Hvis du skal sende en mail med personlige eller fortroligt indhold til kommunen, bør du gør det med Sikker Post. Når du benytter Sikker Post, bliver mailen krypteret, så det kun er dig selv og os, der kan læse indholdet.
Vi anbefaler, at du benytter din digitale postkasse, når du skal sende følsomme oplysninger i en mail til kommunen. Den digitale postkasse er sat op til, at kunne sende sikker post.
Er du borger, finder du din digitale postkasse på borger.dk, og skal du sende post fra din virksomhed, finder du din virksomheds digitale postkasse på virk.dk.
Du skal bruge din NemId til at underskrive mailen, så vi er sikre på, at du er afsenderen.
Fortrolige oplysninger fra din egen mail
Vil du ikke sende sikker post fra din digitale postkasse men fra din egen mail, skal du først have løsningen sat korrekt op. Se her hvordan du sætter din egen mail op til sikker post.
Vær opmærksom på, at det ikke er alle e-mail løsninger, der kan benyttes, til at sende sikker post. Det gælder blandt andet de fleste web-mail løsninger som Hotmail, Gmail m.v.
Læs mere
Guide, der bl.a. hjælper dig med at finde ud af at læse din digitale post
Du kan sende mails med personlige og fortrolige oplysninger til kommunes sikre postkasser.
Vi anbefaler, at du benytter din digitale postkasse på www.borger.dk, da den på forhånd er sat op til at kunne sende sikker post.
I digital post får du en liste over de sikre postkasser, du kan vælge.
Sådan gør du
Inden du sender mailen, skal du underskrive den med NemID, når du har gjort det, bliver mailen sendt til den sikre postkasse, du har valg som modtager.
Læs også
Guide, der bl.a. hjælper dig med at finde ud af at læse din digitale post
Skal du sende en mail med personlige eller følsomme oplysninger fra din virksomhed, anbefaler vi, at du benytter den digitale postkasse. Du finder din virksomheds digitale postkasse på virk.dk.
Ønsker du at benytte din egen mail, skal du først have den sat op til at kunne sende sikker post.
Gå til Virk.dk og læs om sikker digital kommunikation
Hvis du ved, hvilken afdeling du skal sende din sikre mail til, kan du søge certifikatet til en af de nævnte afdelingspostkasser herunder:
Certifikatet til den sikre hovedpostkasse sikkerpost@rksk.dk
Certifikatet til den sikre postkassen i Borgerservice: sikkerpost.borgerserviceudk@rksk.dk
Certifikatet til den sikre postkasse i Børn og Familie: sikkerpost.born.familie@rksk.dk
Certifikatet til den sikre postkasse i Handicap og Psykiatri: sikkerpost.handicap@rksk.dk
Certifikatet til den sikre postkasse i Intern Udvikling og Personale; sikkerpost.personaleafdelingen@rksk.dk
Certifikatet til den sikre postkasse i Jobcentret: sikkerpost.jobcenter@rksk.dk
Bemærk
Læs også
Sikker email
Vil du ikke sende sikker post fra din digitale postkasse men fra din egen mail, skal du først have løsningen sat korrekt op.
Vær opmærksom på, at det ikke er alle e-mail løsninger, der kan sættes op til at sende sikker post. De fleste webmail-løsninger (Hotmail, Gmail, Yahoo Mail), kan ikke benyttes til sikker e-mail.
Opsæt din e-mail til at sende sikker post
Du skal gøre tre ting, hvis du skal sende sikker post fra din egen mail:
Sådan installerer du certifikatet til hovedpostkassen sikkerpost@rksk.dk:
Når du har gennemført de nævnte ting, er opsætningen på plads, og din e-mail klar til at kunne sende sikre mails.
Læs mere
Guide, der bl.a. hjælper dig med at finde ud af at læse din digitale post