Referat: 4. november 2025 kl. 13:00
Deltagere
- Ole Nyholm Knudsen
- Hans Pedersen
- Niels Rasmussen
- Irene Lund Pedersen
- Rita Byskov
- Jørgen Byskov
- Jens Jacob Østergaard
Referat
- Godkendelse af dagsorden
- Anmodning om behandling af sag vedr. Novej 41 i Heager – depot og knuseplads
- Grøn Trepart - Principvedtagelse af omlægningsplan for Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord
- Landzonetilladelse til gyllebeholder ved Fladhøjvej
- Prioritering af midler til følgeprojekter for udbygning af rute 15
- Privatisering af Skelbæk
- Forslag til ny delegationsplan for Ringkøbing-Skjern Kommune
- Gensidig orientering
- Underskriftsside
Kopier link til punktet - Print
1 : Godkendelse af dagsorden
Sagsnr:
BilagIngen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget godkendte dagsordenen.
Kopier link til punktet - Print
2 : Anmodning om behandling af sag vedr. Novej 41 i Heager – depot og knuseplads
Sagsnr: 24-027826
SagsfremstillingUdvalgsmedlem Niels Rasmussen anmoder om, at Teknik- og Miljøudvalget får en redegørelse af nedenstående punkter vedrørende depot- og knuseplads i No - Kingo.
- Varsling af naboerne. Hvor tidligt skal det ske? Er det 14 dage eller er det “i god tid”?
- Hvornår kan virksomheden opstarte driften igen?
- Skal støjvoldene være etableret, inden driften påbegyndes? Har de den rette højde med hensyn til støj, i forhold til den drift, der skal være efterfølgende? Er der lavet handleplaner for at undgå gener af naboerne?
- Bygninger til eventuel modtagelse af støberisand - er de gjort klar til modtagelsen?
- Hvilke aktiviteter hører under tilladelsen til de 3x10 dages nedknusning?
- Er der lavet aftaler eller særskilte notater, der falder uden for de regler, der gælder
Niels Rasmussen anmoder desuden om, at eventuelle fremtidige afvigelser fra aftalen mellem Kingo og kommunen skal forelægges og godkendes af udvalget.
Administrationen vil på mødet give redegørelse på punkterne 1-6. Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget behandler sagen.
BilagIngen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget behandlede sagen og besluttede, at udvalget fremover bliver orienteret løbende.
Kopier link til punktet - Print
3 : Grøn Trepart - Principvedtagelse af omlægningsplan for Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord
Sagsnr: 25-022910
SagsfremstillingJf. Rammeaftale mellem Ministeriet for Grøn Trepart og KL af 13. december 2024 skal kommunalbestyrelserne senest i december 2025 principvedtage omlægningsplanerne. Kommunalbestyrelsen skal med principvedtagelsen alene tilslutte at Ringkøbing-Skjern Kommune og Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord arbejder videre med projekterne i den dynamiske omlægningsplan, der foreligger på nuværende tidspunkt. Principvedtagelsen er derfor ikke bindende for de enkelte projekter, men er en tilkendegivelse fra kommunen om, at der arbejdes videre med omlægningsindsatsen ud fra de principper, som de lokale treparter har udarbejdet.
Indstilling
Administrationen indstiller at, Teknik- og Miljøudvalget samt Økonomiudvalget anbefaler, at byrådet principvedtager, at der arbejdes videre med de skitserede projekter i omlægningsplanen inden for kommunegrænsen.
Den lokale trepart
Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord og Ringkøbing-Skjern Kommune er forpligtet til løbende at opdatere omlægningsplanen, således at den altid anviser en realiserbar vej til indfrielse af målene. Målene er 1) reduktion af kvælstofudvaskningen med 725 tons kvælstof årligt i Ringkøbing-Skjern Kommune og 2) udtagning af 5.698 hektar kulstofrig lavbundsjord inklusive randarealer.
Omlægningsplanen
Omlægningsplanen består af projekter, som kan være på forskellige stadier – fra skitser til projekter, der har opnået tilsagn om tilskud til gennemførelse. Omlægningsprojekter som har fået forundersøgelsestilsagn, etableringstilsagn eller er anlagt, har i forskellig grad gennemgået den nødvendige lodsejerinddragelse og myndighedsbehandling, der gør, at projekternes placering er offentligt kendt. Anderledes forholder det sig med skitseprojekterne, som har undergået en lavere grad af lodsejer-, borger- og interessentinvolvering. Projekterne er indtegnet på baggrund af forslag fra lodsejerne i kommunen kombineret med en faglig vurdering af, hvor det er landskabeligt muligt at etablere kvælstofvådområder eller udtage kulstofrig tørvejord. Skitseprojekterne er ikke myndighedsbehandlet iht. gældende lovgivning. Dette sker først senere, efterhånden som projekterne konkretiseres og realiseres.
Omlægningsplanen, jf. bilag 1 viser hvilke projekter, der bidrager til en fuldt dækkende omlægningsplan for Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord. Styrelsen for Grøn Arealomlægning og Vandmiljø har verificeret omlægningsplanen.
Omlægningsplanen består af i alt 15.284 hektar i Ringkøbing-Skjern Kommune.
Kvælstofindsatser i omlægningsplanen
Ringkøbing-Skjern Kommune har identificeret 43 skitseprojekter, og 22 igangværende projekter med en samlet kvælstofreduktion på 917 tons jf. bilag 1.
Lavbundsindsatser i omlægningsplanen
Der er ikke lokale mål, men et samlet nationalt mål om at udtage 140.000 ha kulstofrige lavbundsjorde inkl. randarealer på landsplan frem mod 2030.
I omlægningsplanen er der indtegnet 4185 hektar tørvejord, svarende til 27% af hele omlægningsplanen. Dette er eksklusiv randarealer, som først kan estimeres præcist, efterhånden som projekterne realiseres.
Naturpotentialer i omlægningsplanen
Omlægningsplanen har et 95% overlap med Nationalt Center for Miljø og Energis kort ”Forslag til 30% beskyttede naturområder (DCE)”.
21% af arealerne i planen er eksisterende naturbeskyttede arealer. Her forventes det, at der allerede er relativt høje naturværdier.
60% af arealerne er produktionsjord i omdrift med meget lave naturværdier. På den baggrund forventer Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord, at Omlægningsplanen vil bidrage væsentligt til ny og bedre natur.
En robust plan
Erfaringen fra tidligere projekter af samme type har vist, at der vil være et frafald fra skitseprojektniveau og frem mod realisering. Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord har derfor valgt at udarbejde en omlægningsplan, som leverer på 20 pct. mere end indsatsbehovet. Dette er gjort for at reducere risikoen for at skulle genbesøge lodsejere og opstarte processen igen.
MARS - Multifunktionel Arealregistrering - der er den platform, der samler og understøtter alle indsatser på arealer, der er med til at realisere de nationale måler, anvender standardtal til beregning af projekternes effekt. Erfaringer fra tidligere vådområdeprojekter i oplandet til Ringkøbing Fjord har vist, at reduktionen af kvælstof pr. hektar kan være lavere end den i MARS beregnede værdi på 90 kg N/ha. Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord har derfor valgt at anbefale en omlægningsplan, med en forventet effekt på 60 kg N/ha. Dette er gjort for at reducere risikoen for at skulle genbesøge lodsejere og opstarte processen igen.
Lodsejerinvolvering
Kommunen har siden marts afholdt en række borger- og lodsejermøde om arealomlægningerne i den grønne trepart. Det har til disse møder været muligt at stille spørgsmål og bidrage med forslag til potentielle projekter. Der var god tilslutning og positiv interesse for sagen. Kommunen har også d. 9. oktober udsendt et brev via E-Boks til alle lodsejere med arealer i omlægningsplanen med yderligere information om den grønne trepart. Der er ydermere afholdt 1 informationsmøde og 3 ”åbne trepartskontorer” om omlægningsplanen, efter at lodsejerne er blevet kontaktet i E-boks.
Videre proces
Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord har besluttet, at de i 2026 vil:
- følge realiseringen af projekterne i Omlægningsplan 2025.
- drøfte indsatsen for at nå de nationale mål om rejsning af 250.000 ha skov inden 2045
Planlægning for Natur i 2026
Den Lokale Trepart vil i 2026 med hjælp fra kommunernes fagmedarbejdere undersøge og indtegne projekter der bidrager til målsætningen om 80.000 ha urørt skov og store sammenhængende naturområder. Ministeriet for Grøn Trepart har meddelt, at der vil blive vedtaget en lov om naturgenopretning i 2026. Omlægningsplanen vil blive opdateret på baggrund heraf, når mål og virkemidler for naturgenopretningsindsatsen er aftalt nationalt.
Det er frivilligt at deltage i projekterne i planen
Omlægningsplanen er dynamisk. Det vil sige, at den kan ændre sig. Nogle projekter kan falde fra, andre kan komme til.
Der kan komme ændringer af planen, hvis lodsejerne i et område, ikke ønsker at deltage i et omlægningsprojekt eller hvis tekniske forhold umuliggør et projekt.
Skitseprojekterne forpligter hverken lodsejere, kommune eller Naturstyrelsen til at gennemføre et projekt. Men det betyder, at lodsejerne senere vil blive kontakte, hvis der skal laves forundersøgelser til et konkret projekt.
Lodsejerne er ikke forpligtet på at gå med i forundersøgelsen. Vælger de at gå med i forundersøgelsen forpligter det dem heller ikke til at gå med i det endelige projekt, før der er underskrevet en aftale.
Det er frivilligt at byde ind med arealer til den grønne trepart.
Der er meget, der skal ske på samme tid, så Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord opfordrer til at udvise tålmodighed. Lodsejerne vil blive kontaktet, når kommunerne eller Naturstyrelsen er klar til at gå i gang med forundersøgelsen.
Hvis et skitseprojekt ikke kan realiseres, vil Den Lokale Trepart for Ringkøbing Fjord forsøge at finde andre muligheder for at nå målene i den Grønne Trepartsaftale. Der kan være skitseområder, som vi ikke arbejder videre med, i så fald vil lodsejerne så vidt muligt blive orienteret af kommunerne eller Naturstyrelsen.
Lovgrundlag og juridisk vurderingDen lokale organisering af omlægningsindsatsen er aftalebaseret og udmøntes ikke i love og bekendtgørelser.
- Rammeaftale mellem Ministeriet for Grøn Trepart og KL om kommunernes opgaver i omlægningsindsatsen i medfør af Aftale om et Grønt Danmark og Aftale om Implementering af et Grønt Danmark af 13. december 2024
- Aftale om et Grønt Danmark af 24. juni 2024. Aftale mellem regeringen, Landbrug & Fødevarer, Danmarks Naturfredningsforening, Fødevareforbundet NNF, Dansk Metal, Dansk Industri og Kommunernes Landsforening.
- Aftale om Implementering af et Grønt Danmark af 18. november 2024. Aftale mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti og Radikale Venstre.
Ingen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller at, Teknik- og Miljøudvalget samt Økonomiudvalget anbefaler, at byrådet principvedtager, at der arbejdes videre med de skitserede projekter i omlægningsplanen inden for kommunegrænsen.
Bilag- Bilag 1 Billede af Omlægningsplan 2025 for Ringkøbing-Skjern Kommune
- Bilag 2 Lodsejerbrev udsendt 9. oktober til alle lodsejere omfattet af Omlægningsplan 2025
Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.
Kopier link til punktet - Print
4 : Landzonetilladelse til gyllebeholder ved Fladhøjvej
Sagsnr: 24-015838
SagsfremstillingAnsøgning
Der er søgt om en landzonetilladelse til en gyllebeholder på matr.nr. 17 l, Hemmet Præstegård, Hemmet tilhørende en landbrugsejendom på Nordenåvej 1, 6893 Hemmet. Nordenåvej 1 er en landbrugsnoteret ejendom uden husdyrproduktion.
Den nye gyllebeholder kommer til at ligge i det åbne land uden tilknytning til de øvrige bygninger på Nordenåvej 1. Tanken placeres ved Fladhøjvej med ind- og udkørsel fra samme vej (se bilag 1).
Gyllebeholderen vil have en kapacitet på maks. 5.300 m3, og en højde på 10 meter inkl. teltoverdækning.
Gylletanken skal modtage afgasset gylle fra Natura Energy Hemmet A/S.
Til ejendommen på Nordenåvej 1 er der et jordtilliggende på 71,5 ha. Derudover driver ansøger i et selskab med anden landmand yderligere 896 ha tilhørende andre bygningsløse ejendomme og ejendomme med husdyrproduktion. (Se kort bilag 2)
Transport:
Ansøger oplyser, at der maksimalt vil være 151 til-og frakørsler med lastbil i forbindelse påfyldning. Ved udbringning vil antallet af transporter med traktor og gyllevogn, være maksimalt 212 transporter til og fra tanken.
Det er oplyst, at der på nuværende tidspunkt er kørsel med gylletransporter på Fladhøjvej ved udbringning i foråret. Der køres gylle ud til decentrale flytbare buffertanke. Ved at etablere en gylletank i området, vil transporterne kunne spredes hen over året. Transporterne vil foregå med lastbil og indenfor normal arbejdstid. Ved brug af decentrale buffertanke vil alt transport med gylle skulle foregå om foråret, og indenfor en kort tidsfrist, men lange kørselsdage til følge.
Alternativ placering:
Den ansøgte placering generer færrest nabobeboelser. (Bilag 4)
Administrationens bemærkninger til ansøgningen
Gyllebeholderen placeres på en landbrugsejendom med et samlet areal på 71,5 ha (se bilag 2), og er således ikke erhvervsmæssigt nødvendigt for den pågældende ejendom.
I forhold til bedriftens samlede tankkapacitet til driften af de 896 ha., mangler der 5.146 m3 – hvilket svarer meget godt til de røde, orange og blå marker (se bilag 2).Det vurderes således, at markdriften kan godtgøre opførelsen af en gyllebeholder på op til 5.300 m3.
Den ansøgte gyllebeholder kræver en landzonetilladelse efter planlovens §35, stk. 1.
Tanken ligger 210 meter fra den nærmeste nabo (Fladhøjvej 10) og overholder alle afstandskrav, herunder krav til vandløb. Det vurderes, at den nye beholder ikke vil medføre en væsentlig genepåvirkning af naboer, kategori 1-, 2- og 3-natur, landskabelige værdier eller kulturmiljøer.
Men landzonetilladelsen dispenseres der til at gyllebeholderen må placeres inden for skovbyggelinje. Tanken placeres 170 meter fra skovbrynet. (se bilag 3)
Nabo indsigelse
I forbindelse med nabohøring er der indkommet indsigelse fra ejere/beboer af Fladhøjvej 10. De er bekymrede for, at antallet af gylle transporter vil stige væsentligt, og dermed vil resultere i øgede gener med støv, rystelser der medfører skader på murværk og nedsat trafiksikkerhed for cyklister. (se bilag 5)
Administrationen bemærkninger til naboindsigelser
Der er lagt vægt på, at Fladhøjvej allerede i dag anvendes til kørsel med gylle, idet markarealerne allerede i dag tilføres husdyrgødning.
- Fladhøjvej er en kommunevej, og administrationen har ingen bemærkninger til placeringen i forhold til vejen.
- Værdiforringelse indgår ikke i vurderingen af landzoneloven.
- Tanken forsynes med teltoverdækning.
- Klagenævnsafgørelser viser, at nabohensyn er varetaget, når afstandskravene i Husdyrgødningsbekendtgørelsen overholdes.
Planlovens §35 stk. 1.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingEtableringen af gyllebeholdere til modtagelse af afgasset husdyrgødning i tilknytning til udspredningsarealer understøtter kommunens klimapolitik om reduceret transport og fuld udnyttelse af al gylle i biogasanlæg.
IndstillingAdministrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at der meddeles landzonetilladelse til den ansøgte gyllebeholder på den ansøgte placering med de vilkår, som er angivet i placeringstilladelsen.
Bilag- Bilag 1 oversigtskort, adgangsveje, nuværende kørselsveje fra biogasanlægget og beplantning
- Bilag 2 arealer i ansøgers markplan
- Bilag 3 beskyttelseslinjer
- Bilag 4 antal nabobeboelser indenfor 300 m ved 3 placerinsmuligheder
- Bilag 5 Naboindsigelse
- Bilag 6: Udkast - Landzonetilladelse Nordenåvej 1
Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.
Niels Rasmussen kunne ikke tilslutte sig flertallets beslutning.
Kopier link til punktet - Print
5 : Prioritering af midler til følgeprojekter for udbygning af rute 15
Sagsnr: 24-000880
SagsfremstillingPå baggrund af beslutninger truffet på Teknik- og Miljøudvalgets møde den 9. september 2025 blev Ringkøbing-Skjern Kommunes §24-høringssvar til det samlede projekt for udbygning af rute 15 sendt til Vejdirektoratet den 10. september. Høringssvaret er vedlagt som bilag.
Med denne sag ønskes Teknik- og Miljøudvalgets prioritering af de afsatte midler til rute 15, med henvisning til de projekter, der er beskrevet i høringssvaret.
I perioden efter fremsendelsen af høringssvaret for hele strækningen mellem Ringkøbing og Herning har der været politisk dialog med staten vedrørende de ønskede projekter.
Vejdirektoratet ser aktuelt på projektet vedrørende buslommer. Øvrige ønskede projekter forventes at skulle finansieres af kommunen.
Administrationen vil på mødet fremlægge et forslag til prioritering af de afsatte og reserverede 50 mio. kr. I prioriteringen vil der blive taget afsæt i politiske signaler og ønsker fra Teknik- og Miljøudvalget.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger
ØkonomiDer er afsat og reserveret 50 mio. kr. til følgeprojekter.
EffektvurderingProjektet lever op til mobilitetspolitikken og øger både fremkommelighed og trafiksikkerhed
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik og Miljøudvalget prioriterer de afsatte midler, og videresender sagen til Økonomiudvalget til godkendelse.
BilagBeslutningTeknik- og Miljøudvalget prioriterede de afsatte midler, jf. bilag og videresender sagen til Økonomiudvalget.
Hans Pedersen ønsker også at prioritere tunnel ved Nygade i Videbæk.
Kopier link til punktet - Print
6 : Privatisering af Skelbæk
Sagsnr: 22-006396
SagsfremstillingRingkøbing-Skjern Forsyning har i 2022 søgt Ringkøbing-Skjern Kommune om ændring af status for
kommunevandløbet Skelbæk til spildevandsteknisk anlæg i forbindelse med etablering af klimasikringsanlæg ved Skelbæk i Ringkøbing og kloakseparering i Ringkøbing.
Ringkøbing-Skjern Forsyning ønsker at overtage Skelbæk som spildevandsteknisk anlæg på strækningen fra station 530 ved Holmegårdsvej til station 2380 ved klimasikringsanlægget. Den opstrøms liggende strækning på 530 meter af Skelbæk, som hovedsageligt ligger i Alkær Lukke, er i samme forbindelse foreslået privatiseret, idet vandløbet har en begrænset naturmæssig værdi og ligger på kommunens jord. De nederste 315 meter fra klimasikringsanlægget ud til Vonå har større naturmæssig værdi. Denne strækning skal forblive som kommunevandløb.
Baggrunden for Forsyningens overtagelse af Skelbækken som spildevandsteknisk anlæg er, at der i forbindelse med kloakseparering i Ringkøbing primært mellem Herningvej og Nørredige opstod behov for etablering af regnvandsbassin. Da der er stærkt begrænset plads til bassin, blev løsningen, at Skelbæk kan fungere som bassin. Næsten samtidigt med dette separeringsarbejde blev klimasikringsarbejdet med slusen og pumpestationen ved festpladsen i Ringkøbing gennemført. Det er således en logisk følge af disse projekter, at Ringkøbing-Skjern Forsyning A/S får overdraget denne vandløbsstrækning som spildevandsteknisk anlæg.
Forslaget til privatisering har været i offentlig høring i perioden 27. februar 2023 - 24. april 2023, hvor der er indkommet indsigelse fra Danmarks Naturfredningsforening med følgende begrundelse:
"Danmarks Naturfredningsforening er bekymrede for, at privatisering af Skelbækken vil medføre forringelser af bækkens naturværdier og betydning for borgernes oplevelser og friluftsliv i det grønne bælte fra Alkjær Lukke til udløbet. Kommunen bedes bekræfte,
- at bækken fortsat vil være omfattet af naturbeskyttelseslovens §3 og
- at vedligeholdelsen af bækken vil blive gennemført som hidtil med respekt for bækkens dimensioner som angivet i det nuværende regulativ."
Forvaltningen har bekræftet, at Skelbæk fortsat er omfattet af naturbeskyttelseslovens §3 og der ikke må foretages en tilstandsændring i vandløbet. Herefter har Danmarks Naturfredningsforening ved mail af 29.10.2025 accepteret privatisering af Skelbæk.
Lovgrundlag og juridisk vurderingBekendtgørelse nr. 1393 af 21.6.2021 om spildevandstilladelser m.v. efter
miljøbeskyttelseslovens kapitel 3 og 4.
Bekendtgørelse nr. 1217 af 25.11.2019 lov om vandløb.
Bekendtgørelse nr. 838 af 27.6.2016 om klassifikation og registrering af vandløb.
Privatisering af vandløbet vil give en årlig besparelse på 16.000 kr.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget samt Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at Skelbæk i øverste 1985 meter privatiseres.
BilagBeslutningTeknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.
Kopier link til punktet - Print
7 : Forslag til ny delegationsplan for Ringkøbing-Skjern Kommune
Sagsnr: 25-000568
SagsfremstillingUdvalget skal tage stilling til ny delegationsplan for Ringkøbing-Skjern Kommune. Sagen behandles sideløbende i alle fagudvalg. Når udvalgene har behandlet sagen, skal den behandles i Økonomiudvalget og efterfølgende i Byrådet.
Ringkøbing-Skjern Kommune har siden 2021 haft en delegationsplan, der fastlægger, hvordan beslutningskompetencen kan fordeles mellem Byrådet, Økonomiudvalget, fagudvalg og administrationen. Planen er løbende blevet opdateret og godkendt af relevante fagudvalg og Byrådet. Den gældende delegationsplan er vedlagt (bilag 1).
Direktionen har iværksat en gennemgang af delegationsplanen med inddragelse af fagområder og direktører for at sikre, at planen er opdateret i forhold til gældende lovgivning og praksis. Gennemgangen har haft særligt fokus på borgmesterens beføjelser, effektivisering af beslutningsprocesser samt konsekvenser af ny lovgivning. Særligt fagområdet Land, by og kultur har foretaget en omfattende revidering af deres delegationsplan, som nu fremstår mere moderne. Der er en del ny lovgivning på vej indenfor især Sundheds- og omsorgsområdet samt Beskæftigelsesområdet. Her er der kun taget højde for kendte ændringer, og der kan efterfølgende blive behov for yderligere rettelser.
Svarene fra fag- og stabsområderne er indarbejdet i det vedlagte udkast til ny delegationsplan (bilag 2). Under udvalgsmødet vil de respektive fagchefer præsentere væsentlige ændringer inden for deres områder.
Den reviderede delegationsplan præsenteres for det nye byråd i forbindelse med onboardingprocessen.
Delegationsplanen beskriver, hvem der må træffe hvilke beslutninger. Hvis et udvalg ønsker at ændre på, hvilke beslutninger der kan delegeres til administrationen, skal Byrådet godkende ændringen. Byrådet kan dog beslutte, at udvalgene (Økonomiudvalget og de stående udvalg) bliver frit stillet til selv at bestemme, hvilke beslutninger de vil delegere videre til administrationen. Hvis Byrådet beslutter at give udvalgene denne frihed, kan udvalgene herefter selv vælge at delegere opgaver til administrationen inden for de områder, Byrådet har givet tilladelse til – uden at spørge Byrådet hver gang.
Administrationen foreslår, at udvalg, Økonomiudvalg og Byrådet drøfter og træffer beslutning om, hvorvidt udvalgene skal have denne adgang til frit selv at bestemme, hvilke beslutninger de vil delegere videre til administrationen.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingDen nye delegationsplan forventes at effektivisere sagsbehandlingen og aflaste Byråd og udvalg i sager, der med fordel kan afgøres på et lavere niveau.
IndstillingAdministrationen indstiller, at
- udvalget samt Økonomiudvalget anbefaler Byrådet at vedtage den nye delegationsplan.
- udvalget samt Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at et udvalg fremover skal have adgang til frit selv at bestemme, hvilke beslutninger udvalget vil delegere videre til administrationen, uden at dette behandles i Byrådet.
- Delegationsplan for Ringkøbing-Skjern Kommune.
- Udkast til ny delegationsplan for Ringkøbing-Skjern Kommune.
Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.
Kopier link til punktet - Print
8 : Gensidig orientering
Sagsnr:
SagsfremstillingIngen bemærkninger.
BilagIngen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.
Der blev herudover orienteret om følgende:
- Battericontainere og beredskab