I Danmark er samfundet kendetegnet ved, at borgere har mange rettigheder, men de har også pligter.
Indholdet her på siden fortæller blandt andet, hvordan du kan søge aktindsigt i en sag eller anmelder en skade til kommunen.
Ved at klikke på teksten i de grå bokse herunder, får du uddybende information om det specifikke emne.
Hvis du anmoder om aktindsigt via mail, anbefaler vi altid, at det sker gennem din digitale postkasse.
Da der ofte fremgår personfølsomme oplysninger i en anmodning om aktindsigt, bør mailen sendes via en sikker forbindelse, og det sker automatisk, hvis mailen sendes via digital post.
Digital post - på borger.dk (for borgere)
Digital post - på Virk.dk (for virksomheder)
Der er ingen særlige krav til, hvordan du skal søge om aktindsigt. Det kan ske via digital post, e-mail, brev, pr. telefon eller ved personlig henvendelse i kommunen.
Det er ikke et krav, at du begrunder dit ønske om aktindsigt.
Din ansøgning om aktindsigt skal indeholde de oplysninger, som er nødvendige for, at kommunen kan finde den sag eller de dokumenter, du ønsker aktindsigt i. Derudover skal ansøgningen have et emne, fx "brevveksling, der vedrører smiley-ordningen".
Jo mere præcis du er i din beskrivelse af, hvad du ønsker aktindsigt i, jo nemmere og hurtigere vil kommunen kunne behandle din ansøgning. Du kan fx oplyse titlen på sagen, du ønsker indsigt i, et cpr-nummer eller et journalnummer.
Er du kommet til skade, eller har du haft et økonomisk tab, som du mener, er kommunens skyld, kan du måske få erstatning fra kommunen
Henvendelse generelt om aktindsigt
Henvendelse om anmeldelse af skader