Ældrerådet
Ældrerådet rådgiver Byrådet i ældrepolitiske spørgsmål.
De formidler synspunkter mellem borgerne og kommunen om lokalpolitiske spørgsmål, der vedrører ældre over 60 år.
Ældrerådet udtaler sig og stiller forslag om generelle emner. Rådet beskæftiger sig ikke med personsager, men kan tage generelle emner op, som udspringer af en personsag.
Ældrerådet består af 15 valgte medlemmer. I valgperioden 2022-2025 er der dog kun 13 medlemmer i rådet.
Læs mere her på siden eller kontakt en af rådets medlemmer med ønsker og forslag.
Dagsordener og referater
Her på siden kan Ældrerådets forskellige høringssvar på sager ses.
2023:
Ældrerådets høringssvar vedrørende placering af nærhospital i kommunen
2022:
Ældrerådets høringssvar til udkast til Kvalitetsstandarder for Sundhed og Omsorgs ydelser 2022
Høringssvar fra Ældrerådet til Social- og Sundhedsudvalgets dagsorden den 17. august 2022
Høringssvar fra Ældrerådet til budgetlægningen 2023-2026
2021:
Ældrerådets høringssvar til principnotat til boliganalyse
Ældrerådets høringssvar til besparelsesforslag på klippekortsordningen
Høringssvar til Teknik og Miljø vedrørende Midttrafiks nedlæggelse af busrute 952X
Ældrerådets høringssvar til Social- og Sundhedsudvalgets dagsorden den 27. januar 2021
Nyheder
Hvem er vi – og hvad kan Ældrerådet gøre for dig
Lad os få det på plads med det samme. Ældrerådet, der ofte bliver forvekslet
med Ældresagen, er et folkevalgt, upolitisk råd i modsætning til Ældresagen, der er en privat organisation, altså en forening, hvor der betales kontingent i forbindelse med tegning af et medlemskab.
Det er ved lov vedtaget, at alle kommuner skal have et ældreråd, der fungerer som bindeled imellem de ældre og kommunen.
Valget foregår i forbindelse med kommunalvalget hvert fjerde år, og alle
+60-årige kan stemme til Ældrerådsvalget.
Vi skal høres i alle sager
Vi er i alt 15 medlemmer. Partipolitisk er Ældrerådet neutralt og uafhængigt af
organisationer, hvilket giver de bedste forudsætninger for et godt samarbejde med både politikerne og forvaltningen.
Loven siger, at Ældrerådet skal høres i alle sager, som vedkommer ældre.
Vi har et månedligt møde, hvor vi gennemgår og drøfter de emner på
socialudvalgets dagsorden, som har relationer til os. Har vi kommentarer eller
forslag til ændringer afleveres det til socialudvalget.
Det er vigtigt for os, at kommunens "Kvalitetsstandarder på ældreområdet”
efterleves. Disse giver en nøje oversigt over de ældres rettigheder til hjælp.
Ældrerådet deltager aktiv, når kvalitetsstandarderne hvert andet år revideres, og det besluttes, hvordan serviceniveauet skal være på ældreområdet.
Vi er også repræsenteret i diverse udvalg om ældre, og her arbejder vi sammen
med kommunale embedsmænd og byrådsmedlemmer, men med fuld ret til at have vores holdninger om sagerne.
Ældrerådet er som sagt en selvstændig enhed med tavshedspligt. Person- og
personalesager må vi ikke beskæftige os med, og vi kan således ikke ændre en
forvaltningsafgørelse.
Kontakt os
Har du en sag eller emne, som du mener, at Ældrerådet bør tage sig af, må du meget gerne kontakte os.
Vi vil helst kunne hjælpe med alle sager, men er en sag uden for vores beføjelser, så sender vi den videre til den rette modtager.
Alle referater fra de ordinære møder samt diverse andre oplysninger om rådets
aktiviteter, kan findes på kommunens hjemmeside.
Med venlig hilsen formanden
Ældrerådet består af 15 medlemmer, som er valgt for en firårige periode.
I valgperioden 2022-2025 er der dog kun 13 medlemmer i rådet.
Medlemmerne tiltrådte den 1. januar 2022 og sidder frem til den 31. december 2025.
Medlemsoversigt
Formand:
Hans Andreas Christensen
Bredgade 82, 3.3
6920 Videbæk
Mobil 21 28 17 53
Mail: hanch[mail]energimail.dk
Næstformand:
Carsten Daugaard
Voldgade 5
6900 Skjern
Mobil: 21 25 61 41
Mail: cada6900[mail]gmail.com
Medlemmer:
Gerda Christiansen
Solsortevej 8
6900 Skjern
Mobil: 53 56 28 61
Mail: tenna[mail]post.tele.dk
Birthe Elisabeth Byskov Larsen
Lavstrupvej 12,Vostrup
6880 Tarm
Mobil: 61 28 42 12
Mail: lavstrup12[mail]gmail.com
Lars Elkjær Nielsen
Parkalle 37
6880 Tarm
Mobil: 20 29 21 46
Mail: elkjaer46[mail]hotmail.com
K. B. Nielsen
Heboltoft 103
6950 Ringkøbing
Telefon: 97 32 35 87
Mobil: 23 30 95 87
Mail: kbkblene[mail]gmail.com
Martin Riis
Hovedgaden 72
6980 Tim
Mobil: 97 33 32 86
Mail: riisfamilien[mail]gmail.com
Eva Sønderby Jepsen
Vardevej 73 A
6880 Tarm
Mobil: 23 45 80 01
Mail: Evasoenderby[mail]gmail.com
Poul Nielsen
Skovbrynet 2
6900 Skjern
Mobil: 28 58 15 31
Mail: pfkn[mail]hotmail.com
Nancy P. Frich
Bakkevej 7
6960 Hvide Sande
Mobil: 29 24 32 30
Mail: frich[mail]frich.nu
Jens Jørn Jacobsen
Nygade 23 A, 1. th.
6950 Ringkøbing
Mobil: 21 80 38 65
Mail: jjj.aer[mail]outlook.dk
Birthe Fløe Frøslev
Ternevej 23
6920 Videbæk
Mobil: 21 22 61 23
Mail: birthefloe[mail]gmail.com
Jan Holm Rasmussen
Hjejlevej 3
6920 Videbæk
Mobil: 20 92 12 87
Mail: jh-rksk-aeldre[mail]hotmail.com
2 pladser vakante
I 2023 afholder Ældrerådet følgende ordinære møder
Ønsker du, at Ældrerådet skal drøfte et emne/spørgsmål på et af møderne, kontaktes et af Ældrerådets medlemmer.
Mødedatoer:
Tirsdag den 17. januar kl. 9-12, Servicecenter Rødkløvervej 4, Ringkøbing
Tirsdag den 21. februar kl. 9-12, Klokkebjerg Plejehjem, Klostervej 29, Skjern
Mandag den 21. marts kl. 9-12, Ringkøbing Plejehjem, Bellisvej 19, Ringkøbing
Tirsdag den 18. april kl. 9-12, Videbæk Hjemme- og Sygepleje, Stationsvej 8, Videbæk
Tirsdag den 9. maj kl. 9-12, Egvad Plejehjem, Ågade 2, Tarm
Tirsdag den 20. juni kl. 9-12, Aktivitetscentret Hvide Sande, Parallelvej 116, Hvide Sande
Tirsdag den 15. august kl. 9-12, Åkanden, Apoteker Rasmussens Plads 10, Tarm.
Tirsdag den 19. september kl. 9-12, Holmbohjemmet, Klostervej 39, Kloster, Ringkøbing
Tirsdag den 10. oktober 9-12, Vorgod Ældrecenter, Bardevej 5, Vorgod, Videbæk
Tirsdag den 21. november 9-12, Friplejehjemmet Stauning, Kirkebyvej 67, Skjern
Tirsdag den 12. december 9-12, Plejehjemmet Bakkely, Bakkevej 2, Videbæk
Øvrige møder:
Onsdag den 3. maj kl. 8-9.30 Dialogmøde med Social- og Sundhedsudvalget
Innovest, Ånumvej 28, Skjern
Torsdag den 5. oktober, Ældrerådsdag, Højmark Hallen
Vedtægt for Ringkøbing-Skjern Kommunes Ældreråd
Ældrerådet er etableret efter reglerne i lov om retssikkerhed og administration på det socialeområde §§ 30-33
Indholdsfortegnelse
1. Formål og opgave
2. Ældrerådets virke
3. Samarbejde
4. Valg og valgbarhed
5. Ældrerådets konstituering
6. Ældrerådets arbejdsform
7. Økonomi
8. Ændring og ikrafttræden af vedtægter
Kapitel 1. Formål og opgaver
§ 1. Ældrerådet skal rådgive Byrådet i ældrepolitiske spørgsmål og formidle synspunkter mellem borgerne og kommunen om lokalpolitiske spørgsmål, der vedrører ældre. Ældrerådet bidrager til at skabe viden om og forståelse mellem kommunens ældre borgere og kommunen. Ældrerådet er med til at skabe nye velfærdsløsninger til gavn for alle ældre borgere i Ringkøbing-Skjern Kommune.
Kapitel 2. Ældrerådets virke
§ 2. Ældrerådet afgiver høringssvar til Byrådet om alle forslag, der vedrører ældre.
Stk. 2. Ældrerådets formidler synspunkter mellem borgerne og Byrådet om lokalpolitiske spørgsmål, der vedrører ældre over 60 år.
Stk. 3. Ældrerådet kan behandle generelle spørgsmål, men kan ikke behandle personsager. Ældrerådet kan tage generelle spørgsmål op, som udspringer af en personsag.
Stk. 4. Ældrerådet udtaler sig og stiller forslag om emner, der har betydning for kommunens ældre. Ældrerådet kan også af egen drift udtale sig og stille forslag om emner, der har betydning for kommunens ældre.
§ 3. Ældrerådet skal være med til at styrke, udvikle og udbrede kommunens politik på ældreområdet.
Stk. 2. Ældrerådet skal være med til at fremme ældre borgeres dialog og samarbejde med de kommunale myndigheder.
§ 4. Ældrerådet er en selvstændig forvaltningsenhed, og rådet er derfor omfattet af forvaltningslovens og offentlighedslovens regler om indhentelse og videregivelse af oplysninger, tavshedspligt m.v.
Stk. 2. Tavshedspligten ophører ikke, når medlemmerne udtræder af rådet.
Kapitel 3. Samarbejde
§ 5. Ældrerådet lægger vægt på at have et godt og konstruktivt samarbejde med Byrådet til gavn for ældre i Ringkøbing-Skjern Kommune.
§ 6. Ældrerådet mødes med Social- og Sundhedsudvalget mindst 1 gang årligt til gensidig drøftelse af tiltag på det ældrepolitiske område.
Stk. 2. Ældrerådet kan efter behov mødes med Byrådet, direktionen og de stående udvalg til drøftelse af ældrepolitiske emner.
§ 7. Ældrerådet afholder hvert år i september eller oktober et offentligt møde, hvor der blandt andet redegøres for rådets virksomhed det forløbne år.
Kapitel 4. Valg og valgbarhed
§ 8. Ældrerådet består af 15 medlemmer.
Stk. 2. Medlemmerne vælges ved direkte valg. Der kan ikke anvendes listeopstilling eller indgås valgforbund.
Stk. 3. Der vælges 3 medlemmer fra gammel Egvad Kommune, 2 medlemmer fra gammel Holmsland Kommune, 4 medlemmer fra gammel Ringkøbing Kommune, 3 medlemmer fra gammel Skjern Kommune og 3 medlemmer fra gammel Videbæk Kommune.
Stk. 4. Der vælges 5 stedfortrædere, en fra hvert område. Stedfortræder for de for området valgte medlemmer bliver den person, der opnåede flest stemmer ved valget i det på gældende område, uden at komme ind i ældrerådet. En stedfortræder indtræder kun ved et medlems udtræden af Ældrerådet, eller ved et medlems fravær i mere end tre måneder.
§ 9. Valg til Ældrerådet afholdes hvert 4. år. Valg til Ældrerådet finder sted det år, hvor der er valg til byrådet.
Stk. 2. Byrådet er ansvarlig for afvikling af valg til Ældrerådet. Byrådet og Ældrerådet fastlægger i samårbejde de nærmere regler for valgets afholdelse.
Stk. 3. Valg til Ældrerådet afholdes som brevstemmevalg.
§ 10. For at være valgbar og have valgret til Ældrerådet, skal man have fast bopæl i Ringkøbing-Skjern Kommune og være fyldt 60 år på valgdagen.
Kapitel 5. Konstituering
§ 11. Det nyvalgte Ældreråd tiltræder 1. januar året efter nyvalg.
Stk. 2. Den afgående ældrerådsformånd indkalder til det konstituerende møde i første halvdel af december. Den afgående ældrerådsformånd leder det konstituerende møde.
Stk. 3. Ældrerådet konstituerer sig med formand, næstformand, kasserer og evt. sekretær.
Kapitel 6. Arbejdsform
§ 12. Ældrerådet fastsætter selv sin forretningsorden.
Kapitel 7. Økonomi
§ 13. Udgifter til Ældrerådets virksomhed afholdes af Byrådet.
Stk. 2. Der afsættes et årligt beløb på kommunens budget til drift af Ældrerådets virksomhed.
Stk. 3. Byrådet stiller lokaler og sekretærbistand til rådighed for Ældrerådet.
§ 14. Ældrerådet laver et budget. Budgettet skal afleveres til Social- og Sundhedsudvalget senest den 1. april forud for budgetåret.
§ 15. Ældrerådet laver et regnskab, der senest den 1. marts efter regnskabsårets afslutning, afleveres til Social- og Sundhedsudvalget.
§ 16. Medlemskab af Ældrerådet er et frivilligt hverv.
Stk. 2. Medlemmer af Ældrerådet modtager diæter, erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste og udgiftsgodtgørelse efter reglerne i § 16 i lov om kommunernes styrelse.
Kapitel 8. Ændring og ikrafttræden af vedtægter
§ 17. Vedtægtsændringer træder i kraft efter godkendelse af Ældrerådet og Byrådet.
Stk. 2. Vedtægterne kan ændres, såfremt Ringkøbing-Skjern Kommune eller Ældrerådet ønsker det.
§ 18. Ovenstående vedtægt træder i kraft 1. marts 2020 og erstatter tidligere vedtægter.
Iver Poulsen. Ringkøbing-Skjern Kommunes Ældreråd
Hans Østergaard. Borgmester
Ældrerådet har på møde den 13. december 2022 godkendt følgende ændringer og præciseringer vedrørende budget 2023. Dette er sket efter aftale med fagchef Anja Thoft Bach.
Vedrørende kapitel 7. Økonomi
§§14 og 15: Ældrerådet afleverer fremover både regnskab og budget for kommende år senest den 1. marts.
§16 stk. 2:
Medlemmer af ældrerådet modtager diæter, erstatning for dokumenteret tabt arbejdsfortjeneste og udgiftsgodtgørelse efter reglerne i § 16 a i lov om kommunernes styrelse.
Diæter udbetales i praksis ved deltagelse i ældrerådets ordinære møder, dialogmødet med Social- og Sundhedsudvalget, ældrerådsdagen i Højmark, seniordagene samt ved optælling af ældrerådsvalg.
Forretningsorden Ringkøbing-Skjern Kommunes Ældreråd
Konstituering
§ 1. Ældrerådet afholder sit konstituerende møde i første halvdel af december det år, hvor der er valg til Ældrerådet.
Stk. 2. På det konstituerende møde, vælger Ældrerådet en formand, en næstformand og en kasserer - ved skriftlig afstemning
Stk. 3. Formand og næstformand vælges for et år ad gangen. Nyvalg til formand og næstformand afholdes i januar måned.
Møder
§ 2. Ældrerådet udøver sin virksomhed i møder, der ikke er offentlige.
Stk. 2. Ældrerådet afholder så vidt muligt møder en gang om måneden, med undtagelse af juli. På årets første møde, fastlægger Ældrerådet sin mødekalender for det kommende år.
Stk. 3. Ældrerådet kan anmode personer, der er ansat i kommunen, om at deltage i møderne med henblik på en sags oplysning.
Stk. 4. Ethvert af rådets medlemmer kan forlange en sag behandlet på mødet. Skriftlig anmodning herom skal sendes til formanden senest 8 dage forud for mødet.
Stk. 5. Ekstraordinært møde afholdes, når formanden finder det nødvendigt, eller når mindst 5 medlemmer forlanger det.
Formanden
§ 3. Formanden indkalder til Ældrerådets møder. Formanden er ansvarlig for, at dagsorden med relevant materiale udsendes til Ældrerådets medlemmer senest 5 dage før mødet, samt at dagsorden offentliggøres på kommunens hjemmeside. Kommunens sekretariat yder efter aftale bistand med udsendelse af dagsorden og materiale samt offentliggørelsen heraf på hjemmesiden. Ældrerådet kan beslutte, at materialet udsendes udelukkende elektronisk til medlemmerne
Stk. 2. Formanden leder møderne.
Stk. 3. Formanden er kontaktperson for byrådet og fag- og stabsområderne. Det er ligeledes formanden, der udtaler sig til pressen, medmindre andet er aftalt. Medlemmerne kan udtale sig på egne vegne.
Beslutninger
§ 4. Ældrerådet er beslutningsdygtigt, når halvdelen af medlemmerne er til stede. Beslutninger træffes ved almindeligt flertal blandt de fremmødte. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende.
Stk. 2. Ældrerådets beslutninger indføres i beslutningsprotokollen under møderne. Beslutningsprotokollen skal oplæses efter hvert punkt på dagsorden. Ethvert medlem kan forlange sin afvigende mening kort tilført beslutningsprotokollen.
Stk. 3. Referat fra mødet udsendes til rådets medlemmer senest 5 dage efter mødets afholdelse. Referaterne offentliggøres på kommunens hjemmeside. Kommunens sekretariat yder efter aftale bistand med udsendelsen af referat samt offentliggørelse heraf.
Underudvalg
§ 5. Ældrerådet kan beslutte at nedsætte underudvalg med særligt fokus på forskellige områder. Underudvalg kan ikke beslutte eller afgive høringssvar. For hvert udvalg udarbejdes en opgavebeskrivelse og eventuelt en tidsplan.
Forfald
§ 6. Når et medlem er forhindret i at deltage i et møde, meddeles dette snarest muligt til formanden eller sekretæren.
Inhabilitet
§ 7. Et medlem, der er inhabil i forhold til en sag, må ikke træffe afgørelse, deltage i afgørelsen eller i øvrigt medvirke ved behandlingen af den pågældende sag. Medlemmet må ikke være til stede i mødelokalet under sagens behandling og afstemning.
Kasserer, regnskab og budget
§ 8. Kassereren er ansvarlig for, at rådets midler indsættes på en konto i en bank. Udbetalinger må alene ske, når udgiftsbilaget er attesteret af kassereren og formanden, eller i dennes fravær næstformanden.
Stk. 2. Kassereren laver udførligt regnskab. Regnskabsåret følger kalenderåret. Senest i februar måned laves et årsregnskab for forudgående regnskabsår. Årsregnskabet godkendes på Ældrerådets næstkommende møde. Regnskabet afleveres senest 1. marts til Social- og Sundhedsudvalget.
Stk. 3. Kassereren er ansvarlig for at udarbejde et budget, som skal godkendes af ældrerådet og senest 1. april, afleveres til Social- og Sundhedsudvalget.
Stk. 4. Kassereren skal redegøre for økonomien på ældrerådsmøderne
Forretningsudvalg
§ 9. Formand og næstformand udgør tilsammen et forretningsudvalg. Forretningsudvalget kan træffe afgørelse i sager, der kræver en hurtig afgørelse. Her skal alle medlemmer så vidt muligt have mulighed for at udtale sig enten mundtligt eller skriftligt.
Stk. 2. Beslutninger, der er truffet efter stk. 1, optages på dagsordenen for næste ordinære møde.
Stk. 3. Forretningsudvalget er ansvarligt for at udarbejde et årshjul i januar måned
§ 10. Denne forretningsorden er godkendt i Ældrerådet den 14.juni 2022 og træder i kraft umiddelbart herefter.
Kørselsordning
Oversigt over kørselsordninger
Hvordan vi sammen skaber et godt fællesskab
Se denne lille video om hvordan vi sammen skaber et godt fællesskab" (v/Skjern Seniorcenters brugere). Vær dog opmærksom på, at filmen ikke er tilgængelig. Har du brug for at få den gennemgået filmen pga. manglende tilgængelighed, bedes du kontakte Sundhed og Omsorg. Frivilligkoordinator Kirsten Nørgaard. Telefon: 99 74 14 29. Mail: kirsten.norgaard[mail]rksk.dk. Vær opmærksom på, at der kan være op til 10 dages sagsbehandlingstid.
Ældrerådets guide 2022
Klik her for at læse Ældrerådets guide.
Guiden er ikke webtilgængelig. Har du brug for at få gennemgået guiden kan du kontakte et medlem af Ældrerådet. Se listen af Ældrerådets medlemmer

6950 Ringkøbing