Den digitale borger

Her kan du bl.a. læse om, hvordan du får NemID, tilmelder dig digital post, samt hvad du skal gøre, hvis du har brug for hjælp til en selvbetjeningsløsning.

Hjemmesiden virker optimal i følgende browsere:

  • Internet Explorer 8 og opefter
  • Firefox
  • Chrome
  • Safari

Folketinget har vedtaget, at din kontakt med det offentlige på en række områder skal foregå på nettet. Som borger skal du gå på nettet, når du fx skal:

  • søge folkepension
  • søge boligstøtte
  • melde flytning til folkeregisteret
  • bestille et nyt sundhedskort
  • ansøge om børnepasning i fx vuggestue eller børnehave
  • skrive dit barn op, når det skal starte i skole og SFO.

Herunder kan du se en liste over de områder, som er flyttet over på nettet

Udgangspunktet er, at alle borgere, der kan, skal betjene sig selv på nettet ved hjælp af den relevante selvbetjeningsløsning, som kan findes på borger.dk.

Den nye lovgivning om digital selvbetjening skal bidrage til regeringens mål om at frigøre offentlige ressourcer og samtidig gøre det lettere for dig at betjene dig selv hos det offentlige.

De offentlige myndigheder skal yde hjælp og vejledning, hvis du har svært ved at betjene dig selv digitalt.

Hvis der er særlige forhold, der gør, at du ikke kan søge digitalt, er der fortsat mulighed for at få hjælp og vejledning.

Særlige forhold kan være, at du ikke kan bruge digital selvbetjening, fordi du:

  • har et særligt handicap
  • mangler de digitale kompetencer
  • tilhører en gruppe af socialt udsatte borgere
  • har sprogvanskeligheder
  • ikke kan få udstedt NemID, og NemID kræves for den pågældende løsning.

Du kan læse om fritagelse for Digital Post.

Du kan få hjælp fra din lokale borgerservice og på biblioteker. Her kan du både få vejledning og låne en computer.

Du kan også ringe til borger.dk´s kontaktcenter 1881, som kan give dig vejledning.

Nogle selvbetjeningsløsninger kræver, at du logger dig på med NemID. Hvis hvis du ikke har et NemID, skal du henvende dig til den myndighed, som løsningen eller ydelsen drejer sig om.

Du kan få hjælp til at oprette et NemID i kommunens borgerservice eller et bibliotek. Kommunens borgerservice kan straksudstede NemID.

Hjemmesiden er responsiv og kan bruges lige godt på både computer, tablet og smartphone.

At siden er responsiv betyder, at indholdet tilpasser sig til skærmstørrelsen.

Borgerservice Skjern eller Ringkøbing

Kontakt om NemID, Digital post, Hotline

Borgerservice Skjern eller Ringkøbing
Finderupsvej 9 - 6900 Skjern
Ved Fjorden 6 - 6950 Ringkøbing

T:    99 74 12 22
E:    post[mail]rksk.dk
Webmaster Anette Stokholm

Kontakt om de ting der ikke skal rettes til Borgerservice

Webmaster Anette Stokholm
Ved Fjorden 6
6950 Ringkøbing

T:    99 74 10 03
E:    anette.stokholm[mail]rksk.dk