Benyt altid sikker post når du mailer fortrolige oplysninger
Når du som borger eller virksomhed skal sende en mail med personlige eller fortroligt indhold til kommunen, anbefaler vi altid, at du gør det som sikker post. Ved at benytte sikker post, bliver mailen krypteret, så det kun er dig og os, som kan læse indholdet.
Ved at underskrive mailen med dit MitID, ved vi, at du er afsenderen.
På kommunens hjemmeside
Vi har gjort det let for brugerne af vores hjemmeside, at sende sikker mail. Du behøver ikke først at gå til din digitale postkasse, men har på langt de fleste sider hurtig og let adgang til at sende sikker mail til kommunen.
Du findes direkte adgang til sikker mail for såvel borgere som virksomheder på de fleste sider.
Sådan kender du de sikre postkasser:
Sikker mail borger >> eller Sikker mail virksomhed >>
Digital postkasse for borger og virksomheder
Ønsker du at gå til din digitale postkasse finder borgere den på borger.dk, og virksomheder på virk.dk.
Vi anbefaler altid, at du benytter sikker post, når du sender følsomme oplysninger i en mail til kommunen.
Kommunens overordnede sikre postkasser
Vi anbefaler altid, at brugerne sender mails med følsomme oplysninger direkte fra emnesiderne, hvor den sikre postkasse er angivet således:
Send sikker mail borger>>
Send sikker mail virksomhed>>
Sikker post fra din digitale postkasse
Det er naturligvis også fortsat muligt at logge på den digitale postkasse, og søge kommunen/afdelingen frem og sende sikker post ad denne vej.
Metoden ovenfor er dog langt den letteste for brugerne.
For nemheds skyld anbefaler vi, at borgerne anvende de oplyste sikre postkasser på emnesiderne:
- Send sikker mail borger>>
- Send sikker mail virksomhed>>
Ønsker du i stedet at logge på Digital Post
Du kan også sende mails med personlige og fortrolige oplysninger til kommunes sikre postkasser ved at logge på din digitale postkasse på www.borger.dk. Den digitale postkasse er på forhånd sat op til at kunne sende sikker post.
I digital post får du en liste over de sikre postkasser, du kan vælge.
Sådan gør du
- Log ind i din digitale postkasse med MitID
- Vælg "Skriv ny post"
- I "Til" feltet trykker du på "Vælg modtager"
- Skriv "Ringkøbing-Skjern" og tryk på "Søg"
- Tryk på "Ringkøbing-Skjern Kommune" og vælg den afdeling, du vil sende en sikker mail til
Inden du sender mailen, skal du underskrive den med MitID, når du har gjort det, bliver mailen sendt til den sikre postkasse, du har valg som modtager.
Send sikker mail fra din virksomhed til kommunen via emnesiderne og de angivne links med teksten Sikker mail virksomheder>>
Skal du sende en mail med personlige eller følsomme oplysninger fra din virksomhed, kan du også benytte den digitale postkasse.
Du finder din virksomheds digitale postkasse på virk.dk. Hvis du er medarbejder, som sender på vegne af virksomheden, skal du have et medarbejdercertifikat. Bestil medarbejdercertifikat.
Ønsker du at benytte din egen e-mail, skal du først have den sat op til at kunne sende sikker post.
Hent Ringkøbing-Skjern Kommunes NemID-certifikat
Gå til Virk.dk og læs om sikker digital kommunikation
På langt de fleste emnesider, er der angivet en hurtig og let adgang til såvel sikker mail for borgere som for virksomheder, vi anbefaler at disse anvendes til alt post med følsomme oplysninger.
Den tekniske løsning.
Vi anbefaler altid, at du anvender "Send sikker post borger / Send sikker post virksomheder", som forklaret ovenfor.
Ønsker du ikke det kan følgende foretages.
Når du ved, hvilken afdeling du skal sende din sikre mail til, kan du søge og hente certifikatet til en af de nævnte afdelingspostkasser herunder til din computer:
Certifikatet til den sikre hovedpostkasse sikkerpost@rksk.dk
Certifikatet til den sikre postkassen i Borgerservice: sikkerpost.borgerserviceudk@rksk.dk
Certifikatet til den sikre postkasse i Børn og Familie: sikkerpost.born.familie@rksk.dk
Certifikatet til den sikre postkasse i Handicap og Psykiatri: sikkerpost.handicap@rksk.dk
Certifikatet til den sikre postkasse i Intern Udvikling og Personale; sikkerpost.personaleafdelingen@rksk.dk
Certifikatet til den sikre postkasse i Jobcentret: sikkerpost.jobcenter@rksk.dk
Bemærk
- Det er ikke er alle e-mail løsninger, der kan sende sikre mails, det gælder flere webmail løsninger som fx Hotmail og Gmail.
Læs også
Sikker email
Vi anbefaler altid, at du benytter digital post, når du skal sende en mail til kommunen med personlige eller fortrolige oplysninger.
Ønsker du alligevel at benytte din egen mail til at sende sikker post, skal du først have løsningen sat korrekt op.
Vær opmærksom på, at det ikke er alle e-mail løsninger, der kan sættes op til at sende sikker post. De fleste webmail-løsninger (Hotmail, Gmail, Yahoo Mail), kan ikke benyttes til sikker e-mail.
Opsæt din e-mail til at sende sikker post
Du skal gøre tre ting, hvis du skal sende sikker post fra din egen mail:
Hent NemID-udvidelsesprogrammet, der gør sikker e-mail muligt.
Sæt din e-mail op til MitID Se hvilke styresystemer og mailprogrammer, der understøtter MitID
- Søg certifikatet til den sikre postkasse på https://service.nemid.nu
Sådan installerer du certifikatet til hovedpostkassen sikkerpost@rksk.dk:
- Skriv "sikkerpost@rksk.dk" i søgefeltet, og klik på "Søg".
I søgefeltet ser du Ringkøbing-Skjern Kommunes oplysninger.
- Vælg "Hent certifikat".
- Gem certifikatet på din pc.
- Åben certifikatet og vælg "Installer certifikat" og følg guiden.
Når du har gennemført de nævnte ting, er opsætningen på plads, og din e-mail klar til at kunne sende sikre mails.
Ofte stillede spørgsmål om sikker e-mail
Du kan læse Digital Post på borger.dk, i Digital Post-appen, på e-Boks.dk eller på mit.dk.
Du skal bruge dit NemID/MitID, når du logger ind.
Sådan læser du Digital Post på borger.dk:
- Log ind på Digital Post med dit NemID/MitID.
- Forsiden fungerer som din indbakke, hvor du kan se en liste over dine modtagne beskeder.
- For at læse en besked skal du klikke på dens titel i indbakken. Beskeden vil derefter blive åbnet.
- Hvis du læser Digital Post på en pc, kan du klikke på ’Fuldskærm’ for at få vist beskeden uden de omkringliggende elementer. I fuldskærmsvisning kan du klikke på ’Zoom ind’ eller ’Zoom ud’ for at ændre skriftstørrelsen.
Sådan sender du Digital Post på borger.dk:
- Log ind på Digital Post med dit NemID/MitID.
- Klik på ’Skriv ny besked’.
- Find den myndighed, du vil skrive til ved at klikke på ’Vælg myndighed’. Du kan vælge mellem statslige myndigheder, regioner, kommuner og øvrige myndigheder.
- Når du har valgt myndighed, kan du i visse tilfælde vælge kategori for myndigheden.
- Når du har valgt en modtager, skal du skrive din besked ved at udfylde emnefelt og selve skrivefeltet. Du har mulighed for at vedhæfte filer til din besked.
- Når du er færdig med at skrive din besked, klikker du på ’Send’. Din besked bliver nu sendt til den valgte modtager som Digital Post.
Det er ikke al post fra det offentlige, som kan besvares. I nogle tilfælde er du nødt til at rette henvendelse ved at skrive en ny besked i stedet. Læs, hvordan du sender en ny besked under ’Sende Digital Post’.
Hvis det er muligt at besvare en besked direkte, vil knappen ’Besvar’ fremgå i værktøjslinjen på den besked, du har åbnet.
Sådan besvarer du Digital Post på borger.dk:
- Log ind på Digital Post med dit NemID/MitID.
- Åbn den besked, som du ønsker at besvare ved at klikke på beskeden i indbakken.
- Klik på knappen ’Besvar’ for at skrive et svar til afsenderen.
- Når du er færdig med at skrive din besked, klikker på du på ’Send’. Din besked bliver nu sendt som Digital Post.
Du kan videresende beskeder i Digital Post direkte til en offentlig myndighed eller til en e-mailadresse som e-mail. Du kan også oprette en Digital Post-modtager, som gør det muligt for dig at videresende beskeder sikkert til en anden persons Digital Post.
Læs om, hvordan du opretter en Digital Post-modtager under ’Opret Digital Post-modtager’.
Sådan videresender du Digital Post på borger.dk:
- Log ind på Digital Post med dit NemID/MitID.
- Vælg den besked, du ønsker at videresende, og tryk derefter på knappen ’Videresend’.
- Vælg, hvordan du vil videresende. Du kan vælge mellem at videresende til en Digital Post-modtager, en offentlig myndighed eller som en almindelig ukrypteret e-mail. Klik dernæst på ’Fortsæt’.
- Du skal nu vælge en modtager. Hvis det er en Digital Post-modtager, kan du finde personens navn ved at klikke på ’Vælg fra kontaktliste’. Hvis det er en offentlig myndighed, kan du søge efter myndigheden eller klikke på ’Vælg myndighed’. Hvis det en almindelig ukrypteret e-mail, skal du skrive e-mailadressen i modtagerfeltet.
- Når du er færdig med at skrive din besked, klikker du på ’Send’. Din henvendelse bliver nu videresendt til den valgte modtager enten som Digital Post eller som e-mail.
Du kan få besked om ny post via e-mail og/eller sms. Dette kræver blot, at du registrerer en e-mailadresse og et mobilnummer, når du er logget ind i Digital Post.
Sådan tilmelder du dig besked om ny Digital Post på borger.dk:
- Log ind på Digital Post med dit NemID/MitID.
- Klik på ’Menu’, og vælg ’Beskeder om ny post’.
- Klik på ’Redigér’ ud for ’E-mailadresse’ og ’Mobilnummer’.
- Indtast din e-mailadresse og/eller dit mobilnummer og tryk ’Gem’. Herefter vil du få besked på e-mail og/eller SMS, når du modtager ny Digital Post.
Downloader du Digital Post-appen, kan du også få push-notifikationer direkte på din mobil eller tablet.
Du har mulighed for at slette beskeder i Digital Post.
Sådan sletter du beskeder i Digital Post på borger.dk:
- Log ind på Digital Post med dit NemID/MitID.
- Klik på den besked, som du ønsker at slette, så beskeden åbner.
- Klik på ’Slet’, og bekræft herefter, at du vil slette beskeden ved at klikke på ’Slet besked’.
- Beskeden bliver nu flyttet fra din indbakke til mappen ’Slettet post’.
- Hvis du vil slette beskeden helt, skal du åbne mappen ’Slettet post’, klikke på beskeden og dernæst klikke på ’Slet’.
- Bekræft, at du vil slette beskeden permanent ved at klikke på ’Slet besked’. Beskeden bliver nu permanent slettet.
OBS: Hvis du ikke sletter en besked permanent, vil beskeden fortsat ligge i mappen ’Slettet post’.
For at få overblik over dine beskeder i Digital Post kan du oprette mapper, som du lægger dine beskeder i. På den måde kan du fx lettere finde beskeder fra en bestemt afsender.
Hvis du opretter en mappe i Digital Post på borger.dk, e-Boks eller mit.dk kan du automatisk se mappen på alle platformene.
Sådan opretter du en mappe på borger.dk:
- Log ind på Digital Post på borger.dk med dit NemID/MitID.
- På forsiden finder du i venstremenuen ’Ny mappe’. Klik på denne for at oprette en ny mappe.
- Skriv navnet på mappen og tryk ’Enter’ eller klik uden for ’mappen’. Din mappe er nu oprettet i venstremenuen.
Sådan flytter du en besked fra indbakken til en mappe:
- Klik på beskeden, så den åbner.
- Klik på ’Flyt til mappe’, og vælg så den mappe, hvortil du vil flytte beskeden.
- Klik herefter på ’Flyt’, og beskeden bliver flyttet.
Du har mulighed for at skrive noter til beskeder i Digital Post. Det kan fx være en påmindelse til dig selv om at huske et gøremål, der er knyttet til en besked, du har modtaget.
Det er kun dig, der kan se noterne.
Sådan opretter du en note:
- Log ind på Digital Post med dit NemID/MitID.
- Klik på den besked i din indbakke, som du ønsker at knytte en note til.
- Klik på ’Mere’ og vælg ’Tilføj note’.
- Skriv din note og afslut ved at klikke på ’Gem’.
Du kan altid redigere indholdet i dine noter. Det gør du ved at klikke på ’Vis note’.
Vi vil gerne være sikre på, at vi har de korrekte oplysninger, når vi sender dig enten en NemSMS-servicebesked eller besked om ny post. Du bliver bedt om at logge ind, inden du kan rette i oplysningerne i Digital Post.
Vi beder dig bekræfte dine kontaktoplysninger hver 3. måned.
I ”Vejledning til brug af Digital Post med skærmlæser og skærmforstørrelse” kan du finde information om, hvordan du bruger Digital Post på borger.dk og Digital Post-appen med skærmlæser eller skærmforstørrelse. I vejledningen er en beskrivelse af den visuelle opbygning af Digital Post på borger.dk samt en gennemgang af bl.a. navigation via landemærker og overskrifter.

Hjælp til at sende mail fra Digital Post
Besøg også siden: https://www.rksk.dk/borger/den-digitale-borger/hotline

Ved problemer med at hente det offentlig certifikat til en sikker postkasse
6950 Ringkøbing