Referat: 28. marts 2023 kl. 13:00
Deltagere
- Hans Pedersen
- Niels Rasmussen
- Ole Nyholm Knudsen
- Jørgen Byskov
- Irene Lund Pedersen
- Rita Byskov
- Jens Jacob Østergaard
Referat
- Godkendelse af dagsorden
- Asfaltbelægninger og vejkapital
- Opfølgning på vejprojekter i og omkring Søndervig
- Budgetlægning 2024-2027, Teknik- og Miljøudvalget
- Retablering efter kloakering af Klostervej i Kloster
- Tilkendegivelse af ekspropriationsvilje til etablering af cykelsti langs Lønborgvej
- Udvidelse og ændring af netværket til husstandsnær indsamling af glasaffald
- Midlertidig landzonetilladelse og dispensation fra lokalplan
- Dispensation fra lokalplan til tagmateriale
- Sti ved boligområdet, Amtmandens Allé, 6950 Ringkøbing
- Anmodning om igangsættelse af plangrundlag for centerområde med boliger ved Herningvej og Møllevej i Ringkøbing
- Offentliggørelse af planforslag for et område til boligformål ved Nr. Søndergårdsvej, Spjald
- Landzonetilladelse - Etablering af gyllebeholder i det åbne land
- Ansøgning om bidrag til Heltklækkeriet i Ringkøbing Fjord
- Ansøgning om øget tilskud til udsætning af laks i Skjern Å systemet i 2023
- Brand & Redning MidtVest - budget for 2024
- Overførsel af driftsmidler fra 2022 til 2023, Teknik- og Miljø
- Overførsel af anlæg fra 2022 til 2023, Teknik- og Miljø
- Budgetopfølgning pr. 28. februar 2023, Teknik- og Miljø
- Gensidig orientering
- Underskriftsside
Kopier link til punktet - Print
1: Godkendelse af dagsorden
Sagsnr:
BilagIngen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget godkendte dagsordenen.
Fraværende- Hans Pedersen ()
Kopier link til punktet - Print
2: Asfaltbelægninger og vejkapital
Sagsnr: 23-005326
SagsfremstillingEfter ønske fra Teknik- og Miljøudvalget, har administrationen forberedt en orientering og
præsentation om tilstanden på kommunens asfaltveje.
Vejenes tilstand kan vurderes ved hjælp af beregninger af "Vejkapitalen", som er en teoretisk værdisætning af vejene, og et signal om, hvordan vejstandarden udvikler sig. Den seneste beregning af vejkapitalen er foretaget i 2023. I værdisætningen af vejene, er det primært asfaltens/slidlagets tilstand, der indgår, men underbundens beskaffenhed og vejkassens sammensætning er også en del af beregningerne. Da vejkasse-opbygningen ofte ikke kendes, er den forudsat at være en gennemsnitlig vejkasse-opbygning.
Vejkapitalen beregnes kun for asfaltvejene. Stier og parkeringspladser indgår ikke i de økonomiske beregninger, men der bliver hvert år disponeret 1-2 mio. kr. til de allermest trængende stier og p-pladser. Da beløbet tages af asfaltpuljen, påvirkes vejkapitalen dermed negativt.
Tilstanden af slidlaget/asfalten registreres hvert år i et nyt system "Pluto" hvor også vejkapitalberegninger vil blive foretaget fremover.
Ved indtastning af aktuelle asfaltpriser, kan systemet generere et investeringsbehov for fastholdelse af vejkapitalen. I 2022 var slidlagsprisen stigende (28% i forhold til 2021), og vi forventer ikke at priserne falder til 2021 niveau igen. Det vil derfor blive dyrere at fastholde vejkapitalen fremover.
Administrationen vurderer, at den vejkapital vi har i dag, kan fastholdes, såfremt vi fortsætter med samme vedligeholdelsesaktivitet som de seneste år, herunder at der ikke anvendes midler til stier og p-pladser fra puljen. Men da vedligeholdelsesarbejdet er blevet 25 – 30% dyrere, betyder det, at budgettet skal hæves fra de nuværende 24 mio. kr. til mindst 30 mio. kr. plus eventuelt et beløb til stier og p-pladser. Hvis nuværende budget fastholdes, vil vejkapitalen forringes i årene fremover.
Figuren herunder viser den teoretiske udvikling i vejkapitalen (totalværdien af alle asfaltveje i mio. kr.). På mødet vil resultatet blive forklaret nærmere.
De seneste 2 år har der på budgettet til vejbelægninger været afsat i alt omkring 24,5 mio. kr.,
hvilket også er budgettet fremover. Beløbet skal dække alle driftsudgifter til vejbelægninger på
kommunens ca. 1.500 km asfaltveje, herunder både hul-reparationer og nye belægninger, striber samt diverse følgearbejder til udlægning af kantgrus, muld, fræsninger samt hævning af dæksler og riste.
Reelt resterer der kun ca. 16-17 mio. kr. om året til nye slidlag, heraf er 2 mio. øremærket til BSM
Generelt set bliver de største/mest trafikerede veje prioriteret højest, hvilket betyder, at de mindre veje samt cykelstier og parkeringsarealer med videre er udfordret på grund af belægningernes tilstand.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiBudgettet til asfalt er pt. ca. 24,5 mio. kr. om året.
EffektvurderingEt velholdt vejnet sikrer god fremkommelighed for borgere, erhvervslivet og turister.
Skader ødelægger ikke alene vejene, men forringer også vejkapitalen.
IndstillingAdministrationen fremsender sagen til orientering.
BilagIngen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.
Fraværende- Hans Pedersen ()
Kopier link til punktet - Print
3: Opfølgning på vejprojekter i og omkring Søndervig
Sagsnr: 20-021832
SagsfremstillingPå Teknik- og Miljøudvalgets møde den 6. december 2022 og efterfølgende på Byrådets møde den 17. januar 2023 blev det besluttet, at de resterende midler fra omfartsvejprojektet i Søndervig skulle afsættes i en pulje til senere frigivelse til konkrete projekter i Søndervig.
Med denne sag ønskes, med baggrund i ovenstående, en beslutning omkring fordeling af ovennævnte pulje på 7,623 mio. kr.
Den 7. marts 2023 blev der afholdt et temamøde med Teknik- og Miljøudvalget. På temamødet blev status på trafikafviklingen i og omkring Søndervig fremlagt og drøftet. Behovet for yderligere trafikale tiltag, for at sikre en optimal og velfungerende trafikafvikling i badebyen, blev understøttet af en simulering af trafikken i spidsbelastning.
Søndervig er i en fortsat stærk udvikling, og kommunens igangsætning af en fornyelse og forskønnelse af badebyen har betydet, at der popper nye private projekter op i hele byen. De nye projekter og aktiviteter, som løbende kommer til, vil betyde mere trafik i og omkring byen.
Der er i marts 2023 udarbejdet en ny trafikanalyse for afviklingen af trafikken i og omkring Søndervig. Analysen tager udgangspunkt i, at området stadig er i udvikling, og at der er flere projekter undervejs, som vil påvirke trafikmængden og -afviklingen. Her kan blandt andet nævnes projekter som anlæggelse af ny parkeringsplads i Nyhavn, opførelse af hotelbyggeri i området omkring Lalandia, etablering af forventet ny dagligvareforretning og mange flere.
Der er ikke i de 7,623 mio. kr. afsat midler til en omlægning af infrastrukturen i Søndervig centrum for imødegåelse af de fremtidige udfordringer, som trafikanalysen belyser. Trafikanalysen viser, at der på sigt vil blive stort pres på vejene i og omkring Søndervig.
Kommende projekter:
Projekter der er finansieret og som igangsættes i 2023:
- Ombygning af Søndervig Klitvej Nord - for sammenhæng til Nyhavns stiadgange
- Etablering af parkeringspladser, veje og stier i Nyhavns området
Projekter som foreslås finansieret af puljen på 7,6 mio. kr. til konkrete projekter i Søndervig:
- Optimering og slidlag på Badevej – 0,8 mio.
- Skilte og optimering af signalanlæg - 0,5 mio.
- Cykelsti nord for Søndervig Landevej mellem rundkørslen og signalanlægget. Hertil
nye buslommer for tilgang til kollektiv trafik og øget trafiksikkerhed –1,8 mio. kr. - Etablering af ventefaciliteter, servicefaciliteter samt forsyningsledninger for el-ladestandere
til cykler og biler i Nyhavn - 1,5 mio. kr. - Arealerhvervelse samt eventuel ekstra p-pladser i Nyhavn - 2 mio. kr.
Det er herefter forventningen, at der kan etableres mellem 400-500 pladser med
nuværende budget. - Indeksering og uforudsete udgifter - 1,0 mio.
Ingen bemærkninger.
ØkonomiViden & Strategi, Økonomi bemærker, at restbeløbet fra etableringen af omfartsvejen i Søndervig udgør 7,623 mio. kr. Midlerne søges overført til 2023 til finansiering af vejprojekter i Søndervig. En godkendelse af overførselssagen er dermed en forudsætning for frigivelse af midlerne i denne sag.
EffektvurderingVelfungerende trafikale forhold i Søndervig vil have en positiv afsmittende effekt på kommunens
turismesatsning, og vil være afgørende for en succesfuld trafikafvikling i og omkring området.
Eftersom Søndervig er inde i en hurtigvoksende udvikling med nye projekter i området, er det vigtigt, at der nu arbejdes videre med en plan for den videre trafikafvikling i området, så området kan fornyes, og dermed sikres et hyggeligt og moderne udtryk, samt en god afvikling af trafikken.
IndstillingAdministrationen indstiller at, Teknik- og Miljøudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at der bevilges og frigives i alt 7,623 mio. kr. til de i sagen nævnte projekter i Søndervig, finansieret af restbeløbet fra omfartsvejen i Søndervig.
Bilag- Bilag 1 - Trafiksimulering
- Bilag 2 - Henvendelse fra KLITTEN i Søndervig vedr. renovering af Badevej
Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.
Fraværende- Hans Pedersen ()
Kopier link til punktet - Print
4: Budgetlægning 2024-2027, Teknik- og Miljøudvalget
Sagsnr: 22-026735
SagsfremstillingTeknik- og Miljøudvalget skal senest den 23. juni 2023 aflevere budgetforslag 2024-2027 med henblik på behandling på budgetkonferencen i august måned.
Budgetforslaget kan indeholde:
- Forslag til nye driftsmæssige tiltag/aktivitetsændringer med kompenserende finansieringsforslag. Der er fastsat en minimusgrænse på 100.000 kr. pr. forslag pr. år.
- Forslag til omprioritering af eksisterende budgetlagte anlægsprojekter og nye anlægsprojekter.
Udvalget har på mødet den 28. februar 2023 behandlet budgetlægningsproceduren. Heri er det blandt andet oplyst, at der ikke udarbejdes en særskilt anlægsramme til det enkelte udvalgs budgetlægning. Det skal bemærkes, at den forventede vejledende anlægsramme på 134 mio. kr. årligt i årene 2024-2026 er reserveret. Det kan derfor ikke udelukkes, at der vil være behov for en omprioritering af tidspunktet for gennemførelse af anlægsprojekter.
Administrationen har udarbejdet en bruttooversigt over nye forslag til budgetlægningen med henblik på drøftelse og stillingtagen til hvilke tiltag og projekter, der skal arbejdes videre med.
Effektiviseringsramme:
Der er i udvalgets driftsbudgetter indregnet en effektiviseringsramme på 0,5 pct. årligt. Administrationen vil på mødet komme med forslag til udmøntningen af denne effektiviseringsramme.
Eventuelle DUT-reguleringer som følge af lovændring vil blive udarbejdet umiddelbart efter indgåelse af Økonomiaftalen og medtaget på budgetkonferencen.Lovgrundlag og juridisk vurdering
Ingen bemærkninger.
ØkonomiViden & Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget
- drøfter og tager stilling til hvilke budgetforslag administrationen skal arbejde videre med i budgetprocessen
- drøfter og beslutter udmøntningen af effektiviseringsrammen.
Ingen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget drøftede sagen og afgav signaler til det videre arbejde med budget og udmøntning af effektiviseringsrammen.
Fraværende- Hans Pedersen ()
Kopier link til punktet - Print
5: Retablering efter kloakering af Klostervej i Kloster
Sagsnr: 22-011534
SagsfremstillingDer forelægges sag om renovering af Klostervej i Kloster by. Teknik- og Miljøudvalget bedes tage beslutning om omfanget af retablering i forbindelse med et kloakeringsprojekt.
I forbindelse med at Ringkøbing-Skjern Forsyning i 2022 igangsatte en større renovering og omlægning af regn- og spildevandsledninger igennem hele Kloster by, skal der samtidig ske en retablering af Klostervej.
Den første sydlige strækning af Klostervej er allerede retableret 1:1 som oprindeligt profil, heraf en kort strækning i centrum af byen med vandrender i begge sider, og cykel- og gangareal bag vandrenden. Hele vejens bredde er med dette profil overkørebar uden kantstensopspring.
I forbindelse med projektet har borgere i Kloster nedsat en arbejdsgruppe "Klostervejgruppen", og de har med baggrund i helhedsplan for Kloster By, fået udarbejdet et skitseprojekt, hvor vejen gives et nyt og mere stramt profil med brede kantbaner til cyklerne og kantstensopspring for etablering af fortov, samt mindre hastighedsdæmpende foranstaltninger fordelt på strækningen.
Den eksisterende rundkørsel midt i byen er desuden foreslået omlagt sammen med sti og fortov, og med inddragelse af det lille grønne område på stedet.