Den digitale borger
Her kan du bl.a. læse om, hvordan du får MitID, tilmelder dig digital post, samt hvad du skal gøre, hvis du har brug for hjælp til en selvbetjeningsløsning.
Hjemmesiden virker optimal i følgende browsere:
- Internet Explorer 11 og opefter
- Firefox
- Chrome
- Safari
Benyttes en ældre browser, kan du ikke få adgang til hjemmesiden.
Demomiljø til MitID og Digital Post - Leg og lær i et lukket system
Digital fuldmagt til pårørende eller anden nærtstående
Digital Hotline - Hjælp til selvbetjening
Digital post - for borgere
Gode råd til en it-sikker hverdag
MitID
Tilmeld dig NemSMS
Det er gratis at være tilmeldt NemSMS. Du til- eller framelder dig ved at gøre følgende:
- Log på Digital Post med dit MitID
- Under 'Menu' i toppen finder du 'NemSMS-servicebeskeder'
- Nu kan du til- eller framelde dig NemSMS. Ved tilmelding skal du sørge for at registrere det rigtige mobilnummer.
Hvis du er tilmeldt Digital Post og allerede har valgt at modtage besked om ny post via SMS, så anvender NemSMS-løsningen det samme mobilnummer til at sende dig servicebeskeder. I så fald skal du blot acceptere vilkårene for NemSMS ved tilmelding. Når du accepterer vilkårene, giver du tilladelse til, at alle offentlige myndigheder, der anvender NemSMS, kan sende dig servicebeskeder.
Hvad hvis jeg får et nyt mobilnummer?
Hvis du skifter mobilnummer, skal du huske at oplyse dit nye nummer til det offentlige, så bl.a. servicebeskeder (NemSMS) og besked om ny post (Digital Post) sendes korrekt til dig. Du er selv ansvarlig for at opdatere dit mobilnummer. Du ændrer dit mobilnummer ved at gøre følgende:
- Log på Digital Post med dit MitID
- Under 'Menu' i toppen finder du 'NemSMS-servicebeskeder' og herunder 'Se, og redigér dit mobilnummer', hvor du kan ændre dit mobilnummer.
NemSMS er en offentlig SMS-løsning, hvor du kan modtage servicebeskeder pr. SMS fra offentlige myndigheder. Løsningen kaldes for NemSMS, fordi det skal gøre det nemmere for dig fx at huske dine aftaler med det offentlige.
Du kan sagtens være tilmeldt NemSMS, selvom du er fritaget fra Digital Post.
Hvad er forskellen på servicebeskeder (NemSMS) og besked om ny post (Digital Post)?
- NemSMS-løsningen giver dig mulighed for at modtage servicebeskeder pr. SMS fra det offentlige, fx om udbetaling af dine feriepenge eller en påmindelse om din aftale på hospitalet.
- Digital Post-løsningen giver dig mulighed for at modtage besked om ny post via e-mail og SMS, når der er ny post til dig i din digitale postkasse.
Du er ikke automatisk tilmeldt NemSMS, selvom du modtager besked om ny digital post via SMS.
Film om NemSMS
På Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside finder du en oversigt over animationsfilm på dansk, tegnsprog, engelsk, tyrkisk, russisk, ukrainsk, arabisk, farsi og somalisk om Digital Post, NemSMS og MitID.
NemSMS hjælper dig fx med at huske dine aftaler med det offentlige. Hvis du har en aftale på hospitalet, får du en påmindelse om aftalen. Du kan også blive orienteret om, hvornår du får udbetalt dine feriepenge, og hvornår pengene vil være på din konto.
Register for NemSMS
It is free to register for NemSMS. You can register and opt out by doing the following:
- Log in to Digital Post with your MitID.
- In the menu, you will find 'NemSMS – text message service'.
- Now you can register for or opt out of NemSMS. At registration, it is important that you register the correct mobile number.
If you are signed up for Digital Post and have already chosen to receive messages regarding new post via text messages (SMS), the NemSMS solution will use the same mobile number to send you service messages. If this is the case, you only need to accept the terms for NemSMS at registration. When you accept the terms, you are giving all public authorities who use NemSMS permission to send you service messages.
What if I get a new mobile number?
If you change your mobile number, you have to inform the public sector about your new number, to ensure that service messages (NemSMS) and messages concerning new post (Digital Post) are sent correctly to you. You alone are responsible for updating your mobile number.
You can change your mobile number by doing the following:
- Log in to Digital Post with your MitID.
- In the menu, you will find 'NemSMS – text message service' and within this menu 'View and edit your mobile phone number', where you can change your mobile number.
NemSMS only supports Danish telephone numbers
The solution for public NemSMS only supports Danish telephone numbers. In other words, it is only possible to register a mobile number with the country code +45.
NemSMS is a public text message service, where you can receive service messages per text message (SMS) from public authorities. The solution is called NemSMS, because it makes it easier for you to remember your appointments with the public authorities.
NemSMS only supports Danish telephone numbers (country code +45).
You can still be registered for NemSMS, even if you are exempt from Digital Post.
What is the difference between service messages (NemSMS) and messages concerning new post (Digital Post)?
- The NemSMS service gives you the opportunity to receive service messages per text message from the public authorities, for example regarding the payout of your holiday allowance or as a reminder of your appointment at the hospital.
- The Digital Post solution gives you the opportunity to receive messages concerning new post via email and text message, when new post arrives in your digital mailbox.
You are not automatically registered for NemSMS, even if you receive messages concerning new digital post via text message.
Film about NemSMS
You can find short animated films on the Agency for Digital Government's website regarding NemSMS, Digital Post and MitID. The films are with English speech and subtitles:
The films are also available in Danish, Danish sign language, Turkish, Russian, Ukrainian, Arabic, Farsi and Somali:
As an example, NemSMS helps you to remember your appointments with public authorities. If you have an appointment at the hospital, you will receive a reminder of the appointment. You can also be informed about when your holiday allowance is paid out, and when the pay is expected to be in your account.
Digital selvbetjening er de digitale tjenester på offentlige hjemmesider, hvor man fx kan melde flytning eller ansøge om boligstøtte.
På en række områder er det obligatorisk for borgere at anvende digital selvbetjening.
Udgangspunktet er, at alle borgere, der kan, skal betjene sig selv digitalt på de områder, hvor digital selvbetjening er obligatorisk.
Hvis du har svært ved det digitale, eller særlige forhold gør, at du ikke kan anvende en digital selvbetjening, kan du kontakte den relevante myndighed og få stillet et alternativ til rådighed.
Hvis du er fritaget fra Digital Post
Hvis du er fritaget fra Digital Post, er du pr. 1. juni 2023 automatisk fritaget fra kravet om at bruge mange af de offentlige digitale selvbetjeninger.
Når du har et ærinde hos fx kommunen, hvor du som udgangspunkt skal bruge digital selvbetjening, har du derfor ret til at blive tilbudt et alternativ, du kan benytte. Du skal blot fortælle, at du er fritaget fra Digital Post.
Du kan dog stadig bruge de digitale selvbetjeninger, hvis du foretrækker det.
Særligt for undtagelse fra digital selvbetjening hos Udbetaling Danmark
Vær opmærksom på, at hvis du skal søge om ydelser mv. hos Udbetaling Danmark, skal du kontakte borgerservice for at blive generelt undtaget fra at benytte digital selvbetjening.
Henvender du dig direkte til Udbetaling Danmark uden først at være blevet undtaget fra digital selvbetjening, vil Udbetaling Danmark i det enkelte tilfælde kunne tage imod din ansøgning eller meddelelse – det kan fx være hvis du er fritaget fra Digital Post. Det betyder dog ikke, at du vil være undtaget fra digital selvbetjening fremadrettet i dit sagsforløb. Derfor vil Udbetaling Danmark henvise dig til din kommune, som kan undtage dig generelt fra digital selvbetjening på det pågældende lovområde, hvis du har behov for det.
De offentlige myndigheder skal stille et alternativ til rådighed, hvis særlige forhold gør, at du ikke kan bruge digitale selvbetjeninger.
Særlige forhold kan fx være, at du:
- har et handicap eller en funktionsnedsættelse
- mangler digitale kompetencer
- tilhører en gruppe af socialt udsatte borgere
- har sprogvanskeligheder
- ikke kan få udstedt MitID, og MitID er påkrævet for at kunne bruge en selvbetjening.
Du skal kontakte den relevante myndighed, som kan oplyse, hvordan du ellers kan få oplysninger, ansøge eller andet.
Det er muligt at blive fritaget fra Digital Post og i stedet få breve med papirpost.
Du kan få hjælp i kommunens borgerservice. Der kan du både få vejledning og låne en computer.
Du kan også ringe til borger.dk's kontaktcenter, som kan vejlede dig.
Nogle selvbetjeninger kræver, at du logger på med MitID.
Hvis du ikke har MitID, skal du henvende dig til den myndighed, som selvbetjeningen eller ydelsen drejer sig om. Fx skal du henvende dig til kommunens borgerservice, hvis du skal have hjælp til flytning, lægeskift og til- eller framelding til Robinsonlisten.
Robinsonlisten er en liste i Det Centrale Personregister over borgere, der har frabedt sig uopfordrede skriftlige og telefoniske henvendelser i markedsføringsøjemed.
Hjemmesiden er responsiv og kan bruges lige godt på både computer, tablet og smartphone.
At siden er responsiv betyder, at indholdet tilpasser sig til skærmstørrelsen.
Om kommunens databeskyttelsesrådgiver
Sikker digital hverdag
Mange borgere får hjælp til deres digitale gøremål fra pårørende, gode venner eller andre. Men det kan ind imellem være svært at finde ud af, hvordan man kan og må hjælpe digitalt. Her på siden finder du information om, hvordan du bedst hjælper en anden person med digitale gøremål. Det er særligt relevant for dig, der hjælper et familiemedlem, en god ven eller en anden, som du har en tillidsfuld relation til.
Særligt til it-frivillige
Hvis du er it-frivillig i en organisation, på biblioteket eller lignende, kan du finde undervisningsmateriale og anden information målrettet lige netop dig på Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside.
Hvis du skal hjælpe en anden person i kontakten med offentlige myndigheder, kan en fuldmagt være en god idé.
Med en fuldmagt kan den, du hjælper, nemt give dig lov til at hjælpe digitalt og udføre forskellige handlinger. En fuldmagt er en god idé, hvis du fx skal hjælpe et familiemedlem med at melde flytning via borger.dk, eller hvis du skal se dit familiemedlems sundhedsjournal på sundhed.dk.
Digital Fuldmagt
Du kan få fuldmagt til mange af de offentlige selvbetjeninger gennem løsningen Digital Fuldmagt. Digital Fuldmagt finder du på borger.dk. I Digital Fuldmagt kan den, du hjælper, enten underskrive fuldmagten digitalt med MitID eller underskrive fuldmagten på en papirblanket. Borgerservice kan vejlede i, hvordan du opretter og bruger Digital Fuldmagt.
Det er ikke alle myndigheder, der tilbyder fuldmagter via Digital Fuldmagt, da nogle myndigheder har deres egen fuldmagtsløsning. Det gælder fx Skattestyrelsen. Kontakt den enkelte myndighed, hvis du er i tvivl om, hvordan du får en fuldmagt.
Fuldmagter hos private virksomheder
Mange private virksomheder, fx banker, giver også mulighed for, at du kan få en fuldmagt til at hjælpe digitalt. Kontakt de enkelte virksomheder for at få mere information om mulighederne for fuldmagt.
Hvis den, du hjælper, modtager Digital Post, kan du få læseadgang til vedkommendes Digital Post. En læseadgang kan fx være en god idé, hvis den, du hjælper, ikke selv kan tjekke sin Digital Post. Det kan også være en god idé, hvis du nemt skal læse, hvad fx et familiemedlem modtager fra offentlige myndigheder.
Du kan logge ind i din egen Digital Post på borger.dk og anmode om læseadgang hos den, du hjælper. Derefter skal vedkommende acceptere anmodningen. Borgerservice kan også hjælpe med at oprette en læseadgang.
Få hjælp til Digital Post
Du kan få hjælp til Digital Post ved at kontakte Digital Post-supporten på telefon
33 98 00 33.
Du må gerne hjælpe en anden med at anvende MitID, men du skal være opmærksom på, at MitID er personligt. Du må derfor ikke bruge en anden persons koder eller bruge MitID app, kodeviser eller kodeoplæser for den, du hjælper. Derfor skal du huske at kigge væk, når den, du hjælper, indtaster brugernavn, pinkode og adgangskode.
Det er ikke muligt at få fuldmagt til at anvende en anden persons MitID. Hvis den, du hjælper, ikke selv kan håndtere sit MitID, så skal vedkommende ikke have MitID.
Få hjælp til MitID
Du kan få hjælp til MitID ved at ringe til MitID-supporten på telefon 33 98 00 10.
Når du ringer på vegne af en anden, skal personen befinde sig fysik sammen med dig og selv kunne oplyse fx sit bruger-ID til supporten.
På mitid.dk kan du læse mere om, hvordan du kan hjælpe andre med at få og anvende MitID.
Hvis den, du hjælper, af forskellige årsager ikke kan være digital, er der hjælp at hente. Offentlige myndigheder har pligt til at give borgere, der ikke er digitale, adgang til alle offentlige services.
Fritagelse fra Digital Post - og hvad det betyder
Du kan blive fritaget fra Digital Post. Det betyder, at:
- du i stedet vil modtage post fra offentlige myndigheder som papirpost
- at du pr. 1. juni automatisk er fritaget fra krav om at anvende offentlige selvbetjeninger og fx kan anvende en papirblanket i stedet.
Hvis man er fritaget fra Digital Post, har man ret til at blive tilbudt et alternativ til digital selvbetjening. Man skal blot oplyst, at man er fritaget, når man henvender sig til myndigheden.
Hvis man ikke er fritaget fra Digital Post, kan man få stillet et alternativ til digital selvbetjening til rådighed hos den relevante myndighed, hvis særlige forhold gør, at man ikke kan anvende den relevante digitale selvbetjening.
En fremtidsfuldmagt er en fuldmagt, som kan sættes i kraft en gang i fremtiden. Det kan blive relevant, hvis den, du hjælper, bliver syg eller mentalt svækket og dermed mister evnen til at tage vare på sine økonomiske eller personlige forhold.
Med en fremtidsfuldmagt kan den, du hjælper, vælge personer en eller flere til at handle på sine vegne i fremtiden.
Hvornår opretter man en fremtidsfuldmagt?
Fremtidsfuldmagten skal oprettes, mens den, du hjælper, er i stand til at forstå og overskue konsekvenserne af at afgive en fremtidsfuldmagt.
Hvordan sætter jeg en fremtidsfuldmagt i kraft?
For at sætte en fremtidsfuldmagt i kraft skal du ansøge hos Familieretshuset. Det er Familieretshuset, der vurderer, om det kan lade sig gøre i jeres tilfælde.

Ved Fjorden 6 - 6950 Ringkøbing

Kontakt om de emner der ikke skal rettes til Borgerservice
6950 Ringkøbing