Siden den 1. november 2014 har det været obligatorisk at modtage digital post fra det offentlige, når du er over 15 år og har et CPR-nummer.
Hvis du er fritaget for at modtage digital post fra det offentlige, modtager du fortsat papirbreve i din fysiske postkasse.
Du kan læse Digital Post fra det offentlige på borger.dk eller i e-Boks. Her på siden kan du læse mere om, hvad Digital Post er, og hvordan du tilmelder dig.
Digital Post fra offentlige myndigheder er den samme slags breve, som du allerede modtager i din fysiske postkasse fra fx kommunen, sygehuset eller Skatteforvaltningen. Det kan være patientindkaldelser, besked om plads til dit barn i en daginstitution, synsindkaldelse eller personlige skattesager.
Private virksomheder, som forsikringsselskaber og banker, sender også digital post til deres kunder. Her kan det være fx opgørelser eller kontoudtog. Forskellen fra traditionel papirpost og en e-mail er, at Digital Post skal modtages og læses på en sikker hjemmeside på internettet.
De sikre hjemmesider, hvor du kan læse Digital Post, er borger.dk eller e-Boks.dk. Den digitale post sendes krypteret. Det betyder, at sikkerheden er meget høj – også højere end ved almindelig papirpost eller e-mails.
På Digitaliseringsstyrelsens hjemmeside finder du en oversigt over film på dansk, tegnsprog, engelsk, tyrkisk, arabisk, farsi og somalisk om Digital Post, NemID og NemSMS.
Du læser din digitale post fra det offentlige enten på borger.dk eller i e-Boks.dk, alt efter hvad du foretrækker. Du skal blot huske, at give lov til at du vil se indholdet fra e-Boks sammen med din digitale post fra offentlige myndigheder, hvis du ønsker dette.
Du kan give lov til at Digital Post viser post fra private afsendere indholdet under profilindstillinger i din digitale postkasse. Du finder profilindstillinger under menu, og herefter skal du vælge at redigere din profil.
Sådan læser du din digitale post:
Har du ikke NemID, kan du bestille det på nemid.nu eller i borgerservice ved personligt fremmøde og medbragt gyldig legitimation. Nogle kommuner tilbyder udkørende identifikation, hvis du hverken har pas eller kørekort og samtidig ikke har mulighed for at møde op i borgerservice, fx grundet svær sygdom. Kontakt kommunen for at høre nærmere.
Borgere, der er fyldt 15 år, har fast bopæl i Danmark samt et CPR nummer modtager Digital Post, med mindre de er blevet fritaget.
Borgere, der ikke er i stand til at modtage posten digitalt, og lever op til mindst én af fritagelseskriterierne, kan blive fritaget og fortsætte med at modtage post fra det offentlige på papir som hidtil.
Under punktet 'Fritagelse fra Digital Post?' kan du læse mere om kriterierne for at blive fritaget. Hvis du er registreret som uden fast bopæl eller udrejst af landet, er du ikke automatisk blevet tilmeldt Digital Post, men blevet fritaget.
If you want to know more about Digital Post, and what it means for you, then contact your local citizen service centre (borgerservice). Here you can get help to use Digital Post or become exempt from receiving Digital Post.
Wenn Sie mehr über Digital Post erfahren möchten, und was das für Sie bedeutet, wenden Sie sich bitte an Ihren Bürgerservice vor Ort. Hier kann man Ihnen zeigen, wie man Digital Post benutzt oder Sie davon befreien.
Hvis du vil vide mere om Digital Post, kan du læse vores spørgsmål og svar-sektion, hvor vi har samlet en række af de oftest stillede spørgsmål om Digital Post.
Her kan du finde information om bl.a. fritagelse fra Digital Post og oprettelse af læseadgang:
Digital Post from public authorities is the same type of letters that you already receive from the authorities. Digital Post includes any letters from hospital, pension statements, information about state education support (SU), changes to housing benefits, replies to applications for childcare, letters from the Danish Tax and Customs Administration (SKAT), etc.
Digital Post can be accessed on either of two secure websites. They are borger.dk and e-Boks.dk. You only need to check your Digital Post from public authorities on one of these two websites.
In order to access your Digital Post, it is necessary to log on with the digital signature, NemID, which is a single login for public websites, online banking and many other websites and services. If you do not have NemID, you can order it on nemid.nu or simply go to your local citizen service centre (borgerservice). Please remember to bring valid ID.
It is your responsibility to open and read your Digital Post. If you do not check your Digital Post regularly, you may not see post that requires action. Your Digital Post may contain decisions and notifications that require your attention.
Not all post from public authorities can be sent digitally. Therefore, you still need to check your paper-based letters (letters in your physical letter box).
You can give one or more people access to read your Digital Post. You can grant reading access to others when you are logged on to borger.dk or e-Boks.dk. You can also get help to do this at the citizen service centre (borgerservice).
In order to grant other people reading access you must:
Individuals can be exempted from Digital Post. If they are unable to communicate digitally, they will continue to receive and send post in a non-digital manner. Exemption from Digital Post may be applied for at the citizen service centre (borgerservice). Individuals can be exempted from receiving Digital Post if they meet at least one of the following grounds for exemption:
You can always get help and information about Digital Post at your citizen service centre or at the library. You will find further information about Digital Post in other languages on borger.dk.
Du får helt automatisk en officiel digital postkasse (Digital Post) til beskeder fra det offentlige, når du fylder 15 år. Postkassen finder du på post.borger.dk.
For at få adgang til postkassen skal du have et NemID. Hvis du allerede har et NemID til at tjekke netbank, så er du nødt til at opgradere det.
Mange unge får et NemID i deres bank til at tjekke netbank, men det kan du ikke anvende til at se din digitale postkasse. Det mangler nemlig en såkaldt offentlig digital signatur.
Du finder en guide både til at bestille et NemID for første gang, og hvis du bare skal opgradere et NemID fra banken på nemID.nu/15.
Så kan du komme hele vejen frem til din nye postkasse.
Du logger på din digitale postkasse her på borger.dk via post.borger.dk, eller du kan se din post på e-boks.dk. Husk, at du skal bruge dit NemID til at logge på.
Hvis du ikke har et NemID, kan du bestille det på nemid.nu/15.
Hvis du allerede har et NemID til din netbank, skal du opgradere det, før du kan bruge det til at logge på din digitale postkasse.
Det er altid en god idé at spørge dine forældre til råds, hvis du er i tvivl om, hvordan du bestiller dit NemID eller får adgang til Digital Post.
Ifølge loven skal alle borgere i Danmark på 15 år eller derover modtage beskeder digitalt fra offentlige myndigheder. Derfor skal du have din egen digitale postkasse.
Hvis du ikke er i stand til at modtage posten digitalt, kan du blive fritaget, hvis du opfylder mindst et af kriterierne for fritagelse. Det betyder, at du i stedet får dine beskeder fra det offentlige med papirpost.
Når du fylder 15 år, har du selv ansvaret for at tjekke Digital Post. Det betyder, at dine forældre ikke længere modtager dine vigtige beskeder fra hospitalet, tandlægen, osv.
Dine forældre kan godt hjælpe dig med at huske dig på at tjekke din digitale postkasse:
Beskederne i din digitale postkasse kommer fra officielle steder som din kommune, biblioteket, tandlægen, hospitalet eller besked om feriepenge, hvis du har et fritidsjob. Det bliver også kaldt det offentlige.
Du kan også vælge, at Digital Post på borger.dk kan vise de beskeder, du modtager fra din bank. Det gør du i din Profil, når du er logget på Digital Post. Bruger du e-Boks til at læse dine beskeder fra det offentlige, så ser du automatisk både beskeder fra offentlige og private virksomheder som fx din bank.
Digital Post er de beskeder, som det offentlige sender. Det er også navnet på den digitale postkasse, hvor du modtager beskederne.
Du kan logge på din digitale postkasse via borger.dk eller e-boks.dk. Begge hjemmesider giver dig adgang til den samme postkasse.
Digital Post er de beskeder, du modtager fra det offentlige i din digitale postkasse.
NemID er dit sikre login på internettet, som du blandt andet bruger til at logge på postkassen og din netbank. NemID består af:
Du skal bruge alle tre dele for at logge på din digitale postkasse og læse Digital Post.
Læs mere om NemID på nemid.nu/15, og find ud af hvordan du henter NemID nøgleapp.
Du kan altid spørge dine forældre om hjælp, hvis du er i tvivl om, hvordan du bestiller NemID eller får adgang til Digital Post.
Du kan også få hjælp til Digital Post hos borgerservice i kommunen. Læs mere på kommunens hjemmeside. Vær opmærksom på, at nogle steder skal man bestille tid for at få hjælp.
Hvis du har brug for hjælp til at bestille, aktivere eller opgradere dit nøglekort (NemID), skal du læse mere på nemid.nu/15.
Sådan ser de breve ud, som NemID og Digital Post sender.
Du kan følge trinnene i brevene, så du kommer godt i gang.
Når dit barn fylder 15 år, sender det offentlige beskeder digitalt direkte til dit barns egen digitale postkasse – Digital Post. Den digitale postkasse bliver oprettet automatisk.
Du skal blot hjælpe dit barn med at få adgang til postkassen.
Du vil som forælder ikke længere modtage beskeder vedrørende dit barn.
Det er vigtigt, at din 15-årige får adgang til Digital Post hurtigst muligt efter at være fyldt 15år. Ellers er der risiko for at misse vigtige beskeder fra det offentlige om fx biblioteksbøder, hospitalsindkaldelser, feriepenge, osv. Du vil som forælder ikke længere modtage disse beskeder.
Din 15-årige kan finde hjælp til forløbet på borger.dk/15.
Du kan som forælder læse mere om, hvordan du kan hjælpe dit barn i Forældreguiden.
I Digital Post får din 15-årige beskeder fra det offentlige. Til at starte med kan det fx være beskeder som biblioteksbøder eller feriepenge, hvis din 15-årige har et fritidsjob. Det kan også være indkaldelse til tandlægen eller til undersøgelser på hospitalet.
Det er lovpligtigt at have en digital postkasse til beskeder fra det offentlige for alle, der er fyldt 15 år.
Som udgangspunkt er det kun din 15-årige, der har adgang til sin egen Digital Post.
Vi anbefaler, at du taler med din 15-årige om, at du har to muligheder for at støtte op om, at han eller hun får læst sin digitale post.
Hvis din 15-årige ønsker det, kan du som forælder:
For at få påmindelser kan din 15-årige indtaste et mobilnummer og to e-mailadresser under sine profiloplysninger, når din 15-årige er logget ind i sin digitale postkasse.
Du kan som forælder ikke overtage ansvaret, men du kan hjælpe din 15-årige med at læse og forstå beskederne fra det offentlige.
Efter at være fyldt 15 år har man selv ansvaret for at læse beskeder fra det offentlige i sin postkasse (Digital Post).
Det er lovpligtigt.
Din 15-årige kan blive fritaget, hvis han eller hun ikke er i stand til at modtage posten fra det offentlige digitalt.
Din 15-årige skal opfylde mindst et af kriterierne for fritagelse.
Digital Post er de beskeder, som det offentlige sender. Det er også navnet på den digitale postkasse, hvor du modtager beskederne. Du kan logge på din digitale postkasse via borger.dk eller e-boks.dk.
Begge hjemmesider giver dig adgang til den samme postkasse.
Sådan ser de breve ud, som NemID og Digital Post sender til din 15-årige.
Du kan hjælpe din 15-årige ved at følge trinnene i brevene, så han / hun kommer godt i gang.
Loven siger, at det er obligatorisk at modtage Digital Post for alle personer på 15 år eller derover, som bor eller opholder sig fast i Danmark.
I Digital Fuldmagt, den fællesoffentlige fuldmagtsløsning, kan du med dit NemID give fuldmagt til forskellige offentlige, digitale selvbetjeningsløsninger ét samlet sted. Du kan give fuldmagten til en anden person fx din pårørende, som på den måde kan hjælpe til og handle på dine vegne. Hvis du ikke selv har NemID, eller du har svært det digitale, kan din pårørende anmode dig om fuldmagten. Du kan give fuldmagt til fx at se din sundhedsjournal og laboratoriesvar på sundhed.dk eller til at melde flytning på borger.dk.
Det er ikke alle myndigheder, der har valgt at benytte denne fuldmagtsløsning, så undersøg altid nærmere, hvordan den myndighed eller området, som du skal bruge en fuldmagt til, håndterer fuldmagter.
For at anvende Digital Fuldmagt skal enten fuldmagtsgiver eller fuldmagtshaver have NemID.
I løsningen Digital Fuldmagt findes der to muligheder for at oprette fuldmagter:
I Digital Fuldmagt kan du oprette fuldmagter til en række offentlige digitale selvbetjeningsløsninger. Det betyder, at den person, du giver fuldmagt til, kan agere på dine vegne med sit eget NemID i en bestemt digital selvbetjeningsløsning. Du skal dog være opmærksom på, at fuldmagten ikke nødvendigvis dækker, at du må kontakte myndigheden telefonisk. Du skal derfor være opmærksom på, at der kan være behov for at afgive supplerende fuldmagter for fx at få fuldmagt til den personlige kontakt til en myndighed. Du kan læse mere om, hvad de enkelte fuldmagter dækker over, når du logger på Digital Fuldmagt. For yderligere afklaring af fuldmagtens afgrænsning er det nødvendigt, at du kontakter den myndighed, du skal bruge en fuldmagt til.
Du kan her se, hvad du kan give fuldmagt til i Digital Fuldmagt:
Borger.dk
Bygge- og miljøtilladelser (Bygogmiljoe.dk)
Borger.dk
Digital Udbetaling og Skrotningsattest, DUS (digitalskrotning.dk)
Miljøstyrelsens Autorisationssystem til brug af bekæmpelsesmidler, MAB
ATP Livslang Pension (borger.dk eller privat.atp.dk)
Din Pension (borger.dk eller minpensionssag.dk)
minSU (min.su.dk)
Transportrabat (ungdomskort.dk)
Det Danske Vaccinationsregister, DDV (sundhed.dk eller FMK-online.dk)
Fælles Medicinkort, FMK (via appen Medicinkortet)
Kommunens social- og sundhedsportal (Borgerportalen i din kommune)
Kommunernes Ydelsessystem, Ydelser på kontanthjælpsområdet (borger.dk)
Lægevalg og skift af sygesikringsgruppe (borger.dk)
Mit Sygefravær (mitsygefravaer.dk)
Sundhed.dk
Der kommer løbende flere selvbetjeningsløsninger til.
Når du logger på Digital Fuldmagt kan du give fuldmagter til offentlige selvbetjeningsløsninger. Du kan bl.a. give en pårørende fuldmagt til at se din sundhedsjournal på sundhed.dk, til at melde flytning på borger.dk eller søge SU på su.dk.
Hvis du ikke har NemID eller har svært ved det digitale, er det stadig muligt at afgive en fuldmagt. Det kræver, at personen, du ønsker at give fuldmagten til, logger ind med sit NemID og anmoder dig om fuldmagten.
Det kan være en god idé at anmode om en fuldmagt, hvis du skal hjælpe en anden, der ikke selv har NemID eller har svært ved det digitale. Herunder kan du læse mere om processen for at anmode en anden person om fuldmagt i Digital Fuldmagt.
Log på Digital Fuldmagt. Udfyld trin 1-5: Vælg hvem du vil anmode om fuldmagt, vælg hvad du vil anmode om fuldmagt til (du kan sagtens vælge flere), vælg deref-ter hvor længe fuldmagten skal gælde og afslut med at sende anmodningen. Hvis fuldmagtsgiver ikke selv er digital, kan du vælge at anmodningsbrevet skal sendes med brevpost til personen.
Personen du anmoder om fuldmagt fra, modtager nu et brev i Digital Post/e-Boks eller som fysisk brev, hvis du valgte dette, da du oprettede anmodningen.
Personen, du anmoder om fuldmagt, skal nu underskrive anmodningsbrevet med sin underskrift. Dette kan personen gøre digitalt med sit NemID (da springes punkt 4 over) eller med fysisk underskrift, hvis brevet er modtaget med brevpost.
Når brevet er underskrevet, sendes hele brevet retur til Digitaliseringsstyrelsen enten med brevpost eller indscannet og sendt med Digital Post. Det er vigtigt, at hele brevet returneres, for at fuldmagten kan oprettes. Når fuldmagten er oprettet, modtager du, som fuldmagtshaver, en bekræftelse.
Som fuldmagtshaver kan du nu bruge dit eget NemID til at handle på fuldmagtgivers vegne på det område, du har fået fuldmagt til. Er det fx til en selvbetjenings-løsning, skal du logge ind med dit eget NemID, finde den relevante information og du kan nu skifte til at handle på fuldmagtsgivers vegne.
Har du brug for yderligere hjælp kan du følge denne trin-for-trin-vejledning:
Hvis du har fået en fuldmagt via Digital Fuldmagt, betyder det, at du kan varetage fuldmagtsgivers interesser og handle på vegne af personen med dit eget NemID, inden for fuldmagtens virke. På fuldmagten står der, hvad du har fået fuldmagt til.
Det kan være forskelligt, hvordan du vælger at handle på vegne af fuldmagtsgiver. I nogle selvbetjeningsløsninger, skal du med det samme vælge, hvem du handler på vegne af. I andre løsninger har du først mulighed for at vælge personen, når du er kommet længere ned i løsningen.
Hvis du har spørgsmål til, hvordan du bruger fuldmagten i de selvbetjeningsløsninger, du har fået fuldmagt til, skal du henvende dig til den pågældende myndighed.
Hvis du er værge, kan du i tilfælde hvor du har fuldt værgemål for en person oprette en fuldmagt i Digital Fuldmagt. På den måde kan du med dit eget NemID handle på vegne af personen i offentlige selvbetjeningsløsninger.
For at oprette fuldmagten skal du som værge logge på Digital Fuldmagt med dit eget NemID og anmode personen om fuldmagt. Når du har valgt hvem, til hvad og hvor længe fuldmagten skal være gyldig, skal du desuden krydse af, at fuldmagtsanmodningen skal sendes som fysisk post. Når personen, du er værge for, modtager brevet på sin adresse, skal du selv underskrive det. Derefter skal hele anmodningsbrevet samt en kopi af din værgeerklæring vedlægges og sendes til Digitaliseringsstyrelsen.
I tilfælde hvor du har delvist værgemål, er det nødvendigt, at du henvender dig til den pågældende myndighed, hvor du som værge har brug for fuldmagt.
Hvis du har fået en fuldmagt som værge, er det dit ansvar at tilbagekalde den, hvis værgemålet fx ændres eller ophører. Du sletter fuldmagten ved at logge på fuldmagtsløsningen med dit eget NemID og under ”Mine fuldmagter” kan du slette fuldmagten.
Hvis du har brug for hjælp til digital selvbetjening i det offentlige, kan det være en god idé at give en anden fuldmagt, så personen kan hjælpe dig. Herunder kan du læse mere om processen for at give en anden person fuldmagt i Digital Fuldmagt. Dette kræver, at du selv har NemID.
Log på Digital Fuldmagt. Udfyld trin 1-5: Vælg hvem du vil give fuldmagt til, vælg hvad du vil give fuldmagt til (du kan sagtens vælge flere), vælg derefter hvor længe den skal gælde. Afslut med at godkende og underskrive med dit NemID.
Personen, du har givet fuldmagten til, modtager nu et kvitteringsbrev i sin Digital Post. I brevet kan fuldmagtshaver læse mere om, hvad personen har fået fuldmagt til, hvornår den udløber mm. Du modtager også en kvittering på, at du har oprettet fuldmagten.
Personen, du har givet fuldmagt til, kan nu bruge sit eget NemID til at handle på dine vegne på de områder, du har givet fuldmagt til. Er det fx til en selvbetjeningsløsning skal personen logge ind med sit eget NemID, finde den relevante information og kan nu skrifte til at handle på dine vegne.
Har du som fuldmagtsgiver ikke selv NemID, skal personen, du ønsker at give fuldmagt til, i stedet anmode dig om fuldmagt.
Har du brug for yderligere hjælp, kan du følge denne trin-for-trin-vejledning:
Når du opretter en fuldmagt i Digital Fuldmagt, skal du vælge, hvor lang tid den skal være gyldig. Fuldmagten udløber automatisk, når udløbsdatoen passeres.
Du modtager en notifikation via Digital Post, 14 dage før fuldmagten udløber. Når dette sker, kan du vælge at forny fuldmagten under ”Mine fuldmagter” i Digital Fuldmagt.
Du kan altid oprette en ny fuldmagt, hvis den anden er udløbet.
Du kan altid tilbagekalde fuldmagter afgivet i Digital Fuldmagt. Både fuldmagtsgiver og fuldmagtshaver kan tilbagekalde fuldmagten.
Hvis du har NemID, kan du selv logge på Digital Fuldmagt og slette den under fanebladet ”Mine fuldmagter”. Hvis du ikke har NemID eller ikke er digital, kan du henvende dig til Digitaliseringsstyrelsen (digitalfuldmagt@digst.dk) og bede om, at fuldmagten trækkes tilbage.
Hvis anmodningsbrevet er underskrevet fysisk og skal returneres til Digitaliseringsstyrelsen, kan det være nemmere og hurtigere at sende det via Digital Post. Det er uden betydning, om det er fuldmagtsgiver eller fuldmagtshaver, der returnerer brevet til Digitaliseringsstyrelsen.
For at gøre dette skal du:
Fuldmagten er nu sendt sikkert, og Digitaliseringsstyrelsen vil behandle sagen. Både fuldmagtshaver og fuldmagtsgiver modtager en besked i Digital Post, når fuldmagten er oprettet og kan anvendes i de valgte selvbetjeningsløsninger.