Digital Post
Her finder du generel info om Digital Post. Læs også om læse- og skriveadgang, fritagelse og Digital Fuldmagt.
I Digital Fuldmagt-selvbetjeningen kan du give eller få fuldmagt til at få oplysninger og handle på vegne af en anden i kontakten med det offentlige.
En digital fuldmagt giver mulighed for:
- at hjælpe en anden person med at få oplysninger eller handle på vegne af personen
- at få hjælp fra en anden person til at få oplysninger eller handle på vegne af dig.
Det kan fx være en fuldmagt, der giver:
- adgang til at se et familiemedlems prøvesvar fra hospitalet
- mulighed for at melde flytning på vegne af et familiemedlem.
Du kan oprette flere digitale fuldmagter på én gang i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen.
Fuldmagtshaver vs. fuldmagtsgiver
Når fuldmagten træder i kraft, bliver du enten fuldmagtshaver eller fuldmagtsgiver.
- Fuldmagtshaver: Den person, der får fuldmagten og kan hjælpe en anden i kontakten med det offentlige
- Fuldmagtsgiver: Den person, der giver fuldmagten, og som skal have hjælp fra en anden i kontakten med det offentlige.
I Digital Fuldmagt-selvbetjeningen kan du finde mange, men ikke alle de digitale fuldmagter. Fuldmagterne kan bruges til at hjælpe eller få hjælp fra en anden med kontakten med det offentlige. Undersøg derfor altid, om du kan bruge selvbetjeningen til at give eller anmode om fuldmagt til det, som du har behov for. Du kan undersøge det ved at logge ind i selvbetjeningen.
Fuldmagter giver lov til at handle, kontakte eller læse
Den enkelte digitale fuldmagt er oftest afgrænset til at give adgang til at hjælpe med én ting. Hvis du fx har fået fuldmagt til at se oplysninger i en myndigheds selvbetjening, kan du ikke ringe til myndigheden på vegne af personen. I det tilfælde skal du bruge en fuldmagt, der giver dig ret til at kontakte myndigheden.
Der findes 2 typer fuldmagter:
1. Handlefuldmagt
- I en selvbetjening: Fuldmagtshaver kan se oplysninger og handle på vegne af fuldmagtsgiver, fx søge om refusion, booke en tid eller afgøre en sag.
- Når fuldmagtshaver er i kontakt med en myndighed, fx pr. telefon, i Digital Post eller ved fremmemøde: Fuldmagtshaver kan både få oplysninger og tage beslutninger, fx se og redigere oplysninger om folke- eller førtidspension i Din Pension.
2. Indsigtsfuldmagt
- I en selvbetjening: Fuldmagtshaver kan se eller læse oplysninger om fuldmagtsgiver hos en bestemt myndighed, fx se prøvesvar på sundhed.dk.
- Når fuldmagtshaver er i kontakt med en myndighed, fx pr. telefon, i Digital Post eller ved personligt fremmemøde: Fuldmagtshaver kan få oplysninger om eller beskeder til fuldmagtsgiver, fx i kundeservice hos Udbetaling Danmark.
Du kan læse mere om, hvad de enkelte fuldmagter giver adgang til, når du logger ind i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen. Hvis du er i tvivl om noget, kan du kontakte den myndighed, som er ansvarlig for den enkelte fuldmagt.
Du skal logge ind i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen for at anmode om eller give digital fuldmagt. Du skal bruge dit eget MitID til at logge ind.
Hvis personen, som skal have hjælp, ikke har MitID eller har svært ved det digitale
- Bed personen, som skal hjælpe, om at logge ind med sit MitID og anmode om fuldmagt i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen.
- Få hjælp hos borgerservice. Tjek, om du skal bestille tid.
I Digital Fuldmagt-selvbetjeningen findes der både fuldmagter, der gælder for hele landet, og fuldmagter, som kun nogle kommuner tilbyder.
Webadressen i parentes er den selvbetjening, hvor fuldmagtshaver kan handle på vegne af fuldmagtsgiver med den fuldmagt, du er ved at anmode om eller give.
Fuldmagter, der gælder for hele landet
Beskatning
- Modtage kopi af meddelelser vedrørende skattekontoen hos Skattestyrelsen
Dagtilbud, skole og uddannelse
- Søge uddannelse på Optagelse.dk (optagelse.dk)
Medborgerskab, familie og bolig
- Bestille Personattest, Fødsels- og dåbsattest, og Vielsesattest (registerindsigt.cpr.dk)
- Besvare breve vedrørende flytning af dine børn (via borger.dk)
- Ansøge om forældremyndighed, bopæl og samvær (familieretshuset.dk)
- Melde flytning til udlandet (via borger.dk)
- Se og handle på sager hos husleje- og beboerklagenævnene (huslejenaevn.dk)
- Melde flytning i Danmark (via borger.dk)
- Be- eller afkræfte indflytning på din adresse (via borger.dk)
- Bestille bopælsattest (via borger.dk)
- Få oplyst antal personer registreret på din adresse (via borger.dk)
- Begære registerindsigt i oplysninger i CPR (registerindsigt.cpr.dk)
- Begære registerindsigt i Personregistret (attestbestilling.cpr.dk)
- Oprette og afmelde adressebeskyttelse (via borger.dk)
Politi, forsvar og beredskab
- Oprette ansøgning og henvendelser i forhold til Forsvarets Dag (via borger.dk)
Sundhed og sygdom
- Registrere og se vaccinationer i Det Danske Vaccinationsregister (fmk-online.dk)
- Se vaccinationer i Det Danske Vaccinationsregister (fmk-online.dk)
- Bestille Sundhedskort, samtykke til journaloverdragelse, se sager, skifte læge og sygesikringsgruppe (via borger.dk)
- Se, hvem der har haft adgang til dine sundhedsdata i Min Log (fmk-online.dk)
- Se medicinoplysninger, anmode om receptfornyelser og privatmarkere ordinationer i Fælles Medicinkort, dvs. handlefuldmagt (fmk-online.dk)
- Se medicinoplysninger og recepter i Fælles Medicinkort, dvs. læsefuldmagt (fmk-online.dk)
- Se og handle i forhold til aftaler på MineAftaler i Region Nordjylland (booking.rn.dk)
- Se og handle i forhold til aftaler på MineAftaler i Region Midtjylland (booking.rm.dk)
- Se aftaler i Sundhedsjournalens Aftaler (sundhed.dk)
- Se diagnoseoversigt fra praktiserende læge (sundhed.dk)
- Se forløbsplan fra praktiserende læge også kaldet Planer (sundhed.dk)
- Læse journal fra de offentlige sygehuse (sundhed.dk)
- Se, hvem der har haft adgang til dine sundhedsdata i Min Log (sundhed.dk)
- Se prøvesvar/laboratoriesvar (sundhed.dk)
- Se røntgen- og scanningsbeskrivelser fra offentlige sygehuse (sundhed.dk)
- Se og redigere oplysninger i dit Stamkort (sundhed.dk)
- Bestille og ændre tider til vaccination (vacciner.dk)
Teknik, miljø og køretøjer
- Ansøge om bygge- og miljøtilladelser (bygogmiljoe.dk)
- Anvende Miljøstyrelsens Autorisationssystem til brug af bekæmpelsesmidler (mab.mst.dk)
- Modtage kopi af meddelelser vedrørende køretøjer
- Skrotte din bil (digitalskrotning.dk)
- Underskrive sundhedsrådgivningsaftaler digitalt og se oplysninger om fx forbrug af antibiotika og vacciner på dine besætninger i VetStat for besætningsejere
- Registrere og underskrive sundhedsrådgivningsaftaler digitalt og indberette medicinforbrug samt se oplysninger om forbrug af antibiotika og vacciner på de besætninger, du har indgået aftaler om sundhedsrådgivning for i VetStat for dyrlæger
Økonomi og ydelser
- Se og redigere oplysninger angående ATP samt kommunikere med ATP, også pr. telefon (via borger.dk/atp)
- Give oplysninger og søge om boligstøtte (boligstoette.dk)
- Se og redigere oplysninger om folke- eller førtidspension i Din Pension (via borger.dk)
- Ringe til Din Pension, Udbetaling Danmark
- Ansøge om familieydelser og give oplysninger til Udbetaling Danmark (via borger.dk)
- Indsætte og ophæve markering af kreditvarsel i CPR (kreditadvarsel.cpr.dk)
- Anvende Mit Sygefravær (mitsygefravaer.dk)
- Søge, ændre og afmelde SU og særlig SU-støtte samt se, men ikke redigere personlige oplysninger om bl.a. lån (min.su.dk)
- Søge, ændre og afmelde SU-lån, men ikke SU eller særlig SU-støtte (min.su.dk)
- Godkende berettigelse til køb af Ungdomskort (ungdomskort.dk)
- Se og søge om ydelser samt kommunikere med Kommunernes Ydelsessystem (via borger.dk)
Fuldmagter, som kun nogle kommuner tilbyder
Nogle kommuner giver mulighed for at give eller anmode om fuldmagter, der gælder inden for netop den kommune, hvor fuldmagtsgiver bor.
Når du logger ind i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen, får du automatisk vist, hvilke fuldmagter der gælder for den kommune, fuldmagtsgiver bor i.
Der kommer løbende flere selvbetjeninger til.
Digital Fuldmagt-selvbetjeningen kan bruges af både den, der skal hjælpe, og den, der skal have hjælp.
Du har mulighed for at give fuldmagt til og få fuldmagt fra så mange personer, som du har brug for.
Person, der skal hjælpe en anden: Personen bliver fuldmagtshaver
For at bruge Digital Fuldmagt-selvbetjeningen skal personen:
- være fyldt 15 år
- have og kunne bruge MitID
- være digital, dvs. kunne bruge Digital Post mv.
Personen, der skal have hjælp af en anden: Personen bliver fuldmagtsgiver
For at bruge Digital Fuldmagt-selvbetjeningen skal personen være:
- fyldt 15 år.
- i stand til at handle fornuftsmæssigt. Det betyder, at personen skal være i stand til at forstå og overskue konsekvenserne af at oprette en fuldmagt. Dette kaldes også at være ved sin fornufts fulde brug.
- i stand til at underskrive med enten MitID eller i hånden.
Hvis personen ikke opfylder de 3 krav ovenfor, kan enten den person, der skal hjælpe, eller den, der skal have hjælp, kontakte den myndighed, som er ansvarlig for den ønskede fuldmagt.
Du kan selv vælge, hvor lang tid den digitale fuldmagt skal være gyldig, når du giver eller anmoder om fuldmagt i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen. Det er en god idé at vælge en lang periode, så du ikke skal forlænge fuldmagten senere. Hvis du ikke aktivt vælger en bestemt udløbsdato, er fuldmagten gyldig i 2 måneder.
Den digitale fuldmagt stopper automatisk:
- når udløbsdatoen er nået
- hvis fuldmagtshaver eller fuldmagtsgiver går bort.
Sådan forlænger du en fuldmagt
Både fuldmagtshaver og fuldmagtsgiver får en notifikation i Digital Post eller med posten, 21 dage før den digitale fuldmagt udløber. Notifikationen oplyser, at fuldmagtshaveren kan anmode om at forlænge den fra udløbsdatoen og 14 dage frem.
Der er 2 muligheder for at forlænge den digitale fuldmagt:
- Lav ny digital fuldmagt: Der kan oprettes en ny digital fuldmagt i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen. Det kan allerede gøres, før fuldmagten udløber.
- Anmod om forlængelse: Fuldmagtshaver kan anmode om forlængelse i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen. Det kan fuldmagtshaver kun gøre fra udløbsdatoen og 14 dage frem. Fuldmagtshaver skal logge ind i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen og under fanebladet "Mine Fuldmagter" trykke på ”Anmod forlængelse” ved den digitale fuldmagt, som skal forlænges.
Hvis du skal hjælpe en person, der bruger MitID og Digital Post, kan du anmode om fuldmagt til en eller flere ting i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen. Personen, der skal have din hjælp, skal godkende din anmodning i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen.
1. Anmod i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen
Du logger ind i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen med MitID og anmoder om digital fuldmagt til den person, du skal hjælpe. Du skal udfylde 3 oplysninger:
- Hvem du vil anmode om digital fuldmagt.
- Hvad du skal have fuldmagt til. Du kan sagtens vælge flere ting, du skal have fuldmagt til. Det, du anmoder om fuldmagt til, bliver samlet i én digital fuldmagt.
- Hvor længe den digitale fuldmagt skal gælde.
2. Personen, du skal hjælpe, godkender anmodningen
Personen, du skal hjælpe, får nu din anmodning i Digital Post. Personen skal:
- Følge linket i anmodningen
- Logge ind i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen med sit eget MitID
- Finde anmodningen fra dig under fanebladet "Mine fuldmagter"
- Trykke på godkendelsesknappen.
3. Fuldmagten er trådt i kraft
Personen, du skal hjælpe, og du modtager begge en kvittering i Digital Post. Du kan nu bruge dit eget MitID til at handle på vegne af den person, som du har fået digital fuldmagt fra. Du kan kun gøre det, som du har fået fuldmagt til. Det kan fx være at se prøvesvar på sundhed.dk.
Hvis du skal hjælpe en person, der ikke bruger MitID eller har svært ved det digitale, kan du anmode om en eller flere fuldmagter i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen. Den person, som du skal hjælpe, får et anmodningsbrev med posten. Personen skal underskrive anmodningsbrevet i hånden og sende eller aflevere det til borgerservice.
Hvis den, som du skal hjælpe, har beskyttet adresse, kan du ikke anmode personen via selvbetjeningen, fordi anmodningsbrevet ikke kan sendes til en beskyttet adresse. I dette tilfælde må personen kontakte borgerservice og få hjælp til at give fuldmagt.
1. Opret en anmodning om fuldmagt i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen, og send anmodningsbrevet med posten
Du logger ind i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen med MitID og sender en anmodning om digital fuldmagt til den person, du skal hjælpe. Du skal:
- udfylde, hvem du vil anmode om digital fuldmagt.
- vælge, hvad du skal have fuldmagt til: Du kan sagtens vælge flere ting, du skal have fuldmagt til. Det, du anmoder om fuldmagt til, bliver samlet i én digital fuldmagt.
- udfylde, hvor længe den digitale fuldmagt skal gælde.
- sætte kryds ved, at anmodningsbrevet skal sendes som brevpost.
Anmodningsbrevet bliver sendt til personens folkeregisteradresse, som er den adresse, der er registreret i CPR.
2. Personen, du skal hjælpe, underskriver
Personen, som du skal hjælpe, får et anmodningsbrev med posten.
Personen, som du skal hjælpe, skal:
- underskrive anmodningsbrevet
- skrive datoen for underskrift på brevet
- udfylde kontaktoplysninger på sig selv og fuldmagtshaver.
3. Brevet med underskrift returneres til borgerservice i kommunen
Når personen, du skal hjælpe, har underskrevet anmodningsbrevet, skal du eller personen sende eller aflevere alle sider af det underskrevne anmodningsbrev til borgerservice - gerne i kopi. Det kan du gøre:
- i Digital Post. Husk at scanne eller tage billeder af alle siderne.
- med posten til borgerservice.
- ved at møde op og aflevere anmodningsbrevet personligt i borgerservice. Tjek, om du skal bestille tid.
Det er nemmest og hurtigst at sende brevet retur i Digital Post. For at gøre det skal du eller personen, som du skal hjælpe,:
- Scanne eller tage fotos af alle sider af anmodningsbrevet
- Logge på Digital Post
- Vælge ”Skriv ny post”
- Vælge "Kommuner" under "Vælg myndighed"
- Vælge den kommune, hvor den person, som du skal hjælpe, bor
- Indtaste Digital Fuldmagt og fuldmagtsgivers navn i emnefeltet
- Vedhæfte alle sider af det underskrevne anmodningsbrev
- Vælge ”Send”.
4. Borgerservice behandler sagen
Når borgerservice i kommunen har fået brevet, behandler de sagen.
Borgerservice kan godkende anmodningen om fuldmagt, hvis:
- de har fået alle sider af brevet
- brevet er underskrevet af den person, som du skal hjælpe
- dato for underskrift er noteret.
5. Fuldmagten er trådt i kraft
Når fuldmagten er trådt i kraft, får du en kvittering i Digital Post. Fuldmagtshaver får også kvitteringen med posten.
Du kan nu bruge dit eget MitID til at handle på vegne af den person, som du har fået den digitale fuldmagt fra. Du kan kun bruge fuldmagten til det, du har fået fuldmagt til. Det kan fx være at se prøvesvar på sundhed.dk.
Når du har fået en digital fuldmagt i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen, kan du handle på vegne af den person, som du skal hjælpe. Du skal bruge dit eget MitID. I kvitteringen fra Digital Fuldmagt-selvbetjeningen kan du finde oplysninger om, hvad du har fået fuldmagt til, fx at se oplysninger i en selvbetjening.
For at bruge en selvbetjening på vegne af den person, som du skal hjælpe, skal du i mange selvbetjeninger:
- logge ind med dit eget MitID i den selvbetjening, du har fået fuldmagt til, fx boligstoette.dk
- vælge den person, som du skal handle på vegne af, dig selv eller fuldmagtsgiver
- finde det sted, hvor du kan udføre det, som du har fået fuldmagt til
- udføre det, som du har fået fuldmagt til, fx at søge boligstøtte på boligstoette.dk.
Bemærk, at det varierer, hvor i en selvbetjening du kan vælge, hvem du vil handle på vegne af. Nogle selvbetjeninger er sat op til, at du først vælger, hvem du handler på vegne af, når du har fundet det sted, hvor du skal udføre det, som du har fået fuldmagt til, fx se prøvesvar på sundhed.dk.
Hvis du har spørgsmål til, hvordan du bruger en fuldmagt i en selvbetjening, skal du kontakte den myndighed, der er ansvarlig for selvbetjeningen.
Du kan slette en digital fuldmagt under fanebladet ”Mine fuldmagter”.
Du kan ikke ændre i en digital fuldmagt. Du skal derfor:
- slette den fuldmagt, du gerne ville ændre
- oprette en helt ny fuldmagt.
Du kan kun anmode om digital fuldmagt i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen for en person, som du er værge for, hvis værgemålet er fuldt dækkende. Det vil sige, at værgemålet omfatter alle personlige og økonomiske forhold.
Du kan som værge kun anmode om digital fuldmagt til dig selv og ikke til en anden person.
Sådan anmoder du den person, du er værge for, om fuldmagt
Følg disse 5 trin:
- Log ind i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen med dit eget MitID.
- Vælg, hvem du anmoder om digital fuldmagt.
- Vælg, hvad du skal have fuldmagt til. Du kan sagtens vælge flere ting, du skal have fuldmagt til. Det, du anmoder om fuldmagt til, bliver samlet i én digital fuldmagt.
- Vælg, hvor længe den digitale fuldmagt skal gælde.
- Sæt kryds ved, at anmodningsbrevet skal sendes med posten.
Personen, som du er værge for, får anmodningsbrevet sendt med posten til sin folkeregisteradresse. Du skal selv underskrive brevet på vegne af personen og returnere følgende 2 dokumenter til borgerservice:
- Kopi af alle sider af anmodningsbrevet med din underskrift.
- Kopi af den fuldt dækkende værgebeskikkelse.
De 2 dokumenter kan returneres:
- i Digital Post. Husk at scanne eller tage billeder af alle sider af anmodningsbrevet.
- med posten til borgerservice.
- ved at møde op og aflevere personligt i borgerservice. Tjek, om du skal bestille tid.
Når værgemålet ændres eller ikke gælder længere
Somme tider ændrer værgemålet sig eller gælder ikke længere. Det sker fx, når:
- du ikke længere er værge for fuldmagtshaver
- fuldmagtshaver igen er rask nok til at handle på vegne af sig selv.
Ændrer et værgemål sig, er det dit ansvar som værge at tilbagekalde fuldmagten. Det gør du ved at logge ind i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen og slette fuldmagten under fanen ”Mine fuldmagter”.
Når værgemålet er delvist dækkende
Hvis værgemålet er delvist dækkende, kan du ikke anmode om fuldmagt i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen. I stedet skal du kontakte den myndighed, der er ansvarlig for den fuldmagt, du ønsker.
Du kan kun anmode om fuldmagt i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen for en person, som du har en fremtidsfuldmagt fra, hvis fremtidsfuldmagten er:
- fuldt dækkende, det vil sige, at den omfatter alle personlige og økonomiske forhold
- sat i kraft.
Sådan anmoder du om fuldmagt fra en, du har en fuldt dækkende fremtidsfuldmagt for
Følg disse 5 trin:
- Log ind i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen med dit eget MitID.
- Vælg, hvem du anmoder om digital fuldmagt.
- Vælg, hvad du skal have fuldmagt til. Du kan sagtens vælge flere ting, du skal have fuldmagt til. Det, du anmoder om fuldmagt til, bliver samlet i én digital fuldmagt.
- Vælg, hvor længe den digitale fuldmagt skal gælde.
- Sæt kryds ved, at anmodningsbrevet skal sendes med posten.
Personen, som du har fremtidsfuldmagt for, får anmodningsbrevet sendt med posten til sin folkeregisteradresse. Du skal selv underskrive brevet på vegne af personen og returnere følgende 3 dokumenter til borgerservice:
- Kopi af alle sider af anmodningsbrevet med din underskrift.
- Kopi af fremtidsfuldmagten.
- Kopi af personbogsattesten.
De 3 dokumenter kan returneres:
- i Digital Post. Husk at scanne eller tage billeder af alle sider af anmodningsbrevet.
- med posten til borgerservice.
- ved at møde op og aflevere personligt i borgerservice. Tjek, om du skal bestille tid.
Hvis fremtidsfuldmagten er delvist dækkende
Hvis fremtidsfuldmagten er delvist dækkende, kan du ikke anmode om fuldmagt i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen. I stedet skal du kontakte den myndighed, der er ansvarlig for den fuldmagt, du ønsker.
Du kan kun anmode om fuldmagt i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen for en person, som du har en generalfuldmagt fra, hvis generalfuldmagten er:
- fuldt dækkende. Det betyder, at den omfatter alle personlige og økonomiske forhold
- uden undtagelser. Det betyder, at der ikke i generalfuldmagten står noget, som du ikke må gøre på vegne af personen, som du skal hjælpe.
Hvis du vil anmode om fuldmagt i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen, er der 2 muligheder:
1. Domstolsstyrelsens blanket
Det anbefales at bruge Domstolsstyrelsens blanket, som du kan hente på Domstolsstyrelsens hjemmeside:
2. Et andet format
Hvis du vælger et andet format end Domstolsstyrelsens blanket, skal en fuldt dækkende generalfuldmagt som minimum opfylde 2 krav for, at du kan give eller anmode om fuldmagt i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen.
De 2 krav er, at den fuldt dækkende generalfuldmagt skal være:
- udformet skriftligt
- underskrevet af enten 1 advokat eller 2 vitterlighedsvidner.
Ved at underskrive generalfuldmagten bekræfter advokaten eller de 2 vitterlighedsvidner,:
- at underskriften fra personen, der giver fuldmagten, er ægte
- at datoen for, hvornår personen, der giver fuldmagten, underskrev generalfuldmagten, er korrekt
- at personen, der giver fuldmagten, har handleevnen i behold ved oprettelsen af generalfuldmagten.
Hvis generalfuldmagten ikke overholder formkrav
Du kan ikke anmode om fuldmagt i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen, hvis generalfuldmagten ikke er udformet på enten Domstolsstyrelsens blanket eller i et andet skriftligt format, der er underskrevet af enten 1 advokat eller 2 vitterlighedsvidner.
Du skal i det tilfælde kontakte den myndighed, der er ansvarlig for den fuldmagt, som du ønsker at anmode om. Myndigheden kan oplyse dig om, hvordan myndigheden håndterer fuldmagter.
Sådan får du fuldmagt fra en, du har en fuldt dækkende generalfuldmagt fra
Følg de 5 trin nedenfor:
- Log ind i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen med dit eget MitID.
- Vælg, hvem du anmoder om digital fuldmagt.
- Vælg, hvad du skal have fuldmagt til. Du kan sagtens vælge flere ting, som du skal fuldmagt til. Det, du anmoder om fuldmagt til, bliver samlet i én digital fuldmagt.
- Vælg, hvor længe den digitale fuldmagt skal gælde.
- Sæt kryds ved, at anmodningsbrevet skal sendes med posten.
Personen, som du har generalfuldmagt fra, får anmodningsbrevet med posten på sin folkeregisteradresse. Du skal selv underskrive brevet på vegne af personen og returnere følgende 2 dokumenter til borgerservice:
- Kopi af alle sider af anmodningsbrevet med din underskrift.
- Kopi af den fuldt dækkende generalfuldmagt.
De 2 dokumenter kan returneres:
- i Digital Post. Husk at scanne eller tage billeder af alle sider af anmodningsbrevet.
- med posten til borgerservice.
- ved at møde op og aflevere personligt i borgerservice. Tjek, om du skal bestille tid.
Når generalfuldmagten ændres eller ikke gælder længere
Somme tider ændrer generalfuldmagten sig eller gælder ikke længere. Det sker fx når:
- du ikke længere har generalfuldmagt fra fuldmagtshaver
- generalfuldmagten ikke længere er fuldt dækkende.
I disse situationer er det dit ansvar at tilbagekalde de digitale fuldmagter. Det gør du ved at logge ind på Digital Fuldmagt-selvbetjeningen og slette fuldmagten under fanen ”Mine fuldmagter”.
Hvis fuldmagtsgiver eller du går bort, ophører fuldmagten automatisk. Det sker, når CPR har registreret dødsfaldet.
Hvis generalfuldmagten er delvist dækkende
Hvis generalfuldmagten er delvist dækkende, kan du ikke anmode om fuldmagt i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen. I stedet skal du kontakte den myndighed, der er ansvarlig for den fuldmagt, som du ønsker at anmode om.
Hvis du har brug for hjælp i kontakten med det offentlige og bruger MitID og Digital Post, kan du give digital fuldmagt til en anden person i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen. Personen, der skal hjælpe dig, får en besked i Digital Post, når du har givet fuldmagt.
1. Giv fuldmagt i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen
Du logger ind i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen med MitID og giver fuldmagt til den person, der skal hjælpe dig. Du skal oplyse følgende 3 ting for at sende anmodningen:
- Hvem du vil give digital fuldmagt.
- Hvad du vil give fuldmagt til. Du kan sagtens vælge flere ting, du vil give fuldmagt til. Det, du vælger at give fuldmagt til, bliver samlet i én digital fuldmagt.
- Hvor længe den digitale fuldmagt skal gælde.
2. Personen, der skal hjælpe dig, får besked i Digital Post
Personen, du har givet fuldmagt til, får besked i Digital Post. I beskeden kan personen blandt andet læse mere om:
- hvad personen har fået fuldmagt til
- hvornår fuldmagten udløber.
Fuldmagten træder i kraft med det samme. Personen, der skal hjælpe dig, kan nu handle på dine vegne med sit MitID. Den digitale fuldmagt gælder kun for det, som du har givet fuldmagt til.
Hvis du ikke har MitID eller har svært ved det digitale, skal den person, der skal hjælpe dig med kontakten med det offentlige, anmode dig om fuldmagt i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen.
- Personen skal anmode dig om fuldmagt i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen.
- Du får et anmodningsbrev med posten.
- Du skal underskrive anmodningsbrevet i hånden.
- Du returnerer en kopi af alle sider af anmodningsbrevet med din underskrift til borgerservice.
Den, der hjælper, kan læse mere om, hvordan personen gør, under overskriften ”Hjælp en, der ikke bruger MitID eller har svært ved det digitale” højere oppe på siden.
Anmodningsbrevet kan returneres:
- i Digital Post. Husk at scanne eller tage billeder af alle sider af anmodningsbrevet med din underskrift.
- med posten til borgerservice.
- ved at møde op og aflevere anmodningsbrevet personligt. Tjek, om du skal bestille tid i borgerservice. Herefter behandler borgerservice sagen, inden fuldmagten kan træde i kraft.
Du kan også få hjælp til at give digital fuldmagt hos borgerservice.
Personen, der skal hjælpe dig, kan slette en digital fuldmagt under fanebladet ”Mine fuldmagter”.
Personen kan ikke ændre i en digital fuldmagt. Personen skal derfor:
- slette den fuldmagt, du gerne ville ændre
- anmode om en helt ny fuldmagt.
Hvis du ikke har MitID eller har svært ved det digitale, skal du kontakte borgerservice og bede dem om at slette eller ændre en fuldmagt. Tjek, om du skal bestille tid.
Hvis du ønsker at se nærmere på eller prøve funktioner af, inden du giver eller anmoder om fuldmagter i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen, kan du gøre det i et læringsmiljø:
I læringsmiljøet kan du prøve at:
- give fuldmagt
- anmode om fuldmagt.
Du skal følge instrukserne i taleboblerne og bruge det bruger-ID og den PIN-kode, som står i taleboblerne.
Den enkelte digitale fuldmagt er oftest afgrænset til at hjælpe eller få hjælp af en anden med én ting.
Det kan være, at fuldmagten ikke passer til din situation, fx:
- Timing: hvornår der er behov for hjælp
- Omfang: hvor meget eller hvor lidt hjælp, der er behov for.
I sådan en situation kan personen, der skal have hjælp, lave sin egen fuldmagt. Den kan ikke oprettes i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen, men skal sendes til den myndighed, som er ansvarlig for det område, som fuldmagten dækker.
Vær opmærksom på, at myndigheden kan kræve, at personen alligevel skal repræsentere sig selv, hvis:
- der er gode grunde til det, fx at din deltagelse er vigtig.
- det er lovbestemt, fx kan man ikke give fuldmagt til, at en anden person henter ens pas.
Alt efter hvad du har brug for hjælp til, skal du enten kontakte borgerservice eller Digital Fuldmagt-supporten.
Spørgsmål til digitale fuldmagter, som du giver eller anmoder om
Du kan kontakte kommunens borgerservice, hvis du har spørgsmål til digitale fuldmagter, som du har givet eller fået, eller er ved at give eller anmode om. Spørgsmål kan fx være:
- Hvor lang tid tager det, før fuldmagtsanmodningen bliver godkendt af borgerservice.
- Hvorfor en fuldmagtsanmodning ikke kan godkendes af borgerservice.
- Hvordan en digital fuldmagt skal bruges.
Spørgsmål til, hvordan Digital Fuldmagt-selvbetjeningen virker - eller oplever du fejl?
Du kan kontakte Digital Fuldmagt-supporten, hvis du har spørgsmål om Digital Fuldmagt-selvbetjeningen.
Det kan fx være:
- Hvordan du giver eller anmoder om en digital fuldmagt i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen.
- Hvordan du finder oplysninger om din fuldmagt i Digital Fuldmagt-selvbetjeningen.
- Hvis du mener, der er fejl i din digitale fuldmagt.
Du kan kontakte Digital Fuldmagt-supporten på telefon: 70 10 18 81.
Supporten er åben:
- Hverdage: Kl. 8.00–20.00
- Weekend og helligdage: 10.00–16.00
- Den 24. og 31. december: 10.00–14.00
Du får helt automatisk din egen Digital Post til beskeder fra det offentlige, når du fylder 15 år. Posten kan du læse i Digital Post på borger.dk, e-Boks, mit.dk eller i Digital Post-appen.
For at få adgang til din Digital Post skal du have et MitID. Hvis du ikke allerede har et MitID, skal du allerførst bestille det.
Læs mere om, hvordan du får MitID på borger.dk/15.
Du logger på Digital Post på borger.dk, i Digital Post-appen, på e-boks.dk eller mit.dk. Husk, at du skal bruge dit MitID til at logge på.
Hvis du ikke har et MitID, skal du bestille det. Hvis du allerede har et MitID, fx til at få adgang til din bankkonto, kan du læse mere om, hvordan du logger på Digital Post på borger.dk/15.
Beskederne i Digital Post kommer fra fx din kommune, biblioteket, tandlægen og hospitalet. Hvis du har et fritidsjob, kan du også få post om udbetaling af feriepenge.
Cirka 3 uger før du bliver 15 år, får dine forældre et brev i Digital Post om, at du automatisk bliver tilmeldt Digital Post som 15-årig. Hvis dine forældre ikke får Digital Post, vil de få brevet med almindelig brevpost.
Før du selv kan læse din Digital Post, skal du have et MitID, som du logger på med. Det er altid en god idé at spørge dine forældre, hvis du er i tvivl om, hvordan du bestiller dit MitID eller får adgang til Digital Post.
Du kan give dine forældre en læseadgang eller en læse- og skriveadgang til din Digital Post
Med en læseadgang kan dine forældre se de beskeder fra offentlige myndigheder, der er sendt til dig, når de er logget ind i deres egen Digital Post. Med en læse- og skriveadgang kan dine forældre både se, skrive og besvare beskeder på vegne af dig.
Er det kun mine forældre, jeg kan give adgang til min Digital Post?
Du bestemmer selv, hvem du vil give adgang til din Digital Post. Du kan give læseadgang eller en læse- og skriveadgang til fx andre familiemedlemmer, din værge, din støtteperson eller din professionelle rådgiver.
Du kan spørge dine forældre om hjælp, hvis du er i tvivl om, hvordan du bestiller MitID eller får adgang til Digital Post.
Du kan også få hjælp til Digital Post hos kommunen. Læs mere på kommunens hjemmeside. Vær opmærksom på, at nogle steder skal man bestille tid for at få hjælp.
Hvis du har brug for hjælp til at bestille dit MitID, kan du læse mere på borger.dk/15.
Hvis du ikke kan finde dit brev om Digital Post, som vi har sendt til dig som papirpost, kan du også se det her.
Når dit barn fylder 15 år, sender offentlige myndigheder beskeder direkte til dit barns egen Digital Post. Postkassen bliver oprettet automatisk.
Du skal blot hjælpe dit barn med at få adgang til Digital Post.
Som forælder sender Digitaliseringsstyrelsen et informationsbrev til dig cirka 3 uger før, at dit barn fylder 15 år. Du vil modtage det i Digital Post. Hvis du er fritaget fra Digital Post, modtager du brevet med almindelige brevpost.
Hjælp din 15-årige med:
- at bestille MitID første gang
- at komme i gang med Digital Post, hvis din 15-årige allerede har et MitID til fx netbank
- at logge på Digital Post første gang. Her kan I sammen udfylde kontaktoplysninger, så der kommer en sms eller e-mail, når der er nye beskeder i Digital Post.
Det er vigtigt, at din 15-årige får adgang til Digital Post hurtigst muligt efter at være fyldt 15 år. Ellers er der risiko for at misse vigtige beskeder fra offentlige myndigheder om fx biblioteksbøder, hospitalsindkaldelser, feriepenge osv. Du vil som forælder ikke længere modtage disse beskeder på vegne af din 15-årige.
Din 15-årige kan finde hjælp på borger.dk/15.
Du kan som forælder læse mere om, hvordan du kan hjælpe dit barn i Forældreguiden ’Guide: Når du er forælder til en teenager’.
I Digital Post får din 15-årige beskeder fra offentlige myndigheder. Til at begynde med kan det fx være beskeder som biblioteksbøder eller feriepenge, hvis din 15-årige har et fritidsjob. Det kan også være indkaldelse til tandlægen eller til undersøgelser på hospitalet.
Det er lovpligtigt at have Digital Post til beskeder fra det offentlige for alle, der er fyldt 15 år.
Som udgangspunkt er det kun din 15-årige, der har adgang til sin egen Digital Post fra det offentlige.
Vi anbefaler, at du taler med din 15-årige om, at du har 3 muligheder for at støtte op om, at de får læst deres Digital Post.
Hvis din 15-årige ønsker det, kan du som forælder:
- få eller anmode om en læseadgang
- få eller anmode om en læse- og skriveadgang
- få besked om ny post, når der er ny post til din 15-årige.
Din 15-årige kan give dig læseadgang eller læse- og skriveadgang til sin Digital Post på 3 måder:
- ved selv at give dig adgang via Digital Post på borger.dk
- ved at du anmoder om adgangen via Digital Post på borger.dk
- I kan få hjælp til det hos kommunen.
Få besked, når der er ny post
Din 15-årige kan få brug for hjælp til at huske at tjekke sin Digital Post.
For at få besked om ny post kan din 15-årige logge på Digital Post, indtaste et mobilnummer og op til 5 e-mailadresser under ’Beskeder om ny post’ i menuen i Digital Post.
Du kan som forælder ikke overtage ansvaret, men du kan hjælpe din 15-årige med at læse og forstå beskederne fra offentlige myndigheder.
Efter at være fyldt 15 år har man selv ansvaret for at læse beskeder fra offentlige myndigheder i sin Digital Post.
Det er lovpligtigt.
Når dit barn fylder 15 år, modtager barnet et brev om Digital Post med almindelig brevpost.
Hvis du og dit barn ikke kan finde brevet, kan I se brevet her.
Cirka 3 uger før dit barn fylder 15 år, modtager du som forælder et brev i Digital Post om dit barns tilmelding til Digital Post. Hvis du som forælder er fritaget fra Digital Post, modtager du brevet med almindelige brevpost.
Hvis du ikke kan finde brevet, kan du se brevet her.
Hvis du ikke kan kommunikere med det offentlige digitalt, har du mulighed for at blive fritaget fra Digital Post. En fritagelse fra Digital Post gælder livet ud. Ændrer du mening, kan du til enhver tid tilmelde dig Digital Post igen.
Det sker, når du bliver fritaget fra Digital Post
Når du bliver fritaget fra Digital Post, sker der to ting:
- Du vil i stedet modtage posten som almindelig papirpost. Når du bliver fritaget, kan du vælge at få eftersendt eventuelt uåbnet Digital Post, som du har modtaget inden for de seneste 6 måneder. Posten vil blive sendt til din folkeregisteradresse som papirpost, medmindre du oplyser en anden adresse.
- Du er automatisk fritaget fra krav om at bruge de obligatoriske offentlige digitale selvbetjeninger. Offentlige digitale selvbetjeninger bruges fx til at melde flytning eller bestille feriepenge. Du kan stadig vælge at bruge selvbetjeningerne, hvis du ønsker det. Vær opmærksom på, at der gælder særlige regler for undtagelse fra digital selvbetjening hos Udbetaling Danmark. Det kan du læse mere om på siden 'Obligatorisk selvbetjening'.
Vær opmærksom på, at fritagelse ikke dækker al Digital Post
Din fritagelse fra Digital Post omfatter ikke:
- Visse offentlige myndigheder: Nogle offentlige myndigheder må på grund af anden lovgivning gerne sende dig beskeder i Digital Post. Det kan fx være lønsedler fra offentlige arbejdsgiver eller beskeder om SU. Den slags post sendes som udgangspunkt kun digitalt.
- Post fra virksomheder: Post fra virksomheder – fx din bank eller dit forsikringsselskab - som du modtager i e-Boks eller på mit.dk, vil du fortsat modtage digitalt. Hvis du ikke ønsker at modtage post fra en virksomhed, skal du kontakte e-Boks, mit.dk og/eller den virksomhed, som du har indgået en kundeaftale med, for at finde en anden løsning.
Borgere, der ikke er i stand til at modtage Digital Post og lever op til mindst ét af fritagelseskriterierne, kan blive fritaget fra Digital Post og i stedet modtage post fra det offentlige på papir.
Fritagelseskriterier
Du kan blive fritaget fra at modtage Digital Post fra langt de fleste offentlige myndigheder, hvis du kan sætte kryds ved mindst ét af følgende punkter:
- Jeg har en psykisk nedsat funktionsevne, der hindrer mig i at anvende Digital Post.
- Jeg har en fysisk nedsat funktionsevne, der hindrer mig i at anvende Digital Post.
- Jeg har ikke adgang til computer, smartphone eller tablet i mit hjem eller opholdssted.
- Jeg er registreret i CPR som udrejst af Danmark.
- Jeg er ikke længere registreret med fast bopæl eller opholdssted i Danmark.
- Jeg behersker ikke dansk, hvilket gør det svært at anvende Digital Post.
- Jeg har praktiske vanskeligheder ved at anskaffe MitID, som giver adgang til Digital Post.
- Jeg er bosiddende i et område, hvor der ikke er mulighed for at etablere internetforbindelse (minimim 512 kbit/s downloadhastighed).
- Efter en konkret vurdering, hvis der foreligger ganske særlige forhold.
For at blive fritaget fra Digital Post fra det offentlige, skal du som udgangspunkt møde personligt op hos kommunen.
Hos kommunen vil du:
- få en blanket, hvor du skriver under på, at du lever op til mindst et af fritagelseskriterierne. Du er ikke forpligtet til at oplyse, hvilke af fritagelseskriterierne, du lever op til.
- blive bedt om at vise legitimation.
- få en skriftlig kvittering på, at du er fritaget fra at modtage Digital Post fra det offentlige.
Hvis du ikke selv kan møde op hos kommunen
Du kan bede andre fritage dig på dine vegne ved brug af en fuldmagt, som kan fås hos kommunen. Hvis du skal hjælpe en pårørende med at blive fritaget, skal den pårørende underskrive blanketten.
Du kan søge om fritagelse på andres vegne ved brug af en fuldmagt, som du kan få hos kommunen. Hvis du skal hjælpe en pårørende med at blive fritaget, skal den pårørende underskrive blanketten.
Du kan til enhver tid tilmelde dig Digital Post igen. Det gør du ved at møde op hos kommunen. Du kan også selv gøre det via Digital Post:
- Log ind på Digital Post på borger.dk med dit MitID.
- Klik på ’Menu’.
- Klik på ’Ophæv Fritagelse fra Digital Post’.
- Klik på ’Tilmeld mig Digital Post’.
- Der åbner et vindue, hvor du skal trykke på knappen ’OK, tilmeld mig’ for at annullere din fritagelse. Du er nu tilmeldt Digital Post.
- Klik på knappen ’Start opsætning’, følg trinene, og husk at bekræfte din e-mailadresse og dit mobilnummer under dine profiloplysninger.
Som borger i Danmark modtager du din post fra offentlige myndigheder digitalt. Både postkassen og beskederne hedder Digital Post og sikrer en sikker digital kommunikation mellem dig og myndighederne. Sikkerheden er vigtig, fordi der ofte udveksles personfølsomme oplysninger.
Du modtager Digital Post fra offentlige myndigheder, fra du er 15 år gammel, og du har pligt til at læse den. Det har du, fordi den drejer sig om vigtige begivenheder i dit liv, som du skal forholde dig til. Det kan være, at du er blevet optaget på en uddannelse. At du har fået plads til dit barn i en institution. Eller du skal møde op til en aftale på hospitalet. De beskeder kommer som Digital Post.
I Digital Post kan du:
- modtage post fra offentlige myndigheder
- skrive til offentlige myndigheder.
Se en kort video om Digital Post:
Har du ikke mulighed for at modtage posten digitalt, kan du blive fritaget og i stedet modtage post fra offentlige myndigheder på papir.
Du har én postkasse til post fra offentlige myndigheder – det er den, vi kalder Digital Post. Men du kan læse, besvare og reagere på din Digital Post via flere forskellige platforme. Du kan naturligvis frit vælge, hvilke platforme, du vil benytte.
Som borger har du adgang til din Digital Post fra offentlige myndigheder på følgende 4 platforme:
- borger.dk
- Digital Post-appen
- e-Boks
- mit.dk
Venter du på Digital Post fra fx hospitalet, kommunen eller en anden offentlig myndighed, som du mener, du burde have modtaget, skal du kontakte den pågældende myndighed.
For at kunne se din post fra det offentlige på de platforme, som e-Boks A/S stiller til rådighed, skal du gøre følgende.
e-Boks-appen:
- Giv samtykke til, at e-Boks må vise dig din post fra det offentlige.
- Opdatér e-Boks-appen i App Store eller Google Play. Du skal have version 5.0.0.
- Log ind med MitID igen.
e-Boks på web:
- Giv samtykke til, at e-Boks må vise dig din post fra det offentlige.
- Log ind med MitID igen.
Som borger i Danmark modtager du din post fra offentlige myndigheder digitalt. Både den digitale postkasse og beskederne hedder Digital Post og sikrer en sikker digital kommunikation mellem dig og myndighederne. Sikkerheden er vigtig, fordi der ofte udveksles personfølsomme oplysninger.
MitID er dit digitale ID til selvbetjening på nettet. Du kan fx bruge det til at logge ind i din netbank, ændre i din forskudsopgørelse eller logge ind i Digital Post på borger.dk og læse din post fra offentlige myndigheder.
Du skal bruge MitID for at logge på Digital Post.
Har du brug for hjælp eller spørgsmål til Digital Post, kan du skrive eller ringe til Digital Post supporten. Du kan også møde op på kommunen og få hjælp af personalet.
Ring til supporten
Telefon: 33 98 00 33
Telefontid
- Mandag til fredag kl. 08.00-20.00
- Weekend og helligdage kl. 10.00-16.00
- Den 24. og 31. december kl. 10.00-14.00
Skriv til supporten
Skriv til os, hvis du har brug for hjælp til:
- Digital Post på borger.dk
- Digital Post-appen
- eller har generelle spørgsmål om Digital Post.
Få hjælp i borgerservice
I de fleste kommuner skal du bestille tid, inden du møder op i borgerservice.
Du får adgang til Digital Post med MitID (det danske eID) eller dit udenlandske eID.
To read more about Digital Post, please visit lifeindenmark.dk.
You can also contact your local citizen service centre (in Danish 'borgerservice'), to get help using Digital Post or to become exempt from receiving Digital Post.
Hvis du gerne vil hjælpe en anden med at holde styr på post fra det offentlige, kan du få en læseadgang eller en læse- og skriveadgang til Digital Post.
- Med en læseadgang kan du læse en anden persons Digital Post.
- Med en læse- og skriveadgang kan du både læse og besvare, videresende og skrive nye beskeder på vegne af en anden.
En læse- og skriveadgang erstatter ikke en fuldmagt, så du kan blive bedt om at få en fuldmagt, når du skriver til en myndighed.
På borger.dk har du adgang til al din Digital Post fra offentlige myndigheder.
Du logger ind ved at klikke på ikonet ’Digital Post’.
Har du været vant til også at læse din post fra virksomheder på borger.dk, skal du nu finde den i e-Boks.
Hvem står bag Digital Post på borger.dk?
Digital Post på borger.dk er udviklet af Digitaliseringsstyrelsen.
I Digital Post-appen har du adgang til al din Digital Post fra offentlige myndigheder.
Appen kan hentes til mobil og tablet i App Store og Google Play.
Hvem står bag Digital Post-appen?
Digital Post-appen er udviklet af Digitaliseringsstyrelsen.
Sådan henter du appen
I e-Boks har du adgang til al din Digital Post fra offentlige myndigheder, såfremt du har givet samtykke til det. Og du kan modtage post fra de virksomheder, som har indgået en aftale med e-Boks om at benytte platformen.
Hvem står bag e-Boks?
e-Boks driftes og ejes af selskabet e-Boks A/S.
På mit.dk har du adgang til al din Digital Post fra offentlige myndigheder, såfremt du har givet samtykke til det. Og du kan modtage post fra de virksomheder, som har indgået en aftale med mit.dk om at benytte platformen.
Hvem står bag mit.dk?
Mit.dk driftes og ejes af selskabet Netcompany A/S.
Du får samme Digital Post fra offentlige myndigheder på alle platforme.
Men den post, du kan modtage fra virksomheder på e-Boks og mit.dk, kommer kun på den platform, som den pågældende virksomhed har indgået en aftale med.
Du kan derfor opleve, at din bank har indgået en aftale med e-Boks, mens dit forsikringsselskab har indgået en aftale med mit.dk.
Det er ikke obligatorisk at modtage post fra virksomheder digitalt, men du kan vælge at give samtykke til det. Det kan du gøre enten direkte eller indirekte, fx gennem en kundeaftale med din bank eller ansættelsesaftale med din arbejdsgiver.
Du kan bruge Digital Post-appen i dag og e-Boks i morgen, hvis du har lyst til det. Posten fra offentlige myndigheder er den samme på tværs af alle 4 platforme, og foretager du en handling i Digital Post-appen, fx læser en besked, vil beskeden også fremstå som læst på de andre platforme.
De offentlige it-løsninger skal følge med tiden. Det er derfor bestemt ved lov, at it-løsningerne løbende skal i udbud, så de fortsætter med at understøtte den offentlige service som leveres til borgere og virksomheder. Det gælder også for den bagvedliggende løsning til Digital Post. Derfor er den tidligere løsning til Digital Post blevet udskiftet med en ny den 21. marts 2022.
Det er sket som en del af fremtidssikringen af Digital Post, som er blevet til i et samarbejde mellem Digitaliseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner.
Udskiftningen betyder også, at den offentlige sektor nu har et øget ejerskab til Digital Post. Det skaber større fleksibilitet til at tilpasse løsningen til fremtidige behov og sikre sammenhæng med andre offentlige it-løsninger.
Målet er at bane vejen for bedre kommunikation mellem borgere og myndigheder, så kommunikationen vil opleves nemmere og mere brugervenlig. Fx bliver det tydeligere, hvem der har sendt dig post, og hvad den handler om.
Har du en virksomhed i dag, vil du også erfare, at der nu er en bedre kobling mellem dit CVR-nummer og CPR-nummer, så du fx nemt kan skifte mellem Digital Post til dig og din virksomhed med samme log-in i den nye Digital Post-app.
For en sikkerheds skyld sendes Digital Post altid krypteret. Både når du modtager, og når du sender post til offentlige myndigheder. Det betyder konkret, at din post aldrig kan læses af andre end dig og den myndighed, du er i kontakt med.
Kryptering er en matematisk teknik – en slags kodesprog – hvor den oprindelige information omdannes til en række ulæselige koder, som det kræver en særlig nøgle at låse op.
Dermed bliver din korrespondance utilgængelig for alle andre end dig og den myndighed, du er i kontakt med. Når du eller en myndighed sender et brev via Digital Post, krypteres indholdet automatisk, og du vil som bruger aldrig kunne se, at sikkerhedsproceduren finder sted.
Du behøver altså ikke gøre noget aktivt for, at din post bliver sendt krypteret.
Du kan få besked om ny Digital Post via e-mail og/eller sms. Dette kræver blot, at du registrerer en e-mailadresse og et mobilnummer, når du er logget ind i Digital Post.
Sådan tilmelder du dig besked om ny Digital Post på borger.dk:
- Log ind på Digital Post med dit MitID.
- Klik på ’Menu’, og vælg ’Beskeder om ny post’.
- Klik på ’Redigér’ ud for ’E-mailadresse’ og ’Mobilnummer’.
- Indtast din e-mailadresse og/eller dit mobilnummer og tryk ’Gem’. Herefter vil du få besked på e-mail og/eller SMS, når du modtager ny Digital Post.
Downloader du Digital Post-appen, kan du også få push-notifikationer direkte på din mobil eller tablet.
Vær opmærksom på at besked om ny Digital Post via SMS kun sendes mellem klokken 10 og klokken 18. Du modtager tidligst besked om ny Digital Post via SMS 2 timer efter, at du har modtaget posten i Digital Post. Derudover skal du være opmærksom på, at besked om ny Digital Post via e-mail eller push-notifikation sendes hurtigst muligt mellem klokken 8 og klokken 18.
Har du allerede åbnet posten, modtager du ingen besked om ny Digital Post via SMS, e-mail eller push-notifikation.
Når du får nyt mobilnummer, kan det have været i brug før. Hvis den tidligere ejer af et mobilnummer har knyttet det til sin Digital Post og glemmer at ændre det, vil beskeder om ny Digital Post fra det offentlige og NemSMS’er fortsat blive sendt til det pågældende mobilnummer. Også selvom du er den nye ejer af mobilnummeret. Det kan du sætte en stopper for, så du fremover kun modtager besked, når der er ny Digital Post til dig, eller når du har en aftale med det offentlige.
Det gør du ved at udfylde en tro- og loveerklæring, hvor du skriver under på, at du ejer det oplyste mobilnummer, og at det må slettes i Digital Post og NemSMS, hvor det er tilknyttet en anden persons CPR-nummer.
Dit mobilnummer slettes alle steder, hvor det er tilknyttet en anden persons CPR-nummer
Vær opmærksom på, at hvis du i dag får sms’er om, at en af dine pårørende har fået ny Digital Post, eller du får NemSMS’er om dit barns aftaler med det offentlige hos fx tandlægen eller hospitalet, vil du ikke længere få disse beskeder på det oplyste mobilnummer, når du udfylder og indsender tro- og loveerklæringen.
Du kan altid tilføje dit mobilnummer til en anden persons Digital Post eller NemSMS igen, hvis du fortsat ønsker at modtage sms’er om ny post eller ønsker at blive mindet om aftaler med det offentlige på vegne af en anden person.
- Sådan modtager du SMS om ny Digital Post for en anden person:
- Sådan modtager du NemSMS for en anden person
Hvis du modtager sms'er om en anden borger på din arbejdstelefon
Modtager du på din arbejdstelefon beskeder om ny Digital Post eller NemSMS’er, som ikke vedrører dig, skal du udfylde og indsende tro- og loveerklæring om sletning af mobilnummer til arbejdstelefon i Digital Post og NemSMS.
Du kan enten selv udfylde erklæringen, hvis du ejer din egen virksomhed eller arbejder i en mindre virksomhed, eller du kan fx få din chef eller en kollega fra HR- eller jeres virksomheds personaleafdeling til at udfylde erklæringen og skrive under på, at det oplyste mobilnummer ejes af det oplyste CVR-nummer.
Ønsker du ikke at modtage din post fra danske myndigheder digitalt, når du bor i udlandet, skal du søge om at blive fritaget fra Digital Post på grund af udrejse. Så vil du i stedet modtage din post med papirpost til den adresse, du har registreret.
Du kan også fortsætte med at modtage din post fra danske myndigheder digitalt, selvom du flytter til udlandet. Så skal du ikke gøre noget.
Sådan søger du om fritagelse
Du skal møde fysisk op hos kommunen for at blive fritaget fra Digital Post. Husk derfor at få det gjort, inden du flytter til udlandet.
Sådan bliver du tilmeldt Digital Post igen
Vil du gerne tilmeldes Digital Post igen mens du bor i udlandet, kan du tilmelde dig på følgende måde:
- Log ind på Digital Post på borger.dk med dit MitID.
- Klik på ’Menu’.
- Klik på ’Ophæv Fritagelse fra Digital Post’.
- Klik på ’Tilmeld mig Digital Post’.
- Der åbner et vindue, hvor du skal trykke på knappen ’OK, tilmeld mig’ for at ophæve din fritagelse. Du er nu tilmeldt Digital Post.
- Klik på knappen ’Start opsætning’, følg trinene, og husk at bekræfte din e-mailadresse og dit mobilnummer under dine profiloplysninger.
Hvad sker der, hvis jeg flytter tilbage til Danmark igen?
Hvis du flytter tilbage og får fast bopæl i Danmark igen, vil din fritagelse automatisk blive ophævet, og du vil igen modtage din post fra det offentlige digitalt. Er du ikke i stand til at modtage posten digitalt, selvom du er bosat i Danmark, skal du søge om fritagelse fra Digital Post på ny.
Når du flytter tilbage til Danmark, er der flere ting du skal være opmærksom på. Du kan læse mere i guiden ’Udlandsdanskere, der flytter hjem’:
Hvis du ikke har fast bopæl i Danmark, er du ikke omfattet af loven om offentlig Digital Post. Derfor er det heller ikke et krav, at du kan modtage dine beskeder fra danske offentlige myndigheder i Digital Post, når du bor i udlandet.
Har du aldrig været tilmeldt Digital Post før, og vil du gerne modtage din post fra offentlige myndigheder digitalt, selvom du ikke har fast bopæl i Danmark – kan du gøre det direkte ved at logge på Digital Post på borger.dk med dit MitID. Når du er logget på, vil du blive spurgt, om du ønsker at tilmelde dig Digital Post.
Når du er tilmeldt, vil du fremover have pligt til at læse Digital Post, da det kan have lovmæssige konsekvenser, hvis du fx overser en frist.
Når du bliver tilmeldt Digital Post, bliver du omfattet af lov om Digital Post fra offentlige afsendere.
Du kan læse mere om Digitaliseringsstyrelsens behandling af dine oplysninger i Digital Post.
Når en borger dør, kan myndigheder ikke længere sende Digital Post til afdøde og alle adgange til Digital Post vil blive spærret. Det vil sige, at den afdøde borgers adgang slettes samt eventuelle personer, der har fået læseadgang.
Den afdødes Digital Post fra offentlige myndigheder bliver gemt i 5 år.
Sådan får du adgang til afdødes Digital Post
Hvis du som efterladt ønsker adgang til afdødes Digital Post fra det offentlige, skal du først udpeges som bobestyrer af Skifteretten. Herefter skal du via Rettighedsportalen for Digital Post anmode om adgang til afdødes Digital Post. Du skal vedhæfte skifteretsattesten som dokumentation.
Er du ikke blevet udpeget som bobestyrer, men har en skiftefuldmagt kan denne også anvendes som dokumentation sammen med skifteretsattesten, når du opretter din anmodning i Rettighedsportalen for Digital Post.
Herefter kan du anmode om adgang som bobestyrer.
Når din anmodning er godkendt får du adgang til afdødes Digital Post via din egen Digital Post i form af en læseadgang.
Du kan læse mere om hvad du skal være opmærksom på i guiden: Når livet slutter.
Hvis du ikke har et MitID – og fx har fået en indkaldelse fra hospitalet – som du skal læse med det samme – så kan du henvende dig hos kommunen. Her kan medarbejderne udlevere et til dig. Det er vigtigt, at du medbringer gyldig legitimation for at få udleveret et MitID.
Nogle meddelelser fra retten skal forkyndes. Det er for at sikre, at modtageren har fået meddelelsen, og det gælder fx stævninger, vidneindkaldelser og domme.
Retten kan forkynde på forskellige måder, bl.a. som forenklet digital forkyndelse.
Ved forenklet digital forkyndelse bliver meddelelsen sendt med Digital Post, og når du åbner eller på anden måde behandler meddelelsen, fx ved at slette den eller flytte den, er meddelelsen forkyndt for dig. Du vil få vist et vindue, hvor det tydeligt fremgår, at rettens meddelelse er forkyndt for dig.
Retten får automatisk besked om, at meddelelsen er blevet forkyndt.
Når en meddelelse er forkyndt, kan den få retsvirkning. Det betyder fx, at et vidne, der er blevet forkyndt for, skal møde i retten, eller at fristen for at anke en dom, der er blevet forkyndt, begynder at løbe fra forkyndelsestidspunktet.
Udebliver du fx som forkyndt vidne fra retten uden lovligt forfald, fx sygdom dokumenteret ved lægeerklæring, kan retten pålægge dig en bøde, lade dig afhente af politiet eller iværksætte andre foranstaltninger, som retten beslutter.
Læs om behandlingen af dine personoplysninger i Digital Post:
For at kunne anvende Digital Post på borger.dk skal du bruge en af disse browsere og et af disse styresystemer eller nyere:
- Windows 10: Chrome, Edge, Firefox
- Mac OS 10: Safari og Chrome
- Android 4.4 eller nyere: Chrome
- iOS 12 eller nyere: Safari
- Linux: Firefox
Når du skal logge ind i Digital Post på borger.dk, Digital Post-appen, e-Boks eller mit.dk for at læse din post, skal du bruge dit personlige MitID.
Det betyder, at adgangen til Digital Post er beskyttet bag log-in med MitID. På den måde sikrer du, at det kun er dig, der har adgang til posten.
Du kan læse mere om, hvordan du får et MitID.
Når du bruger internettet, gemmer din internetbrowser (fx Edge, Safari, Chrome, Firefox) ofte filer på computeren.
Dette kan være smart på din private computer, da det eksempelvis kan hjælpe til, at indholdet på de sider du bruger ofte, kommer hurtigere frem på skærmen.
Når du bruger en offentlig computer, er det dog en god idé at beskytte dig ved at efterlade så lidt som muligt.
Hvad kan jeg gøre?
Du skal sikre dig, at du ikke har efterladt dokumenter på computeren, når du er færdig med at bruge den. Dokumenter kan blive gemt på skrivebordet eller i en særlig mappe til overførsler fra internettet. Dette sker eksempelvis når:
- du åbner et dokument på en hjemmeside
- du gemmer et brev, du har modtaget som Digital Post, for at kunne printe det.
Hvis du ikke kan finde den rigtige mappe, kan du spørge ejeren af computeren, eksempelvis din ven eller én der arbejder det sted, computeren står.
Derudover kan du bruge en privat browser, som sørger for, at der ikke gemmes data på computeren, om dét du bruger din browser til. Dette kan dog ikke forhindre, at der gemmes dokumenter på computeren i de ovenstående situationer.
Genvejene til at åbne en privat browser er:
- Internet Explorer og Firefox: Ctrl + Shift + P
- Chrome: Ctrl + Shift + N.
Her kan du finde loven om Digital Post fra offentlige afsendere.
Hvis du gerne vil hjælpe en anden med at holde styr på post fra det offentlige, kan du få en læseadgang eller en læse- og skriveadgang til Digital Post.
- Med en læseadgang kan du læse en anden persons Digital Post.
- Med en læse- og skriveadgang kan du både læse og besvare, videresende og skrive nye beskeder på vegne af en anden.
En læse- og skriveadgang erstatter ikke en fuldmagt, så du kan blive bedt om at få en fuldmagt, når du skriver til en myndighed.
Du kan få læseadgang eller en læse- og skriveadgang til en andens Digital Post på 2 måder:
- Du anmoder om adgang.
- Personen giver dig adgang.
Hvis du ønsker at forstå, hvordan personen kan give adgang, kan du læse mere om det under sektionen ’Adgang til din Digital Post’. Læs videre for at forstå, hvordan du anmoder om adgang til en andens Digital Post.
Sådan anmoder du om at få adgang på borger.dk – trin 1 ud af 2:
- Log ind på Digital Post med dit MitID.
- Klik på ’Menu’ og derefter på ’Læse- og skriveadgang’.
- Klik på ’Anmod om adgang’ for at oprette en læseadgang eller en læse- og skriveadgang.
- Skriv fornavn, efternavn og CPR-nummer på personen, du anmoder om adgang hos.
- Vælg, hvornår adgangen skal udløbe, eller klik i feltet ’Adgangen skal aldrig udløbe’.
- Afslut ved at klikke på ’Send’.
Trin 2 ud af 2 – Personen skal godkende din anmodning:
Under ’Læse- og skriveadgang’ inde i Digital Post kan du se status på din anmodning. Når personen, du har anmodet om adgang hos, har godkendt din anmodning, får du en besked i Digital Post. Først da har du adgang til personens Digital Post.
Hvis du ikke har et MitID, skal du altid henvende dig til kommunen. Husk at bestille tid i borgerservice.
En adgang kan være en god idé i situationer, hvor fx: du skal hjælpe et familiemedlem eller en nær ven med Digital Post eller du som ung gerne vil have, at dine forældre hjælper dig med din Digital Post fra offentlige myndigheder.
En læseadgang:
Hvis du skal hjælpe en anden med at tjekke deres Digital Post, kan en læseadgang være ideel. Du kan læse beskederne og minde personen om vigtige aftaler eller handlinger. Det kan være nyttigt i situationer, hvor det primære formål er at støtte og holde overblik, men hvor personen selv skal tage aktiv handling.
En læse- og skriveadgang:
Hvis du skal hjælpe en anden med at håndtere meddelelser fra offentlige myndigheder, kan en læse- og skriveadgang være et godt valg. Med en læse- og skriveadgang kan du tage dig af hele processen – både at læse beskederne og besvare dem, så vedkommende får den nødvendige støtte.
En læse- og skriveadgang erstatter ikke en fuldmagt
Det betyder, at myndigheden, du skriver til på vegne af en anden, kan bede om dokumentation for, at du må handle på vegne af den anden person – afhængig af, hvad sagen drejer sig om. Hvis du vil have mere information om, hvordan du får en fuldmagt, kan du besøge fuldmagtsguiden.
Post fra private virksomheder
Adgange i Digital Post gælder ikke post fra private virksomheder som fx bank eller forsikringsselskab. Du skal kontakte e-Boks og mit.dk, hvis din adgang også skal gælde for private virksomheder.
Med en læseadgang kan du gøre følgende:
- læse al Digital Post fra offentlige myndigheder
- få adgang til al post i postkassen, det gælder også post som personen har modtaget før adgangen er trådt i kraft
- oprette nye mapper og sortere post i mapper
- markere post som læst/ulæst
- videresende post til en e-mailadresse eller til en Digital Post-modtager
- læse indkaldelser til retten og blive forkyndt på vegne af postkasseejer
- se aktivitetsloggen for personens postkasse.
En læseadgang giver ikke adgang til at:
- permanent slette post eller mapper
- besvare eller skrive ny post
- redigere kontaktoplysninger for NemSMS og besked om ny post
- oprette nye adgange.
Post fra private virksomheder
Adgange i Digital Post gælder ikke post fra private virksomheder som fx bank eller forsikringsselskab. Du skal kontakte e-Boks og mit.dk, hvis din adgang også skal gælde for private virksomheder.
Med en læse- og skriveadgang har du, i modsætning til en læseadgang, mulighed for at skrive og besvare post, samt redigere kontaktoplysninger på vegne af en anden. Her kan du se den fulde liste over hvad du kan gøre med denne adgang:
- læse, skrive og besvare al Digital Post fra offentlige myndigheder
- få adgang til al post i postkassen, det gælder også post som personen har modtaget før adgangen er trådt i kraft
- redigere kontaktoplysninger for NemSMS og besked om ny post
- oprette nye mapper eller flytte post til mapper
- markere post som læst/ulæst
- videresende post til en e-mailadresse, en Digital Post-modtager eller en myndighed
- læse retslige indkaldelser og blive forkyndt på vegne af postkasseejer.
En læse- og skriveadgang giver ikke adgang til at:
- permanent slette post eller mapper
- oprette Digital Post-modtagere
- oprette nye adgange.
Post fra private virksomheder
Adgange i Digital Post gælder ikke post fra private virksomheder som fx bank eller forsikringsselskab. Du skal kontakte e-Boks og mit.dk, hvis din adgang også skal gælde for private virksomheder.
En læse- og skriveadgang erstatter ikke en fuldmagt. Det betyder, at myndigheden, du skriver til på vegne af en anden, kan bede om dokumentation for, at du må handle på vegne af den anden person – afhængig af, hvad sagen drejer sig om.
Hvis du vil have mere information om, hvordan du får en fuldmagt, kan du besøge fuldmagtsguiden.
Du kan anmode om adgang til en anden persons Digital Post. Det eneste, det kræver er, at du selv har MitID, så du kan logge på din egen Digital Post.
Dette skal du have klar
For at anmode om adgang til en anden persons Digital Post, skal du bruge personens:
- fornavn
- efternavn
- CPR-nummer
Du skal aftale med personen, om adgangen skal have en udløbsdato. Hvis der ikke skal være en udløbsdato, er det også muligt at vælge ’Adgangen skal aldrig udløbe’.
Følg linket i den besked, du har modtaget i din Digital Post: ’Se dine adgange til Digital Post’.
Eller acceptér på denne måde:
- Log ind på Digital Post på borger.dk med dit MitID.
- Klik på ’Menu’, og vælg derefter ’Læse- og skriveadgang’.
- Under ’Din læseadgang/læse- og skriveadgang til andres post’ finder du navnet på den person, der har givet dig adgang. Ud for navnet står der ’Mangler din godkendelse’.
- Klik på ’Se og redigér’ ud for personens navn.
- Du kan nu se, hvor længe adgangen gælder. Klik på ’Godkend’ for at acceptere anmodningen om adgang.
Du får først adgang til en anden persons Digital Post, når personen har godkendt din anmodning i sin Digital Post. Du kan altid se status for din anmodning i din egen Digital Post.
Se status for din anmodning om læseadgang:
- Log ind på Digital Post på borger.dk med dit MitID.
- Klik på ’Menu’ og derefter på ’Læse- og skriveadgang’.
- Under overskriften ’Din læseadgang/læse- og skriveadgang til andres post’ finder du den person, du har sendt anmodningen til. Hvis der står ’Mangler godkendelse’, har personen endnu ikke godkendt din anmodning.
Hvis der står ’Aktiv læseadgang’ eller ’Aktiv læse- og skriveadgang’, er anmodningen godkendt, og du kan læse den anden persons Digital Post.
Du læser en anden persons post ved at skifte postkasse.
Sådan skifter du postkasse:
- Log ind på Digital Post på borger.dk med dit MitID.
- Klik på ”Skift postkasse”, og klik derefter på navnet på den person, hvis Digital Post du har adgang til.
- Når navnet skifter fra at være dit eget til den anden persons navn, er du inde i den postkasse, du har adgang til.
Du kan tilmelde dig besked om ny post, så du får en e-mail, når der er ny post i den persons Digital Post, du har adgang til.
Sådan får du besked om ny post:
- Log ind på Digital Post på borger.dk med dit MitID.
- Klik på ’Menu’ og derefter på ’Læse- og skriveadgang’.
- Klik på ’Se og redigér’ ud for den adgang, det drejer sig om.
- Slå ’E-mail om ny post’ til for at tilmelde dig besked om ny post.
- Skriv din e-mailadresse, og klik på ’Gem’.
- Du skal nu bekræfte din e-mailadresse ved at indtaste en kode, der bliver sendt til din e-mail. Afslut ved at klikke på ’Bekræft’.
Du kan altid fjerne din tilmelding igen samme sted. Det er ikke muligt at modtage SMS om ny post i den postkasse, du har adgang til.
Vær opmærksom på, at besked om ny Digital Post via e-mail eller push-notifikation sendes hurtigst muligt mellem klokken 8 og klokken 18.
Har du allerede åbnet posten, modtager du ingen besked om ny Digital Post via e-mail eller push-notifikation.
Hvis du ikke længere kan se den post, som en anden person får fra offentlige myndigheder, skyldes det, at din adgang er udløbet, eller helt ophørt, hvis personen er gået bort.
Hvis din adgang er udløbet
Du har 2 muligheder for fortsat at hjælpe den anden person med at holde styr på posten fra offentlige myndigheder:
- Bed personen om at oprette dig som Digital Post-modtager. Herefter kan vedkommende videresende beskeder til dig i Digital Post på borger.dk, e-Boks og mit.dk.
- Anmod om igen at få en læseadgang eller en læse- og skriveadgang til personens Digital Post.
Læs mere under ’Hvordan kan jeg få adgang til en andens post fra offentlige myndigheder?'.
Hvis personen er gået bort
Når dødsfaldet registreres hos det offentlige, bliver adgangen til afdødes Digital Post spærret. Personer, der har haft en læseadgang eller en læse- og skriveadgang til afdødes Digital Post, mister også adgang.
Læs om mulighederne for at få adgang til afdødes Digital Post i guiden 'Når livet slutter'.
Som værge kan du anmode om adgang til Digital Post.
Du kan selv give læseadgang eller læse- og skriveadgang til andre, fx en i din familie eller en nær ven. På den måde kan du få hjælp til at holde øje med din Digital Post.
Sådan giver du adgang:
- Log ind på Digital Post på borger.dk med dit MitID.
- Klik på ’Menu’ og vælg derefter ’Læse- og skriveadgang’.
- Klik på ’Giv andre adgang’ for at oprette en læseadgang eller en læse- og skriveadgang.
- Udfyld fornavn, efternavn og CPR-nummer på den person, du ønsker at give adgang til. Du kan vælge en dato for, hvornår adgangen skal udløbe. Du kan også klikke på feltet ’Adgangen skal aldrig udløbe’.
- Afslut ved at klikke på ’Send’.
- Du modtager en besked i Digital Post, hvor der står, hvem du har givet adgang til.
- Den person, du har givet læseadgang eller læse- og skriveadgang, får en besked i sin Digital Post om, at vedkommende har fået adgang til din post.
Hvis du ikke har et MitID, skal du henvende dig til kommunen. Husk at bestille tid i borgerservice.
En læseadgang eller en læse- og skriveadgang gør det muligt for andre, fx et familiemedlem eller en nær ven, at hjælpe dig med at tjekke din Digital Post fra offentlige myndigheder.
Det kan være en god løsning for både dig og dine nærmeste i situationer, hvor:
- du har brug for hjælp til at holde styr på din Digital Post.
- du gerne vil have, at en af dine nærmeste også kan læse din Digital Post. Med en læse- og skriveadgang kan din nærmeste både læse, skrive og besvare Digital Post på dine vegne.
- du som ung gerne vil have, at dine forældre hjælper dig med din Digital Post.
Husk dog, at det stadig er dit ansvar at læse din Digital Post.
Post fra private virksomheder
Adgange i Digital Post gælder ikke post fra private virksomheder som fx bank eller forsikringsselskab. Du skal kontakte e-Boks og mit.dk, hvis din adgang også skal gælde for private virksomheder.
Du kan få hjælp i borgerservice hos kommunen.
Hvis du ikke har mulighed for selv at møde op, kan en anden person gøre det for dig. Du skal give personen en fuldmagt til at oprette en adgang på dine vegne.
Personen skal møde op med den printede sagsbehandlingsblanket, der er udfyldt og skrevet under af jer begge.
Du kan give læseadgang eller læse- og skriveadgang til en anden person. Det kræver blot, at personen selv har Digital Post.
For at give en læseadgang eller en læse- og skriveadgang skal du bruge personens:
- fornavn
- efternavn
- CPR-nummer.
Du skal beslutte, om adgangen skal have en udløbsdato. Hvis der ikke skal være en udløbsdato, er det muligt at vælge ’Adgangen skal aldrig udløbe’.
Hvis en anden person anmoder om at få adgang til din Digital Post, får du en besked i Digital Post.
For at acceptere anmodningen skal du gøre følgende i Digital Post på borger.dk:
- Klik på ’Menu’ og vælg derefter ’Læse- og skriveadgang’.
- Under ’Læse- og skriveadgang’ finder du navnet på den person, der har anmodet om at få adgang. Ud for navnet vil der stå ’Mangler din godkendelse’.
- Klik på ’Se og redigér’ ud for personens navn.
- Du kan nu se, hvor længe adgangen gælder. Klik på ’Godkend’ for at acceptere anmodningen om adgang.
Når du opretter en læseadgang eller en læse- og skriveadgang i Digital Post på borger.dk, så gælder den Digital Post fra offentlige myndigheder 4 steder, såfremt du har givet samtykke til e-Boks og mit.dk:
- Digital Post på borger.dk
- Digital Post-appen
- e-Boks
- mit.dk
Post fra private virksomheder
Adgange i Digital Post gælder ikke post fra private virksomheder som fx bank eller forsikringsselskab. Du skal kontakte e-Boks og mit.dk, hvis din adgang også skal gælde for private virksomheder.
Det er altid muligt at fjerne en læseadgang eller en læse- og skriveadgang i Digital Post på borger.dk. Du kan også få hjælp til det hos kommunen.
Sådan fjerner du en adgang:
- Log ind på Digital Post på borger.dk med dit MitID.
- Klik på ’Menu’ og derefter på ’Læse- og skriveadgang’.
- Du får nu vist en oversigt over, hvem du har givet adgang, og hvem der har givet dig en adgang.
- Klik på ’Se og redigér’ ud for den adgang, du gerne vil redigere.
- Klik på ’Fjern adgangen’ for at slette en adgang. Du bliver nu bedt om at bekræfte, at du vil fjerne adgangen.
- Adgangen er fjernet. Under ’Læse- og skriveadgang’ kan du se, at navnet på personen, der tidligere havde adgang, ikke længere står på siden.
Når du opretter en adgang, er det muligt at sætte en udløbsdato. Hvis adgangen er udløbet, er den ikke længere aktiv.
Du kan altid oprette en ny adgang til den samme person.
Du kan videresende Digital Post til en:
- offentlig myndighed
- Digital Post-modtager
- e-mail.
Offentlig myndighed:
Du kan videresende Digital Post direkte til statslige myndigheder, regioner, kommuner og øvrige myndigheder.
Digital Post-modtager:
Du kan oprette en Digital Post-modtager, hvis du har et behov for at videresende dine Digital Post-beskeder til en virksomhed eller privatperson. Modtageren skal godkende at modtage post fra dig, før du kan videresende din post til Digital Post-modtageren.
E-mail:
Hvis du vælger at videresende til en almindelig e-mailadresse uden for Digital Post, betyder det, at beskeden sendes via en ukrypteret kommunikationskanal. Når du videresender som e-mail, er det på eget ansvar, fordi beskederne ikke længere er beskyttet af MitID.
Sådan videresender du Digital Post til en offentlig myndighed på borger.dk:
- Log ind på Digital Post med dit MitID.
- Vælg den besked, du ønsker at videresende, og tryk derefter på knappen ’Videresend’.
- Vælg, at du vil videresende til en myndighed og tryk på knappen ’Fortsæt’.
- Vælg, hvilken myndighed du vil videresende til. Du kan søge efter myndigheden eller klikke på ’Vælg myndighed’.
- Hvis myndigheden, fx en kommune, har forskellige afdelinger, vil du i nogle tilfælde få vist et ekstra felt: ’Vælg kategori’.
- Når du er færdig med at skrive din besked, klikker du på ’Send’. Din henvendelse bliver nu videresendt til den valgte myndighed som Digital Post.
Sådan videresender du Digital Post til en e-mailadresse på borger.dk:
- Log ind på Digital Post med dit MitID.
- Vælg den besked, du ønsker at videresende, og tryk derefter på knappen ’Videresend’.
- Vælg, at du vil videresende til en e-mailadresse og klik på ’Fortsæt’.
- Indtast e-mailadressen til den modtager, du vil videresende beskeden til.
- Når du er færdig med at skrive din besked, klikker du på ’Send’. Din henvendelse bliver nu videresendt til den indtastede e-mailadresse.
Sådan videresender du Digital Post til en Digital Post-modtager på borger.dk:
- Log ind på Digital Post med dit MitID.
- Vælg den besked, du ønsker at videresende, og tryk derefter på knappen ’Videresend’.
- Vælg ’Digital Post-modtager’, og tryk på knappen ’Fortsæt’.
- Vælg hvilken eller hvilke Digital Post-modtagere, du vil videresende til, ved at klikke på ’Vælg fra listen af Digital Post-modtagere’.
- Når du er færdig med at skrive din besked, klikker du på ’Send’. Din henvendelse bliver nu videresendt til den valgte Digital Post-modtager.
Hvis du ikke har oprettet en Digital Post-modtager, vælger du ’Opret Digital Post-modtager’ og følger anvisningerne. Du kan læse mere under ’Hvordan opretter jeg en Digital Post-modtager?’.
Før du kan oprette en Digital Post-modtager, er det en god idé at have informationerne du skal bruge klar.
For at oprette en privatperson som Digital Post-modtager, skal du bruge personens fornavn, efternavn og CPR-nummer.
For at give adgang til en virksomhed eller myndighed, skal du bruge virksomhedens CVR-nummer og e-mailadresse. Du kan også angive en udløbsdato for, hvor længe du vil have Digital Post-modtageren.
Sådan opretter du en Digital Post-modtager på borger.dk:
- Log ind på Digital Post med dit MitID.
- Klik på ’Menu’ og vælg ’Digital Post-modtagere’.
- Klik på ’Opret Digital Post-modtager’, og vælg om modtageren er privatperson eller en virksomhed/myndighed.
- Vælger du ’Privatperson’, skal du udfylde med personens fornavn, efternavn og CPR-nummer. Vælger du ’Virksomhed/myndighed’, skal du udfylde med virksomhedens CVR-nummer og e-mailadresse. For begge typer modtagere, kan du vælge en dato for, hvornår adgangen skal udløbe. Du kan også klikke på feltet ’Ingen udløbsdato’.
- Afslut ved at klikke på ’Send anmodning’.
- Du modtager herefter en besked i Digital Post, hvor der står, hvem du har anmodet om at blive Digital Post-modtager.
- Modtageren af anmodningen får også en besked i Digital Post om, at vedkommende skal godkende anmodningen om blive Digital Post-modtager. Det gør man i ’Digital Post-modtagere’ under ’Menu’.
- Når anmodningen er godkendt, kan du se vedkommendes navn i ’Digital Post-modtagere’ under ’Menu’. Navnet vil stå under ’Dine Digital Post-modtagere’.
- I vil herefter begge modtage en besked i Digital Post med en kvittering for oprettelsen.
En Digital Post-modtager kan altid fjernes af dig eller modtageren.
Sådan fjerner du en Digital Post-modtager på borger.dk:
- Log ind på Digital Post med dit MitID.
- Klik på ’Menu’ og vælg ’Digital Post-modtagere’.
- Klik derefter på ’Se og redigér’ ud for den modtager, du gerne vil fjerne.
- Klik derefter på ’Fjern Digital Post-modtager’. Bekræft, at du ønsker at fjerne vedkommende som Digital Post-modtager.
En Digital Post-modtager kan altid oprettes på ny.
Hvis du har oprettet en Digital Post-modtager, og du ikke kan videresende beskeder til vedkommende, kan det være fordi, Digital Post-modtageren endnu ikke har godkendt at modtage Digital Post fra dig.
Se status på din anmodning på borger.dk:
- Log ind på Digital Post med dit MitID.
- Klik på ’Menu’ og vælg ’Digital Post-modtagere’.
- Ud for navnet på din Digital Post-modtager kan du se, om din anmodning ’Mangler godkendelse’. Hvis den gør det, har modtageren endnu ikke godkendt at blive modtager.
Hvis en privatperson eller en virksomhed vil videresende Digital Post til dig, skal de først oprette dig som Digital Post-modtager, og du skal godkende oprettelsen.
Sådan godkender du oprettelsen som Digital Post-modtager på borger.dk:
- Log ind på Digital Post med dit MitID.
- Klik på ’Menu’ og vælg derefter ’Digital Post-modtagere’.
- Nederst på siden under ’Andre, der har dig som Digital Post-modtager’ vil det fremgå, hvis en anden har anmodet om at oprette dig som Digital Post-modtager.
- Hvis det fremgår, at oprettelsen mangler din godkendelse, skal du klikke på ’Se og redigér’ ud for det pågældende navn.
- Du skal nu godkende at blive Digital Post-modtager.
- Når du har godkendt, vil I begge modtage en besked i Digital Post med en kvittering for oprettelsen.
Når du har godkendt, vil den anden person/virksomhed kunne videresende Digital Post til dig. Hvis du ikke ønsker at blive modtager, skal du blot afvise anmodningen.
Med en læseadgang eller en læse- og skriveadgang kan du videresende beskeder på vegne af en anden. Du kan både videresende post til e-mailadresse eller til en Digital Post-modtager.
Telefontid Borgerservice
Mandag kl. 10-17
Tirs.-Fre. kl. 10-13.30.
Bestil tid i Borgerservice
Ønsker du at møde personligt op, skal du huske at bestille en tid i forvejen.

6950 Ringkøbing

6900 Skjern