Referat: 15. august 2023 kl. 14:00

Mødelokale 2, Rådhuset, Ved Fjorden 6, Ringkøbing
Beskæftigelsesudvalget

Deltagere

  • Rita Byskov
  • Carsten Bjerg
  • Jens Erik Damgaard
  • Irene Lund Pedersen
  • Jakob Agerbo
  • Lise Juhl Hansen
  • Irvin Christensen

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Dagsordenen blev godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Budgetopfølgning pr. juli 2023

Sagsnr: 22-025567

Sagsfremstilling

Administrationen fremsender budgetopfølgningen for juli 2023 til efterretning for Beskæftigelsesudvalget.

Opfølgningen viser et forventet merforbrug på 15,1 mio. kr., hvilket er en ændring på 12 mio. kr. i forhold til sidste opfølgning. Ændringen skyldes hovedsageligt en genberegning på a-dagpengeområdet, som vedrører tidligere år samt udgifter til boliger, varme, el, vand, lønninger m.m. afledt af flygtningestrømmen fra Ukraine.

Der er følgende opmærksomhedspunkter til opfølgningen.

Udgifter i forbindelse med flygtningestrømmen fra Ukraine
Der er fortsat udgifter til boliger, varme, el, vand, lønninger m.m. afledt af flygtningestrømmen fra Ukraine.
Pr. juli 2023 er der et forbrug på 4,7 mio. kr.
I denne opfølgning er der medtaget et forventet forbrug for 2023 på 8 mio. kr. Udgifterne er først medtaget nu, da man har afventet midtvejsreguleringen.

Forsikrede ledige
Ledigheden i Ringkøbing-Skjern Kommune er fortsat lav, og det forventes, at budgettet med 400 fuldtidsledige vil kunne overholdes.
Under Corona blev der lavet en ny midlertidig arbejdsfordelingsordning for at forhindre afskedigelser. Denne ordning var gældende fra 14. september 2020 til 31. marts 2022.
Beregningen af kommunernes medfinansiering af denne ordning er blevet foretaget i juli 2023. For Ringkøbing-Skjern Kommune betyder det en engangsudgift på ca. 3,9 mio. kr. 

Senior- og førtidspensionsområdet
Der er indregnet en forventet nettomerudgift på 3 mio. kr. på førtidspensionsområdet. Beløbet skyldes, at nettotilgangen fortsat er større end afgangen fra området. 

Ressource- og jobafklaringforløbsydelse
Der er indregnet et forventet mindre forbrug på yderligere 2,5 mio. kr., som dækker over et fald på antallet af borgere på både ressourceforløb og jobafklaringsforløb. 

Beskæftigelsesordninger
På området er der en ændring på 1 mio. kr. Dette skyldes en udgift til forsikringsandelen på borgere i tilbud efter LAB-lovens bestemmer.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager budgetopfølgningen for juli 2023 til efterretning.

BilagBeslutning

Budgetopfølgningen blev taget til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

3: Budgetlægning 2024-2027 for Beskæftigelsesudvalget

Sagsnr: 22-026734

Sagsfremstilling

Beskæftigelsesudvalget skal tage stilling til udvalgets budget forud for budgetkonferencen samt oversendelse af nye tiltag. Der ligger ingen forslag til nye tiltag på Beskæftigelsesudvalgets område, men der er tre forslag som vedrører konsekvenser af lovændringer.

Administrationen anbefaler, at budgetrammen forøges i forlængelse af aftalen om kommunernes økonomi, som indebærer forventninger til stigende udgifter på området.

Beskæftigelsesudvalgets budgetramme fremgår af nedenstående tabel: 

Mio. kr. / 2024 priser

2024

2025

2026

2027

Budgetoverslag fra budget 2023:

960

970

981

991

Udgangspunktet indeholder en årlig vækst på ca. 10 mio. kr. Væksten relaterer sig til, at
kommunerne over tid får et stigende finansieringsansvar på førtidspensions- og
fleksjobområderne. Nye tilkendelser får typisk en statslig refusion på 20 %, mens det tidligere
var 50-65 %. Den kommunale andel af finansieringen vil derfor være stigende i takt med, at
"gamle" tilkendte førtidspensioner og fleksjob overgår til folkepension, og nye tilkendte kommer til. Dette gælder også i 2027.

Positiv udvikling i overførselsindkomster:

Ringkøbing-Skjern Kommunes andel af de samlede overførselsindkomster på landsplan har været faldende over tid:

2017

2018

2019

2020

2021

2022

1,1

1,08

1,05

1,01

0,99

0,98

Havde Ringkøbing-Skjern Kommunes andel i 2022 været 1,10 % som i 2017, i stedet for den realiserede andel på 0,98 %, ville udgifterne i regnskabet for 2022 have været ca. 105 mio. kr. højere.

Økonomiaftalen for 2024 indeholder en midtvejsregulering af bloktilskuddet for 2023 på baggrund af højere aktivitetstal (og udgifter) på A-dagpenge og sygedagpenge, samt en større tilgang på senior- og førtidspension. Ringkøbing-Skjern Kommune modtager i den forbindelse 31 mio. kr.. Indeværende års budgetopfølgning viser også - i mindre omfang - merudgifter på disse områder.

Økonomiaftalens skøn for overførselsudgifter i 2024 er på landsplan på 104,3 mia. kr.. På baggrund af regnskabsandel for 2022 skal Ringkøbing-Skjern Kommunes udgifter være 1.027 mio. kr. for at følge skønnet. Overførselsudgifterne ligger primært, men ikke udelukkende, på Beskæftigelsesudvalgets område, og derfor kan et mere objektivt niveau for udgifterne bedst anslås ved at bruge samme forholdsmæssige udgiftsstigning, som den der ligger i Økonomiaftalen. Hermed vil Beskæftigelsesudvalgets udgifter skulle udgøre 1.011 mio. kr. svarende til en stigning på 52 mio. kr. i forhold til overslagsårene fra sidste års budget.

Administrationen foreslår, at budgettet udvides med 20 mio. kr. og fastlægges på 980 mio. kr. i 2024. Det svarer til, at budgettet lægges 32 mio. kr. under kommunens regnskabsmæssige andel af aftaleniveauet i Økonomiaftalen.

mio. kr.

- = indtægt / + = udgift

Teknisk B forslag 2024

Ændring i fht. bud-getoverslag

24

I fht.

økonomi

aftale *

Beskæftigelsesudvalget - i alt

980

20

-32

Serviceudgifter

15

3

-

Tilbud til udlændinge

16

3

1

Senior- og førtidspensioner samt personlige tillæg

416

14

-24

Kontante ydelser

166

-7

0

Dagpenge til forsikrede ledige

61

-1

-3

Fleksjob, ressourceforløb og revalidering

251

7

-10

De kommunale beskæftigelsesindsatser

55

2

3

* - = Ringkøbing-Skjern Kommunes budgetforslag ligger under Ringkøbing-Skjern Kommunes regnskabsmæssige andel af niveauet i Økonomiaftalen

De anbefalede ændringer til budget 2024 vedrører særligt:

Seniorpension: Her tilsiger økonomiaftalen, at Ringkøbing-Skjern Kommune skal have et budget på 62 mio. kr., men administrationen anbefaler et budgetniveau på 59 mio. kr. Det er en stigning på 10 mio. kr. i forhold til sidste år, og en stigning fra 310 til 358 årspersoner.

Førtidspension: Her tilsiger økonomiaftalen, at Ringkøbing-Skjern Kommune skal have et budget på 377 mio. kr., men administrationen anbefaler et budgetniveau på 350 mio. kr. Det er en stigning på 3 mio. kr. i forhold til sidste år, og en stigning fra 2.324 til 2.470 årspersoner. Aktuelt bevilges i gennemsnit 17 borgere førtidspension pr. måned i 2023, men der er med dette budgetniveau forudsat, at der i 2024 kun vil være en tilgang på 15 nye borgere pr. måned. Derimod er der forudsat en øget tilgang på 2 borgere pr. måned på fleksjob.

Budgetforudsætninger i øvrigt:

Serviceudgifter: Budgettet foreslås udvidet med 3 mio. kr. primært vedr. fordrevne flygtninge, hvor der er indarbejdet tre måneders forventede boligudgifter til de fordrevne flygtninge fra Ukraine. Lovgrundlaget for deres ophold i Danmark udløber herefter.

Tilbud til udlændige: Budgettet foreslås udvidet med ca. 3 mio. kr. og ligger hermed cirka på niveau med kommunens regnskabsmæssige andel af niveauet i Økonomiaftalen. Udvidelsen dækker reelt over, at indtægter vedr. grund- og resultattilskud, som har været høje som følge af de fordrevne ukrainere, er reduceret.  

Kontante ydelser: Budgettet foreslås reduceret med 7 mio. kr. og ligger hermed på niveau med kommunens regnskabsmæssige andel af niveauet i Økonomiaftalen. Det dækker over, at sygedagpenge budgetlægges med 503 helårspersoner, og økonomisk set lidt over Økonomiaftalen. Det skal ses i sammenhæng med, at ledigheden forudsættes lavere end i Økonomiaftalen, og med en højere beskæftigelse, vil der alt andet lige, også kunne være flere borgere, der bliver syge. På kontanthjælp tages udgangspunkt i 478 helårspersoner og økonomisk lidt under Økonomiaftalen. Niveauet indebærer videreførelse af aktuelt niveau.

Dagpenge til forsikrede ledige: Antalsforudsætningen fra budget 2023 på 400 helårspersoner foreslås fastholdt, hvilket medfører, at budgettet foreslås reduceret med 1 mio. kr.,. Budgettet ligger hermed 3 mio. kr. under kommunens regnskabsmæssige andel af niveauet i Økonomiaftalen. Budget­forudsætningen skal ses i forlængelse af det aktuelt lave niveau, som forventes videreført.

Fleksjob, ressourceforløb og revalidering: Fleksjob og ledighedsydelse foreslås udvidet med 15 mio. kr. baseret på en forudsætning om 1.534 helårspersoner, også jf. forudsætning om reduceret tilgang på førtidspension som nævnt ovenfor.  Ressourceforløb og jobafklaring foreslås reduceret med 7 mio. kr., baseret på en forudsætning om 480 helårspersoner, hvilket er på niveau med det aktuelle niveau. Samlet ligger området 10 mio. kr. lavere end kommunens regnskabsmæssige andel af niveauet i Økonomiaftalen.

De kommunale beskæftigelsesindsatser: Foreslås udvidet med netto 2 mio. kr. i forlængelse af indsatsen på Uddannelsescentret.

Beskæftigelsesudvalgets forslag til budgetprocessen:

Beskæftigelsesudvalget har på sine møder 20. april og 22. juni 2022 drøftet budget 2024, og her besluttet udmøntning af det indarbejdede effektiviseringsbeløb under serviceudgifter. Der er ikke drøftet andre forslag til budgettet, og nærværende tilpasning af budgetrammen er således det eneste nye forslag til budget 2024.

Det kan i den forbindelse nævnes, at implementeringen af de forholdsvis mange nye forslag, som indgik i budget 2023 er i fuld gang, og forløber planmæssigt.

Herudover fremsendes tre forslag til budgetkonferencen som vedrører ny lovgivning (DUT), omfattende:

  • Afledt virkning på sygedagpengeområdet af afskaffelse af St. Bededag (+0,4 mio. kr.)
  • Afskaffelse af indtægtsregulering på pensionsområdet (0,2 mio. kr.)
  • Skærpelse af dagpengeregler for dimittender (0,1 mio. kr.)

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Budgetjusteringen på 20 mio. kr. i 2024 giver lidt andre justeringer i overslagsårene. Det skyldes primært, at der i 2024 indgår tre måneders udgifter til fordrevne fra Ukraine (som ikke indgår i de andre år) og dels indarbejdelse af forventet tilgang på førtidspension og seniorpension (indfasning).

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget:

  • oversender tre DUT-forslag til budgetkonferencen
  • oversender forslag om udvidelse af budgetrammen med 20 mio. kr. i 2024, 17 mio. kr. i 2025, 19 mio. kr. i 2026 og 21 mio. kr. i 2027 til budgetkonferencen
  • oversender de justerede budgetforudsætninger jf. sagsfremstillingen til budgetkonferencen

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Kopier link til punktet  -   Print

4: Orientering om særlig indsats for danskundervisning til internationale arbejdstagere

Sagsnr: 21-006316

Sagsfremstilling

Internationale arbejdstagere har ret til danskuddannelse, når de er fyldt 18 år og har opholdstilladelse eller i øvrigt har fast, lovligt ophold i Danmark. De skal desuden være folkeregistreret i kommunen eller have fast ophold i medfør af EU-reglerne om ophævelse af indrejse- og opholdsbegrænsninger i forbindelse med arbejdskraftens frie bevægelighed.  

Beskæftigelse og Borgerservice har gennem de seneste tre år haft en særlig indsats for internationale arbejdstagere med henblik på at højne deltagelsen i danskuddannelse.

Indsatsen indebærer, at sende information ud til borgerne gentagne gange, og opsøgende kontakt fra UCplus, som er sprogskoleudbyder i Ringkøbing-Skjern Kommune. Der udover har Virksomhedsservice i Ringkøbing-Skjern Kommune været opmærksomme på, om der er internationale arbejdstagere på virksomhederne, og har informeret om muligheden for danskuddannelse.

Indsatsen har ikke højnet antallet af internationale arbejdstagere, der har taget imod danskuddannelsestilbuddet. Beskæftigelse og Borgerservice er derfor ved at se på andre muligheder for, hvordan deltagerantallet kan højnes.

Beskæftigelse og Borgerservice har i samarbejde med bosætningskonsulenterne aftalt, at der i efteråret 2023 skal laves en analyse af, hvilke årsager der er til, at de internationale arbejdstagere ikke tager imod tilbuddet om danskuddannelse. Ind til den analyse foreligger, vil der ikke blive iværksat yderligere tiltag eller særlig indsats i forhold til danskundervisning for gruppen. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Orienteringen blev taget til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

5: Orientering om renovering af Finderupsvej 9

Sagsnr: 20-003070

Sagsfremstilling

Renoveringen af Finderupsvej 9 er sendt i udbud. Dette udbud slutter 11. august 2023, og opstart af renoveringen vil herefter forventeligt være 1. oktober 2023. Den forventede tidshorisont er to år.

Fagchefen vil på mødet give en orientering om det foreløbige resultat af udbuddet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Der blev givet en orientering.

Kopier link til punktet  -   Print

6: Gensidig orientering

Sagsnr: 23-000388

Sagsfremstilling

Herunder:

  • jobCAMP 2023 - To udvalgsmedlemmer er tilmeldt konferencen

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Der blev orienteret.

Kopier link til punktet  -   Print

7: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Kontaktoplysninger