Referat: 22. juni 2023 kl. 15:00

Mødelokale 1, Servicecenter, Finderupsvej 9, Skjern
Beskæftigelsesudvalget

Deltagere

  • Jens Erik Damgaard
  • Carsten Bjerg
  • Irvin Christensen
  • Lise Juhl Hansen
  • Irene Lund Pedersen
  • Rita Byskov
  • Jakob Agerbo

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Dagsordenen blev godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Autismestrategi for modtagere af kontant- og uddannelseshjælp, overgangsydelse og selvforsørgere

Sagsnr: 22-022235

Sagsfremstilling

Afdelingsleder Joan Thyregaard, projektleder Tove Bilgrav Nielsen, leder af UU Pia Krogh og afdelingsleder Mette Andersen deltager i behandlingen af dette punkt fra kl. 15.00.

På Beskæftigelsesudvalgets møde den 18. august 2022 deltog Autismecenter Vest for at orientere om planlagt etablering af fire ’Klar til start’ forløb på en lokal virksomhed i Skjern for borgere
diagnosticeret med en autismespektrum forstyrrelse (AFS).

Autismecenter Vest blev oprettet i april 2012, som en afdeling under den erhvervsdrivende og
almennyttige Fond, Langvadbjerg Fonden. Centret har især specialiseret sig inden for
autismespecifikke uddannelses- og erhvervsafklarende tilbud til borgere med AFS. ’Klar til start’ foregår i en virksomhed, hvor borgeren bliver sidemandsoplært af en personlig vejleder, der er specialuddannet inden for autisme og oplært i virksomhedens arbejdsopgaver.

Projektet blev ikke sat i gang på daværende tidspunkt, men Beskæftigelsesudvalget besluttede, at der skulle arbejdes videre med sagen, og at der skulle udfærdiges en sagsfremstilling til et kommende møde i udvalget.

En efterfølgende opgørelse udarbejdet i september 2022 viste, at der i afdelingen Kontanthjælp, særlig indsats var 54 sager, hvor borger havde en forstyrrelse indenfor for autismespektret eller hvor jobrådgiver havde mistanke om en forstyrrelse indenfor autismespektret (ASF). Dette svarede til ca. 10 % af alle afdelingens verserende sager.

Det er afdelingens forventning, at antallet af borgere med ASF i de kommende år fortsat vil være stigende.

På den baggrund ønskes der udarbejdet en strategi, som samler viden på området, og som udstikker rammerne for det tværfaglige samarbejde og de indsatser/tilbud, som borgere med ASF skal tilbydes fremadrettet. 

Formålet med en autismestrategi:
Formålet med at udarbejde en strategi for borgere med ASF, som modtager kontanthjælp, uddannelseshjælp, overgangsydelse eller er selvforsørgende, er:

  • At videreudvikle den nuværende indsats for borgere med ASF med et særligt blik for den store individuelle variation i gruppens ressourcer, færdigheder og behov
  • At styrke den tværfaglige- og helhedsorienterede indsats for gruppen, som øger den enkelte borgers mulighed for at opnå tilknytning til uddannelse og/eller arbejdsmarked
  • At fremme borgerens livsmestring og udvikling af ADL-funktioner
  • At fremme borgerens oplevelse af mening og retning i sagsforløbet 

Et tæt og koordineret samarbejde mellem Vendepunktet og Kontanthjælp, særlig indsats:
Vendepunktet og Kontanthjælp, særlig indsats har ved møder i februar og marts 2023 drøftet udkast til autismestrategi og muligheder for videreudvikling af det tværfaglige samarbejde om borgere med ASF. I Vendepunktet ses der meget positivt på et tættere samarbejde, og man vil her gerne indgå i den videre idéudvikling og planlægning.

Det er herefter hensigten at arbejde videre med, hvordan de forskellige forløb og tilbud hos Vendepunktet kan kombineres med tilbud i Kontanthjælp, særlig indsats på en måde, så de tilsammen udgør et individuelt tilrettelagt og tilpasset læringsrum for borgere med ASF, hvor formålet med autismestrategien opfyldes. Denne "parallelle model" fordrer et tæt samarbejde på tværs af de to tilbud (og fagområder), og langt tættere end samarbejdet er i dag. Trods et mangeårigt tværfagligt fokus, vurderes det, at der fortsat er et uudnyttet potentiale her.

Som et eksempel kan man forestille sig en ung, der er visiteret til beskæftigelsestilbuddet "Job-bro" ved UCRS Broen, der samtidig deltager i forløbet ’Your Turn’ ved Vendepunktet. Her er der brug for en fælles plan med borger, fælles møder med borger og i det hele taget tæt koordinering og hyppig kontakt tilbuddene imellem.

Normalt vil en borger med parallelle forløb have en rådgiver i begge fagområder, og det skal her afsøges, om rådgiverfunktionen i Handicap og Psykiatri kan udføres af rådgiveren i Beskæftigelse eller af vejlederen i Vendepunktet, således at antallet af aktører omkring borgeren minimeres mest muligt. Hermed træder samarbejdet mellem de to fagområder ind i en helt ny fase, hvor der arbejdes med konkret nedbrydning af siloer i praksis.

Nyt gruppeforløb i Vendepunktet for borgere med ASF:
Vendepunktet vil ligeledes gerne arbejde videre med etablering af et nyt gruppeforløb for borgere med ASF. Tilbuddet tilrettelægges ud fra de grundlæggende principper og rammer, der er omkring de eksisterende gruppeforløb i Vendepunktet - men tilpasset målgruppen.

I planlægningen af gruppeforløbet skal det afsøges, om Beskæftigelse skal have en rolle. Det kan overvejes, om ét af modulerne i gruppeforløbet skal omhandle kommunens beskæftigelsesindsats, og det at have en sag ved Jobcenter Ringkøbing-Skjern. Her kan det være helt oplagt at inddrage ressourcer i form af en medarbejder fra Beskæftigelse.

Et specialiseret tilbud til borgere med ASF med et markant nedsat funktionsniveau:
Som et kerneelement i autismestrategien ønsker Kontanthjælp, særlig indsats at udvikle et specialiseret beskæftigelsestilbud til borgere med et markant nedsat funktionsniveau grundet ASF. Det kan være borgere, der gennem længere tid ikke har haft tilknytning til uddannelse eller job, og som lever isoleret i eget hjem.

Tilbuddet skal således tilbydes målgruppen med et udtalt behov for et håndholdt og helhedsorienteret tilbud med så få aktører som muligt omkring borgeren. Målgruppen skal i forbindelse med planlægningen af tilbuddet konkretiseres yderligere.

Det er en forudsætning, at der i tilbuddet er specialiseret viden om ASF, og at tilbuddet holder sig fagligt opdateret på autismeområdet. Tilbuddet forventes at være faseopdelt, og skal derfor være fagligt skarp på de forskellige faser, som borger kan gennemgå i forløbet. Fra at borger måske ikke kan bevæge sig ud af eget hjem, til at borger kan møde fysisk ind til samtaler i tilbuddet, til at deltage i gruppeforløb, til måske at begynde i løntimer eller praktik på en virksomhed.

Kontanthjælp, særlig indsats ønsker at videreudvikle et eksisterende tilbud hos en anden aktør til et specialiseret autismetilbud. I sin nuværende form er beskæftigelsestilbuddet målrettet unge med psykisk sårbarhed, som er en meget bred målgruppe. Aktuelt har Kontanthjælp, særlig indsats 12 pladser i tilbuddet, og dette antal pladser ønskes videreført i ASF-tilbuddet.

Der er i marts 2023 afholdt et møde med anden aktør, hvor et oplæg til ændring af det eksisterende tilbud er drøftet. Anden aktør er herefter vendt positivt tilbage med besked om, at man gerne vil løse opgaven og indgå i et samarbejde omkring konceptualisering af tilbuddet. Udgangspunktet for dette arbejde er, at den fasemodel, der er i det nuværende tilbud videreudvikles og målrettes borgere med ASF.

En model for ASF-tilbuddet:
En model for tilbuddet kan se således ud:

Indhold og metoder i tilbuddet er yderligere beskrevet i bilaget.

15-17 årige:
Kontanthjælp, særlig indsats har været i dialog med UU Ringkøbing-Skjern om deres erfaringer med unge 15-17 årige med ASF.

UU Ringkøbing-Skjern oplyser, at det kan være særdeles svært for unge med ASF at leve op til de forventninger og krav – bl.a. om mødestabilitet, aktiv deltagelse og socialt engagement - der er på ungdomsuddannelser, FGU, STU og i et job.

I UU møder man stadig oftere unge med autisme, der har brug for en mere håndholdt, individuel og fleksibel tilgang, end vi som kommune på nuværende tidspunkt kan tilbyde. Derfor ser UU meget positivt på autismestrategien, og forventningen er her, at der vil være unge, som i UU-regi vil blive tilbudt de beskrevne indsatser.

2-årig projektperiode:
Autismestrategiens forskellige elementer videreudvikles i praksis og implementeres henover en 2-årig projektperiode.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Autismestrategien sætter rammerne for en specialiseret og tæt koordineret tværfaglig praksis for borgere med autisme, som udmøntes indenfor beskæftigelsesindsatsloven, Lov om Kommunal Ungeindsats og Servicelovens bestemmelser.

Økonomi

Der ønskes ansættelse af en projektleder i den 2-årige projektperiode.

Projektet forventes ikke at medføre yderligere omkostninger relateret til overarbejde; det forventes at kunne håndteres inden for almindelig arbejdstid.

Projektlederen vil blive ansat på 50%, hvilket med baggrund i lignende projekter vurderes tilstrækkeligt. Desuden overvejes der en opkvalificering af medarbejderne i forhold til autisme, som forventes at kunne finansieres inden for det nuværende budget uden behov for yderligere midler. Opkvalificeringen kan bestå i indkøb af et online kursusforløb til alle medarbejdere i Kontanthjælp, særlig indsats, så hele teamet har den samme grundlæggende viden om autisme.

Den årlige lønudgift til en projektleder med en ansættelsesgrad på 50% forventes at udgøre 296.000 kr. (2023 niveau).

Der udover må der forventes en merudgift i forbindelse med driften af det specialiserede ASF-beskæftigelsestilbud i de sager, hvor indsatsen startes op i borgerens eget hjem. Deltagerpris pr. time udgør 592,50 inkl. alt. Der forventes at være 18 deltagere i løbet af et år, som svarer til 9 helårspersoner. Forventet årlig merforbrug på 64.000 kr. 

Der må ligeledes forventes en merudgift forbundet med tilbuddets varetagelse af virksomhedskonsulentrollen i de pågældende sager.

Administrationen forventer, at merudgiften i den to-årige projektperiode – inklusiv ansættelse af projektleder – beløber sig til 720.000 kr.

Beløbet forventes finansieret via omflytning af interne midler.

Effektvurdering

Inden udløb af den 2-årige projektperiode følges der op på målgruppens anvendelse og effekt af de to kerneelementer i autismestrategien; parallelle forløb i Vendepunktet og Kontanthjælp, særlig indsats, og det specialiserede beskæftigelsestilbud til borgere med ASF.

For afsluttede sager i år to af projektperioden sammenlignes afslutningsårsager med afslutningsårsager for målgruppen i 2022. Dernæst sammenlignes varigheden af afsluttede sager i første projektår med afsluttede sager i andet projektår.

Det skal på den baggrund besluttes, om der skal ske en endelig implementering af autismestrategien.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget drøfter og godkender

  • at autismestrategien kan vedtages i sin nuværende form
  • oplæg til finansiering

BilagBeslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Beskæftigelsesudvalget ønsker at få en status på projektet et halvt år efter opstarten.

Kopier link til punktet  -   Print

3: Budgetopfølgning pr. maj 2023 for Beskæftigelsesudvalget

Sagsnr: 22-025545

Sagsfremstilling

Administrationen fremsender budgetopfølgningen for maj 2023 til efterretning for Beskæftigelsesudvalget.

Opfølgningen viser et forventet merforbrug på 3,1 mio. kr., hvilket er en ændring på 0,1 mio. kr. i forhold til sidste opfølgning. 



Der er følgende opmærksomhedspunkter til opfølgningen.

Udgifter i forbindelse med flygtningestrømmen fra Ukraine
Der er fortsat udgifter til boliger, varme, el, vand, lønninger m.m. afledt af flygtningestrømmen fra Ukraine. P.t. er forbruget 3,3 mio. kr.

Forsørgerydelse til integrationsborgere
På området forventes et mindre forbrug på 1,5 mio. kr. Der er et faldende tendens på antallet af integrationsborgere samt øvrige integrationsydelsesmodtagere (f.eks. EU-borgere og au-pairs) på området. 

Førtidspension/seniorpension
Der er indregnet et forventet merforbrug på 4,6 mio. kr., hvilket er en stigning på 1,6 mio. kr. i forhold til sidste opfølgning.
I merforbruget er indregnet et merforbrug på 2 mio. kr. til seniorpension. Dette skyldes en højere ydelse til borgeren samt hvilende pension, som bliver taget i brug. 
På førtidspension er der en stigning i merudgifterne på 1,6 mio. kr., som skyldes at nettotilgangen er større end afgangen fra området.     

Sygedagpenge
Sygedagpengeområdet viser et forventet mindre forbrug på 3 mio. kr. Mindre forbruget dækker over lavere udgifter pr. uge samt et fald i antallet af borgere på ydelse.

Kontanthjælp/uddannelseshjælp
Der forventes et mindre forbrug på netto 2,5 mio. kr. Selvom antallet af borgere på ydelser har været stigende i maj 2023, forventes der fortsat for 2023 et mindre forbrug.

Forsikrede ledige
Ledigheden i Ringkøbing-Skjern Kommune viser fortsat en nedadgående kurve, og det forventes, at budgettet med 400 fuldtidsledige vil kunne overholdes.

Fleksjob/-løntilskud
På fleksjobområdet forventes et netto merforbrug på 7 mio. kr.
Årsagen skal findes på to områder. På udgifter til fleksjob efter de tidligere regler ses der et fald i antallet grundet alder, men også en ændring i refusionen - fra høj til lav refusion - af udgifter til fleksjob. Endvidere er der en stigning i antallet af visitationer efter de nye regler. I hovedparten af disse bevillinger vil kommunen kun få dækket 20 % af udgifterne.

Ressourceforløb/jobafklaringsforløb
Der er indregnet et forventet mindre forbrug på 4,5 mio. kr. Mindre forbruget dækker over et fald på antallet af borgere på både ressourceforløb og jobafklaringsforløb.

Ledighedsydelse
Ledighedsydelsesområdet viser et forventet merforbrug på 4 mio. kr. I forhold til budgettet for 2023 har antallet af borgere på ydelser været fastsat for lavt.

Midtvejsregulering 2023
Med økonomiaftalen er der aftalt en midtvejsregulering af overførselsudgifter for 2023. Opgørelsen viser, at der på landsplan forventes:

  • stigning i udgifter til sygedagpenge
  • stigning i udgifter til arbejdsløshedsdagpenge
  • stigning i udgifter til seniorpension grundet øgede tilkendelser
  • stigning i udgifter til førtidspension grundet øgede tilkendelser samt ingen ægtefællemodregning
  • et fald i udgifter til kontanthjælp
  • et fald i udgifter til aktivering (Arne del II)

Ringkøbing-Skjern Kommune følger tendenserne ovenfor, dog på nær områderne sygedagpenge samt arbejdsløshedsdagpenge.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til efterretning.

BilagBeslutning

Budgetopfølgningen tages til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

4: Resultatopfølgning 2023 til orientering

Sagsnr: 23-003363

Sagsfremstilling

Administrationen har udarbejdet opgørelser og statistikker over målgrupperne i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Der gøres opmærksom på, at statistikken på sygedagpenge og jobafklaring ikke umiddelbart kan sammenlignes med tidligere år. Dette skyldes, at områderne fra den 3. juni 2020 er gået over på et nyt udbetalingssystem, som administrationen ikke kan trække statistik ud fra. Statistikkerne er derfor trukket fra fagsystemet, og specielt på sygedagpengeområdet betyder det, at borgere på ferie tæller med i sygefraværet, da de stadig har en aktiv sag i fagsystemet.

Beskæftigelseschefen vil på mødet gennemgå tallene for udvalgte områder.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.

BilagBeslutning

Punktet tages til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

5: Budget 2024 - 2027 - Høringssvar fra FagMED i Beskæftigelse og Borgerservice

Sagsnr: 22-026734

Sagsfremstilling

På ekstraordinært møde i FagMED for Beskæftigelse og Borgerservice den 2. juni 2023, fik FagMED forelagt de sparekrav der er for nuværende i forhold til konto 6 og på servicerammen. 

På mødet fik FagMED desuden forelagt, at sparekravet for 2024 - 2027 på Beskæftigelsesudvalgets  serviceramme findes ved nedjustering af tolkeudgifter.

På baggrund af ovenstående har FagMED udarbejdet et høringssvar til såvel Koordinerende AdministrationsMED som Beskæftigelsesudvalget.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget drøfter høringssvar fra FagMED.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Beskæftigelsesudvalget har drøftet høringssvaret fra FagMED og videresender det til Økonomiudvalget.

Kopier link til punktet  -   Print

6: ”Nye Reformveje 3” Reformkommissionens anbefalinger

Sagsnr: 23-011469

Sagsfremstilling

Med publikationen ”Nye Reformveje 3” præsentererede Reformkommissionen den 25. maj 2023 sin sidste rapport, der indeholder anbefalinger til, hvordan flere i gruppen af de ca. 200.000 unge og voksne, der mere eller mindre er permanent på offentlig forsørgelse, kan hjælpes til at komme tættere på uddannelse eller arbejdsmarkedet.

Kommissionens i alt 48 anbefalinger i Nye Reformveje 3 falder i tre dele og omhandler:

  1. Kommuner spiller en hovedrolle
  2. Staten skal understøtte omstillingen i kommunerne
  3. En ny rolle for virksomheder, organisationer og civilsamfund

Fælles for anbefalingerne er, at de skal understøtte Reformkommissionens pejlemærker om beskæftigelse, produktivitet og social mobilitet ved at skabe nye veje for udsatte unge og voksne.

En del af Reformkommissionens anbefalingerne er rettet mod jobcentrene. Mange af anbefalingerne handler om at sætte kommuner og jobcentre fri for statslige proceskrav og om at sætte fokus på job som mål og middel for alle. Reformkommissionen understreger også, at anbefalingerne ikke har til hensigt at spare penge i jobcentrene.

Der er bl.a. følgende anbefalinger:

  • At få nogle løntimer på arbejdsmarkedet for den enkelte socialt udsatte skal være pejlemærket for både beskæftigelsesindsatsen og den socialpolitiske indsats
  • Samtlige kommuner skal garantere, at unge med særlige behov hjælpes til et godt liv. Målgruppen for den kommunale ungeindsats udvides, så den fremover skal omfatte unge helt op til 30 år. I dag rækker den til og med unges 25. år
  • Forankret i kommunalbestyrelserne skal alle kommuner etablere et langvarigt samarbejde med virksomheder og civilsamfund, som kan hjælpe flere udsatte unge og voksne i arbejde
  • Kommunerne skal indsætte sociale klausuler, når de foretager offentlige indkøb
  • Kommunerne skal opkvalificere de sagsbehandlere, som arbejder med borgere, der kæmper med komplekse problemer
  • Der skal indføres en jobpræmie på 60 kroner per ordinær løntime til kommunerne, når de succesfuldt får beskæftiget en socialt udsat person
  • Det skærpede tilsyn afskaffes, så jobcentrene kan fokusere på, hvor mange de hjælper i job i stedet for at fokusere på proceskrav og fokusmål
  • En række uspecificerede proceskrav skal afskaffes, så jobcentrene får mere tid til at hjælpe borgeren
  • Jobcentrene skal fremover bruge digital vejledning af borgerne om ret og pligt, så der frigives mere tid i den mundtlige vejledning af borgerne til at diskutere job og løntimer
  • Der skal foretages en årlig tilfredshedsundersøgelse, som undersøger borgernes tilfredshed med jobcentrene
  • Uddannelsespålægget for unge på kontanthjælp skal afskaffes, mens "uddannelseshjælp" fremover omdøbes til "kontanthjælp"
  • Aktivitetstillægget til unge skal afskaffes
  • Fremover skal kontanthjælpsmodtagere og modtagere af uddannelseshjælp kunne visiteres til følgende kategorier: jobklar, jobklar til løntimer eller uddannelsesklar
  • En "afklaringsret" for borgere, der har modtaget kontanthjælp i to sammenhængende år
  • Kravet til sammensætningen af det kommunale rehabiliteringsteam afskaffes
  • Lempelse af krav til opfølgning for sygemeldte borgere med en arbejdsgiver
  • Afskaffelse af obligatorisk selvbooking
  • Kravet om koordinerende sagsbehandler til borgere med sammensatte problemer afskaffes
  • Afskaffe krav om særlig jobsamtale for dagpengemodtagere med 16 måneders ledighed og krav om obligatorisk indsats
  • Frihed til at kommunen kan tilrettelægge indsatsen i ressourceforløb
  • Reglen om at ledige fleksjobvisiterede har ret til at blive henvist til anden aktør, når de har modtaget ledighedsydelse i seks måneder, afskaffes
  • Udfasning af revalideringsordningen, da det er en dyr og langvarig indsats for en lille målgruppe, hvis indhold i de fleste tilfælde kan dækkes af andre ordninger med samme formål
  • Jobafklaringsforløbet erstattes af en ny reduceret sats, som personer, der ikke kan få forlænget sygedagpengene, fremover skal modtage. 
  • Seniorjobordningen afskaffes
  • Danskuddannelsen for udlændinge skal udvides
Hele publikationen kan ses via dette link: https://reformkommissionen.dk/udgivelser/nye-reformveje-3/

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Punktet tages til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

7: Ankestyrelsens undersøgelse af brug af sanktioner

Sagsnr: 23-010882

Sagsfremstilling

Ankestyrelsen gennemfører en undersøgelse af sager, hvor der er truffet afgørelse om sanktion efter §§ 36 og 37 i Lov om Aktiv Socialpolitik.

Ringkøbing-Skjern Kommune skal i den forbindelse indsende i alt otte sager til Ankestyrelsen fordelt således:

  • Fem sager, hvor kommunen har truffet afgørelse om sanktion efter § 36 eller § 37 over for en aktivitetsparat kontanthjælpsmodtager
  • Tre sager, hvor kommunen har truffet afgørelse om sanktion efter § 36 eller § 37 over for en jobparat kontanthjælpsmodtager

Sagerne udvælges tilfældigt.

Formålet med undersøgelsen:
Reglerne om sanktioner i lov om aktiv socialpolitik blev forenklet og skærpet med "Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger" af 16. november 2018 og lovændringerne, som trådte i kraft 1. januar 2020.

Formålet med undersøgelsen er at belyse kommunernes brug af reglerne om sanktioner i konkrete sager, hvor der er truffet afgørelse efter reglerne trådte i kraft den 1. januar 2020, og hvor jobparate og aktivitetsparate borgere, der modtager kontanthjælp, bliver sanktioneret efter lov om aktiv socialpolitik §§ 36 og 37. Undersøgelsen belyser også, om kommunerne tager de hensyn til aktivitetsparate borgere, som aftalepartierne bag lovændringerne har ønsket fortsat skal gælde.

Undersøgelsen består af en gennemgang af 96 sager fra 12 kommuner. Sagsgennemgangen vil blandt andet belyse, om de enkelte afgørelser om brug af sanktioner er i overensstemmelse med regler og praksis på området, herunder vurdering af særlige hensyn i forhold til aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere.

Ankestyrelsen forventer, at afrapportering af undersøgelsen offentliggøres i første halvår af 2024. Beskæftigelsesudvalget vil få forelagt rapporten når den er klar.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Punktet tages til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

8: Orientering om indskærpelse af sagsgange i sager om ydelsesnedsættelser som følge af 225-timersreglen

Sagsnr: 23-010944

Sagsfremstilling

Landets kommuner har netop gennemgået alle de kontanthjælpssager, hvor der er sket nedsættelse af ydelsen som følge af 225-timers reglen. 

Gennemgangen sker som følge af BDO's fokusrevisionsrapport og efter henvendelse fra STAR til landets kommuner, da der er konstateret fejl i ydelsessystemet. Fejlen har betydet, at der er sket uretmæssig nedsættelse af ydelsen.

Ydelseskontoret har netop afsluttet arbejdet i Ringkøbing-Skjern Kommune. Det er konstateret, at der i alt er sket uretmæssig nedsættelse af ydelsen på 28 borgere svarende til 83.482,31 kr.

Da ydelserne har været uretmæssigt nedsat grundet en fejl, vil kommunerne ikke kunne få statsrefusion for de efterbetalinger, der er foretaget.

Efter gennemgangen af kontanthjælpssagerne, er det konstateret, at en række sager om uddannelseshjælp ikke fremgik af de lister, som kommunerne har gennemgået. Det betyder, at Ydelseskontoret skal i gang med at gennemgå den nye liste, og de sager der kan være berørt af fejlen i ydelsessystemet.

Når der er overblik over gennemgangen, vil sagen komme til orientering for Beskæftigelsesudvalget igen.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Punktet tages til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

9: Midlertidig begrænset åbningstid i Borgerservice Ringkøbing

Sagsnr: 23-009060

Sagsfremstilling

Økonomiudvalget behandlede på møde den 23. maj 2023 nedenstående:

Gennem en længere periode har der i Borgerservice generelt, men særligt i Borgerservice Ringkøbing været udfordringer grundet  længerevarende sygefravær og en stor ekstra arbejdsbyrde, bl.a. med implementering af MitID. Der har manglet ca. 1/3 af personalet gennem det seneste år, hvilket har været en stor udfordring. Det var planen, at Borgerservice omkring 1. maj 2023 ville være tilbage til en mere normal driftssituation.

Desværre viser det sig nu, at denne forventning ikke holder. Der er på ny kommet sygemeldinger.

Faktum er, at Borgerservice ikke kan holde to ekspeditioner åbne med den bemanding der kan være til stede for nuværende. Dette skyldes i særdeleshed, at der ikke er personale nok, men også at der ikke er de tilstrækkelige  kompetencer til stede, da flere af ydelserne i Borgerservice kræver længere tids oplæring, bemyndigelse og certificering.

Udfordringerne kan derfor ikke løses ved blot at tilføre nye ressourcer. Der er også brug for at sikre en længere periode, hvor der er frigjort tid til den nødvendige oplæring af nye nøglemedarbejdere.

Det er en uholdbar situation for både borgere og personale, at der ikke er den nødvendige stabilitet i driften og leveringen af ydelserne I Borgerservice. Derfor er det ledelsens klare anbefaling, at der iværksættes en længerevarende  indsats, der giver mulighed for at  igangsætte nødvendig rekruttering til Borgerservice, og en efterfølgende kompetenceudvikling og opbygning af tilrettet organisation og beskrivelse af nye arbejdsgange.

Det anbefales derfor, at Borgerservice fra 1. juni 2023 og tre måneder frem, overgår til et nødberedskab, hvor mandskab og opgaveløsning primært samles i Borgerservice Skjern. Borgerservice Ringkøbing vil i perioden fungere som en satellit med dækning af personale udsendt fra Borgerservice Skjern.

Åbningstiden i Ringkøbing vil i perioden være begrænset til tirsdage og torsdage og med et begrænset serviceudbud. Der vil primært være fokus på hjælp til MitID, pas og lettere vejlednings- og oplysningsopgaver.  

Borgerservice Skjern har i forvejen løftet de primære opgaver i teamet gennem det sidste år. Aktuelt udstedes 85 % af alle pas og alle kørekort i Borgerservice Skjern.

Den begrænsede åbningstid i Ringkøbing betyder, at der i Skjern åbnes op for flere tider de øvrige dage, og at der er et vågent øje på, om der er ledige tider til at få udstedt pas og kørekort.

Samlet set er det vurderingen, at denne løsning vil være den mest driftssikre i den nuværende situation og samtidig give de bedste muligheder for at få onboardet og kompetenceudviklet nye medarbejdere under vilkår, der giver dem lyst til at blive i organisationen.

Opgaven omkring MitID er siden medio april løst ved, at borgere kommer uden tidsbestilling og får hjælp i hele ekspeditionstiden og denne tilgang vil fortsætte i den tre måneders særlige periode med genopbygning af Borgerservice.

Der ligger en plan for genopretning af Borgerservice, med en klar vision om at skabe en Borgerservice i særklasse. Der skal arbejdes på moderniseringer i særligt digitale løsninger samt struktur på kompetenceudvikling og faglighed, så vi minimerer sårbarheden på specialistområderne.

Samtidig skal serviceringen af borgerne gentænkes, så vi gør det let for  borgerne at bruge Borgerservice. F.eks. er der bestilt to nye sikre  udleveringsbokse til pas mv., der muliggør, at borgerne selv kan hente deres nye pas mv.,  lige når det passer dem. 

Der er sat gang i rekrutteringen af nye medarbejdere, og det  er forventningen, at der løbende kan bydes velkommen til  nye kompetente  medarbejdere over de næste 3 – 4 måneder, der kan supplere vores nuværende dygtige medarbejdere, således at vi omkring 1. september 2023 har skabt fremtidens hold, og har sammenhæng mellem opgaver, forventninger, mandskab og kompetencer.     

Orientering om situationen i Borgerservice til borgerne vil løbende blive kommunikeret via diverse medier og koordineres med  kommunens Kommunikationsafdeling.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Økonomiudvalget godkender, at der i perioden fra 1. juni 2023  til 1. september 2023 indføres begrænset åbningstid i Borgerservice Ringkøbing med henblik på, at få skabt de nødvendige betingelser for at medarbejdere og ledelse kan få reetableret indsats og organisation.

Økonomiudvalget 23-05-2023
Administrationens indstilling godkendt.

Fraværende: Søren Elbæk.

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Punktet tages til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

10: KL jobCAMP 2023

Sagsnr: 23-010891

Sagsfremstilling

jobCAMP 2023 afvikles den 9. og 10. november 2023.

Overskriften for årets jobCAMP er Beskæftigelsesindsats i verdensklasse.

Programmet er under planlægning, og vil i år særligt sætte fokus på:

  • Situationen på arbejdsmarkedet
  • Fremtidens beskæftigelsesindsats
  • De unge er fremtiden
  • Kunstig intelligens vil forandre arbejdsmarkedet
  • Indsatsen for de mest udsatte

Tilmeldingen åbner den 15. juni 2023, og kan ske til Administrationsenheden - Charlotte Toft.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget taget punktet til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Punktet tages til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

11: Evaluering af arbejdet i Beskæftigelsesudvalget

Sagsnr: 22-012829

Sagsfremstilling

Beskæftigelsesudvalget har nu haft sit virke i 1½ år og i den forbindelse evalueres
der på arbejdet i udvalget, herunder samarbejdet mellem administrationen og udvalget.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget drøfter arbejdet i udvalget og samarbejdet med administrationen.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Beskæftigelsesudvalgets arbejde blev evalueret.

Kopier link til punktet  -   Print

12: Gensidig orientering

Sagsnr: 23-000388

Sagsfremstilling

Ingen bemærkninger.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Der blev givet en gensidig orientering.

Kopier link til punktet  -   Print

13: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Kontaktoplysninger