Referat: 22. februar 2023 kl. 08:00

Rosengården, Vardevej 45, Skjern
Social- og Sundhedsudvalget

Deltagere

  • Jens Erik Damgaard
  • Susanne Høj
  • Jens Jensen
  • Rita Byskov
  • Pia Vestergaard
  • Linda Nielsen

Fraværende

  • Hans-Christian Blichfeldt

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Dagsordenen blev godkendt.

Fraværende
  • Hans-Christian Blichfeldt

Kopier link til punktet  -   Print

2: Indledende drøftelser vedrørende, hvorvidt madservice i kommunen skal i udbud

Sagsnr: 23-002794

Sagsfremstilling

Kerneopgaven og kommunens forpligtigelser:

Kommunen har efter § 83 (madservice) pligt til at sikre, at personer, der midlertidigt eller varigt har behov for madservice, kan få tilbud om hjælp til dette. Hjælpen skal indgå som et led i kommunens øvrige sociale og sundhedsmæssige tilbud til ældre og personer med handicap.

Hjælpen kan gives uanset, hvilken form for bolig modtageren har. Der kan således gives madservice til personer, der bor i egen bolig (lejlighed eller hus), ældre-/plejeboliger efter lov om almene boliger mv., plejehjem og beskyttede boliger, boformer efter servicelovens § 107-110, bofællesskaber, kollektivboliger og ældrekollektiver mv.

Kommunen har pligt til som minimum at indgå kontrakt med to eller flere leverandører, hvoraf en kan være kommunal. Eller tilbyde borgeren et fritvalgsbevis, hvor borgeren selv kan indgå aftale med en CVR-registreret virksomhed om hjælpens udførelse. Fritvalgsbevis må ligeledes gerne kombineres med andre leverandørformer.

Opgaven kan således løses af 3 typer leverandører:
Kommunalt køkken.
Privat leverandør der indgår kontrakt med kommunen igennem udbudsproces.
Privat leverandør efter borgerens eget valg ved brug af fritvalgsbevis.

Madservice i Ringkøbing-Skjern Kommune dækker i øjeblikket over mad til flg.:
Hjemmeboende borgere, plejecentre, institutioner under Handicap og Psykiatri, Gødstrup sygehus,
mødeforplejning i kommunen.

Opgaven varetages i øjeblikket af flg.:

  • Kommunalt køkken Åkanden (hjemmeboende borgere, 4 ældrecentre, 10 institutioner under Handicap og Psykiatri, 3 Aktivitetscentre, Gødstrup sygehus og mødeforplejning).
  • Decentrale kommunale køkkener (8 ældrecentre, 2 Aktivitetscentre).
  • Det Danske Madhus (10 hjemmeboende borgere).

Kommunal leverandør – muligheder og omkostninger

Som beskrevet i tidligere sagsfremstilling, er der i øjeblikket udfordringer med det centrale kommunale køkken Åkanden, som skal løses, enten ved nybyg eller renovering/udvidelse af det eksisterende køkken, for at det kan bestå (se bilag 1). Det anbefales ikke ar der renoveres på den nuværende bygning, da bygningsforholdene og problemer med opstigende grundvand på ejendommen, er så dårlige at det vurderes der fortsat vil være problemer i fremtiden trods renovering.

Ydermere er der afsøgt muligheder for om de decentrale køkkener på ældrecentrene kan løfte opgaven. I Ringkøbing-Skjern Kommune er der ud af de 11 kommunale ældrecentre, 8 med eget køkken der producerer mad på stedet. De resterende 3 ældrecentre, modtager mad fra Åkanden og anretter den i et modtagerkøkken til beboerne. Der er altså som minimum behov for nybyg/renovering af de 3 køkkener, til en anslået pris på 31 mio. kr. Heri er ikke medregnet produktionsudstyr mm. til dysfagikost og specialdiæter, som det vurderes der er et stigende behov for iblandt ældre. Samtidig anslås det, at ældrecentrene ikke vil kunne dække andet behov, end madproduktion til egne beboere. Der vil derfor stadig skulle findes en løsning, for madservice til Handicap og Psykiatri, samt hjemmeboende borgere (se bilag 2). Mad til Gødstrup kan i denne sammenhænge opsiges og mødeforplejning kan findes andetsteds.

Privat leverandør – muligheder og omkostninger

Opgaven med madproduktion, som aktuelt sker i kommunalt regi, kan også købes hos en privat leverandør. Det fordrer en konkurrenceudsættelse (EU-udbud). Konkurrenceudsættelse af netop dette område kan være særligt, da der umiddelbart er et begrænset antal leverandører. Hvis der skal gennemføres en konkurrenceudsættelse, er der behov for ekstern bistand til selve udbudsprocessen, samt til udarbejdelse af en kontrolberegning. Udbudsprocessen omfatter en kravspecifikation, som beskriver kommunens krav til ydelsen. Det handler eksempelvis om ernæring, bæredygtighed, logistik mv. I udbudsprocessen skal tildelingskriterier (fx vægtning af pris og kvalitet) fastlægges.

Det er ligeledes vigtigt at lave en kontrolberegning. Den vil vise, hvad det vil koste, hvis kommunen selv leverer ydelsen fremadrettet. Det vil være en pris, inkl. afskrivning på en anlægsinvestering i et nyt køkken, som vil være en forudsætning for fremadrettet kommunal produktion. En sådan pris kan sammenlignes med et eksternt tilbud, og med en sådan kontrolberegning i hånden, vil kommunen have grundlag for at annullere et udbud, hvis prisen dér måtte være urimelig høj. Givet konkurrencesituationen er dette en reel risiko. Af hensyn til at en kontrolberegning kan være grundlag for annullering af et udbud, er det væsentligt, at den er udarbejdet af en uvildig ekstern part.

Et alternativ til konkurrenceudsættelse (som også kan kombineres med konkurrenceudsættelse af driften), vil være et offentligt-privat partnerskab (OPP), hvor en ekstern partner bygger og driver et nyt køkken. Den eksterne part vil drive bygningen og eventuelt også produktionen. I denne situation vil kommunen skulle betale husleje og deponere likviditet svarende til nybyggeriet.

Hvis madservice i kommunen kun skal varetages af private leverandører, skal det som minimum omfatte leverance af mad til hjemmeboende borgere, plejecentre og institutioner under Handicap og Psykiatri. Levering af mad til Gødstrup skal opsiges og mødeforplejning kan købes på anden vis, da leverandører af madservice typisk ikke leverer mødeforplejning. Hvis konkurrenceudsættelse begrænses til mad til hjemmeboende, vil der fortsat være betragtelige anlægsudgifter til tilpasning/tilbygning af institutioner, med henblik på at etablere lokal produktion. Ligeledes bør man være opmærksom på, at ved total konkurrenceudsættelse medfølger en vis risiko vedr. kommunens pligt til at opretholde ydelsen, hvis en leverandør skulle svigte eks. grundet konkurs, når kommunen står uden kommunalt køkken. 

Konkurrenceudsættelse og kontrolberegning vil indebære væsentlige udgifter til eksterne konsulenter.

Fritvalgsbevis – muligheder og omkostninger

Endeligt kan borgere i kommunen tilbydes et fritvalgsbevis. Et fritvalgsbevis giver borgeren ret til frit at vælge en leverandør at madservice. Et fritvalgsbevis kan stå alene som mulighed. Det er altså ikke nødvendigt ligeledes at indgå kontrakt med en privat leverandør, igennem et udbud, eller have en kommunal leverandør. Der vil dog med al sandsynlighed opstå udfordringer med dysfagimad og diæter, da leverandører under fritvalgsbevis sjældent leverer denne type mad.

Fritvalgsbevisets værdi skal fastsættes på en måde, hvor den cvr-registrerede virksomhed, som borgeren vælger, kan udføre den visiterede hjælp, med samme kvalitet som hvis det var den kommunale leverandør, der udførte hjælpen. Kommunalbestyrelsen afregner med den leverandør, som borgeren har valgt, og til den pris der svarer til fritvalgsbevisets værdi.

Fritvalgsbevisets værdi skal som hovedregel svare til kommunens omkostninger ved produktion og levering af tilsvarende ydelser. Beregningen af fritvalgsbevisets værdi, skal dermed ske ud fra en kalkulation af den kommunale leverandørs eller den private leverandørs gennemsnitlige, langsigtede omkostninger, ved produktion og levering af tilsvarende ydelser. Vælger kommunen at tilbyde modtagerne et fritvalgsbevis samtidig med, at hjælpen udbydes, og den kommunale leverandør ikke har deltaget i udbuddet, bliver den leverandør, der vinder udbuddet prissættende for fritvalgsbeviset.

Kan værdien af fritvalgsbeviset fastlægges uden yderligere udbudsproces, er der ingen anlægsudgifter. Dog må der ved anvendelse af fritvalgsbevis, forventes en øget administrationsmængde til eks. opfølgning og tilsyn med leverandørerne, da kommunen har pligt til at sikre kvaliteten af maden, afspejler kommunens standarter på området. Der skal tages højde for omkostningerne ved denne øget administrationsmængde, ved fastsættelsen af fritvalgsbevisets værdi.

Den videre proces vil være, at sagen kommer på igen til det næstkommende Social- og Sundhedsudvalgsmøde i marts 2023 med henblik på at træffe beslutning om at gå i udbud eller ej.  Inden næste udvalgsmøde vil Ældrerådet, handicaprådet og MED-udvalget blive hørt i sagen.

Kevin Fraser, Ejendomscentret og Jane Henriksen, Viden og Strategi deltager under dette punkt.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

§83

Kommunalbestyrelsen skal tilbyde

  1. 1)personlig hjælp og pleje,
  2. 2)hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet og
  3. 3)madservice

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Social- og Sundhedsudvalget bedes tage en indledende drøftelse af, hvorvidt madservice i Ringkøbing-Skjern Kommune skal i udbud.

Social- og Sundhedsudvalget bedes definere prioriteringer for, hvad de ønsker madservice i kommunen skal kunne.

BilagBeslutning

Sagen blev drøftet. Udvalget ønsker, at sagen belyses yderligere.

Fraværende
  • Hans-Christian Blichfeldt

Kopier link til punktet  -   Print

3: Socialtilsyn Midt tilsyn i 2022 i Handicap og Psykiatri

Sagsnr: 22-017102

Sagsfremstilling

Socialtilsyn Midt har ansvaret for at føre tilsyn med sociale tilbud for udsatte børn og voksne. Retningslinjer for tilsyn er beskrevet i lov om socialtilsyn. I denne fremgår blandt andet, at Socialtilsyn Midt årligt, efter afvikling af alle tilsynsbesøg, skal udarbejde en individuel rapport til hver tilbud på baggrund af tilsynet. 

Socialtilsynet skal aflægge tilsynsbesøg minimum 1 gang om året. Nogle af tilsynsbesøgene skal være uanmeldte. Socialtilsynet har mulighed for at træffe afgørelse om påbud, skærpet tilsyn eller ophør af godkendelse.  

Fagområdet Handicap og Psykiatri har det overordnede ansvar for sikre en god kvalitet på de enkelte tilbud. En gang om året fremlægges tilsynets vurderinger for Social- og Sundhedsudvalget med henblik på, at udvalget følger udviklingen af kvaliteten på området. 

Socialtilsyn Midt har i år 2022 ført tilsyn med Center Vest, Center Bakkehuset, Center for Socialpsykiatri, ADHD og Autisme, Å-Center Syd, Skelbæk Centret og Holmehusene.

Socialtilsynets tilsyn på Handicap og Psykiatris botilbud i 2022 har ikke givet anledning til påbud, skærpet tilsyn eller ophør af godkendelse. Tilsynet har vurderet, at alle tilbud har den fornødne kvalitet.

Tilsynet tager i dets tilsynsbesøg og afrapportering udgangspunkt i kvalitetsmodellen. Der anvendes en 5 trins skala: 5. i meget høj grad opfyldt. 4. i høj grad opfyldt. 3. i middel grad opfyldt. 2. i lav grad opfyldt. 1. i meget lav grad opfyldt.

Indikatorer og kriterier, der anvendes er: Uddannelse og Beskæftigelse, Selvstændighed og relationer, Målgruppe/Metoder/Resultater, Sundhed og Trivsel, Organisation og Ledelse, Kompetencer, Fysiske rammer

Nedenstående spindelvæv afspejler Socialtilsynets gennemsnitlige vurdering af kvaliteten i centrene fordelt på de syv temaer i 2022.

Nedenstående viser spindelvævet fra 2021. Sammenlignes de to spindelvæv ses, at der er forskel på, hvordan kvaliteten har udviklet sig. 

Generelt har ses, at på "Uddannelse og Beskæftigelse" har centrene en score på 3,5 eller derover og har generelt holdt kvaliteten siden sidste år. Det samme gør sig gældende på "Selvstændighed og relationer", hvor den laveste score er 3,7. På "Målgruppe, metoder og resultater" har centrene generelt en høj score dog har et enkelt centre fået en lavere score på under 3. Siden sidste år har fire centrene fået en lidt lavere score på "Sundhed og trivsel" og et center har fået en højere score tæt på 5. På "Organisation og ledelse" er der en stigning på et tilbud, mens der er et fald i scoren på de resterende centrene. På "Kompetencer" har centrene en score på mindst 4 pånær to centre, der er gået lidt tilbage. På "Fysiske rammer" har centrene ligeledes en score på mindst 4 pånær et enkelt center, der har 3,3. 

Selvom tilsynsrapporterne viser, at centrenes kvalitet er i orden, er der igangsat handlinger, hvor tilbuddene har lavere score. Dette for at udvikle kvaliteten i tilbuddene. Der er en særlig fokus på at mindske personalegennemstrømning, mere viden indenfor anvendelse og indberetning af magt og kunne redegøre for de valgte metoder.  

Handicaprådet har afgivet høringssvar.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lovbekendtgørelse nr. 171 af 28. januar 2022 om socialtilsyn.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social-og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

BilagBeslutning

Orienteringen tages til efterretning.

Fraværende
  • Hans-Christian Blichfeldt

Kopier link til punktet  -   Print

4: Budgetopfølgning ultimo januar 2023

Sagsnr: 22-025498

Sagsfremstilling

Budgetopfølgningen ultimo januar 2023 for budgetområderne under Social- og Sundhedsudvalget viser et samlet mindre forbrug på 0,5 mio. kr.

I nedenstående diagram ses resultatet for budgetopfølgningen for januar måned:

Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg forventer et mindre forbrug på 2,7 mio. kr. for 2023, hvor der ved den første opfølgning for 2023 i december 2022, var en forventning om et mindre forbrug på 6,8 mio. kr. 

Der er følgende bemærkninger til opfølgningen:

  • Samlet for pleje og omsorg af ældre forventes et mindre forbrug på 5,1 mio. kr.
    • Visiterede timer forventet mindre forbrug på 2,0 mio. kr.
    • Aftaler omkring borgere med respirationsbesvær forventes mindre forbrug på 1,1 mio. kr.
    • Til særlige §83-aftaler forventes mindre forbrug på 1,3 mio. kr.
  • For borgere fra/i andre kommuner forventes et merforbrug på 1,7 mio. kr., hvilket er 3,2 mio.
    kr. højere end sidste opfølgning. Årsag til ændringen er
    • flere borgere og stigende udgifter hos borgere i andre kommuner
    • afgang af borgere fra andre kommuner
  • For hjælpemidler vurderes aktuelt et samlet mindre forbrug på 0,3 mio. kr. I helårsforventningen indgår en forudsætning om udgifter til endnu ikke kendte borgerere.
  • Sundhedscenter Vest forventer et merforbrug på 1,9 mio. kr. Resultatet dannes primært på
    Rusmiddelområdet, som forventer et samlet merforbrug på 1,3 mio. kr.

Handicap og Psykiatri
Handicap og Psykiatri forventer et merforbrug på 2,2 mio. kr. for 2023, hvor der ved den første opfølgning for 2023 i december 2022, var en forventning om et merforbrug på 5,9 mio. kr. 


Der er følgende bemærkninger til budgetopfølgningen:

  • I det forventede merforbrug er der indarbejdet en forudsætning om, at Myndighedsafdelingen realiserer en nedgang i forbruget på 15 mio. kr. De 10 mio. kr. sker via effekten af sagsgennemgang i 2022 og 2023, mens de sidste 5 mio. kr., er et administrativt skøn på effekten af strategiarbejdet. Aktuelt vurderes det, at Myndighedsafdelingen har realiseret næsten 7 mio. kr. inklusiv refusion fra staten på særligt dyre enkeltsager. 
  • Siden seneste opfølgning har der været afgang af borgere, hvilket er den største årsag til nedjusteringen af det forventede merforbrug.
  • At arbejde ud fra de nye serviceniveaubeskrivelser og retningslinjer har ligeledes medført en nedjustering i det forventede forbrug. 
  • Opfølgningen sker på et meget tidligt tidspunkt af året, og derfor er taksterne for køb hos andre kommuner og regioner endnu ikke kendte. For de private tilbud kender vi hovedparten af taksterne.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger. 

Økonomi

Ingen bemærkninger. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger. 

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager budgetopfølgningen til efterretning. 

BilagBeslutning

Budgetopfølgningen tages til efterretning.

Fraværende
  • Hans-Christian Blichfeldt

Kopier link til punktet  -   Print

5: Budgetlægningsprocedure for perioden 2024 - 2027

Sagsnr: 22-026733

Sagsfremstilling

Viden og Strategi – Økonomi fremsender ”Budgetlægningsprocedure for perioden 2024 – 2027” til orientering. Budgetlægningsproceduren, tidsplanen samt drifts- og anlægsrammer er godkendt i Økonomiudvalget den 7. februar 2023.

Den vedlagte procedurebeskrivelse handler om det praktiske forløb og arbejdet med budgetlægningen primært frem mod budgetseminaret i august 2023. Drifts- og anlægsrammer fremgår af side 5 og side 8.   

Budgetlægningsproceduren indeholder en overordnet tidsplan samt procedure for

  • fastsættelse af budgetrammer
  • budgetlægning
  • politisk behandling af budgettet
  • hvad der sker efter budgetvedtagelsen

Den vedlagte budgetprocedure viderefører i store træk processen fra sidste års budgetlægning. Økonomiudvalget har vedtaget, at forslag til nye tiltag skal modsvares af et kompenserende finansieringsforslag. Demografijusteringer fremlægges uden kompenserende finansieringsforslag.

Økonomisk politik

I forbindelse med godkendelse af budgetlægningsproceduren er der fastsat følgende økonomisk politik

  • Robusthed – mål om kassebeholdning på 150 mio. kr. ultimo året.
  • Overholdelse af KL’s udmeldte andel af rammen for serviceudgifter.
  • Intet kassetræk.
  • Overholdelse af KL’s udmeldte vejledende anlægsramme.

Det økonomiske udgangspunkt

Kommunens økonomi og dermed Byrådets råderumsmuligheder, er dybt afhængig af de årlige økonomiaftaler mellem KL og regeringen. Der er således stor usikkerhed om et eventuelt behov for tilpasninger af hensyn til den kortsigtede kassebeholdning. Givet strukturen i budgettet, hvor der er forudsat kassetræk i alle år, vil der før eller senere skulle ske reduktion af drifts- og anlægsniveauet.

Økonomisk råderum

Med henblik på at kunne understøtte budgetlægningen og skabe muligheder for politisk prioritering har Økonomiudvalget besluttet, at der indarbejdes en effektiviseringsramme på ½ procent årligt – det vil sige 0,5 pct. i 2024, 1 pct. i 2025, 1,5 pct. i 2026 og 2 pct. i 2027. Effektiviseringsrammen er beregnet på baggrund af budgetrammen for enheder med overførselsadgang. Der er i praksis tale om en videreførsel af den tidligere indarbejdede effektiviseringsramme på 0,5 pct. pr. år, som blev indført ved budgetlægningen for perioden 2020 – 2023. Beslutningen fra budget 2020 indebærer, at budgetterne i 2023 var reduceret med 2 pct. i forhold til 2019. Med den vedtagne forlængelse bliver reduktionen 4 pct. i 2027 sammenlignet med 2019.

Effektiviseringsbidraget er på forhånd reduceret i udvalgets budgetramme, som fremgår af budgetlægningsprocedurens tabel 3 side 6. Udvalgets andel fremgår af budgetlægningsprocedurens tabel 2 side 5. Det er op til det enkelte udvalg at beslutte, hvorledes effektiviseringsrammen på 0,5 pct. pr. år skal fordeles/udmøntes under det enkelte udvalgsområde.

Fagudvalget skal - med frist 23. juni - meddele økonomiafdelingen, hvordan effektiviseringsrammen 2024-2027 tænkes udmøntet. Der er ikke tale om budgetskemaer, men en kort skriftlig orientering. Denne forelægges økonomiudvalget til orientering i august.

Drøftelse af udmøntning af effektiviseringsbidraget kan ske på fagudvalgsmøderne i foråret sideløbende med drøftelse af eventuelle nye tiltag (med finansieringsforslag) samt eventuelle anlægsforslag, som oversendes til budgetkonferencen. Udvalgets afleveringsfrist er 23. juni. 

MED-proces

Jævnfør tidsplanen skal fagudvalgene i februar måned drøfte budgetprocessen inden for udvalgets område herunder mødeaktivitet med FagMED i april måned 2023. Derudover skal fagudvalget indhente høringssvar fra FagMED til de forslag som fagudvalget påtænker at fremsende til budgetkonferencen. Høringssvar til de enkelte forslag skal ikke påføres skemaerne, men det fremsendte høringssvar vedlægges det øvrige budgetmateriale, der skal afleveres senest den 23. juni 2023. Der er ingen formkrav til høringssvar. Forslag, der omhandler administrationen, skal fremsendes til det koordinerende administrationsMED senest den 5. juni 2023 kl. 12.00.

Der vil efter byrådsmødet den 21. marts 2023 blive afholdt et informationsmøde om budgetprocessen med særlig fokus på anlæg. Informationsmødet med Byrådet om budgetsituationen er fastsat til tirsdag den 15. august 2023 efter byrådsmødet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller,

  • at ”Budgetlægningsproceduren for perioden 2024 – 2027” tages til efterretning
  • at budgetprocessen drøftes i udvalget herunder fastsættelse af mødeaktivitet i april måned med FagMED
  • at udvalget påbegynder drøftelse af udmøntning af den indarbejdede effektiviseringsramme på 0,5 pct. pr. år

BilagBeslutning

Punktet blev drøftet og taget til efterretning.

Fraværende
  • Hans-Christian Blichfeldt

Kopier link til punktet  -   Print

6: Statistik på aflastningspladser, ventelister for pleje- og ældreboliger og færdigbehandlede indlagte borgere

Sagsnr: 21-027415

Sagsfremstilling

Administrationen fremsender statistik for færdigbehandlede patienter, belægning på
aflastningspladser, samt ventelister til pleje- og ældreboliger.

Overblikket dækker:
Belægningsprocenter og gennemsnitlig antal liggedage på aflastningspladser
Belægningsprocenten har fra 2018-2021 svinget imellem 81-89%. Tendensen toppede i 2021. Den er
nu nedadgående, da belægningsprocenten for 2022 er 5% lavere i forhold til 2021. De akutte og komplekse aflastningspladser har fortsat en høj belægning.

Antal liggedage har fra 2018-2021 været stigende. Tendensen er ikke fortsat ind i 2022, hvor
gennemsnitlig antal liggedage er 25% lavere, end i 2021. De fleste enheder har en gennemsnitlig liggetid på 2-4 uger.

Antal borgere på venteliste til at blive tildelt pleje- og ældreboliger
Antallet af borgere på venteliste til ældreboliger har fra 2019-2022, ligget på 53-55, 2022 er her ingen undtagelse. Ringkøbing er meget efterspurgt i forhold til de resterende byer, med næsten 3 gange så mange på venteliste, som den næstmest efterspurgte by.

For plejeboliger er antallet svingende, men nedadgående. Ansøgere på garantiventeliste har ligget stabilt på 5 i gennemsnit i flere år. Antallet er ret stabilt men svagt stigende med 1 borger pr. 5 år.

For både plejeboliger og ældreboliger tyder ventelisterne på, at borgerne søger imod de store
centerbyer.

Færdigbehandlede indlagte borgere
Fra 2019-2021 har antallet af færdigbehandlet indlæggelsesdage været stigende. Der har hvert år været flere borgere og i højere grad flere indlæggelsesdage, hvilket har ført til stigende omkostninger på området. Fra 2021 til 2022 er tendensen vendt og især antal indlæggelsesdage pr. borger er betydelig lavere i 2022 end det var i 2021. 2022 har det laveste antal liggedage for færdigbehandlede indlagte i hele perioden der er målt på her, omkostningerne på området er derfor ligeledes på det laveste niveau.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.

BilagBeslutning

Punktet blev taget til efterretning.

Det blev aftalt, at statistikken i fremtiden indgår i den årlige statistik (et statistisk overblik Sundhed og Omsorg).

Fraværende
  • Hans-Christian Blichfeldt

Kopier link til punktet  -   Print

7: Drøftelse af vision og analyse vedrørende nærhospital i Ringkøbing-Skjern Kommune

Sagsnr: 23-002455

Sagsfremstilling

Med afsæt i Sundhedsreformen fra maj 2022 arbejder Region Midtjylland og Ringkøbing-Skjern Kommune i en fælles proces på at etablere et nærhospital i kommunen.

Der er udarbejdet et udkast til en fælles vision samt en analyse som beslutningsgrundlag for placering af nærhospitalet i kommunen. Region Midtjylland og Ringkøbing-Skjern Kommune er optaget af i fællesskab at udvikle det nære og sammenhængende sundhedsvæsen med en fælles vision om at udvikle 'det virtuelle nærhospital', som skal sikre et nært sundhedstilbud til alle uanset bopæl. Vedlagte udkast til vision og beslutningsgrundlag drøftes på indeværende møde.

Der har været afholdt politiske møder med en indledende dialog mellem Region Midtjylland og Ringkøbing-Skjern Kommune om etableringen af nærhospitalet i henholdsvis november 2022 og januar 2023.

I den videre proces afholdes der to dialogmøder, arrangeret af kommunen, med forskellige lokale interessenter, som bidrager med deres viden til beslutningsgrundlaget. Møderne afholdes ultimo februar, jf. den vedhæftede tidsplan. Der er aftalt politisk deltagelse fra regionen i det ene dialogmøde.

Der forventes afholdt endnu et politisk møde mellem Region Midtjylland og Ringkøbing-Skjern Kommune medio marts. Herefter kommer sagen atter til drøftelse i de politiske udvalg med henblik på at kunne træffe endelig beslutning i Byrådet og Regionsrådet i april 2023 om nærhospitalets placering og den fælles vision for nærhospitalet.

I den sideløbende administrative proces afholdes der en fælles innovativ workshop ultimo februar om det digitale spor i nærhospitalet med oplæg og dialog om muligheder og potentialer. Senere vil der følge en proces med nærmere specificering af indhold og udfærdigelse af ansøgning. Det er en forudsætning for det videre arbejde, at man nationalt fastholder, at der skal etableres nærhospitaler og at nærhospitalspuljen oplås. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget drøfter visionen og beslutningsgrundlaget.

BilagBeslutning

Sagen blev drøftet. Der er ikke yderligere kommentarer til visionen eller datagrundlaget.

Fraværende
  • Hans-Christian Blichfeldt

Kopier link til punktet  -   Print

8: Drøftelse og anbefaling af Handicap- og Psykiatripolitik

Sagsnr: 22-017496

Sagsfremstilling

Arbejdsgruppen vedrørende Handicappolitik har udarbejdet et forslag til Handicap- og Psykiatripolitik for perioden 2023-26.

Social- og Sundhedsudvalget bedes drøfte udkastet til Handicap- og Psykiatripolitik med henblik på, at politikken godkendes i Økonomiudvalget og Byrådet.

Baggrund

Handicap- og Psykiatripolitikkens målgruppe er alle børn, unge og voksne med funktionsnedsættelser inden for handicap og psykiatri og deres pårørende.

Handicap- og Psykiatripolitikken er udarbejdet af en arbejdsgruppe bestående af repræsentanter
fra Social- og Sundhedsudvalget, Handicaprådet, FagMED Handicap og Psykiatri, ledere fra fagområderne Handicap og Psykiatri, Beskæftigelse og Børn og Familie samt en konsulent, som har været tovholder på opgaven.

I november 2022 har der været dialogmøder med deltagelse af bl.a. borgere, pårørende og medarbejdere, som dermed har bidraget med input til Handicap- og Psykiatripolitikken. Et af signalerne fra dialogmøderne var, at navnet Handicappolitik er for snævert.

Social- og Sundhedsudvalget drøftede på mødet den 14. december 2022 status på arbejdet med politikken. Udvalget gav signaler til det videre arbejde i arbejdsgruppen. Social- og Sundhedsudvalget ønskede bl.a., at politikken benævnes Handicap- og Psykiatripolitikken.

Målsætninger i Handicap- og Psykiatripolitikken

Handicap- og Psykiatripolitikken indeholder følgende 3 målsætninger med 2-4 underliggende mål for hver målsætning:

  • Målsætning 1: Helhed og sammenhæng i alle livets faser
  • Målsætning 2: Flere i skole, uddannelse og beskæftigelse
  • Målsætning 3: Det gode hverdagsliv og gode fællesskaber

Der arbejdes på at lave et mere grafisk layout til politikken.

Handicaprådet har afgivet høringssvar.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Handicap- og Psykiatripolitikken sætter en overordnet retning for Ringkøbing-Skjern Kommunes arbejde med at sikre mennesker med funktionsnedsættelser samme rettigheder og muligheder som andre borgere i kommunen.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget drøfter udkastet til Handicap- og Psykiatripolitik og anbefaler politikken til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.

BilagBeslutning

Social- og Sundhedsudvalget godkender administrationens indstilling.

Fraværende
  • Hans-Christian Blichfeldt

Kopier link til punktet  -   Print

9: Drøftelse og anbefaling af Ældrepolitik

Sagsnr: 22-010725

Sagsfremstilling

Arbejdsgruppen om Ældrepolitik har udarbejdet et forslag til den kommende Ældrepolitik i Ringkøbing-Skjern Kommune, som er gældende i perioden 2023-26, jf. vedhæftede bilag Udkast til Ældrepolitik.

Ældrepolitikken er tidligere drøftet i Social- og Sundhedsudvalget på mødet den 14. december 2022, hvor der blev givet et signal om, at arbejdsgruppen var på rette vej med arbejdet. Der var dog et ønske om, at de pårørendes rolle blev tydeliggjort.

Udkastet til Ældrepolitik har endvidere været til drøftelse i Ældrerådet, FagMED for Sundhed og Omsorg og Lederforum i Sundhed og Omsorg.

Arbejdsgruppen drøftede tilbagemeldingerne på et møde den 9. januar 2023. Der er ikke foretaget indholdsmæssige ændringer i politikken, men der er lavet en enkelt sproglig justering. Desuden er der udarbejdet en indledning, hvor det er beskrevet, hvordan politikken er bygget op, målgruppen, en kort præsentation af indsatstrappen samt en beskrivelse af de pårørendes rolle og netværket omkring borgeren.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Politikken angiver en overordnet ramme for ældreområdet i Ringkøbing-Skjern Kommune i perioden 2023-2026.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget drøfter udkastet til Ældrepolitik og anbefaler politikken til godkendelse i Økonomiudvalget og Byrådet.

BilagBeslutning

Social- og Sundhedsudvalget godkender administrationens indstilling.

Fraværende
  • Hans-Christian Blichfeldt

Kopier link til punktet  -   Print

10: Sundhedspolitik 2023-2026

Sagsnr: 22-026860

Sagsfremstilling

Udkast til Sundhedspolitikken er tidligere præsenteret for Social- og Sundhedsudvalget i december 2022. Kommentarer og rettelser herfra er drøftet i Sundhedsrådet d. 16. januar 2023 og rettelser er efterfølgende indarbejdet i Sundhedspolitikken. Det overordnede indhold er det samme, men der er tilføjet et afsnit om rammerne for sundhedsarbejdet i kommunen og hvilke områder, Sundhedspolitikken skal dække. Derudover er der kun mindre ændringer i den øvrige tekst.

Vedhæftet forslag til Sundhedspolitikken, der er udarbejdet i regi af Sundhedsrådet og de forpligtende samarbejder. Her er der repræsentanter fra flere forskellige kommunale fagområder, politikere, Erhvervsrådet, Ældrerådet, DGI, Ringkøbing-Skjern Museum, kommunens to praksiskonsulenter samt to borgerrepræsentanter.

Processen har resulteret i et forslag til den kommende sundhedspolitik med tre overordnede målsætninger og med 2-4 mål for hver overordnet målsætning. Målsætningerne og målene er meget generelt formuleret for at gøre Sundhedspolitikken til et dynamisk arbejdsredskab, som også er relevant for folkesundhedsarbejdet i Ringkøbing-Skjern Kommune i slutningen af politikkens planlagte varighed.

Målsætninger:

  1. At borgere i Ringkøbing-Skjern Kommune oplever at trives og at være en meningsfuld del af fællesskabet
  2. At borgere i Ringkøbing-Skjern Kommune oplever digital trivsel med viden om, tryghed i og bevidsthed om medieforbrug
  3. At borgere i Ringkøbing-Skjern Kommune oplever gode muligheder for at have et fysisk sundt liv

Den kommende proces:

Med Social- Sundhedsrådets indstilling præsenteres Sundhedspolitikken sammen med de øvrige politikker for Økonomiudvalget og Byrådet i foråret 2023, med forventning om godkendelse af politikken senest d. 1. april. Herefter vil de forpligtende samarbejder udpege indsatser for at nå målene i Sundhedspolitikken.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget drøfter forslaget til den kommende sundhedspolitik med henblik på videre indstilling til Økonomiudvalget og Byrådet.

BilagBeslutning

Social- og Sundhedsudvalget godkender administrationens indstilling.

Fraværende
  • Hans-Christian Blichfeldt

Kopier link til punktet  -   Print

11: Seniormøder 2023

Sagsnr: 23-002957

Sagsfremstilling

Ringkøbing-Skjern Kommune har igennem mange år, inviteret seniorer over 65 år til Seniormøder i uge 10, og før det, blev de 75-årige inviteret til ”75-års fødselsdag”.

Formålet med fællesmøderne er at sikre at borgere i målgruppen har mulighed for få information om de forskellige tilbud, aktiviteter og støtteforanstaltninger der findes med henblik på at de kan opretholde trivsel og tryghed i seniorlivet.

Seniormøderne er et supplement til de forebyggende hjemmebesøg, for at sikre at borgerne har mulighed for at få information på et tidligere tidspunkt, uden at de skal have kontakt med kommunen.  De forebyggende hjemmebesøg beskrives nærmere i særskilt kvalitetsstandard.  (se bilag), men tilbydes til alle borgere på 75 år og derover, og som ikke i forvejen modtager hjælp fra kommunen. Derudover har Sundhedscentret som en ensomheds-forebyggende indsats kontakt til alle selvhjulpne enlige 70-årige, og alle enker.

For at tilgodese ældre selvhjulpne borgere, der ikke ønsker at få et besøg eller deltage i store arrangementer, - så bliver alle på 90 år og derover inviteret til små til lokale sammenkomster, med mulighed for en snak med en forebyggende medarbejder i fællesskab med andre i samme aldersgruppe.

I 2021 indgik Sundhedscentret et samarbejde om afvikling af Seniormøderne i 2022 med Ringkøbing-Skjern Kulturcenter i Skjern, og ROFI i Ringkøbing. I første omgang var det primært på grund af at sikre rigtig god plads til arrangementerne. Det betød samtidigt, at møderne kunne tilpasses og udviklers med nye initiativer. Blandt andet blev foreninger med aktiviteter målrettet seniorer, direkte inviteret til at medvirke med en stand, så de havde mulighed for at rekruttere nye medlemmer og frivillige. Der var flere offentlige stande, - bibliotek, tandpleje, center for kommunikation, patientforeninger, specialesygeplejesker, der havde bedre mulighed for at medvirke, da det kun var 2 dage, og ikke som tidligere 5 dage i samme ugen. I Skjern medvirkede ca. 40 stande, og over halvdelen var foreninger. I alt deltog 250 personer i arrangementet. Arrangementet i Ringkøbing måtte aflyses på grund af for få tilmeldte, men de blev alle tilbudt at deltage i Skjern.

I år har vi indgået samarbejde med Ringkøbing-Skjern Kulturcenter igen, og Vesterhavshallen i Ringkøbing, der begge steder har mange aktiviteter målrettet seniorer, og flere af dem har allerede tilkendegivet at de gerne vil deltage.

Seniormøderne bliver i 2023 afholdt henholdsvis tirsdag d. 7. marts i Ringkøbing og torsdag d. 9. marts i Skjern, begge steder fra kl. 9.30 – 13.00

Programmet indeholder udover alle standene oplæg om sorg, den vigtige samtale og søvn. Dagen sluttes af med gospel-fællessang. Deltagerne har mulighed for at købe frokost ved tilmeldingen.

Seniormøderne arrangeres af Sundhedscentret i samarbejde med Ældrerådet, Aktivitetscentre, specialesygeplejesker og repræsentanter fra Sundhed og Omsorg, Frivillig Vest samt de respektive haller.

Politikere i Social og Sundhedsudvalget tilbydes muligheden for at deltage i dagene og medvirke på en stand sammen med Ældrerådet, for at give borgerne mulighed for at stille spørgsmål. 

Der ønskes en tilbagemelding fra politikerne om, hvem der ønsker at deltage i Seniormøderne.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om Social Service § 79a.

Økonomi

Foreningerne betaler 200 kr. for en stand. Deltagerne betaler selv 75 kr. for frokost.

Kaffe/the, frugt og øvrige udgifter til arrangementerne dækkes af Sundhedscenter Vest. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Udvalget bedes beslutte, om de ønsker at deltage i årets Seniormøder og give en tilbagemelding på, hvem der deltager.

BilagBeslutning

Det blev aftalt, hvem der deltager på de kommende seniormøder.

Fraværende
  • Hans-Christian Blichfeldt

Kopier link til punktet  -   Print

12: Status på samarbejdet med §18 værestederne

Sagsnr: 23-002314

Sagsfremstilling

Udvalget orienteres om status på de 2-årige samarbejdsaftaler for 2022-2023 med Café Værestedet Montana i Skjern, Røde Kors Caféen i Ringkøbing, G-faktor i Ringkøbing, Sømandscaféen i Hvide Sande og Ringkøbing-Skjern Kommune.

Samarbejdet mellem Ringkøbing-Skjern Kommune og værestederne har siden efteråret 2019 fast fulgt årshjulet beskrevet nedenfor og er løbende blevet tættere og bedre. Som led i det løbende samarbejde fremlægges samarbejdsaftaler med nye bilag til godkendelse hos Social- og Sundhedsudvalget. Bilagene er formuleret på et årligt samarbejdsmøde mellem værestederne og kommunen og specificerer, hvilke indsatser parterne skal samarbejde om i det kommende år.

Nye samarbejdsaftaler på vej
I løbet af 2023 drøfter §18 Værestederne og Ringkøbing-Skjern Kommunes afdeling for Handicap og Psykiatri et tættere samarbejde mellem deres tilbud. Efter denne drøftelse, vil Social- og Sundhedsudvalget blive præsenteret for et forslag til samarbejdsaftaler med de fire §18 Væresteder for perioden 2024-2025.

Historik
Social- og Sundhedsudvalget besluttede i februar 2021, at indgå 2-årige aftaler med værestederne, som skulle løbe for årene 2022 og 2023. 

Udvalget besluttede samtidigt, "at der i fremtiden arbejdes på, at der indgås løbende 2-årige kontrakter med værestederne".

Status 2022
Administrationen vurderer, at samarbejdet med de fire væresteder i 2022 har fungeret godt. Der har generelt været mange brugere på værestederne.

I 2022 har Røde Kors Caféen set en fordobling i antallet af brugere på Caféen, samtidig har de flere frivillige end nogensinde før. Caféen overvejer udvidelse af de fysiske rammer. Af disse grund ønsker Røde Kors Caféen en drøftelse med Ringkøbing-Skjern Kommune om en eventuel forøgelse af §18 Driftstilskuddet (se bilaget). Administrationen har orienteret om Røde Kors Caféen, at denne drøftelse kommer i sammenhæng med de forestående drøftelser angående samspillet mellem kommunale caféer og §18 Væresteder. 

Sømandscaféens nye leder er kommet godt på plads og har et rigtig godt samarbejde med Rusmiddelcenteret og hjemmeplejen i Hvide Sande. 

G-faktor er ved at opstarte et aktivitetstilbud I Skjern for borgere med eksempelvis autisme, som del af organisationen Unge For Ligeværd i et samarbejde med Erhvervsskolen. Det har givet trivsel og stabilitet i lederens arbejde, at kommunen har øget driftstilskuddet.  

I 2022 er Café Værestedet Montana lykkedes med en stabil drift trods udskiftning i gruppen af ansatte. 

Indsatser 2023
Alle indsatser i samarbejdet kan læses i bilagene.

Generelt er der fokus på at styrke samarbejdet om:

  • at hjælpe borgere, som fagområderne er i kontakt med til at benytte værestedernes tilbud endnu mere (alle værestederne).
  • at hjælpe med at finde frivillige til værestederne (alle værestederne).
  • at hjælpe med at finde fleksjobbere til værestederne (Røde Kors Caféen).
  • at lave relevante kurser for værestedernes brugere (G-faktor).

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om Social Service § 18:

Byrådet skal samarbejde med frivillige sociale organisationer og foreninger.

  • Stk. 2. Byrådet skal årligt afsætte et beløb til støtte af frivilligt socialt arbejde.
  • Stk. 3. Rammerne for samarbejdet fastlægges af det enkelte byråd.

Lov om Social Service § 104:

Kommunalbestyrelsen skal tilbyde aktivitets- og samværstilbud til personer med betydelig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer til opretholdelse eller forbedring af personlige færdigheder eller af livsvilkårene.

Økonomi

Tabel 1: Årligt driftstilskud til café væresteder afsat på Ringkøbing-Skjern Kommunes budget

Nedenfor følger en oversigt over driftstilskuddets størrelse og placering (2023-niveau). Bemærk at driftstilskuddet fremskrives årligt i henhold til KL’s forventede pris- og lønstigninger.

Café Værested

Årligt driftstilskud

Café Værestedet Montana, Skjern

849.000

G-faktor, Ringkøbing

681.000

Røde Kors Caféen, Ringkøbing

598.000

Sømandscaféen

83.000

I alt

2.211.000

§18-driftstilskudsmodtagerne har ud over driftstilskuddet stadig mulighed for at søge §18 midler til ekstraordinære aktiviteter, der ligger uden for deres driftsopgaver.

Effektvurdering

Administrationen vurderer, at effekten af samarbejdet med de fire væresteder er høj. Ift. udgifterne til værestederne servicerer værestederne mange udsatte borgere.

Indstilling

Social- og Sundhedsudvalget bedes tage sagen til efterretning.

BilagBeslutning

Sagen tages til efterretning.

Fraværende
  • Hans-Christian Blichfeldt

Kopier link til punktet  -   Print

13LUKKET PUNKT: Temamøde om boliganalysen

Sagsnr: 20-026428

Beslutning

Programmet blev drøftet til temamødet den 2. marts 2023.

Udvalget godkendte signalerne i de vedlagte notater fra temamødet den 11. januar 2023.

Kopier link til punktet  -   Print

14: Gensidig orientering

Sagsnr:

Sagsfremstilling

A.
Brev fra Ankestyrelsen dateret 17.01.2023 vedrørende Tilsynsudtalelse om reducering af personlig og praktisk hjælp efter serviceloven på grund af personalemangel.

Brevet er vedlagt som bilag.

B.
Invitation til dialogmøde med KL's Sundheds- og Ældreudvalg den 1. marts 2023 på Aarhus Rådhus.
Invitationen er vedlagt.

C.
Invitation til møde fra DGI vedrørende "Bevæg dig for livet - Parasport og Idræt for sindet".
Invitationen er vedlagt.

D.
Oversigt over sager til Social- og Sundhedsudvalget 2023.
Oversigten er vedlagt.

BilagBeslutning

Der blev givet en orientering.

Fraværende
  • Hans-Christian Blichfeldt

Kopier link til punktet  -   Print

15: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Fraværende
  • Hans-Christian Blichfeldt
Kontaktoplysninger
Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg
Rødkløvervej 4
6950 Ringkøbing