Dagsorden: 8. oktober 2025 kl. 13:00
Deltagere
- Marie Kamp From
- Dan K. Jørgensen
- Carsten Bjerg
- Henrik Hammelsvang
- Kristian Andersen
- Linda Nielsen
- Niels Kristian Larsen
Dagsorden
- Rundvisning og dialog med Vorgod-Barde Helhed
- Godkendelse af dagsorden
- Helhedsplanen for Vorgod-Barde helhed
- Elevtalsprognose for skoleårene 2025/2026 til 2030/2031
- Forældrebetalingstakster for 2026 for børn i dagtilbud og skolefritidsordninger
- Beregning af tilskud til private institutioner
- Danmarkskort over omgørelsesprocenter på socialområdet for året 2024
- Afrapportering på Børn og Families Investeringsstrategi
- Status på arbejdet med ungeindsatsen
- Budgetopfølgning pr. 30. september 2026 på Børne- og Familieudvalgets område
- Gensidig orientering
- TILLLÆGSDAGSORDEN - Etablering af ny daginstitution i Videbæk
- Underskriftsside
Kopier link til punktet - Print
1: Rundvisning og dialog med Vorgod-Barde Helhed
Sagsnr: 24-025729
SagsfremstillingRundvisning og dialog med Vorgod-Barde Helhed.
BilagIngen bilag.
BeslutningKopier link til punktet - Print
3: Helhedsplanen for Vorgod-Barde helhed
Sagsnr: 24-007238
SagsfremstillingPå anlægsbudgettet er afsat et samlet rådighedsbeløb på 13,440 mio. kr. til helhedsplanen for Vorgod-Barde Helhed. Ejendomscentret har i samarbejde med ledelsen for dagtilbuddet og skolen udarbejdet et forslag til en løsning. Forslaget afviger fra det forslag, som blev fremsendt til budgetkonferencen i 2024 og fremsendes derfor til fornyet behandling i Børne- og Familieudvalget.
Baggrund
Helheden i
Vorgod-Barde udgøres af Blomstergården, som er en daginstitution med en
vuggestueafdeling og en børnehaveafdeling, og Vorgod-Barde Skole med elever til
og med 6. klassetrin. Såvel daginstitutionen som skolen er presset på de
fysiske rammer og må forventes at være det også i de kommende år. På den
baggrund blev der ved sidste års budgetlægning afsat rådighedsbeløb i 2025 og i
2026 på i alt 13,440 mio. kr. - heraf 6,220 mio. kr. til dagtilbuddet og 7,220
mio. kr. til skolen.
I forbindelse med oprettelse af en vuggestueafdeling i Blomstergården blev der lejet en pavillon i 2023. Pavillonen er opstillet ved skolen, da der her var bedst plads. Det er her de ældste børnehavebørn har deres basislokaler.
Det oprindelige forslag
Ifølge det oprindelige forslag skulle der gennemføres en del ombygninger af de eksisterende lokaler i Blomstergården, så arealerne kan anvendes bedre. Desuden skulle der opføres en tilbygning på ca. 100 m² til afløsning af den lejede pavillon.
Forslaget vedrørende skolen havde først og fremmest til formål at sikre det nødvendige antal basislokaler foruden plads til støttefunktioner og depot samt indretning af faglokaler. Det skulle primært ske gennem arealoptimering og tilbygning af 200 m² til hhv. garderobe, toiletter og faglokale. Hertil kom nyindretning/optimering af billedkunstlokale, renovering af små lokaler i nordfløj for bedre udnyttelse til mødeaktivitet mv.
Det nye forslag
Ifølge det nye forslag vil der fortsat blive gennemført renoveringer og optimeringer af lokalerne i både Blomstergården og på skolen. I stedet for at opføre en tilbygning på begge matrikler foreslås det imidlertid nu at etablere én samlet udvidelse af helheden på ca. 350 m² ved skolen. Denne tilbygning vil skulle rumme basislokaler for de ældste børn fra børnehaven foruden et musiklokale, et depot og en fællessal. Det vil med andre ord blive en tilbygning, som skal anvendes af både dagtilbuddet og skolen.
Baggrunden for det nye forslag er primært de gode erfaringer, som både dagtilbuddet og skolen har haft med den pavillon, der i dag er anbragt ved skolen, og som har fungeret som basislokaler for de ældste børnehavebørn siden oprettelsen af vuggestueafdelingen på Blomstergården. Ledelsen for helheden vurderer, at ulemperne ved en opdelt personalegruppe i dagtilbuddet klart opvejes af fordelene ved en bedre overgang fra børnehave til skole foruden af de ekstra muligheder og faciliteter, som de ældste børnehavebørn får adgang til gennem nærheden til skolen. Tanken er således i høj grad båret af den værdi af det øgede samarbejde, som skole og dagtilbud ser for sig og ønsker.
Hertil kommer nogle vigtige økonomiske og byggetekniske hensyn. Det er Ejendomscentrets vurdering, at en tilbygning til Blomstergården er vanskelig at indpasse som en velintegreret del af helheden i institutionen. En tilbygning vil desuden give en uhensigtsmæssig reduktion af udearealerne.
Omvendt vil det give mere værdi for pengene at lave én tilbygning frem for to. Med det nye forslag vil der således kunne skabes bedre plads til en samlingssal samt bedre garderobe- og toiletfaciliteter for både børnehave- og skolebørn. De ældste børnehavebørn vil i formiddagstimerne kunne bruge SFO-lokalerne og samlingssalen, når den er ledig.
Et skitseforslag er vedlagt.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiViden og Strategi, Økonomi har ingen yderligere bemærkninger.
EffektvurderingSe sagsfremstillingen.
IndstillingAdministrationen indstiller, at det nye forslag med en samlet tilbygning for både dagtilbud og skolen godkendes som grundlag for det videre planlægningsarbejde.
BilagBeslutningKopier link til punktet - Print
4: Elevtalsprognose for skoleårene 2025/2026 til 2030/2031
Sagsnr: 18-020523
SagsfremstillingRingkøbing-Skjern Kommune har udarbejdet en befolkningsprognose for 2025 - 2035. På baggrund af tallene i befolkningsprognosen er der efterfølgende udarbejdet en elevtalsprognose.
Nedenstående graf viser det samlede forventede elevtal frem til skoleåret 2030/2031. Tallene er sammenholdt med sidste års elevtalsprognose.
Den nye prognose for 2025 forventer en del færre elever pr. år, end prognosen for 2024 forudså. Det skyldes en kombination af, at 2025-befolkningsprognosen tager udgangspunkt i et væsentligt lavere statustal 1. januar 2025. Faldet fra 2024 til 2025 indgår i de vægte, der bruges til at anslå fremtidige forventninger i den nye prognose. Den forudser derfor også et større løbende fald i dette års prognose sammenlignet med sidste års prognose.
Herudover er der på grund af leverandørskifte mindre metodeændringer i måden elevtalsprognosen er dannet på.
Det bemærkes, at det faktiske indskrivningstal i skoleåret 2025/2026 cirka svarer til den forudsigelse som elevtalsprognosen fra sidste år havde for skoleåret 2030/2031.
Skoleprognosen er udarbejdet på skoleniveau. For hver enkelt skole fremskrives eleverne på hvert klassetrin og det giver et samlet tal for det forventede elevtal på skolen. Prognosen bygger på en fastholdelsesmetode, som tager udgangspunkt i de elever, der allerede går på skolen i dag. 2025-tallene i prognosen er dermed faktiske indskrivningstal, dvs. elevregistreringer pr. 1. august 2025.
Modellen kigger tilbage på de seneste 5 år og ser på, hvor mange der typisk bliver på skolen og rykker op til næste klassetrin. Det kaldes fastholdelseskvotienter. Hvis vi for eksempel kan se i data fra de seneste 5 år, at 95 procent af eleverne i 0. klasse på en specifik skole går videre til 1. klasse på den samme skole, så bruges den kvotient. Antallet af 0. klasses elever ganges med 0,95 og dermed har vi det forventede antal 1. klasse elever. Sådan fremskrives alle klasser et år frem.
I beregningen af fastholdelseskvotienterne indgår også historiske søgemønstre. Det handler bl.a. om, hvor mange elever der vælger en anden skole end distriktsskolen, og hvor mange der overgår til privatskole og skifter til specialskole. Det betyder, at modellen tager højde for historiske mønstre i skolevalg og skoleskift.
0. klasse elever fra 2026 og frem beregnes på baggrund af antallet af 6-årige, der forventes at bo i skolens distrikt i det pågældende år, som fremgår af befolkningsprognosen. Antallet af 6-årige kombineres med tidligere mønstre for, hvor stor en andel af børnene der vælger den konkrete skole.
Elevtallene pr. skole ser således ud:
2025/26 | 2026/27 | 2027/28 | 2028/29 | 2029/30 | 2030/31 | |
Bork Skole | 85 | 79 | 71 | 69 | 68 | 55 |
Borris Skole | 125 | 123 | 125 | 122 | 125 | 128 |
Børnesporet Faster-Astrup | 56 | 55 | 49 | 52 | 47 | 43 |
Fjelstervang Skole | 70 | 69 | 72 | 70 | 65 | 63 |
Hee Skole | 81 | 75 | 74 | 70 | 63 | 60 |
Holmsland Skole | 85 | 71 | 70 | 65 | 64 | 58 |
Hvide Sande Skole | 273 | 263 | 252 | 239 | 233 | 223 |
Lem Stationsskole | 166 | 173 | 173 | 168 | 169 | 170 |
Nr. Vium-Troldhede Skole | 89 | 92 | 92 | 93 | 90 | 93 |
Ringkøbing Skole | 810 | 790 | 786 | 772 | 765 | 761 |
Rækker Mølle Skolen | 102 | 90 | 92 | 95 | 81 | 82 |
Skjern Folkeskole | 575 | 561 | 554 | 553 | 555 | 529 |
Spjald Skole | 271 | 260 | 255 | 256 | 250 | 239 |
Stauning Skole | 92 | 91 | 95 | 93 | 101 | 98 |
Tarm Skole | 430 | 425 | 427 | 430 | 428 | 422 |
Tim Skole | 199 | 194 | 181 | 174 | 169 | 164 |
Videbæk Skole | 357 | 338 | 334 | 345 | 350 | 347 |
Vorgod-Barde Skole | 174 | 168 | 153 | 153 | 142 | 131 |
Ådum Børneunivers | 69 | 70 | 72 | 72 | 65 | 65 |
I alt | 4.109 | 3.987 | 3.927 | 3.891 | 3.830 | 3.731 |
Skolestruktur
På Byrådets møde den 9. februar 2021 pkt. 9 blev der godkendt en procedure i forbindelse med eventuelle fremtidige skolelukninger. Proceduren er vedlagt som bilag. Af proceduren fremgår det,
Børne- og Familieudvalget inviterer til et møde med skolebestyrelsen på skoler, hvor elevtallet ifølge elevtalsprognosen kommer under 60 inden for et sigte på 5 år.
Som følge heraf er der afholdt dialogmøder med Faster-Astrup og Ådum skoler i efteråret 2021. Den 20. september 2023 blev der igen afholdt dialogmøde med Ådum Skole.
Børnesporet Faster-Astrup skole har pr. 5. september 2025 indskrevet 56 elever, og jævnfør prognosen vil elevtallet holde sig under 60 elever i de kommende år.
Jævnfør
proceduren skal BFU invitere til
et møde med skolebestyrelsen på skoler, hvor elevtallet ifølge
elevtalsprognosen kommer under 60 inden for et sigte på 5 år.
På mødet, som afholdes så hurtigt som muligt, orienterer medlemmerne af BFU
skolebestyrelsen om reglerne vedrørende skolelukning som
følge af lavt elevtal, jf. punkt 4. BFU vil sammen med skolebestyrelsen vurdere
udviklingen og indgå i dialog om initiativer, der kan være med til at vende
den.
Ingen bemærkninger.
ØkonomiViden og Strategi, Økonomi bemærker, at Børne- og Familieudvalgets budgetramme for budget 2026 - 2029 er reduceret svarende til faldet i elevtallene i de kommende år.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at elevtalsprognosen tages til efterretning.
BilagBeslutningKopier link til punktet - Print
5: Forældrebetalingstakster for 2026 for børn i dagtilbud og skolefritidsordninger
Sagsnr: 25-018373
SagsfremstillingAdministrationen fremsender forslag til forældrebetalingstakster for dagtilbud og skolefritidsordninger gældende fra 1. januar 2026. Taksterne skal i henhold til dagtilbuds- og folkeskoleloven offentliggøres senest 1 måned inden ikrafttrædelse.
Administrationen har beregnet taksterne ud fra bruttodriftsudgifterne på baggrund af følgende forældrebetalingsprocenter:
- 25% i dagplejen
- 24% i vuggestue (en stigning på 1%-point i forhold til 2025)
- 25% i børnehave
- 30% for skolebørn i dagtilbud (Hover-Torsted og Ølstrup)
- 57,6% for skolebørn i skolefritidsordninger
- 55% for skolebørn i SFO-klubber
Betalingsprocenterne for børn i dagpleje, vuggestue og børnehave må jævnfør dagtilbudsloven maximalt udgøre 25%.
Til budgetlægningen for 2024 og overslagsårene er det besluttet, at forældrebetalingsprocenten for børn i vuggestue hæves til 23% i 2025, 24% i 2026 og 25% i 2027.
Taksterne er beregnet under forudsætning af, at Byrådet godkender budgettet for 2026 som indstillet på mødet den 9. oktober 2025.
Lovgrundlag og juridisk vurderingBetalingsprocenten for skolebørn i dagtilbud må jævnfør dagtilbudsloven maximalt udgøre 30%.
Betalingsprocenten for skolebørn i skolefritidsordninger og SFO-klubber fastsættes af Byrådet jævnfør folkeskoleloven.
ØkonomiViden og Strategi, Økonomi har følgende bemærkninger til taksterne.
- Taksterne stiger generelt med ca. 3%, og følger dermed stigningerne til lønninger og øvrige omkostninger på dagtilbudsområdet.
- Taksten for en plads i vuggestue stiger med 10,5%.
Halvdelen af stigningen skyldes, at forældrebetalingsprocenten er forhøjet med 1 procentpoint til 24%. Den resterende stigning skyldes ovenstående bemærkninger omkring de generelle stigninger, samt at antallet af vuggestuepladser er faldet med 8% fra 2025 til 2026.
Ingen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at sagen oversendes til Økonomiudvalget og Byrådet med indstilling om, at forældrebetalingstaksterne for 2026 godkendes.
BilagBeslutningKopier link til punktet - Print
6: Beregning af tilskud til private institutioner
Sagsnr: 25-021003
Sagsfremstilling
Børne- og Familieudvalget har bedt administrationen om en redegørelse for beregning af tilskuddet til de private institutioner.
Der er tre typer tilskud, som en privat daginstitution kan modtage:
- Driftstilskud (§ 36) – til løn, materialer, personale, drift osv.
- Administrationstilskud (§ 35) – hvis institutionen selv står for administration som løn, bogføring, budget/regnskab, revision, personalejuridisk bistand mv.
- Bygningstilskud (§ 37) – dækker ejendomsrelaterede udgifter ikke dækket af driftsudgifterne, f.eks. husleje, vedligehold etc.
Driftstilskud
Kommunalbestyrelsen skal give et driftstilskud pr. barn, der svarer til de gennemsnitlige budgetterede nettodriftsudgifter (eksklusive støttepædagogudgifter) pr. barn i et alderssvarende dagtilbud i kommunen.
Bemærkninger til RKSK's håndtering af tilskuddet:
De budgetterede nettodriftsudgifter for "Et alderssvarende dagtilbud" er opgjort ud fra en vægtet opgørelse af udgifterne til dagpleje- og vuggestuebørn.
Administrationstilskud
Hvis den private institution selv varetager administration (lønningspersonale, bogføring, revision osv.), skal tilskuddet svare til det administrationstilskud, der udbetales til selvejende/udliciterede institutioner i kommunen. Hvis kommunen ingen alderssvarende selvejende/udliciterede institutioner har, der modtager et administrationstilskud, er tilskuddet pr. barn lig med 2,5% af bruttodriftsudgifterne.
Bemærkninger til RKSK's håndtering af tilskuddet:
Administrationstilskuddet beregnes ud fra 2,5% af bruttodriftsudgifterne, fordi vi ikke har selvejende institutioner, der modtager et administrationstilskud.
Bygningstilskud
Bygningstilskuddet skal mindst svare til de gennemsnitlige ejendomsrelaterede udgifter pr. barn i samme aldersgruppe i de selvejende og udliciterede daginstitutioner i kommunen. Hvis der ikke findes sådanne institutioner, gælder tilbagefaldsreglen: for 0-2-årige ca. 4,1 % af kommunens gennemsnitlige budgetterede bruttodriftsudgift pr. barn (aldersgruppe), for 3-årige til skolestart ca. 3,2 %.
Ejendomsrelaterede udgifter defineres som udgifter, der ikke kan indgå i de budgetterede bruttodriftsudgifter, der ligger til grund for beregning af forældrenes egenbetaling. Eksempelvis husleje, vedligehold m.m.
Bemærkninger til RKSK's håndtering af tilskuddet:
Bygningstilskuddet bliver beregnet ud fra de ejendomsrelaterede udgifter i de 4 selvejende institutioner i Ringkøbing-Skjern Kommune - Lions Club Børnehave, Solstrålen i Videbæk, Hemmet Børnehus og Hover-Torsted Børnehus. Her er der tale om de budgetterede vedligeholdelsesudgifter og Solstrålens udgifter til husleje.
Lovgrundlag og juridisk vurderingDagtilbudsloven (lov om dag-, fritids- og klubtilbud mv. til børn og unge) §§ 36-38 regulerer driftstilskud, administrationstilskud og bygningstilskud til private daginstitutioner.
Dagtilbudsbekendtgørelsen (bekendtgørelse om dagtilbud) supplerer med regler bl.a. om tilbagefaldsregler, definitioner af ejendomsrelaterede udgifter osv. ØkonomiViden og Strategi, Økonomi har følgende bemærkninger:
- Hvis tilskuddet til 0 - 2 årige udelukkende blev beregnet ud fra bruttodriftsudgifterne på vuggestuerne, ville taksten stige med ca. 17.000 kr. pr. barn pr. år.
- Der budgetteres med 100 vuggestuebørn i private institutioner i 2026. Det vil sige, at en ændring i tilskudsberegningen vil give en merudgift på 1,7 mio. kr.
Ingen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget beslutter om følgende tilskudsberegning for 0 - 2 årige i private institutioner skal være gældende fra 1. januar 2026:
- en vægtet beregning af nettodriftsudgifterne til dagpleje- og vuggestuebørn
- en beregning af nettodriftsudgifterne udelukkende fra vuggestuebørn
Vælger Børne- og Familieudvalget model 2 skal merudgiften på 1,7 mio. kr. finansieres af Dagtilbud og Undervisnings samlede budgetramme i 2026.
BilagIngen bilag.
BeslutningKopier link til punktet - Print
7: Danmarkskort over omgørelsesprocenter på socialområdet for året 2024
Sagsnr: 25-020105
SagsfremstillingAnkestyrelsen behandler klagesager fra borgerne på socialområdet og offentliggør hvert år resultaterne af deres behandling på tre danmarkskort. Byrådet skal ifølge retssikkerhedsloven behandle danmarkskortene på et møde. En lovændring betyder, at der ikke længere er et krav om, at Byrådet skal tage stilling til, om der skal udarbejdes en handlingsplan til styrkelse af den juridiske kvalitet i kommunens sagsbehandling. Ankestyrelsen kan heller ikke længere pålægge kommunen at udarbejde en sådan handlingsplan.
Hvad viser danmarkskortene?
Ankestyrelsens afgørelse af en klagesag kan have et af følgende resultater:
- Stadfæstelse: Ankestyrelsen fastholder kommunens afgørelse. Der sker ingen ændringer for borgeren, som har klaget.
- Hjemvisning: Ankestyrelsen sender sagen tilbage til kommunen, hvorefter kommunen skal genbehandle sagen.
- Ændring/ophævelse: Ankestyrelsen er helt eller delvis uenig i afgørelsen og ændrer/ophæver den.
Andelen af realitetsbehandlede klagesager i Ankestyrelsen, som enten er hjemvist, ændret eller ophævet, kaldes omgørelsesprocenten. Omgørelsesprocenten fortæller derfor noget om rigtigheden af den del af kommunens afgørelser, der påklages Ankestyrelsen. Det er dog en meget lille del af kommunens afgørelser, der påklages til Ankestyrelsen.
Danmarkskortene 2024
Der er offentliggjort tre forskellige danmarkskort over omgørelsesprocenter for 2024:
- Danmarkskortet for socialområdet generelt. Her indgår alle bestemmelser i serviceloven og barnets lov, hvor der er kommunal klageadgang, dvs. både voksenområdet og børneområdet: https://www.sm.dk/danmarkskort/2025/jun/omgoerelsesprocenter-paa-socialomraadet-i-2024
- Danmarkskortet specifikt for en række bestemmelser på børnehandicapområdet: https://www.sm.dk/danmarkskort/2025/jun/omgoerelsesprocenter-paa-boernehandicapomraadet-i-2024
- Danmarkskort specifikt for en række bestemmelser på voksenhandicapområdet: https://www.sm.dk/danmarkskort/2025/jun/omgoerelsesprocenter-paa-voksenhandicapomraadet-i-2024
Danmarkskortet for socialområdet generelt (nr. 1) viser en omgørelsesprocent på 44 procent i Ringkøbing-Skjern Kommune og 44,9 procent på landsplan.
Danmarkskortet for børnehandicapområdet (nr. 2) viser en omgørelsesprocent på 29 procent i Ringkøbing-Skjern Kommune og 48,9 procent på landsplan.
Danmarkskortet for voksenhandicapområdet (nr. 3) viser en omgørelsesprocent på 55 procent i Ringkøbing-Skjern Kommune og 40,4 procent på landsplan.
Ankestyrelsens afgørelser inden for børneområdet
Ankestyrelsen har i 2024 realitetsbehandlet 32 klagesager vedrørende paragraffer inden for børneområdet sammenlignet med 62 klagesager i 2023. Omgørelsesprocenten er steget fra 25,8 procent i 2023 til 31,3 procent i 2024.
Ankestyrelsen har truffet følgende afgørelser i de 32 sager, som er realitetsbehandlet i 2024:
- Stadfæstede sager: 22
- Ændrede/ophævede sager: 0
- Hjemviste sager: 10
På børneområdet ses det, at der træffes mange afgørelser om støttende indsatser (§ 32) og økonomisk støtte (§ 35) til børn og familier, fx familiebehandling, kontaktperson, efterskoleophold, støtteophold og lign. I 2024 har Ankestyrelsen kun behandlet én klage på disse to områder, hvor resultatet er, at Ankestyrelsen har stadfæstet Ringkøbing-Skjern Kommunes afgørelse.
Ankestyrelsens afgørelser inden for Handicap og Psykiatri og Sundhed og Omsorg
Ankestyrelsen har i 2024 realitetsbehandlet 36 klagesager vedrørende paragraffer inden for Handicap og Psykiatri og Sundhed og Omsorg sammenlignet med 22 klagesager i 2023. Omgørelsesprocenten er steget fra 36,4 i 2023 til 61,1 procent i 2024.
Ankestyrelsen har truffet følgende afgørelser i de 36 sager, som er realitetsbehandlet i 2024:
- Stadfæstede sager: 14
- Ændrede/ophævede sager: 1
- Hjemviste sager: 21
Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Retssikkerhedsloven) § 79b.
ØkonomiViden og Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.
EffektvurderingFormålet med danmarkskortene er at øge den lokalpolitiske opmærksomhed på og debat om
vigtigheden af lovmedholdelig sagsbehandling og at medvirke til, at kommuner, der har behov herfor,
af egen drift tager initiativer til at forbedre sagsbehandlingskvaliteten.
Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget og Byrådet drøfter statistikken over Ankestyrelsens behandling af klagesager på socialområdet.
Bilag- Oversigt over afgørelser indenfor voksenområdet - Ej webtilgængelig
- Oversigt over afgørelser indenfor børneområdet - Ej webtilgængelig
- Sammenligning af omgørelsesprocenter med tidligere år - Ej webtilgængelig
- Handicaprådets høringssvar vedr. Danmarkskortet over omgørelsesprocenter - ej webtilgængelig
Kopier link til punktet - Print
8: Afrapportering på Børn og Families Investeringsstrategi
Sagsnr: 25-002890
SagsfremstillingInvesteringsstrategien sætter retning for, hvordan Børn og Familie styrker indsatserne for børn, unge og familier med fokus på høj kvalitet og økonomisk bæredygtighed. Strategien blev vedtaget af Byrådet i 2023 og trådte i kraft i januar 2024. Denne tredje afrapportering giver status på fremdriften i initiativerne og følger op på rapporteringen fra april 2025. Status forelægges som led i den faste aftale om halvårlige afrapporteringer til udvalget frem til udgangen af 2027.
1. Dataunderstøttet ledelse
Der arbejdes intensivt med etablering af datagrundlag, der giver mulighed for systematisk at følge implementeringen af Investeringsstrategien. Udviklingen af benchmarks følges op af intern kompetenceopbygning, hvor afdelingen øver sig i at forstå, anvende og omsætte data til handlinger i praksis. Det indebærer en styrkelse af ledelseskulturen gennem kurser i dataunderstøttet ledelse. Samtidig arbejder Økonomi på at sammenkøre oplysninger fra fagsystemer med prognoseark, så de socialfaglige og økonomiske perspektiver i højere grad understøtter hinanden.
Data følges løbende på styregruppe- og koordineringsmøder med fokus på de fem målbare spor i strategien, som styregruppen har fastsat måltal for. Herunder har styregruppen besluttet, at Ringkøbing-Skjern skal være bedst blandt sammenligningskommunerne og placere sig over (eller under, hvor det er relevant) landsgennemsnittet. Dermed er der skabt grundlag for kontinuerlig opfølgning og afrapportering på strategien. En realisering af disse måltal vil medføre indfrielse af det budgetlagte effektiviseringskrav.
2. Forebyggelse
Allerede nu ses en positiv udvikling i andelen af ressourcer, der anvendes til forebyggelse, men der er fortsat behov for yderligere udvidelser, da Ringkøbing-Skjern aktuelt ligger på niveau med sammenligningskommunerne, men under landsgennemsnittet. For at omsætte ambitionen til praksis er der i august 2025 nedsat et nyt, fælles Visitationsudvalg med deltagelse af fagchef, ledere og mellemledere fra fagområderne i Børn og Familie samt repræsentanter fra Ungecenteret. Det tværfaglige udvalg sikrer koordinering, rettidighed og faglig ledelse i visitationerne til de tidlige, forebyggende indsatser. Formået er at skabe fælles ansvar på tværs af afdelingerne, reducere interne ventelister og styrke den faglige kvalitet. Hermed bringes ledelsen tættere på sagerne og tager fælles ansvar for at pege på og udvikle de rigtige indsatser til de rigtige børn på de rigtige tidspunkter på tværs af fagområder.
Der er samtidig etableret en tættere kobling mellem Visitationsudvalget og Økonomi. Udvalgte indsatser fra visitationsmøderne viderebringes til månedlige prognosemøder mellem Børn og Familie og Økonomi. Her følges udviklingen i anbringelser og massive, forebyggende sager, og der arbejdes prognostisk med at vurdere og handle på de økonomiske konsekvenser af de igangsatte indsatser. På den måde sikres et løbende ledelsesmæssigt fokus på kvalitet og økonomisk bæredygtighed.
3. Færre anbringelser
Strategisk retter arbejdet med nedbringelse af anbringelser sig mod en mere systematisk tilgang til hjemgivelse og forældrestøtte under anbringelser. Der er øget ledelsesmæssigt fokus på hjemgivelse i anbringelsessager, og der arbejdes på en kortlægning af potentialet for hjemgivelser. Hjemgivningspotentiale kommer til at indgå som fast opmærksomhedspunkt i Visitationsudvalget ved opstarten af alle anbringelsessager. Her vurderes både sagens forventede varighed og indsatsbehov med henblik på at understøtte hjemgivelse. Særligt fokus rettes mod støtte til forældre under anbringelsen, så mulighederne for en vellykket hjemgivelse styrkes, samtidig med at kvaliteten af indsatsen fastholdes.
4. Flere i netværkspleje
Målet er langsigtet og resultaterne af de igangsatte initiativer kan endnu ikke aflæses. Opfyldelsen af ambitionen kræver en fokuseret indsats over tid for at ændre kulturen omkring netværksafdækning og -aktivering. Der er ledelsesmæssigt fokus på området, og en række initiativer og prøvehandlinger er iværksat: Netværkskort er indført som obligatorisk dokument i den fælles Visitation, netværksinddragende metoder er integreret som obligatorisk sagsskridt i udvalgte sagstyper, og det overvejes at udvide brugen af netværksmetoder i flere arbejdsgange, så afdækning og aktivering af netværk systematiseres og styrkes over tid. Endvidere arbejdes der på at opdatere eksisterende informationsmateriale til netværksfamilier.
5. Billigere Ungestøtte
Arbejdet fra en medarbejderarbejdsgruppe, der fremlagde sine anbefalinger i starten af 2025, har lagt grundlaget for en række initiativer, som nu er ved at blive implementeret. Herunder er der i Visitationsudvalget fokus på, at unge i højere grad placeres på eget værelse, når der er et ønske herom hos de unge. Bevægelsen i anbringelsesformen forventes at intensiveres, idet Byrådet har godkendt etablering af ungeværelser med støtte, hvilket muliggør visitation fra 2026. Initiativerne omfatter derudover en mere fleksibel tildeling af ungestøtte via det fælles Visitationsudvalg, opskrivning i boligforeninger samt styrket samarbejde med Ungecenter og civilsamfund. Samtidig arbejdes der på øget systematik i sagsbehandlingen og et skærpet fokus på kontraktforhandlinger i Ungestøttesager, som ikke tidligere har været systematisk håndteret.
6. Billigere Opholdssteder
Første skridt i arbejdet med at reducere udgifterne til opholdssteder har været at sikre de rette kompetencer i afdelingen. I 2025 er der ansat ny økonomikonsulent samt ny teamleder i Familierådgivningen, der skal indgå i det fremtidige samarbejde om kontraktforhandlinger. Kompetenceopbygning og uddannelse på området er fortsat under udvikling.
Der er igangsat erfaringsudveksling med andre kommuner med henblik på at udarbejde systematiske arbejdsgange for kontraktforhandlinger. Ledelsesmæssigt rettes fokus mod de dyreste sager, og kontrakter gennemgås i samarbejde med Økonomi, hvorefter eventuelle forhandlinger skal gennemføres. Målet er at sikre en ensartet praksis og større transparens, så kontrakterne bliver mere gennemsigtige, tilpasset KL-standarder og tydeligere i forhold til, hvad kommunen køber.
7. Justering af forebyggelses- og anbringelsesbudget
Når den styrkede forebyggelsesindsats får effekt og udgifterne til anbringelser falder, bliver budgettet løbende justeret.
Lovgrundlag og juridisk vurdering
Ingen bemærkninger.
ØkonomiViden og Strategi, Økonomi har ingen yderligere bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget tager afrapporteringen til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningKopier link til punktet - Print
9: Status på arbejdet med ungeindsatsen
Sagsnr: 23-007478
SagsfremstillingDe fire politiske udvalg, Beskæftigelsesudvalget, Børne- og Familieudvalget, Social- og
Sundhedsudvalget og Kultur- og Fritidsudvalget, godkendte på mødet i december 2024 rammenotat 2 vedrørende ungeindsatsen i Ringkøbing-Skjern Kommune, herunder at administrationen arbejder videre med de 7 spor som anbefalet i rammenotat 2.
De fire politiske udvalg præsenteres på møderne i oktober 2025 for en status på arbejdet med
ungeindsatsen samt et statistisk overblik, som udgør en en "nulpunktsmåling" for de kommende års arbejde med ungeindsatsen.
Status på ungeindsatsen i Ringkøbing-Skjern Kommune
I efteråret 2025 er der på de 4 udvalgsområder særligt fokus på følgende tiltag i forhold til, at flere unge kommer i uddannelse og job.
Beskæftigelsesudvalget
Ungecenter Ringkøbing-Skjern er i gang med at implementere den ny ungeindsats i Ringkøbing-Skjern Kommune. Samtidig implementeres initiativerne i det nationale Ungeløft.
Der etableres lokale ungepartnerskaber med virksomheder med det formål at hjælpe flere af kommunens unge ind i arbejdsfællesskabet. Primo september er der lavet aftale om partnerskab med 5 lokale virksomheder. "Flere unge skal med" og IPS-indsats (Individuelt Planlagt job med Støtte) til unge er ligeledes en del af Ungeløftet. Projektet monitoreres af STAR, og projektperioden er 15. august 2025 – 31. december 2028. Ungecentret er i fuld gang med tilrettelæggelsen, og de første unge forventes at starte i forløbene i løbet af kort tid. Antallet af jobguider i ungecentret øges nu som planlagt fra 4 til 6. Jobguiderne drifter indsatsen "Flere unge skal med".
September 2025 er håndværkerne gået i gang med den renovering, der skal føre til, at Ungecentret kan flytte i egne lokaler. Ungecenter Ringkøbing-Skjern forventes at åbne den 23. februar 2026.
Børne- og Familieudvalget
I Børn og Familie har vi nedsat et fælles visitationsudvalg til de børn, unge og familier, der har behov for særlig støtte. Ungecentret er inviteret med til møderne i dette visitationsudvalg om de 15-17-årige unge for at styrke de helhedsorienterede og tværgående forebyggende indsatser.
I Dagtilbud og undervisning er der bl.a. følgende aktuelle tiltag på ungeområdet:
- X-klassen på Ringkøbing skole som alternativt skoletilbud for elever med skolefravær.
- Styrket samarbejde i grundskolen omkring elever der har behov for fritidsjobstøtte.
- 28 elever i grundskolen har påbegyndt Juniormesterlære.
- Etableret styrket samarbejde på tværs før, under og efter STU, herunder tilbud til 15-17-årige i Ungecenteret.
- Styrket samarbejde med FGU, herunder øget tilgang af EGU-elever. Pt. 32 EGU-elever med virksomhedskontrakt.
Medarbejdere fra Børn og Familie og Dagtilbud og Undervisning/UU kommer til at være fysisk til stede i Ungecentret.
Social- og Sundhedsudvalget
Vendepunktets indgang til Ungecentret er på nuværende tidspunkt "YourTurn" – et tilbud som er målrettet de 18-23-årige. Vendepunktet samarbejder med jobrådgiver men også øvrige fagområder. Det er blevet naturlig del af arbejde med de unge, at der nu tænkes tværfagligt.
Derudover arbejder Vendepunktet med en ”udvidelse af den forebyggende uvisiterede indsats i Handicap og Psykiatri”. Det kan være medvirkende til at øge samarbejdet omkring de unge, da der vil blive yderligere fokus på det forebyggende arbejde, samt der vil være fokus på, at der hurtigere bliver etableret forløb, som er til gavn for den enkelte unge.
Rusmiddelcentret ser frem til at blive en del af de kommende fysiske rammer i Ungecentret. Indtil etableringen er på plads, arbejder centret allerede tæt sammen med andre kommunale fagområder for at styrke den samlede indsats overfor unge med rusmiddelproblematikker og/eller hjemløshed.
Samtidig er der i forbindelse med det nye dobbeltdiagnose tilbud i Regionerne, igangsat et tættere samarbejde med Regionspsykiatrien i Gødstrup, hvor psykiatriske sygeplejersker nu er til stede på Rusmiddelcentret hver uge.
Kultur- og Fritidsudvalget
Kulturskolen og de lokale kulturinstitutioner har taget et helt nyt skridt med projektet KulturLØFT. De er gået sammen med Ungecentret, UU-vejledningen, Handicap og Psykiatri, FGU og Ungdomsskolen om at skabe meningsfulde kunstneriske og kreativ forløb for unge uden for uddannelse og job. Det er nyt, at kulturområdet spiller så direkte ind i ungeindsatsen, og at vi arbejder tværfagligt fra starten med en fælles mission. Lokalt betyder det, at vores kulturinstitutioner udvikler sig til ressourcecentre, der både styrker fællesskaber og bidrager på hver deres måde til at løse vigtige samfundsopgaver.
Ungeværelser med støtte som et nyt tværgående tiltag
Byrådets aftale om budgettet for 2026 indebærer desuden, at der etableres ungeværelser med støtte i Ringkøbing og Tarm. Ungeværelser med støtte bliver fremadrettet en del det tværfaglige Ungecenter og er en del af den forebyggende og tidlige ungeindsats.
Nationale målsætninger for ungeindsatsen
Ungeindsatsen bygger på følgende nationale målsætninger:
- Mål 1: I 2030 skal mindst 90 procent af de 25-årige have gennemført en ungdomsuddannelse.
- Mål 2: I 2030 skal andelen af unge op til 25 år, som ikke har tilknytning til uddannelse eller
arbejdsmarkedet, være halveret.
Status på det nationale mål 1
Børne- og Undervisningsministeriet følger op på mål 1 ved en bagudrettet opgørelse, som viser andelen af en ungdomsårgang, som har fuldført en ungdomsuddannelse 8 år efter afslutningen på 9. klasse.
Den bagudrettede opgørelse for Ringkøbing-Skjern Kommune viser, at 89,7 procent af de elever, der afsluttede 9. klasse i 2015, fuldførte en ungdomsuddannelse. Andelen for på landsplan var 85,8 procent.
Ministeriet udarbejder desuden en prognose, som viser, hvilken andel af en ungdomsårgang, som forventes at gennemføre en ungdomsuddannelse 8 år efter afslutningen på 9. klasse.
Prognosen for Ringkøbing-Skjern Kommune viser, at 82,9 procent af de elever, der afsluttede 9. klasse i 2023, forventes at gennemføre en ungdomsuddannelse. Prognosen på landsplan er 83,1 procent.
Status på det nationale mål 2
Børne- og Undervisningsministeriet følger op på mål 2 ved at opgøre andelen af 15-24-årige unge, som ikke har tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarkedet.
Andelen af 15-24-årige unge i Ringkøbing-Skjern Kommune, som ikke havde tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarkedet, var 6,4 procent i 2024. Andelen på landsplan var 6,6 procent. I Ringkøbing-Skjern Kommune såvel som på landsplan er der sket en stigning i andelen af unge udenfor uddannelse og job fra 2023 til 2024.
Ringkøbing-Skjern Kommunes egen opgørelse over unge udenfor uddannelse og job
Børne- og Undervisningsministeriet følger kun op på de nationale målsætninger én gang årligt.
Administrationen har derfor udarbejdet en opgørelse for Ringkøbing-Skjern Kommune, som opdateres to gange årligt. Ringkøbing-Skjern Kommunes egen opgørelsen indeholder desuden mere detaljeret information om de unge udenfor uddannelse og job, end det er tilfældet for ministeriets opgørelse.
Ringkøbing-Skjern Kommunes opgørelse viser, at der er sket et fald i antallet af unge udenfor uddannelse og job på 27 unge fra 464 unge i december 2024 til 437 unge i juni 2025.
Opgørelsen over unge udenfor uddannelse og job er uddybet i vedhæftede bilag.
Opfølgning på ungeindsatsen
De fire politiske udvalg, Beskæftigelsesudvalget, Børne- og Familieudvalget, Social- og
Sundhedsudvalget og Kultur- og Fritidsudvalget, følger fremadrettet op på ungeindsatsen to gange årligt.
Ifølge lov om kommunal indsats for unge under 25 år har den kommunale ungeindsats til formål at gøre alle unge under 25 år parat til at gennemføre en ungdomsuddannelse eller komme i beskæftigelse. Kommunen har ansvaret for, at der sker en koordinering af den samlede ungeindsats på tværs af uddannelses-, beskæftigelses- og socialindsatsen.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingUngeindsatsen før, i og omkring Ungecenter Ringkøbing-Skjern har til formål at nedbringe antallet af udsatte unge uden for uddannelse og job.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget tager orienteringen til efterretning.
BilagBeslutningKopier link til punktet - Print
10: Budgetopfølgning pr. 30. september 2026 på Børne- og Familieudvalgets område
Sagsnr: 24-024914
SagsfremstillingBudgetopfølgningen pr. 30. september 2025 på Børne- og Familieudvalgets område udviser et forventet mindreforbrug på 0,8 mio. kr., hvilket er 1,75 mio. kr. dårligere end ved forrige budgetopfølgning.
Det samlede mindreforbrug fordeler sig på:
- Dagtilbud og Undervisning – mindreforbrug på 6,6 mio. kr.
- Børn og Familie - merforbrug på 5,8 mio. kr.
Dagtilbud og Undervisning
Beløb
i hele 1.000 kr. | Korrigeret | Forventet regnskab 2025 | Afvigelse | Afvigelse |
Dagtilbud og Undervisning - central | 219.406 | 212.806 | -6.600 | -3.800 |
Undervisning | ||||
Specialundervisning/støtte | 8.707 | 7.207 | -1.500 | -1.000 |
STU, FGU og KUI* | 30.605 | 26.805 | -3.800 | -3.800 |
Fri- og efterskoler + 10. kl. UCRS | 95.570 | 95.370 | -200 | -200 |
Fælles udgifter/indtægter | 19.364 | 17.864 | -1.500 | -400 |
Dagtilbud | ||||
Dagtilbud/SFO - flere/færre børn | -50.154 | -52.254 | -2.100 | -700 |
Private tilbud - flere/færre børn | 49.069 | 51.469 | 2.400 | 2.100 |
Dagplejen | 37.010 | 35.910 | -1.100 | -1.300 |
Fælles udgifter/indtægter | 7.733 | 7.433 | -300 | -300 |
Undervisning/dagtilbud | ||||
Mellemkommunal - almen | 2.437 | 2.937 | 500 | 800 |
Befordring - special | 19.065 | 20.065 | 1.000 | 1.000 |
*STU = Særlig Tilrettelagt Ungdomsuddannelse, FGU – Forberedende GrundUddannelse, KUI - den Kommunale UngeIndsats.
Resultatet er en mindreudgift på 2,8 mio. kr. i forhold til forrige budgetopfølgning. Mindreudgiften skyldes følgende:
- mindreudgift på 1,0 mio. kr. fra den afsatte pulje "Styrkelse af almenområdet". På nuværende tidspunkt forventes der ikke et forbrug af puljen.
- mindreudgift på 0,5 mio. kr. til specialundervisning. Skyldes færre specialundervisningselever i andre kommuner.
- mindreudgift på 1,3 mio. kr. til pasning af børn i kommunale og private dagtilbud. Samlet set er der færre indskrevne børn i dagtilbuddene end tidligere forventet.
Børn og Familie
Beløb
i hele 1.000 kr. | Korrigeret | Forventet | Afvigelse | Afvigelse |
Børn og Familie - central | 133.358 | 139.158 | 5.800 | 2.550 |
Anbringelser | 103.680 | 114.880 | 11.200 | 7.400 |
Investeringsstrategi | -7.632 | -32 | 7.600 | 7.600 |
Central refusionsordning SDE | -9.429 | -16.429 | -7.000 | -7.000 |
Øvrige foranstaltninger | 4.262 | 2.762 | -1.500 | -950 |
Forebyggende foranstaltninger | 32.809 | 31.409 | -1.400 | -1.400 |
Sikrede institutioner | 3.663 | 2.163 | -1.500 | -1.500 |
Enkeltydelser/tabt arbejdsfortjeneste | 6.005 | 4.405 | -1.600 | -1.600 |
Resultatet er et merforbrug på 3,25 mio. kr. i forhold til forrige budgetopfølgning, og skyldes følgende:
- Merforbrug på 3,8 mio. kr. på anbringelsesområdet. Det skyldes primært 2 nye plejefamileanbringelser og forlængelse af en anbringelse i døgninstitution. Herudover er der i højere grad taget højde for udgifter til tillægsydelser til anbringelserne. Dermed er udgiften pr. plads hævet.
Investeringsstrategien
Ved tidligere budgetopfølgninger er det oplyst, at arbejdet med de enkelte delelementer i investeringsstrategien er igangsat. Dette gør sig fortsat gældende. Dermed er den indarbejdede reduktion på 7,6 mio. kr. fortsat medtaget i budgetopfølgningen som et merforbrug.
Som det fremgår af nedenstående oversigt forventes det, at der pr. oktober måned 2025 vil være 128 anbringelser. Det er 4 mere end budgetlagt. Forventningen til antallet af anbringelser hele året er på nuværende tidspunkt opgjort til 127,2 helårsanbringelse. Derfor forventes anbringelsesbudgettet at udvise et merforbrug på 11,2 mio. kr.
Ingen bemærkninger.
ØkonomiViden og Strategi, Økonomi har følgende bemærkninger:
Budgetopfølgningen pr. 30. september 2025 for Børne- og Familieudvalget ser således ud inklusiv de decentrale enheder.
Beløb
i hele 1.000 kr. | Overførsler fra 2024 til 2025 | Korrigeret | Forventet | Afvigelse | Afvigelse |
Børne- og Familieudvalget | 29.226 | 1.133.577 | 1.123.240 | -10.337 | -12.769 |
Centrale | 2.530 | 352.764 | 351.964 | -800 | -1.250 |
Dagtilbud og Undervisning | 2.530 | 219.406 | 212.806 | -6.600 | -3.800 |
Børn og Familie | 0 | 133.358 | 139.158 | 5.800 | 2.550 |
Decentrale | 26.696 | 780.813 | 771.276 | -9.537 | -11.519 |
Dagtilbud og Undervisning | 22.215 | 678.824 | 669.109 | -9.715 | -9.715 |
Børn og Familie | 4.481 | 101.989 | 102.167 | 178 | -1.804 |
Ingen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget tager budgetopfølgningen til efterretning.
BilagBeslutningKopier link til punktet - Print
11: Gensidig orientering
Sagsnr: 24-025729
Sagsfremstilling1.
Væksthus for Pædagogik
2.
Orientering om anlægsprojekter v/styregruppeformændene.
3.
Orientering om kommende sager til Børne- og Familieudvalget.
Ingen bilag.
BeslutningKopier link til punktet - Print
12: TILLLÆGSDAGSORDEN - Etablering af ny daginstitution i Videbæk
Sagsnr: 19-030628
SagsfremstillingByrådet har afsat et rådighedsbeløb på 17,7 mio.kr. til etablering af en nye rammer for daginstitutionen Solstrålen på Højsagervej i Videbæk. Der har nu været afholdt licitation over byggeriet. Status for projektet er herefter en overskridelse af det afsatte budget med 4 mio. kr. Dette dækker særligt at byggeriet grundet indeksreguleringer bliver dyrere end tidligere forudsat ligesom der er kommet skærpede bygningskrav siden projektet blev igangsat. Der er tale om et projekt, hvor rådighedsbeløbet blev afsat i 2019 i forbindelse med vedtagelsen af budget 2020. Hertil kommer usikkerhed omkring mulighederne for genanvendelse af indvendigt inventar. Der indgår i projektet allerede en stor grad af genanvendelse ligesom styregruppen allerede har identificeret besparelsesmuligheder, eksempelvis i forhold til tilpasning af belægninger og materialevalg. Administrationen anbefaler, at rådighedsbeløbet for projektet forhøjes med 4 mio. kr.
Daginstitutionen
Solstrålen, Videbæk er en selvejende daginstitution, som har til huse i en
ejendom,
som Ringkøbing-Skjern Kommune har lejet af Boligforeningen MidtVest.
Institutionen fremstår i dag
svært nedslidt. Det har hertil været vurderingen, at der er både økonomiske og
planlægningsmæssige fordele ved at genetablere institutionen i en kommunal
ejendom. Byrådet har
således besluttet, at der skal opføres en ny daginstitution på Højsagervej i
Videbæk til erstatning for
Solstrålen.
Børne- og Familieudvalget har siden godkendt et programoplæg for byggeriet den 17. april 2024 og et dispositionsforslag den 9. oktober 2024. På grundlag heraf er der detailprojekteret og gennemført en licitation på håndværkerydelserne den 15. september 2025. Da licitationsresultatet endte højere end forudsat har den nedsatte styregruppe har drøftet mulighederne for at finde besparelser på projektet på grundlag af et oplæg fra den tilknyttede rådgiver Quattro Arkitekter A/S. Der er her fundet besparelsesmuligheder primært vedrørende materialevalg. Gennemførsel af disse besparelser forventes ikke at reducere byggeriets funktionalitet eller at øge de fremtidige vedligeholdelsesomkostninger.
Samlet anbefaler styregruppe en forhøjelse af rådighedsbeløbet på 4 mio. kr. Hvis forhøjelsen godkendes, vil projektets samlede rådighedsbeløb være på 21,7 mio. kr. Heraf er der tidligere givet en anlægsbevilling på 2 mio. kr. til grundkøb, geotekniske undersøgelser mv. Styregruppen anbefaler, at der gives en anlægsbevilling på 19,7 kr. finansieret af den restende del af rådighedsbeløbet.
Ejendomscentret vurderer, at den største del af overskridelsen af anlægsbudgettet kan forklares med manglende indeksregulering af rådighedsbeløbet. Den generelle prisudvikling i Danmark fra budgettet blev vedtaget i 2019 til i dag er således på 20-22%. Der er desuden kommet skærpede indeklimakrav og krav til brandrådgivning og dokumentation i perioden, lige som kravene til CO2 udledning er blevet skærpet. Byggereglementets krav til isolation er også øget. Dette har været med til at drive m² prisen op på tekniske installationer, projektering og byggematerialer.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiEn eventuel udvidelse af rådighedsbeløbet med 4 mio. kr. kan finansieres via
- restbudget på BFUs anlægspulje, hvor der aktuelt resterer et ikke disponeret rådighedsbeløb på 0,770 mio. kr. i 2025.
- BFUs pulje til forbedring af indeklima i Dagtilbud og Undervisning, hvor der aktuelt er et ikke disponeret rådighedsbeløb på 3,450 mio. kr. i 2025.
Med de to nævnte restbeløb kan der anvises tilstrækkelig finansiering til merudgifterne i nærværende sag. Det vil ikke få konsekvenser for andre aktiviteter i 2025, men vil betyde, at der overføres færre udisponerede puljemidler fra 2025 til 2026. Fremtidige projekter til forbedring af indeklima i Dagtilbud og Undervisning vil dermed blive gennemført på et senere tidspunkt. Der er afsat nye midler på begge puljer i 2026, hhv. 1,520 mio. kr. på udvalgets anlægspulje og 5 mio. kr. til forbedring af indeklima.
EffektvurderingDer henvises til sagsfremstillingen.
IndstillingAdministrationen anbefaler, at Børne- og Familieudvalget drøfter sagen.
BilagIngen bilag.
Beslutning
6920 Videbæk