Dagsorden: 9. oktober 2025 kl. 15:00

Mødelokale 1, Servicecenter, Finderupsvej 9, Skjern
Beskæftigelsesudvalget

Deltagere

  • Irene Lund Pedersen
  • Jens Erik Damgaard
  • Rita Byskov
  • Lise Juhl Hansen
  • Irvin Christensen
  • Carsten Bjerg
  • Jakob Agerbo

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kopier link til punktet  -   Print

2: Budgetopfølgning pr. 30. september 2025

Sagsnr: 24-024915

Sagsfremstilling

Administrationen sender budgetopfølgningen pr. 30. september 2025 til orientering for Beskæftigelsesudvalget.

I forhold til den sidste budgetopfølgning er det forventede merforbrug reduceret med 3 mio. kr. til 4,1 mio. kr.

Der er følgende opmærksomhedspunkter til den gennemførte budgetopfølgning:

Kontante ydelser, sygedagpenge opfølgning:
I forhold til sidste budgetopfølgning er der indregnet et forventet mindreforbrug på 2 mio. kr.. Samlet forventes der nu et mindreforbrug på 4 mio. kr. på sygedagpengeområdet.

Ændringen skyldes færre borgere på ydelsen.

Dagpenge til forsikrede ledige:
Ledighedstallet for Ringkøbing-Skjern Kommune er fortsat lavt. Ved årets start var der 734 sager. Antallet er primo oktober steget til 482 sager, hvilket svarer til en stigning på 4 % i forhold til sidste måned, hvor der var 464 sager. Af de 482 sager håndteres 218 af A-kasserne, hvilket svarer til 45 % af det samlede antal. Udviklingen følges fortsat tæt for at sikre, at de økonomiske forudsætninger fastholdes.

Beskæftigelsesindsatser, Personlig assistance opfølgning:
Der forventes et mindreforbrug på 1 mio. kr. på området. Mindreforbruget skyldes færre sager under personlig assistance end forventet, hvilket kan tilskrives et særligt fokus på området.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager budgetopfølgningen til orientering.

BilagBeslutning

Kopier link til punktet  -   Print

3: Resultatopfølgning 2025 til orientering

Sagsnr: 25-003639

Sagsfremstilling

Administrationen har udarbejdet opgørelser og statistikker over målgrupperne i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Der gøres opmærksom på, at statistikken på sygedagpenge og jobafklaring er trukket fra fagsystemet, og specielt på sygedagpengeområdet betyder det, at borgere på ferie tæller med i sygefraværet, da de stadig har en aktiv sag i fagsystemet.

Beskæftigelseschefen vil på mødet gennemgå tallene for udvalgte områder.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.

BilagBeslutning

Kopier link til punktet  -   Print

4: Status på arbejdet med ungeindsatsen

Sagsnr: 23-007478

Sagsfremstilling

De fire politiske udvalg, Beskæftigelsesudvalget, Børne- og Familieudvalget, Social- og
Sundhedsudvalget og Kultur- og Fritidsudvalget, godkendte på mødet i december 2024 rammenotat 2 vedrørende ungeindsatsen i Ringkøbing-Skjern Kommune, herunder at administrationen arbejder videre med de 7 spor som anbefalet i rammenotat 2.

De fire politiske udvalg præsenteres på møderne i oktober 2025 for en status på arbejdet med
ungeindsatsen samt et statistisk overblik, som udgør en en "nulpunktsmåling" for de kommende års arbejde med ungeindsatsen.

Status på ungeindsatsen i Ringkøbing-Skjern Kommune

I efteråret 2025 er der på de 4 udvalgsområder særligt fokus på følgende tiltag i forhold til, at flere unge kommer i uddannelse og job.

Beskæftigelsesudvalget

Ungecenter Ringkøbing-Skjern er i gang med at implementere den ny ungeindsats i Ringkøbing-Skjern Kommune. Samtidig implementeres initiativerne i det nationale Ungeløft.

Der etableres lokale ungepartnerskaber med virksomheder med det formål at hjælpe flere af kommunens unge ind i arbejdsfællesskabet. Primo september er der lavet aftale om partnerskab med 5 lokale virksomheder. "Flere unge skal med" og IPS-indsats (Individuelt Planlagt job med Støtte) til unge er ligeledes en del af Ungeløftet. Projektet monitoreres af STAR, og projektperioden er 15. august 2025 – 31. december 2028. Ungecentret er i fuld gang med tilrettelæggelsen, og de første unge forventes at starte i forløbene i løbet af kort tid. Antallet af jobguider i ungecentret øges nu som planlagt fra 4 til 6. Jobguiderne drifter indsatsen "Flere unge skal med".

September 2025 er håndværkerne gået i gang med den renovering, der skal føre til, at Ungecentret kan flytte i egne lokaler. Ungecenter Ringkøbing-Skjern forventes at åbne den 23. februar 2026.

Børne- og Familieudvalget

I Børn og Familie har vi nedsat et fælles visitationsudvalg til de børn, unge og familier, der har behov for særlig støtte. Ungecentret er inviteret med til møderne i dette visitationsudvalg om de 15-17-årige unge for at styrke de helhedsorienterede og tværgående forebyggende indsatser. 

I Dagtilbud og undervisning er der bl.a. følgende aktuelle tiltag på ungeområdet:

  • X-klassen på Ringkøbing skole som alternativt skoletilbud for elever med skolefravær.
  • Styrket samarbejde i grundskolen omkring elever der har behov for fritidsjobstøtte.
  • 28 elever i grundskolen har påbegyndt Juniormesterlære.
  • Etableret styrket samarbejde på tværs før, under og efter STU, herunder tilbud til 15-17-årige i Ungecenteret.
  • Styrket samarbejde med FGU, herunder øget tilgang af EGU-elever. Pt. 32 EGU-elever med virksomhedskontrakt.

Medarbejdere fra Børn og Familie og Dagtilbud og Undervisning/UU kommer til at være fysisk til stede i Ungecentret.

Social- og Sundhedsudvalget

Vendepunktets indgang til Ungecentret er på nuværende tidspunkt "YourTurn" – et tilbud som er målrettet de 18-23-årige. Vendepunktet samarbejder med jobrådgiver men også øvrige fagområder. Det er blevet naturlig del af arbejde med de unge, at der nu tænkes tværfagligt.

Derudover arbejder Vendepunktet med en ”udvidelse af den forebyggende uvisiterede indsats i Handicap og Psykiatri”. Det kan være medvirkende til at øge samarbejdet omkring de unge, da der vil blive yderligere fokus på det forebyggende arbejde, samt der vil være fokus på, at der hurtigere bliver etableret forløb, som er til gavn for den enkelte unge.

Rusmiddelcentret ser frem til at blive en del af de kommende fysiske rammer i Ungecentret. Indtil etableringen er på plads, arbejder centret allerede tæt sammen med andre kommunale fagområder for at styrke den samlede indsats overfor unge med rusmiddelproblematikker og/eller hjemløshed.

Samtidig er der i forbindelse med det nye dobbeltdiagnose tilbud i Regionerne, igangsat et tættere samarbejde med Regionspsykiatrien i Gødstrup, hvor psykiatriske sygeplejersker nu er til stede på Rusmiddelcentret hver uge.

Kultur- og Fritidsudvalget

Kulturskolen og de lokale kulturinstitutioner har taget et helt nyt skridt med projektet KulturLØFT. De er gået sammen med Ungecentret, UU-vejledningen, Handicap og Psykiatri, FGU og Ungdomsskolen om at skabe meningsfulde kunstneriske og kreativ forløb for unge uden for uddannelse og job. Det er nyt, at kulturområdet spiller så direkte ind i ungeindsatsen, og at vi arbejder tværfagligt fra starten med en fælles mission. Lokalt betyder det, at vores kulturinstitutioner udvikler sig til ressourcecentre, der både styrker fællesskaber og bidrager på hver deres måde til at løse vigtige samfundsopgaver.

Ungeværelser med støtte som et nyt tværgående tiltag

Byrådets aftale om budgettet for 2026 indebærer desuden, at der etableres ungeværelser med støtte i Ringkøbing og Tarm. Ungeværelser med støtte bliver fremadrettet en del det tværfaglige Ungecenter og er en del af den forebyggende og tidlige ungeindsats.

Nationale målsætninger for ungeindsatsen

Ungeindsatsen bygger på følgende nationale målsætninger:

  • Mål 1: I 2030 skal mindst 90 procent af de 25-årige have gennemført en ungdomsuddannelse.
  • Mål 2: I 2030 skal andelen af unge op til 25 år, som ikke har tilknytning til uddannelse eller
    arbejdsmarkedet, være halveret.

Status på det nationale mål 1

Børne- og Undervisningsministeriet følger op på mål 1 ved en bagudrettet opgørelse, som viser andelen af en ungdomsårgang, som har fuldført en ungdomsuddannelse 8 år efter afslutningen på 9. klasse.

Den bagudrettede opgørelse for Ringkøbing-Skjern Kommune viser, at 89,7 procent af de elever, der afsluttede 9. klasse i 2015, fuldførte en ungdomsuddannelse. Andelen for på landsplan var 85,8 procent.

Ministeriet udarbejder desuden en prognose, som viser, hvilken andel af en ungdomsårgang, som forventes at gennemføre en ungdomsuddannelse 8 år efter afslutningen på 9. klasse.

Prognosen for Ringkøbing-Skjern Kommune viser, at 82,9 procent af de elever, der afsluttede 9. klasse i 2023, forventes at gennemføre en ungdomsuddannelse. Prognosen på landsplan er 83,1 procent.

Status på det nationale mål 2

Børne- og Undervisningsministeriet følger op på mål 2 ved at opgøre andelen af 15-24-årige unge, som ikke har tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarkedet.

Andelen af 15-24-årige unge i Ringkøbing-Skjern Kommune, som ikke havde tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarkedet, var 6,4 procent i 2024. Andelen på landsplan var 6,6 procent. I Ringkøbing-Skjern Kommune såvel som på landsplan er der sket en stigning i andelen af unge udenfor uddannelse og job fra 2023 til 2024.

Ringkøbing-Skjern Kommunes egen opgørelse over unge udenfor uddannelse og job

Børne- og Undervisningsministeriet følger kun op på de nationale målsætninger én gang årligt.

Administrationen har derfor udarbejdet en opgørelse for Ringkøbing-Skjern Kommune, som opdateres to gange årligt. Ringkøbing-Skjern Kommunes egen opgørelsen indeholder desuden mere detaljeret information om de unge udenfor uddannelse og job, end det er tilfældet for ministeriets opgørelse.

Ringkøbing-Skjern Kommunes opgørelse viser, at der er sket et fald i antallet af unge udenfor uddannelse og job på 27 unge fra 464 unge i december 2024 til 437 unge i juni 2025.

Opgørelsen over unge udenfor uddannelse og job er uddybet i vedhæftede bilag.

Opfølgning på ungeindsatsen

De fire politiske udvalg, Beskæftigelsesudvalget, Børne- og Familieudvalget, Social- og
Sundhedsudvalget og Kultur- og Fritidsudvalget, følger fremadrettet op på ungeindsatsen to gange årligt.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ifølge lov om kommunal indsats for unge under 25 år har den kommunale ungeindsats til formål at gøre alle unge under 25 år parat til at gennemføre en ungdomsuddannelse eller komme i beskæftigelse. Kommunen har ansvaret for, at der sker en koordinering af den samlede ungeindsats på tværs af uddannelses-, beskæftigelses- og socialindsatsen.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ungeindsatsen før, i og omkring Ungecenter Ringkøbing-Skjern har til formål at nedbringe antallet af udsatte unge uden for uddannelse og job.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

BilagBeslutning

Kopier link til punktet  -   Print

5: Opfølgning på de 5 målepunkter i Beskæftigelsespolitikken (DBA) 2024 -2026

Sagsnr: 22-013265

Sagsfremstilling

Dialogbaseret aftalestyring (DBA) er et grundlæggende styringsprincip i Ringkøbing-Skjern Kommune, som bygger på dialog mellem organisationens niveauer og udmøntes i konkrete dialogaftaler.

For Beskæftigelsesområdet er det aftalt, at de overordnede målepunkter i DBA'en er de samme målepunkter, som fremgår af Beskæftigelsespolitikken 2024-2026.

Målepunkterne er følgende fem punkter:

  • Den gennemsnitlige varighed af borgere på A-dagpenge, ressourceforløb, uddannelseshjælp, sygedagpenge, selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, jobafklaring og ledighedsydelse falder
  • Antallet af unge under 30 år på offentlig forsørgelse skal falder
  • 80 % af ressourceforløbene som er opstartet fra 2023 skal være afsluttet inden to år
  • Løbende effektmålinger for bedre at kunne prioritere indsatsen
  • At, der etableres nye socialøkonomiske virksomheder, og skabes nye stillinger til borgere med begrænset arbejdsevne

I bilagsmaterialet fremgår status på de enkelte målepunkter.

Udviklingen på flere af de centrale målepunkter viser en tydelig fremgang:

  • Varigheden på flere ydelser falder markant – især ressourceforløb og uddannelseshjælp, hvilket understøtter målsætningen om kortere forløb

  • Antallet af unge under 30 år på offentlig forsørgelse er faldet fra 796 i december 2023 til 716 i juni 2025

  • Ressourceforløb bliver væsentligt kortere – i gennemsnit over 80 uger kortere på to år

  • Der arbejdes målrettet med partnerskaber med virksomheder, som giver bedre muligheder for praktik og job til borgere med begrænset arbejdsevne

  • Antallet af borgere i fleksjob er steget fra 1.423 i 2023 til 1.468 i 2025

Samlet set bevæger Ringkøbing-Skjern Kommune sig i den rigtige retning på flere områder, og indsatsen bidrager til at styrke beskæftigelsen og skabe flere veje til arbejdsmarkedet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.

BilagBeslutning

Kopier link til punktet  -   Print

6: Statistik over klager til Ankestyrelsen over afgørelser på social- og beskæftigelsesområdet i 1. halvår 2025

Sagsnr: 25-020520

Sagsfremstilling

I første halvår 2025 modtog Ankestyrelsen 83 klagesager over Ringkøbing-Skjern Kommunes afgørelser på social- og beskæftigelsesområdet.

Ud af de 83 behandlede sager vedrørte de 34 sager lovområder under Beskæftigelse.

Ankestyrelsen behandler klager med tre mulige udfald:

  • Stadfæstelse, hvor de er enige i den oprindelige afgørelse
  • Hjemvisning, hvor sagen sendes tilbage for ny behandling på grund af fejl eller mangler
  • Ændring/ophævelse, hvor afgørelsen justeres eller annulleres

Omgørelsesprocenten viser, hvor ofte afgørelser ændres, hjemvises eller ophæves i forhold til det totale antal realitetsbehandlede sager, eksklusiv afviste eller henviste sager.

Nedenstående oversigter viser, hvordan Ankestyrelsens afgørelser over kommunen har fordelt sig i forhold til sagsudfald og lovgivning under Beskæftigelse, samt omgørelsesprocenten for hele landet.

Ringkøbing-Skjern Kommune

Realitetsbehandlede sager i alt

Stadfæstede sager

Sagsemne

1 halvår 2025

1 halvår 2025

Aktivloven

Lov om aktiv beskæftigelsesindsats (fra 2020)

15 

12 

Lov om social pension

Sygedagpengeloven

I alt

 34 

28 

I 1. halvår 2025 blev der i Ringkøbing-Skjern Kommune realitetsbehandlet i alt 34 klagesager. Af disse blev 28 stadfæstet af Ankestyrelsen, svarende til en samlet stadfæstelsesprocent på 82 %.

Omgørelsesprocent

Ringkøbing-Skjern

Omgørelsesprocent

Hele landet

Sagsemne

2024

1 halvår 2025

1 halvår 2025

Aktivloven

42 

11 

19 

Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats

38 

20 

21 

Lov om social pension

33 

20 

Sygedagpengeloven

14 

17 

I alt

23 

18 

19 

I 1. halvår 2025 havde Ringkøbing-Skjern Kommune en samlet omgørelsesprocent på 18 %, hvilket ligger under landsgennemsnittet på 19 %.

  • Aktivloven: Omgørelsesprocenten faldt markant fra 42 % i 2024 til 11 % i 1. halvår 2025 – væsentligt lavere end landsgennemsnittet på 19 %.
  • Lov om aktiv beskæftigelsesindsats: Her ligger kommunen på 20 %, næsten på niveau med landsgennemsnittet på 21 %.
  • Lov om social pension: Der er en enkelt sag med omgørelse, hvilket giver 33 %, dog på meget få sager.
  • Sygedagpengeloven: Der ligger kommunen på 14 % mod landets 17 %.

Samlet set viser tallene, at Ringkøbing-Skjern Kommune ligger på eller under landsgennemsnittet og har haft en tydelig forbedring på aktivloven.

Der er via Ankestyrelsens hjemmeside Ankestyrelsens talportal (ast.dk) mulighed for at hente mere detaljerede data for antallet af behandlede sager i den enkelte kommune. Statistikken offentliggøres kvartalsvis og samlet for hele året.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kopier link til punktet  -   Print

7: Gensidig orientering

Sagsnr: 25-000146

Sagsfremstilling

Ingen bemærkninger.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kopier link til punktet  -   Print

8: TILLÆGSDAGSORDEN - Plan for udmøntning af Ringkøbing-Skjern Kommunes andel af Beskæftigelsesreformens besparelser for perioden 2026 – 2030

Sagsnr: 25-004620

Sagsfremstilling

Beskæftigelsesreformen, der træder i kraft den 1. januar 2026, blev vedtaget i Folketinget den 11. juni 2025.

Reformen indeholder en væsentlig besparelse og effektivisering af den statslige og kommunale beskæftigelsesindsats i Danmark. Fuldt gennemført vil reformen indebære en besparelse på indsatsen på ca. 25 %, der udmøntes som besparelser på personale og indsatser.

Indfasning og implementering af reformen:

Indfasningen af reformen sker gradvist hen  over perioden fra den 1. februar 2026 til 2030. Reformen indeholder både nedlægning og sammenlægning af nogle af de nugældende indsatser og indeholder også nye tiltag, der skal implementeres.

På nogle af de nuværende indsatser og målgrupper, sker der desuden en gradvis udfasning af nuværende lovgivning og overgang til ny lovgivning. Det gælder f.eks. for ressourceforløb og organiseringen  med Rehabiliteringsteam. Det bevirker, at der i en længere periode må forventes, at der skal administreres efter to lovsæt.

Hovedsigtet med reformen er en mere enkel og effektiv lov, der giver større råderum for kommunerne til i samarbejde med borgerne, at tilrettelægge indsatserne efter den enkelte borgers behov.

Loven indeholder en mere enkel målgruppestruktur og administrative lettelser i forhold til dokumentation og målkrav om indsatser, f.eks. gentagen aktivering af kontanthjælpsmodtagere og minimumskrav til antal samtaler.  Fokus er i højere grad på tillid, brug af faglighed og sund fornuft  og frihed til at igangsætte det der virker.

Reformen hviler på en forudsætning om, at frisætning og administrative forenklinger og lettelser, skal kompensere for reformens  besparelser.

Der er desuden en forventning om, at forbedrede fagsystemer med integrerede AI-hjælpeværktøjer, vil medvirke til effektivisering og tidsbesparelser i sagsarbejdet.

Den forholdsvis lange implementeringsperiode på op mod fem år, hvor der gradvist indfases nye elementer i reformen, muliggør, at der kan tilrettelægges en proces, hvor besparelser og administrative lettelser så at sige, kan gå hånd i hånd.

Ved ethvert reformarbejde er der en risiko for, at selve implementeringen af reformen tager så mange ressourcer fra den daglige drift, at det går ud over kerneopgaven. På beskæftigelsesområdet, kan det have som konsekvens, at borgerforløbene bliver længere, hvilket vil resultere i stigende omkostninger til forsørgelse.

Der er dog  hverken i reformen eller i Ringkøbing-Skjern Kommunes budgetlægning for 2026 – 2029, kalkuleret med stigende omkostninger til forsørgelse, som følge af at der  skal bruges kræfter på reformimplementering, samtidig med at der i samme periode skal nedlægges 35 fuldtidsstillinger i Beskæftigelse.

Reformens sparekrav:

For perioden 2026 – 2030, er der kalkuleret med, at reformen vil medføre samlede besparelser på kommunernes beskæftigelsesindsats på 3,2 mia. kr.

For Ringkøbing-Skjern Kommune betyder det, at der over perioden skal udmøntes en samlet og blivende besparelse på 30,6 mio. kr. fordelt på:

For Ringkøbing-Skjern Kommune er besparelserne på ansatte og tilbud på 25,5 mio. kr.

Administrationen har i 2025 i samarbejde med Beskæftigelsesudvalget, foretaget en omfattende forberedelse til reformen, hvor der bl.a. er udviklet forslag til udmøntning af  besparelserne, fordelt over tre år:

2026 - 10,0 mio. kr.

2027 - 10,0 mio. kr.

2028 -  5,5 mio. kr.

Udmøntningen af personalebesparelserne foreslås udmøntet således:

I alt 35 årsværk, svarende til en besparelse på ca. 17,5 mio. kr.

Da der regnes i fuldtidsstillinger, må det forventes, at de 35 årsværk vil omfatte flere medarbejdere end 35, da en del medarbejdere er på nedsat tid.

Som led i forberedelsen af reformen, og  efter aftale med  Beskæftigelsesudvalget og FagMED for Beskæftigelse og Borgerservice, er  der det seneste år, praktiseret en nøje vurdering af alle vakante stillinger med henblik  på, om opgaverne kan løses ved f.eks. at skrue på sagstallet ved den enkelte medarbejder. Det har resulteret i, at de 10 årsværk der foreslås nedlagt 1. januar 2025, kan dækkes ind med vakante stillinger.

Øvrige reduktioner:

Fuldt gennemført, vil ovennævnte give en samlet besparelse på 24 mio. kr.

Det vil sige, at der mangler at blive anvist besparelser på 1,5 mio. kr. Det anbefales, at en del af midlerne findes på  autismeprojektet med 1,0 mio. kr. Projektet  udløber ved udgangen af 2025. Den viden der er opnået gennem projektets to-årige forløb, bruges til at opbygge en fælles indsats for autisme-målgruppen i et samarbejde mellem Beskæftigelse og Handicap og Psykiatri. Tilbuddet etableres med afsæt i Ungecenteret. Den fremtidige drift forventes derfor at kunne rummes indenfor allerede afsatte midler.

De sidste 0,5 mio. kr. kan findes ved en reduktion af udviklingspuljen under Beskæftigelse.

Særligt om ØVO og mentor besparelser:

Til trods for at reformen vægter frisættelsen, er der  fastsat  meget præcise krav til, hvorledes besparelserne skal udmøntes.

Eksempelvis fremgår det, at fordelingen af besparelserne på henholdsvis myndighed, sagsbehandling mv. (konto 6) skal vægte ca. 45 % af den samlede besparelse, mens besparelser på tilbud, virksomhedsservice mv. (konto 5), skal vægte ca. 55 %.  De sidste 5 % findes på afledte besparelser på ydelser.

Af den samlede  besparelse på konto 5 på 14,025 mio. kr., fremgår det af lovteksten, at ca. 20 % af besparelsen, skal findes på områderne ØVO og mentor. I Ringkøbing-Skjern Kommunes tilfælde, er det den ovenfor nævnte besparelse på 3,998 mio. kr.

ØVO:

ØVO står for Øvrig Vejledning og Opkvalificering og dækker over de motiverende, afklarende  og optrænende forløb, som især anvendes som led i at hjælpe borgere langt fra arbejdsmarkedet tættere på løntimer og ordinært arbejde. Deltagerne i denne type forløb er typisk aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, borgere i ressourceforløb og fleksjobvisiterede på ledighedsydelse. De tilbud, som Ringkøbing-Skjern Kommune tilbyder indenfor ØVO, er f.eks. de aktiviteter, der foregår på KompetenceCenter Skjern. Det kan også være forløb, der er købt hos private  aktører, uddannelsesinstitutioner, socioøkonomiske virksomheder etc.

Mentor:

Mentorindsatsen er ligeledes et tilbud i forhold til ovennævnte målgrupper, hvor der kan tilbydes en tidsbegrænset individuel støtte til borgere, der som led i en personlig plan, har brug for en håndholdt indsats, f.eks. i forhold til at opbygge og holde fast i en stabil tilknytning til arbejdsmarkedet. I Ringkøbing-Skjern Kommune har mentorindsatsen i mange år været funderet i Beskæftigelses interne mentorkorps, der organisatorisk er en del af KompetenceCenter Skjern.

Efter behov har der løbende været suppleret med køb af individuel mentorstøtte hos eksterne leverandører. Muligheden benyttes især når der er behov for mentorstøtte til borgere, med særlige udfordringer eller behov, som kræver særlig indsigt og viden. Det kan f.eks. være i forhold til borgere med ASF, ADHD mv.

Indenfor de sidste fem år, har mentorindsatsen gennemgået en udvikling og forandring, hvor den individuelle og håndholdte indsats smelter sammen med andre funktioner som f.eks. det opsøgende virksomhedsarbejde og rådgiver-, myndighedsfunktionen i Jobcenteret. Udviklingen er især drevet af behovet for, at en del borgere ser ud til at profitere af at have så få fagprofessionelle omkring sig som muligt.

Et eksempel herpå er  IPS-konsulenterne, som i praksis er en 3 i 1 løsning, det vil sige en medarbejder som både er mentor, virksomhedskonsulent og rådgiver for borgeren. Det er en god løsning for borgere, der har svært ved at skulle forholde sig til mange fagprofessionelle. Og det er en løsning, som mange virksomheder er glade for. De skal kun forholde sig til én medarbejder fra kommunen og vedkommende har en vidtstrakt kompetence til at træffe beslutninger, så dette kan ske hurtigt og effektivt.

Modellen indgår også i det nye Ungecenter (Jobguides) og findes også i Virksomhedsservice i form af virksomhedsmentorer.

Mentorindsatsen, særligt i forhold til ungegruppen, findes i dag i mange former, og er udtryk for, at den individuelle, håndholdte støtte til borgere med begrænsninger i arbejdsevnen, fortsat er højt prioriteret i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Samlet set har Ringkøbing-Skjern Kommune gennem flere år, opbygget en specialiseret og effektiv indsats for borgere med begrænsninger i arbejdsevnen. Det er bl.a. sket gennem et tæt samarbejde med STAR ved deltagelse i forskellige udviklingsprojekter som f.eks. "Flere skal med" og brobygningsforløbene "Unge på Broen" og "Jobbroen".

Anbefalinger fra Administrationen:

På den baggrund anbefaler administrationen, at Ringkøbing-Skjern Kommune så vidt muligt holder fast i den viden og erfaring, der er opbygget i forhold til aktivering, opnåelse af lønnede timer og ordinært arbejde til borgere på kanten af arbejdsmarkedet. Indsatser og viden, der baserer sig på individuelle og håndholdte tilbud.

Dette kan f.eks. ske ved effektivisering og omkostningsminimering af nuværende tilbud og indsatser. Herved sikres, at nuværende viden,  beredskab og indsats i store træk kan videreføres, bl.a. som grundlag for en forstærket ungeindsats og en ambition om, at udvikle bedre jobmuligheder for borgere på kanten af arbejdsmarkedet

Det anbefales, at besparelsesmålet på 3,998 mio. kr. indfries ved, at Beskæftigelse i løbet af 2026 anviser besparelsesforslag, der sikrer, at det  fulde besparelseskrav udmøntes.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller,  at Beskæftigelsesudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet at godkende:

  1. Planen for udmøntning af  besparelser - herunder ØVO
  2. At Beskæftigelsesudvalget i løbet af 2026 fremsender forslag til udmøntning af besparelser vedrørende ØVO og mentor

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kopier link til punktet  -   Print

9: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning
Kontaktoplysninger