Referat: 28. maj 2024 kl. 13:00
Deltagere
- Irene Lund Pedersen
- Rita Byskov
- Ole Nyholm Knudsen
- Niels Rasmussen
- Jens Jacob Østergaard
- Jørgen Byskov
- Hans Pedersen
Referat
- Godkendelse af dagsorden
- FagMED´s høringssvar budgetforslag 2025
- Budgetforslag 2025-2028, Teknik- og Miljøudvalget
- Budgetopfølgning pr. 30. april 2024, Teknik- og Miljø
- Landzonetilladelse af teltoverdækning af eksisterende gyllebeholder
- Endelig godkendelse af Natura 2000-handleplaner 2022-2027
- Forsat brug af eksisterende anlæg på tvangslukkede minkfarme
- Anmodning om igangsættelse af plangrundlag for udvidelse af Vestjysk Biogas
- Offentliggørelse af planforslag for et område til teknisk anlæg (biogasanlæg) ved Novej 16
- Offentliggørelse af planforslag for et område til boligformål ved Vanting Sø Vej, Ølstrup
- Thor havvindmøllepark - Høringer over planen med tilhørende miljørapport
- Godkendelse af politisk mødekalender 2025
- Gensidig orientering
- Underskriftsside
Kopier link til punktet - Print
1: Godkendelse af dagsorden
Sagsnr:
BilagIngen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget godkendte dagsordenen.
Kopier link til punktet - Print
2: FagMED´s høringssvar budgetforslag 2025
Sagsnr: 24-011946
SagsfremstillingFagMED for Land, By og Kultur har i forbindelse med budgetforslagene til budget 2025 afgivet høringssvar. Formanden for FagMED vil orientere udvalget om det afgivne forslag.
IndstillingAdministrationen fremsender sagen til orientering.
BilagBeslutningTeknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.
Kopier link til punktet - Print
3: Budgetforslag 2025-2028, Teknik- og Miljøudvalget
Sagsnr: 23-022111
SagsfremstillingAdministrationen har på baggrund af udvalgets tilbagemelding fra mødet i april måned udarbejdet endelige budgetskemaer over nye driftsmæssige tiltag samt anlægsforslag til udvalgets endelige prioritering til budgetkonferencen.
Der er udarbejdet skemaer for følgende nye tiltag:
- Kystsikring - forhøjelse af betaling
- Kunstværker - renovering
- Afledt drift af naturstier
- Afledt drift cykelstier
- Afledt drift nye kommuneveje rute 15
- Budgetregulering vinterdrift
Der er udearbejdet skema for følgende nye anlægsforslag:
- Skovrejsningsprojekt Ringkøbing
- Havneanlæg - budgetforøgelse
- Opdatering af trafiksimulering for Søndervig
- Klimaprojekt Nyhavn, Søndervig
- Rute 15 tunnel Nygade, Videbæk
- Rute 15 tunnel Timringvej, Barde
- Containerplads til strandaffald, Hvide Sande materielgård
- Ny cykelsti fra No til Røgind
Forslagene ønskes drøftet med henblik på endelig prioritering.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiViden & Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknisk- og Miljøudvalget prioriterer budgetforslagene.
BilagBeslutningTeknik- og Miljøudvalget prioriterede budgetforslagene.
Kopier link til punktet - Print
4: Budgetopfølgning pr. 30. april 2024, Teknik- og Miljø
Sagsnr: 23-022644
SagsfremstillingAdministrationen fremsender budgetopfølgningen pr. 30. april 2024 for Teknik- og Miljøudvalgets driftsområde til orientering. Budgetopfølgningen er udarbejdet med udgangspunkt i de korrigerede budgetter for 2023 eksklusiv overførsler fra tidligere år. Et mer- eller mindre forbrug er således udtryk for, om der bruges mere eller mindre af indeværende års budget.
Budgetopfølgningen viser et det forventede regnskab svarer til det afsatte budget. Det forventede resultat er dermed uændret i forhold til sidste budgetopfølgning.
Budgetopfølgningen fordeler sig således:
Natur, Land og Vand:
Der forventes et samlet merforbrug på 2 mio. kr. De 1,2 mio. kr. er en godkendt finansiering af sommerhussager i 2024 og 0,8 mio. kr. er merudgifter til Naturstyrelsen i forbindelse med betaling til kystsikring.
Merudgiften i 2024 finansieres af overførte midler på området.
Trafik og Vej:
Der forventes et samlet mindre forbrug på i alt 2 mio. kr.:
- Vejplanlægning og vejvedligeholdelse: Det samlede budget forventes overholdt.
- Vejbelysning: Der har de seneste år været et mindre forbrug på området og holder udgiftsniveauet sig som tidligere år, vil der i 2024 være et mindre forbrug på 2 mio. kr.
- Belægning: Budgettet forventes overholdt.
- Vintervedligeholdelse: Der forventes fortsat et merforbrug på området på 2 mio. kr. pt. Der er overført 3 mio. kr. fra 2023 til at imødekomme den forventede merforbrug
- Kollektiv Trafik: Jf. 1. opfølgning fra Midttrafik forventes budgettet at holde.
- Vej og Park - Drift: Området forventes at gå i 0.
Brugerfinansieret område:
Det brugerfinansierede område der består af Dagrenovation, Indsamling af genanvendelige materialer og Genbrug. Der forventes et samlet mindre forbrug på 2 mio. kr., som er på den nye indsamlingsløsning, hvilket falder i tråd med, at der i taksterne for 2024 er indarbejdet forudsætning om en en forhøjet indtægt, som skal dække den investering der er foretaget i løsningen.
Ingen bemærkninger.
ØkonomiViden & Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at budgetopfølgningen pr. 30. april 2024 tages til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget tog budgetopfølgningen til efterretning.
Kopier link til punktet - Print
5: Landzonetilladelse af teltoverdækning af eksisterende gyllebeholder
Sagsnr: 24-007932
SagsfremstillingRingkøbing-Skjern kommune har modtaget en anmeldelse om teltoverdækning af en eksisterende gyllebeholder på ejendommen Blåkildevej 8, 6880 Tarm.
Gyllebeholderener 4 meter høj, hvoraf ca. 2 meter er under terræn. Teltoverdækningen er oplyst til at blive 6,02 meter. Samlede højde på gyllebeholderen med teltoverdækningen bliver ca. 8,02 meter til den øverste spids af teltet. Teltoverdækningen vil have farven almindelig grå.
Det er vurderet, at den ansøgte teltoverdækning er erhvervsmæssigt nødvendig for driften af ejendommens landbrugsarealer. En teltoverdækning minimere mængden af regnvand i tanken, nedsætte ammoniakfordampningen og kan erstatte kravet om flydelag.
Blåkildevej 8 er en landbrugsnoteret ejendom uden husdyrproduktion. På ejendommen er der to maskinhuse og en gyllebeholder, samt et jordtillæggende på ca. 76 ha i området. Bygningerne har tidligere været en del af landbrugsejendommen på Blåkildevej 4, men gyllebeholderen og de to maskinhuse, samt jord er udmatrikuleret i en selvstændig ejendom.
Afstanden fra gyllebeholderen til de nærmeste bygninger på naboejendommen, som er tidligere staldbygninger, er 16 meter. De omkring liggende bygninger har en tilsvarende højde, som gyllebeholderen med telt. Farven på teltoverdækning bliver almindelig grå, og vil passe ind i den samlede bygningsmasse. Rundt om maskinhuset er der beplantning, og der er beplantning i form af læhegn i forbindelse med ejendommens marker, som virker afskærmende i forhold til det omkringliggende landskab.
Der er 77 meter til selve stuehuset på naboejendommen. Der er delvis udsyn til gyllebeholderen fra stuehuset mellem de tidligere staldbygninger og en anden bygning. På sydsiden af gyllebeholderen er der afskærmende beplantning, så udsigten til gyllebeholderen fra stuehuset begrænses.
Det er vurderet, at teltoverdækningen af den eksisterende gyllebeholder på Blåkildevej 8, Tarm ikke vil virke dominerende eller skæmme landskabet. Derudover vil den eksisterende beplantning på sydsiden af gyllebeholderen have en afskærmende effekt i forhold til naboen.
Af hensyn til nærmeste nabo stilles der vilkår til, at beplantningen på sydsiden af gyllebeholderen skal bevares og vedligeholdes, så beplantningen har en afskærmende effekt.
I forbindelse med sagsbehandlingen har et udkast været i høring hos nærmeste nabo på Blåkildevej 4, Tarm.
Naboerne på Blåkildevej 4 har indsendt bemærkninger til udkastet. Naboerne mener, at hensynet til dem skal vægtes højere, og at der bør gives afslag på ansøgningen om at montere teltoverdækning på gyllebeholderen, da den ligger i direkte linje fra deres køkken-alrum og at den afskærmende beplantning ikke vil være tilstrækkelig til at afskærme udsynet til teltoverdækningen.
Ansøger er blevet forelagt naboernes bemærkninger og har redegjort for, hvorfor de ønsker at sætte teltoverdækning på gyllebeholderen på Blåkildevej 8, Tarm.
Lovgrundlag og juridisk vurderingPlanlovens §35 stk. 1
ØkonomiIngen bemærkninger
EffektvurderingMontering af teltoverdækning på gyllebeholdere understøtter kommunens klimapolitik om reduceret transport og et mere miljø- og klimamæssigt bæredygtigt landbrug.
IndstillingAdministrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at der meddeles landzonetilladelse til den ansøgte teltoverdækning med de vilkår, der er angivet i udkastet til landzonetilladelsen
Bilag- Bilag 1 - Oversigtskort
- Bilag 2 - Skråfoto
- Bilag 3 - UDKAST - Tilladelse til overdækning af gyllebeholder, Blåkildevej 8, 6880 Tarm
- Bilag 4 - Bemærkninger fra naboerne
- Bilag 5 - Bemærkninger fra ansøger
Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling med den tilføjelse, at der skal beplantes hele vejen rundt om gylletanken.
Kopier link til punktet - Print
6: Endelig godkendelse af Natura 2000-handleplaner 2022-2027
Sagsnr: 23-017684
SagsfremstillingKommunen skal udarbejde og vedtage nye Natura 2000-handleplaner for 3. planperiode fra 2022-2027. Planerne omfatter de 9 Natura 2000-områder, der helt eller delvist ligger i Ringkøbing-Skjern Kommune.
Ifølge Miljømålslovens § 46 a, stk. 4, skal kommunalbestyrelsen sikre gennemførelse af en vedtaget handleplan. Kommunalbestyrelsen er dermed forpligtet til at gennemføre Natura 2000-planen så vidt muligt gennem indgåelse af frivillige lodsejeraftaler.
Den 3. juli 2023 blev de statslige Natura 2000-planer for 3. planperiode offentliggjort. Fra denne dato har kommunerne 6 måneder til at udarbejde og offentliggøre udkast til handleplanerne.
Administrationen har udarbejdet udkast til handleplaner i samarbejde med de nabokommuner, som vi deler Natura 2000-områder med.
Ringkøbing-Skjern Kommune har andel i 9 Natura 2000-områder, hvoraf Ringkøbing-Skjern Kommune er tovholder for udarbejdelse af handleplanerne for 6 områder: Ringkøbing Fjord og Nymindestrømmen, Stadil Fjord og Vest Stadil Fjord, Kimmelkær Landkanal, Lønborg Hede, Borris Hede samt Husby Sø og Nørre Sø. Tovholdere for planerne for Husby Klit, Heder og klitter på Skovbjerg Bakkeø, Idom Å og Ormstrup Hede samt Skjern Å er henholdsvis Holstebro Kommune og Herning Kommune.
Handleplanerne er opbygget på samme måde og indeholder følgende tre elementer:
- En oversigt over hvilke indsatser, der er gjort i området siden vedtagelsen af handleplanen for 2. planperiode
- En opgørelse over behovet for indsats i planperiode, samt fordeling mellem de aktører, der findes i området.
- En plan for de initiativer, kommunen forventer at tage, samt en plan for inddragelse af interessenter.
Udkastene til handleplaner er sendt i 8 ugers høring fra den 3. januar 2024 til den 28. februar 2024 og skal endeligt vedtages inden den 3. juli 2024.
Kommunen har gennemgået de indsendte bemærkninger og udarbejdet høringssvar i såkaldte hvidbøger, der er vedlagt som bilag til dette dagsordenpunkt.
Hvor de indsendte bemærkninger har givet anledning til behov for tilretning af forslaget til Natura 2000-handleplanerne, er dette sket. På samme måde er statslige indsigelser til forslaget til Natura 2000-handleplanerne indarbejdet i de endelige Natura 2000-handleplaner, som efter politisk godkendelse offentliggøres senest den 3. juli 2024.
For de statsejede arealer i Natura 2000-områderne udarbejder Naturstyrelsen/Forsvaret selv forvaltningsplaner for områderne. Et resume af disse planer er tilføjet som bilag til de respektive Natura 2000-handleplaner, der også er vedlagt som bilag til dette dagsordenpunkt.
Lovgrundlag og juridisk vurderingMiljømålsloven.
ØkonomiProjekternes finansieres via statslige midler herunder landdistriktsmidler og forskellige puljer. Mindre projekter på de kommunale arealer vil kunne finansieres inden for de eksisterende plejemidler.
EffektvurderingNatura 2000-handleplanerne beskriver indsatser for Ringkøbing-Skjern Kommunes drift og pleje af Natura 2000-områderne i perioden 2022-27.
Indsatserne medvirker til opnåelse af målsætning 1 i kommunens Natur- og ressourcepolitik 2023-26:
- Vi vil beskytte naturen og udvikle den biologiske mangfoldighed.
Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at Natura 2000-handleplanerne vedtages endeligt
Bilag- Bilag 1. Resumé af indsatser i Ringkøbing-Skjern Kommune
- Bilag 2. Oversigtskort over Natura 2000-områder i RKSK
- Bilag 3. Natura 2000-handleplan 2022-2027 - Kimmelkær Landkanal
- Bilag 4. Natura 2000-handleplan 2022-2027 - Heder og Klitter på Skovbjerg Bakkeø, Idom Å og Ormstrup Hede
- Bilag 5. Natura 2000-handleplan 2022-2027 - Borris Hede
- Bilag 6 - Natura 2000-handleplan 2022-2027 - Lønborg Hede
- Bilag 7. Natura 2000-handleplan 2022-2027 - Husby Klit
- Bilag 8. Natura 2000-handleplan 2022-2027 - Husby Sø og Nørresø
- Bilag 9 - Natura 2000-handleplan - Ringkøbing Fjord og Nymindestrømmen
- Bilag 10. Natura 2000-handleplan 2022–2027 - Skjern Å
- Bilag 11. Natura 2000-handleplan 2022-2027 - Stadil Fjord og Vest Stadil Fjord
- Bilag 12. Hvidbog til Kimmelkær Landkanal
- Bilag 13. Hvidbog til Heder og Klitter på Skovbjerg Bakkeø, Idom Å og Ormstrup Hede
- Bilag 14. Hvidbog til Borris Hede
- Bilag 15 - Hvidbog N73 Lønborg Hede
- Bilag 16. Hvidbog til Husby Klit
- Bilag 17. Hvidbog til Husby Sø og Nørresø
- Bilag 18 - Hvidbog N69 Ringkøbing Fjord og Nymindestrømmen
- Bilag 19. Hvidbog til Skjern Å
- Bilag 20. Hvidbog til Stadil Fjord og Vest Stadil Fjord
- Bilag 21. Samlede høringssvar til Natura 2000-handleplaner i RKSK
Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.
Kopier link til punktet - Print
7: Forsat brug af eksisterende anlæg på tvangslukkede minkfarme
Sagsnr: 24-009416
SagsfremstillingTeknik- og Miljøudvalget skal i denne sag tage stilling til følgende:
- Ansøgning om bibeholdelse af to gylletanke, et maskinhus og en halmlade i forbindelse med nedlukning af minkproduktion på ejendommen Nr. Lydumvej 11a, 6893 Hemmet.
- General drøftelse af stillingtagen til eksisterende anlæg på tvangslukkede minkfarme og administrationens fremadrettet praksis og bemyndigelse.
Herunder drøftelse af to konkrete forespørgselssager.
Sagerne skal behandles i henhold til landzonebestemmelserne, der har til formål at hindre spredt bebyggelse i det åbne land, beskytte jordbrugsmæssige og landskabelige værdier samt sikre, at de offentlige investeringer i for eksempel infrastruktur og service udnyttes bedst muligt
Ansøgning:
Ejeren af minkfarmen på ejendommen Nr. Lydumvej 11A, 6893 Hemmet ønsker at bibeholde to gyllebeholdere, et maskinhus samt en lade-bygning på minkfarmen, i forbindelse med erstatning for nedlukning af farmen. Ejer oplyser, at alle øvrige driftsbygninger vil blive fjernet, og arealet tilbageføres til marker.
Ansøger oplyser, at gyllebeholderne, laden og maskinhuset skal anvendes til landbrugsdrift, når minkfarmen er fjernet.
Det fremgår af ansøgningen, at der drives markbrug med 31 ha omdriftsarealer, og at der fremadrettet vil blive drevet 6 ha mere, når minkfarmen bliver fjernet.
Ovenstående markarealerne tilhører ejendommene Nr. Lydumvej 11a, Mærskhusvej 6, 6830 Nørre Nebel, hvor der ikke er brugbare driftsbygninger samt nogle forskellige bygningsløse ejendomme.
Ansøger ønsker at bibeholde maskinhuset og laden, idet de skal anvendes i forbindelse med markbruget til maskiner og opbevaring af afgrøder med mere, og oplyser, at såfremt laden og maskinhuset skal fjernes, vil det være nødvendigt at bygge tilsvarende opbevaringsplads et andet sted.
Det oplyses, at i gyllebeholderne opbevares gylle til gødskning af markerne. Den samlede kapacitet er 6000 m3 gylle i alt, hvilket er mere end den gylle, der skal bruges på de marker, ejer driver.
Ansøger oplyser, at der er mangel på opbevaringskapacitet til gylle i området, og den overskydende kapacitet i gyllebeholderne vil kunne forpagtes ud til andre landmænd. På den måde bliver det ikke nødvendigt at opføre så mange nye gyllebeholdere i området.
Ansøger har indsendt kopi af aftale indgået med naboen om leje af gylletankene.
Administrationens bemærkninger til ansøgningen:
Minkfarmen på Nr. Lydumvej 11a ligger på en ikke landbrugsnoteret ejendom, og derudover er der ikke beboelse på ejendommen.
I forbindelsen med udstykningssagen fra 2003 er der tinglyst en deklaration om, at ”når anvendelse til minkfarm ophører, skal minkbure og minkhaller og andre faste anlæg, der alene har indgået i minkfarmdriften, fjernes. Arealet skal geninddrages til jordbrugsmæssig drift og være afhændet til sammenlægning med en landbrugsejendom i overensstemmelse med reglerne i § 13 i landbrugsloven senest l år efter, at anvendelsen til minkfarm er ophørt.”
Det ansøgte vil således kræve en tilladelse efter Planloven/landzonereglerne, hvis gyllebeholde og bygninger skal bruges igen efter nedlæggelse af minkfarmen.
Som udgangspunkt er byggeri, der er erhvervsmæssig nødvendig for den pågældende ejendom eller landbrugsbedrift undtaget af landzonetilladelse. Det kræver dog tilladelse til bygningernes udformning og beliggenhed såfremt bygninger opføres uden tilknytning til ejendommen hidtidige anlæg efter planlovens §36, stk. 2.
Da beholderne ikke er erhvervsmæssigt nødvendige for den pågældende ejendom, kræver det ansøgte en landzonetilladelse efter planlovens §35, stk. 1.
Gyllebeholdere:
Ansøger vil fremover have 37 ha i omdrift, fordelt på 6 forskellige ejendomme. Dette vil kræve en lagerkapacitet til gyllen på ca. 1400 m3. De to gyllebeholdere er på henholdsvis 2000 m3 og 4000 m3, og lagerkapaciteten overstiger således langt over det ansøger har brug for.
Omdriftsarealerne er fordelt på følgende ejendomme: 15 ha tilhørende Nr. Lydumvej 11a, 7,2 ha til nærliggende ejendom og 5,3 ha til Mærkshusvej 6. Resten består af mindre jordstykke med spredt beliggenhed i nærheden af Ringkøbing Fjord og Gødel Kanal.
Det er administrations vurdering, at på grund af udbringningsarealerne størrelse og spredning, vil der ikke være behov for en opbevaringskapacitet af den ansøgte størrelse, og at størrelsen af jordtilliggende ikke kan berette til, at der kan opnås en landzonetilladelse til det ansøgte.
Maskinhus/halmlade:
Ejendommen Nr. Lydumvej 11a, 6893 Hemmet bliver lagt ind under ejendommen Mærskhusvej 6, 6830 Nørre Nebel. Derved bliver der ca. 4,9 km i luftlinje fra ejendommens eksisterende bygningsmasse til maskinhuset og laden, der ønskes bibeholdt. Derudover er der en indbyrdes afstand mellem maskinhuset og laden på ca. 250 meter.
Som udgangspunkt er bygninger, der opføres til ejendommens avl- og drift undtagen af landzonetilladelse. Idet maskinhuset og laden ikke ligger i tilknytning til den eksisterende bygningsmasse på ejendommen (den fremtidige ejendom) kræver det landzonetilladelse i forhold til udformning og beliggenhed.
Landzoneadministrationen skal hindre spredt bebyggelse i det åbne land, beskytte jordbrugsmæssige og landskabelige værdier samt sikre, at de offentlige investeringer i for eksempel infrastruktur og service udnyttes bedst muligt.
Derfor er der også i forbindelse med etablering af minkfarme, i den tinglyste deklaration, været stillet krav om ”at når anvendelse til minkfarm ophører, skal minkbure og minkhaller og andre faste anlæg, der alene har indgået i minkfarmdriften, fjernes. ”, dette er netop for at forhindre spredt bebyggelse i det åbne land.
Det er administrations vurdering, at det ansøgte er i strid med landzonebestemmelsernes formål om at friholde landzonen for spredt og unødvendig bebyggelse i det åbne land. På baggrund af afstanden mellem ejendommen primære bygningsmasse og det ansøgte maskinhus og laden, men også den indbyrdes afstand maskinhuset og laden imellem.
Derudover kan denne sag skabe præcedensvirkning for fremtidige lignende sager i forhold til bibeholdelse af anlæg på tidligere minkfarme.
To andre konkrete forespørgsler:
Kommunen har modtaget to konkrete forespørgsler om at bevare bygninger, efter at minkfarmene er tvangslukket:
- En minkfarm på Holmsland Klit har forespurgt om, at beholde 2 bygninger. Her foreligger en nedrivningsklausul.
- En anden har forespurgt om muligheden for at bibeholde en gylletank, efter at hallerne bliver nedrevet. Her foreligger ikke en nedrivningsklausul.
Fælles for de to landbrugsejendomme er, at de ligger på ikke landbrugsnoterede ejendomme, og at de ansøgte bygninger vil komme til at ligge som spredte bygninger i landskabet, når hallerne forsvinder.
Sagsbehandlingen vil altid bero på en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde.
Lovgrundlag og juridisk vurderingPlanlovens §35 stk. 1.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingLandzoneadministrationen skal hindre spredt bebyggelse i det åbne land, beskytte jordbrugsmæssige og landskabelige værdier samt sikre, at de offentlige investeringer i for eksempel infrastruktur og service udnyttes bedst muligt.
IndstillingAdministrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget,
- at der ikke meddeles landzonetilladelse til det ansøgte på Nr. Lydumvej 11A, 6893 Hemmet.
- at administrationen bemyndiges til at træffe afgørelser i lignende sager, ud fra de 3 eksempler på sager.
Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget besluttede at meddele landzonetilladelse til de to gylletanke.
Niels Rasmussen og Jens Jacob Østergaard kunne ikke tilslutte sig flertallets beslutning.
Udvalget ønsker fortsat at få sådanne sager forelagt til beslutning.
Kopier link til punktet - Print
8: Anmodning om igangsættelse af plangrundlag for udvidelse af Vestjysk Biogas
Sagsnr: 23-000487
SagsfremstillingFormålet med dagsordenen er en stillingtagen til, om planlægningen for udvidelse af Vestjysk Biogas på Arnborgvej 23A, Skjern skal igangsættes.
Projektbeskrivelse
Ringkøbing-Skjern Kommune har modtaget en ansøgning om igangsætning af udarbejdelse af plangrundlag og miljøvurdering for udvidelsen af Vestjysk Biogas ved Borris. Vestjysk Biogas er placeret på adressen Arnborgvej 23a, Skjern. Anlægget er placeret i et område med mange landbrugsejendomme og husdyrproduktion.
Det ansøgte område er placeret i det åbne land ca. 3 km vest for Borris. Se bilag 1 og 2 for ansøgningsmateriale og projektbeskrivelse.
Oversigtskort med projektområde markeret med rød. Lokalplanområdet er placeret ca. midt mellem byerne Skjern og Borris.
Biogasanlæg
Vestjysk Biogas ønsker både at udvide tonnagen samt de tekniske installationer på biogasanlægget i nærheden af Borris. Biogasanlægget har et ønsket om at være mindre afhængig af importerede produkter fra industrien og i stedet anvende en større andel af Ringkøbing-Skjern Kommunes biomasseressourcer i form af mere husdyrgødning, frøgræshalm, græsensilage mv. Ansøger oplyser, at anlæggets tonnage vil være op til 250.000 ton pr. år, hvilket svarer til ca. 685 ton pr. dag (365 dage pr. år). Anlægget har i dag den oprindelige miljøgodkendelse med vilkår fra 2016 med et tillæg fra 2018 på en udvidelse fra 80.000 til 115.000 ton pr. år.
Vestjysk Biogas ligger i et område med meget biomasse fra husdyr – gylle og dybstrøelse. En screening af biomasser i 20 km radius viser et biomassegrundlag totalt på 1,7 mio. ton pr. år. Vestjysk Biogas har undersøgt lokalområdet for biomasser og har fundet 119.500 ton gylle, som i dag ikke kører til biogas. 90 % af disse leverandører ligger inden for 10 km. Dermed skal gyllen ikke transporteres så langt til anlægget.
Biogasanlæggets fremtidige udformning
Biogasanlægget ønsker en række tekniske anlæg i forbindelse med udvidelsen, såsom forbehandlingsteknologi til håndtering af tør biomasse, reaktortanke, eftergasningstanke og lagertanke til afgasset biomasse. Derudover ønskes der udvidelse af plansilo med to plansilorum til yderligere oplagringskapacitet. Plansiloer udendørs er til biomasse som dybstrøelse, frøgræs og energiafgrøder. Der etableres en hal til kedelanlæg, motoranlæg, fiberseparering og produktion af græsprotein.
Med udvidelsen afsættes arealer til ny teknologi som f.eks. CO2-anlæg, PtX-anlæg, pyrolyseteknologi eller lignende.
Det ønskes at udvide byggefeltet både mod øst og vest men at bevare biogasanlæggets udseende som helhed. Den foreslåede lokalplanafgrænsning ses på Figur 1 og i bilag 3 og omfatter et areal på ca. 5 ha, der giver mulighed for udvidelse af biogasanlægget med ovenstående nævnte ønsker.
En fyldestgørende beskrivelse af biogasanlægget kan ses i projektbeskrivelsen, bilag 2.