Referat: 11. november 2025 kl. 09:00
Deltagere
- Eva Sønderby Jepsen
- Birthe Elisabeth Byskov Larsen
- Poul Nielsen
- Gerda Marie Christiansen
- Birthe Fløe Frøslev
- Jan Holm Rasmussen
- Torben P. Schou
- Lars Elkjær Nielsen
- Nancy P. Frich
- Martin Riis
- Carsten Daugaard
- Hans Christensen
Fraværende
- K.B. Nielsen
Referat
- Gennemgang af Social- og Sundhedsudvalgets dagsorden
- Formanden orienterer
- Økonomi ved kasserer
- Oprettelse af eTeam i Sundhed og Omsorg
- Evaluering af Ældrerådsvalget 2025
- Evaluering af Ældrerådets møder i 2025
- Nyt fra arbejdsgrupper samt bruger- og pårørenderåd
- Overblik over kommende møder og arrangementer
- Eventuelt
Kopier link til punktet - Print
1 : Gennemgang af Social- og Sundhedsudvalgets dagsorden
Sagsnr:
SagsfremstillingGennemgang af Social og Sundhedsudvalgets dagsorden ved formand for Social- og Sundhedsudvalget Jens Erik Damgaard og fagchef Anja Thoft Bach.
Inden punktet opfordrer formanden for Ældrerådet til, at Ældrerådets medlemmer har sat sig ind i social- og sundhedsudvalgsmødets dagsordenen.
Endvidere gensidig nyt i forhold til sundhedsreformen.
Ældrerådet stiller endvidere et spørgsmål vedr. akutpladserne:
- Hvordan fungerer akutpladserne i weekender f.eks., hvis en borger udskrives fra hospital til akutplads?
Administrationen indstiller, at:
- Der gives gensidig orientering om nyt i forhold til sundhedsreformen
samt, at Ældrerådet tager beslutning om, hvorvidt:
2. Der skal udarbejdes høringssvar til dagsordenspunkter på Social- og Sundhedsudvalgets
førstkommende møde.
3. der er spørgsmål og emner, som rådet ønsker at drøfte med Jens Erik Damgaard og Anja Thoft
Bach på næste ældrerådsmøde.
Ingen bilag.
BeslutningFagchef Anja Thoft Bach og formand for Social- og Sundhedsudvalget Jens Erik Damgaard gennemgik dagsordenen til social- og sundhedsudvalgsmødet den 12. november 2025.
Der blev ført til referat fra følgende punkter:
Pkt. 6 : Budgetopfølgning ultimo oktober 2025
Demografiudviklingen med flere ældre borgere betyder, at der bliver mere behov for hjælpemidler, hvorfor der ses et overforbrug på hjælpemiddelskontoen. Ved udlevering af hjælpemidler til borgerne og som arbejdsredskab til personalet f.eks. lifte arbejdes forebyggende og sundhedsfremmende.
Der er blevet ansat en Royal Run bevægelsesmedarbejder, som skal udbrede fokusset på bevægelse for borgerne udover selve Royal Run-dagen. Ansættelse af en bevægelsesmedarbejder er en del af Royal Run-konceptet for en betingelse for, at kommunen kunne få Royal Run til kommunen.
Pkt. 7 : Budgetopfølgning for decentrale enheder ultimo oktober 2025
Der er arbejdes stadig ihærdigt med at nedbringe underskuddet i enhederne.
Fjordglimt Ældrecenter har bl.a. afprøvet en række nye tiltag og investeringer, som har medført en "turn around" på økonomien. Disse erfaringer udbredes til andre ældrecentre, som også er udfordret på økonomien.
Ældrerådet har tidligere efterspurgt og ønsker fortsat, at Byrådet fjerner de overførte underskud fra tidligere år, da det bl.a. på aktivitetsområdet mindsker muligheden for at arbejde sundhedsfremmende.
Pkt. 10 : Godkendelse af kvalitetsstandarder 2025 - 2026
Efter præsentation af udkast til kvalitetsstandarder for Social- og Sundhedsudvalget vil udkastet blive sendt i høring i Ældrerådet. Høringssvar fra Ældrerådet skal ligge klar til Social- og Sundhedsudvalgets endelige behandling i december.
Pkt. 11 Status Sundhedsreform
Anja gav en orientering.
Øvrig drøftelse:
Drøftelse af Ældrerådets spørgsmål "Hvordan fungerer akutpladserne i weekender f.eks., hvis en borger udskrives fra hospital til akutplads?"
Ældrerådet nævnte et par eksempler, hvor borgere var blevet liggende/genindlagt på hospital frem for en akutplads/aflastningsplads - både på grund af mangel på plads i kommunen samt genopstået plejebehov.
Anja Thoft Bach orienterede om, at mangel på akut- og aflastningspladser er en udfordring i kommunen. Ringkøbing-Skjern Kommune ligger lidt lavt i antallet af pladser sammenlignet med andre kommuner. Administrationen oplever ikke særlige udfordringer i weekender; det er en mere generel udfordring.
Der er blevet nedsat en taskforce med repræsentation fra Hospital og kommune for at undersøge, hvorfor det er, at indlagte borgere ikke udskrives til eget hjem? Hvad skal der til for, at borgerene kan udskrives trygt til hjemmet; Er der behov for andre hjælpemidler eller en anden form for pleje?
Vedr. indstillingspunkter:
Ad. 1
Der blev orienteret.
Ad. 2
Der udarbejdes ikke høringssvar.
Ad. 3
Ingen ønsker til referat.
- K.B. Nielsen
Kopier link til punktet - Print
2 : Formanden orienterer
Sagsnr:
SagsfremstillingDer orienteres bl.a. om studietur til Odense om demensvenlig plejehjemsbyggeri.
IndstillingDet indstilles, at Ældrerådet tager orienteringen til efterretning.
BilagBeslutningHans og Carsten var den 29. oktober 2025 på studietur med repræsentanter for administration og Social- og Sundhedsudvalg til Blomsterdalen Plejehjem i Odense. Studieturens fokus var demensvenlig indretning.
Blomsterdalen er et stort plejehjem med 108 beboere. Plejehjemmet har arbejdet med at gøre hele plejehjemmet demensvenligt; med hjemlighed, gøre det nemt at finde rundt osv.
Der er bl.a. lavet:
- demensvenlig belysning i huset samt central styring af lysstyrken igennem dagen
- beroligende bemaling af væggene
- kulørtbemalede døre i forskellige farver for at gøre beboernes lejligheder genkendelige.
Ringkøbing-Skjern Kommune arbejder ligeledes med, at screene plejehjemmene for demensvenlig indretning.
Referat fra studieturen vedlægges.
- K.B. Nielsen
Kopier link til punktet - Print
3 : Økonomi ved kasserer
Sagsnr:
SagsfremstillingGennemgang af økonomi ved kasserer.
IndstillingFormanden indstiller, at Ældrerådet tager orienteringen til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningKassebeholdning er dags dato kr. 218.209.
Kassereren har udarbejdet en regning til de udtrædende medlem, som ønsker at købe den lånte IPad.
Køresedler bedes medbragt til næste møde.
Orienteringen taget til efterretning.
- K.B. Nielsen
Kopier link til punktet - Print
4 : Oprettelse af eTeam i Sundhed og Omsorg
Sagsnr: 25-018782
SagsfremstillingSundhed og Omsorg har sat gang i arbejdet med at oprette eTeam-løsninger for borgerne i hjemmeplejen.
Konsulenterne Helene Tarp Børgaard og Camilla Bruun Højhus er tovholdere i dette arbejde. De ønsker at kvalificere arbejdet ved at deltage under dette punkt.
De vil under punktet:
- informere om arbejdet med oprettelse af eTeam, som skal varetage skærmbesøg og medicinteknologier for borgere tilknyttet hjemmeplejen
- drøfte fordele, ulemper, opmærksomhedsområder mm ift. oprettelse af eTeam og levering af digitale ydelser.
Administrationen indstiller, at Ældrerådet:
- tager orienteringen til efterretning
- fremsætter og drøfter fordele, ulemper og opmærksomhedspunkter mm i forbindelse
med oprettelse af eTeam og levering af digitale løsninger
Ad 1:
Ældrerådet tog orienteringen til taget til efterretning.
Ad 2:
Ældrerådet forespurgte til, hvad der ville ske ved strømsvigt for medicindoserings-robotterne?
Det blev oplyst, at appratet kan køre 24 timer uden strøm.
Der er forskellige modeller, som har forskellige fordele - og forskellig priser.
Vedr. e-konsultation blev der forespurgt til borgernes mulighed for selv at ringe op til en e-konsultation?
Det blev oplyst, at det ikke er muligt. Det er hjemmeplejen, som skal ringe op. Der bliver oplyst en ca. tidspunkt for forventet opringningen.
Der blev forespurgt til, hvilke borgere tilbydes ordningen? Om etableringen sker ved tvang eller valgfrihed?
Helene oplyste, at erfaringer fra Haderslev Kommune viser, at en model, hvor eksisterende personale i hjemmeplejen fremsøger oplagte modtagere af ordningen ikke giver mange brugere. Det giver derimod brugere, såfremt hjemmeplejen kommer ud i hjemmet og viser og fortæller om løsningerne.
Det er altid frivilligt, om borgerne vil benytte sig af de elektroniske tilbud.
Der blev udtrykt bekymring for, at hjemmepersonalet øvrige fysiske besøg vil bliver mere komprimerede med opgaver, da der er færre besøg i løbet af dagen.
Der blev forespurgt til, om medicindoseringsapparater kan frigive medicin til flere gange, hvis f.eks. borgeren har brug for at tage medicin med i by. Ja,
Powerpoint-spørgsmål til Ældrerådet:
1:
"Hvordan sikrer vi, at skærmbesøg opleves som trygge og personlige for borgerne?
Deres svar:
- at det ikke bliver et tvang for borgerne
- at der gives en god introduktion i hjemmet til apparatet/tilbuddet inden borgeren kan sige ja til det
- at det tilbydes, at pårørende kan deltage i introduktionen til tilbuddet
- at der startes med borgere, som har nemt ved at benytte digitale løsninger for at starte med succeser. Dermed for tilbuddene borgere som blive "digitale ambassadører"
- at det bør være de samme ansatte, som både laver fysiske beøæg og digitale besøg.
2:
"Hvordan hjælper vi borgere, der ikke er digitale, så de ikke udelukkes?"
Deres svar:
- vigtigt at starte med de digitale stærke borgere, så det "smitter af" på de andre
- start tidligt så borgeren kan nå at vænne sig til apparatet
- i samarbejde med borgeren inviter en nabo eller ven til at hjælpe med at tjekke, at det fungerer rigtigt
3:
"Hvilke fordele ser I for borgerne - og hvilke bekymringer?"
- fordele:
- at borgeren ikke forstyrres af hjemmehjælpere flere gange dagligt - ulempe:
- afsavnet af den fysiske kontakt til hjemmehjælper
4:
"Hvordan tænker Ældrerådet at eTeam kan styrke kvaliteten i plejen fremover?"
Svar:
- elektroniske tryghedsopkald
- vigtigt, at det er det samme personale som udfører e-besøg og fysiske besøg.
- kan dette evt. benyttes til at styrke nødkald? I stedet for at udlicitere dette til en responscentral.
- at der frigives personaletid tid til at styrke de øvrige opgaver ved borgerne.
Fraværende
- K.B. Nielsen
Kopier link til punktet - Print
5 : Evaluering af Ældrerådsvalget 2025
Sagsnr: 23-009364
SagsfremstillingDer blev talt stemmer op fra ældrerådsvalget den 29. oktober 2025.
Valgresultatet er blevet offentliggjort i en pressemeddelelse. Læs meddelelsen her.
Indstilling
Formanden indstiller, at Ældrerådet evaluerer ældrerådsvalget 2025.
BilagIngen bilag.
BeslutningValgbestyrelsen har evalueret valget.
Øvrig evaluering:
- der er behov for mere oplysning om, hvad de enkelte opstillede kandidater stod for. Dette har måske været årsag til, at der var en del blanke stemmer
- der har været en henvendelse om en borger, som ikke har modtaget elektronisk valgmail. Dette skal undersøges fra administrationen.
- K.B. Nielsen
Kopier link til punktet - Print
6 : Evaluering af Ældrerådets møder i 2025
Sagsnr: 25-012913
IndstillingFormanden indstiller, at Ældrerådet evaluerer deres møder i 2025
BilagIngen bilag.
BeslutningEvaluering:
- der har været en god stemning på møderne
- drøftelse af tidsforbruget til de enkelte punkter kontra mødets længde.
- borgerne efterlyser mere viden om Ældrerådets arbejde
- afholde "sildemøder"(infomøder) midtvejs i valgperioden.
- K.B. Nielsen
Kopier link til punktet - Print
7 : Nyt fra arbejdsgrupper samt bruger- og pårørenderåd
Sagsnr:
SagsfremstillingÆldrerådet har nedsat følgende tre faste udvalg:
Studietur: Lars, Nancy, Birthe F
Højmarkmødet: Gerda, Poul, Birthe B, Nancy
PR: KB, Eva, Jan, Carsten, Hans og Nancy
Ældrerådet har udpeget følgende repræsentanter til råd og arbejdsgrupper:
Sundhedsråd: Hans
Indkøbsaftaler: Gerda
Kvalitetsprogram i Sundhed og Omsorg: Birthe F og Gerda
Handicaprådets tilgængelighedsudvalg: Eva
A5 infopjece om Ældrerådet: KB(tovholder), Lars, Carsten og Jan.
Revision af kvalitetsstandarder: KB, Gerda, Carsten, Eva og Poul
Ny aflastnings- og akutfunktion: Jan, Hans, Eva, Gerda og Birthe B
Valgbestyrelsen for ældrerådsvalget 2025: Hans, Carsten, Birthe B, Nancy og Torben.
Endvidere er der i forhold til de enkelte bruger- og pårørenderåd på ældreområdet udpeget faste repræsentanter fra Ældrerådet.
IndstillingDet indstilles, at de enkelte ældrerådsmedlemmer giver en orientering, hvor der er sket nyt.
BilagIngen bilag.
BeslutningStudietur-gruppen:
Der aftales fælleskørsel til Gødstrup Hospital
Pårørenderåd på Enghaven:
De vil gerne have en ny repræsentant fra Ældrerådet efter valget.
Orienteringen taget til efterretning.
Fraværende- K.B. Nielsen
Kopier link til punktet - Print
8 : Overblik over kommende møder og arrangementer
Sagsnr:
SagsfremstillingKommende møder og arrangementer:
- Studietur med Ældrerådet den 26. november 2025
- Konstituerende møde i det nyvalgte ældreråd tirsdag den 2. december 2025 kl. 15-17
på Servicecenter Rødkløvervej, Rødkløvervej 4, 6950 Ringkøbing - Ældrerådsmøde tirsdag den 9. december hos Hjemmeplejen Hvide Sande, Kirkevej 4, 6960 Hvide Sande.
Formanden indstiller, at orienteringen tages til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningOrienteringen taget til efterretning.
Fraværende- K.B. Nielsen
Kopier link til punktet - Print
9 : Eventuelt
Sagsnr:
SagsfremstillingIntet til referat.
BilagIngen bilag.
Beslutningintet til referat.
Fraværende- K.B. Nielsen
6950 Ringkøbing