Referat: 7. februar 2023 kl. 13:00

Lok. 1.8. Dækket, Smed Sørensens Vej 1, Ringkøbing
Teknik- og Miljøudvalget

Deltagere

  • Rita Byskov
  • Irene Lund Pedersen
  • Jørgen Byskov
  • Hans Pedersen
  • Jens Jacob Østergaard
  • Niels Rasmussen
  • Ole Nyholm Knudsen

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte dagsordenen.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Anmodning om igangsætning af plangrundlag for et område til boligformål ved Østervænget i Spjald

Sagsnr: 22-001139

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenen er at igangsætte planlægningen for et område til boligformål ved Østervænget 8 i Spjald.

Ansøgning

Ansøger anmoder om, at få udarbejdet et plangrundlag for matrikel 1sl, Brejning Hgd., Brejning. Matriklen udgør et areal på ca. 4337 m2 inklusiv vejadgang.

Der søges om mulighed for at opføre 9 helårsboliger med en størrelse mellem ca. 90 og 115 m2.

Byggeriet ønskes opført som rækkehuse i ét plan med private udendørs opholdsarealer, et mindre fælles opholdsareal, fælles parkering og vejadgang fra Østervænget, se bilag med ansøgning.

Området

Planområdet ligger centralt i den østlige del af Spjald, i et eksisterende boligområde, der indeholder både parcelhuse, rækkehuse og enkelte erhvervsbygninger. Grunden er ubebygget, men er omgivet af bebyggelse på alle sider. Der er få minutters gang til byens hovedgade og funktioner som indkøb, skole og kulturcenter.

Planforhold

Projektområdet er omfattet af kommuneplanramme 41bo014, der fastsætter områdets anvendelse til åben-lav og tæt-lav boligbebyggelse med en mindste grundstørrelse på 300 m3 og en bebyggelsesprocent på maksimum 40%.

Det ansøgte er i overensstemmelse med kommuneplanen.

Projektområdet er omfattet af lokalplan 86, for et område til tæt-lav boliger ved Østervænget i Spjald.

Det ansøgte er ikke i overensstemmelse med lokalplanen, med hensyn til boligantal, udstykning og vejadgang. Det ansøgte kræver derfor udarbejdelse af en ny lokalplan, der blandt andet giver mulighed for op til 9 boliger og en vejstruktur med vendemulighed for renovationskøretøjer.

Zoneforhold

Området er beliggende i byzone og fastholdes i byzone.

Miljøvurdering

I forbindelse med planlægningen skal der gennemføres en screening af planforslaget.

Vurdering og anbefaling

Administrationen er i dialog med ansøger om justeringer af situationsplanen, da blandt andet terrænforholdene gør det svært at udnytte den østlige del af området til vej. Ansøger har igangsat jordbundsundersøgelser, der forventes at have indflydelse på bebyggelsens og vejenes placering.

Administrationen anbefaler derfor, at planlægningen for 9 tæt-lav boliger igangsættes under forudsætning af:

  • at situationsplanen tilrettes de konkrete jord- og terrænforhold i området.
  • At øvrige krav til veje, vendepladser samt private og fælles opholdsarealer fortsat kan overholdes ved en ny disponering af området.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven

Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

Økonomi

Byrådet har på deres møde den 14. september 2021 godkendt, at der ydes grundkapitalindskud og garantistillelse til i alt 9 almene boliger på Østervænget 8 i Spjald, med betingelse om, at der vedtages en ny lokalplan, der muliggør byggeriet.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender, at:

  • Planlægningen for et område til boligformål ved Østervænget i Spjald igangsættes for ansøgers regning og risiko, med udgangspunkt i at ovenstående forudsætninger for planlægningen godkendes.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

3: Foroffentlighedsfase for plangrundlag for et solcelleanlæg nord for Videbæk

Sagsnr: 22-012109

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenen er en godkendelse af svar på bemærkninger fra foroffentlighedsfasen
samt godkendelse af, at planlægningen fortsættes med udarbejdelse af planforslag og
miljøvurderinger.

 
Solcelleanlæg: Grøn streg. Kabelanlæg: Lilla areal.

Økonomiudvalget besluttede den 21. december 2021 at igangsætte planlægningen for et solcelleanlæg nord for Videbæk på ca. 131 hektar. Dertil kommer kabelkorridorer til tilslutning af anlægget til elnettet. Planprocessen er blevet igangsat med indkaldelse af bemærkninger, idéer og forslag i perioden 21. november til den 19. december 2022.

I foroffentlighedsfasen afholdt ansøger et informationsmøde med deltagelse af
Ringkøbing-Skjern Kommune.

Resultat fra foroffentlighedsfasen
Der er i foroffentlighedsfasen modtaget i alt 11 bemærkninger fra:

  • 5 myndigheder
  • 1 forening
  • 7 borgere

De indkomne bemærkninger kan ses i bilag 1, mens notat med administrationens forslag til svar
er vedlagt som bilag 2.

Ingen af myndighederne gør indsigelser mod solcelleprojektet.

Flere af de indkomne bemærkninger omhandler afskærmende beplantning i området. I de nuværende politiske signaler står der, at alle parker skal indhegnes med minimum 3 rækker træer. Af kommuneplanens retningslinjer fremgår det, at solcelleanlæggets visuelle påvirkning skal minimeres ved hjælp af eksisterende og ny afskærmende beplantning. Der skal som udgangspunkt etableres beplantning rundt omkring alle solcelleanlæg. Eksisterende beplantningsbælter inden for solcelleanlæggene skal bevares.

I forbindelse med evaluering af solcelleplanlægningen, blev der udtrykt et politisk ønske om, at kommunens praksis for afskærmende beplantning skulle genovervejes. I Planstrategiprocessen er det besluttet, at dette sker ved den kommende kommuneplanrevision.

Administrationen anbefaler, at der i planlægningen for solcelleanlægget nord for Videbæk tages udgangspunkt i minimum 3 rækker træer, men at der herudover foretages en planfaglig vurdering af behovet for yderligere afskærmende beplantning i det konkrete tilfælde. Der kan eventuelt inddrages erfaringer fra allerede etablerede solcelleanlæg.

Ønske om udvidelse af projektafgrænsningen
En nabolodsejer til projektområdet har i debatfasen fremsendt forslag om at udvide projektområdet
med cirka 17 hektar, se bilag 3. En udvidelse af projektområdet vil kræve en supplerende idé- og
debatfase, som omfatter det nye areal. Administrationen har været i dialog med projektansøger, som oplyser, at de gerne vil have, at det nye areal indgår i projektet, så længe planprocessen ikke forlænges i væsentlig grad. 

Administrationens vurdering:

En supplerende idé- og debatfase vil kunne gennemføres sideløbende med udarbejdelse af planforslag og miljøredegørelse, og vurderes derfor samlet ikke at forlænge planprocessen.
Det er administrationens planfaglige vurdering, at de cirka 17 hektar kan indgå som en del af
projektet, da der ikke vurderes at være væsentlige bindinger i området, og det ikke vurderes at påvirke mulighederne for byudvikling af Videbæk. Den samlede landskabelige påvirkning bør dog vurderes nærmere i planprocessen, ligesom eventuelle bindinger skal respekteres.
Administrationen anbefaler, at projektområdet udvides med de cirka 17 hektar, så det samlede areal bliver cirka 148 hektar, forudsat at der ikke indkommer væsentlige bemærkninger i en supplerende idé- og debatfase.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

Økonomi

Som følge af ”lov om fremme af vedvarende energi”, vil projektet indbetale 40.000 DKK pr. MW
installeret effekt til en kommunal grøn pulje. For dette solcelleanlæg svarer det forventeligt til cirka
5.240.000 kr.

Effektvurdering

Realisering af planen vil understøtte Ringkøbing-Skjern Kommunes vision om, at være 100
procent selvforsynende med vedvarende energi i 2023/2024 og 100 procent fossilfri i 2040.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget anbefaler Økonomiudvalget,
at:

  1. Planlægningen for et solcelleanlæg nord for Videbæk fortsættes for ansøgers egen regning
    og risiko.
  2. Projektområdet udvides med de cirka 17 hektar, under forudsætning af, at der ikke indkommer væsentlige bemærkninger i en supplerende idé- og debatfase.
  3. Notat med behandling af indkomne bemærkninger godkendes og anvendes til besvarelse af
    bemærkningerne.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

4: Offentliggørelse af planforslag for et område til erhvervsformål ved Ribovej i Ringkøbing

Sagsnr: 23-002020

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget besluttede den 9. august 2022 at igangsætte planlægningen for kontorerhverv med mere ved Ribovej i Ringkøbing. Der er derfor udarbejdet et lokalplanforslag, der udlægger området ved Ribovej og Odinsvej til erhvervsformål, herunder kontorer.

Formål

Formålet med planlægningen er at muliggøre en udvidelse af de eksisterende bygninger, hvor flere virksomheder har kontorer.

Områdets disponering og bebyggelse

Lokalplanområdets nordlige del udlægges til kontorer med tilhørende parkering, og vil ligesom i dag få vejadgang fra Odinsvej. Den sydlige del vil fortsat have vejadgang fra Ribovej, og udlægges til erhverv i miljøklasse 1-3 samt parkering.

Den vestlige del af lokalplanområdet bibeholdes som grønt areal, der ligeledes fungerer som bufferzone.

Byggeriet kan opføres i op til to etager og 10 meters højde, og med en arkitektur, der afspejler den eksisterende erhvervsparks bygninger.

Støj og partshøring af nabovirksomheder

Lokalplanområdet er beliggende i et større erhvervsområde, primært til produktionserhverv og industri. Nord, øst og vest for lokalplanområdet ligger industrivirksomheder, der udøver støjende aktiviteter.

For at sikre kontorerne mod støj, stiller lokalplanen krav om særlig udformning af den nordlige og nordvestlige facade, så støj fra de omkringliggende virksomheder ikke når ind i kontorerne.

Den nordligste del af lokalplanområdet er udlagt til parkering. Dermed kan parkeringspladsen fungere som afstandszone mod erhvervene i nord, hvor det særligt er transport, der støjer.

Nabovirksomhederne har været forelagt de tiltag, der med lokalplanen gøres for at sikre kontorerne mod støj. Der er ikke modtaget bemærkninger fra nabovirksomhederne.

Miljøvurdering

Der er gennemført en miljøscreening af planforslaget. Konklusionen af screeningen er, at planforslaget ikke giver anledning til væsentlige indvirkninger på miljøet, og derfor ikke er omfattet af kravet om miljøvurdering.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven

Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Planlægningen vil muliggøre en forøgelse og fastholdelse af arbejdspladser i Ringkøbing by.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender, at:

  1. Forslag til Lokalplan nr. 488 for et område til erhvervsformål vedtages og fremlægges i offentlig høring i fire uger.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

5: Ringkøbingvej 17, 6900 - Nyt enfamiliehus

Sagsnr: 22-020742

Sagsfremstilling

Ansøgning
Administrationen har modtaget en landzoneansøgning fra Skjern Produktforretning, Ringkøbingvej 17, 6900 til arealoverførsel og efterfølgende flytning af byggeretten.

Der er ansøgt om en erstatningsbolig for det enfamiliehus der i dag ligger på ejendommen, hvor virksomheden i dag er placeret. Det nuværende enfamiliehus ønskes nedrevet.

Den ansøgte placering af det nye enfamiliehus medfører, at der sker en arealoverførsel til ændret anvendelse og en flytning af byggeretten.

Samtidig ønskes ejendommene ved virksomheden, der ligger ved Ringkøbingvej 17 og enfamiliehuset, der ligger ved Ringkøbingvej 19 sammenlagt, således der her bliver tale om en samlet ejendom.

Arealoverførsel
Ejendommen Ringkøbingvej 17 (matrikel nr. 1n, V. Marup, Skjern Jorder) arealoverføres til ejendommen Ringkøbingvej 19 (matrikel 3c, V. Marup, Skjern Jorder), hvorefter en del af matrikel nr. 3c udstykkes til placering af det nye enfamiliehus, jf. nedenstående oversigtskort.

 

Ejendommen matrikel nr. 3c vil efter udstykningen få et areal på ca. 55.350 m² og være noteret som fabrik og lager med tilhørende bolig. Ejendommens matrikel nr. 1n, hvor det nye enfamiliehus placeres, vil få et areal på ca. 94.400 m² og være noteret som beboelsesejendom. Der er ikke tale om landbrugsejendomme.

Det ansøgte enfamiliehus vil få adgang af en eksisterende markvej/privat fælles vej op til kommunevejen Nr. Vognbjergvej. Der er truffet aftaler om vejret med vejejerne af den pågældende private fællesvej.

Flytning af byggeretten
Det eksisterende enfamiliehus som ønskes nedrevet er i 1. plan, opført i år 1900 og med et boligareal på 106 m² - og i henhold til notatlinjen i BBR af 2017, ubeboelig.

Det ansøgte enfamiliehus er på 164 m² i 1. plan, med fuld kælder jf. bilag 1 - projekttegninger, visualiseringer og materialevalg og ønskes flyttet ca. 350 meter væk fra eksisterende jf. bilag 2 - flytning af byggeretten.

Ejerne oplyser, at den ansøgte placering, på nordsiden af eksisterende sø, inde i et tilplantet område er valgt, ud fra at byggeriet ikke skal virke dominerende på omgivelserne. Ejerne ønsker at bevare den nuværende beplantning omkring det nye hus jf. bilag 3- beplantningsplanen, således at byggeriet stort set vil ligge skjult af de eksisterende træer. Haven skal anlægges med et vildt/naturligt udseende, så den passer ind i omgivelserne.

Ansøger begrunder ønsket om arealoverførslen og flytning af byggeretten med følgende:

  • Den nuværende beboelse ligger helt op til Ringkøbingvej og ca. 2 meter fra cykelstien, placeringen er derfor uhensigtsmæssig på grund af støj og indbliksgener og beboelsen er i dag ubeboelig.
  • Skjern Produktforretning er i gang med et generationsskifte, hvor begge parter har et stort ønske om at kunne bo i tilknytning til virksomheden. På nuværende tidspunkt bor begge generationer på ejendommen Ringkøbingvej 19.
  • Parterne ønsker at opføre en ny bolig som erstatning for den bolig, der nedrives, hvor sønnen i første omgang skal bo med sin familie. På sigt er det meningen, at boligen skal fungere som aftægtsbolig for sønnens forældre, når de ønsker at trække sig tilbage.

Såvel den matrikulære arealoverførsel til ændret anvendelse som opførelse af et nyt enfamiliehus kræver en landzonetilladelse jf. planlovens §35, stk. 1.

Naboorientering
Ansøgningen har været sendt ud i naboorientering, og der er i den forbindelse ikke modtaget bemærkninger eller indsigelser fra de hørte naboer.

 Landskab
Såvel placeringen ved Ringkøbingvej som den nye placering ved Nr Vognbjergvej ligger indenfor samme landskabskarakterområde i kommunens landskabskarakteranalyse - Skovbjerg Bakkeø Landbrugslandskab. Området er i kommuneplanen ikke udpeget til bevaringsværdige landskaber.

Landskabsområdet er kendetegnet af dyrkede marker, ustruktureret og fragmenterede hegn og fravær af øvrig bevoksning. Landsbyer og anden bebyggelse ligger spredt og langs veje - Landskabet har en åben karakter.

Landskabskarakteren vurderes generelt ikke sårbar over for ændringer og udviklingstiltag, når det sker med hensyn til landskabets bærende karaktertræk i form af et bakket terræn med vidtrækkende udsigter samt dyrkede marker.

Administrationens bemærkninger
Administrationen vurderer, at der ved Produktforretningen er meget store begrænsninger for nyopførelse af et enfamiliehus på grund af omfanget af den eksisterende virksomhed og en vejbyggelinje langs Ringkøbingvej på 25 meter. Samtidig er det ikke ligetil, at placere et nyt enfamiliehus på forurenet jord - hvilket størstedelen af ejendommen er.

Ovenstående begrænsninger gør, at administrationen vurderer, at det ikke vil være muligt at genopføre et nyt enfamiliehus på den samme placering som det nuværende enfamiliehus, samt at det ikke vurderes realistisk at finde en velegnet placering til et nyt enfamiliehus på ejendommen.

Såfremt der ikke skal ske nedlæggelse af en bolig i landzonen, skal der findes alternativ placering til enfamiliehuset, som erstatning for det enfamiliehus, der ønskes nedrevet.

Kommunens praksis er, at vi som udgangspunkt giver tilladelse til flytning af en bygningsmasse, såfremt man ønsker at flytte væk fra et trafikeret vejanlæg.

Administrationen vurderer, at det ansøgte enfamiliehus rent landskabeligt ikke vil være væsentlig mere synlig end det eksisterende enfamiliehus, når den skitserede beplantning udføres.

Området er som nævnt ikke udpeget som bevaringsværdige landskaber, og ligeledes er arealet ikke udpeget med særlige naturmæssige værdier.

I landzoneadministrationen er der en lang række hensyn, der kan lægges vægt på i en afgørelse. I denne sag kan der lægges vægt på hensynet til vækst og udvikling ved at undgå nedlæggelse af bolig i landzonen set i lyset af, at der ikke er tale om væsentlige negative påvirkninger af landskabet.

Placering af et nyt enfamiliehus i større afstand fra virksomheden vil også betyde, at risikoen for miljømæssige konflikter fremover er mindre. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planlovens §35 Stk. 1.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Understøtter kommunens målsætning om at ville understøtte vækst og udvikling i landsbyer og landdistrikter.

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at meddele en landzonetilladelse til det ansøgte på betingelse af følgende:

  • At den slørende beplantning bibeholdes jf. beplantningsplanen i ansøgningen.
  • At eksisterende enfamiliehus ved Ringkøbingvej fjernes senest ved ibrugtagning af det nye enfamiliehus.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

6: Ansøgning om ændret anvendelse til butik ved Vestergade 16 i Hvide Sande

Sagsnr: 23-000689

Sagsfremstilling

Ringkøbing-Skjern Kommune har modtaget en ansøgning om tilladelse til indretning af livstilsbutik på Vestergade 16 i Hvide Sande. Butikken ønskes etableret indenfor rammerne af de eksisterende bygninger på matriklen.

Der er søgt om, at der fra butikken sælges tøj, tasker, planter, interiør med videre samt en "To go" del, hvorfra der sælges øl, vin, kaffe, sodavand og små vestjyske specialiteter. Åbningstider vil svare til den øvrige detailhandling i området. På friarealet mellem butikken og Vestergade etableres bord/bænkesæt ca. i det omfang, som vist på skitsen, der er medsendt i ansøgningen. I udeområdet bliver der plantet marehalm og lignende i mindre klitter eller plantekasser.

Parkering til butikken etableres vest for bygningen på nabomatriklen, matr. nr. 11mu, som vist på skitsen, der er medsendt i ansøgningen.

Ejendommen ligger i et område, der er omfattet af delområde 3c i Lokalplan nr. 79 for Hvide Sande Havn. Lokalplanen anfører i afsnit 3.14 for delområde 3c, at områdets anvendelse fastlægges til havneformål i form af virksomheder med tilknytning til konsumfiskeri og lignende. Derfor kræver ansøgningen dispensation fra lokalplanen. 

En permanent tilladelse til detailhandel, som der her er ansøgt om, er ikke muligt indenfor rammerne af lokalplanen.

Jævnfør planlovens § 19 kan der dispenseres midlertidigt for en periode på maks. 3 år i forhold til lokalplanens anvendelsesbestemmelser, og det er det, der er ansøgt om i denne sag.

Den pågældende ejendom ligger nærved centerområdet ved Hvide Sande Havn. Erhvervsbygningen, der har en størrelse på 119 m2, står tom og den har ikke været anvendt i flere år.

Sagen har været sendt i nabohøring til de nærmeste naboer, som både er erhverv og private beboer. Der er ikke modtaget indsigelser eller bemærkninger til høringen.

Foreningen Havnen, der varetager forretningernes interesser i området ved Hvide Sande Havn, har til ansøgningen bemærket, at de bakker op om projektet. Foreningen Havnen anfører, at der forsat er efterspørgsel efter lejemål i centerområdet på havnen hvor mulighederne er begrænsede, hvilket kan være en udfordring, da der forsat er et stort udviklingspotentiale i området.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planlovens § 19.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at der meddeles en midlertidig dispensation i 3 år til, at der etableres butik som beskrevet i ansøgningsmaterialet.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

7: Endelig vedtagelse af tillæg nr. 6 til Spildevandsplan 2019-2027 - Separering, ledninger m.m.

Sagsnr: 22-005609

Sagsfremstilling

Endelig vedtagelse af tillæg nr. 6 til Ringkøbing-Skjern Kommunes Spildevandplan 2019-2027, som har til formål at skabe det juridiske grundlag for:

  1. Klimaprojekt for Skelbæk i Ringkøbing.
  2. Separering af dele af fælleskloakken i Ringkøbing.
  3. Separering af dele af fælleskloakken i Stadil.
  4. Optagelse af vandløb ved Søndervig som spildevandsteknisk anlæg.
  5. Optagelse af nyt kloakopland i Hvide Sande.
  6. Regnvandskloakering af ejendom i Hvide Sande.

  7. Etablering af pumpestation og udløbsledning i Hvide Sande.
  8. Etablering af transportledning (spildevand) fra Hvide Sande by og sommerhuse på Holmsland Klit.
  9. Etablering af transportledning (spildevand) fra Halby til Stauning.
  10. Etablering af vakuumpumpestation i Halby.

Efter Byrådets endelige vedtagelse udgør tillægget det juridiske grundlag for at gennemføre de beskrevne tiltag.

Byrådet vedtog den 11. oktober 2022 at sende forslaget til tillæg nr. 6 til Ringkøbing-Skjern Kommunes Spildevandsplan 2019-2027 i 8 ugers offentlig høring fra den 24. oktober 2022 til den 19. december 2022. I offentlighedsfasen var det muligt for borgere, myndigheder og interesseorganisationer at kommentere det fremlagte forslag overfor Byrådet.

I offentlighedsfasen blev der indgivet en klage til Klagenævnet, vedrørende screeningen af miljøvurderingen. Ringkøbing-Skjern Kommune har screenet forslag til tillæg nr. 6 til Spildevandsplan 2019-2027 efter de fastlagte kriterier og på den baggrund har kommunen vurderet, at forslaget ikke vil få en væsentlig indvirkning på miljøet. Forslaget er derfor ikke omfattet af krav om miljøvurdering. Afgørelsen er truffet i henhold til Miljøvurderingslovens kapitel II, da der er tale om miljøvurdering af en plan. Kommunen afventer afgørelsen fra Klagenævnet, klagen vurderes ikke at have opsættende virkning.

Bemærkning indgivet sammen med klage til Klagenævnet, omhandler transportledningen til spildevand på Holmsland Klit, pkt. 8. Kommunen har efterfølgende besluttet, at spildevandsledningen  også skal indgå i det samlede projekt for centralisering af renseanlæg i Tarm og vil blive miljøvurderet i denne forbindelse.

I bilag nr. 4 beskrives kort tillæggets planlagte tiltag.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Miljøbeskyttelsesloven, Lovbekendtgørelse nr. 100 af 19. januar 2022.

Spildevandsbekendtgørelsen, Bekendtgørelse nr. 1393 af 21. juni 2021.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Separeringen med mere giver anledning til at den samlede udledning af næringsstoffer til Ringkøbing Fjord reduceres.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget samt Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at Tillæg nr. 6 til Spildevandsplan 2019-2027 endeligt vedtages.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

8: Status for kloakeringsprojekter i 2023

Sagsnr: 23-000560

Sagsfremstilling

Denne dagsorden har til formål at orientere Teknik- og Miljøudvalget om vejprojekter, der gennemføres i 2023, og som er afledt af Ringkøbing-Skjern Forsynings kloak-separeringsarbejder.

Ringkøbing-Skjern Forsyning gennemfører hvert år en del kloak-separeringer rundt omkring i kommunen, og hvert af projekterne har næsten altid større eller mindre følgeudgifter for kommunen til for eksempel udskiftning af vejafvanding, kantsten og vej- eller fortovsbelægninger, ligesom der kan være forhold, som bør forbedres, herunder for eksempel afvanding, støjforhold, trafiksikkerhed, belysning og tilgængelighed.

Der kan også være tale om at tilstødende vejarealer, som Forsyningen ikke allerede graver i, trænger til ny bundsikring med videre for at undgå fremtidige sætninger og revnedannelse, og at det giver god mening at udføre disse arbejder samtidig med kloakeringsprojektet.

I skemaet herunder fremgår kommende projekter og overslagspriser for de enkelte lokaliteter.

Der er tale om overslagspriser, og udførelse af hvert af projekterne kan koste lidt mere eller lidt mindre.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

På budgettet er der årligt afsat 6 mio. kr. til projekter for opfølgning på kloakeringsarbejder. 

Effektvurdering

I forbindelse med kloakeringsprojekter, hvor vejene alligevel bliver helt eller delvist gravet op, er den aktuelle pulje med til at sikre, at Ringkøbing-Skjern Kommune har mulighed for at samarbejde om renoveringerne, således at den pågældende vejstrækning ikke skal graves op igen i løbet af ganske få år. Samarbejdsprojekterne er dermed vigtige i forhold til at bevare kommunens vejkapital.

Indstilling

Administrationen fremsender sagen til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

9: Vestkystruten - belægninger og vedligehold

Sagsnr: 15-005980

Sagsfremstilling

Med denne dagsorden anbefaler administrationen, at det besluttes, at der ikke længere er særlige krav til belægningsstandarden på de strækninger af Vestkystruten, hvor den falder sammen med private fællesveje, og at Ringkøbing-Skjern Kommune med udgangen af 2023, derfor ikke længere deltager i vedligehold af grusvejene, som er sammenfaldende med Vestkystruten. 

Historisk set har der igennem årene været mange udfordringer med drift af Vestkystruten mellem Søndervig og Nymindegab. Med baggrund i en aftale mellem Holmsland Kommune og grundejerne fra 1989 om en særlig cykelvenlig standard på ruten, vedligeholder Ringkøbing-Skjern Kommune de private fællesveje i grus, som er sammenfaldende med Vestkystruten, selvom den oprindelige aftale kun omfattede den ekstra drift, der hidrørte en finere grusbelægning.

På den pågældende strækning har Ringkøbing-Skjern Kommune de seneste år anlagt asfalt-cykelstier langs med landevejen, med det formål at give cyklisterne endnu flere muligheder at vælge imellem. 
I løbet af de førstkommende år, forventes der anlagt cykelsti med asfalt på den sidste etape, som er fra Vinterleje til Nymindegab, og således vil det for cyklister blive muligt, helt at fravælge grus og stenmel til fordel for asfalt, hvis man vil lidt hurtigere frem, eller ønsker at undgå bump og løse sten. Vestkystruten betragtes derfor som en rekreativ sti fremover.

For sagens baggrund henvises der i øvrigt til vedlagte bilag.

Pt. vedligeholder Ringkøbing-Skjern Kommune samlet ca. 9 km private fællesveje i grus, spredt på den ca. 40 km lange strækning af Vestkyststien fra Søndervig til Nymindegab. Driften omfatter grusning og høvling op til 5-6 gange om året.

Derudover foretages vedligehold af stenmelsbelægninger på de kommunale stier, som er de bilfrie dele af ruten, samt vedligehold af pullerter, skilte, fodhegn med videre på hele ruten. Disse arbejder vil også fortsætte fremover.

Det kan oplyses, at kommunen ikke deltager i vedligehold af belægninger på nogen af de andre rutenummererede stier, som ligger på øvrige private fællesveje rundt omkring i kommunen.

De seneste drøftelser af vedligehold af private fællesveje langs Vestkystruten var i 2018. Her blev det besluttet, at der skulle laves nye aftaler om vedligehold med hver enkelt grundejerforening eller vejlaug, med det udgangspunkt at sommerhusejerne selv skulle overtage langt størstedelen af vedligeholdet i overensstemmelse med de oprindelige aftaler.
Arbejdet med aftalerne gik desværre i stå, idet ressourcerne ikke rakte til at komme rundt til alle små foreninger, vejlaug og private vejejere på hele strækningen, og fordi det var nærmest umuligt at finde en metode til at hjælpe den enkelte forening, som var både lovlig og praktisk mulig at gennemføre. Med de nye asfaltstier på strækningen er tilgangen nu, at der ikke længere er grundlag for at kommunen skal deltage i vedligehold.

Men baggrund i tilblivelsen af de nye asfaltcykelstier, anbefales der taget beslutning om, at Ringkøbing-Skjern kommunes vedligehold af de strækninger af Vestkystruten, som forløber på private fællesveje i grus, bortfalder fra 1. januar 2024, således at vejene herefter blot har den standard, som de enkelte grundejerforeninger ønsker, at vejen skal have. Vejene skal altid være tilgængelige for sommerhusejere og renovation med mere, og dermed vil de også altid være fremkommelige for cyklister ligesom alle andre private fællesveje.

Det accepteres samtidig, at standarden på de private fællesveje langs Vestkystruten kan blive forringet for cyklister, idet der vil blive frit valg for den enkelte grundejerforening i forhold til valg af grustype med videre. Dette passer i øvrigt fint med niveauet for andre rekreative stier i kommunen.

Høring
Sagen har været til udtalelse i Sammenslutningen af sommerhusgrundejerforeninger på Holmsland Klit. Høringssvar er vedlagt i bilag.

Administrationen har følgende bemærkninger til høringssvaret:

Vestkystruten vil fortsat være en vigtig stirute, og ruten vil også fremover blive vedligeholdt af kommunen med skilte, afmærkning, udstyr og stenmelsbelægninger på de stier, som ligger i eget trace.

Som beskrevet i vedlagte bilag var det aldrig hensigten, at Holmsland Kommunen skulle overtage vedligehold af de private fællesveje. Aftalen omhandlede udelukkende den ekstra drift, der hidrørte et ønske om en finere grusbelægning af hensyn til cyklisterne. Det har desuden ikke været relevant med kompensation til grundejerne, idet offentligheden i forvejen altid har adgang til at gå og cykle på de private fællesveje. 

Ringkøbing-Skjern Kommune kan ikke lovligt give private grundejere tilskud til almindelig drift af blandt andet private fællesveje, men kommunen har igennem mange år gjort mere for vejene, end det som var hensigten med den oprindelige aftale, og derfor er forventningerne fra grundejerne også vokset med tiden.

En beslutning om at stoppe for vedligehold af grusbelægningen på de private fællesveje langs Vestkystruten, skal naturligvis kommunikeres ud til alle berørte grundejere, således at de kan tilpasse den vedligehold, som de i forvejen udøver på alle de private fællesveje.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lovgrundlag:
Privatvejslovens kapitel 9 og §2a.
De private fællesveje langs klitten er beliggende i byområde og det er således byreglerne, §25-86, som er gældende.

Juridisk vurdering:
Jf. privatvejlovens kapitel 9, skal ejerne af de ejendomme, der grænser til en privat fællesvej, holde vejen i god og forsvarlig stand i forhold til færdslens art og omfang.

Cyklisternes slid på en grusvej vil normalt ikke være nok til at skulle indgå i forbindelse med en fordeling af udgifter til vedligehold efter privatvejsloven, og på de pågældende veje er cyklisternes slid da også vurderet at være ikke målbart i forhold til bilernes slid. Der er med andre ord ikke ekstraudgifter til drift af grusvejene på grund af stien.

Kommunens behov for benyttelse af de private fællesveje med køretøjer, vil være begrænset til de få gange om året, hvor der er tilsyn med den del af ruten, som ligger i eget trace, herunder tilsyn med stenmelsbelægninger, pullerter og andet udstyr. Eventuelle skader på de private fællesveje i forbindelse med tilsyn med videre vil blive udbedret med det samme.

Kommunen kan ikke lovligt give private grundejere tilskud til almindelig drift af bl.a. private fællesveje, og at den drift der er foretaget på Vestkystrutens grusveje de seneste ca. 10 år, har været langt ud over den oprindelige aftales formål. 

Økonomi

De anvendte midler vil blive overflyttet til forbedring af kommunens øvrige stinet

Effektvurdering

Der har i mange år været taget tilløb til en oprydning i den særlige service, som kommunen igennem mange år har givet på Vestkystrutens private fællesveje, samtidig med at der ikke bidrages til drift af kommunens øvrige stiruter, som ligger på private fællesveje. Med de anlagte asfaltstier langs landevejen, er det vurderet at tidspunktet til en endelig oprydning er rigtigt, idet cyklister som ikke er tilfredse med belægningerne på vejene, fremover vil kunne vælge en asfaltbelægning i stedet. 

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, 

  1. at der tages beslutning om, at der ikke længere er særlige krav til belægningsstandarden på de strækninger af Vestkystruten, hvor den falder sammen med private fællesveje
  2. at kommunens bidrag til vedligehold af de private fællesveje på Vestkystruten stopper 1. januar 2024.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

10: Affaldshåndteringsplan 2022-2034 til godkendelse

Sagsnr: 18-014673

Sagsfremstilling

Teknik- og miljøudvalget godkendte den 8. november 2022 administrationens indstilling til udsendelse af affaldshåndteringsplanen til 8 ugers offentlig høring.

I forbindelse med den offentlige høring har administrationen modtaget 1 høringssvar fra Røde Kors Ringkøbing.

Røde Kors Ringkøbing har givet bemærkninger til

  1. Dokumentation af genbrug
  2. Byggegenbrug
  3. Genbrugelige tekstiler
  4. Kommunikation og formidling
  5. Implementering af genbrugsområder og afsætning af genbrugsgenstande

Høringssvarene giver ikke anledning til ændringer i affaldshåndteringsplanen. Høringssvar kan ses i bilag 1. Administrationens bemærkninger kan ses i bilag 2.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om miljøbeskyttelse (miljøbeskyttelsesloven)

Bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører (affaldsaktørbekendtgørelsen)

Bekendtgørelse om affald (affaldsbekendtgørelsen)

Økonomi

Affaldsområdet er gebyrfinansieret. Alle besparelser og omkostninger vil derfor blive indregnet i taksterne.

Effektvurdering

Indsatsområder og mål i den samlede affaldshåndteringsplan er et bud på, hvordan kommunen vil indfri målsætningerne som er stillet i den nationale affaldshåndteringsplan.
Den faktiske realisering af handlingerne i planen er afhængig af, at der politisk efterfølgende afsættes de nødvendige midler til gennemførsel. Økonomien vil blive genbesøgt løbende i implementeringsfasen.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget samt Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at planen godkendes

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

11: Godkendelse af Bypolitik, Mobilitetspolitik og Natur og Ressource politik

Sagsnr: 22-019019

Sagsfremstilling

Teknik og Miljø udvalget besluttede på møde den 20. september 2022, at iværksætte arbejdet med 3 nye politikker, Bypolitik, Natur og Ressourcepolitik samt Mobilitetspolitik.

Samtidig besluttede udvalget at der skulle ske en inddragelse af relevante interessenter.

I løbet af efteråret 2022 har TMU og administrationen arbejdet med at udvikle politikkerne for perioden 2023-2026. Ultimo december 2022 blev der afholdt et arrangement for interessenter, hvor de fik mulighed for at komme med input til udkastet til vision og målsætninger.

Administrationen har herefter arbejdet med at videre udvikle, vision, målsætninger og mål. Derudover er der lavet et udkast til de indsatser som administrationen mener vil bidrage til målopfyldelsen. På mødet fremlægges og drøftes de tre politikkers vision, målsætninger og mål, og der orienteres om indsatser.

Indstilling

Det indstilles at, Teknik og Miljø udvalget beslutter og godkender vision, målsætning og mål for Bypolitik, Natur og Ressourcepolitik og Mobillitetspolitik. Desuden anbefaler Teknik og Miljø udvalget at de efterfølgende godkendes på byrådsmøde den 21. februar

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

12: Gensidig orientering

Sagsnr:

Sagsfremstilling

  • Orientering om lokalplanudfordringer - herunder orientering om indsatser for at få nedbragt puklen

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.



Kopier link til punktet  -   Print

13: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning


Kontaktoplysninger
Land, By og Kultur
Land, By og Kultur
Smed Sørensens Vej 1
6950 Ringkøbing