Referat: 19. december 2023 kl. 13:00

Lok. 1.8. Dækket, Smed Sørensens Vej 1, Ringkøbing
Teknik- og Miljøudvalget

Deltagere

  • Hans Pedersen
  • Niels Rasmussen
  • Rita Byskov
  • Jørgen Byskov
  • Jens Jacob Østergaard
  • Irene Lund Pedersen
  • Ole Nyholm Knudsen

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte dagsordenen.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Anmodning om igangsættelse af plangrundlag for etageboliger ved Æ Gammel Havn i Hvide Sande

Sagsnr: 23-003905

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenen er at igangsætte planlægningen for et område til etageboliger og erhverv ved Æ Gammel Havn 46 i Hvide Sande, samt stillingtagen til hvilket af to projekter, der skal planlægges for, såfremt planlægningen igangsættes.

 Luftfoto med de eksisterende forhold og planområdets foreløbige afgrænsning, byggeri i 7 etager. Projektet i 4 etager har samme afgrænsning, kun antallet er p-pladser er lavere.


Baggrund
Den 2. november 2021 besluttede Økonomiudvalget, at man ikke ville imødekomme ansøgning om udarbejdelse af plangrundlag for et område til etageboliger og erhverv ved Æ Gammel Havn 46 i Hvide Sande. Et flertal anbefalede ansøger at komme med et alternativt forslag.

Ansøger har efterfølgende indsendt to forslag med hhv. 7 og 4 etager, som de ønsker politisk stillingtagen til.

Ansøgning
Der ansøges om mulighed for at planlægge for en af følgende bebyggelser:

A. 7 etager med en bygningshøjde på maksimalt 28 m.
Bebyggelsen ønskes anvendt til erhverv i stueetagen, i form af café/butik samt en bådhal.
På de øvrige etager ønskes etableret i alt 11 lejligheder på 90-200 m² til helårsbeboelse.

B. 4 etager med en bygningshøjde på maksimalt 18 m.
Bebyggelsen ønskes anvendt til erhverv i stueetagen, i form af café/butik samt en bådhal.
På de øvrige etager ønskes etableret i alt 9 lejligheder på 90-200 m² til helårsbeboelse.

Se bilag 1 og 2 for beskrivelse fra ansøger af de to projekter.

Planforhold
ca. 85% af det ansøgte areal ligger i kystnær byzone og ca. 15% ligger i kystnær landzone.
Arealet er omfattet af to lokalplaner, henholdvis lokalplan nr. 79, delområde for rekreative formål, bolig-, ferie- og fritidsformål og butiksformål, og lokalplan 398, delområde for rekreative formål.

Arealet ejes af Hvide Sande Havn.

Det ansøgte kræver udarbejdelse af et kommuneplantillæg, der fastlægger rammer for lokalplanlægningen, samt udarbejdelse af ny lokalplan, der overfører hele arealet til byzone.

Den eksisterende bygning i planområdet indgår i kulturmiljøregistreringen for Tyskerhaven som rumdannende element.

Kulturmiljøet i Tyskerhavnen er en registreret og bevaringsværdig helhed i Hvide Sandes bystruktur. Kulturmiljøet udgøres af den lille fiskerihavn, herunder de små fiskerskure til grej, garn med mere. En femtedel af fiskeskurene benyttes i dag til feriehuse og gallerier.
Kulturmiljøregistreringen indgår i kommuneplanen og indeholder regler for bebyggelsens udseende med henblik på bevaring af det autentiske kulturmiljø. Link til kulturmiljøregistreringen.

Vej- og trafikforhold
Projektområdet skal vejbetjenes via vejene Æ Gammel Havn og Langsand. Det skal vurderes, om disse strækninger og udkørslen til Nørregade kan håndtere den øgede trafikmængde, som den nye bebyggelse medfører, eller om der er behov for en kapacitetsforøgelse. Herunder skal det vurderes, om området kan bære den øgede færdsel.

Parkering
Parkeringsforhold på de to disponeringsplaner overholder ikke kommuneplanens retningslinjer for parkering. Dette skal sikres med planlægningen.
Ansøger er indstillet på, at tilpasse disponeringsplanen og eventuelt bebyggelsens omfang, for at løse dette, alternativt skal der findes parkeringsarealer tæt på det ansøgte planområde. Ansøger er i dialog med havnens ejer, Hvide Sande Havn, om muligheden for nærliggende areal til parkering.

Vind- og skyggeforhold samt indbliksgener
Et projekt i enten syv eller fire etager vil medføre skyggekast og kan skabe risiko for turbulens.
Der skal redegøres for dette i forbindelse med udarbejdelsen af plangrundlaget.
En bebyggelse i enten 4 eller 7 etager kan medføre indbliksgener for omgivelserne.
I plangrundlaget skal det sikres, at projektet udformes, så der tages størst muligt hensyn til omgivelserne, jf. kommuneplanens retningslinjer for etagebyggeri.

Støj, luft- og lugtforhold
Området ligger indenfor støjkonsekvenszonen for en vindmølle placeret ca. 390 m fra projektet.
I samme område ligger der også en skydebane.
Inden for en afstand af 90 m ligger virksomheden Atlantic Sapphire Denmark A/S (tidligere Langsand Laks A/S) i nedbrændt stand. Det er endnu uvist om virksomheden genopføres, men de har ret til fornyelse af miljøgodkendelse til hidtidig produktion. En udvidelse af produktionen vil kræve en ny miljøgodkendelse.

Jf. Planlovens §15a må der ikke udlægges støjfølsomme anvendelser, herunder boliger, i støjbelastede områder. Jf. Planlovens §15b, må der ej heller udlægges arealer til boliger, der er belastet af lugt, støv eller anden luftforurening fra bl.a. produktionsvirksomheder.
Der skal i plangrundlaget redegøres for, at støjkrav til boliger og opholdsarealer kan overholdes, og at boligerne ikke belastes af lugtgener fra nærliggende virksomheder, herunder renseanlægget sydøst for området.

Nationale interesser
Det ansøgte berører de nationale interesseområder landskabs- og kulturarvsbevarelse.
Det er Plan- og Landdistriktsstyrelsen, der fører tilsyn med kommunernes varetagelse af disse interesser ved ny planlægning.
Styrelsens endelige vurdering af, om en ny planlægning er i overensstemmelse med de nationale interesser sker først, når der foreligger et konkret planforslag.

Plangrundlaget skal derfor indeholde visualiseringer og en redegørelsen for, hvordan projektet tager hensyn til kulturmiljøet og kystlandskabet.

Se bilag 3 for en uddybning af de nationale interesser.

 Vurdering og anbefaling
Det er administrationens vurdering, at begge versioner af projektet, i deres nuværende form, ikke er tilstrækkeligt i samspil med kystlandskabet og kulturmiljøet, set i forhold til Kulturmiljøregistreringen, Bypolitikken og Plan- og Udviklingsstrategien, der alle understreger vigtigheden af at understøtte de stedbundne kvaliteter.

Umiddelbart syd for planområdet ligger Tyskerhavnens nyere bebyggelser, Slusehusene (fra 2006) og Langsand langs vand (fra 2022). Hér er det lykkedes at udforme bebyggelsen, så den ”træder ind” i stedets karakter og viderefører kulturmiljøets fællestræk i udformning, materialer og farver med opretholdelse af stedets særlige karakter til følge.

Kulturmiljøet og nærliggende bebyggelse anno 2023

Begge versioner af det ansøgte projekt vil med deres størrelse tydeligt afvige fra kulturmiljøets små fiskerskure. For at sikre hensynet til kulturmiljøet og skabe sammenhæng mellem ny bebyggelse og stedets eksisterende bebyggelse vurderer administrationen derfor, at det er vigtigt at videreføre andre fællestræk fra kulturmiljøets fiskerskure i det nye byggeri, såsom form, materialer og farver mv. På dén måde kan den nye bebyggelse, trods sin højde, spejle stedets kvaliteter og træde vellykket ind i området.

Administrationen er i dialog med ansøger og vurderer, at det via fortsat fælles dialog er muligt at bearbejde bebyggelsen i 7 etager, så den træder ind i stedets karakter og lykkes med at blive Tyskerhavnens ”vertikale hytteby”: En fortætning i højden, med genkendelige træk fra fiskerskurene. 

Administrationen vurderer, at versionen med 4 etager vil være sværere at tilpasse grundet bygningens udpræget kompakte form, som ikke matcher bebyggelsen i og omkring kulturmiljøet.

Administrationen anbefaler derfor, at projektet i 7 etager bearbejdes i dialog mellem ansøger og administrationen, med henblik på at opnå sammenhæng med eksisterende bebyggelse i og omkring kulturmiljøet. Bearbejdningen af bygningen bør bl.a. omfatte materialer, farver, samt udformning af facader og tag.

Forhold til afklaring
Det er administrationens vurdering, at begge versioner af projektet kræver en række undersøgelser i forhold til vejadgang, parkering, udendørs opholdsarealer, støj og lugt, vind- og skyggeforhold samt indbliksgener. Derudover skal der redegøres for bebyggelsens påvirkning af det kystnære landskab og det nærliggende, bevaringsværdige kulturmiljø. Afgrænsning af planområdet skal ligeledes afklares.

Bearbejdning og foroffentlighed
Administrationen anbefaler, at der efter eventuel igangsætning af planlægningen først sker en bearbejdning af projektet for at sikre større match med kulturmiljøet i Tyskerhavnen. Administrationen anbefaler endvidere, at bearbejdningen godkendes politisk og danner baggrund for en samtidig igangsætning af en foroffentlighedsfase med borgermøde.

Med baggrund i de indkomne bemærkninger fra foroffentlighedsfasen vil yderligere tilpasning af projektet blive drøftet med ansøger og eventuelt genbehandlet politisk, hvis de indkomne bemærkninger giver anledningen til det.

Miljøvurdering
I forbindelse med planlægningen skal der gennemføres en screening af planforslaget samt en screening af det konkrete projekt (VVM).

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om planlægning

Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM).

Økonomi

Eventuelle udgifter til trafikforanstaltninger i lokalplanområdet pålægges ansøger (Vejlovens §49).

Projektet kan foranledige behov for en ombygning af vejanlæg uden for lokalplanområdet.
Der er ikke afsat midler i budgettet hertil.

Effektvurdering


Plan- og Udviklingsstrategi 2023
Ligesom bypolitikken, har også Plan- og Udviklingsstrategien fokus på byggeriets tilpasning til omgivelserne for at understøtte attraktive byer og landskaber. Dermed vil en bebyggelse, der matcher kulturmiljøet, også understøtte denne strategi, som ligger til grund for kommuneplanen.

Et projekt med lejligheder i flere etager vil også være i overensstemmelse med strategiens mål for ”Fremtidens boligmosaik”, der bl.a. foreskriver variation i beliggenhed, boligformer og -størrelser.


Bypolitikken
Tyskerhavnen har en særlig karakter og udgør en væsentlig del af Hvide Sandes historie.

Såfremt den nye bebyggelse udformes i tråd med stedets karakter, vil projektet være i overensstemmelse med:

  • Bypolitikkens vision om udvikling af kommunens byer ved at dyrke eksisterende potentialer.
  • Bypolitikkens mål om at styrke borgernes tilhørsforhold ved aktivt at bruge byernes bygningsmæssige kulturarv til at vise ”hvor vi kommer fra”.
  • Bypolitikkens fokus på levende byer, samt bebyggelse og byrum der passer til og underbygger stedets karakter.

Såfremt en ny bebyggelse på dette sted ikke udformes i tråd med kulturmiljøets fiskerskure og den nyere bebyggelse i Tyskerhaven, vurderer administrationen, at projektet risikerer at blive så stor en kontrast, at det overdøver og træder stedets særlige karakter og kvaliteter.
En sådan løsning ville ikke stemme overens med intentionerne i ovennævnte politik og strategi og ej heller de nationale interesseområder landskabs- og kulturarvsbevarelse.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget anbefaler, at Økonomiudvalget godkender,

  • at igangsætte planlægning for et område til bebyggelse i op til 7 etager for ansøgers regning og risiko
  • at næste step i planlægningen er en bearbejdning af projektet, så det i højere grad matcher kulturmiljøet, efterfulgt af en politisk godkendelse af bearbejdningen og igangsætning af en foroffentlighedsfase med et borgermøde.

BilagBeslutning

Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt. 

Jørgen Byskov kunne ikke tilslutte sig flertallets anbefaling.



Kopier link til punktet  -   Print

3: Offentliggørelse af planforslag for et område til centerformål ved erhvervsparken, Skjern

Sagsnr: 23-005517

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenen er, at forslag til lokalplan 500 og kommuneplantillæg 19 godkendes og sendes i offentlig høring. Forslaget for et område til Centerformål ligger på Erhvervsparken ud imod Ringvejen i Skjern.

Økonomiudvalget besluttede den 23. maj 2023, at igangsætte planlægningen for området til centerformål i Skjern.

Denne planlægning er 1 etape af at udvide aflastningscenteret i Skjern.  Lokalplanen åbner mulighed for en udvidet geografisk afgrænsning af aflastningscentert samt øger den samlede ramme til butiksformål i aflastningscenteret i Skjern med 8600 m2 til udvalgsvare. Hele lokalplanområdet bliver dermed en del af aflastningscenteret i Skjern og giver foruden butikker også mulighed for erhvervsformål i miljøklasse 1-3. Derudover lægger plangrundlaget op til at videreføre det eksisterende arkitektoniske udtryk og udformning af bebyggelse, så den følger Ringvejens forløb.