Referat: 11. juni 2024 kl. 13:00

LOK-1.8 Dækket Smed Sørensens Vej 1 Ringkøbing
Teknik- og Miljøudvalget

Deltagere

  • Niels Rasmussen
  • Ole Nyholm Knudsen
  • Irene Lund Pedersen
  • Hans Pedersen
  • Jens Jacob Østergaard
  • Rita Byskov
  • Jørgen Byskov

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte dagsordenen.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Strategisk-fysisk udviklingsplan Hvide Sande

Sagsnr: 19-025735

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om det kan godkendes, at fordelingen af budgettet justeres for den strategisk-fysiske udviklingsplan i Hvide Sande.

Projektet blev godkendt på byrådsmødet den 19. maj 2020 sammen med det foreslåede åbningstræk vedrørende finansiering af broer og areal over Sluseøen med svingbroen som hovedprioritet. Det dannede baggrund for en ansøgning til Realdania, som senere bevilgede 4. mio. kr.  Endvidere har Byrådet godkendt et budget til realiseringen, som er blevet meget forsinket. Det skyldes blandt andet, at projektet har været sat på standby fra juni 2021 indtil primo 2023, indtil Hvide Sande Havn fik færdiggjort deres nye arealdisponeringsplan.

Der er forslag til ændringer i forhold det oprindelige godkendte budget, som var fordelt således: 

  • Svingbro. Broforbindelse fra Sluseøen for gående og cyklister. En svingbro sikrer, at funktionaliteten i kammerslusen ikke forstyrres.
  • Plinten skal fungere som højvandsikringen af området, og vil også virke som en afgræsning eller definering af havnefronten, så der bliver en tydelig promenade for gående og cyklister
  • Gangbro monteret på eksisterende bro ved afvandingsslusen så Nordbyen og Slusesøen forbindes

Se illustrationer i bilag. 

Gangbroen over afvandingsslusen ønskes udsat til fase 2 til senere gennemførelse.

Det skyldes:
Kystdirektoratet er stadig kritisk overfor forslaget til en gangbro på siden af afvandingsslusen. Der forsøges stadig at finde en løsning, som kan accepteres, men det vurderes ikke at være muligt inden den 15. august 2024, hvor der er deadline for en ansøgning til Erhvervsfremmebestyrelsens midler til turismeinfrastruktur. Puljen på op til 82 mio. kr. er målrettet investeringer i turismeområder uden for de store byer, og skal skubbe til private investeringer i områdefornyelse, så der skabes vækst via en forbedret turismeinfrastruktur.
Retningslinjerne i puljen falder godt i tråd med de foreslåede broprojekter, men i år kan der kun søges op til 20. mio. kr., hvor der sidste år kunne søges 30 mio. kr.  Det kræver således en tilpasning af projektet. 

Det foreslås derfor, at der søges om Svingbro, Plinten og Byens Plads (opholds- og eventsted på Sluseøen). Byens Plads indgår også i arbejdet med helhedsplanen for Hvide Sande. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Udviklingsplanerne er godkendt af byrådet, men er ikke juridisk bindende på samme vis som kommuneplanen og lokalplaner.

Økonomi

Der er i kommunens budget afsat 15,3 mio. kr. (netto). Der er frigivet 1,0 mio. kr. af dette beløb, hvor der p.t. er anvendt 37.000 kr. til en bygherrerådgiver. 

Der er endvidere den 13. januar 2021 modtaget tilsagnsskrivelse fra Realdania, som har valgt at bevilge op til kr. 4.000.000 kr. til realisering af en rekreativ forbindelse med realisering af åbningstræk i Hvide Sande. Der skal udarbejdes et samlet projekt for forbindelsen på tværs af havnen, som er i overensstemmelse med intentionerne i udviklingsplanen og skaber gode rekreative forbindelser af høj arkitektonisk kvalitet.
Tilsagnet om bevilling er tidsbegrænset og udløber den 30. juni 2024. Realdania ser dog positivt på en forlængelse, hvis der laves en ny realistisk plan for gennemførelse af projektet. Realdania har dog ikke meldt klart ud vedrørende udsættelse af gangbroen over afvandingsslusen til fase 2. Det vil blive afklaret inden igangsættelse af fase 1. 

Der skal endvidere findes andre investorer for at kunne gennemføre  projektet, derfor sendes der bl.a. en ansøgning til Erhvervsfremmebestyrelsen. 

I ansøgningen til Erhvervsfremmebestyrelsen kalkuleres der med følgende overslagspriser. 

Svingbro

19.395.000 kr.

Plint

3.302.000 kr.

Byens Plads inkl. stier

6.032.000 kr.

Rådgivning (15%)

4.309.350 kr.

I alt

33.038.350 kr.

Hertil kommer udgifter til arkitektkonkurrencen og personaleledelse, som kommer med i ansøgningen til Erhvervsfremmebestyrelsen.

Effektvurdering

Dette åbningstræk kan være med til at fremme erhvervsudviklingen på Sluseøen og skabe gode rekreative forbindelser på tværs af havnen til glæde for såvel borgere som turister. 

 

 

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at anbefale Byrådet,

  1. at der sendes en ansøgning til Erhvervsfremmebestyrelsen vedrørende midler til turismeinfrastruktur.
  2. at der søges om tilskud til: Svingbro, Plinten og Byens Plads (opholds- og eventsted på sluseøen).
  3. at gangbroen over afvandingsslusen udsættes til fase 2 til senere gennemførelse, hvis der kan findes en acceptabel løsning og det nødvendige økonomiske grundlag. 

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

3: Opfølgning på forløbet af cykelruten Fjorden Rundt mellem Skjern Enge og Stauning

Sagsnr: 24-012664

Sagsfremstilling

Nærværende sag omhandler forløbet af cykelruten Fjorden Rundt mellem Stauning og Skjern Enge, som stadig ikke er afklaret. Administrationen anmoder Teknik- og Miljø udvalget om at tage stillig til stiens forløb.
Det blev i 2023 besluttet at projektet skulle forsætte. Tilbagemeldingen var på det tidspunkt, at der skulle arbejdes videre med det oprindelige forløb tæt på fjorden. Med baggrund i nye og mere restriktive regler ift. beskyttelse af naturen foreslår administrationen et nyt forløb af ruten, som har bedre chancer for gennemførelse.

Oprindeligt var ruten planlagt til et forløb helt tæt på fjorden, og med direkte adgang til Stauning Havn i overensstemmelse med rutens oprindelige formål om, at komme tæt på fjorden. Det oprindelige forløb er vist med rød streg på figur 1. Dette forløb er i flere år blevet forsøgt gennemført, men det har mødt modstand fra mange sider, herunder bl.a. fra Kystdirektoratet.