MitID app i reserve i det tilfælde, at du får en ny telefon og glemmer at aktivere den nye MitID app, inden du sletter den gamle. Så kan du nemlig hellere ikke længere bruge MitID. Læs om, hvordan du kan have et MitID i reserve på MitID.dk.
Hvis du mister din telefon, skal du straks spærre den MitID app, som er tilknyttet den telefon, du har mistet. Det gør du enten på MitID.dk eller ved at ringe til MitID supporten.
Det er en god idé at have MitID flere steder, fx både på din mobil og en tablet. Så har du altid en reserve, og du kan stadig kan godkende med MitID, selvom du mister din mobil med MitID appen på.
Hvis du har mistet din telefon med MitID appen, og du ikke har et alternativ som fx en kodeviser, så kan du få aktiveret en ny MitID app på to måder: Du kan enten scanne dit pas og ansigt med MitID appen og på den måde få aktiveret en ny app, eller du kan få en ny aktiveringskode hos Borgerservice, som du kan bruge til at aktivere din nye app.
Hvis du har MitID app, kan du logge ind på MitID.dk og bestille en ny kodeviser eller kodeoplæser. Hvis du ikke har MitID app, skal du henvende dig i Borgerservice.
Læs mere på MitID.dk
Hvis I er flere personer i samme husstand, som fx benytter den samme tablet, kan I bruge den samme MitID app. I skal bruge hvert jeres bruger-ID, da man kun må bruge sin egen MitID-identitet. Hvis I bruger den samme app, kan I derfor ikke bruge ansigtsgenkendelse eller fingeraftryk til at åbne MitID appen med.
Du har to muligheder for at få MitID:
Få MitID med pas
- Du kan bruge dit pas og MitID appen til at få MitID. MitID appen kan aflæse en chip i dit pas og dermed bekræfte, hvem du er. Det kan være et alternativ til at gå i Borgerservice.
MitID understøtter udenlandske mobilnumre.
Alternativt kan du få MitID i borgerservice:
Du kan også få MitID i borgerservice, næste gang du er i Danmark. På MitID.dk kan du læse om gyldig legitimation, som du skal medbringe.
Du vil blive bedt om at besvare kontrolspørgsmål baseret på oplysninger i CPR eller medbringe et vitterlighedsvidne, som kan bekræfte, hvem du er. Det kan fx være et familiemedlem eller en ven. Vi anbefaler, at du medbringer et vitterlighedsvidne, da det ikke er sikkert, at der er data nok i CPR til, at der kan stilles kontrolspørgsmål.
Vitterlighedsvidnet skal have et gyldigt MitID, som skal være mindst 10 dage gammelt. Husk at booke tid i borgerservice.
Læs mere om, hvordan du får MitID på MitID.dk
Hvis du vil have adgang til offentlige tjenester som SU eller Skat i Danmark, skal du have et MitID.
Hvis du er virksomhedsejer eller har fuld tegningsret i en virksomhed, kan du nøjes med at bruge dit private MitID, når du skal tjekke Digital Post, indberette moms eller betale faktura på vegne af din virksomhed. Det er den løsning, der hedder MitID privat til erhverv.
Du kan automatisk bruge MitID i erhvervsmæssig sammenhæng, så snart du som privatperson har fået MitID, og skal altså ikke foretage dig yderligere.
MitID Erhverv til virksomheder og foreninger
Har du medarbejdere i din virksomhed eller medlemmer i din forening, der skal læse Digital Post, søge barselsrefusion eller logge på øvrige offentlige selvbetjeningsløsninger på vegne af organisationen. Så skal I fremover benytte MitID Erhverv, der erstatter NemID medarbejdersignatur.
I frivillige foreninger samt alm. foreninger, andelsforeninger og særlige foreninger kan foreningsrepræsentanten nøjes med at benytte sit private MitID. Foreningen skal registrere én foreningsrepræsentant i CVR, og det er denne foreningsrepræsentant, der alene kan gøre brug af sit private MitID.
Registrér en foreningsrepræsentant på Virk
Skal flere medlemmer i foreningen læse Digital Post og logge på øvrige offentlige selvbetjeningsløsninger på vegne af foreningen skal de gøre brug af MitID Erhverv. Foreninger med begrænset ansvar (erhvervsdrivende foreninger) skal også anvende MitID Erhverv.
Du kan hente MitID kodeviser eller kodeoplæser for en anden person, hvis du medbringer din fuldmagt i borgerservice.
Hvis du ikke har et dansk CPR-nummer, skal du i stedet bruge en P-kode. P-koden er en 8-cifret kode, du skal taste ind i MitID appen, hvis du bruger dit pas/ID-kort til at få eller ændre MitID med.
Du kan læse mere om P-koder på MitID.dk
Hvad kan jeg gøre, hvis jeg ikke har MitID?
Det skal være muligt at være borger i Danmark uden at have MitID. På trods af, at Folketinget har besluttet, at borgere i højere grad skal have mulighed for at betjene sig selv på internettet ved hjælp af MitID, kan der kan være flere årsager til, at en borger ikke kan få udstedt MitID.
Danske offentlige myndigheder har pligt til at give borgere uden MitID adgang til samtlige offentlige services. Borgere uden MitID kan derfor foretage de samme handlinger, ansøgninger og registreringer på lige fod med borgere, som har MitID.
Som tommelfingerregel har du som borger altid mulighed for at bede en offentlig myndighed om at få adgang til en service uden brug af MitID. Så selvom mange offentlige tjenester i dag kræver, at du som borger logger ind med MitID, kan du faktisk foretage de samme handlinger og anmodninger uden brug af MitID.
Hvilke muligheder har jeg?
Skal du foretage ændringer i dine personforhold, fx adresseskift, søge boligstøtte eller bestille feriepenge, kan du møde fysisk op i borgerservice og udfylde de relevante blanketter. Mange tjenester kan også tilgås online uden brug af MitID. Har du, fx af din praktiserende læge, fået en henvisning til en speciallæge, kan du lave opslag på behandlere på Sundhed.dk uden at logge på med MitID.
Som studerende kan du foretage uddannelsesvalg på optagelse.dk med og uden brug af MitID. Skal du søge SU, kan du ansøge ved at sende fysisk post til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen. Har du behov for at tilgå fx dine sundhedsoplysninger, kan du kontakte det pågældende sygehus eller egen læge.
Du har også mulighed for at give en pårørende fuldmagt til at handle på dine vegne. Det gør du via Digital Fuldmagt-ordningen, der giver adgang til mange offentlige selvbetjeninger. Din pårørende skal bruge sit eget MitID. Hvis der er tale om fuldmagt til ikke-offentlige selvbetjeninger – fx din netbank – skal du kontakte virksomheden direkte.
MitID er først og fremmest en app til smartphone og tablet. Du kan bruge MitID til fx at logge på netbanken eller borger.dk.
MitID har afløst NemID, fordi der er brug for et digitalt ID, som kan leve op til
fremtidens sikkerhedskrav og behov.
Med MitID er du godt beskyttet mod
identitetstyveri, da du kan få besked både gennem MitID appen, på SMS eller e-mail,
hvis nogen fx forsøger at aktivere MitID appen fra en ny enhed. Samtidig stilles der høje krav til
identitetssikring, dvs. at du kan dokumentere din identitet, både når du skal
have MitID, og når du bruger det til fx at overføre penge eller logge ind på en
selvbetjeningsløsning.
Det er gratis at få og bruge MitID.
Selvom du har fået MitID, skal du stadig beholde dit NemID nøglekort eller nøgleappen, indtil NemID lukker i oktober 2023.
Du kan læse mere om MitID på MitID.dk
Måske er du stødt på en QR-kode eller en ny knap i MitID appen? Den 6. juni 2023 blev MitID app opdateret. Opdateringen skal mindske risikoen for svindel og vil også gøre det nemmere for dig at godkende med MitID fra din mobiltelefon med en ny knap, som mange har efterspurgt. Opdateringen rulles ud over de næste uger.
- Hvis du bruger MitID appen til en handling på en computer, vil du som noget nyt skulle scanne en QR-kode på computerskærmen med MitID appen, inden du kan godkende med MitID. Det skal være med til at sikre, at du, som godkender med MitID app, også selv har startet handlingen.
- Hvis du i dag bruger MitID appen til en handling på en mobiltelefon, bliver det nemmere at godkende med MitID, fordi du føres over i MitID appen ved tryk på en enkelt knap: ’Åbn MitID app’. Det minder om det, du kender fra NemID nøgleapp.
Du kan læse mere om opdateringen på MitID.dk.
Med et swipe i MitID appen kan du godkende eller logge ind med MitID på din smartphone eller tablet, fx hvis du skal overføre penge i din net- eller mobilbank, se dine skatteoplysninger eller handle på nettet.
Alternativer til appen
Der findes to alternativer til dig, som ikke har mulighed for at bruge appen: En MitID kodeviser og en MitID kodeoplæser. Hvis du ikke har mulighed for at bruge appen, vil MitID kodeviser være et godt alternativ, mens MitID kodeoplæser er beregnet til personer med nedsat syn.
Du kan vælge, om du vil have MitID kodeviser eller MitID kodeoplæser sendt med posten eller hente den i borgerservice. Når du har modtaget eller hentet MitID kodeviser eller kodeoplæser, skal den aktiveres, så den tilknyttes dig.
MitID kodeviser
MitID kodeviser er en lille elektronisk enhed, som viser dig en engangskode, som du skal indtaste, når du skal bruge MitID. MitID kodeviseren er så lille, at du kan have den i dit nøglebundt eller i lommen.
MitID kodeoplæser
MitID kodeoplæser har en stor skærm, der viser dig en engangskode, som du skal indtaste, når du skal bruge MitID. MitID kodeoplæser kan også læse engangskoden op. Den er beregnet til personer med nedsat syn.
NemSMS - husk dine aftaler med kommunen
Register for NemSMS
It is free to register for NemSMS. You can register and opt out by doing the following:
- Log in to Digital Post with your NemID/MitID.
- In the menu, you will find 'NemSMS – text message service'.
- Now you can register for or opt out of NemSMS. At registration, it is important that you register the correct mobile number.
If you are signed up for Digital Post and have already chosen to receive messages regarding new post via text messages (SMS), the NemSMS solution will use the same mobile number to send you service messages. If this is the case, you only need to accept the terms for NemSMS at registration. When you accept the terms, you are giving all public authorities who use NemSMS permission to send you service messages.
What if I get a new mobile number?
If you change your mobile number, you have to inform the public sector about your new number, to ensure that service messages (NemSMS) and messages concerning new post (Digital Post) are sent correctly to you. You alone are responsible for updating your mobile number.
You can change your mobile number by doing the following:
- Log in to Digital Post with your NemID/MitID.
- In the menu, you will find 'NemSMS – text message service' and within this menu 'View and edit your mobile phone number', where you can change your mobile number.
NemSMS only supports Danish telephone numbers
The solution for public NemSMS only supports Danish telephone numbers. In other words, it is only possible to register a mobile number with the country code +45.
NemSMS is a public text message service, where you can receive service messages per text message (SMS) from public authorities. The solution is called NemSMS, because it makes it easier for you to remember your appointments with the public authorities.
NemSMS only supports Danish telephone numbers (country code +45).
You can still be registered for NemSMS, even if you are exempt from Digital Post.
What is the difference between service messages (NemSMS) and messages concerning new post (Digital Post)?
- The NemSMS service gives you the opportunity to receive service messages per text message from the public authorities, for example regarding the payout of your holiday allowance or as a reminder of your appointment at the hospital.
- The Digital Post solution gives you the opportunity to receive messages concerning new post via email and text message, when new post arrives in your digital mailbox.
You are not automatically registered for NemSMS, even if you receive messages concerning new digital post via text message.
Films about NemSMS
You can find an overview of animated films on the Agency for Digital Government's website regarding NemSMS, Digital Post and MitID. The animated films are available in Danish, sign language, English, Turkish, Russian, Ukrainian, Arabic, Farsi and Somali:
As an example, NemSMS helps you to remember your appointments with public authorities. If you have an appointment at the hospital, you will receive a reminder of the appointment. You can also be informed about when your holiday allowance is payed out, and when the pay is expected to be in your account.
Digital selvbetjening er de digitale tjenester på offentlige hjemmesider, hvor man fx kan melde flytning eller ansøge om boligstøtte.
På en række områder er det obligatorisk for borgere at anvende digital selvbetjening.
Udgangspunktet er, at alle borgere, der kan, skal betjene sig selv på digitalt på de områder, hvor digital selvbetjening er obligatorisk.
Hvis du har svært ved at digitale, eller særlige forhold gør, at du ikke kan anvende en digital selvbetjening, kan du kontakte den relevante myndighed og få stillet et alternativ til rådighed.
Hvis du er fritaget fra Digital Post
Hvis du er fritaget fra Digital Post, er du pr. 1. juni 2023 automatisk fritaget fra kravet om at bruge mange af de offentlige digitale selvbetjeninger.
Når du har et ærinde hos fx kommunen, hvor du som udgangspunkt skal bruge digital selvbetjening, har du derfor ret til at blive tilbudt et alternativ, du kan benytte. Du skal blot fortælle, at du er fritaget fra Digital Post.
Du kan dog stadig bruge de digitale selvbetjeninger, hvis du foretrækker det.
De offentlige myndigheder skal stille et alternativ til rådighed, hvis særlige forhold gør, at du ikke kan bruge digitale selvbetjeninger.
Særlige forhold kan fx være, at du:
- har et særligt handicap
- mangler digitale kompetencer
- tilhører en gruppe af socialt udsatte borgere
- har sprogvanskeligheder
- ikke kan få udstedt MitID, og MitID er påkrævet for at kunne bruge en selvbetjening.
Du skal kontakte den relevante myndighed, som kan oplyse, hvordan du ellers kan få oplysninger, ansøge eller andet.
Det er muligt at blive fritaget for Digital Post og i stedet få breve med papirpost.
Du kan få hjælp i kommunens borgerservice. Der kan du både få vejledning og låne en computer.
Du kan også ringe til borger.dk's kontaktcenter, som kan vejlede dig.
Nogle selvbetjeninger kræver, at du logger på med dit NemID/MitID.
Hvis du ikke har NemID/MitID, skal du henvende dig til den myndighed, som selvbetjeningen eller ydelsen drejer sig om. Fx skal du henvende dig til kommunens borgerservice, hvis du skal have hjælp til flytning, lægeskift og til- eller framelding til Robinsonlisten. Robinsonlisten er en liste i Det Centrale Personregister over borgere, der har frabedt sig uopfordrede skriftlige og telefoniske henvendelser i markedsføringsøjemed.
Hjemmesiden er responsiv og kan bruges lige godt på både computer, tablet og smartphone.
At siden er responsiv betyder, at indholdet tilpasser sig til skærmstørrelsen.
Om kommunens databeskyttelsesrådgiver
Sikker digital hverdag
Mange borgere får hjælp til deres digitale gøremål fra pårørende, gode venner eller andre. Men det kan ind imellem være svært at finde ud af, hvordan man kan og må hjælpe digitalt. Her på siden finder du information om, hvordan du bedst hjælper en anden person med digitale gøremål. Det er særligt relevant for dig, der hjælper et familiemedlem, en god ven eller en anden, som du har en tillidsfuld relation til.
Særligt til it-frivillige
Hvis du er it-frivillig i en organisation, på biblioteket eller lignende, kan du finde undervisningsmateriale og anden information målrettet lige netop dig på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside.
Hvis du skal hjælpe en anden person i kontakten med offentlige myndigheder, kan en fuldmagt være en god idé.
Med en fuldmagt kan den, du hjælper, nemt give dig lov til at hjælpe digitalt og udføre forskellige handlinger. En fuldmagt er en god idé, hvis du fx skal hjælpe et familiemedlem med at melde flytning via borger.dk, eller hvis du skal se dit familiemedlems sundhedsjournal på sundhed.dk.
Digital Fuldmagt
Du kan få fuldmagt til mange af de offentlige selvbetjeninger gennem løsningen Digital Fuldmagt. Digital Fuldmagt finder du på borger.dk. I Digital Fuldmagt kan den, du hjælper, enten underskrive fuldmagten digitalt med NemID/MitID eller underskrive fuldmagten på en papirblanket. Borgerservice kan vejlede i, hvordan du opretter og bruger Digital Fuldmagt.
Det er ikke alle myndigheder, der tilbyder fuldmagter via Digital Fuldmagt, da nogle myndigheder har deres egen fuldmagtsløsning. Det gælder fx Skattestyrelsen. Kontakt den enkelte myndighed, hvis du er i tvivl om, hvordan du får en fuldmagt.
Fuldmagter hos private virksomheder
Mange private virksomheder, fx banker, giver også mulighed for, at du kan få en fuldmagt til at hjælpe digitalt. Kontakt de enkelte virksomheder for at få mere information om mulighederne for fuldmagt.
Hvis den, du hjælper, modtager Digital Post, kan du få læseadgang til vedkommendes Digital Post. En læseadgang kan fx være en god idé, hvis den, du hjælper, ikke selv kan tjekke sin Digital Post. Det kan også være en god idé, hvis du nemt skal læse, hvad fx et familiemedlem modtager fra offentlige myndigheder.
Du kan logge ind i din egen Digital Post på borger.dk og anmode om læseadgang hos den, du hjælper. Derefter skal vedkommende acceptere anmodningen. Borgerservice kan også hjælpe med at oprette en læseadgang.
Få hjælp til Digital Post
Du kan få hjælp til Digital Post ved at kontakte Digital Post-supporten på telefon
33 98 00 33.
Du må gerne hjælpe en anden med at anvende MitID, men du skal være opmærksom på, at MitID er personligt. Du må derfor ikke bruge en anden persons koder eller bruge MitID app, kodeviser eller kodeoplæser for den, du hjælper. Derfor skal du huske at kigge væk, når den, du hjælper, indtaster brugernavn, pinkode og adgangskode.
Det er ikke muligt at få fuldmagt til at anvende en anden persons MitID. Hvis den, du hjælper, ikke selv kan håndtere sit MitID, så skal vedkommende ikke have MitID.
Få hjælp til MitID
Du kan få hjælp til MitID ved at ringe til MitID-supporten på telefon 33 98 00 10.
Når du ringer på vegne af en anden, skal personen befinde sig fysik sammen med dig og selv kunne oplyse fx sit bruger-ID til supporten.
På mitid.dk kan du læse mere om, hvordan du kan hjælpe andre med at få og anvende MitID.
Hvis den, du hjælper, af forskellige årsager ikke kan være digital, er der hjælp at hente. Offentlige myndigheder har pligt til at give borgere, der ikke er digitale, adgang til alle offentlige services.
Fritagelse fra Digital Post - og hvad det betyder
Du kan blive fritaget fra Digital Post. Det betyder, at:
- du i stedet vil modtage post fra offentlige myndigheder som papirpost
- at du pr. 1. juni automatisk er fritaget fra krav om at anvende offentlige selvbetjeninger og fx kan anvende en papirblanket i stedet.
Hvis man er fritaget fra Digital Post, har man ret til at blive tilbudt et alternativ til digital selvbetjening. Man skal blot oplyst, at man er fritaget, når man henvender sig til myndigheden.
Hvis man ikke er fritaget fra Digital Post, kan man få stillet et alternativ til digital selvbetjening til rådighed hos den relevante myndighed, hvis særlige forhold gør, at man ikke kan anvende den relevante digitale selvbetjening.
En fremtidsfuldmagt er en fuldmagt, som kan sættes i kraft en gang i fremtiden. Det kan blive relevant, hvis den, du hjælper, bliver syg eller mentalt svækket og dermed mister evnen til at tage vare på sine økonomiske eller personlige forhold.
Med en fremtidsfuldmagt kan den, du hjælper, vælge personer en eller flere til at handle på sine vegne i fremtiden.
Hvornår opretter man en fremtidsfuldmagt?
Fremtidsfuldmagten skal oprettes, mens den, du hjælper, er i stand til at forstå og overskue konsekvenserne af at afgive en fremtidsfuldmagt.
Hvordan sætter jeg en fremtidsfuldmagt i kraft?
For at sætte en fremtidsfuldmagt i kraft skal du ansøge hos Familieretshuset. Det er Familieretshuset, der vurderer, om det kan lade sig gøre i jeres tilfælde.

Ved Fjorden 6 - 6950 Ringkøbing

Kontakt om de emner der ikke skal rettes til Borgerservice
6950 Ringkøbing