Referat: 20. august 2024 kl. 13:00

LOK-1.8 Dækket Smed Sørensens Vej 1 Ringkøbing
Teknik- og Miljøudvalget

Deltagere

  • Irene Lund Pedersen
  • Ole Nyholm Knudsen
  • Niels Rasmussen
  • Rita Byskov
  • Jørgen Byskov
  • Hans Pedersen
  • Jens Jacob Østergaard

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte dagsordenen.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Endelig vedtagelse Kommuneplantillæg nr. 46 - Revision vedrørende bioenergi, vindmøller og andre vedvarende energikilder (solceller)

Sagsnr: 23-018102

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenspunktet er, at Byrådet endeligt vedtager Kommuneplantillæg nr. 46 -Revision vedrørende bioenergi, vindmøller og andre vedvarende energikilder (solceller).

Forslag til Tillæg 46 til Kommuneplan 2021-2033 har været fremlagt i offentlig høring i perioden 22. april 2024 - 17. juni 2024.

Resultatet af offentlighedsfasen
I forbindelse med den offentlige høring har Ringkøbing-Skjern Kommune modtaget 6 høringssvar fra borgere samt 6 høringssvar fra myndigheder og foreninger

De samlede bemærkninger er vedlagt som bilag. De indkomne bemærkninger er behandlet i vedlagte notat.

Bemærkningerne omhandler blandt andet:

  • Den lokale erhvervs- og kommunalpolitiske dagsorden
  • Slid, miljø, forurening og klimapåvirkning
  • Vindmølle- og solcelle-tæthed
  • Inddragelse af lokale borgere, evt. medejerskab
  • Forkastning af kommuneplantillæg og udsættelse af den ordinære kommuneplan til næste byrådsperiode
  • Hensyn til forsvarets interesser
  • Nationale landskabsinteresser
  • Ny, varig natur og friholdelse af store, sammenhængende naturområder
  • Opdatering i forhold til nye love og bekendtgørelser
  • Påvirkning af kirker

På baggrund af de indkomne bemærkninger anbefaler administrationen, at der foretages ændringer i forhold til de offentliggjorte planforslag. Ændringerne fremgår af vedlagte notat med behandling af bemærkninger. En samlet overblik over ændringerne kan ses fra side 8 i notatet.

Ændringerne omhandler blandt andet:

  • Præciseringer som følge af bemærkninger fra DN
  • Hensyn til forsvarets interesser ved planlægning for biogasanlæg og andre større tekniske anlæg
  • Opdateringer som følge af ny Bekendtgørelse om planlægning for lokalplanpligtige solcelleanlæg i det åbne land
  • Opdateringer som følge af ny Lov om statsligt udpegede energiparker

Administrationen anbefaler i øvrigt, at notatet anvendes som svar på de indkomne bemærkninger.

Miljøvurdering af planen
Der har været gennemført en miljøvurdering af planen. Der er derfor vedlagt et udkast til en sammenfattende redegørelse, som bl.a. beskriver, hvordan miljøhensyn er inddraget i planen, hvordan miljøvurderingen og de indkomne bemærkninger tages i betragtning, begrundelse for valg af alternativ samt hvordan kommunen vil overvåge de væsentligste indvirkninger på miljøet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven.
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM).
Bekendtgørelse om planlægning for lokalplanpligtige solcelleanlæg i det åbne land.

Bekendtgørelse om planlægning for lokalplanpligtige solcelleanlæg i det åbne land trådte i kraft den 1. juni 2024. Ifølge bekendtgørelsen skal Byrådet fastsætte retningslinjer for opstilling af lokalplanpligtige solcelleanlæg i det åbne land i henhold til bekendtgørelsen senest ved førstkommende revision af kommuneplanen. Dette sker ved vedtagelsen af Kommuneplantillæg nr. 46.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Revision af kommuneplanens retningslinjer for vedvarende energianlæg understøtter kommunens Klimaplan A for CO2-neutralitet og klimarobusthed. Herunder understøtter kommuneplanens retningslinjer særligt Klimaplans A's målsætninger for dels vedvarende energi med sigte på at skabe værdi for klimaet, borgerne og virksomhederne samt dels økonomisk-, klima- og miljømæssig bæredygtig fødevareproduktion, landbrug og arealanvendelse.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget samt Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at:

  1. Tillæg 46 til Kommuneplan 2021-2033 - Revision vedrørende bioenergi, vindmøller og andre vedvarende energikilder (solceller) vedtages endeligt med de ændringer, der fremgår af notatet med behandling af bemærkninger.
  2. Notat med behandling af bemærkninger godkendes og anvendes til besvarelse af bemærkningerne
  3. Den sammenfattende redegørelse færdiggøres på baggrund af vedtagelsen af planerne.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt med følgende ændringer: Bilag 4, Overblik over ændringer til Kommuneplantillæg nr. 46, Side 21, Generelle retningslinjer, hvor den eksisterende tekst bevares og side 29, Retningslinje 3, hvor teksten rettes til. 





Kopier link til punktet  -   Print

3: Prioritering af ansøgninger om vedvarende energianlæg

Sagsnr: 24-016093

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenen er en politisk drøftelse og prioritering af ansøgte områder til solceller og vindmøller i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Modtagne ansøgninger

Byrådet besluttede den 10. oktober 2023 at fastsætte en ansøgningsfrist for nye vedvarende energianlæg (VE-anlæg) i Ringkøbing-Skjern Kommune for at skabe mulighed for en samlet prioritering. Ansøgningsfristen var den 1. maj 2024.

Ved ansøgningsfristens udløb var der indkommet i alt 26 ansøgninger om VE-anlæg, samt én ansøgning efter ansøgningsfristen. Samlet set er der modtaget:

  • 16 ansøgninger om solcelleanlæg.
  • 3 ansøgninger om vindmølleanlæg.
  • 8 ansøgninger om både solcelleanlæg og vindmøller.

Samlet set er der ansøgt om:

  • I alt 5871,5 ha solceller med en samlet kapacitet på ca. 3615 MW
  • I alt 76 vindmøller med en samlet kapacitet på ca. 440 MW.

Ansøgningsmateriale for hvert projekt er vedlagt som bilag 1-27. Oversigtskort med alle ansøgte projekter er vedlagt som bilag 28. Derudover henvises til sologvind.rksk.dk, hvor der blandt andet er et kortværktøj, hvor alle ansøgte områder er vist.

Ansøgning om integreret energipark med Power-to-X (PtX)
Der er samtidig indkommet en ansøgning om at få udarbejdet lokalplan, der skal muliggøre etablering af et PtX-anlæg med en samlet kapacitet på 200 MW elektrolyse, beliggende ved Stovstrup øst for Tarm. Se bilag 29. Ansøgningen er et supplement til en række ansøgninger om solceller og vindmøller, som skal levere strøm til PtX-anlægget, hvormed ansøgningerne samlet set skaber en integreret energipark med PtX, vindmøller og solceller.

Som opfølgning på de modtagne ansøgninger har ansøger præciseret, at den planlægning ansøger ønsker igangsat nu, er følgende:

  1. Planlægning for PtX-anlæg i Stovstrup som ansøgt (200 MW)
  2. Planlægning for 200 MW vindanlæg på land
  3. Planlægning for 1.000 ha solcelleanlæg.

Derudover har ansøger ønsker om på et senere tidspunkt at få planlagt for 3.000 ha sol til brug for en udvidelse af PtX-anlægget i Stovstrup, som ansøger også ønsker forsynet med havvind. Se mere i bilag 30.

Ansøgningerne er en opfølgning på Byrådets behandling af konceptansøgning om Megaton energipark, bestående af:

  1. Et PtX-anlæg med en kapacitet på 2GW
  2. Områder til solceller med en produktion på 2GW, svarende til i alt 4000 hektar
  3. Områder til landvindmøller med en kapacitet på 200 MW, svarende til i alt cirka 30 landvindmøller
  4. Områder til havvindmøller med en kapacitet på 2 GW

Byrådet besluttede den 15. august 2023, at: ”planlægningen skal igangsættes på det nuværende vidensgrundlag, og at der tages konkret stilling til igangsætning af projektets delelementer, når der modtages ansøgning herom”.

Ansøgningerne er nu modtaget. Med nærværende dagsorden tages der stilling til indkomne ansøgninger om VE-anlæg. Ansøgning om udarbejdelse af plangrundlag for PtX-anlæg ved Stovstrup indgår i den løbende prioritering af lokalplansager. På nuværende tidspunkt har Teknik- og Miljøudvalget valgt at lade ansøgningen om PtX afvente, indtil Byrådet har prioriteret VE-projekterne.

Grundlag for prioritering af ansøgninger

Revision af kommuneplanens mål og retningslinjer
Der henvises til anden sag på nærværende dagsorden vedrørende endelig vedtagelse af Tillæg nr. 46 til Kommuneplan 2021-2025. Med Tillæg nr. 46 foretager Byrådet en revision af kommuneplanens mål og retningslinjer for VE-anlæg.

Af målsætningerne fremgår bl.a., at produktionen af vedvarende energi fra vindmøller og solcelleanlæg skal udnyttes effektivt og gerne lokalt via Power-to-X eller anden sektorkobling. Det er angivet, at dette kan udmøntes ved at give mulighed for følgende typer af energianlæg:

  • Én større energipark indeholdende vindmøller, solceller og Power-to-X anlæg (en energipark kan bestå af flere geografiske adskilte lokaliteter).
  • Udskiftning af eksisterende møller med nye og større møller i eksisterende udlagte vindmølleområder.
  • Mellemstore vindmøller og/eller solcelleanlæg til lokal forsyning af landsbyer, virksomheder og lignende.

Nye vedvarende energianlæg skal etableres i henhold til kommuneplanens retningslinjer. Retningslinjerne indeholder bl.a. hensyn, som skal tilgodeses, ved placering af nye anlæg. I alle projekter, skal der desuden være fokus på muligheder for multifunktionalitet, hvor vedvarende energianlæg kombineres med andre tiltag, herunder f.eks. udtagning af lavbundsjorde, øget biodiversitet, skovrejsning og rekreative tiltag.

Politiske signaler
Byrådet vedtog den 20. juni 2023 politiske signaler for opsætning af store VE-anlæg i Ringkøbing-Skjern Kommune. De fleste ansøgere har i ansøgningsmaterialet forholdt sig til de politiske signaler. De politiske signaler skal ses som et politisk supplement til den fysiske planlægning for vedvarende energianlæg. Derfor har administrationen heller ikke forholdt sig til hvorvidt ansøgningerne lever op til de politiske signaler. De politiske signaler er vedlagt som bilag 31.

Administrationens umiddelbare faglige vurderinger

Med udgangspunkt i kommuneplanens retningslinjer for vindmøller og solcelleanlæg jf. Kommuneplantillæg nr. 46 samt relevant lovgivning, har administrationen foretaget en umiddelbar faglig vurdering af de indkomne ansøgninger. På grund af omfanget af ansøgninger og valg af proces, har der ikke været afsat tid til at foretage nærmere besigtigelser, vurderinger og analyser af f.eks. naboforhold, miljøforhold, landskaber, infrastruktur eller naturforhold. Nedenstående anbefalinger bygger derfor udelukkende på umiddelbare administrative vurderinger.

For hvert ansøgt projekt har administrationen udarbejdet et fakta ark med oplysninger om:

  • Fakta om størrelser og forventet produktion
  • Oplysning om hvordan ansøger forventer at strømmen udnyttes, herunder om strømmen forventes afsat til PtX eller anden sektorkobling.
  • Administrationens umiddelbare faglige vurdering
  • Eventuelle bemærkninger vedrørende lavbund

Fakta ark er vedlagt som bilag 32.

Administrationens umiddelbare faglige vurderinger er angivet på fakta arket med en farve, en tekst samt et kort, der illustrerer de umiddelbare faglige vurderinger. Et kortfattet overblik over administrationens umiddelbare faglige vurdering af projekterne findes derfor i bilag 32Hvis ansøgningen indeholder både solceller og vindmøller er der foretaget en umiddelbar faglig vurdering af hver anlægstype særskilt. Projekterne er vurderet med følgende inddeling:

  • Grøn: Projektet vurderes egnet. Det vil sige, at planlægningen for projektet i store træk forventes at kunne gennemføres i overensstemmelse med lovgivning samt kommuneplanens retningslinjer, eventuelt med små tilpasninger.
  • Gul: Projektet vurderes måske egnet: Det vil sige, at det vil kræve en nærmere faglig vurdering og eventuelle tilpasninger af projektet, hvis planlægningen skal gennemføres i overensstemmelse med lovgivning samt kommuneplanens retningslinjer.
  • Rød: Projektet vurderes ikke egnet: Det vil sige, at det er administrationens umiddelbare vurdering, at projektet konflikter med lovgivning og/eller kommuneplanens retningslinjer. Planlægning for et projekt, der vurderes ikke egnet kan eventuelt forudsætte, at det planlægges som statslig energipark (se mere nedenfor).

Statslige energiparker
Det er administrationens vurdering, at enkelte af de ansøgte projekter kun kan gennemføres, hvis de udpeges som en statsligt udpeget energipark. Det drejer sig om projekter, der vurderes ikke egnet (røde) og muligvis projekter, der vurderes måske egnet (gule). Administrationen er i løbende dialog med Plan- og Landdistriktsstyrelsen om potentialerne for statslige energiparker i Ringkøbing-Skjern Kommune. Der henvises til anden sag på nærværende dagsorden vedrørende statslige energiparker.

Hvad er opgaven nu og hvordan prioriteres ansøgningerne?

Byrådet godkendte den 10. oktober 2023 princip for behandling af ansøgninger om VE-anlæg. Der har været afholdt et temamøde i Byrådet samt gennemført en bustur med besigtigelse af udvalgte ansøgte områder. Endeligt har der været afholdt et borgermøde med fokus på overordnet information og tidlig dialog.

For alle de ansøgte VE-anlæg gælder, at realisering  kræver udarbejdelse af et kommuneplantillæg og en lokalplan, der udlægger områder til teknisk formål (solcelleanlæg og/eller vindmølleanlæg) samt at der udarbejdes miljøvurdering. 

Af principbeskrivelsen fremgår, at der nu skal tages stilling til, om planlægningen for de ansøgte projekter skal igangsættes eller om der skal meddeles afslag til det ansøgte. Der er lagt op til, at der også kan tages stilling til, om der bør foretages tilpasninger af det ansøgte.

Det er administrationens vurdering, at vidensniveauet for nuværende er for lille til, at Byrådet kan træffe beslutning om på hvilke konkrete arealer, der skal igangsættes en egentlig planlægning for VE-anlæg (Lokalplan mv.). Dels har der ikke været tid til grundige faglige vurderinger og dels kan senere tilpasning af ansøgningerne give mulighed for mere lokal indflydelse på projekterne.

Med baggrund heri anbefaler administrationen, at Byrådet udvælger de ansøgninger, som Byrådet dels gerne vil have belyst mere detaljeret og dels vil have bearbejdet med lokal indflydelse med henblik at arbejde frem mod, at der senere tages politisk stilling til, om planlægningen for hvert af de udvalgte områder skal igangsættes. Administrationen anbefaler dermed, at Byrådet for nuværende udvælger et antal ansøgninger, som skal betragtes som bruttoområder og som i en bearbejdningsfase tilpasses og justeres i omfang og udformning. Ved den senere politiske stillingtagen til, om planlægningen for de bearbejde projekter skal igangsættes, har Byrådet derved mulighed for at reducere det samlede omfang af arealer, som skal indgå i VE-projekter på baggrund af resultatet af bearbejdningsfasen.

Se bilag 33 med forslag til principproces.


Administrativ anbefaling og indstillinger til prioritering af ansøgninger

Administrative anbefalinger til kategorisering af ansøgninger
Med baggrund i ovenstående anbefaler administrationen, at ansøgningerne inddeles i følgende 4 kategorier samt at ansøgningerne kategoriseres som følgende. Administrationens anbefalinger til kategorisering af de ansøgte projekter fremgår også af bilag 34. Heri er også angivet anbefalinger til hektarfordeling for de projekter som kun delvist indgår i en kategori.

Kategori 1: En gruppering af ansøgninger, som:

  1. kan indgå i én større energipark indeholdende vindmøller, solceller og Power-to-X anlæg
  2. i øvrigt understøtter Byrådets målsætninger om at produktionen af vedvarende energi skal udnyttes effektivt og gerne lokalt via Power-to-X eller anden sektorkobling.

Administrationen vurderer, at følgende projekter falder under kategori 1:

  • Nr. 1 Hoven (Strøm afsættes til elnettet. Min. 50% strømsalg til lokale virksomheder)
  • Nr. 3 Tim – kun solceller (Ønsker at etablere batterilager og PtX)
  • Nr. 6 Stovstrup – kun en mindre andel (indgå i én større energipark)
  • Nr. 7 Ådum (indgå i én større energipark)
  • Nr. 8 Vejlevej (indgå i én større energipark)
  • Nr. 9 Hemmet-Sdr. Vium – kun delvist (indgå i én større energipark)
  • Nr. 11 Vennervej (indgå i én større energipark)
  • Nr. 13 Nørhede-Hjortmose (indgå i én større energipark)
  • Nr. 14 Lyngsmose (indgå i én større energipark)
  • Nr. 18 Kjelstrup (Strøm afsættes til elnettet, PtX og gerne lokalt gennem PPA’er)
  • Nr. 25 Finderup (Strøm afsættes lokalt til Arla Foods i Nr. Vium)

Kategori 2: Ansøgninger om repowering af vindmøller.

Administrationen vurderer, at følgende projekter falder under kategori 2:

  • Nr. 17 Fjaldene – kun vindmøller
  • Nr. 20 Sdr. Vium vind
  • Nr. 24 Sdr. Vium sol og vind
  • Nr. 26 Vester Barde

Ved inddragelse af solceller og eventuelt udvidelse af områderne er der ikke tale om ren repowering, men administrationen anbefaler at repowering-kategorien gøres bred nok til at kunne rumme multifunktionalitet som f.eks. solceller ved repowering-projekter.

Kategori 3: Øvrige ansøgninger, som umiddelbart vurderes egnet eller måske egnet.

Administrationen vurderer, at følgende projekter falder under kategori 3:

  • Nr. 2 Lønborg Hede
  • Nr. 3 Heimdal
  • Nr. 4 Østergårde
  • Nr. 15 Stauning Lufthavn
  • Nr. 16 Kirsebærmose – kun vindmøller
  • Nr. 21 Skuldbøl
  • Nr. 23 Velling Mærsk
  • Nr. 27 Ganer Kær

Kategori 4: Ansøgninger, som umiddelbart vurderes ikke egnet.

Administrationen vurderer, at følgende projekter falder under kategori 4:

  • Nr. 3 Tim – vindmøller
  • Nr. 6 Stovstrup – kun en større andel
  • Nr. 9 Hemmet-Sdr. Vium – kun delvist
  • Nr. 10 Tændpibe
  • Nr. 12 Hanning
  • Nr. 16 Kirsebærmose – kun solceller
  • Nr. 17 Fjaldene – kun solceller - ansøgningen om solceller er trukket tilbage
  • Nr. 19 Sdr. Bork
  • Nr. 22 Skaven

Administrative anbefalinger til den videre proces

Kategori 1: Administrationen anbefaler, at ansøgninger med kategori 1 indgår i en bearbejdningsfase og tilpasses med henblik på en senere politisk stillingtagen til, om planlægningen skal igangsættes for de tilpassede projekter.

I administrationens anbefalinger til kategori 1 indgår samlet set ca. 2300 ha solceller samt 147,6 MW vindmøller som er ansøgt til at indgå i en integreret energipark med PtX ved Stovstrup. Derudover indgår der i kategori 1 i alt 299 ha solceller samt 14 MW vindmøller fra andre ansøgere.

Derved indgår der væsentligt flere ha solceller end de ønskede 1000 ha, mens der indgår færre vindmøller end de ønskede 200 MW. Administrationen anbefaler, at kategori 1-ansøgninger til en integreret energipark indgår i en bruttopulje, som i bearbejdningsfasen samlet set reduceres til cirka 1000 ha i en senere politisk stillingtagen til, om planlægningen skal igangsættes for de tilpassede projekter. Bearbejdningsfasen kan endvidere anvendes til at vurdere potentialet for hvor mange MW vindmøller, der kan indgå i projekterne.

Kategori 2: Ansøgninger med kategori 2 anbefales behandlet løbende og prioriteres i forhold til andre lokalplaner. Projekter i denne kategori skal ligeledes bearbejdes og tilpasses inden egentlig igangsætning af planlægningen for det tilpassede projekt. Såfremt et projekt med repowering af vindmøller også indeholder solceller, behandles hele projektet samlet under kategori 2.

Kategori 3: Sagsbehandlingen af ansøgninger med kategori 3 anbefales genoptaget, når planlægningen for kategori 1 og kategori 2 projekter er ”godt i gang”. Formentlig i 2026. Administrationen anbefaler i øvrigt, at såfremt der i denne periode modtages nye ansøgninger om VE-anlæg, skal disse som udgangspunkt afvente videre behandling sammen med kategori 3-ansøgninger.

Kategori 4: Det anbefales, at der meddeles afslag til ansøgninger med kategori 4 med hjemmel i Planlovens §12, stk. 1, hvoraf det fremgår, at kommunen alene er forpligtet til at fremme planlægning inden for kommuneplanens rammer. Det prioriteres, at afslag meddeles hurtigst muligt efter at Byrådet har truffet beslutning om ovenstående.

Proces og prioritering: Administrationen anbefaler endvidere, at når Byrådet har truffet beslutning om ovenstående, udarbejder administrationen et oplæg til en mere detaljeret procesplan med anbefalinger til den videre bearbejdningsproces samt prioritering af kategori 1 og kategori 2 projekter. Administrationen anbefaler, at Økonomiudvalget bemyndiges til at træffe beslutning herom på baggrund af anbefaling fra Teknik- og miljøudvalget. Da der foreløbigt kun har været tid til umiddelbare faglige vurderinger forventer administrationen, at der i procesplanen indarbejdes tid til detaljerede faglige vurderinger, således at administrationen kan komme med kvalificerede anbefalinger forud for bearbejdning af projekterne.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om planlægning
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
Lov om fremme af vedvarende energianlæg
Lov om statsligt udpegede energiparker

Økonomi

Som følge af ”lov om fremme af vedvarende energi” er opstillerne af vedvarende energianlæg pålagt at indbetale et beløb pr. opstillet MW til den kommune, hvori der opstilles VE-anlæg. Beløbet er 125.000 kroner pr. MW for solcelleanlæg og 313.000 pr. MW for landvindmøller.

Effektvurdering

Realiseringen af solcelleanlæg og vindmøller understøtter kommunens Klimaplan A for CO2-neutralitet og klimarobusthed. Herunder understøtter kommuneplanens retningslinjer særligt Klimaplans A's målsætninger for dels vedvarende energi med sigte på at skabe værdi for klimaet, borgerne og virksomhederne samt dels økonomisk-, klima- og miljømæssig bæredygtig fødevareproduktion, landbrug og arealanvendelse.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at beslutte at følge administrationens anbefalinger, som indgår i sagsfremstillingen under overskrifterne:

  1. Administrative anbefalinger til kategorisering af ansøgninger
  2. Administrative anbefalinger til den videre proces

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog en indledende drøftelse og afgav signaler til det videre arbejde. Sagen forelægges udvalget igen.

Ole Nyholm Knudsen og Rita Byskov rejste spørgsmålet om egen habilitet. Udvalget drøftede dette og besluttede, at hverken Ole Nyholm Knudsen eller Rita Byskov var inhabile.

Kopier link til punktet  -   Print

4: Mulige statslige energiparker i Ringkøbing-Skjern Kommune

Sagsnr: 23-021931

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenen er, at Byrådet tager stilling til eventuel tilbagemelding vedrørende nye indmeldte arealer til statslige energiparker i kommunen.

Baggrund
Ringkøbing-Skjern Kommune har den 16. januar 2024 taget stilling til, hvorvidt kommunen ønsker, at et areal ved Tændpibe kommer til at indgå som en statslig energipark. Byrådet besluttede at meddele til Plan- og landdistriktsstyrelsen, at Ringkøbing-Skjern Kommune ønsker at følge den proces, som byrådet allerede har igangsat for behandling af ansøgninger om vedvarende energianlæg i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Plan- og Landdistriktsstyrelsen har siden indkaldt og modtaget nye forslag til potentielle statslige energiparker. Styrelsen ønsker påny kommunens stillingtagen til konkrete arealer, som er indmeldt af en privat aktør. Det drejer sig om:

  • Dels et areal bestående af PtX anlæg ved Stovstrup samt et antal arealer med solceller og vindmøller flere steder i kommunen som en del af Megaton-projektet. I alt 3392 ha. (id 547)
  • Dels et areal til vindmøller i Skjern Enge, som overvejende matcher et areal i kommuneplanen, der er identificeret som muligt område til store testvindmøller (id 548)

Se vedlagte bilag.

Plan- og Landdistriktsstyrelsen ønsker en tilbagemelding i forhold til de nye indmeldte arealer, men har tilkendegivet, at Ringkøbing-Skjern Kommune kan vente med at give en tilbagemelding, indtil kommunen har afklaret, hvorvidt kommunen ønsker, at der skal arbejdes videre frem mod en planlægning for de indmeldte arealer.

Lovens krav til en statslig energipark er, at parken forventes at kunne rumme en årlig energiproduktion på mindst 100 Gwh fra sol- og/eller vindanlæg. Ministeren for byer og landdistrikter kan uanset kravet på 100 Gwh udpege et areal som energipark med henblik på at forbedre mulighederne for etablering af tilknyttede anlæg ved landanlæg til havvindmølleparker.

Administrativ anbefaling
Der henvises til anden sag på nærværende dagsorden, hvor Byrådet prioriterer indkomne ansøgninger om VE-anlæg i kommunen med ansøgningsfrist 1. maj 2024. Heraf fremgår, at det er administrationens vurdering, at enkelte af de ansøgte projekter kun kan gennemføres, hvis de udpeges som en statsligt udpeget energipark. Det drejer sig om projekter, der vurderes ikke egnet (røde) og muligvis projekter, der vurderes måske egnet (gule).

Administrationen lægger op til, at udvalgte ansøgninger skal indgå i en bearbejdningsfase, hvor projekterne tilpasses med henblik på en senere politisk beslutning om igangsætning af planlægning. Når byrådet til den tid tager stilling til de bearbejdede projekter, kan byrådet samtidigt tage stilling til, om dette skal ske som statslige energiparker. Plan- og Landdistriktsstyrelsen har anbefalet, at kommunen er konkret i forhold til hvilke områder, kommunen påtænker at planlægge for og dermed afventer en eventuel bearbejdning og indsnævring af områderne, før der gives en tilbagemelding.

Med baggrund heri anbefaler administrationen, at Ringkøbing-Skjern Kommune for nuværende orienterer Plan- og Landdistriktsstyrelsen om byrådets beslutninger om prioritering af de enkelte VE-ansøgninger, samt oplyser, at byrådet senere vil afklare et eventuelt ønske om at få udpeget statslige energiparker i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Det kan tilføjes, at Byrådet har en forventning om, at det indmeldte areal ved Stovstrup samt eventuelle andre ansøgninger, som kommer til at indgå i en integreret energipark, ønskes udpeget som statslig energipark på et senere tidspunkt i en reduceret størrelse.

Plan- og Landdistriktsstyrelsen har præciseret, at arealer til den samme statslige energipark skal ligge i umiddelbar nærhed af hinanden. Det forventes derfor, at et PtX-anlæg i Stovstrup alene kan realiseres som statslig energipark, hvis det understøttes af et solcelleanlæg ved Stovstrup. Det vil kræve et solcelleanlæg ved Stovstrup på mindst 135 ha for at opfylde 100 Gwh-kravet. Administrationen har i en anden sag på dagsordenen anbefalet at gå videre med en solcelleansøgning ved Stovstrup på ca. 200 ha.

I ansøgningsrunden 1. maj er der ikke indkommet en ansøgning om vindmøller i Skjern Enge. Administrationen anbefaler derfor, at Ringkøbing-Skjern Kommune meddeler Plan- og Landdistriktsstyrelsen, at kommunen ikke ønsker at området udlægges som statslig energipark. Plan- og Landdistriktsstyrelsen anmodes derfor om at lukke denne sag med nr. id 548.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om statsligt udpegede energiparker, lov nr. 614 bekendtgjort den 11. juni 2024 

Lov om statsligt udpegede energiparker giver bedre vilkår for etablering af energiparker på land med vindmøller og solcelleanlæg samt tilknyttede anlæg i form af PtX-anlæg og anden erhvervsmæssig bebyggelse.

Med loven er det muligt at prioritere opstilling af vindmøller, solcelleanlæg og tilknyttede anlæg, herunder PtX i forhold til andre interesser. Loven giver videre adgang til efter en konkret vurdering at dispensere fra visse beskyttelseshensyn i bl.a. naturbeskyttelsesloven, skovloven og museumsloven med henblik på realisering af en udpeget energipark. Loven giver også bedre muligheder for planlægning af vedvarende energi m.v. i kystnærhedszonen.

En statslig energipark kan bestå af flere arealer i kortere afstand fra hinanden. Der kan være tale om solceller og/eller vindmøller samt evt. andre anlæg, f.eks. et power-to-x anlæg. En statslig energipark skal som minimum præstere en energiproduktion på 100 GwH årligt. Et solcelleanlæg på 120-135 hektar producerer ca. 100 GwH årligt.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

En statslig udpegning som energipark kan understøtte kommunens udmøntningen af Klimaplan A og ambitionen om CO2-neutralitet i 2050.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget samt Økonomiudvalget anbefaler Byrådet:

  • at orientere Plan- og Landdistriktsstyrelsen om Byrådets beslutninger om prioritering af de enkelte VE-ansøgninger, samt oplyser, at kommunen senere vil afklare et eventuelt ønske om at få udpeget statslige energiparker i Ringkøbing-Skjern Kommune.
  • at Byrådet tilkendegiver, at der er en forventning om, at det indmeldte areal ved Stovstrup samt eventuelle andre ansøgninger, som kommer til at indgå i en integreret energipark, ønskes udpeget som statslig energipark på et senere tidspunkt i en reduceret størrelse.
  • at kommunen ikke ønsker at arealet ved Skjern Enge (Id 547) udlægges som statslig energipark.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget besluttede at udsætte sagen under henvisning til beslutningen i dagsordenen punkt 3.

Kopier link til punktet  -   Print

5: Anmodning om fælles planlægningsproces med Varde Kommune for vindmøller ved Malle og Kvong

Sagsnr: 24-008567

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenspunktet er at tage stilling til, om Ringkøbing-Skjern Kommune skal indgå i en fælles planlægning med Varde Kommune om et vedvarende energiprojekt mellem Malle og Kvong, hvoraf én mølle ud af 12 er ønsket placeret i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Baggrund
Varde Kommunes byråd traf den 9. januar 2024 beslutning om prioritering af planlægningen for vindmølle- og solcelleprojekter. Blandt de udvalgte projekter, hvor der er truffet beslutning om igangsætning af planlægning, er projekt nr. 22 mellem Malle og Kvong. Projektområdet ligger i den allernordligste del af Varde Kommune, og som det fremgår af ansøgningsmaterialet, ønskes en af projektets vindmøller opsat i Ringkøbing-Skjern Kommune. Referat fra Varde Kommunes byrådsmøde med ansøgningsmateriale for projektet mellem Malle og Kvong er vedlagt.

Varde Kommune har henvendt sig til Ringkøbing-Skjern Kommune med henblik på en koordinering af planprocessen på tværs af kommunegrænsen.

Projektet
Projektet består af 12 vindmøller, der opstilles på én lige række. Møllerne vil have en totalhøjde på 165-167,5 meter. Hver mølle vil have en effekt på 4,5-6,6 MW, svarende til en samlet effekt på 54-79,2 MW. Det forventes, at vindmøllerne samlet set vil kunne producere ca. 222-240 mio. kWh om året. Projektet omfatter desuden et ønske om et solcelleanlæg, der udelukkende placeres i Varde Kommune, med et samlet bruttoareal på ca. 200 ha.

Fordeling af roller mellem Varde Kommune og Ringkøbing-Skjern Kommune?
Hovedparten af projektet er beliggende i Varde Kommune. Det er Varde Kommune, der er myndighed herfor. Der er derfor Varde Kommune, som beslutter, om der skal gennemføres en planlægning for den del af projektet, som ligger i Varde Kommune.

Ringkøbing-Skjern Kommune er derudover såkaldt berørt myndighed for den del af projektet, der ligger i Varde Kommune. Det vil sige, at Ringkøbing-Skjern Kommune bliver hørt i de officielle høringer i processen og har mulighed for indflydelse på projektet, ved at komme med høringssvar. Der er også praksis for, at der på administrativt niveau er dialog om faglige forhold, f.eks. om valg af visualiseringspunkter, naturforhold mv., som kan have betydning for projektets endelige udformning.

På samme vis, er det Ringkøbing-Skjern Kommune, der er myndighed for den del af projekter, som ligger i Ringkøbing-Skjern Kommune. Det vil i dette tilfælde sige for den ene vindmølle. Det er derfor Ringkøbing-Skjern Kommune, som beslutter, om den del af projektet skal igangsættes og gennemføres og i så fald giver tilladelse til den ene vindmølle.

Administrationen har været i dialog med Varde Kommune om en eventuel fælles planproces for det samlede projekt. Det anbefales, at såfremt Ringkøbing-Skjern Kommune vælger at imødekomme ønsket om én vindmølle i Ringkøbing-Skjern Kommune, vil det være Varde Kommune, som er den ”udarbejdende” myndighed. Varde Kommune vil stå for at udarbejde fælles lokalplan samt fælles miljørapport. Ringkøbing-Skjern Kommune bidrager ved administrativ sparring samt udarbejdelse af kommuneplantillæg for den del af projektet, der ligger i Ringkøbing-Skjern Kommune. Sagen vil løbende skulle forelægges både byrådet i Varde Kommune og byrådet i Ringkøbing-Skjern Kommune, hvor planprocessen fordrer dette.   

Administrativ vurdering
Administrationen har foretaget en indledende vurdering af det ansøgte og sammenholdt placeringen med indkomne ansøgninger i Ringkøbing-Skjern Kommune. Det er administrationens vurdering, at der ikke er umiddelbare konflikter. Samspillet med andre vindmølleprojekter skal vurderes nærmere i en eventuel planproces. Dette uanset om den ene mølle i Ringkøbing-Skjern Kommune kommer til at indgå i projektet eller ej. Ligeledes skal påvirkning af naboer, natur, miljø og landskab belyses nærmere.

Videre proces
Varde Kommune har igangsat en undersøgelse af muligheden for planlægning for solcelleanlæg i tilknytning til vindmøllerne. Der har i den forbindelse været afholdt et borgermøde for naboer inden for 15 gange møllehøjde, herunder for naboer i Ringkøbing-Skjern Kommune. Se vedlagte invitation.

Varde Kommune ønsker at gennemføre en offentlig forhøring for det samlede projekt, hvorefter der tages stilling til muligheden for planlægning for solcelleanlæg. Hvis det skal være muligt at gennemføre en fælles planlægning, skal Ringkøbing-Skjern Kommune være indforstået med at prioritere sagen, så den følger Varde Kommunes tidsplan.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om planlægning
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
Bekendtgørelse om planlægning for og tilladelse til opstilling af vindmøller
Lov om fremme af vedvarende energianlæg

Økonomi

Som følge af ”lov om fremme af vedvarende energi” er opstillerne af vedvarende energianlæg pålagt at indbetale et beløb pr. opstillet MW til den kommune, hvori der opstilles VE-anlæg. Beløbet er 313.000 kr. pr. MW for landvindmøller.

Effektvurdering

Projektet vil kunne indgå i at indfri Byrådets vision om, at nedbringe CO2-udledning med 70 % i perioden 1990- 2030 og opnå CO2-neutralitet i 2050.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget anbefaler Byrådet,

  • at den ene vindmølle i projektet indgår i planlægningen
  • at planlægningen så vidt muligt følger processen i Varde Kommune.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

6: Offentliggørelse af planforslag for et område til boligformål ved Østervænget i Spjald

Sagsnr: 22-001141

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenen er, at forslag til lokalplan 505 for et område til boligformål ved Østervænget i Spjald, godkendes og sendes i offentlig høring.

Teknik- og Miljøudvalget godkendte den 7. februar 2023, at planlægningen for et område til boligformål ved Østervænget i Spjald kunne igangsættes for ansøgers regning og risiko.

Der er derfor udarbejdet forslag til en lokalplan, som udlægger et areal til boligformål, udearealer, parkering og vejanlæg.

 

Det nye plangrundlag

Formål

Lokalplanens formål er at sikre, at området giver mulighed for tæt-lav boligbebyggelse i form af en samlet bebyggelse med et ensartet udseende.

Områdets disponering og bebyggelse

Lokalplanområdet er beliggende i den sydøstlige del af Spjald by og fremstår i dag ubebygget. Om-rådet udgøres af et areal på ca. 4.350 m2.

Lokalplanområdet er afgrænset af boliger og bymæssig bebyggelse mod øst, vest og syd. Mod nord grænser området op mod en erhvervsvirksomhed, der anvender bygningerne til lager.

Vest for området løber kommunevejen Østervænget, hvorfra lokalplanområdet skal vejbetjenes.

                   

                     Lokalplanområdets afgrænsning

Lokalplanområdet må kun anvendes til boligformål i form af tæt-lav bebyggelse, samt dertilhørende ophold, vej- og parkeringsarealer samt affaldsstationer. Boliger må kun anvendes til helårsbeboelse og må ikke anvendes til ferieformål/ferieudlejningsboliger.

Lokalplanen muliggør et konkret boligprojekt bestående af 9 almene boliger. De 9 rækkehuse foreslås opdelt i 2 bebyggelser med henholdsvis 4 og 5 boliger i hver med private haver og fælles opholdsarealer. Bebyggelsesprocenten må ikke overstige 30%. Maksimal byggehøjde er 6,5 meter og må højst opføres i 1 etage.

Andre særlige forhold

Vejadgang til lokalplanområdet skal ske fra Østervænget. For at sikre oversigtsforholdene ved Østervænget, skal der tinglyses deklaration herom.

Miljøvurdering

Der er gennemført en miljøscreening af planforslaget. Konklusionen af screeningen er, at plan-forslaget ikke giver anledning til væsentlige indvirkninger på miljøet og derfor ikke er omfattet af kravet om miljøvurdering.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven.
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM).

Lokalplanen vurderes ukompliceret og er i overensstemmelse med kommuneplanen. Høringsperioden for planforslaget er derfor 4 uger.

Økonomi

Byrådet har på deres møde den 14. september 2021 godkendt, at der ydes grundkapitalindskud og garantistillelse til i alt 9 almene boliger på Østervænget 8 i Spjald med betingelse om, at der vedtages en ny lokalplan, der muliggør byggeriet.

Effektvurdering

Realiseringen af planen bidrager til at opfylde kommunens Plan- og Udviklingsstrategi og Bypolitikken, som bl.a. sigter på at skabe attraktive og varierende typer af boliger med understøttelse af sociale fællesskaber.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender, at:

  • Forslag til Lokalplan 505 for et område til bolig-anvendelse vedtages og fremlægges i offentlig høring i fire uger.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

7: Hermelinvej 15, Vostrup, 6880 Tarm - Ansøgning om flexboligtilladelse

Sagsnr: 24-014653

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenspunktet er en politisk stillingtagen til, om der skal meddeles flexboligtilladelse på Hermelinvej 15, Vostrup, 6880 Tarm.

Tilladelsen vil kræve en afvigelse fra eksisterende praksis, da boligen ikke har været anvendt til helårsbolig i minimum 2,5 år ud af de seneste 5 år.

Ansøgning

Ejendommen, der er beliggende i Skaven Strand, indeholdt frem til 2010 en surf-butik og bolig. I dag er ejendommen registreret som et fritliggende enfamiliehus, men anvendes alene til fritidsformål. Ejeren har d. 19. juni 2024 ansøgt om flexboligtilladelse på ejendommen.