Referat: 16. december 2025 kl. 13:00
Deltagere
- Irene Lund Pedersen
- Rita Byskov
- Niels Rasmussen
- Hans Pedersen
- Ole Nyholm Knudsen
- Jørgen Byskov
- Jens Jacob Østergaard
Referat
- Godkendelse af dagsorden
- Ekspropriationsbeslutning - cykelsti langs Skjernvej og Videbækvej mellem Sønderupvej og Hostedhøj
- Fiskerstræde 59, 6950 - Dispensation fra lokalplan til 12 m høj kran
- Kommunal medfinansiering af Kystbeskyttelse i Fællesaftalen Lodbjerg-Nymindegab
- Prioritering af lokalplaner og kommuneplantillæg
- Endelig vedtagelse af plangrundlag for et område til teknisk anlæg, renseanlæg, i Ringkøbing
- Anmodning om fornyet igangsætning af plangrundlag for et område til teknisk anlæg, biogasanlæg, ved Novej 16, Ringkøbing
- Forventning til budget 2026, Teknik- og Miljøudvalget
- Budgetopfølgning pr. 30. november 2025, Teknik- og Miljø
- Gensidig orientering
- Underskriftsside
Kopier link til punktet - Print
1 : Godkendelse af dagsorden
Sagsnr:
BilagIngen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget godkendte dagsordenen.
Kopier link til punktet - Print
2 LUKKET PUNKT: Ekspropriationsbeslutning - cykelsti langs Skjernvej og Videbækvej mellem Sønderupvej og Hostedhøj
Sagsnr: 24-027057
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.
Kopier link til punktet - Print
3 : Fiskerstræde 59, 6950 - Dispensation fra lokalplan til 12 m høj kran
Sagsnr: 25-010944
SagsfremstillingTeknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om der kan meddeles dispensation fra Lokalplan 01.110 i forbindelse med ansøgning om byggetilladelse til opførelse af 12 meter høj havnekran på Ringkøbing Havn.
Ansøgning
Administrationen har modtaget en byggeansøgning vedrørende opførelse af en 12 meter høj havnekran på Ringkøbing Havn, som skal anvendes til at løfte både i og op af vandet. Den ansøgte havnekran er placeret i delområde V i Lokalplan 01.110, der er udlagt til offentlige formål (lystbådehavn og fiskerihavn, samt til bådoplag og bygninger tilknyttet lystbådehavnen og redskabsbygninger til erhvervs- og fritidsfiskere).
Der er i ansøgningen søgt dispensation fra lokalplanens § 6.24 til opførelse af den 12 meter høje havnekran. Se vedlagte tegninger af kranen (bilag 1). I bilag 2 er der visualiseringer af kranen set fra forskellige punkter omkring havnen.
Lokalplanen angiver i § 6.24, at intet punkt af en bygnings ydervæg eller tagflade må være hævet mere end 6,5 meter over det omgivende terræn, målt efter bygningsreglementets regler (BR95 eller senere). Havnekranens højde på 12 meter vurderes derfor at kræve dispensation fra lokalplanen.
Ansøger redegør for, at den valgte placering er vurderet som den mest optimale på baggrund af forhold som tilstrækkelig vanddybde, minimal bølgeuro, placering tæt på bådopbevaringen, gode forhold for bådehåndtering og mulighed for etablering af vaskeplads. Hele ansøgers begrundelse for placering af kranen er vedlagt på bilag 3.
Administrationens vurdering
Administrationen vurderer, at en kran til at løfte både i og op af vandet naturligt hører til de aktiviteter, der foregår i en lystbådehavn som Ringkøbing Havn. En havnekran med en højde på 12 meter vurderes derfor som hensigtsmæssig i forhold til anvendelsen som havnekran.
Administrationen vurderer, at bestemmelsen i lokalplanen om en maksimal bygningshøjde på 6,5 meter har til formål at undgå bebyggelse, der visuelt skærmer mellem byen og fjorden. Det vurderes, at den ansøgte kran ikke vil have en afskærmende effekt, men den vil dog være visuelt fremtrædende set fra visse områder omkring havnen.
Kranen vil blandt andet være synlig set fra V Strandgade som, historisk set, er købstadens primære forbindelse mellem fjorden og torvet i den gamle bymidte. Slots- og Kulturstyrelsen vil muligvis snart udpege netop Ringkøbing bymidte som særligt bevaringsværdigt kulturmiljø af national interesse, herunder forbindelsen mellem fjorden og torvet.
Administrationen vurderer dog, at havnekranen på trods af størrelsen ikke vil være i strid med bevaringen af det kommende kulturmiljø. Dels fordi kranen er placeret bag et masteskur(opført i 1983), som i forvejen blokerer for udsynet til fjorden og dels fordi kranen vurderes som værende hjemmehørende inventar på en lystbådehavn, der ikke er i strid med kulturmiljøets bevaringsværdier.
Kommunen optræder i denne sag både som ejer (ansøger/bygherre) og myndighed, og der er derfor tale om myndighedsinhabilitet.
Høring af naboer og bevaringsforeningen
Det ansøgte er i naboorientering ved naboer og nærliggende ejendomme som grænser op til havneområdet. Fristen for tilbagemeldinger i forbindelse med naboorienteringen er den 12. december 2025.
Der er her foreløbigt kommet én indsigelse som vedrører bekymringer omkring kranens størrelse, visuelle udtryk og forstyrrelse af udsigt.
Bevaringsforeningen er også meldt tilbage med deres bemærkning til det ansøgte.
Indsigelsen fra naboorientering og bemærkning fra bevaringsforeningen er vedlagt som bilag 4.
Ansøgers bemærkninger til indsigelser er vedlagt som bilag 5.
Lovgrundlag og juridisk vurderingPlanlovens § 19 stk. 1)
Kommunalbestyrelsen kan dispensere fra bestemmelser i en lokalplan eller en plan mv., der er opretholdt efter § 68, stk. 2, hvis dispensationen ikke er i strid med principperne i planen, eller tidsbegrænses til maksimalt 3 år
IndstillingAdministrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at der meddeles dispensation fra lokalplanen til det ansøgte.
Bilag- Bilag 1 - Placering og tegning af kran
- Bilag 2 - Visualiseringer af kran
- Bilag 3 - Ansøgers begrundelse for placering af kran
- Bilag 4 - Indsigelser i forbindelse med høring
- Bilag 5 - Ansøger svar til indsigelser/bemærkninger
Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.
Kopier link til punktet - Print
4 : Kommunal medfinansiering af Kystbeskyttelse i Fællesaftalen Lodbjerg-Nymindegab
Sagsnr: 25-025465
SagsfremstillingByrådet anmodes om at godkende aftale om Kommunal medfinansiering af Kystbeskyttelse i Fællesaftalen fra Lodbjerg til Nymindegab samt fordelingen mellem kommunerne.
Siden 1983 har Ringkøbing-Skjern, Holstebro, Lemvig og Thisted kommuner samarbejdet med Kystdirektoratet om kystbeskyttelse af strækningen fra Nymindegab til Lodbjerg. Den nuværende aftale udløber med udgangen af i år.
Administrationen fra de fire kommuner har forhandlet med Staten om den nye aftale, som nu fremlægges til godkendelse.
Udgangspunktet for aftalerne har været at opretholde den nuværende kystlinje således at strækningen kan modstå en såkaldt 100-års hændelse. På grund af de begrænsede midler har det været nødvendigt at acceptere tilbagetrækning af kystlinjen i et vist omfang på udvalgte strækninger. Som udgangspunkt er det de lodsejere, der har gavn af kystsikring, som betaler for dette. Derfor har Fællesaftalen stor bevågenhed, og er i konkurrence med alle de områder i landet, hvor man ønsker statslige tilskud til kystsikring.
De fire kommuner har også genforhandlet den interne udgiftsfordeling kommunerne imellem. Resultatet af disse forhandlinger ses i afsnittet Økonomi i denne dagsorden.
Miljø- og Ligestillingsministeriet har efter drøftelserne med Ringkøbing-Skjern, Holstebro, Lemvig og Thisted kommuner fremsendt nedenstående aftale om kommunernes medfinansiering af fællesaftalen Lodbjerg-Nymindegab for perioden 2026-2029.
Med en årlig udgift på 323,9 mio. kr., bliver den samlede udgift til kystsikringen 1.295,6 mio. kr. i den fireårig periode. Udgiften foreslås fordelt, således at den statslige andel til sandfodring på strækningen Lodbjerg-Nymindegab bliver 1,166 mia. kr. og at kommunernes andel er 129,6 mio. kr. Det svarer til at den kommunale medfinansieringsgrad bliver 10 % for den 4-årige aftaleperiode.
På dette beregningsgrundlag er det Miljø- og Ligestillingsministeriets vurdering, at målsætningen om en standsning af kystens tilbagerykning vil kunne opfyldes, og at sikkerheden mod en 100-års hændelse vil kunne opretholdes med den skitserede aftale.
De økonomiske konsekvenser af aftalen for kommunerne er beskrevet i denne dagsordens afsnit om økonomi.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger
ØkonomiForslaget er, at kommunernes bidrag fastholdes på 10 % af det samlede beløb på 1.295,6 mio. kr. svarende til 129,56 mio. kr. for perioden 2026-2029
I den seneste aftaleperiode 2020-2025 har kommunernes interne fordeling været:
Lemvig 34,6%
Holstebro 14,6%
RKSK 40,2%
Thisted 10,6%
Det foreslås, at denne fordeling imellem kommunerne fastholdes i den kommende aftaleperiode.
I det fremsendte forslag til den kommunale medfinansiering af Fællesaftalen Lodbjerg-Nymindegab bliver den samlede udgift for Ringkøbing-Skjern Kommune således 13,03 mio. kr. pr. år i årene 2026 til 2029.
I forbindelse med budgetlægningen for 2026 blev denne stigning forudset, således af der på budget 2026 i Ringkøbing-Skjern Kommune er afsat 13,73 mio. kr.
EffektvurderingPå det foreliggende beregningsgrundlag er det Miljø- og Fødevareministeriets vurdering, at målsætningen om en standsning af kystens tilbagerykning vil kunne opfyldes, og at sikkerheden mod en 100-års hændelse vil kunne opretholdes med den skitserede aftale.
Kystsikringen indgår som en forudsætning for kommunens klimapolitik.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget anbefaler, at Byrådet godkender den fremsendte aftale med staten og den interne udgiftsfordeling de fire kommuner imellem som beskrevet i afsnittet Økonomi i nærværende dagsordenspunkt.
Bilag- Lodbjerg-Nymindegab Bilag til Fællesaftale 2026-29_ny
- Ringkøbing-Skjern Kommune aftalebrev fællesaftale Lodbjerg-Nymindegab_ny
Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.
Kopier link til punktet - Print
5 : Prioritering af lokalplaner og kommuneplantillæg
Sagsnr: 22-016291
SagsfremstillingLokalplanlisten fremsendes med henblik på politisk prioritering.
Lokalplanlisten er blevet ajourført siden sidste politiske prioritering, som skete i udvalget den 25. november 2025.
Sagen sættes på nu igen, da to nye sager indstilles til at få prioritet 1, hvilket vil sige, at administrationen med det samme sætter ressourcer af til at arbejde med sagen. Den ene nye sag omhandler fornyet planlægning for biogasanlæg ved No i forlængelse af, at Byrådet netop her i december har besluttet at genoptage sagen og dermed genoptage planlægningen fra start.
Derudover har kommunen siden sidste prioritering modtaget tre nye ønsker til planlægning:
Eksterne ansøgninger
1) Kommunen har modtaget en ansøgning om planlægning for hotel-/ferielejligheder på Rødspættevej i Hvide Sande.
Administrativt foreslåede plansager
1) Kommunens har behov for at planlægge for at kunne ændre anvendelsen af den tidligere børnehave i Tim til hjemmeplejeenhed. De nye funktioner omfatter hjemmeplejekontorer, depot, to klinikker samt personalefaciliteter.
2) Kommunen har behov for at planlægge for permanent at kunne omdanne det tidligere plejehjem i Kloster til fritids- og aflastningstilbud til børn og unge.
Administrationen arbejder aktuelt med 27 igangværende plansager, samt administrativt arbejde relateret til vedvarende energiprojekter både i bearbejdning og opstart.
Siden sidste prioritering i slutningen af november er det alene planlægning for børnehave i Lyne, som opstartet.
Inden for de kommende tre måneder forventer administrationen, at der kan opstartes yderligere et par nye sager. Derfor er der behov for en politisk beslutning om, hvordan de nye sager skal prioriteres.
Prioriteringsprincipper:
Der sondres mellem disse prioriteringskategorier:
- Haster: Undtagelsesvis kategoriseres en plan som en haster. Arbejdes med kontinuerligt og har fortrinsret fremfor andre plansager. Der kan eventuelt udarbejdes tidsplan med ekstraordinære politiske møder.
- 1. prioritet - igangværende: Arbejdes med kontinuerligt fra administrationens side.
- 2. prioritet - kommende: Behandles pt. ikke, men er de næste i rækken, som administrationen løbende igangsætter arbejdet med, når der er ledige ressourcer.
- 3. prioritet - afventende: Sager som er nedprioriteret pt. og afventer enten ressourcer, ansøgers tilbagemelding eller afventer noget tredje.
Opmærksomhedspunkt
Hvis der fra politisk side er et ønske om at opprioritere en sag, er det nødvendigt at anden/andre sager nedprioriteres af hensyn til arbejdsbyrden i administrationen.
Prioritering af en sag beror på flere faktorer, foruden de tilfælde, hvor kommunen har lokalplanpligt:
- Ansøgningstidspunktet
- Politiske signaler, herunder sagens betydning for udvikling af kommunen
- Ledige medarbejderressourcer
Administrationens forslag til nye prioriteter
Haster
Administrationen anbefaler ikke, at nogen af de nye ansøgninger bør være hastesager.
1. prioritet igangværende
Administrationen lægger op til, at to planlægninger får prioritet 1. Det drejer sig dels om planlægning for biogasanlæg ved No, da ansøgningen er indsendt tilbage i august 2022. Det drejer sig endvidere om planlægning for omdannelse fra børnehave til hjemmeplejeenhed i Tim som følge af, at Ejendomscenteret vurderer, at denne sag blandt de øvrige sager fra Ejendomscenteret har højest prioritet for kommunen.
I øvrigt behandles planlægningsforespørgsler løbende med henblik på eventuel ansøgning. Der bruges en del ressourcer på behandling af forespørgsler.
2. prioritet kommende
Administrationen lægger op til, at to planlægninger får prioritet 2. Det drejer sig dels om planlægning for fritids- og aflastningstilbud i Kloster. Det drejer sig endvidere om planlægning for hotel-/ferielejligheder i Hvide Sande.
3. prioritet afventende
Administrationen anbefaler, at ingen nye sager får prioritet 3.
Under prioritet 3 er der 7 kommunale planer, der afventer ressourcer eller afventer andet. For et par af de kommunale planer gælder, at planerne først skal gennemgås og suppleres/ erstattes af mere opdaterede initiativer. 6 sol-/vindmølleprojekter afventer fornyet politisk prioritering i forsommeren 2026. Derudover afventer en enkel ekstern ansøgninger fra sidste prioritering ressourcer.
Andre ressourcekrævende arbejdsområder og opgaver i planafdelingen:
- Byggemodning og jordforsyning
- Matrikulære sager og § 42 påtegninger
- Bygningsforbedringssager
- Campingsager
- Stillingstagen til diverse høringer og lignende
- Varmeprojekter
- Forespørgsler
- Opstart af Planstrategi 2026
- Planarbejde relateret til Grøn Trepart
Ifølge Planloven har kommunen en lokalplanpligt. Det vil sige, at kommunen har pligt til snarest at udarbejde en lokalplan, når et ansøgt projekt er i overensstemmelse med kommuneplanen og uden en gældende lokalplan passende med kommuneplansrammen.
Med ordet "snarest" menes, at Byrådet, så hurtigt det er muligt, skal tage initiativ til at udarbejde
et lokalplanforslag, og senest 1 år efter modtagelse af ansøgningen have offentliggjort et
lokalplanforslag.
Planloven giver kommunen adgang til at anmode ansøger om at være behjælpelig med udarbejdelse af forslag til lokalplanen, når kommunen har lokalplanpligt.
Det skal bemærkes, at mange lokalplaner kræver udarbejdelse af et kommuneplantillæg, og
derfor ikke er omfattet af ovennævnte forpligtigelse.
Har kommunen ikke pligt til at udarbejde lokalplanen beror det på en frivillig aftale mellem ansøger og kommunen, at ansøger er behjælpelig med udarbejdelse af plangrundlaget.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget drøfter og godkender lokalplanprioriteringsliste december 2025.
BilagBeslutningEt flertal i Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.
Niels Rasmusen kunne ikke tilslutte sig flertallets beslutning vedr. No biogas.
Kopier link til punktet - Print
6 : Endelig vedtagelse af plangrundlag for et område til teknisk anlæg, renseanlæg, i Ringkøbing
Sagsnr: 24-009220
SagsfremstillingFormålet med dagsordenen er, at Lokalplan nr. 520 og Tillæg nr. 4 til Kommuneplan 2025-2037 vedtages endeligt.
Byrådet besluttede den 16. september 2025 at vedtage forslag til Lokalplan nr. 520 og Tillæg nr. 4 til Kommuneplan 2025-2037. Planforslag, kommuneplantillæg og miljørapporten, der er vedlagt i bilag 1, har været fremlagt i offentlig høring i perioden fra den 29. september 2025 til og med den 24. november 2025.
Formålet med planlægningen er at give mulighed for, at Ringkøbing-Skjern Forsyning kan modernisere og fremtidssikre Ringkøbing Renseanlæg.
Planområdet omfatter det eksisterende renseanlæg ved Smed Sørensens Vej i Ringkøbing, som fremover skal modtage spildevand fra Spjald, Grønbjerg, Tim og Stadil. Det nuværende anlæg er slidt og skal moderniseres, herunder skal der ske en optimering af renseprocesser og et forsinkelsesbassin skal renoveres.
Billede viser planområdets afgrænsning samt oversigt over delområder.
Input fra offentlig høring
Der er i offentlighedsfasen modtaget høringssvar fra Ribe Stift og Brand og Redning, hvor de begge skriver, at de ikke har bemærkninger til materialet. Derudover er der indkommet en enkel bemærkning yderligere. Denne bemærkninger er en forespørgsel om revurdering og om muligt en nedklassificering af renseanlæggets miljøklasse. Administrationen vurderer dog, at der ikke foreligger grundlag for en nedklassificering. Se eventuelt bilag 5 for begrundelse. Dermed vurderer administrationen, at der ikke er anledning til at ændrer i planerne på baggrund af høringen.
Miljøvurdering
Der er gennemført en miljøvurdering af planforslaget. Planforslagets påvirkning på miljøemnerne klimatiske faktorer (klimatilpasning) og landskabet er vurderet. Derudover rummer miljøvurderingen en redegørelse vedrørende naturforhold, herunder vandrammedirektivet og luftforurening.
I miljøscreeningen er det vurderet, at den ændrede planlægning ikke at vil give anledning til væsentlige miljøpåvirkninger af luft (lugt). Der er taget udgangspunkt i eksisterende viden om anlægget fra Miljøstyrelsen. Ringkøbing-Skjern Forsyning oplyser, at de ønsker at nedlægge biogasdelen af renseanlægget, som i dag er den del af renseanlægget, der bidrager mest til lugt. Derfor giver det nye plangrundlag ikke mulighed for at etablere en ny biogasfunktion til anlægget. Når Ringkøbing-Skjern Forsyning søger byggetilladelse til et nyt anlæg, vil der som minimum skulle ske en screening af projektet og i den forbindelse vil der skulle redegøres nærmere for, at eksisterende lugtgrænsekrav (jf. miljøbeskyttelsesloven) kan overholdes også efter ombygningen.
I forhold til vandrammedirektivet og beskyttelsen af vandmiljøet, så vil en realisering af plangrundlaget ikke forhindre målopfyldelse, da der i forbindelse med planlægningen ikke sker ændringer i den gældende udledningstilladelse. En udbygning af renseanlægget efter det nye plangrundlag vil ikke i sig selv ændre på behovet for ændringer i udledningstilladelsen. Konklusionen af miljøvurderingen er, at en realisering af plangrundlaget ikke vurderes at medføre væsentlige miljøpåvirkninger. Derfor er der ej heller behov for afværgeforanstaltninger. Ringkøbing-Skjern Forsyning vil senere, når der er mere konkret viden om ombygningsprojektet indsende en projektansøgning til kommunen. Ombygningen af renseanlægget (og eventuel ændring af udledningstilladelsen) er omfattet af lov om miljøvurdering, og vil derfor som minimum skulle miljøscreenes.
Lovgrundlag og juridisk vurderingPlanloven
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingRealiseringen af plangrundlaget vil understøtte gennemførelsen af Spildevandsplanen ved at muliggøre nedlæggelsen af flere mindre spildevandsanlæg, samtidig med at det eksisterende anlæg moderniseres og renseprocesserne optimeres.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at:
- Forslaget til Lokalplan nr. 520 og Tillæg nr. 4 til Kommuneplan 2025-2037 for et område til teknisk anlæg, herunder renseanlæg, i Ringkøbing inklusiv den tilhørende miljørapport vedtages endeligt.
- Bilag 1: Lokalplan nr. 520
- Bilag 2: Kommuneplantillæg nr. 4
- Bilag 3: Miljøvurdering
- Bilag 4: Indkomne bemærkninger
- Skabelon for notat med behandling af bemærkninger
Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.
Kopier link til punktet - Print
7 : Anmodning om fornyet igangsætning af plangrundlag for et område til teknisk anlæg, biogasanlæg, ved Novej 16, Ringkøbing
Sagsnr: 25-008713
SagsfremstillingFormålet med dagsordenspunktet er, at der tages politisk stilling til, om planlægningen for et biogasanlæg med relaterede erhverv ved Novej i Ringkøbing skal igangsættes på ny.
Baggrund
Byrådet besluttede den 8. oktober 2024 at vedtage lokalplan 497 og kommuneplantillæg 47 til kommuneplan 2021 – 2033 for et område til teknisk anlæg (biogasanlæg) ved Novej 16 samt at meddele projekttilladelse (§25 tilladelse) til projektet.
Planerne og den tilhørende miljørapport blev påklaget til Planklagenævnet. Klagen omhandlede både konkrete planforhold og inhabilitet.
Planklagenævnet traf den 27. oktober 2025 afgørelse om at ophæve lokalplanen, da der foreligger inhabilitet, jf. forvaltningsloven. Klager har ikke fået medhold i klagerne over de konkrete planforhold.
Byrådet har den 4. december 2025 besluttet, at tage Planklagenævnets afgørelse af 27. oktober 2025 til efterretning, og at genoptage sagen, hvor RKB Bioenergi A/S anmodede om igangsættelse af et plangrundlag for et område til teknisk formål ved Novej, Ringkøbing.
Konsekvenser af klagenævnets afgørelse
Planklagenævnets afgørelse betyder, at lokalplanen er ophævet. Eftersom lokalplanen er blevet ophævet, er hjemmelsgrundlaget for udstedelsen af projekttilladelsen ikke længere til stede. Derfor har administrationen trukket tilladelsen tilbage.
Planklagenævnet har ikke kunnet ophæve kommuneplantillægget, fordi tillægget allerede er indarbejdet i Kommuneplan 2025-2037. Nævnet fastslår dog også, at der var inhabilitet i den politiske behandling af tillægget.
På den baggrund anbefaler administrationen, at de forhold, som tillæg nr. 47 har indført i den gældende kommuneplan, fjernes, så planlægningen kan begynde forfra. Herved tager Ringkøbing-Skjern Kommune konsekvensen af, at der forelå inhabilitet, og der kan tages stilling til den samlede planlægning på ny.
Projektet
Ansøger har tilkendegivet, at de ønsker sagen genoptaget og at den oprindelige projektansøgning fastholdes. Det vil sige, at ansøger ikke ønsker ændringer i det oprindelige projekt.
Ansøger oplyser, at biogasanlægget kan behandle cirka 650.000 tons biomasse pr. år og at det forventes, at anlægget vil producere cirka 25 millioner m³ metan pr. år.
Der skal etableres en gasledning på biogasanlægget via et tinglyst tracé til M/R stationen i Ringkøbing. Her opgraderes biogassen og kommer på det offentlige gasnet.
Det samlede projektområde er cirka 16 hektar. Udover anlæg til biogasproduktionen ønskes det, at planlægningen giver mulighed for fremtidige biaktiviteter i form af gasforædling eller lignende aktiviteter, der har direkte sammenhæng med biogasproduktionen som f.eks. græsprotein, pyrolyse, metanisering, kraftvarme/motoranlæg med mere samt mulighed for symbiose med Power-to-X-anlæg.
En fyldestgørende beskrivelse af bioanlægget kan ses i projektansøgningen, se bilag.
Planforhold
Da der hverken er ændringer af projektet eller de faktiske forhold i området, er det fortsat administrationen vurdering, at en planlægning for biogasanlæg ved Novej 16 er i overensstemmelse med de hovedhensyn, der fremgår af kommuneplanens overordnede retningslinjer for fælles biogasanlæg. Administrationen er heller ikke bekendt med nye bindinger eller lovgivninger, der skulle begrunde, at placeringen ikke fortsat er egnet til formålet. Administrationens planfaglige vurdering af projektet, er således uændret.
På baggrund heraf anbefaler administrationen, at planlægningen igangsættes på ny med henblik på at udarbejde nyt kommuneplantillæg og lokalplan, der skal give mulighed for de samme forhold som den nu aflyste planlægning.
Miljøvurdering
Der skal foretages en opdatering af den samlede miljørapport som indeholder en miljøvurdering af lokalplanen og kommuneplantillæg samt en miljøkonsekvensvurdering af det ansøgte projekt. Herunder skal nyeste viden og planklagenævnets afgørelse tages i betragtning.
Projektet kræver desuden en miljøgodkendelse samt sikkerhedsgodkendelse.
Den videre proces
Som følge af, at der har været tale om inhabilitet i alle politiske behandlinger, anbefaler administrationen, at den fornyede planlægning starter helt forfra og at hele planprocessen gennemføres på ny. Administrationen anbefaler, at processen starter med en foroffentlig høring, hvor der afholdes et borgermøde.
Ansøger har forholdt sig til Byrådets politiske signaler om opsætning af store VE-anlæg (solceller, vindmøller og biogas) i Ringkøbing-Skjern Kommune. Ansøgers oplysninger er vedlagt som bilag. Lovgrundlag og juridisk vurdering
Planloven
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM).
Lov om offentlige veje m.v.
Følgende bemærkninger baserer sig på, at der nu igangsættes planlægning for det samme projekt, som der tidligere er planlagt for:
Det vurderes, at der via Vejloven kan pålægges ansøger/bygherre krav om at etablere et kanaliseringsanlæg bestående af en højresvingsbane og en venstresvingsbane på Novej. Ansøger/bygherre er indforstået med at etablere kanaliseringsanlægget.
Man må forvente øget løbende vedligehold og reparation af vejbelægning og rabatter på Skraldhedevej og vejnettet generelt.
Kanaliseringsanlægget skal godkendes af kommunen, og det skal overholde kommunens krav til standselængde i svingsporene (så vi får en brugbar svingbane). Der er tidligere lavet en budgetaftale mellem Ringkøbing-Skjern Kommune og biogasprojektet om, at biogasprojektet bidrager med 5 mio. kr. eksklusiv moms ud af et samlet budget på 7,5 mio. kr. eksklusiv moms for en cykelsti fra No til Røgind. Byrådet har dog valgt at fjerne cykelstiprojektet i forbindelse med vedtagelse af budgettet for 2026-2029. Projektet tages med som forslag til budgetlægningsarbejdet for budget 2027-2030.
EffektvurderingRealisering af planen vil bidrage til opfyldelse af Ringkøbing-Skjern Kommunes klimapolitik. Klimapolitikken siger, at vi skal være 100 procent CO2-neutrale i 2050, blive 100 % fossilfri i 2040 og i 2030 have reduceret vores samlede udledning af CO2 med 70 procent i forhold til perioden 1990-2030.
Biogasanlægget vil kunne bidrage til, at Ringkøbing-Skjern Kommune kan opnå en CO2-reduktion på samlet cirka 67.621 ton CO2-ækvivalenter pr. år. Det svarer til cirka 5200 danskeres årlige udledning af CO2.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget anbefaler at Økonomiudvalget godkender:
- at de forhold, der er indarbejdet i kommuneplanen med kommuneplantillæg nr. 47 for nuværende udtages af kommuneplanen, således at rammeforhold med videre tilbageføres til kommuneplanens oprindelige indhold.
- at Planlægningen for et biogasanlæg ved Novej, Ringkøbing igangsættes på ny med tilhørerende fornyet planproces.
Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.
Niels Rasmussen kunne ikke tilslutte sig flertallets beslutning.
Ole Nyholm Knudsen og Rita Byskov rejste spørgsmålet om egen habilitet. Udvalget drøftede dette og besluttede, at de begge var inhabile. Ole Nyholm Knudsen og Rita Byskov deltog ikke behandlingen af sagen.
Fraværende
- Ole Nyholm Knudsen (Inhabil)
- Rita Byskov (Inhabil)
Kopier link til punktet - Print
8 : Forventning til budget 2026, Teknik- og Miljøudvalget
Sagsnr: 25-021436
SagsfremstillingFormålet med denne dagsorden er at orientere udvalget om forventningerne til budget 2026.
Der er i 2026 afsat et netto driftsbudget på i alt 169,695 mio. kr. Målsætningen og forventningen er, at der samlet set ikke sker overskridelse af det oprindelige afsatte budget. Der kan dog opstå afvigelser i løbet af året. Viser det sig, at afvigelserne ikke kan udlignes inden for det enkelte område vil det blive medtaget på udvalgets månedlige budgetopfølgninger.
Herudover kan udvalget disponere anvendelse af overførte driftsmidler fra 2025. Afhængig af hvordan midlerne prioriteres anvendt vil dette have betydning for om det oprindelige budget overholdes. Dette vil ligeledes blive medtaget på de månedlige budgetopfølgninger.
Ingen bemærkninger.
ØkonomiViden & Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.
Kopier link til punktet - Print
9 : Budgetopfølgning pr. 30. november 2025, Teknik- og Miljø
Sagsnr: 24-024911
SagsfremstillingAdministrationen fremsender budgetopfølgningen pr. 30. november 2025 for Teknik- og Miljøudvalgets driftsområde til orientering. Budgetopfølgningen er udarbejdet med udgangspunkt i de korrigerede budgetter for 2025 eksklusiv overførsler fra tidligere år. Et mer- eller mindre forbrug er således udtryk for, om der bruges mere eller mindre af indeværende års budget.
Budgetopfølgningen viser et samlet mindre forbrug på 1,520 mio. kr. Budgetopfølgningen for det skattefinansieret område viser et merforbrug på 3,480 mio. kr. Der forventes et mindre forbrug på det brugerfinansieret område med 5 mio. kr.
Den månedsvise udvikling fremgår af nedenstående oversigt:
Budgetopfølgningen fordeler sig således:
På det skattefinansierede område forventes der et samlet merforbrug på 3,480 mio. kr., hvilket er uændret i forhold til sidste budgetopfølgning.
Det forventede merforbrug med 2,180 mio. kr. på Natur, Land og Vand er uændret og skyldes:
- Skadedyrsbekæmpelse (rotter) 1,3 mio. kr.
- Miljøområdet - mindre indtægter tilsyn 0,4 mio. kr.
- Vandløbsvedligeholdelse 0,180 mio. kr.
- Renovering af legeplads Momhøje 0,3 mio. kr.
På Havneområdet forventes der et merforbrug på 0,3 mio. kr. og skyldes ekstra udgifter til oprensning af sejlrender og inderhavne. Det forventes, at merforbruget kan hentes i 2026.
Det forventede netto merforbrug på Trafik og Vej på 1 mio. kr. skyldes:
- Vejplanlægning og vejvedligehold 2 mio. kr.
- Kollektiv Trafik -1,0 mio. kr. (mindre forbrug)
De forventede merudgifter og mindre indtægter finansieres af overførte midler fra tidligere år.
De brugerfinansierede affaldsordninger skal hvile i sig selv. Det betyder, at gebyrindtægterne for hver ordning kun må dække de faktiske udgifter, og at eventuelle over- eller underskud skal udlignes gennem justering af gebyrerne.
Det forventede regnskab for 2025 viser et samlet mindre forbrug på 5 mio. kr. Det skyldes primært en underdækning på ca. 19 mio. kr. på indsamlingsordningen for genanvendelig materialer, som skal dækkes ind over de kommende år gennem gebyrindtægterne.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiViden & Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at budgetopfølgningen pr. 30. november 2025 tages til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget tog budgetopfølgningen til efterretning.
Kopier link til punktet - Print
10 : Gensidig orientering
Sagsnr:
SagsfremstillingIngen bemærkninger.
BilagIngen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.