Referat: 9. september 2025 kl. 13:00

LOK-1.8 Dækket Smed Sørensens Vej 1 Ringkøbing
Teknik- og Miljøudvalget

Deltagere

  • Rita Byskov
  • Niels Rasmussen
  • Irene Lund Pedersen
  • Hans Pedersen
  • Jørgen Byskov
  • Ole Nyholm Knudsen
  • Jens Jacob Østergaard

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte dagsordenen.

Fraværende
  • Jens Jacob Østergaard ()

Kopier link til punktet  -   Print

2: Deltagelse i EU-Life projekt om strandenge

Sagsnr: 25-018887

Sagsfremstilling

Udvalget bedes tage stilling til om Ringkøbing-Skjern Kommune skal deltage i ansøgning og projekt til bevarelse af strandenge, der er i risiko for oversvømmelse som følge af klimaændringer.

Naturstyrelsen har rettet henvendelse til kommunen for at høre om kommunen er interesseret i at være partner i et projekt med titlen LIFE CoastBio – Protecting Coastal Biodiversity at Rising Sea Level  på dansk LIFE CoastBio – Beskyttelse af kystnær biodiversitet ved stigende havniveau.

Naturstyrelsen er ved at udarbejde en såkaldt SNaP-projektansøgning (Strategic Nature Projects - EU).

De centrale målsætninger i projektet er at bevare og beskytte eksisterende naturtyper i kystzonen samt at demonstrere metoder til udvikling af nye kystnaturtyper i en fremtid med stigende havniveau som følge af klimaforandringer. Klimatilpasningen af kystnaturen skal understøtte den grønne omstilling som helhed, være langsigtet, og indsatser skal tage hensyn både til natur generelt, miljø, biodiversitet og samfundsværdier for at lykkes. Indsatsen kræver derfor et større tværgående samarbejde mellem forskellige aktører.

Projektet har derfor ud over Naturstyrelsen og Ringkøbing-Skjern Kommune også deltagelse af Mariagerfjord Kommune, Aalborg Kommune, Odense Kommune, Guldborgsund Kommune, Vordingborg Kommune, Kystdirektoratet og Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø (SGAV).

Da der er rigtig meget kystnatur i form af strandenge omkring kystlagunen Ringkøbing Fjord, vil det være interessant at have eksempler fra dette område med i projektet. Omkring Ringkøbing Fjord kan projektet og projektområdet/projektområderne bidrage ind i Natura2000 handleplanen og Grøn Trepart.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

EU finansierer som udgangspunkt Life projekter med 60 % af udgifterne, således at parterne selv skal finansiere 40 %.

I ansøgningen planægges med en samlet udgift på ca. 150 mio. kr. heraf 8,3 mio. kr. fra Ringkøbing-Skjern Kommune i en periode på 10 år. Kommunens egenfinansiering bliver med en 60 % EU finansiering 3,3 mio. kr. i den 10 årige periode.

Kommunens udgift bliver på den måde ca. 330.000 kr./år, som foreslås finansieret af anlægspuljen Naturområder.

Effektvurdering

Det forudses, at dele af kystnaturen i Danmark enten vil blive permanent oversvømmet fra havstigninger eller kraftigt reduceret, fordi naturen ikke har mulighed for at udvikle sig eller etablere sig højere oppe på land på grund af f.eks. diger.

Udvikling af nye "erstatningsstrandenge" kan blandt andet sættes i gang ved at skabe mere plads bagud i landet og f.eks. fjerne diger forskellige steder i landet. Det er afgørende at gennemføre de
forberedende tiltag i god tid, da udviklingen af gode levesteder og naturtyper er en langvarig proces.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender,

  1. at Ringkøbing-Skjern Kommune indgår i ansøgningen til projekt LIFE CoastBio – Protecting Coastal Biodiversity at Rising Sea Level med et budget på 8,3 mio. kr. i en 10-årig periode,
  2. at kommunens egenfinansiering på 3,3 mio. kr. i samme periode finansieret af anlægspuljen Naturområder.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Fraværende
  • Jens Jacob Østergaard ()

Kopier link til punktet  -   Print

3LUKKET PUNKT: Affaldsindsamling

Sagsnr: 25-018758

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

4: Fokuspunkter til udbud af tømning af affaldsbeholdere

Sagsnr: 25-005685

Sagsfremstilling

Tømning af affaldsbeholdere i kommunens husstandsordninger for rest/mad og genanvendelige affaldsfraktioner skal i udbud med driftsstart 1. november 2026.  

I processen med udarbejdelsen af udbuddet er der en række punkter, der skal træffes beslutning om.

Bæredygtighed

Alle renovationsbiler i det nuværende udbud kører på diesel.

For at bakke op om kommunens klimapolitik, bør der i det nye udbud stilles krav om renovationsbiler med nul-emissionsudledning.

På baggrund af kommunens geografi og den gennemførte markedsdialog i forbindelse med arbejdet med udbuddet vurderer administrationen, at et realistisk krav til brugen af renovationsbiler med nul-emissionsudledning vil være i størrelsesordenen 50 % af tømningerne, uden at det giver uhensigtsmæssige høje priser på tømningerne.

Det nye udbud vil give praktiske erfaringer med tømning udført af renovationsbiler med nul-emissionsudledning i kommunens geografi, som sammen med den fortsatte teknologiske udvikling af renovationsbilerne og ladeinfrastruktur sandsynligvis vil kunne bidrage til at skærpe kravet i efterfølgende udbud. 

Administrationen vurderer på baggrund af den gennemførte markedsdialog, at hvis det skal være muligt at bruge renovationsbiler med nul-emissionsudledning i sommerhusområderne, er det nødvendigt at sætte et højere maksimal krav til vægten af de små indsamlingskørertøjer end de 10 tons, der er i det nuværende udbud. Baseret på Varde Kommunes erfaringer med brug af eldrevne renovationsbiler i deres sommerhusområder, forventer administrationen ikke at et højere maksimal krav til vægten ved brug af nul-emissionsudledningsbiler vil give øget udfordringer i forhold til belastning af vejene og størrelsen af bilerne i forhold til i dag. 

Administrationen anbefaler derfor, at der i udbuddet stilles krav om brug af renovationsbiler med nul-emissionsudledning i størrelsesordenen 50% af tømningerne, og at der sættes et højere maksimalkrav til vægten af de små indsamlingskøretøjer hvis der bruges nul-emissionsudledningsbiler. 

Henteordning for tekstilaffald

Ringkøbing-Skjern Kommune indsamler pt. tekstilaffald på genbrugspladserne, men mangler at etablere en husstandsindsamling. En sådan husstandsindsamling skal med i det kommende udbud.

Teknik- og Miljøudvalget traf den 7. marts 2023 beslutning om en ordning for indsamling af tekstilaffald fra helårsboliger. Det blev her besluttet, at kommunen skal have en husstandsnær indsamling samme steder som glasbeholderne, som skal indsamles af renovationsbiler.

Efterfølgende blev der skabt usikkerhed omkring de fremtidige rammer for indsamlingsordningen for tekstilaffald, da EU i 2023 offentliggjorde deres forslag til ændring af affaldsdirektivet, som der siden er indgået aftale om i februar 2025. Aftalen indeholder krav om udvidet producentansvar for tekstiler.

Det er på nuværende tidspunkt uafklaret hvordan producentansvaret for tekstilaffald vil blive udformet: om alt lægges ud til varetagelse hos producenterne eller om indsamlingen lægges hos kommunerne ligesom i producentansvaret for emballageaffald.

Administrationen anbefaler derfor, at der i stedet for den tidligere besluttede husstandsnære indsamling for tekstiler for helårsboligerne, etableres en husstandsindsamling som både er enkel at udrulle og at tilbagerulle hvis nødvendigt samt har en begrænset etableringsomkostning. 

På baggrund af erfaringer fra andre kommuner og den gennemførte markedsdialog, anbefaler administrationen, at husstandsindsamlingen for tekstilaffald for helårsboliger udformes som:

  • Pose på låg, der kan placeres på både mad/rest-beholderen og beholderen til de genanvendelige affaldsfraktioner, og som indsamles af renovatøren.
  • Ved de fælles affaldsløsninger indsamles poserne på samme måde som miljøkasserne, der indsamles af Genbrug.
  • Der udleveres røde poser til tekstilaffaldet, så det er entydigt for renovatøren at posen skal indsamles.

Administrationen har lavet et overslag på de forventede etableringsomkostninger og årlige omkostninger for denne pose på låg ordning sammenlignet med den tidligere besluttede husstandsnære indsamlingsordning.

 

Pose på låg

Husstandsnær indsamling ved glasbeholderne

Etableringsomkostning

0 kr.

1,4 mio. kr.

Årlig tømningsomkostning

160.000 kr.

220.000 kr.

Det er forudsat, at beholderne i den husstandsnære indsamling har en tømme frekvens på 4 uger, og at der i pose på låg ordningen indsamles 10.000 poser pr. år.

Supplerende tømmefrekvens for ferieboliger

I forbindelse med det gennemførte servicetjek af gebyrsammensætningen for husholdningerne forud for beregning af renovationsgebyrerne for 2026 kunne administrationen konkludere, at det ved ferieboligerne er svært at sikre tilstrækkeligt kapacitet til de genanvendelige indsamlingsblandinger, når ferieboligerne bruges til udlejning.

Det er administrationens vurdering, at udfordringen med tilstrækkeligt kapacitet til de genanvendelige indsamlingsblandinger løses bedst og enklest ved at give ferieboligerne mulighed for 14 dags tømning udover den nuværende tømmefrekvens hver 3. uge. Altså en ordning tilsvarende rest/mad-ordningen hvor ferieboligerne også har to årlige tømmefrekvenser at vælge imellem.

Der ses ikke den samme udfordring for helårsboligerne med at sikre tilstrækkelig kapacitet indenfor de nuværende tømmefrekvenser og beholderstørrelse.

Administrationen anbefaler derfor, at der etableres 14. dags tømning for ferieboligerne for alle beholderstørrelserne i ordningen for de genanvendelige affaldsfraktioner, og at den træder i kraft pr. 1. januar 2027.

Der er kommet et ønske ind om at gøre det muligt for fælles affaldsløsninger ved ferieboliger løbende at kunne til- og afmelde hvilke affaldsbeholdere der ønskes tømt. Det er administrationen vurdering, at dette ikke er muligt, da det vurderes at være nødvendigt med et fast antal årlige tømninger i henteordningerne. Dels af hensyn til ressourcerne der skal bruges til kommunens administration af ordningerne, og dels af hensyn til renovatørens mulighed for at forudsige antal tømninger og planlægge tømmeruter og dermed renovatørens tømmepris. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Affaldsbekendtgørelsen

Affaldsaktørbekendtgørelsen

Økonomi

Affaldsområdet er et brugerfinansieret område. Alle besparelser og omkostninger vil derfor blive indregnet i gebyrerne.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at:

  1. Der i udbuddet for tømning af affaldsbeholdere stilles krav om brug af renovationsbiler med nul-emissionsudledning i størrelsesordenen 50% af tømningerne, og at der sættes et maksimalkrav til vægten af de små indsamlingskøretøjer der er højere end 10 ton, hvis der bruges nul-emissionsudledningsbiler.
  2. Indsamlingsordningen for tekstilaffald ved helårsboliger udformes som en pose på låg ordning, og der udleveres røde poser til tekstilaffaldet.
  3. Der etableres 14. dags tømning for ferieboligerne for alle beholderstørrelserne i ordningen for de genanvendelige affaldsfraktioner, og den træder i kraft pr. 1. januar 2027.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Fraværende
  • Jens Jacob Østergaard ()

Kopier link til punktet  -   Print

5: Samlet §24 udtalelse for udbygning af rute 15

Sagsnr: 24-000880

Sagsfremstilling

Vejdirektoratet har jf. §24 i vejloven ved brev af 18. august 2025 anmodet om kommunens udtalelse til vedlagte projektmarteriale. Der er tale den vestlige strækning, fra Ringkøbing til Videbæk, 

Den østlige strækning fra Videbæk til kommunegrænsen blev behandlet på Teknik- og Miljøudvalgets møde den 10. juni 2025, men Vejdirektoratet har arbejdet videre med denne strækning siden, og administrationen foreslår derfor, at der fremsendes et samlet høringssvar for hele strækningen. Nogen af bemærkningerne er således en gentagelse af høringssvaret for den østlige strækning. 

Administrationen vil på mødet gennemgå projektets status, herunder med fokus på de forhold og mangler, som tidligere har været i fokus.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

§24 i vejloven

Vejdirektoratet skal, inden de kan sende deres anlægsprojekt til kommissarius, og derved komme videre med ekspropriation og detailprojekt, have en udtalelse fra Ringkøbing-Skjern Kommunes kommunalbestyrelse.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at der fremsendes høringssvar til Vejdirektoratet i overensstemmelse med drøftelserne på mødet.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Fraværende
  • Jens Jacob Østergaard ()

Kopier link til punktet  -   Print

6: Disponering af planområde i det sydlige Nyhavn ved Søndervig

Sagsnr: 25-007607

Sagsfremstilling

Formålet med dagsorden er at træffe beslutning om vejadgang til og disponering af et nyt planområde i det sydlige Nyhavn, som grundlag for udarbejdelsen af en ny lokalplan, der blev igangsat af Teknik og Miljøudvalget den 1. april 2025.

Baggrund
I forbindelse med den politiske igangsættelse af lokalplanens udarbejdelse blev det beskrevet, at planlægningen kan bidrage til en trafikal aflastning af Søndervig bymidte, ved at et større udlejningsbureau, med nøgleudlevering til ca. 1.500 feriehuse, flytter deres aktiviteter ud i det sydlige Nyhavn. Med virksomhedens nye placering vil der, særligt på skiftedage, blive massiv trafik ind og ud af det sydlige Nyhavn. Derfor er det afgørende, at arealer og veje disponeres på en måde, der underbygger en sikker afvikling af trafikken til og fra området.

For at sikre en sikker, optimal og robust trafikafvikling til og fra Nyhavn, udlægger den gældende lokalplan 470 for Nyhavn en nordlig og en vestlig adgangsvej ind i til området. Den nordlige vej giver adgang til den nordlige halvdel af Nyhavn fra Søndervig Landevej. Den vestlige vej giver adgang til den sydlige halvdel af Nyhavn, fra Søndervig Klitvej. Antallet af vejadgange er fastlagt med udgangspunkt i Nyhavns størrelse og trafikken, som de kommende aktiviteter i området, vil skabe. De to adgangsveje sikrer, at aflastningen af Søndervig bymidte sammenholdt med de nye aktiviteter i Nyhavn ikke skaber trafikale problemer på vejene ind til Søndervig by. Se figur 1 herunder.

 

Figur 1: Den gældende lokalplan 470, adgangsveje og illustration af områdets disponering.

 

Det er ansøgers ønske, at den nye planlægning skal give mulighed for at etablere en særskilt vejadgang fra Søndervig Klitvej til det nye planområde(delområde 1), så der bliver to adgangsveje til det sydlige Nyhavn langs Søndervig Klitvej, som illustreret herunder på figur 2. Ansøger har fremsendt en skriftlig begrundelse hertil - se bilag 2.

 

Figur 2: Ansøgers ønske til disponering og særskilt vejadgang fra Søndervig Klitvej A-A.
Ansøgers skriftlige begrundelse er vedhæftet som bilag 2.

 



Trafiksikkerhed
Administrationen kan ikke anbefale særskilt vejadgang fra Søndervig Klitvej til det nye planområde, da en sådan vil forringe både trafiksikkerhed og fremkommelighed med baggrund i nedenstående:

Der gælder følgende for Søndervig Klitvej:

  • Søndervig Klitvej er en del af Kystvejen/Rute 181, som er en af kommunens mest trafikerede og uheldsbelastede strækninger. Trafikken på strækningen fordobles i sommerperioden.
  • Vejen er en klasse 1-vej og skal af trafiksikkerhedsmæssige hensyn have så få tilslutninger som muligt, og de nødvendige tilslutninger sikres med svingbaner.
  • Strækningen er kun ca. 600 m, og anbefalingen er at der er min. 1 km mellem tilslutninger i landzone. Den aktuelle strækning, hvor ny tilslutning ønskes ligger i landzone.
  • Politiet forventes ikke at godkende lavere tilladte hastighed på strækningen pga. vejens beliggenhed og udtryk.
  • Strækningen bruges af forskellige typer bilister med varierende kendskab til området; både gennemkørende, turister, sommerhusgæster og lokale. Forskellene i trafikanternes formål på vejen øger risikoen for uheld. Mange uheld på Rute 181 sker i usikrede tilslutninger.
  • Den ønskede vejadgang ligger kun 100 m fra planlagt adgang (lokalplan 470) og 150 m fra krydset mod Holmsland Klitvej. Afstanden er for kort til at etablere anbefalede svingbaner.
  • Søndervig Klitvej indgår i en større igangværende oplægning af mobiliteten i og omkring Søndervig by – både for bilister og cyklister - og det er vigtigt, at vi ikke ødelægger mulighederne for at optimere på trafiksikkerheden og trafikviklingen.

Fordele ved vejadgang som fastlagt i lokalplan 470:

  • Én tydelig vejadgang, som gør det nemt for alle bilister, også de ikke-stedkendte, at se hvor der skal drejes ind til området.
  • Mulighed for pylon ved sidevej (lokalplan 470), som sikrer tydelig vejvisning.
  • En trafiksikkerhedsmæssigt forsvarlig løsning, som kan dimensioneres korrekt ud fra de forventede spidsbelastninger uden at øge uheldsrisikoen og genere gennemkørende trafik unødigt.
  • Den i lokalplanen planlagte vejadgang kan dermed sagtens sikre den tilstrækkelige vejkapacitet til/fra hele planområdet og de øvrige aktiviteter i Nyhavn syd.

Administrationens vurdering og anbefaling
Såfremt der etableres endnu en overkørsel fra Søndervig Klitvej til det sydlige Nyhavn, vil det have konsekvenser for trafiksikkerheden og fremkommeligheden på Søndervig Klitvej - både for bilister og cyklister. Det er derfor administrationens vurdering, at vejstrukturen, som den er udlagt i lokalplan 470(vedtaget august 2023), bør fastholdes i den nye planlægning for den sydligste del af Nyhavn.
Administrationen anbefaler derfor, at én vejadgang til det nye planområde placeres mod nord - efter principperne i lokalplan 470 - som illustreret herunder på figur 3.

 

Figur 3: Administrationens forslag til disponering og vejadgang B-B. Den endelige disponering og placering af bebyggelsen i det nye planområde vil bl.a. afhænge af vejadgangens placering. 

 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven og vejreglerne

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Administrationens anbefalinger for fastholdelse af én adgangsvej følger Målsætning 1 i Mobilitetspolitikken 2023-2026 ”Vi vedligeholder og udbygger den trafikale infrastruktur i kommunen, så den lever op til behovet for både persontransport og erhvervstransport – og med fokus på bæredygtige løsninger.” samt herunder Mål 1F, som samlet handler om at styrke fremkommelighed for alle på kommunens veje samtidig med at farlig adfærd i trafikken mindske. Antallet af vejadgange i gældende Lokalplan 470 er fastlagt med udgangspunkt i Nyhavns størrelse og trafikken, som de kommende aktiviteter i området, vil skabe, så der sikres en trafiksikker, optimal og robust trafikafvikling til og fra Nyhavn for alle trafikanter.

Såfremt der etableres en ekstra adgangsvej til Nyhavn fra Søndervig Klitvej, vil det reducere trafiksikkerheden for både bilister og cyklister på strækningen.
En ekstra adgangsvej til Nyhavn vil ikke være en trafiksikkerhedsmæssig forsvarlig løsning, da svingbaner sandsynligvis ikke kan dimensioneres korrekt, hvilket vil øge uheldsrisikoen og genere gennemkørende trafik unødigt.

Såfremt der etableres nye og ikke planlagte adgangsveje til området er det ikke i tråd med de trafiksikre løsninger, der allerede er blevet planlagt på strækningen og vil også være i strid med den højnelse af trafiksikkerheden, som der sigtes efter på den øvrige del af kystvejen mod Hvide Sande.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender at:

  • vejstrukturen, udlagt i den gældende lokalplan nr. 470, fastholdes og benyttes som eneste adgangsvej til det nye planområde i det sydlige Nyhavn.

BilagBeslutning

Ole Nyholm Knudsen, Rita Byskov og Jørgen Byskov ønskede at imødekomme ansøgningen, således at den nye planlægning giver mulighed for at etablere en særskilt vejadgang fra Søndervig Klitvej til det nye planområde (delområde1).

Hans Pedersen, Niels Rasmussen og Irene Lund Pedersen ønskede at følge administrationens indstilling.

Fraværende
  • Jens Jacob Østergaard ()

Kopier link til punktet  -   Print

7: Endelig vedtagelse af plangrundlag for et erhvervsområde ved Fabriksvej i Hvide Sande

Sagsnr: 24-008450

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenen er, at Tillæg nr. 2 til Kommuneplan 2025-2037 og Lokalplan nr. 518 vedtages endeligt, samt at der besluttes at give projekttilladelse.

Byrådet besluttede d. 20. maj 2025, at vedtage Forslag til Tillæg nr. 61 til Kommuneplan 2021-2033 og Lokalplan nr. 518 med tilhørende miljørapporter, se vedlagt i bilag A og B.

Formålet med plangrundlaget er at muliggøre etableringen af en ny kaj - Nordvestkajen - som forlængelse af Vesthavnen. Kajen skal anvendes til godshåndtering og serviceopgaver til offshore vindmøller.

Det på kortet markerede areal er det område, som med kommuneplantillæg og lokalplan
rammelægges og overføres til byzone til erhvervsformål

Offentlig høring   Plangrundlaget og miljørapporten har været fremlagt i offentlig høring i perioden fra den 2. juni 2025 til den 11. august 2025. 

Miljøkonsekvensrapporten for projektet samt Ringkøbing-Skjern Kommunes udkast til projekttilladelse har samtidig været i offentlig høring. Trafikstyrelsen og Ringkøbing-Skjern Kommune har gennemført miljøvurderingen af projektet i en samlet myndighedsprocedure, hvor Trafikstyrelsen er myndighed vedrørende etablering af den nye kaj og for vanddelen af projektet (anlæg på søterritoriet), mens kommunen er myndighed for planlægningen samt anlæg og drift på land.                  Høringssvarene er opsummeret nedenfor: 

Indkomne høringssvar fra høring af planforslag og tilhørende miljørapport:

Der er i offentlighedsfasen modtaget i alt 5 høringssvar, hhv. fra en forening og berørte myndigheder, og de handler primært om: 

  1. Handelsforeningen i Hvide Sande vurderer, at projektet vil understøtte byens udvikling og erhvervsliv.
  2. Brand & Redning MidtVest har bemærkninger til Redningsberedskabets indsatsmuligheder.
  3. Ribe Stift peger på hensynet til kulturarvsværdier.
  4. Landbrugs- og Fiskeristyrelsen har ingen bemærkninger.
  5. Beredskabsstyrelsens Kontor for Sikre Farvande har ingen bemærkninger.

De indkomne bemærkninger og notat med administrationens forslag til svar er vedlagt som bilag F og G.

Indkomne høringssvar fra høring af miljøkonsekvensrapporten og udkast til projekttilladelse:

Der er i offentlighedsfasen modtaget i alt 6 høringssvar fra berørte myndigheder, og de handler primært om: 

  1. Geodatastyrelsen gør opmærksom på krav om landinspektør efter anlægsarbejdets afslutning, jf. Udstykningsloven.
  2. Kystdirektoratet påpeger, at flytningen af sand, ikke må hindre brugen af slusen.
  3. Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø påpeger kvælstofindsats i fjorden.
  4. Landbrugs- og Fiskeristyrelsen har ingen bemærkninger.

  5. Beredskabsstyrelsens Kontor for Sikre Farvande har ingen bemærkninger.

  6. Etablissement- og Terrænkommandoen, Forsvaret har ingen bemærkninger.

De indkomne bemærkninger og notat med Trafikstyrelsens og administrationens forslag til svar er vedlagt som bilag H og I.

Det er administrationens vurdering, at høringssvarenes indhold ikke giver anledning til ændringer i Kommuneplantillæg nr. 2, Lokalplan nr. 518 eller i projekttilladelsen.

Administrative ændringer

Kommuneplan                                                                                                        Kommuneplanen var under revision, da kommuneplantillægget blev udarbejdet. Derfor forholder tillægget sig både til Kommuneplan 2021-2033 og Kommuneplan 2025-2037. Den 20. maj 2025 vedtog Byrådet Kommuneplan 2025-2037.  Når tillægget bliver endeligt vedtaget, ændres nummeret fra kommuneplantillæg nr. 61 til kommuneplantillæg nr. 2, så det følger den nye kommuneplan. Som følge heraf konsekvensrettes plangrundlaget som en teknisk ændring.   

De tilrettede versioner af Kommuneplantillæg nr. 2 og Lokalplan nr. 518, kan ses i henholdsvis bilag K og L.

Miljøvurdering

Der har været gennemført en miljøvurdering af planerne (bilag C). Der er derfor vedlagt et udkast til en sammenfattende redegørelse, som beskriver, hvordan miljøhensyn er inddraget i planen samt hvordan miljøvurderingen og de indkomne bemærkninger tages i betragtning.

Der har desuden været gennemført en miljøkonsekvensvurdering af projektet (bilag D). Miljøkonsekvensrapporten og udkast til projekttilladelse (VVM-tilladelse) har været i offentlig høring.

På baggrund af miljøvurderingerne vurderes det, at projektet kun medfører små ændringer i
lokalområdet og de miljømæssige påvirkninger er få. Der er vurderet afværgetiltag for blandt andet
luft, vibrationer og klima, i det omfang det bliver aktuelt. Se miljørapporten for uddybning.  Administrationen anbefaler, at projekttilladelsen godkendes uden ændringer (bilag M).

Trafikstyrelsen udsteder en særskilt tilladelse til deres del af projektet, når plangrundlaget er godkendt.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven.
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM).

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Projektet styrker Hvide Sande Havns udvikling og bidrager til den grønne omstilling i energisektoren,
særligt i forhold til offshore industrien.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget samt Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at:

  1. Tillæg nr. 2 til Kommuneplan 2025-2037 og Lokalplan nr. 518 for et erhvervsområde ved Fabriksvej, Hvide Sande vedtages endeligt.
  2. Notat med behandling af høringssvar til planerne godkendes og anvendes til besvarelse af høringssvar.
  3. Notat med behandling af høringssvar til projektet godkendes og anvendes til besvarelse af høringssvar.

  4. Den sammenfattende redegørelse færdiggøres på baggrund af vedtagelsen af planerne.

  5. Der meddeles projekttilladelse (§25 tilladelse) til Ny Nordvest kaj på Fabriksvej i Hvide Sande.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Fraværende
  • Jens Jacob Østergaard ()

Kopier link til punktet  -   Print

8: Endelig vedtagelse af plangrundlag for et område til boligformål ved Brogårdsvej i Tarm

Sagsnr: 24-019685

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenen er, at lokalplan nr. 7 delvis aflyses og kommuneplantillæg nr. 1 vedtages endeligt.

Byrådet besluttede d. 20. maj 2025 at vedtage forslag til delvis aflysning af lokalplan nr. 7 og at vedtage forslag til kommuneplantillæg nr. 1 til kommuneplan 2025-2037.

Formål

At muliggøre en mere fleksibel anvendelse af området ved Brogårdsvej i Tarm til forskellige boligtyper:

  • Åben-lav (parcelhuse)
  • Tæt-lav og kompakt-lav (rækkehuse og mindre boliger)

Baggrund

Lokalplan 7 (1978) er ikke tidssvarende. Den nuværende kommuneplanramme udlægger området til tæt-lav bebyggelse. Begreberne tæt-lav og åben-lav har ændret betydning over tid, og den eksisterende bebyggelse passer ikke med de nuværende definitioner. Området fremstår som åben-lav (fritliggende huse med sammenbyggede garager), men blev i sin tid defineret som tæt-lav. Fremover ønskes mulighed for både åben-lav bebyggelse tæt på de eksisterende huse i området og mere kompakt byggeri i de ubebyggede områder mod nord. Det nuværende krav om sammenbyggede huse på små grunde har skabt administrative udfordringer, begrænset plads til veje og uderum og er ulig eksisterende byggeri. En delvis aflysning skal skabe mulighed for nye boligtyper og understøtte salg af kommunale grunde.

Med blå skravering er vist det nye kommuneplantillægs afgrænsning, som er identisk med den nuværende afgrænsning af lokalplan 7. Lokalplanområdet som administrationen foreslår ophævet og alene dækket af det nye kommuneplantillæg er markeret med sort stiplet linje.

 

Forslag til kommuneplanopdeling

  • Nordlig del (ny ramme 47bo122): Tæt-lav og kompakt-lav (200–300 m² grunde). Det vil kræve ny lokalplan, før området kan tages i anvendelse. Oversvømmelsesforhold skal indarbejdes i planlægning, og planlægningen afventer ekstern interesse.
  • Midterste del (ny ramme 47bo121): Åben-lav (min. 700 m² grunde, maks. bebyggelsesprocent 30).
  • Sydlig del (ramme 47bo034): Ændres ikke, da området er bebygget. Dvs. fortsat eksisterende lokalplan 7 og tæt-lav i kommuneplanrammen.

Planforslaget/Planforslagene, der er vedlagt i bilag 1, har været fremlagt i offentlig høring i perioden fra d. 23. juni til og med d. 21. juli 2025.

Resultat fra offentlighedsfasen

I forbindelse med indkaldelsen af idéer og forslag samt afgrænsningen af miljøvurderingens indhold er der modtaget respons fra Brand og Redning MidtVest (ingen bemærkninger), Ribe Stiftsøvrighed (ingen bemærkninger) og Ringkøbing- Skjern Forsyning.

Ringkøbing-Skjern Forsyningens bemærkninger handler om præcisering af befæstelsesgrader samt forslag om udlæg til separatkloakering grundet høj grundvandsstand. Da oplysninger om befæstelsesgrader allerede fremgår af Spildevandsplanen, og området i forvejen er udlagt til separatkloakering, vurderes det, at bemærkningerne ikke giver anledning til ændringer af kommuneplantillægget.

Miljøvurdering

Der er lavet en miljøscreening, som viser, at planerne ikke forventes at have væsentlig påvirkning på miljøet. Derfor skal der ikke laves en egentlig miljøvurdering.


Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om planlægning

Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Administrationen foreslår at muliggøre en differentieret bebyggelse i området for at styrke en mere fleksibel og attraktiv boligudvikling. Samtidig peger administrationen på, at en eventuel realisering af den nordlige del kræver private investorer og først foreslås prioriteret, når interessen opstår.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget beslutter, at:

  1. Tillæg 1 til Kommuneplan 2025-2037 vedtages endeligt
  2. Den delvise aflysning af Lokalplan nr. 7 vedtages endeligt
  3. Notat med behandling af høringssvar godkendes og anvendes til besvarelse af høringssvar

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Fraværende
  • Jens Jacob Østergaard ()

Kopier link til punktet  -   Print

9: Gensidig orientering

Sagsnr:

Sagsfremstilling

  • Gl. Havn i Ringkøbing
  • Gode råd til administrationen for at sikre en god start for et nyt politisk udvalg

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.

Der blev herudover orienteret om følgende:

  • Tang i Ringkøbing Fjord 
  • Henvendelse om skolekørsel, Spjald
  • Henvendelser vedrørende digitale skilte
  • Udskiftning af LED-belysning
  • Sætningsskade på vej i Vorgod-Barde

Fraværende
  • Jens Jacob Østergaard ()

Kopier link til punktet  -   Print

10: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Fraværende
  • Jens Jacob Østergaard ()
Kontaktoplysninger
Dette er logoet for Ringkøbing-Skjern Kommune
Land, By og Kultur
Smed Sørensens Vej 1
6950 Ringkøbing