Ældrerådet rådgiver Byrådet i ældrepolitiske spørgsmål.
De formidler synspunkter mellem borgerne og kommunen om lokalpolitiske spørgsmål, der vedrører ældre over 60 år.
Ældrerådet udtaler sig og stiller forslag om generelle emner. Rådet beskæftiger sig ikke med personsager, men kan tage generelle emner op, som udspringer af en personsag.
Ældrerådet består af 15 valgte medlemmer.
Læs mere her på siden eller kontakt en af rådets medlemmer med ønsker og forslag.
§ 1. Ældrerådet afholder sit konstituerende møde i første halvdel af december det år, hvor der er valg
til Ældrerådet.
Stk. 2. På det konstituerende møde, vælger ældrerådet en formand, en næstformand, en kasserer og
eventuelt en sekretær.
Stk. 3. Formand og næstformand vælges for et år ad gangen. Nyvalg til formand og næstformand
afholdes i januar måned.
§ 2. Ældrerådet udøver sin virksomhed i møder, der ikke er offentlige.
Stk. 2. Ældrerådet afholder så vidt muligt møder en gang om måneden, med undtagelse af juli. På årets
første møde, fastlægger Ældrerådet sin mødekalender for det kommende år.
Stk. 3. Ældrerådet kan anmode personer, der er ansat i kommunen, om at deltage i møderne med
henblik på en sags oplysning.
Stk. 4. Ethvert af rådets medlemmer kan forlange en sag behandlet på møde. Skriftlig anmodning herom skal sendes til formanden senest 8 dage forud for mødet.
Stk. 5. Ekstraordinært møde afholdes, når formanden finder det nødvendigt, eller når mindst 5 medlemmer forlanger det.
§ 3. Formanden indkalder til Ældrerådets møder. Formanden er ansvarlig for, at dagsorden med relevant materiale udsendes til Ældrerådets medlemmer senest en uge før mødet, samt at dagsorden offentliggøres på kommunens hjemmeside. Kommunens sekretariat yder efter aftale bistand med udsendelse af dagsorden og materiale samt offentliggørelsen heraf på hjemmesiden. Ældrerådet kan beslutte, at materiale udelukkende udsendes til medlemmerne elektronisk.
Stk. 2. Formanden leder møderne.
Stk. 3. Formanden er kontaktperson for byrådet og fag- og stabsområderne. Det er ligeledes formanden, der udtaler sig til pressen, med mindre andet er aftalt.
§ 4. Ældrerådet er beslutningsdygtigt, når halvdelen af medlemmerne er til stede. Beslutninger træffes ved almindeligt flertal blandt de fremmødte. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende.
Stk. 2. Ældrerådets beslutninger indføres i beslutningsprotokollen under møderne. Efter mødet oplæses protokollen. Ethvert medlem kan forlange sin afvigende mening kort tilført beslutningsprotokollen. Hvert medlem skal ved mødets afslutning underskrive protokollen.
Stk. 3. Referat fra mødet udsendes til rådets medlemmer senest 5 dage efter mødets afholdelse. Referaterne offentliggøres på kommunens hjemmeside. Kommunens sekretariat yder efter aftale bistand med udsendelsen af referat samt offentliggørelse heraf.
§ 5. Ældrerådet kan beslutte at nedsætte underudvalg med særligt fokus på forskellige området. Underudvalg kan ikke beslutte eller afgive høringssvar. For hvert udvalg udarbejdes en opgavebeskrivelse og eventuelt en tidsplan.
§ 6. Når et medlem er forhindret i at deltage i et møde, meddeles dette snarest muligt til formanden eller sekretæren, hvis der er valgt en sekretær.
§ 7. Et medlem, der er inhabil i forhold til en sag, må ikke træffe afgørelse, deltage i afgørelsen eller i øvrigt medvirke ved behandlingen af den pågældende sag. Medlemmet må ikke være tilstede i mødelokalet under sagens behandling og afstemning.
§ 8. Kassereren er ansvarlig for, at rådets midler indsættes på en konto i en bank. Udbetalinger må alene ske, når udgiftsbilaget er attesteret af kasseren og formanden, eller i dennes fravær næstformanden.
Stk. 2. Kassereren laver udførligt regnskab. Regnskabsåret følger kalenderåret. Senest i februar måned laves et årsregnskab for forudgående regnskabsår. Årsregnskabet godkendes på Ældrerådets næstkommende møde. Regnskabet afleveres senest 1. marts til Social- og Sundhedsudvalget.
Stk. 3. Kassereren er ansvarlig for at udarbejde et budget, der senest 1. april skal afleveres til Social- og Sundhedsudvalget.
Stk. 4. Kassereren skal efter anmodning medbringe seneste kontoudtog og redegøre for rådets økonomi.
§ 9. Formand og næstformand udgør tilsammen et forretningsudvalg. Forretningsudvalget kan træffe afgørelse i sager, der kræver en hurtig afgørelse. Ved vigtige beslutninger, skal alle medlemmer så vidt muligt have mulighed for at udtale sig enten mundtligt eller skriftligt.
Stk. 2. Beslutninger, der er truffet efter stk. 1, optages på dagsordenen for næste ordinære møde.
§ 10. Denne forretningsorden er godkendt i Ældrerådet den 21. januar 2020 og træder i kraft umiddelbart herefter.
Iver Poulsen. Ringkøbing-Skjern Kommunes Ældreråd
Lad os få det på plads med det samme. Ældrerådet, der ofte bliver forvekslet
med Ældresagen, er et folkevalgt, upolitisk råd i modsætning til Ældresagen, der er en privat organisation, altså en forening, hvor der betales kontingent i forbindelse med tegning af et medlemskab.
Det er ved lov vedtaget, at alle kommuner skal have et ældreråd, der fungerer som bindeled imellem de ældre og kommunen.
Valget foregår i forbindelse med kommunalvalget hvert fjerde år, og alle
+60-årige kan stemme til Ældrerådsvalget.
Vi er i alt 15 medlemmer. Partipolitisk er Ældrerådet neutralt og uafhængigt af
organisationer, hvilket giver de bedste forudsætninger for et godt samarbejde med både politikerne og forvaltningen.
Loven siger, at Ældrerådet skal høres i alle sager, som vedkommer ældre.
Vi har et månedligt møde, hvor vi gennemgår og drøfter de emner på
socialudvalgets dagsorden, som har relationer til os. Har vi kommentarer eller
forslag til ændringer afleveres det til socialudvalget.
Det er vigtigt for os, at kommunens "Kvalitetsstandarder på ældreområdet”
efterleves. Disse giver en nøje oversigt over de ældres rettigheder til hjælp.
Ældrerådet deltager aktiv, når kvalitetsstandarderne hvert andet år revideres, og det besluttes, hvordan serviceniveauet skal være på ældreområdet.
Vi er også repræsenteret i diverse udvalg om ældre, og her arbejder vi sammen
med kommunale embedsmænd og byrådsmedlemmer, men med fuld ret til at have vores holdninger om sagerne.
Ældrerådet er som sagt en selvstændig enhed med tavshedspligt. Person- og
personalesager må vi ikke beskæftige os med, og vi kan således ikke ændre en
forvaltningsafgørelse.
Har du en sag eller emne, som du mener, at Ældrerådet bør tage sig af, må du meget gerne kontakte os.
Vi vil helst kunne hjælpe med alle sager, men er en sag uden for vores beføjelser, så sender vi den videre til den rette modtager.
Alle referater fra de ordinære møder samt diverse andre oplysninger om rådets
aktiviteter, kan findes på kommunens hjemmeside.
På ældrerådets vegne
Iver Poulsen, formand,
Telefon: 40 35 98 08
Ældrerådet i Ringkøbing-Skjern har med interesse læst Midttrafik oplæg til ændring af køreplaner. Ældrerådet har noteret, at man foreslå X rute 952X nedlagt. Man bruger som begrundelse , at der er færre der kører hele vejen igennem Ringkøbing -Århus. Ældrerådet ved, at for den ældre del af befolkningen betyder det meget, at man ikke skal skifte undervejs, enten man er på besøg i Århus eller til kontrol på sygehus.
Ældrerådet kan ikke ud af det fremsendte se, at der kommer en besparelse ud af omlægningen og forstå ikke begrundelsen.
Ældrerådet i Ringkøbing-Skjern i udkanten af regionen er meget optaget af en region i balance og kan ikke anbefale nedlæggelse af rute 952x.
Mvh. Iver Poulsen
Formand Ringkøbing-Skjern Ældreråd.
Det er positivt, at byrådet på budgetkonferencen besluttede, at der afsættes 20 millioner for at ”lukke hullet” under handicap og psykiatri.
En opnormering på plejehjemmene til samme normering, som ved kommunesammenlægningen.
Ekstra penge til en opkvalificering af både ledere og medarbejdere samt tid til oplæring af nye medarbejdere.
Desværre er der siden kommunesammenlægningen sket en nednormering af personalet med baggrund i en manglende fremskrivning af anciennitet, hvilket blev opdaget for syv år siden.
Samtidig er det en kendt sag, at beboerne er blevet mere komplekse med bl.a. KOL, demens, sukkersyge, hjertelidelser og Alzheimers.
Det er også vigtigt for ældrerådet, at der afsættes midler, så vi både kan beholde de dygtige medarbejdere og tiltrække nye, begge med muligheder for kompetenceudvikling.
Det samme gælder for nye medarbejdere. Her gælder det tid til oplæring.
Med venlig hilsen
Ældrerådet Ringkøbing-Skjern Kommune
Iver Poulsen
Ældrerådet opfordrer Kultur og Fritidsudvalget til at kontakte
Social – og Sundhedsudvalget ang. de udfordringer, der er ang. økonomi og
fremmøde i Medborgerhuset i Ringkøbing. Social – og Sundhedsudvalget har i Ringkøbing ”Fjordparkens Aktivitetscenter”. Det er næsten de samme borgergrupper, der benytter de to væresteder, nemlig + 60 årige. Begge steder er udfordret af for få gæster og en økonomi, der har det svært.
Ældrerådet opfordrer til, at der nedsættes en arbejdsgruppe af de 2 forvaltninger,
Medborgerhuset, Ringkøbing aktivitetshus og ældrerådet, med henblik på at belyse
samarbejdsrelationer og snitflader de 2 huse imellem.
Mvh. v. formand for Ældrerådet Iver Poulsen.
Til Byrådet i Ringkøbing-Skjern Kommune.
Ældrerådet har med interesse fulgt debatten om flytning af Jobcenter og Borgerservice fra Skjern gamle rådhus ud til et eventuelt kommende Innovest 2.
I forhold til flytning af Borgerservice:
Ældrerådet kan ikke anbefale en flytning ud af byen.
Borgerservice servicerer blandt andet ældre borgere fra de tre gamle Skjern, Egvad og Videbæk kommuner. Flere af disse borgere kommer med bus eller tog til Skjern, andre bor i gå-afstand fra det gamle Rådhuset. Det er derfor vigtigt, at der ikke er for lang gå-afstand fra transport til Borgerservice.
Vi anbefaler derfor, at Borgerservice enten forbliver i det gamle rådhus eller flyttes ned i den tomme butik i Bredgade 27 i Skjern.
Med venlig hilsen
Ældrerådet
Iver Poulsen
Besparelsesforslag:
Nr. 9 Linnedskift
Vi ønsker at fastholde linnedskift hver 3 uge, da det giver borgerne stort velvære,
Hver 3 uge er en mellemting mellem de intervaller borger ville skifte, hvis de selv kunne.
Nr. 11 Tørre støv af
Vi mener ikke, der kan skæres mere i rengøringen hos vores borgere, hvis man bare så nogenlunde skal påstå, at kommunen har et rengøringstilbud.
Nr. 13. Prioritering af indsatsen efter Sundhedsloven
Ældrerådet er af den opfattelse, at behandlinger skal foregå så tæt på borgerne som muligt.
Da det er en opgaveglidning, må betalingen forhandles mellem kommunerne og regionen.
Nr. 22 Lungefunktionsundersøgelser
Tilbuddet er vigtig for de borger, der bliver fundet med lungeproblemer, da en tidlig indsats er vigtig, for den vider behandling og livskvalitet.
Nr. 28 Reduktion i støtte til frivilligt socialt arbejde (§ 18 midler)
Ældrerådet foreslår Frivillig Vest nedlagt og en medarbejder derfra overflyttet til
Kommunens afdeling for frivillig koordinator.
Nr. 32 Døgnophold alkohol/stof
Ældrerådet ønsker ikke denne besparelse, da det er vigtigt, at borgere der er parat til døgnbehandling, ikke skal vente på en plads. Når en borger er parat til behandling, er det her og nu for at behandlingen kan lykkedes.
Nr. 33 + 34 Nednormering af ordinære og specialedaghjemspladser
Ældrerådet er af den holdning, at hvis der spares på ordinære og specialedaghjemspladser vil de borger, der bruger dette tilbud samt deres ægtefælle blive presset rigtig meget. Det kan komme til at betyde, at der i løbet af kort tid vil blive to personer, der skal på aflastning/ ældrecenter, på grund af nedslidning af den raske ægtefælle.
Nr. 35 Lukning af daghjem og det åbne tilbud i Hvide Sande
Ældrerådet har den holdning, at der bør være et aktivitetscenter i alle 5 centerbyer.
Nr. 36 En værdig død
Beløbet på 489.510 kr. bør bevares til de 5 hjemmeplejeenheder til palliationssygeplejersker.
Nr.37 Lukning af et mindre ældrecenter
Dette forslag bør afvente boliganalysen.
Nr. 42 + 43 Værdighedspuljen – ekstra normering i ældrecentre og hjemmeplejen
Ældrerådet er meget imod disse besparelser, da pengene er brugt til varme hænder både i hjemmeplejen og på ældrecentrene.
Der er ansat ekstra personale til blandt andet, at forbedre spise situationerne, så der er ro og værdighed omkring måltiderne.
Nr. 44 Reduktion af antal skærmede plejeboliger
Da hovedparten af borgere på ældrecentrene er demente borgere, ser vi ikke dette forslag som en mulighed.
Kære byrådspolitikker. Vi har læst, at man påtænker at lukke Egvad bibliotek. Det bekymrer ældrerådet i Ringkøbing-Skjern kommune meget. Tænk på alle de arrangementer der afholdes der – bare for at nævne et, så er erindringscafeen blevet et stort tilløbsstykke. Som mange allerede har gjort opmærksom på i Dagbladet, så bruges biblioteket af alle aldersgrupper i byen.
Ældrerådet vil især gøre opmærksom på, at mange af vore ældre borgere ikke længere selv kan køre. De går ned på biblioteket for at læse avisen, låne bøger, snakke med andre lånere og deltage i de arrangementer, som afholdes der. Biblioteket er et samlingssted for mange og dermed med til at bekæmpe ensomhed, som jo er en af Ringkøbing-Skjern kommunes mærkesager.
Når den gamle rådhusgrund bliver bebygget med ældreboliger, bliver der endnu flere brugere af biblioteket. Egvad bibliotek har i de seneste år været selvbetjent, og det har fungeret rigtig fint. Kunne man evt. tænke sig, at andre af kommunens biblioteker fik samme status, og man derved kunne spare de penge, som skulle skaffes ved at lukke Egvad bibliotek
Tirsdag den 26. januar, virtuelt.
Tirsdag den 23. februar, virtuelt.
Tirsdag den 23. marts, Byrådssalen.
Tirsdag den 27. april, Byrådssalen.
Tirsdag den 25. maj, Rødkløvervej.
Tirsdag den 22. juni, Byrådssalen.
Tirsdag den 24. august, Byrådssalen.
Tirsdag den 21. september, Byrådssalen.
Tirsdag den 26. oktober, Byrådssalen.
Tirsdag den 23. november, Byrådssalen.
Tirsdag den 21. december, Byrådssalen.
Højmark-mødet afholdes den 7. oktober 2021.
Hvert år i oktober har Ældrerådet i Ringkøbing Skjern Kommune med stor tilslutning holdt en ældrerådsdag i Højmark Hallen. Det er et arrangement for alle over 60 år. På grund af risikoen for corona-smitten aflyser Ældrerådet dette års arrangement, som var fastsat til 8. oktober.
Sidste år kom der over 350 til ældrerådsdagen, og med et lignende antal deltagere i år kan arrangementet ikke gennemføres på grund af restriktionerne om et forsamlingsforbud over 100. Ældrerådet mener i øvrigt, at selv ved 100 deltagere ville det ikke være forsvarligt at gennemføre arrangementet.
Med håbet om en positiv udvikling i Covid-19 har Ældrerådet besluttet, at datoen næste år bliver 7. oktober
Formanden beretning om Ældrerådets arbejde 2019
Ældrerådet er et høringsorgan, der skal rådgive politikkerne. Det kan ske ved høringssvar og ved at sidde med i arbejdsgrupper. Formanden for Social- og Sundhedsudvalget og fagchefen for Sundhed og Omsorg deltager i ældrerådets møde vedrørende socialudvalgets dagsorden og de input, de får med, kommer med i beslutninger. Så tak for dialogen
Kommunen har lavet om på de akutte aflastningspladser. Der var før 13 på Egvad Plejehjem og 12 på Fjordparken i Ringkøbing. Da Egvad havde svært ved at skaffe sygeplejerske - og det skal der være på akutpladserne, vil der fremover være 12 pladser i Ringkøbing. Der er kommet ny lovgivning, så man ikke skal betale for mad og vask af sengelinned og det gælder så fremover for de 12 pladser i Ringkøbing. På Egvad plejehjem vil der fremover være 9 pladser til borgere med komplekse behov, og der betaler man for maden og vask.
Ældrerådet har arbejdet med Demens strategien; hvor skal der være skærmede
enheder eller var det bedre med et demensplejehjem? Det er nu 2 år siden byrådet besluttede at lave en boliganalyse med behov for pleje og ældreboliger, herunder aflastning og demensafsnit. Vi kan nu se af budgetforliget, at boliganalysen skal gøres færdig i 2020. Ældrerådet vil om kort tid fremsender vores ønsker så de kan indgå i drøftelserne næste år.
Vi har været med i arbejdsgruppe omkring organisering af hjemmeplejedistrikter: Skal enhederne forsat være større? Der kom et brugbart resultat ud af drøftelserne, med et par integrerede ordninger, dvs. at plejehjem og hjemmeplejen arbejder sammen. En synlig ledelse var også inde i drøftelserne, hvem træffer beslutninger, når lederen holder fri. I skoleverdenen siger overenskomsten, at der skal være viceleder alle steder, det er der ikke for FOA området, men hvor mange kan man lede? Det er der ikke entydig svar på.
Klippekortordningen, hvordan synliggøres det, så det bliver til glæde for både
plejehjems- og hjemmehjælpsborger? På plejehjemmene bliver ordningen brugt med de bevilgede timer. På hjemmehjælpsområdet er der plads til at flere kan få gavn af ordningen. Vi kan alle være med til at øge kendskabet.
Komme med oplæg til budgettet og synliggør hvilke konsekvenser nogle besparelser har. I år har vores høringssvar omkring de store besparelser haft indflydelser på det endelige forlig. Der er en 2 steder, der ikke er fuldt vores anbefaling og det er der så mulighed for at sende høringssvar på inden budgettets endelige vedtagelse.
Ældrerådet er meget enig i den skrivelse som byrådet sender til indenrigsminister Astrid Krag om den kommunale udligning.Den er uforståelig, og det ser ikke retfærdig ud. Vi har stort set fuld beskæftigelse og indtægter stiger, og alligevel har man problemer. Ikast- Brande borgmester har udtalt, at det ser ud til; ”At man tager fra de fattige og giver til de rige kommuner”. Derfor har ældrerådet henvendt sig til Danske Ældreråd, og de tager det med til møde næste gang, man skal i ministeriet. Danske Ældreråd ønsker ens service over hele landet uden at ville afskaffe den kommunale selvstyre. Jeg ved godt, at alle kommuner synes, de får for lidt i udligning, men vi skal have en udligning, vi kan forstå, så kom nu i gang kære regering.
Kørselsordninger ved Regionen er ikke altid lige gennemskuelig og det tager vi fat på. Flextrafik kunne godt være ens i alle kommuner med hensyn til takster. Det kommer til at give nogle udfordringer med det nye sygehus i Gødstrup, at Herning ikke har de samme takster som Ringkøbing-Skjern. Det skal løses, så pårørende der ikke har bil, kan komme på besøg.
Vi har arbejdet med i udvalg omkring Sundheds-, ældre- og værdighedspolitik. Det har været en god proces, hvor man får vendt nogle udfordringer med fagfolk.
I Regionsældrerådet har vi arbejdet med sundhedsaftalerne, de er nu vedtaget i
regionen og alle de 19 kommuner. Det er jo de overordnede aftaler mellem regionen og kommunerne, også hvor betalingen ligger. Der skal nu udarbejdes delaftaler, hvor det mere præcis beskrives, hvordan det skal være på delområder. Vores kommune er med i Vestklyngen, hvor man finder frem til fælles fodslag. Også der vil ældrerådet prøve at få sat nogle fingeraftryk.
Tak til kommunen for godt samarbejde, vi tror på, at dialogen er vejen frem.
Vi får også gode input fra Ældre Sagen, og de har også været med omkring
politikkerne. Tak til alle jer, der kommer år efter år til Højmark. Har I gode ideer til at gøre det bedre for vores ældre medborger og hvis noget ikke virker hensigtsmæssig?
Tak for ordet.
I slutningen af 2017 var der valg til byråd og Ældrerådet. Vi fik næsten et
helt nyt Sundheds – og Socialudvalg og der blev valgt 8 nye til Ældrerådet.
Ældrerådet er et høringsorgan, der skal rådgive byrådet, dvs. den viden vi har om ældreområdet skal vi have bragt videre til kommunen og især socialudvalget. Vi må sige, at vi er kommet godt i gang, der er ikke alene blevet lyttet til os, men en hel del af vores input er blevet gennemført.
Vi har aftalt en samarbejdsform, hvor formandskabet og fagchef i Socialudvalget bruger et par timer sammen med os, mest om socialudvalgets dagsorden, men andre ting bliver også vendt. Det er også aftalt, at der holdes et par temamøder om året mellem Socialudvalget og Ældrerådet, hvor det er de 2 formandskaber der sætter dagsordenen. Så tak til Lennart, Hanne og fagchef, at vi er kommet godt i gang.
Vedrørende budget er der sket det glædelige at den besparelse på ældreområdet der var lagt op til, blev taget af bordet, der blev også penge til at sengetøjsskift blev tilbageført til hver 14 dag. Beløbet til klippekort til hjemmehjælpsbruger blev forhøjet med 500.000 kr., så nu er der et klip i hver uge. Sidste år blev det vedtaget at der kommer specialdaghjemspladser ved det nye aktivitetscenter i Skjern, det bliver virkelig godt, da der er behov for aflastning til den raske ægtefælle.
Der er lavet forsøg med aflastning i eget hjem og det har vist sig, at det kan være med til modne, at man kan visiteret til en daghjemsplads. Det vil der også blive arbejdet videre med.
Kvalitetsstandarder blev først på året revideret af kommunen, det er en opgave der skal gøre hvert år. Kvalitetsstanderne er en oplysning til borgerne, hvad man kan forvente sig af hjælp og ydelser. Vi fik oplæget i god tid og vi fik lavet nogle gode justeringer, både sproglige og også politiske ting, med forhøjelser af servicen. En hel del af vores ønsker blev taget med i de endelige standarder. Det var en god proces, hvor nogle af de nyvalgte ældrerådsmedlemmer var med i arbejdsgruppen.
Kommunen er i gang med en boliganalyse på plejeboliger, herunder akutaflastning og ældreboliger. Den blev sat i værk sidste år, bl.a. fordi ældreboliger inde på plejehjemmet ikke fungerede optimalt og der er lidt for store venteliste i Ringkøbing og Skjern. Er akutaflastningspladserne i Tarm og Ringkøbing den rigtige løsning. Der kræves mere i dag, når udskrivningen fra sygehusene sker så hurtig, i Ældrerådet har vi sat et forslag til debat om at samle pladserne et sted. Alt dette vil indgå i den drøftelse, der skal foregå hen over efteråret og vinteren. Man skulle gerne komme frem til en langtidsholdbar løsning, så man ikke skal justerer hele tiden.
Hjemmeplejedistrikterne er mange gange blevet justeret i kommunens tolvårige levetid, der er lavet en analyse af, hvordan det skal være fremadrettet, skal man blive ved at centraliserer, eller skal man stoppe op og finde ud af, om det stadig er vejen frem. Man hører at store enheder kan bedre styre økonomien, men er det nu hele sandheden. Vi kommer med i en kommunal arbejdsgruppe, der gerne skulle finde en langtidsholdbar løsning, vores holdning er få undersøgt om mindre enheder nu også er dyrere. Jeg ved godt, at det ikke blive nemt, men vil gerne gøre forsøget.
Udskrivningen fra sygehuset er et helt kapitel for sig, her kan der nemt gå kassetænkning i det. Regionsformanden, formanden for KL og udvalg på ældreområdet vil nu sætte sig sammen og finde løsninger, hvor hvem der skal betale ikke er det afgørende. Når man udskrives nogle timer efter man er blevet opereret, er man jo ikke rask og det gør at samtalen med sygehus og kommunen skal være langt bedre og det man kan i kommunen skal opjusteres ved at medarbejderne får kurser i at løse de opgaver, der følger med den tidlige udskrivning. Sundhedsstyrelsen har
udgivet et oplæg til kvalitetsstandarder på akutberedskabet, der er skal opgaver, men der er også mange kan opgaver. Vi glæder os til at være med i denne opgave også og det haster, det trådte i kraft 1 januar 2018. Og her spiller lægerne en vigtig rolle. I Århus har man nu knyttet læger til alle plejehjem og akutafdelinger. Det har vi ikke i Ringkøbing-Skjern endnu, men det er den vej vi skal. De kommuner, der ligger tæt op af sygehuse har en fordel, da det er nemmere at lave samarbejde mellem sygehus og kommunen, da der ikke er en afstandsfaktor. Men for os andre kommuner er telemedicin inde i billedet, hvor man bruger IT. Men det kræver en grundig drøftelse af, hvem har ansvaret, så der bliver handlet, når der skal handles.
Der skal laves nye sundhedsaftaler mellem regionen og kommunen, de skal vedtages hen over vinteren, det er vigtig at de bliver så præcis som muligt og der foregår samtaler på kryds og tværs i øjeblikket. Også her er Ældrerådet med, både på regionsplan, hvor KB. Nielsen er med i PIO og herhjemme i kommunen, så snart kommunen er klar med et oplæg. Der er masse af opgaver at tage fat på og kom med jeres input, så vi kan være med til at kvalificerer beslutningsprocessen.
Ældreministeriet har udgivet en folder: Værdighed i ældreplejen - en
hjertesag, der er 4 fokuspunkter: Styrkelse af de ældres selvbestemmelse, bedre plads til de pårørende, adgang til fællesskabet for alle, mere nærvær ved livets afslutning. Alt dette vil indgå, når værdighedspolitikken skal revideres. Der er kommet en 6 pind på om pårørende.
Oversigt over kørselsordninger
Dokumentet er ikke tilgængelig. Har du brug for at få dokumentet gennemgået pga. manglende tilgængelighed, så bedes du kontakte Sundhed og Omsorg. Administrationen. Telefon: 99 74 14 41. E-mail: sundhed.omsorg[mail]rksk.dk
Læs mere her om Flextur, hvor man kan bestille en taxa eller minibus direkte til kantstenen
Læs mere her om Transport for handicappede - Handicapkørsel
Se denne lille video om hvordan vi sammen skaber et godt fællesskab" (v/Skjern Seniorcenters brugere). Vær dog opmærksom på, at filmen ikke er tilgængelig. Har du brug for at få den gennemgået filmen pga. manglende tilgængelighed, bedes du kontakte Sundhed og Omsorg. Frivilligkoordinator Kirsten Nørgaard. Telefon: 99 74 14 29. Mail: kirsten.norgaard[mail]rksk.dk. Vær opmærksom på, at der kan være op til 10 dages sagsbehandlingstid.
Ældrerådet, der er bindeled mellem kommunens ældre borgere og byrådet blev valgt i november 2017. Se, hvem der blev valgt ind i Ældrerådet her
Der afholdes nyvalg til Ældrerådet i november 2021. Dette sker i forbindelse med kommunalvalget. Læs mere om valg til Ældrerådet i vedtægterne.
Ældrerådet er etableret efter reglerne i lov om retssikkerhed og administration på det socialeområde §§ 30-33
Indholdsfortegnelse
1. Formål og opgave
2. Ældrerådets virke
3. Samarbejde
4. Valg og valgbarhed
5. Ældrerådets konstituering
6. Ældrerådets arbejdsform
7. Økonomi
8. Ændring og ikrafttræden af vedtægter
§ 1. Ældrerådet skal rådgive Byrådet i ældrepolitiske spørgsmål og formidle synspunkter mellem borgerne og kommunen om lokalpolitiske spørgsmå l, der vedrører ældre. Ældrerådet bidråger til at skabe viden om og forståelse mellem kommunens ældre borgere og kommunen. Ældrerådet er med til åt skabe nye velfærdsløsninger til gavn for alle ældre borgere i Ringkøbing-Skjern Kommune.
§ 2. Ældrerådet afgiver høringssvar til Byrådet om alle forslag, der vedrører ældre.
Stk. 2. Ældrerådets formidler synspunkter mellem borgerne og Byrådet om lokalpolitiske spørgsmål, der vedrører ældre over 60 år.
Stk. 3. Ældrerådet kan behandle generelle spørgsmå l, men kån ikke behandle personsager. Ældrerådet kan tage generelle spørgsmå l op, som udspringer af en personsag.
Stk. 4. Ældrerådet udtaler sig og stiller forslag om emner, der har betydning for kommunens ældre. Ældrerådet kan også åf egen drift udtale sig og stille forslag om emner, der har betydning for kommunens ældre.
§ 3. Ældrerådet skal være med til at styrke, udvikle og udbrede kommunens politik på ældreområdet.
Stk. 2. Ældrerådet skal være med til at fremme ældre borgeres dialog og samarbejde med de kommunale myndigheder.
§ 4. Ældrerådet er en selvstændig forvaltningsenhed, og rådet er derfor omfattet åf forvaltningslovens og offentlighedslovens regler om indhentelse og videregivelse af oplysninger, tavshedspligt m.v.
Stk. 2. Tavshedspligten ophører ikke, når medlemmerne udtræder af rådet.
§ 5. Ældrerådet lægger vægt på at have et godt og konstruktivt samarbejde med Byrådet til gavn for ældre i Ringkøbing-Skjern Kommune.
§ 6. Ældrerådet mødes med Social- og Sundhedsudvalget mindst 1 gang årligt til gensidig drøftelse af tiltag på det ældrepolitiske område.
Stk. 2. Ældrerådet kan efter behov mødes med Byrådet, direktionen og de stående udvalg til drøftelse af ældrepolitiske emner.
§ 7. Ældrerådet afholder hvert år i september eller oktober et offentligt møde, hvor der blandt andet redegøres for rådets virksomhed det forløbne år.
§ 8. Ældrerådet består af 15 medlemmer.
Stk. 2. Medlemmerne vælges ved direkte valg. Der kan ikke anvendes listeopstilling eller indgås valgforbund.
Stk. 3. Der vælges 3 medlemmer fra gammel Egvåd Kommune, 2 medlemmer fra gammel Holmsland Kommune, 4 medlemmer fra gammel Ringkøbing Kommune, 3 medlemmer fra Gammel Skjern Kommune og 3 medlemmer fra gammel Videbæk Kommune.
Stk. 4. Der vælges 5 stedfortrædere, en fra hvert område. Stedfortræder for de for området valgte medlemmer bliver den person, der opnåede flest stemmer ved valget i det på gældende område, uden at komme ind i ældrerådet. En stedfortræder indtræder kun ved et medlems udtræden af Ældrerådet, eller ved et medlems fravær i mere end tre måneder.
§ 9. Valg til ældrerådet afholdes hvert 4. å r. Valg til ældrerådet finder sted det år, hvor der er valg til byrådet.
Stk. 2. Byrådet er ansvarlig for afvikling af valg til ældrerådet. Byrådet og ældrerådet fastlægger i samårbejde de nærmere regler for valgets afholdelse.
Stk. 3. Valg til ældrerådet afholdes som brevstemmevalg.
§ 10. For at være valgbår og have valgret til ældrerådet, skal man have fast bopæl i Ringkøbing-Skjern Kommune og være fyldt 60 år på valgdagen.
§ 11. Det nyvalgte ældreråd tiltræder 1. januar året efter nyvalg.
Stk. 2. Den afgående ældrerådsformånd indkalder til det konstituerende møde i første halvdel af december. Den afgående ældrerådsformånd leder det konstituerende møde.
Stk. 3. Ældrerådet konstituerer sig med formand, næstformand, kasserer og evt. sekretær.
§ 12. Ældrerådet fastsætter selv sin forretningsorden.
§ 13. Udgifter til ældrerådets virksomhed afholdes af byrådet.
Stk. 2. Der afsættes et årligt beløb på kommunens budget til drift af ældrerådets virksomhed.
Stk. 3. Byrådet stiller lokaler og sekretærbistand til rådighed for ældrerådet.
§ 14. Ældrerådet laver et budget. Budgettet skål afleveres til Sociål- og Sundhedsudvalget senest den 1. april forud for budgetåret.
§ 15. Ældrerådet laver et regnskab, der senest den 1. marts efter regnskabsårets afslutning, afleveres til Social- og Sundhedsudvalget.
§ 16. Medlemskab af ældrerådet er et frivilligt hverv.
Stk. 2. Medlemmer af ældrerådet modtager diæter, erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste og udgiftsgodtgørelse efter reglerne i § 16 i lov om kommunernes styrelse.
§ 17. Vedtægtsændringer træder i kraft efter godkendelse af ældrerådet og Byrådet.
Stk. 2. Vedtægterne kan ændres, såfremt Ringkøbing-Skjern Kommune eller ældrerå det ønsker det.
§ 18. Ovenstående vedtægt træder i kraft 1. marts 2020 og erstatter tidligere vedtægter.
Iver Poulsen. Ringkøbing-Skjern Kommunes ældreråd
Hans Østergaard. Borgmester
Læs via dette link "Ældreguide - Præsentation af Ældrerådet og emner for ældre"
Vær dog opmærksom på, at dokumentet ikke er tilgængelige. Har du brug for at det gennemgået pga. manglende tilgængelighed, bedes du kontakte Sundhed og Omsorg. Frivilligkoordinator Kirsten Nørgaard.
Telefon: 99 74 14 29. Mail: kirsten.norgaard[mail]rksk.dk.
Vær opmærksom på, at der kan være op til 10 dages sagsbehandlingstid.