Referat: 22. august 2023 kl. 13:00

Lok. 1.8. Dækket, Smed Sørensens Vej 1, Ringkøbing
Teknik- og Miljøudvalget

Deltagere

  • Jens Jacob Østergaard
  • Rita Byskov
  • Hans Pedersen
  • Jørgen Byskov
  • Irene Lund Pedersen
  • Ole Nyholm Knudsen
  • Niels Rasmussen

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte dagsordenen.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Selskabsgørelse af kommunale affaldsydelser og forbrændingsanlæg

Sagsnr: 22-029011

Sagsfremstilling

Formålet med denne dagsorden er at beslutte en sigtelinje for Ringkøbing-Skjern Kommunes fremtidige organisering af de kommunale affaldsydelser, og orientere om lovkrav og videre proces for selskabsgørelse af kommunens affaldsforbrændingsanlæg.

Det er vigtigt, at der allerede nu tages stilling til sigtelinjen for kommunens fremtidige organisering af de kommunale affaldsydelser, for at sikre en ordentlig proces og tid til drøftelser og afklaringer med mulige fremtidige samarbejdspartnere forud for den praktiske gennemførelse af selskabsgørelsen.

Baggrund

Der er i august 2022 indgået en bred politisk aftale i Folketinget om selskabsgørelse af kommunernes levering af affaldsydelser. Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke et lovforslag, men det forventes at blive fremlagt i slutningen af 2023, så en lov kan vedtages primo 2024. 

Selskabsgørelsen indebærer, at driftsansvar og kundeforholdet til borgerne skal placeres i kommunalt ejede selskaber adskilt fra kommunens rolle som myndighedsudøver. Det betyder blandt andet, at selskaberne på sigt skal lave udbud af afsætningen af affaldet, og myndighedsopgaverne forbliver i kommunerne. Det er endnu uafklaret, om de kommunale affaldsdepoter også skal selskabsgøres eller forbliver i kommunerne.

På baggrund af aftalen blev der den 7. februar 2023 afholdt et temamøde mellem Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget, hvor der blev drøftet 3 forskellige modeller for selskabsgørelse af affaldsydelserne, ligesom der blev tilkendegivet, hvilke prioriteringer der er vigtigst i forbindelse med en kommende selskabsgørelse (se bilag 2).

Parallelt hermed er der i juni i år vedtaget en lov om ny organisering af affaldsforbrændingssektoren og konkurrenceudsættelse af forbrændingsegnet affald. Loven indeholder et krav om selskabsgørelse af kommunale affaldsforbrændingsanlæg senest 31. december 2024.

Selskabsgørelse af de kommunale affaldsydelser og de kommunale affaldsforbrændingsanlæg er en del af en større strukturreform af affaldsområdet, som ændrer området markant i forhold til hidtil. Det betyder blandt andet, at uanset hvilken fremtidig organisering der vælges, vil kommunens indflydelse på den daglige drift blive mindre, mens strategi og serviceniveau fortsat sættes af kommunen via den kommunale affaldsplan og affaldsregulativerne. 

Selskabsgørelse af kommunale affaldsydelser

Som udgangspunkt er der for Ringkøbing-Skjern Kommune tre forskellige modeller for selskabsgørelse. De tre modeller ses herunder.

  1. Selvstændigt selskab

     

     

  2. Multiforsyning

     

     

  3. Fælles kommunalt selskab

Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget tilkendegav på det fælles temamøde den 7. februar 2023, at de tre vigtigste prioriteringer på affaldsområdet er:

  • Mulighed for at definere serviceniveau (genbrugspladser, tømningsfrekvens, haveaffald…)
  • Takster og effektivitet
  • Grøn profil og kobling til DK2020 klimahandlingsplan

Samtidig var der bred enighed om, at det ikke vil være hensigtsmæssigt at etablere et selvstændigt selskab under kommunen.

De to modeller der er blevet arbejdet videre med er derfor model 2) multiforsyning og 3) fælles kommunalt selskab.

Hvordan den mere detaljerede organisering af selskabet skal være (for eksempel holdingsselskab, antal underselskaber med videre) og hvorvidt og hvordan, der skal laves samarbejder med andre selskaber om delopgaver (for eksempel udbud af behandling af affald) er en opgave og proces, der skal afklares med den eller de parter, kommunen vælger at gå sammen med i henhold til model 2) eller 3). Det endelige valg af den mere detaljerede organisering af selskabet vil påvirke AFLD og de opgaver, der i dag er kompetenceoverdraget til dem.

I regi af AFLD ejerkommunerne er der i fællesskab lavet en generel vurdering af forskellige organiseringsmodeller på et mere detaljeret niveau end de tre modeller præsenteret ovenfor. I den vurdering er der lagt vægt på nærhed, indflydelse og stordriftsfordele. Administrationen har valgt, at arbejde videre med prioriteringerne fra det fælles temamøde mellem Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget, fordi de tager udgangspunkt i kommunens egne specifikke forhold og omfatter de samme aspekter.

På baggrund af prioriteringen af målsætninger på affaldsområdet fra det fælles temamøde, har advokatfirmaet Horten vurderet konsekvenserne af de to modeller 2) multiforsyning og 3) fælles kommunalt selskab og lavet en sammenfatning (se bilag 3 og 4).

Derudover har administrationen afholdt møde med Ringkøbing-Skjern Forsyning i forhold til at afdække deres potentialer for drift af de kommunale affaldsydelser. Forsyning vurderer, at deres væsentligste styrker ligger i:

  • Knowhow vedrørende,
    • Lokal kundehåndtering og callcenter
    • Fakturering
    • Praktikanter og borgere i arbejdsprøvning med videre
    • Prisloft, som der forventes på sigt på affaldsydelserne ligesom der i dag er på vand.
  • Eksisterende IT-systemer og administration (HR med videre)
  • Udnytte maskiner og driftsmandskab på tværs af genbrugspladser og Forsyningens driftsområder (Forsyning har pladser og maskiner i alle byerne med store genbrugspladser).

Administrationens samlede vurdering er, at den bedste løsning for Ringkøbing-Skjern Kommune for selskabsgørelsen af affaldsydelserne opnås ved at vælge modellen med et fælles kommunalt selskab. Dette er baseret på:

  • Selskabet alene skal have fokus på affaldsopgaver, og med flere kommuner opnås et større volumen af de enkelte affaldsopgaverne, som vil give grundlag for en dybere faglighed og større robusthed i forhold til fagspecialer.
  • Den fremtidige udvikling på affaldsområdet i forhold til producentansvar, cirkulær økonomi, krav til reel genanvendelse med videre, kræver fokus på innovation for at sikre den bedste service og effektivitet. Det er således en forudsætning, at der er ressourcer til en dybere faglighed i selskabet.
  • Det er mere enkelt at koordinere affaldsordninger for borgere og erhverv på tværs af kommunegrænser, for eksempel i forhold til adgang til genbrugspladser.
  • Det større volumen af husstandsindsamlingen vil gøre det billigere at indføre krav til drivmiddel med videre for at understøtte en grøn profil og kobling til kommunernes klimaplaner.
  • Der er et større volumen til at foretage effektivisering, for eksempel i forhold til et prisloft.
  • Genbrug har allerede et callcenter med lokalkendskab og højt erfarings- og serviceniveau i forhold til borgerhenvendelser, som kan flytte med til det nye selskab.
  • Genbrug har allerede opnået væsentlige synergier i brugen af maskiner og mandskab på tværs af genbrugspladserne og med dagrenovation. Desuden er der opnået en kultur, hvor alle medarbejdere er nysgerrige på de daglige opgaver og rutiner, herunder hvorvidt de kan gøres smartere.

Administrationen anbefaler derfor, at arbejde videre med mulighederne for samarbejde med andre kommuner i forhold til et fælles kommunalt selskab (model 3).

Selskabsgørelse af kommunale affaldsforbrændingsanlæg

Ringkøbing-Skjern Kommuner ejer, sammen med 15 andre kommuner, Energnist I/S der har 2 affaldsforbrændingsanlæg.

Energnists affaldsforbrændingsanlæg er omfattet af den nye lovgivning om, at de kommunale forbrændingsanlæg skal udskilles i aktie- eller anpartsselskaber senest den 31. december 2024.

Lovgivningen ændrer markant på markedsvilkårene, forretningsmodellen for anlæggene, formålet for ejerkommunerne og de økonomiske konsekvenser for ejerkommunerne. Der er derfor en del usikkerhed i forhold til den fremtidige drift af affaldsforbrændingsanlæggene.

Det betyder også, at der ikke nødvendigvis er sammenfald mellem de enkelte ejerkommuners og Energnists interesser i forbindelse med selskabsgørelsen.

Administrationen har derfor bedt advokatfirmaet Horten om at redegøre for de nye krav og konsekvenserne deraf, og komme med en anbefaling til proces for selskabsgørelsen set fra ejerkommunernes side (se bilag 5 og 6).

Ringkøbing-Skjern Kommune og de øvrige ejerkommuner har, under visse økonomiske betingelser, mulighed for at udtræde af Energnist. Såfremt en udtrædelse skal ske inden selskabsgørelsen, skal det varsles senest den 31. december 2023. 

Et væsentligt spørgsmål i forbindelse med selskabsgørelsen er derfor også, hvor mange af de nuværende ejerkommuner der måtte ønske at udtræde og på hvilke vilkår, dette kan lade sig gøre. Uanset eventuelle udtrædelser skal der i henhold til lovgivningen sikres kommunal ejermajoritet.

På baggrund af Hortens notat er det administrationens vurdering, at den bedste løsning for selskabsgørelsen af forbrændingsanlæggene opnås gennem en ejerdrevet proces, - både i forhold til organiseringen af selskabet og for de ejerkommuner der henholdsvis ønsker at udtræde og blive.

Energnist har indkaldt de 16 borgmestre fra ejerkommunerne til et møde 19. september 2023 til en fælles drøftelse af de relevante processer, der ligger forud for en selskabsgørelse. På dette møde vil det være oplagt at drøfte mulighederne for en eventuel ejerdrevet proces, som beskrevet i Hortens notat.

En ejerdrevet proces for selskabsgørelsen vil strække sig ind i 2024 og dermed forbi den vedtægts fastsatte frist for at varsle udtræden af Energnist inden selskabsgørelsen. Såfremt alle ejerkommuner kan blive enige, vil det være muligt at ændre vedtægterne så udtrædelsesvarslet forkortes.

Administrationen følger op med et dagsordenpunkt i oktober/november 2023. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Politisk aftale af 30. august 2022 om selskabsgørelse af kommunernes levering af affaldsydelser

Lov nr. 745 af 13. juni 2023 om ny organisering af affaldsforbrændingssektoren og konkurrenceudsættelse af forbrændingsegnet affald

Økonomi

Det er på nuværende tidspunkt ikke muligt at beskrive de økonomiske konsekvenser.

Administrationen vil løbende vurdere, hvorvidt selskabsgørelserne skal takstfinansieres eller skattefinansieres.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at:

  1. Vedtage fælles kommunalt selskab (model 3) som retning for det videre arbejde med selskabsgørelsen af de kommunale affaldsydelser.
  2. Tage orienteringen om det videre arbejde med en mulig ejerdrevet proces for selskabsgørelsen af Energnist I/S til efterretning.

BilagBeslutning

Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Jens Jacob Østergaard anbefaler, at der arbejdes videre med model 2.

Kopier link til punktet  -   Print

3: Godkendelse af debatoplæg - revision af kommuneplanens retningslinjer for vedvarende energianlæg

Sagsnr: 23-009350

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenen er, at udvalget godkender debatoplæg til udsendelse i foroffentlig høring som opstart på revision af kommuneplanens retningslinjer for vedvarende energianlæg.

Byrådet besluttede den 20. juni 2023, at planlægningen for et kommuneplantillæg, der reviderer kommuneplanens retningslinjer for solceller, vindmøller og biogasanlæg igangsættes. Samtidig blev Teknik- og Miljøudvalget bemyndiget til at godkende det endelige debatoplæg som grundlag for foroffentlighedsfasen.

Administrationen har udarbejdet udkast til debatoplæg. Udkast til debatoplæg fremsendes hermed til godkendelse.

Indhold i debatoplægget
Byrådet har besluttet, at kommuneplanens retningslinjer revideres ud fra følgende principper:

Der skal gives mulighed for følgende typer af energianlæg:

  • En større energipark indeholdende vindmøller, solceller og Power-to-X anlæg (en energipark kan bestå af flere geografiske adskilte lokaliteter).
  • Udskiftning af eksisterende møller med nye og større møller i eksisterende udlagte vindmølleområder.
    Mellemstore vindmøller og/eller solcelleanlæg til lokal forsyning af landsbyer, virksomheder og lignende.
  • Husstandsvindmøller og mindre solcelleanlæg primært til privat forbrug.
  • Antallet af biogasanlæg er begrænset af den tilgængelige mængde biomasse i kommunen, hvilket begrænser planlægning for nye biogasanlæg.

I alle projekter, skal der være fokus på muligheder for multifunktionalitet, hvor vedvarende energianlæg kombineres med andre tiltag, herunder udtagning af lavbundsjorde, øget biodiversitet, skovrejsning, rekreative tiltag med videre.

Med debatoplægget indkaldes bemærkninger, idéer og forslag til den videre planlægning.  Debatoplægget indeholder blandt andet udkast til reviderede retningslinjer.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven.
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM).

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Revision af kommuneplanens retningslinjer for vedvarende energianlæg vil understøtte kommunens klimaplan, herunder målsætninger for Energi samt Landbrug og arealanvendelse.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender debatoplægget til udsendelse i offentlig høring.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling med enkelte bemærkninger/rettelser.

Kopier link til punktet  -   Print

4: Endelig vedtagelse af plangrundlag for et område til centerformål syd for Søndervig Landevej, Søndervig (Nyhavn)

Sagsnr: 21-019878

Sagsfremstilling

Formålet med denne dagsorden er en endelig vedtagelse af plangrundlaget for et område til centerformål syd for Søndervig Landvej, Søndervig (Nyhavn).

Forslag til Tillæg 23 og Lokalplan 478 blev vedtaget af Byrådet den 21. februar 2023 og har været fremlagt i offentlig høring i perioden fra den 27. februar 2023 til og med 24. april 2023.

Der har endvidere været gennemført en supplerende høring vedrørende lukning af overkørsel til privat fællesvej i den vestlige del af lokalplanområdet. Se nærmere beskrivelse heraf i bilaget Notat - behandling af bemærkninger under punkt 9.

Resultatet af offentlighedsfasen og den supplerende høring
Der er i offentlighedsfasen modtaget i alt 8 bemærkninger fra borgere, foreninger og organisationer. I den supplerende høring er der modtaget 5 bemærkninger.

De indkomne bemærkninger og notat med administrationens forslag til svar er vedlagt som bilag. 

Bemærkningerne omhandler blandt andet:

  • Bekymringer for udviklingen i Søndervig
  • Modstand mod placeringen
  • Planerne menes at være i strid med planlovens detailhandelsbestemmelser
  • Udvidelsen af bymidten menes at burde foregå mod nord ad Lodbjergvej
  • Adgang til privat fællesvej og genepåvirkninger af naboboliger
  • Positiv tilkendegivelse overfor planerne

På baggrund af de indkomne bemærkninger anbefaler administrationen, at der foretages rettelser i forhold til de offentliggjorte planforslag. Rettelserne omhandler:

  • Præcisering af, at overkørslen på Søndervig Landevej til privat fællesvej påtænkes lukket i forbindelse med realisering af planen.
  • Krav om hegn, der skal fungere som fysisk adskillelse mellem aktiviteter forbundet med dagligvarebutikken og den private fællesvej, som fortsat kan anvendes som adgangsvej til boligerne mod vest.
  • Placering af affaldshåndtering til dagligvarebutikken.
  • Justering af stiadgang mod syd.
  • Mindre konsekvensrettelse af kommuneplantillægget.

For uddybning se vedlagte notat med behandling af bemærkninger.

Administrative bemærkninger
Der henvises til administrationens vurderinger samt bilag med eksterne juridiske vurderinger i pkt. 7 på Byrådets møde den 15. november 2022 om Opfølgning på planlægning for et områder til centerformål syd for Søndervig Landevej, Søndervig.

Planlovens detailhandelsbestemmelser er søgt opfyldt gennem kommuneplantillæg 23 og den tilhørende detailhandelsredegørelse. På baggrund af tidligere juridiske vurderinger i sagen og den udarbejdede detailhandelsredegørelse, er det administrationens vurdering, at planlægningen ikke strider mod Planlovens detailhandelsbestemmelser. Det skal dog bemærkes, at de juridiske vurderinger bygger på skønsmæssige vurderinger.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkret projekter.

Økonomi

Den samlede udbygning af Nyhavn-området forudsætter etablering af kanaliseringsanlæg på
Søndervig Landevej, lukning af overkørsel til privat fællesvej samt anlæg af ny adgangsvej. Disse anlæg finansieres med de afsatte midler til Nyhavnsprojektet.

Ved overførsel af et landbrugsareal i landzone til byzone, kan kommunen blive overtagelsespligtig, såfremt der ikke efter 4 år er påbegyndt byggeri eller anlæg. Beløbet fastsættes af taksationsmyndighederne efter samme regler, som gælder for ekspropriation af ejendomme. Grundejer har tilkendegivet at frafalde kravet om overtagelsespligt.

Effektvurdering

Søndervig er inde i en meget positiv udvikling med åbningen af Lalandia i sommeren 2022, samt
store investeringer i infrastruktur og forskønnelse. Samtidig er dansk kystturisme generelt i vækst
med fremgang i overnatninger og også vækst udenfor sommersæsonen. Med planlægningen skabes plads til nye muligheder for dagligvareindkøb og heraf medfølgende jobs i detailhandlen.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget samt Økonomiudvalget tager stilling til, hvorvidt udvalgene kan anbefale Byrådet, at:

  1. Tillæg 23 til Kommuneplan 2021-2033 og Lokalplan 478 for et område til
    centerformål, Syd for Søndervig Landevej, Søndervig vedtages endeligt med de ændringer, der fremgår af notatet med behandling af bemærkninger.
  2. Notat med behandling af bemærkninger godkendes og anvendes til besvarelse af bemærkningerne.

BilagBeslutning

Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Rita Byskov kunne ikke tilslutte sig flertallets anbefaling, da hun ønsker, at udviklingen skal ske i den nordlige del af bymidten.

Kopier link til punktet  -   Print

5: Tilkendegivelse af ekspropriationsvilje - P-pladser i Nyhavn

Sagsnr: 20-021521

Sagsfremstilling

I forlængelse af vedtagelse af Lokalplan nr. 470 for et område til rekreativt formål, er formålet med denne dagsorden at få en politisk godkendelse i forhold til realisering af de offentligt tilgængelige elementer i lokalplanen og en ekspropriationstilkendegivelse hertil. Arealanvendelseskortet fra lokalplanen er vedlagt som bilag 1 og skitsen med forventelig ekspropriationsgrænse fremgår af bilag 2. 

Realiseringen drejer sig konkret om adgangsvej, parkeringsplads med tilhørende samlingsplads samt stisystemer i området. Stierne omhandler dermed de to stiforbindelser til Søndervig Klitvej og stien øst i den østlige del af lokalplanområdet. Dermed er der mulighed for, at bløde trafikanter kan færdes sikkert fra parkeringsområdet og til Søndervig bymidte. Med den østlige sti betyder det, at bløde trafikanter, som skal sydpå, undgår derved at komme ind til Søndervig-krydset og på denne måde påvirker disse trafikanter ikke trafikafviklingen af lyskrydset.

Projekttegningerne er pt. under udarbejdelse, men det vil være ud fra principperne, som er vist på vedlagte projekttegninger – se bilag 3.

Teknik- og Miljøudvalget anmodes om at tage stilling til godkendelse af tegningerne, og om der kan indledes en ekspropriationsforretning med henblik på at erhverve de nødvendige arealer og rettigheder til etablering af vejen i henhold til vejlovens kapitel 11.

Ved gennemførelse af en ekspropriationsproces ønsker administrationen at opnå sikkerhed for, at arbejdet i marken kan påbegyndes i foråret 2024 og samtidig sikres lodsejernes retsstilling og mulighed for prøvelse af dels ekspropriationens lovlighed og dels den tilbudte erstatning for arealerne.

Adgangsvejen planlægges som en 6 meter bred vej inklusive kantbaner. Der planlægges ikke anlagt cykelsti langs vejen, da cyklister skal benytte den nye eksisterende cykelsti langs Søndervig Landevej eller den østlige cykelsti, som anlægges som følge af Lokalplan nr. 470.

Vejanlægget berører syv matrikler fordelt på fem forskellige ejere i området. Ved tilkendegivelse af ekspropriationsvilje, vil der kunne afholdes åstedsforretninger ultimo november primo december 2023.

Adgangsvejen til parkeringsområdet har fået vejnavnet Klitstrædet, som fremadrettet benævnes parkeringspladserne på Klitstrædet. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ekspropriationshjemlen findes i Lov om offentlige vejes Kapitel 11, særligt §§99-101.

Økonomi

Udgiften til areal- og rettighedserhvervelserne og de efterfølgende anlægsarbejder er indeholdt i anlægsbudgettet for 2023, hvor der er afsat 6,45 mio. kr. til vejanlægget.

Effektvurdering

Velfungerende trafikale forhold i Søndervig vil have en positiv afsmittende effekt på kommunens turismesatsning. Endvidere vil forbedrede trafikale forhold ved Søndervig forbedre den generelle fremkommelighed mellem Ringkøbing og Hvide Sande.

Indstilling

Administrationen indstiller, at

  1. Teknik- og Miljøudvalget godkender principperne for projekttegningen for parkeringsområdet i Nyhavn.
  2. Teknik- og Miljøudvalget træffer en principiel beslutning om vilje til at gennemføre en ekspropriationsforretning, med formål at erhverve de nødvendige arealer og rettigheder til etablering af adgangsvej, parkeringsarealer, samlingsplads og stisystemer i området jf. Lokalplan nr. 470.
  3. Der udpeges et medlem af Teknik- og Miljøudvalget til deltagelse i åstedsforretningen, der forventes afholdt ultimo november primo december 2023.
  4. Sagen sendes videre til Økonomiudvalget og Byrådet til godkendelse af ekspropriationsvilje, med anmodning om, at Teknik- og Miljøudvalget bemyndiges til at træffe den endelige ekspropriationsbeslutning.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte indstillingens punkt 1, 2 og 3 og udpegede Ole Nyholm Knudsen til deltagelse i åstedsforretningen. Udvalget anbefaler herudover punkt 4. 

Kopier link til punktet  -   Print

6: Prioritering af lokalplaner og kommuneplantillæg

Sagsnr: 22-016291

Sagsfremstilling

Lokalplanlisten fremsendes med henblik på politisk prioritering.

Lokalplanlisten er blevet ajourført siden sidste politiske prioritering som skete i udvalget den 25. april 2023.

Der er aktuelt gang i 31 lokalplansager. Med de mange igangværende sager er der alene ressourcer til at igangsatte to nye sager på nuværende tidspunkt (prioritet 1). Inden for de kommende par måneder forventer administrationen, at der er mulighed for at igangsætte yderligere et par nye sager, hvormed der også er behov for politisk beslutning om, hvilke sager der snarest skal prioriteres (prioritet 2). Resten får prioritet 3 og blive nedprioriteret pt.

Udvalget skal træffe beslutning om prioritering af sager, som fremgår af listen "sager til politisk stillingstagen" for hhv. prioritet 1, 2 og 3.

Prioriteringsprincipper:

Der sondres mellem disse prioriteringskategorier:

  • Haster Undtagelsesvist kategoriseres en plan som en haster. Arbejdes med kontinuerligt og har fortrinsret fremfor andre sager. Der kan eventuelt udarbejdes tidsplan med ekstraordinære politiske møder.
  • 1. Prioritet igangværende Arbejdes med kontinuerligt.
  • 2. Prioritet kommende Behandles pt. ikke, men er de næste i rækken.
  • 3. prioritet afventende Sager som er nedprioriteret pt. og afventer enten ressourcer, ansøgers tilbagemelding eller afventer noget tredje.

Opmærksomhedspunkt

Hvis man fra politisk side ønsker at opprioritere en sag, skal man se på, hvilke andre sager som skal nedprioriteres, af hensyn til arbejdsbyrden i administrationen. 

Bemærkninger til prioriteringen

Planafdelingen er pt. ikke fuldt bemandet. Dette har betydning i forhold til prioritering af sagerne. 

Prioritering af en sag beror på flere faktorer, foruden de tilfælde hvor kommunen har lokalplanpligt:

  • Ansøgningstidspunktet
  • Politiske signaler, herunder sagens betydning for udvikling af kommunen
  • Ledige medarbejderressourcer

Administrationens forslag til nye prioriteter

Haster

Administrationen mener ikke, at nogen af de kommende sager bør være hastesager.

1. prioritet igangværende 

Administrationen lægger op til at 2 lokalplansager får prioritet 1. Den ene sag drejer sig om at få lavet en lokalplan til centerformål i Skjern på Svinget/Nygade, som blandt andet kan give mulighed for ombygning og at fremtidssikre Ungdomsskolen i Skjern, hvor den befinder sig i dag. Den anden sag handler om at lave et lokalplantillæg i Skjern Øst på baggrund af en konkret virksomhedshenvendelse. På dagsordenen for dette Teknik- og Miljøudvalgsmøde er et andet punkt, hvor prioritering og etapeopdeling af aflastningscenter i Skjern Øst beskrives og behandles.

Flere planlægningsforespørgsler behandles løbende med henblik på eventuel ansøgning. Der bruges en del ressourcer på behandling af forespørgsler.

2. prioritet kommende 

Administrationen lægger op til, at de seks afventende eksterne ansøgninger, som er klar til at blive igangsat alle får prioritet 2. Det samme gælder for to kommunale initiativer, som handler om nye erhvervsområder samt aflastningscenter.

Siden sidste prioritering i slutningen af april 2023 er 4 af de dengang 9 sager med 2. prioritet fået prioritet 1 og fremgår nu under igangværende planlægning. Af de nuværende prioritet 2 sager er fem sager altså gengangere fra sidst.

3. prioritet afventende 

9 kommunale planer afventer ressourcer eller afventer andet. For et par af de kommunale planer gælder, at planerne skal først skal gennemgås og suppleres/ erstattes af kommende initiativer fra Planstrategien.

6 eksterne ansøgninger afventer ansøger/andet. 17 solcelleplaner og 1 solcelle/vindmølleplan afventer igangsætning. Endelig er der 2 plansager, som har haft en igangsætningssag på i udvalget, men nu afventer. Det drejer sig om disse to sager: Boligformål Hvide Sande nord, som afventer helhedsplanen for Hvide Sande med henblik på at finde alternative arealer. Solceller Stenmose som afventer etablering af 400KV ledning.

Andre ressourcekrævende arbejdsområder og opgaver i planafdelingen:

  • Kommuneplan 2025-2037
  • Helhedsplan for Hvide Sande
  • Byggemodning og jordforsyning
  • Matrikulære sager, fleksboligtilladelser og § 42 påtegninger
  • Bygningsforbedringssager
  • Campingsager
  • Stillingstagen til diverse høringer
  • Forespørgsler

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ifølge Planloven har kommunen en lokalplanpligt. Det vil sige, at kommunen har pligt til snarest at udarbejde en lokalplan, når et ansøgt projekt er i overensstemmelse med kommuneplanen og uden en gældende lokalplan passende med kommuneplansrammen.

Med ordet "snarest" menes, at Byrådet, så hurtigt det er muligt, skal tage initiativ til at udarbejde
et lokalplanforslag, og senest 1 år efter modtagelse af ansøgningen have offentliggjort et
lokalplanforslag.
Planloven giver kommunen adgang til at anmode ansøger om at være behjælpelig med udarbejdelse af forslag til lokalplanen, når kommunen har lokalplanpligt.

Det skal bemærkes, at mange lokalplaner kræver udarbejdelse af et kommuneplantillæg, og
derfor ikke er omfattet af ovennævnte forpligtigelse.

Har kommunen ikke pligt til at udarbejde lokalplanen beror det på en frivillig aftale mellem ansøger og kommunen, at ansøger er behjælpelig med udarbejdelse af plangrundlaget.

 

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget drøfter og godkender prioriteringsoversigt august 2023.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte prioriteringsoversigten.

Kopier link til punktet  -   Print

7: Anmodning om opdeling og igangsættelse af nyt plangrundlag for aflastningscentret i Skjern og Tarm samt prioritering af erhvervsplanlægning i Skjern.

Sagsnr: 23-000714

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenen er at tage stilling til om planlægning for aflastningscentrene i Skjern og Tarm skal opdeles i flere etaper end de hidtidige to. Der skal i den forbindelse tages stilling til igangsættelse af et nyt plangrundlag for en del af det eksisterende aflastningscenter i Skjern.

Baggrund

Udvidelse af aflastningscentret i Skjern og Tarm har af flere omgange været igangsat. Overordnet er formålet at skabe mulighed for etablering af nye og flere butikker (flere m²) i de eksisterende aflastningscentre, så disse fremtidssikres. Derudover er formålet at udvide den geografiske afgrænsning af aflastningscentret i Skjern, samt undersøge om afgrænsningen af aflastningscentret i Tarm skal udvides længere mod øst.

For at imødekomme et aktuelt ønske om hurtigst muligt at kunne etablere butikker på arealet langs Ringvejen, er planlægningen for aflastningscentrene tidligere opdelt i 2 etaper:

  • Etape 1 omhandler derfor arealet langs Ringvejen i Skjern.
  • Etape 2 omhandler det eksisterende aflastningscenter i Skjern (dog uden arealet ved Rema) og arealet for etape 1 samt areal nord for og langs med Arnborgvej, herunder areal til erhvervsformål. Dertil kommer aflastningscentret i Tarm. Se bilag 1.

Behov for ny planlægning og yderligere opdeling samt prioritering

Behov for ny planlægning

Kommunen har modtaget en forespørgsel om køb af ca. 6.000 m2 til en større fastfood restaurant syd for Arnborgvej indenfor det eksisterende aflastningscenter, se figur 1 nedenfor. Den eksisterende Lokalplan nr. 63 giver ikke mulighed for denne anvendelse.

Det er administrationens vurdering, at en anvendelse til større fastfood restaurant på den forespurgte lokalitet vil bidrage til at skabe mere liv og revitalisere arealerne ved Jægervej. Administrationen anbefaler derfor, at planlægningen for aflastningscentret i Skjern opdeles yderligere, så der for arealet på figur 1 udarbejdes en ny planlægning i form af et tillæg til lokalplanen. Tillægget vil forøge arealets anvendelsesmuligheder.