Dagsorden: 17. september 2025 kl. 08:00

Mødelokale 6, Rådhuset, Ved Fjorden 6, Ringkøbing
Social- og Sundhedsudvalget

Deltagere

  • Hans-Christian Blichfeldt
  • Susanne Høj
  • Rita Byskov
  • Jens Erik Damgaard
  • Jens Jensen
  • Linda Nielsen
  • Niels Kristian Larsen

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kopier link til punktet  -   Print

2: Evaluering af udvalgets arbejde

Sagsnr: 24-022447

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget drøfter samarbejdet i udvalget, herunder samarbejdet med administrationen.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Punktet sendes til drøftelse i udvalget.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kopier link til punktet  -   Print

3: Opsamling på politiske beslutninger i udvalgene i valgperioden 2022-2025

Sagsnr: 25-010961

Sagsfremstilling

De tidligere år har praksis været, at administrationen ultimo hvert år har lagt en opfølgning på politikkerne op til byrådet. Da vi nu er i slutningen af en byrådsperiode, har direktionen bedt Viden & Strategi om at lave en opsamling til de politiske udvalg, som viser, hvad de enkelte udvalg har opnået i denne byrådsperiode.

Formålet er at give udvalgene et samlet overblik med konkrete eksempler på, hvilke aftryk et byråd og dets politiske udvalg kan sætte i Ringkøbing-Skjern Kommune. Samtidig kan overblikket tjene som inspiration til det kommende byråd.

Opsamlingen er et nyt tiltag, som erstatter den tidligere praksis med årlige opfølgninger på politikområder i byrådet. Opsamlingen dækker perioden 2022-2024.

Viden & Strategi har udarbejdet et fælles dagsordenspunkt til alle politiske udvalg. Til hvert udvalg er der vedlagt bilag, som dækker de fag- og stabsområder, det pågældende udvalg har ansvar for.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at udvalget tager opsamlingen til efterretning.

BilagBeslutning

Kopier link til punktet  -   Print

4: Status sundhedsreform

Sagsnr: 25-002827

Sagsfremstilling

Sundhedsreformen 2024 indebærer den største og vigtigste ændring af sundhedsvæsenet siden aftalen om kommunalreformen i 2004.

For at sikre politisk overblik og indsigt gives der løbende status og orientering om forberedelse og implementeringsarbejde ift. sundhedsreformen.

Forløb
Regeringen og et bredt flertal af partierne i Folketinget indgik i november sidste år en aftale om sundhedsreformen.

Administrationen arbejder med forberedelse til og implementering af sundhedsreform, og har fra 1. januar 2025 oprettet en projektleder stilling.

Organisering
I april 2025 er der oprettet en projektorganisation i Sundhed og Omsorg med styregruppe og relevante arbejdsgrupper vedr. opgaveflyt, økonomi og de fysiske rammer. Styregruppen arbejder med de ændringer og konsekvenser som sundhedsreformen vil have for følgende opgaver og funktioner i kommunen.

Der er nedsat arbejdsgrupper som har til formål at oplyse og kvalificere styregruppen ved at beskrive konsekvenser og muligheder af de forskellige scenarier. Formålet er at understøtte styregruppen i at sætte administrativ og politiske retning og forberede dialogen med regionen om den kommende opgaveflyt.

Styregruppen og arbejdsgrupperne følger udvikling i tidsplanen for reformen og udmøntning af de aftaler og lovgivning ift. økonomi, opgaveflyt mm.

Samarbejdspartnere og interessenter
Der er et ønske om bred involvering i implementeringsprocessen, hvorfor der er nedsat nedenstående referencegrupper.

  • referencegruppe internt i Sundhed og Omsorg med deltagelse af Trio gruppen fra Akutfunktion og Sundhedscenter Vest, samt FTR fra de relevante faglige organisationer.
  • referencegruppe med repræsentanter fra HR, IT, Handicap og Psykiatri, m.m.

Derudover nedsættes der en interessentgruppe med repræsentanter fra Ældrerådet, Handicaprådet og relevante patientforeninger.

Tids- og procesplan
Planen vil blive fremlagt på mødet, herunder hvilke tværgående samarbejdsflader der er både administrativt og politisk. 

Projektleder Deirdre Toft er deltagende under punktet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Projektlederstillingen er finansieret indenfor Social- og Sundhedsudvalgets ramme. Der vil herudover være fælleskommunal sekretariatsbetjening i et samarbejde mellem kommunerne i sundhedsråd Vestjylland. Ringkøbing-Skjern Kommunes bidrag hertil finansieres af midler udloddet fra Gødstrupklyngen. 

Opgaveflytningen til regionen indebærer både bortfald af opgaver, overdragelse af personale ligesom aktiver og passiver også er i spil. Kommunerne har i udgangspunktet haft meget forskellige serviceniveauer og rammer for de opgaver er i spil, og opgaveflytningen har derfor byrdefordelingsmæssige konsekvenser. Fordi der er tale om et relativt stort opgaveområde er der også store udligningsmæssige konsekvenser.

Derfor er der indgået en aftale om en overgangsordning frem mod en ny kommunal finansieringsreform fra 2029. Overgangsordningen indebærer, at de kommuner, som har økonomisk overskud på opgaveflytningen, skal bidrage til ordningen, mens kommuner, som taber på flytningen, modtager midler fra ordningen. Ingen kommuner vil derfor kunne tabe eller vinde mere end 0,05 pct. af beskatningsgrundlaget. 

Opgaveflytningen og overgangsordningen træder i kraft 1. januar 2027. Ringkøbing-Skjern Kommune har i budgetforslaget for 2026 afsat 5 mio. kr. årligt fra 2027, til at imødegå et forventet tab, som ikke vil blive dækket af overgangsordningen. Den konkrete fastlæggelse af de økonomiske konsekvenser pågår. 

Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen fremsender sagen til orientering.

BilagBeslutning

Kopier link til punktet  -   Print

5: Ny organisering af hjemmepleje i Sundhed og Omsorg

Sagsnr: 25-011448

Sagsfremstilling

På baggrund af implementering af Ældreloven med ikrafttrædelse den 1. juli 2025 vil området for Hjemmepleje, Sygepleje og Akutfunktion i Sundhed og Omsorg få organisatoriske ændringer med ændret overordnet områdeinddeling, ændret ledelsesstruktur og implementering af faste, tværfaglige teams.

Forslaget til ændringerne i området er blevet til på baggrund af arbejde og analyser foretaget i arbejdsgruppen for Organisering af Hjemmeplejen, som er nedsat af Styregruppen for Implementering af Ældrereformen hørende under Sundhed og Omsorg. 

Den overordnede målsætning med den ændrede organisering af området er at understøtte Ældrelovens krav og ambitioner om en styrket helhedspleje, højere grad af selvbestemmelse for borger og øget kontinuitet i plejen. Herunder skal medarbejdere have styrket indflydelse af tilrettelæggelse af pleje og rehabilitering i et tættere tværfagligt samarbejde.

For at skabe en fremtidsberedt organisering af hjemme- og sygeplejen i Ringkøbing-Skjern Kommune ønskes en inddeling i to større geografiske områder: Et Område Nord og et Område Syd. De nuværende matrikler for medarbejderaktivitet vil fortsat bestå og fungere som fysiske indmødesteder.

Medarbejdere i plejen vil med forslaget blive organisereret i underlæggende faste, tværfaglige teamstrukturer med teamledelse. Her skal SOSU-medarbejdere, sygeplejersker, visitatorer og rehabiliteringsterapeuter i tæt samarbejde understøtte Ældrelovens ambitioner om en øget tværfaglig borgernær indsats i helhedspleje.

Omlægningen til to større geografiske områder betyder, at der bliver frigjort ledelsesresurser til øget nærledelse i faste, tværfaglige teamstrukturer. Den ledelsesmæssige omlægning af resurser ses som en forudsætning for at kunne lykkes med både Ældrelovens ambitioner.  

I den nye organisering vil sygeplejen få selvstændig faglig ledelse. Sygeplejen vil have sit virke i de nye faste, tværfaglige teams, og der vil være indmøde for sygeplejerskerne på nuværende fysiske enheder. Hensigten, med at etablere en selvstændig ledelse for sygeplejen, er at styrke den faglige udvikling i den kommunale sygepleje og fremme strategisk ledelseskraft i sygeplejen og i den tværgående ledelse. Organiseringen er vitalt for også at møde de krav og opgaver, der følger ved implementering af den kommende Sundhedsreform og 10-årsplanen for psykiatrien.

Sagen er vedlagt bilag som illustrerer dels nuværende organisering og oplægget til den fremtidige.

Den samlede nye organisering kalder på ændret navngivning, som matcher det borgernære og tværfaglige samspil om kerneopgaven i området. Følgende navne er stillet i forslag:

  • Nærpleje Nord og Nærpleje Syd
  • Helhedspleje Nord og Helhedspleje Syd.
  • Helhedsomsorg Nord og Helhedsomsorg Syd

Derudover fremsætter FagMed i Sundhed og Omsorg forslag om at inddrage navnene "Sundhed og Rehabilitering Nord" og "Sundhed og Rehabilitering Syd" i overvejelserne om nyt navn. 

Ovenstående forslag til organisatoriske ændringer har fulgt procedure for inddragelse og høringsprocesser i området. Høringsvar er samlet i Fag-MED og vedhæftet som bilag.

Organisationsændringerne vil ved indstilling til politisk godkendelse implementeres pr. 1. maj 2026.

Områdeleder for Hjemme- og Sygepleje og Akutfunktion Lotte Boserup deltager på punktet.
Det samme gør projektleder for Ældrereformen Jeanette Laursen samt administrativ konsulent Theodor Langston

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ældreloven §9, §10 og §11

Økonomi

Omlægningen til to større geografiske områder med tilhørende teams skal økonomisk afholdes indenfor den nuværende økonomiske ramme i hjemme- og sygeplejen inklusive at forslag 7 om gruppeledelse på hjemmeplejeområdet godkendes i Byrådet i oktober 2025.

I fremtiden må det forventes, at der i takt med den demografiske udvikling, vil komme et behov for udvidelse af antallet af teams. Denne udvidelse vil blive håndteret gennem den ordinære budgetproces.

Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Ældreloven fastlægger, at landets kommuner i højere grad skal understøtte den borgernære ledelse samt tage afsæt i en tværfaglig indsats i plejen til borgerne. 
Samtidig har Social- og Sundhedsudvalget tidligere vedtaget, at der i Ringkøbing-Skjern Kommune skal etableres tværfaglige, borgernære teams i hjemmeplejen. 

Borgnær ledelse, øget tværfaglighed og etableringen af faste, tværfaglige teams kalder på øget resurser til nærledelse. Med forslaget til ændret organisering af hjemmeplejen omlægges ledelsesresurserne således, at der bliver flere resurser til nærledelse ind i de faste, tværfaglige teams.

Etableringen af to områder med seks indmødesteder, fremfor de tidligere seks enheder, forventes at skabe bedre økonomistyring, øget agilitet i fordelingen af medarbejderresurser efter borgerflow samt bedre muligheder for håndtering af geografiske og demografiske udfordringer i et længere perspektiv. 

Samlet set vil organisationsændringerne betyde

  • flere resurser til nærledelse
  • øget agilitet
  • bedre økonomistyring
  • stordriftsfordele
  • bedre mulighed for håndtering af geografiske og demografiske udfordringer

Indstilling

Sundhed og Omsorg indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget godkender.

  1. Inddeling af hjemmeplejen i to større områder, med de nuværende underlæggende fysiske indmødesteder som base for drift
  2. Ændring af ledelsesstruktur med omlægning af resurser til mere nærledelse ind i de faste, tværfaglige teams
  3. Etablering af en selvstændig fagligledelse for sygeplejen.
  4. Navneændring (med afklaring om hvilket navn der ønskes)
  5. Organisationsændringerne træder i kraft pr. 1. maj 2026

BilagBeslutning

Kopier link til punktet  -   Print

6: Vedtægtsændringer for Handicaprådet

Sagsnr: 25-013112

Sagsfremstilling

Handicaprådet er rådgivende for Byrådet i handicappolitiske spørgsmål og fungerer som bindeled mellem borgere med handicap og det politiske niveau. Det er derfor vigtigt, at rådets sammensætning afspejler både bredde og faglighed på handicapområdet. Der skal udpeges nye medlemmer til Handicaprådet pr. 1. januar 2026.

Handicaprådet drøftede rådets fremtidige sammensætning på mødet den 12. juni 2025. Administrationen har i forlængelse af drøftelsen i Handicaprådet udarbejdet et udkast til reviderede vedtægter for Handicaprådet.

De væsentligste ændringer i udkastet til reviderede vedtægter for Handicaprådet er:

  • Der sikres en bred repræsentation fra Byrådet. Formanden for Social- og Sundhedsudvalget bliver født medlem af Handicaprådet, mens det andet medlem udpeges fra et andet udvalg end Social- og Sundhedsudvalget. Dette medlem kan være fra Teknik- og Miljøudvalget.
  • Der sikres ligeledes en bred repræsentation fra kommunens administration. Fagchefen for Handicap og Psykiatri bliver født medlem af Handicaprådet, ligesom der udpeges et medlem fra fagområdet Land, By og Kultur. Det tredje administrative medlem udpeges fra et andet fagområde end Land, By og Kultur.
  • Tilgængelighedsudvalget bliver nedlagt, og drøftelserne af tilgængelighed integreres fremadrettet i Handicaprådet. To gange årligt sættes der et særligt fokus på tilgængelighed på Handicaprådets møder.
  • Udkastet til reviderede vedtægter for Handicaprådet sætter desuden fokus på, at Handicaprådet kan indkalde personer med en særlig viden eller erfaring inden for et specifikt område til at deltage i rådsmøderne ad hoc, f.eks. et medlem af Ældrerådet i kommunen.
  • Fremadrettet godkender Byrådet ændringer i vedtægterne, mens Handicaprådet afgiver høringssvar til ændringer af vedtægterne.

Vedtægterne for Handicaprådet skal godkendes i Social- og Sundhedsudvalget, Børne- og Familieudvalget, Beskæftigelsesudvalget, Teknik- og Miljøudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet.

Handicaprådet har afgivet høringssvar til vedtægtsændringerne.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (retssikkerhedsloven) § 37 a indeholder krav til etablering og sammensætning af handicapråd i kommunerne.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

De reviderede vedtægter for Handicaprådet sikrer en bred repræsentation fra Byrådet og administrationen i Handicaprådet.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget og Byrådet godkender de reviderede vedtægter for Handicaprådet.

BilagBeslutning

Kopier link til punktet  -   Print

7: Budgetopfølgning ultimo august 2025

Sagsnr: 24-024916

Sagsfremstilling

Budgetopfølgningen ultimo august for de centrale budgetområder under Social- og Sundhedsudvalget viser et samlet merforbrug på 16,6 mio. kr., hvor der ved den seneste opfølgning var en forventning om et merforbrug på 14,2 mio. kr.

I nedenstående diagram ses resultatet af budgetopfølgningen for august 2025 for hele udvalgets område.

 

Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg forventer et mindreforbrug på 0,1 mio. kr., hvilket er en ændring på 1,7 mio. kr. i
forhold til forventningen ved den seneste opfølgning.

Der er følgende bemærkninger til budgetopfølgningen:

  • Området Pleje og omsorg er forbedret med 0,8 mio. kr. Ændringen skyldes primært tilpasning af hjemmeplejens budget til kørsel samt pasning af nærtstående.
  • Antallet af visiterede timer ligger fortsat under det budgetlagte niveau. Derfor er der ikke nye forventninger, hvorved der fortsat er indregnet et mindreforbrug på 2,2 mio. kr.
  • For mellemkommunale betalinger forventes et merforbrug på 10,0 mio. kr. Dette er en forbedring på 1,7 mio. kr. i forhold til sidste opfølgning. Afvigelsen skyldes blandt andet afgang samt takstreguleringer for borgere i andre kommuner.
  • Ændringen på 0,4 mio. kr. for friplejehjemmene skyldes at indflytning af egne borgere herunder flytning til skærmede pladser.
  • Sundhedscentret forventer et mindre forbrug på 2,5 mio. kr., som er en ændring på 0,4 mio. kr. Ændringen skyldes primært stigning på udgifter til vederlagsfri fysioterapi.

Handicap og Psykiatri
Handicap og Psykiatri forventer et merforbrug på 16,7 mio. kr., hvilket er en ændring på 4,1 mio. kr. i forhold til forventningen ved den seneste opfølgning.

Der er følgende bemærkninger til budgetopfølgningen:

  • Resultatet for 2025 er et øjebliksbillede, som er dannet på baggrund af borgernes indsatser,
    som på nuværende tidspunkt er kendt af Myndighedsafdelingen. Ændringen på 4,1 mio. kr. skyldes primært:
    • tilgang af borgere fra behandlingspsykiatrien på 1,5 mio.kr. 
    • øget støttebehov på kendte borgere og andre justeringer på 1 mio. kr.
    • den øgede tilgang giver en forventet merindtægt på 1,6 mio. kr. på særligt dyre enkelt sager 
  • Ved årets start var der en forudsætning om, at der kunne opnås udgiftsreduktioner på 8,1 mio. kr. Forudsætningerne er gennem året og seneste til denne opfølgning nedjusteret med 3,9 mio. kr. Fagområdet er lykkedes med at opnå indsatser for 2,9 mio. kr.

    Det aktuelt forventede merforbrug inkluderer en antagelse om, at der stadig kan opnås et besparelsespotentiale 1,3 mio. kr. Det tilbagestående potentiale, som forventes realiseret i løbet af årets sidste måneder, er på følgende områder:
  • Nedsættelse serviceniveau: 0,1 mio. kr.
    Beløbet er siden sidste opfølgning nedjusteret med 0,4 mio. kr. grundet senere opstart af projektet ny forbyggende indsats.
  • Ny sagsgennemgang (investering i rådgiver): 0,1 mio. kr.
    Her er siden sidste opfølgning opnået 0,3 mio. kr.
  • Sammenhæng mellem bestilling og indsats i egne tilbud: 0,9 mio. kr.
    Forventes fortsat opnået i 2025.
  • Borgere i regionale tilbud: 0,2 mio. kr.
    Siden sidste opfølgning er potentialet nedjusteret med 2,5 mio. kr., da Myndighed ikke forventer, at kunne opnå besparelsen fuldt ud i 2025.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Inklusiv de decentrale enheder ser den samlede budgetopfølgning ultimo august 2025 for Social- og
Sundhedsudvalget således ud:

Den aktuelle forventning hos decentrale enheder er:

Sundhed og Omsorg forventer et samlet mindre forbrug på 3,6 mio. kr.
Handicap og Psykiatri forventer et samlet mindre forbrug på 1,4 mio. kr.

Fagcheferne for fagområderne vil på mødet give en mundtlig tilbagemelding vedrørende den decentrale økonomi.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til Social- og Sundhedsudvalget, at

  • budgetopfølgningen tages til efterretning
  • udvalget tager stilling til, om der skal iværksættes yderligere initiativer for at minimere merforbruget på Handicap og Psykiatri området

BilagBeslutning

Kopier link til punktet  -   Print

8: Fastsættelse af husleje pr. 1. januar 2026 for kommunale ældreboliger

Sagsnr: 25-018553

Sagsfremstilling

Hvert år fastsættes huslejen for det kommende år for de kommunale ældreboliger, og ændringerne i huslejen skal godkendes på et afdelingsmøde eller på et Social- og Sundhedsudvalgsmøde. 

Beregning af husleje
Der skal henlægges et passende beløb til blandt andet vedligeholdelse af bygninger, til planlagt og periodisk vedligeholdelse, til tekniske installationer samt istandsættelse af boligerne ved fraflytning, jfr. Bekendtgørelsen om drift af almene boliger. 

Ved driften af almene boliger skal der være balance mellem udgifter og indtægter, hvilket betyder, at huslejen fastsættes ud fra udgifterne, således at afdelingen hviler i sig selv. 

Over- og underskud i boligregnskaberne udlignes i budgetterne og er medvirkende til huslejefastsættelse i kommende år.

Huslejebudgetterne i Ringkøbing-Skjern Kommune er harmoniseret og fastsættes på baggrund af faktiske udgifter, som pris- og lønfremskrives med Kommunernes Landsforenings anbefalinger til 2026-niveau samt ud fra en række fastlagte nøgletal.

Der har generelt været afsat for små beløb til vedligehold, og da vi de senere år har afholdt en del udgifter til forbedringer af boligerne og fællesarealerne, er det nødvendigt med en generel stigning i henlæggelserne, så vi kan fortsætte den gode udvikling og højne en bedre standard på vores bygninger. 

Afdelingsmøde
Administrationen har en forpligtigelse til at afholde et årligt ordinært afdelingsmøde med beboerne, hvor kommende års driftsbudget skal godkendes, jfr. Almenboliglovens §36. 

Administrationen har i 2025 afviklet 7 afdelingsmøder. Afviklingen har været fordelt således: 
2 på Sundhed og Omsorg, 4 på Handicap og Psykiatri samt 1 ved Ældreboligerne på Godthaabsvej, Ringkøbing. På afdelingsmøderne blev huslejebudgettet gennemgået og huslejestigningen for 2026 blev godkendt med følgende stigninger: 

  • Enghaven, Skjern: 3,06%
  • Fjordparken, Ringkøbing: 4,14%
  • Holmelunden 30 boliger, Ringkøbing: 3,62%
  • Holmelunden, afd. 3, 8 boliger, Ringkøbing: 4,38%
  • Rosengården, afd. Kaspersen, Skjern: 2,40%
  • Fredensgade, Skjern: 3,09%
  • Ældreboliger Godthaabsvej, Ringkøbing: 3,13%

For de huslejebudgetter, hvor der har været afholdt afdelingsmøder, skal huslejestigningen ikke godkendes politisk. 

Boligstøtte
Ved en huslejestigning vil boligstøtten tilnærmelsesvis udligne huslejestigningen, hvorved borgeren får en minimal påvirkning. I beregningen af boligstøtte indgår et kvadratmeterloft på 65 m2 for mobile borgere og 75 m2 for kørestolsbrugere samt eventuel formue. Administrationen gør meget ud af at informere borgerne om vigtigheden i at få indsendt besked til Udbetaling Danmark om huslejestigningen.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Almenboliglovens §36
Almenlejelovens §10 stk. 3
Bekendtgørelse nr. 70 af 26/01-2018 om drift af almene boliger §69 - budgetlægning

Økonomi

Huslejestigningen til 2026 i boliger, hvor der ikke har været afholdt afdelingsmøder, udgør i procent: Af medsendte bilag fremgår de månedlige huslejetakster pr. afdeling. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger. 

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget,

  • tager huslejeændringerne, godkendt på afdelingsmøderne på Enghaven; Skjern, Fjordparken; Ringkøbing, Holmelunden 30 boliger; Ringkøbing, Holmelunden afd. 3, 8 boliger; Ringkøbing, Rosengården afd. Kaspersen, Skjern; Fredensgade Skjern; samt Ældreboliger Godthaabsvej, Ringkøbing; til efterretning 
  • godkender øvrige huslejeændringer (jfr. bilag) med ikrafttrædelse pr. 1. januar 2026 i afdelinger, hvor der ikke har været afholdt afdelingsmøder

BilagBeslutning

Kopier link til punktet  -   Print

9: Forslag til ny organisering af det tværgående folkesundhedsarbejde

Sagsnr: 25-019351

Sagsfremstilling

Baggrund

Sundhedsrådet og de forpligtende samarbejder blev oprettet i 2008. Formålet var at sikre tværfagligt samarbejde om sundhed. Det er siden på mange måder blevet mere naturligt at tænke en sundhedsvinkel ind i arbejdet med kerneopgaven i fagområderne. Fra både Sundhedsråd og de forpligtende samarbejder efterspørges der en nytænkning af det tværgående samarbejde om folkesundhed, for at gøre arbejdet mere tidssvarende. Ideer til en mere smidig organisering har været drøftet i de forpligtende samarbejder og i Sundhedsrådet ad flere omgange. Det har desuden været drøftet på direktionsmøde og i Chefforum. De samlede input herfra har resulteret i vedhæftede forslag.

Kort oprids af forslaget

Det foreslås, at der fremover ikke udarbejdes en overordnet sundhedspolitik. Men at der i stedet arbejdes på at få sundhed indarbejdet i de enkelte fagområders kerneopgaver gennem et debatmøde om sundhed i år 1 af en byrådsperiode. Desuden foreslås det, at der år 2,3 og 4 af en byrådsperiode planlægges en årlig sundhedskonference. Dette skal erstatte det nuværende sundhedsråd og de forpligtende samarbejder. Efter sundhedskonferencen skal der afholdes et temamøde i Chefforum. På dette temamøde kan der prioriteres i, hvilke ideer fra Sundhedskonferencen, der bør arbejdes videre med og forslag, som kræver et politisk fokus, sendes til relevante udvalg.

Ny folkesundhedslov i forbindelse med sundhedsreformen
Som led i den nationale sundhedsreform er der en ny folkesundhedslov under udarbejdelse, som forventes at træde i kraft i den kommende tid. Loven skal styrke og samle indsatsen for forebyggelse og sundhedsfremme på tværs af sektorer og kommuner. Formålet er at skabe mere sammenhæng, tydeligere rammer og øget fokus på lighed i sundhed. Loven vil blive tænkt ind i det videre lokale arbejde med folkesundheden.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Fra 2027 forventes en ny folkesundhedslov at træde i kraft. Ud fra det nuværende kendskab denne lov er vedhæftede forslag godt i tråd med hensigterne i den forventede folkesundhedslov.

Økonomi

Udgifter til indsatser skal dækkes indenfor de involverede fagområders eksisterende budgetter eller ved at søge penge fra relevante puljer. Eventuelle ekstraudgifter i forbindelse med afholdelsen af en årlig sundhedskonference kan dækkes af den eksisterende sundhedsfremme- og forebyggelses-pulje.

Effektvurdering

Forslaget vurderes at kunne gøre det tværgående folkesundhedsarbejde mere smidigt og i højere grad give plads til input fra eksterne samarbejdspartnere. Desuden forventes det, at de samlede ressourcer bliver udnyttet bedre.

Indstilling

Administrationen indstiller at Social- og sundhedsudvalget oversender 

  • oversender sagen omkring forslag til ny organisering af det tværgående folkesundhedsarbejde til Økonomiudvalget og Byrådet til godkendelse

BilagBeslutning

Kopier link til punktet  -   Print

10: Årsstatus over Styrelsen for Patientsikkerhedstilsyn i Sundhed og Omsorg 2024

Sagsnr: 25-007321

Sagsfremstilling

Styrelsen for Patientsikkerhed har til opgave at føre tilsyn med behandlingssteder og autoriserede sundhedspersoner i Danmark. Styrelsens tilsyn kan være planlagte på tilfældigt udvalgte behandlingssteder eller uanmeldte på baggrund af bekymringshenvendelse eller presseomtale om uforsvarlig praksis.

Styrelsen for Patientsikkerhed varetager forskellige typer af tilsyn:

  • Sundhedsfaglige tilsyn: fokus på kvaliteten i medicinhåndtering, dokumentation og patientsikkerhed
  • Ældretilsyn: fokus på kvaliteten i den personlige pleje og omsorg for den ældre borger

Denne sag er en orientering om Styrelsens tilsyn i Sundhed og Omsorg 2024.

Gennemførte tilsyn 2024:

Sundhed og Omsorg har i 2024 kun haft varslede tilsyn:

  • Sundhedsfaglige tilsyn: 8 tilsyn på plejehjem, heraf var et tilsyn opfølgning på tidligere påbud
  • Ældretilsyn: 0

Varsling meddeles 6 uger før tilsynet, hvilket giver enheden mulighed for at forberede sig og gennemgå egen praksis i forhold til målepunkter.

Konklusioner på de sundhedsfaglige tilsyn 2024:

  • Enghaven: "Ingen problemer af betydning for patientsikkerheden"
  • Rosenlunden: "Mindre problemer af betydning for patientsikkerheden"
  • Vorgod Ældrecenter: "Mindre problemer af betydning for patientsikkerheden"
  • Centerparken: "Mindre problemer af betydning for patientsikkerheden"
  • Egvad Plejehjem: "Mindre problemer af betydning for patientsikkerheden"
  • Tim Plejehjem: "Mindre problemer af betydning for patientsikkerheden"
  • Fjordglimt: "Ingen problemer af betydning for patientsikkerheden"
  • Ringkøbing Plejehjem: "Ingen problemer af betydning for patientsikkerheden"

Typiske områder, hvor styrelsen finder mindre mangler i den sundhedsfaglige praksis er:

  • Manglende overensstemmelse af lægemidlers handelsnavne mellem doseret medicin og medicinliste
  • Manglende mærkning af lægemidler og doseringsæsker
  • Fejl i manuelt doseret medicin
  • Ufuldstændig dokumentation af dosering eller udlevering af medicin
  • Manglende ensartethed i dokumentation af borgeres helbredstilstand og løbende ajourføring ved ændringer. Ofte kender den faste personalegruppe borgernes tilstand og behov, men skal dokumentere og dermed sikre, at også afløsere og vikarer har adgang til den fornødne viden

På baggrund af eventuelle fund fra styrelsens tilsyn arbejder enhederne i Sundhed og Omsorg målrettet med at udvikle enhedens kvalitet i pleje, omsorg og behandling.

Styrelsen for Patientsikkerhed offentliggør alle tilsynsrapporter i 3 år på deres hjemmeside, hvor de enkelte rapporter kan fremsøges: https://stps.dk/sundhedsfaglig/tilsyn/tilsynsrapporter

Endvidere offentliggøres rapporterne på Ringkøbing-Skjern Kommunes hjemmeside.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Sundhedsfaglige tilsyn iht. Sundhedsloven § 213

Ældretilsyn iht. Serviceloven §§ 83-87

Økonomi

Viden & Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen anbefaler, at Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kopier link til punktet  -   Print

11: Orientering om årsopgørelse for indberetning af utilsigtede hændelser

Sagsnr: 17-030255

Sagsfremstilling

Denne orientering giver et overblik over de utilsigtede hændelser (UTH), der er registreret i Ringkøbing-Skjern Kommune i 2024.

Hvad er en utilsigtet hændelse?
En utilsigtet hændelse er en fejl eller en situation, hvor en borger bliver skadet – eller kunne være blevet det – i forbindelse med pleje, behandling eller træning. Det kan f.eks. være, at en borger falder, får forkert medicin, eller at vigtige oplysninger ikke bliver videregivet.

Disse hændelser indberettes for at lære af dem og forbedre patientsikkerheden – ikke for at finde skyldige.

For hændelser, som forekommer jævnligt og der ikke ses konsekvenser for borgeren, er der en mulighed for at indberette samlet måned for måned (samlerapportering). Det kan være medicineringsfejl, fald og infektioner. Dette gør indberetningerne mere brugbare i enhederne og sparer tid ved registreringen.

For øvrige typer hændelser samt når borgeren oplever mærkbare konsekvenser, så skal der ske en individuel indberetning.

Formålet med indberetning
Ved at indsamle og analysere UTH’er, kan vi:

  • Forebygge gentagelser
  • Forbedre vores arbejdsgange
  • Øge sikkerheden for borgerne
  • Udvikle kvaliteten i plejen og behandlingen

Opgørelser for 2024

Igennem de senere år er der sket en forenkling af kravet til indberetning. Løbende er der kommet flere muligheder for at rapportere hændelser samlet og rapporteringsskemaer er blevet justeret. Der udover indberetter vi nu kun hændelser, hvor indberetter mener, at vi kan lære af hændelsen og forebygge gentagelser. Årsopgørelser over tid kan derfor ikke sammenlignes.

Sundhed og Omsorg – Samlerapportering

I Sundhed og Omsorg er følgende antal utilsigtede hændelser rapporteret i 2024 som samlerapportering:

Type

Antal

Fald

3533

Infektioner

98

Medicinadministration (udlevering)

3009

Medicindispensering (optælling/dosering)

64

Sundhed og Omsorg – Enkeltstående UTH

Enkeltstående indberetninger i Sundhed og Omsorg 2024:

Type

Antal

Medicinering (fx tabletter, vacciner og væsker)

196

Patientuheld (herunder fald og brandskader)

41

Anden utilsigtet hændelse

13

Behandling og pleje

17

Overlevering af information, ansvar, dokumentation

15

Infektioner (Fx blærebetændelse, lungebetændelse, sårinfektioner)

10

Henvisninger; ind-/udskrivelse og medicinlister

3

Medicinsk udstyr og hjælpemidler

2

Selvskade og selvmord

2

Disse hændelser belyser bredden i de situationer, hvor patientsikkerheden risikerer at blive kompromitteret, og viser samtidig, at medicinrelaterede hændelser fortsat er fremtrædende.

Langt de fleste indberettede UTH har ingen eller begrænsede konsekvenser for borgerne. Indberetningerne viser dog, at vi har arbejdsgange, hvor der potentielt er risiko for, at fejl kan opstå.

Når der indberettes hændelser med mere alvorlige konsekvenser for borgerne, så tilbydes enhedsleder og den lokale sagsbehandler hjælp af risikomanager til at lave en hændelsesanalyse, der skal afdække hændelsesforløbet og evt. uhensigtsmæssige arbejdsgange.

Sundhed og Omsorg har i 2024 arbejdet med kompetenceopbygning til ledere i kvalitetsudvikling og kvalitetskontrol. Alle ledere, specialesygeplejersker, en del centersygeplejersker og konsulentgruppen har gennemgået et kursusforløb i ledelse af forbedringsarbejdet i de borgernære indsatser ved Dansk Selskab for Patientsikkerhed.

Dette følges op med et kursusforløb i 2025 for uddannelse af forbedringsmedarbejdere i enhederne, som efter uddannelsen kan drive forbedringsprojekter i enheden og dermed styrke kvaliteten på udvalgte områder. Kurset er etableret i et samarbejde mellem Ringkøbing-Skjern og Holstebro kommuner.

Handicap og Psykiatri - Samlerapportering

I Handicap og Psykiatri er der for 2024 registreret følgende via samlerapportering:

Type

Antal

Fald

168

Infektioner

31

Medicinadministration (udlevering)

577

Medicindispensering (optælling/dosering)

25

Handicap og Psykiatri – enkeltstående UTH

Enkeltstående indberetninger i 2024:

Type

Antal

Medicinering

24

Anden utilsigtet hændelse

6

Infektioner

1

Behandling og Pleje

1

I Handicap og Psykiatri har fokus i 2024 været på at styrke den sundhedsfaglige opgaveløsning i det socialfaglige felt. Den sundhedsfaglige konsulent har i løbet af året understøttet enhederne med sparring i forbindelse med analyse af utilsigtede hændelser og i arbejdet med at justere arbejdsgange, når der opstår gentagelser eller særlige opmærksomhedspunkter.

Der er samtidig gennemført undervisning med fokus på sundhed i en social kontekst, særligt målrettet medarbejdere med pædagogisk baggrund. Dette har medvirket til øget opmærksomhed på sundhedsfaglige krav og ansvar, eksempelvis i relation til medicinhåndtering.

Det øgede fokus på det sundhedsfaglige område og en tydeligere afklaring af ansvar har været med til at sætte spotlight på nogle arbejdsgange, som i visse tilfælde har givet anledning til utilsigtede hændelser. I takt med dette oplever enhederne nu et tættere samarbejde og mere systematisk sparring, hvor erfaringer deles og omsættes til konkret praksis.

Det bidrager til et styrket fælles afsæt for læring og udvikling.

Opsummering
Indberetning af utilsigtede hændelser er et vigtigt redskab til at forbedre kvalitet og sikkerhed i kommunens sundhedstilbud. Det handler om læring, ikke skyld, og arbejdet er godt i gang i begge fagområder.

Ændringer i registreringspraksis og øget fokus på læringskultur betyder, at et højt antal rapporterede hændelser er ikke negativt, men et udtryk for større opmærksomhed og faglig ansvarlighed.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Patientsikkerhedsarbejdet, herunder krav til håndtering af utilsigtede hændelse fremgår af Sundhedsloven.

Pr. 1. maj 2025 er driften af Dansk Patientsikkerhedsdatabase overgået fra Styrelsen for Patientsikkerhed til regionernes kvalitetsinstitut SundK.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kopier link til punktet  -   Print

12: Præsentation af statusrapport fra taskforcen på handicapområdet

Sagsnr: 23-014051

Sagsfremstilling

Ringkøbing-Skjern Kommune blev i 2022 tilbudt et 2-årigt analyse- og udviklingsforløb med taskforcen på handicapområdet. Formålet med taskforcen er at støtte kommunerne i at styrke kvaliteten i myndighedsarbejdet på handicapområdet. Taskforcen er et samarbejde mellem Ankestyrelsen og Social- og Boligstyrelsen.

Social- og Sundhedsudvalget blev på mødet i august 2023 præsenteret for analyserapporten fra taskforcen.

Taskforcen på handicapområdet præsenterer på nærværende møde konklusionerne i den afsluttede statusrapport på taskforceforløbet. Statusrapporten følger op på arbejdet med anbefalingerne i analyserapporten fra 2023.

Leder af Myndighedsafdelingen i Handicap og Psykiatri samt repræsentanter fra taskforcen deltager under behandlingen af dagsordenspunktet kl. 11.00.

Følgende repræsentanter fra taskforcen deltager:

  • Jesper Pilegaard, fuldmægtig, Social- og Boligstyrelsen
  • Mette Brinch, ankechef, Ankestyrelsen
  • Birgitte Mohrsen, specialkonsulent, Ankestyrelsen

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Der er ingen udgifter forbundet med det 2-årige analyse- og udviklingsforløb i samarbejde med taskforcen på handicapområdet.

Effektvurdering

Taskforcens anbefalinger vil styrke og udvikle kommunes myndighedsarbejde på handicapområdet.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

BilagBeslutning

Kopier link til punktet  -   Print

13: Gensidig orientering

Sagsnr:

Sagsfremstilling

A. 
Drøftelse af fysiske rammer. 

B.
Holmehusene.

C.
Opfølgning på budgetkonferencen.

D.
Oversigt over sager til Social- og Sundhedsudvalget 2025.
Oversigten er vedlagt.

BilagBeslutning

Kopier link til punktet  -   Print

14: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning
Kontaktoplysninger
Dette er logoet for Ringkøbing-Skjern Kommune
Sundhed og Omsorg
Rødkløvervej 4
6950 Ringkøbing