Referat: 28. februar 2023 kl. 13:00
Deltagere
- Jørgen Byskov
- Niels Rasmussen
- Ole Nyholm Knudsen
- Hans Pedersen
- Jens Jacob Østergaard
- Irene Lund Pedersen
- Rita Byskov
Referat
- Godkendelse af dagsorden
- Midttrafiks Mobilitetsplan 2023-2026
- Harmonisering af flextrafik
- Cykelsti fra Mergelvej til skolen
- Etablering af sti langs Sdr. Ringvej
- Vedligehold af broer og tunneller 2023 - 2030
- Foroffentlighedsfase for plangrundlaget for samling af spildevand for hele Ringkøbing-Skjern Kommune på Tarm Renseanlæg
- Orientering om myndighedshøring for Nordsøen I - Tilladelse til forundersøgelser for havvindmølleparker
- Landzonetilladelse til stuehus
- Vedtagelse af nyt regulativ for Vorgod Å
- Godkendelse af nyt regulativ for Abild Å
- Privatisering af kommunale vandløb
- Budgetlægningsprocedure for perioden 2024 - 2027
- Budgetopfølgning pr. 31. januar 2023, Teknik- og Miljø
- Gensidig orientering
- Underskriftsside
Kopier link til punktet - Print
1: Godkendelse af dagsorden
Sagsnr:
BilagIngen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget godkendte dagsordenen.
Fraværende- Rita Byskov ()
Kopier link til punktet - Print
2: Midttrafiks Mobilitetsplan 2023-2026
Sagsnr: 22-017485
SagsfremstillingMidttrafik har sendt Mobilitetsplan 2023-2026 i høring blandt kommunerne med høringsfrist den 1. marts 2023.
Administrationen har ingen bemærkninger til planen og anbefaler at tage den til efterretning.
Af planen fremgår det, at Midttrafik vil arbejde tæt sammen med kommunerne om at udvikle den kollektive trafik, så den drives bæredygtigt og effektivt med målet om at skabe mest mulig værdi for borgerne inden for den økonomiske ramme. Planen skal danne grundlag for udviklingen af den kollektive trafik i de kommende 4 år, og Midttrafik vil i perioden blandt andet udfordre den rolle og de rammer, trafikselskabet arbejder indenfor i dag.
Midttrafik vil i højere grad se på det samlede grønne mobilitetsbillede fremfor at fokusere på de enkelte transportmidler og ruter så den enkelte borgers rejsebehov bedst løses mellem transportformerne. Midttrafik vil have fokus på at skabe mest mulig mobilitet og samfundsværdi for ressourcerne.
Midttrafik vil også arbejde med harmonisering af Flextrafik og tænke ordningen ind som et tilbud og supplement til den kollektive trafik. Af planen fremgår det, at Midttrafik vil tænke i forskellige løsninger til betjening alt efter, om det er på land eller by.
Mobilitetsplanen dækker over tre temaer:
- Kerneprodukter
- Rejsens fysiske rammer
- Samarbejde, information og kommunikation
Gennem disse temaer behandler planen de forskellige muligheder og udfordringer, som udviklingen giver i Midttrafiks område, og de skal være fundament for samarbejde om udvikling af mobiliteten til gavn for borgerne.
Ringkøbing-Skjern Kommune vil i vores mobilitetspolitik have fokus på de samme temaer, som Midttrafik beskriver i deres Mobilitetsplan, således de er med til at underbygger den kollektive trafik.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget,
- at Mobilitetsplan 2023-2026 tages til efterretning
- at Ringkøbing-Skjern Kommune meddeler Midttrafik, at Mobilitetsplanen tages til efterretning
Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.
Fraværende- Rita Byskov ()
Kopier link til punktet - Print
3: Harmonisering af flextrafik
Sagsnr: 21-026106
SagsfremstillingI forbindelse med en harmonisering af Flextrafik i hele Region Midtjylland, med virkning fra den 25. juni 2023, er der åbnet mulighed for at kommunerne kan indgå i et nyt koncept med Flextur-knudepunkter. Der er desuden mulighed for at indgå i konceptet ”Plustur” med udvalgte Plustur-knudepunkter.
Det er administrationens samlede anbefaling, at Ringkøbing-Skjern Kommune som forsøg tilmelder sig Plustur med udvalgte knudepunkter.
For nærmere beskrivelse af de to ordninger, Flextur og Plustur, henvises til vedlagte bilag.
Flextur-harmonisering
Med harmonisering af Flextur indføres der følgende ændringer:
- Alle kommunegrænser ophæves, således der er ens pris på 7 kr./km på tværs af kommuner.
- Kommuner med bybusser kan oprette byzoner til en højere pris (14 kr.), så Flexture ikke bliver en konkurrent til bybusser.
- Kommuner kan oprette knudepunkter, hvortil og hvorfra ture bliver kørt til 3 kr./km.
I Ringkøbing-Skjern Kommune er prisen for Flextur i forvejen blevet reguleret fra tidligere 4 kr. til 7 kr./km, og der kører ingen bybusser. Derfor er det udelukkende relevant at drøfte punkt 3, om der skal udpeges knudepunkter, hvortil prisen kun er 3 kr./km.
Flextur-knudepunkter kan placeres ved for eksempel sundhedscentre, læger, tandlæger, fysioterapeuter, biblioteker, borgerservice eller lignende lokaliteter, hvortil det ønskes, at kommunens borgerne kan få billig transport.
Administrationen har drøftet forskellige muligheder, men uanset hvor der eventuelt placeres knudepunkter, vil kommunens borgerne ikke blive stillet lige med Flexturs-knudepunkterne. Der vil være borgere, som vil kunne komme til læge, tandlæge eller til købmanden for 3 kr., mens andre må betale 7 kr., fordi det ikke vil være muligt at dække alt ind.
Hvis der udelukkende placeres knudepunkter ved borgerservice i Skjern og Ringkøbing, vil alle ture hertil kunne køres for 3 kr., også selvom man ikke har et ærinde til borgerservice.
For at opnå lige vilkår for alle borgere, vil meget af kommunens geografi skulle dækkes ind med knudepunkter. De sidste tre år hvor prisen har været 7 kr./km, har Ringkøbing-Skjern Kommunes årlige udgift til Flextur være rimelig stabil på ca. 1 mio. kr. Ligeledes er antallet af kørte ture også noget nær stabilt på ca. 9.000 kørte ture. Da prisen tidligere var 4 kr./km kostede Flextur ca. 2 mio. om året.
Samlet set anbefaler administrationen ikke, at der etableres Flextur-knudepunkter, men at Flextur bevares som i dag, hvor alle borgere har de samme muligheder, og hvor økonomi og anvendelse er på et stabilt niveau.
Der henvises til vedlagte bilag for eksempler på priser med knudepunkter ved borgerservice i Skjern og Ringkøbing.
Plustur-knudepunkter
Plustur har til formål at give de rejsende med kollektiv trafik bedre mulighed for en samlet rejse, fra for eksempel bopæl til udvalgte knudepunkter, hvorfra der er forbindelse til anden kollektiv trafik.
Der er ikke tale om en ny ordning, men Ringkøbing-Skjern Kommune har ikke tidligere været tilmeldt ordningen. Med harmoniseringen af Flextrafik skal Ringkøbing-Skjern Kommune tage fornyet stilling til muligheden.
Plustur koster 3 kr./km, og kan kun bestilles på rejseplanen som en sammenhængende rejse. Der er mange kriterier og vilkår, som skal være opfyldt, for at man bliver tilbudt en Plustur. Kriterierne handler om afstande, antal zoner, parallelkørsel, tidspunkt med mere.
Det er administrationens vurdering, at Plustur kan være med til at styrke benyttelsen af den kollektive trafik, fordi borgerne gives bedre mulighed for én samlet rejse fra hoveddøren til endestation.
Forslaget er, at der lægges knudepunkter ned over alle kommunens stationer plus Videbæk, Brejning krydset, Spjald samt Hvide Sande, jævnfør vedlagte oversigtskort.
Der henvises til vedlagte bilag for eksempler på samlede rejser med de foreslåede Plustur-knudepunkter.
Der kan være enkelte unge, som vil kunne benytte muligheden for at lade cyklen stå hjemme i garagen, og få en gratis taxa til stationen, fordi de allerede har et ungdomskort, men umiddelbart vil det nok være for besværligt og derfor også meget begrænset.
Prisen for indførelse af Plustur med de valgte knudepunkter er svær at vurdere, men hvis der kigges på sammenlignelige kommuner, som allerede har indført Plustur, vil bedste bud lige nu være ca. 1.400 ture og en pris omkring 150-200.000 kr. om året. Eventul vil nogen af flexturene flytte over på Plustur i stedet, således at der her kommer en besparelse.
Administrationen anbefaler, at plustur afprøves som et forsøg, i første omgang fra juni 2023 til juni 2024, således at der evalueres om ca. 1 år.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiDer forventes udelukkende mindre udgifter til skilte i forsøgsperioden. Hvis Plustur skal forsætte udover forsøgsperioden, kan der eventuelt vise sig udgifter til indretning parkeringsbåse.
EffektvurderingEt forsøg med plustur er i tråd med mobilitetspolitikken.
Jævnfør mobilitetspolitikken vil kommunen gerne understøtte nye initiativer og skabe rammerne, så det bliver lettere og naturligt at vælge cykel, bus, tog eller samkørsel som alternativ til egen bil.
Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget,
- at Ringkøbing-Skjern Kommune som forsøg tilmelder sig Plustur med knudepunkter som vist i vedlagte bilag, og at der evalueres på ordningen om ca. 1 år og
- at Flextur bevares som i dag.
Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.
Fraværende- Rita Byskov ()
Kopier link til punktet - Print
4: Cykelsti fra Mergelvej til skolen
Sagsnr: 23-000549
SagsfremstillingAdministrationen anmoder Teknik og Miljø udvalget om at tage stilling til stiløsningerne fra Mergelvej til Ringkøbing Skole.
Administrationen har gennem flere år modtaget henvendelser omkring udfordringer med cyklisterne til Ringkøbing skole fra områderne omkring Mergelvej. Udfordringerne består i, at cyklisterne bruger ROFI's parkeringsplads som sti til at komme ind på skolens stisystem. Det skaber problemer, idet biler både kører og bakker tæt omkring de cyklende. Desuden bruger cyklisterne hele parkeringspladsen som cykelbane, og gør det derfor svært for bilisterne at overskue trafiksituationen.
Administrationen har været i dialog med ROFI og Ringkøbing Skole omkring løsninger på de trafikale udfordringer, og i den forbindelse er der fremkommet to forslag, som vil kunne forbedre situationen markant. Forslagene fremgår af vedlagte bilag
Løsning 1. Etablering af sti inde på ROFI's areal.
Løsning 1 vil være at etablere en sti langs fodboldbanerne, som går fra Mergelvej til den eksisterende sti ind mod skolen. Dette vil øge sikkerheden for cyklisterne på bekostning af parkeringspladser. ROFI er positive over for løsningen, såfremt der laves parkeringspladser tilsvarende dem, der bliver fjernet.
Ringkøbing skole er positiv over for forslaget, da de mener, at det vil være svært at påvirke eleverne til at cykle andre veje end den korteste vej. Stien bliver ca. 180 meter lang.
Etablering af en ny sti langs Rofi´s parkeringsareal er ikke i overensstemmelse med lokalplan 01.126 som er for området, og ved valg af denne løsning skal der indhentes en dispensation fra lokalplanen.
Løsning 2. Etablering af ny sti.
Løsning 2 består i at lave en helt ny sti på den modsatte side af fodboldbanerne, samt lukke den eksisterende sti for cykelister. Dette vil medføre, at eleverne ikke kommer til at benytte ROFI's parkeringsplads som sti. Derudover vil denne løsning give mulighed for at etablere en helle på Mergelvej, som vil gøre krydsning af vejen mere sikkert. Denne vil derudover også kunne udføres således, at den sænker gennemsnit hastigheden på Mergelvej ind mod byen. Der er lavet en hastighedsmåling i 2020, som viste en 85% fraktil hastighed på 63 km/t inde i byzonen på Mergelvej.
Stiens tracé er lagt, hvor der i dag er en "trampesti", som benyttes af mange i fritiden. Derved formodes det, at stien også vil blive anvendt uden for skoletiden.
Stien bliver ca. 450 meter lang og en del af den vil være inde i et skovareal.
I området omkring Ringkøbing Skole vil stien skulle anlægges omkring søen på skolens areal. Der er i området konstateret blød bund, hvilket skal medtages i projekteringen og i forbindelse med stiens etablering. Derudover skal det undersøges, hvilken vej om søen, som vil være mest oplagte for eleverne at cykle.
Samlet vurdering
Administrationens vurdering er, at løsning 2 vil være den mest fremtidssikre løsning, samt den løsning som kan gøres mest trafiksikker for de bløde trafikanter til og fra skolen.
Ingen bemærkninger.
ØkonomiLøsningsforslag 1 vil overslagsmæssigt koste i alt 1,75 mio., heraf 1,2 mio. til asfalt ved Rofi
Løsningsforslag 2 vil overslagsmæssigt koste i alt 1,65 mio., heraf 350.000 til krydsningshelle
Administrationen har reserveret 500.000 kr. på trafiksikkerhedspuljen til projektet, og der er ved budgetforhandlingen 2022 afsat 500.000 kr. til forundersøgelse og projektering på strækningen. Beløbet er ikke anvendt og kan dermed indgå i finansiering af projektet.
Manglende finansiering:
Løsning 1: 750.000 kr.
Løsning 2: 650.000 kr.
Forslag til finasiering af projekterne:
Projektet medtages til budgetkonferencen, eller det finansieres af trafiksikkerhedskontoen
Begge løsninger vil øge sikkerheden for cykelisterne fra områderne omkring Mergelvej til Skolen.
IndstillingAdministrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget,
- at der arbejdes videre med løsningsforslag 2, og
- at der tages stilling til finansiering af projektet.
Teknik- og Miljøudvalget besluttede at udsætte sagen.
Fraværende- Rita Byskov ()
Kopier link til punktet - Print
5: Etablering af sti langs Sdr. Ringvej
Sagsnr: 22-026619
SagsfremstillingAdministrationen ønsker med denne sag, at Teknik- og Miljøudvalget godkender igangsætning af anlægsprojekt med etablering af enkeltrettede stier langs Sdr. Ringvej i Ringkøbing.
Der er på Sdr. Ringvej i dag etableret en dobbeltrettet sti i vejens vestlige side. Den dobbeltrettede sti i byområdet har medført enkelte uheld, og der har tidligere være henvendelser til kommunen omkring utryghed ved vejkrydsninger mellem stien og tilsluttende sideveje.
På den baggrund er der et ønske om ændring af stien, så der langs Sdr. Ringvej etableres enkeltrettede stier. Dette vurderes at være den mest trafiksikre løsning.
Banedanmarks har igangsat et projekt med udskiftning af det eksisterende signalanlæg på Sdr. Ringvej. Administrationen ønsker at fremme stiprojektet, for at udnytte en betydelig besparelse på banevagter med videre samt for at sikre, at der ikke efterfølgende skal foretages dyre ændringer ved det nye og ombyggede baneanlæg.
Banedanmark købt et areal ved baneoverskæringen på Sdr. Ringvej, så de kan være klar til den kommende ombygning med opstart i 2023. Arealet giver plads til, at stien kan etableres.
Da der på nuværende tidspunkt ikke er afsat midler til et samlet projekt for etablering af enkeltrettede stier langs hele Sdr. Ringvej, vil administrationen anbefale, at der som en første etape anlægges en sti fra Vellingvej, langs Sdr. Ringvej til stien bag Finlandsvej. Dette forløb kan ses på det vedlagte bilag 1.
Stien ønskes etableret som en 1,6 meter bred enkeltrettet asfalteret sti. Stien længde bliver ca. 300 meter og kan etableres på det eksisterende vejareal.
Ved krydsningen af eksisterende veje skal bilister holde tilbage for cykelisterne.
På længere sigt ønskes det, at stien skal indgå i et udvidet stiprojekt med etablering af ensrettede cykelstier på begge sider af Sdr. Ringvej, og dette samlede projekt vil blive medtaget til de kommende års prioritering af midler til cykelstiprojekter i kommunen.
Lovgrundlag og juridisk vurderingAnlæg og indhentning af godkendelser i forbindelse med etablering af en ny enkeltrettet sti langs Sdr. Ringvej, vil blive udført i henhold til Vejregler om stier i byområder og Vejloven.
ØkonomiStien finansieres af Trafiksikkerhedskontoen, hvortil administrationen har reserveret penge til etablering af strækningen Vellingevej til Finlandsvej i 2023.
Etablering af 300 meter enkeltrettet cykelsti langs Sdr. Ringvej vil koste 600.000 Kr.
EffektvurderingDer opnås større trafiksikkerhed på strækningen for cykelister.
IndstillingAdministrationen indstiller at Teknik og Miljø Udvalget godkender,
- at anlægsprojektet igangsættes, og
- at projektet finansieres af trafiksikkerhedskontoen
Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.
Fraværende- Rita Byskov ()
Kopier link til punktet - Print
6: Vedligehold af broer og tunneller 2023 - 2030
Sagsnr: 22-028677
SagsfremstillingI Ringkøbing-Skjern Kommune findes der over 200 bygværker, herunder primært vejbærende broer og stitunneller i forskellige størrelser og udformninger, som alle skal vedligeholdes og repareres løbende. Med denne dagsorden ønsker administrationen at orientere Teknik og Miljøudvalget om prioriterede vedligeholdelsesarbejder og renoveringer de kommende år.
Broerne i Ringkøbing-Skjern Kommune har alle forskellige udformninger, men langt størstedelen er bygget op i beton med stålarmeringer, som eksemplet på billedet herunder.