Referat: 22. februar 2024 kl. 15:00

Mødelokale 1, 1. sal Tinghusvej 1, Skjern
Beskæftigelsesudvalget

Deltagere

  • Irvin Christensen
  • Jens Erik Damgaard
  • Carsten Bjerg
  • Rita Byskov
  • Lise Juhl Hansen
  • Irene Lund Pedersen
  • Jakob Agerbo

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Dagsordenen blev godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Budgetopfølgning pr. 31. januar 2024

Sagsnr: 23-022647

Sagsfremstilling

Administrationen fremsender budgetopfølgningen pr. 31. januar 2024 til orientering for Beskæftigelsesudvalget.

 

Det forventes, at regnskab for 2024 kan balancere, dog er der følgende opmærksomhedspunkter, som beskrevet nedenfor.

Generelt:
Ved budgetopfølgningen for januar 2024 skal der gøres opmærksom på, at de første udgifter til a-dagpenge samt førtidspension/seniorpension først bliver bogført ved udgangen af februar 2024. Disse udgifter beregnes af staten, og bogføringen er en måned bagud.
Det samme gør sig gældende for beregningen af statsrefusionen på forsørgerydelserne.

Dagpenge til forsikrede ledige:
I januar 2024 har ledighedsprocenten for Ringkøbing-Skjern Kommune været stigende. Vi bemærker dog en tendens, hvor antallet af borgere på a-dagpenge er ved at nærme sig et mere normalt niveau igen. I januar steg antallet af borgere til 912 på grund af en betydelig tilgang i starten af måneden. Pr. 7. februar 2024 er det aktuelle antal faldet til 715 personer. Baseret på denne udvikling forventes det, at budgetforudsætningerne på 400 helårspersoner for 2024 overholdes.

Seniorpension, førtidspension og personlige tillæg:
Udviklingen i forventede udgifter for 2024 til førtidspension afhænger af antallet af tilkendelser. I januar 2024 er der tilkendt førtidspension til 7 borgere. P.t. indstilles der flere til ressourceforløb fremfor førtidspension.
For seniorpension ses også færre ansøgninger.
Hvis denne udvikling fortsætter på pensionsområdet, kan der være mindre udgifter på området. For førtidspensionsområdet er der indregnet nye tilkendelser til 140 fuldtidspersoner.
For seniorpension er der indregnet en nettotilgang på 40 helårspersoner. Dog er der i øjeblikket 19 borgere, som har fået tilkendt seniorpension, men har en hvilende pension.

Den kommunale beskæftigelsesindsats:
I øjeblikket forventes der en netto merudgift på 3 mio. kr. Dette skyldes, at der er enheder under driftsudgifter, som har overførselsadgang. Overskud for 2023 skal finansiere bl.a. autismeprojektet og ekstra indsats på IPS-området.
Dette var ikke medtaget ved den seneste vurdering af forventet regnskab for 2024.

Serviceudgifter, flygtningeboliger:
I 2024 forventes udgifter vedrørende de fordrevne borgere fra Ukraine på samme niveau som i 2023. Særloven er blevet forlænget med et år frem til marts 2025. 

Det er i økonomiaftalen for 2024 aftalt at følge op på udviklingen af fordrevne fra Ukraine i 2024 i forbindelse med økonomiaftalen for 2025. Tilførsel af budget på området afventer midtvejsreguleringen til sommer.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager budgetopfølgningen til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Budgetopfølgningen blev taget til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

3: Resultatopfølgning 2024 til orientering

Sagsnr: 24-003361

Sagsfremstilling

Administrationen har udarbejdet opgørelser og statistikker over målgrupperne i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Der gøres opmærksom på, at statistikken på sygedagpenge og jobafklaring er trukket fra fagsystemet, og specielt på sygedagpengeområdet betyder det, at borgere på ferie tæller med i sygefraværet, da de stadig har en aktiv sag i fagsystemet.

Der er til mødet i februar udarbejdet statistik over antal voksenlærlinge.

Beskæftigelseschefen vil på mødet gennemgå tallene for udvalgte områder.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.

BilagBeslutning

Resultatopfølgningen blev taget til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

4: Orientering om regnskab 2023 for Beskæftigelsesudvalget

Sagsnr: 23-022647

Sagsfremstilling

Beskæftigelseschefen vil på mødet give en orientering om regnskabsresultatet for 2023 for Beskæftigelsesudvalget.

Bilag vil blive udleveret på mødet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Der blev givet en orientering.

Kopier link til punktet  -   Print

5: Budgetlægningsprocedure for perioden 2025 - 2028

Sagsnr: 23-022110

Sagsfremstilling

Viden og Strategi - Økonomi fremsender "Budgetlægningsprocedure for perioden 2025 - 2028" til orientering. Budgetlægningsproceduren, tidsplanen samt drifts- og anlægsrammer er godkendt i Økonomiudvalget den 6. februar 2024.

Den vedlagte procedurebeskrivelse handler om det praktiske forløb og arbejdet med budgetlægningen primært frem mod budgetseminaret i august 2024. Drifts- og anlægsrammer fremgår af side 5 og side 8.

Budgetlægningsproceduren indeholder en overordnet tidsplan samt procedure for: 

  • fastsættelse af budgetrammer
  • budgetlægning
  • politisk behandling af budgettet
  • hvad der sker efter budgetvedtagelsen

Den vedlagte budgetprocedure viderefører i store træk processen fra sidste års budgetlægning. Økonomiudvalget har vedtaget, at forslag til nye tiltag skal modsvares af et kompenserende finansieringsforslag. Demografijusteringer fremlægges uden kompenserende finansieringsforslag.

Økonomiudvalget besluttede, at den tidligere nul-fremskrivning på udvalgte områder afskaffes fra budget 2025, hvorfor alle arter prisfremskrives jf. KL's prisfremskrivningsprocenter pr. juni måned 2024.

Det enkelte fagudvalg skal i løbet af foråret drøfte alle udvalgets anlægsforslag og ikke kun de nye forslag.

Økonomisk politik

I forbindelse med godkendelse af budgetlægningsproceduren er der fastsat følgende økonomisk politik

  • Kassebeholdning ultimo året: 150 mio. kr. - det vil sige fortsat fokus på robust økonomi
  • Den af KL udmeldte vejledende anlægsramme overholdes
  • Den af KL udmeldte andel af rammen for serviceudgifter overholdes
  • Der budgetlægges ikke med kassetræk

MED-proces

Jævnfør tidsplanen skal fagudvalgene i februar måned drøfte budgetprocessen inden for udvalgets område herunder mødeaktivitet med FagMED i april måned 2024. Derudover skal fagudvalget indhente høringssvar fra FagMED til de forslag som fagudvalget påtænker at fremsende til budgetkonferencen. Høringssvar til de enkelte forslag skal ikke påføres skemaerne, men det fremsendte høringssvar vedlægges det øvrige budgetmateriale, der skal afleveres senest den 21. juni 2024. Der er ingen formkrav til høringssvar. Forslag, der omhandler administrationen, skal fremsendes til det koordinerende AdministrationsMED senest den 5. juni 2024 kl. 12.00.

Informationsmødet med Byrådet om budgetsituationen er fastsat til tirsdag den 13. august 2024 efter byrådsmødet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller,

  • at "Budgetlægningsproceduren for perioden 2025 - 2028" tages til efterretning
  • at budgetprocessen drøftes i udvalget herunder fastsættelse af mødeaktivitet i april måned med FagMED
  • at udvalget giver de første indikationer til administrationen om budgetønsker til de fremtidige budgetdrøftelser

BilagBeslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Kopier link til punktet  -   Print

6: Tilkendelser af førtidspension til borgere under 40 år

Sagsnr: 24-000887

Sagsfremstilling

Beskæftigelsesudvalget behandlede på sit møde den 18. januar 2024 et punkt om tilkendelser af førtidspension til borgere under 40 år i 2022.

I lighed med landets øvrige kommuner, oplever Ringkøbing-Skjern Kommune også stigninger i antal tilkendelser af førtidspension til borgere under 40 år.

I 2022 blev tilkendt førtidspension til 69 borgere under 40 år. En gennemgang af de 69 tilkendelser, som administrationen fremlagde den 18 januar 2024 viser, at de fleste af de  69 sager er kendetegnet ved, at den enkelte borger er diagnosticeret med flere forskellige lidelser, der tilsammen giver et meget begrænsende sygdomsbillede.

Opgørelsen viser også, at det især er de psykiske lidelser, der er i stigning, hvilket også svarer til landstendensen.

Beskæftigelsesudvalget besluttede, at man ønsker et administrativt oplæg om, hvorledes Ringkøbing-Skjern Kommune kan fremme en praksis, hvor færre unge får tilkendt førtidspension, herunder at der gøres brug af midlertidige tilkendelser af førtidspension.

I det følgende præsenteres de muligheder, der i henhold til lovgivningen eksisterer i forhold til at arbejde med midlertidige tilkendelser af førtidspension.

Tilkendelse af midlertidig førtidspension til unge:

Det er en betingelse for at få tilkendt førtidspension, at borgeren har en varigt nedsat arbejdsevne. Den varigt nedsatte arbejdsevne skal være af et omfang, så borgeren selv med støtte, ikke kan blive selvforsøgende ved indtægtsgivende arbejde. Vurderingen af hvorvidt nedsættelsen af arbejdsevnen er varig, er helt central og et udtryk for, at førtidspension er en varig ydelse til forsørgelse.

Der er ingen lovgivningsmæssig mulighed for at anvende begrebet ”en midlertidig pension” og begrebet ”førtidspension med kontrol” eksisterer heller ikke.

I ganske særlige tilfælde, hvor det af konkrete årsager, ikke helt kan udelukkes, at der kan ske en vis bedring af borgeres arbejdsevne, kan kommunen tilkende borgeren førtidspension med revision. Det kræver, at borgere på afgørelsestidspunktet er ude af stand til at kunne blive selvforsørgende indenfor en længere periode på omkring fem år.

Tilkendelse af førtidspension med revision betyder, at sagen skal genoptages til vurdering på et senere tidspunkt.

Sagen skal tages op til fornyet vurdering på det tidspunkt, hvor det forventes, at der kan gennemføres yderligere behandling, eller hvor tilstanden kunne have ændret sig. Der kan f.eks. være tale om patienter med sygdomme, der erfaringsmæssigt har et uforudsigeligt forløb. Der kan således i praksis blive tale om en form for undtagelse fra varighedskriteriet

Kommunalbestyrelsen kan jævnfør § 20 i Lov om Social Pension træffe afgørelse om, at en tilkendelse af førtidspension skal genoptages på et senere fastsat tidspunkt. En sådan mulighed benævnes førtidspension med revision. Loven om førtidspension er jævnfør § 16 primært målrettet borgere over 40 år, men personer i aldersgruppen 18-39 år kan tilkendes førtidspension, hvis det vurderes, at arbejdsevnen ikke kan forbedres.

Folketinget gennemførte i 2013 en reform af førtidspensionen. Formålet var blandt andet at sørge for, at personer under 40 år, som udgangspunkt ikke tilkendes førtidspension. Dette er dog ikke helt lykkedes, da de nyeste tal og analyser fra bl.a STAR viser, at der på landsplan  er sket en stigning på mere end 40 % i tilgangen af unge under 40 år på førtidspension fra 2013 til andet kvartal 2023.

Ringkøbing-Skjern Kommune har hidtil ikke gjort brug af muligheden for at tilkende førtidspension med revision til unge under 40 år,  men der er en stigende opmærksomhed på muligheden. Derfor foreslår administrationen, at førtidspension med revision kan  tages i brug, når følgende foreslåede kriterier er opfyldt:

Målgruppe for førtidspension med revision:

  • Unge under 40 år
  • Borgere med sygdomme, der erfaringsmæssigt har et uforudsigeligt forløb
  • Borgere, hvis arbejdsevne på længere sigt kan forbedres, f.eks. ved senere mulighed for behandling

Førtidspension med revision vurderes i situationer, hvor:

  • Der i lægelige oplysninger ses, at der er behandlingsmuligheder for psykiske tilstande, som borgeren på grund af aktuelle belastninger på afgørelsestidspunktet ikke er i stand til at modtage og profitere af, inden for en længere periode
  • Der er diskrepans mellem borgerens funktionsniveau i arbejdsmæssig sammenhæng og den, som er beskrevet i hjemmet med mindreårige børn og/eller børn med udfordringer. F.eks. situationer hvor det lægeligt er frarådet, at afklare borgerens arbejdsevne på grund af risiko for forværring/indlæggelser, men hvor der samtidig vurderes, at være muligheder for at udvikle arbejdsevnen på længere sigt
  • Borger der f.eks. venter på organtransplantation, og hvor den helbredsmæssige situation på afgørelsestidspunktet er stationær, men hvor det ikke kan udelukkes, at borgeren vil kunne blive selvforsørgende efter transplantationen
  • Borger har et uforudsigeligt sygdomsforløb med mulighed for bedring på længere sigt, uanset aldersgruppe

Sagens afgørelse beror altid på en individuel og konkret vurdering.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om social pension, senest bekendtgjort i lovbekendtgørelse nr. 527 af 25. april 2022 med senere ændringer.

§16, om betingelserne for at tilkende førtidspension.

§20, stk. 1, 1. pkt., om betingelserne for at tilkende førtidspension.

§20, stk. 1, 2. pkt., om førtidspension med revision.

Ankestyrelsens principmeddelelse 5-23 om tilkendelse af førtidspension med revision

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget

  • Godkender kriterier for tildeling af førtidspension med revision
  • Sender kriterier for tildeling af førtidspension med revision til høring i Handicaprådet inden endelige godkendelse i Beskæftigelsesudvalget

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Kopier link til punktet  -   Print

7: Status på IPS-indsatsen

Sagsnr: 18-042518

Sagsfremstilling

Baggrund:

Orientering om IPS-indsatsen blev behandlet på møde i Beskæftigelsesudvalget den 14. december 2023. Beskæftigelsesudvalget har ønsket af blive orienteret om, hvordan der arbejdes med at øge effekten af IPS-indsatsen.

Indsatsen:

På IPS-teamets ugentlige teammøder er der dialog om mål og resultater. Der er fortsat tæt samarbejde med IPSCenter Danmark. Det er deres vurdering, at IPS-Teamet i Ringkøbing-Skjern Kommune er det team, der over længst tid har performet bedst, i det der kaldes løbende performance, hvor mange kandidater løbende er ude i arbejdsrettet aktivitet. IPS-Teamet har i samarbejde med IPSCenter Danmark siden opstarten justeret indsatsen løbende med fokus på at øge effekten af indsatsen.

Til Beskæftigelsesudvalgets orientering arbejder teamet aktuelt med følgende indsatser for at øge effekten:

Fokus på hvilke kandidater der bliver en del af IPS-indsatsen:

Teamet holder informationsmøder med alle kandidater, der er henvist til IPS-indsats. Der er justeret på materialet, der bruges som information om IPS-forløbet, så det for fremtidige kandidater er mere tydeligt, hvor aktivt de skal indgå i samarbejdet om at komme i job eller uddannelse. Teamet får dermed skærpet opmærksomheden på, om kandidaten er i målgruppen for IPS-indsats. Tegningen herunder, og som bruges til informationsmøderne, er opdateret, og har et tydeligere fokus på, hvad kandidatens ønsker og drømme er i forhold til job eller uddannelse.

Udvidet fokus på lønnede timer:

IPS-Teamet har skærpet fokus på IPS-redskabet karriereprofilen med jobsøgning som et centralt element.

Teamet har indgået et samarbejde med Aalborg Kommune om at udveksle og udvikle erfaringer med hinanden. Aalborg Kommune er lige nu lidt bedre end Ringkøbing-Skjern Kommune, når det handler om at opnå lønnede timer for kandidater i IPS-forløb. Der er derfor planlagt en tur til Aalborg Kommune i foråret 2024 for at få inspiration og se hvordan de aktivt arbejder med lønnede timer i IPS-indsatsen.

Der arbejdes desuden i udbygning af virksomhedsnetværk med udgangspunkt i at øge virksomhedens sociale ansvar.

Evaluering af hvert sagsforløb:

IPS-Teamet evaluerer hvert IPS-forløb systematisk ud fra skabelonen udarbejdet af IPSCenter Danmark. I evalueringen er der fokus på læringspunkter i forhold til det opnåede resultater. Læringspunkterne indgår i den fortsatte udvikling af IPS-indsatsen.

Styringsredskab:

Monitorering af IPS-indsatsen har siden opstarten bestået af en manual liste og dermed en manual opgave for IPS-konsulenterne. Det har betydet, at det har været svært at opnå et samlet og visuelt overblik i forhold til længden på forløbene, og hvad de er afsluttet til. Ultimo 2023 har IPS-Teamet fået et elektronisk styringsredskab. Teamet afventer lige nu den endelige opsætning, inden redskabet kan tages i brug. Teamet har kontakt med Gladsaxe Kommune der bruger styringsredskabet, om deling af viden omkring det. Styringsredskabet vil blive brugt i dialogen med den enkelte IPS-konsulent på de månedlige sagssparringsmøder, der er med faglig koordinator.

Stop af IPS-forløb:

IPS-Teamet vil fremadrettet have et skærpet fokus på, at det er de relevante kandidater, der er i IPS-forløb. Det betyder, at der vil være kandidater, som bliver stoppet i IPS-forløb, hvis det viser sig, at de ikke kan leve op til de forventninger, der er om jobsøgning eller uddannelse med henblik på det rigtige match inden for uge 6 - 13 uger jf. nedenstående figur.

Status på 1. februar 2024:

Status fremgår af det vedhæftede bilag. Alle kandidater der afsluttes til ordinært arbejde, fleksjob eller uddannelse, overgår til IPS-efterværn.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om Aktiv Beskæftigelsesindsats.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.

BilagBeslutning

Punktet tages til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

8: Status på Ukraine-indsatsen 2024

Sagsnr: 22-007427

Sagsfremstilling

Social og Integration i Beskæftigelse har udarbejdet en status over Ukraine-indsatsen 2024.

Status pr. november 2023 viser, at Ringkøbing-Skjern Kommune har 119 ukrainere mellem 0 og 15 år, 306 mellem 16 og 66 år og 29 på 67 år og derover. Ud af gruppen er 228 borgere i beskæftigelse, hvilket svarer til 98 %.

For øjeblikket er Udlændingestyrelsen i gang med fordelingen af næste gruppe. Ringkøbing-Skjern Kommune skal modtage 96 borgere. Der til kommer de ukrainere, som får job i kommunen, hvorved kommunen overtager integrationsansvaret. 

Der er stadig tilknyttet en ukrainsk tolk i Integrationsteamet, som kan hjælpe ved fremmødetolkning, videotolkning og telefontolkning.

I forhold til status for Dagtilbud og Undervisning er der 174 indskrevne elever, hvoraf de 50 er indskrevet i SFO eller SFO-klubtilbud. Antallet af elever har været konstant siden august 2022.

Børn og Familie melder, at østeuropæiske børn, er mere ressourcekrævende i forhold til sundhedspleje og tandpleje. Sundhed og Omsorg har kun ganske få ukrainere i hjemmeplejen.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.

BilagBeslutning

Punktet tages til orientering.

Kopier link til punktet  -   Print

9: Den kommunale ungeindsats

Sagsnr: 23-007478

Sagsfremstilling

Beskæftigelsesudvalget orienteres om status på arbejdet med den kommunale ungeindsats.

Baggrund

Den kommunale ungeindsats bygger på følgende nationale målsætninger:

  • I 2030 skal mindst 90 pct. af de 25-årige have gennemført en ungdomsuddannelse
  • I 2030 skal andelen af unge op til 25 år, som ikke har tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarkedet, være halveret

Målgruppen for den kommunale ungeindsats er unge i alderen 15 - 24 år.

I Ringkøbing-Skjern Kommune er samarbejdet om den kommunale ungeindsats baseret på en samarbejdsaftale mellem de relevante fagområder.

Med henblik på at indfri de nationale målsætninger er der igangsat et arbejde med yderligere at styrke samarbejdet om den kommunale ungeindsats.

Der er nedsat en styregruppe med en direktør og de relevante fagchefer og en arbejdsgruppe med deltagelse fra de relevante fagområder.

Arbejdsgruppen om den kommunale ungeindsats planlagde i første omgang en temadag i Byrådet om ungeindsatsen den 7. december 2023, hvor administrationen fremlagde en række anbefalinger til at nedbringe antallet af unge uden for uddannelse og job.

Byrådet gav på temadagen politiske signaler til det videre arbejde med anbefalingerne. Administrationen har udarbejdet et notat, som samler op på de politiske signaler fra temadagen (se vedhæftede bilag).

Arbejdsgruppens formål:

Arbejdsgruppen om den kommunale ungeindsats har til formål at arbejde videre med anbefalingerne til ungeindsatsen, herunder at udarbejde en revideret samarbejdsaftale om den kommunale ungeindsats.

Den videre proces:

De politiske udvalg orienteres om status på arbejdet med den kommunale ungeindsats på møderne i februar 2024, og der udarbejdes en sag til beslutning i udvalgene i juni 2024.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ifølge lov om kommunal indsats for unge under 25 år har den kommunale ungeindsats til formål at gøre alle unge under 25 år parat til at gennemføre en ungdomsuddannelse eller komme i beskæftigelse. Kommunen har ansvaret for, at der sker en koordinering af den samlede ungeindsats på tværs af uddannelses-, beskæftigelses- og socialindsatsen.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Anbefalingerne til den kommunale ungeindsats har til formål at nedbringe antallet af unge uden for uddannelse og job.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

BilagBeslutning

Orienteringen tages til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

10: Helhedsorienterede planer for familier

Sagsnr: 24-002916

Sagsfremstilling

Baggrund:

I december 2018 indgik regeringen en aftale med flere af Folketingets partier, der havde til formål at
give kommunerne mulighed for at tilbyde helhedsorienterede planer for familier med komplekse
problemstillinger.

Aftalegrundlaget betyder, at kommunen kan tilbyde at udarbejde én helhedsorienteret plan, så
borgere kan få én udredning, én visitation og én samlet afgørelse og klageadgang. På baggrund af
dette igangsatte Ringkøbing-Skjern Kommune et pilotprojekt, ”Samarbejdsaftale: Helhedsorienterede
planer for familier i Ringkøbing-Skjern Kommune”, der har fokus på at udvikle rammerne, for at
kommunen fremadrettet kan tilbyde en helhedsorienteret indsats til familier med komplekse
problemstillinger. Det betyder i praksis, at familien oplever, at de bliver inddraget i planlægningen af
indsatser og oplever en tværgående sammenhæng i de indsatser, der modtages.

Målgruppe:

Målgruppen for pilotprojektet er familier med komplekse problemstillinger, der har indsatser på tværs
af fagområder. Komplekse problemstillinger kan være af social, helbreds- og beskæftigelsesmæssig
karakter, såsom misbrugsproblematikker, psykiske udfordringer eller langvarig offentlig forsørgelse.
Derudover er det et krav, at én eller begge forældre har en sag i Familierådgivningen og i én af
følgende fagområder: Beskæftigelse, Handicap og Psykiatri, Sundhed og Omsorg og Dagtilbud og
Undervisning. Familien skal således have minimum to aktive sager i kommunen.

Fremgangsmåde:

Fagpersonerne i de enkelte afdelinger, er opmærksomme på, om de har familier med komplekse
problemstillinger, hvor en helhedsorienteret indsats kunne være gavnlig.

Når en fagperson ser muligheder i at tilbyde en familie en helhedsorienteret indsats, tager
fagpersonen kontakt til projektkoordinatoren fra Børn og Familie, hvor de går i dialog i forhold til at
afklare processen for opstart af en helhedsorienteret indsats. Første step er at indhente samtykke
hos familien samt afklare, hvilke fagpersoner der er tilkoblet familien.

Når familien har givet samtykke til at modtage en helhedsorienteret indsats, giver
projektkoordinatoren besked til styregruppen om, at en ny familie tilbydes en helhedsorienteret
indsats. Projektkoordinatoren indkalder derefter fagpersonerne omkring familien til et
introduktionsmøde, hvorfra den videre proces afklares.

For hver projektfamilie nedsættes et familieteam. Familieteamet består af de fagpersoner, som har
med familien at gøre. En af medarbejderne i familieteamet bliver udpeget til tovholder af familien.
Tovholderen har ansvaret for at samle de fagpersoner, som er involveret i familiens indsatser og
inviterer til fagligt formøde og familieplansmøde.

Familiens helhedsorienterede plan udarbejdes gennem løbende koordinering og sparring mellem de
fagprofessionelle. Ved indsatsens start skal der holdes to møder. Et fagligt formøde med deltagelse
af de fagprofessionelle og et familieplansmøde med deltagelse af familien og de fagprofessionelle.
Hver 8. uge har de fagprofessionelle og familien et opfølgningsmøde.

Se mere om den helhedsorienterede indsats i Ringkøbing-Skjern Kommune i denne video:
https://app.vyond.com/videos/4e177492-b359-4b8d-80e6-b9b88d3a3afa 

Projektfamilier:

De første projektfamilier begyndte indsatsen i sensommeren 2022. Derefter har der løbende været
optag af familier. I alt har 17 familier fået en helhedsorienteret indsats, hvoraf fire familier har
afsluttet indsatsen.

Det forventes at pilotprojektet evalueres i juni 2024. I den forbindelse undersøges mulighederne for
dataspor og oprettelse af RPA-robot, som automatisk kan opspore familier, som er i målgruppen for
at modtage en helhedsorienteret indsats ud fra prædefinerede kriterier.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Barnets lov § 110

Ifølge Barnets lov § 110 kan byrådet vælge at tilbyde helhedsorienterede planer for unge mellem 16
og 23 år.

Økonomi

Viden og Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

BilagBeslutning

Orienteringen tages til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

11: Helhedsorienterede planer for voksne borgere med komplekse problemer

Sagsnr: 24-002818

Sagsfremstilling

Beskæftigelsesudvalget orienteres om arbejdet med helhedsorienterede planer for voksne borgere med komplekse problemer.

Baggrund:

Arbejdet med helhedsorienterede planer for voksne borgere med komplekse problemer har baggrund i en national politisk aftale fra 2022 om en ny hovedlov (HOI-loven). I Ringkøbing-Skjern Kommune har der været nedsat en administrativ styregruppe for arbejdet med HOI-loven. Det er uvist, om HOI-loven bliver vedtaget i Folketinget. Styregruppen har trods dette besluttet at arbejde videre med helhedsorienterede planer for voksne borgere med komplekse problemer.

Der er udarbejdet en analyse, som viser, at 96 borgere i Ringkøbing-Skjern Kommune opfylder de kriterier for helhedsorienterede planer, som er beskrevet i den politiske aftale om HOI-loven.

Der er igangsat en nærmere undersøgelse af de 96 sager med henblik på at vurdere koordinationsbehovet i sagerne.

Målgruppen for helhedsorienterede planer for voksne borgere med komplekse problemer:

Målgruppen for helhedsorienterede planer for voksne borgere med komplekse problemer er borgere over 25 år uden børn, som har indsatser på tværs af flere fagområder. Problemstillingerne kan være langvarig offentlig forsørgelse, sociale problemer, misbrug eller psykiske udfordringer.

Arbejdsgruppe om helhedsorienterede planer for voksne borgere med komplekse problemer:

Der er nedsat en styregruppe med direktør og de relevante fagchefer og en arbejdsgruppe, som refererer til styregruppen.

Arbejdsgruppen om helhedsorienterede planer for voksne borgere med komplekse problemer består af ledere og medarbejdere fra Beskæftigelse, Handicap og Psykiatri og Sundhed og Omsorg (Rusmiddelcenteret).

Arbejdsgruppens formål er at udarbejde en model for arbejdet med helhedsorienterede planer for voksne borgere med komplekse problemer med henblik på, at borgerne opnår progression i forhold til arbejdsmarkedet og øget livsmestring.

Modellen for arbejdet med helhedsorienterede planer for voksne borgere med komplekse problemer inkluderer:

  1. Kriterier for udvælgelse af målgruppe for helhedsorienterede planer
  2. Arbejdsgang for sammenhængende udredning og samlet afgørelse om koordinerede indsatser samt opfølgning
  3. Organisering af arbejdet med helhedsorienterede planer, herunder organisatorisk forankring

Arbejdet med helhedsorienterede planer for voksne borgere med komplekse problemer bygger videre på allerede eksisterende tværgående samarbejder, f.eks. "Bedre ressourceforløb".

Den videre proces:

Beskæftigelsesudvalget og Social- og Sundhedsudvalget orienteres om arbejdet med helhedsorienterede planer for voksne borgere med komplekse problemer på møderne i februar 2024, og der udarbejdes sager til beslutning i udvalgene i juni 2024.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Helhedsorienterede planer for voksne borgere med komplekse problemer understøtter det tværgående samarbejde om borgere med indsatser på tværs af flere fagområder.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Orienteringen tages til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

12: KL's pejlemærker for kommunernes Borgerservice

Sagsnr: 24-000799

Sagsfremstilling

Borgerservice i landets kommuner er bindeled mellem borgere og det offentlige Danmark. På mange måder er Borgerservice ambassadøren for det offentlige Danmark, og det er typisk her, borgeren møder kommunen ansigt til ansigt. Kommunernes Borgerservice tilbyder alt lige fra det fysiske møde i alle 98 kommuner, til digital og telefonisk vejledning og sagsbehandling. Medarbejderne hjælper alle landets borgere i livets forskellige faser – fra udstedelse af det første børnepas til fuldmagten til ældres pårørende.

Ultimo september 2023 udgav KL ”5 Pejlemærker” for Borgerservice. KL præsenterer i publikationen  fem nye fælleskommunale pejlemærker for kommunernes Borgerservice.

Pejlemærkerne sætter en ny ambitiøs retning for den service, der er ønske om at tilbyde borgerne i  fremtiden. Der er indarbejdet en række forudsætninger for, at det kan lykkes, hvor også staten og andre aktører spiller en afgørende rolle. Publikationen fungerer som inspiration til  kommunalbestyrelser, direktioner og Borgerservice , så der sættes fælles retning for den service,
borgerne får.

Kommunernes Borgerservice er dog lige så forskellige, som de 98 kommuner. De fælles pejlemærker skal derfor fungere som et fælles fundament for lokale drøftelser og prioriteringer med udgangspunkt
i geografiske og demografiske forhold i kommunen. Det er op til den enkelte kommune at vurdere og prioritere, hvilke opgaver og services den i fremtiden vil tilbyde i den enkelte Borgerservice i samspil med kommunens øvrige politiske visioner.

De fem pejlemærker er:

Pejlemærke 1: Borgerservice er det menneskelige ansigt i den offentlige sektor

Pejlemærke 2: Borgerservice tilbyder sine services digitalt, når det giver værdi for borgeren

Pejlemærke 3: Borgerservice understøtter borgernes selvstændighed i det digitaliserede velfærdssamfund

Pejlemærke 4: Borgerservice sikrer den rette service i samarbejde med andre

Pejlemærke 5: Borgerservice kan bidrage ved akutte hændelser  i samfundet

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget drøfter KL's 5 pejlemærker for Borgerservice.

BilagBeslutning

Pejlemærkerne blev drøftet. Punktet tages til orientering.

Kopier link til punktet  -   Print

13: Årsrapport Kontrolgruppen 2023

Sagsnr: 24-001201

Sagsfremstilling

Kontrolgruppens (HOS) formål er at sikre, at der sker en korrekt udbetaling af de ydelser kommunen udbetaler, og afdække om grundlaget for ydelsen fortsat er tilstede. Kontrolgruppen behandler endvidere folkeregistersager, hvor der er en formodning om ukorrekt adresseregistrering. Desuden afdækker gruppen sager, hvor der kan være tale om socialt bedrageri.

Kontrolgruppen forebygger gennem en helhedsorienteret sagsbehandling, at uretmæssige udbetalinger ikke udbetales, og disse stoppes, så snart de opdages.

Kontrolgruppen opgør sagerne på 3 måder:

  • Kontroltrin 1 afspejler sager, der er lukket inden opstart, hvor borgeren ville have fået udbetalt en ydelse de ikke er berettiget til. Sagerne er stoppet inden 1. udbetaling pga. sparring med kontrolmedarbejderne, og registreres derfor som besparelse.
  • Kontroltrin 3 afspejler opfølgende kontrolsager, hvor der er tvivl om, hvorvidt ydelser udbetales på korrekt grundlag.
  • Tilbagebetalingskrav afspejler sager, hvor kontrolgruppen har vurderet, at borgeren har været i ond tro og modtaget pengene med urette. Det er et krav jf. lovgivningen, at det kan dokumenteres, at borgeren er vejledt.

Kontroltrin 2 er blot den almindelige løbende kontrol sagsbehandlerne udfører, og medtages ikke i opgørelsen.

Kontrolgruppen har desværre ikke haft fuld bemanding i 2023. Dette skyldes dels en opsigelse fra en kontrolmedarbejder, hvor der ikke er sket fuld genbesættelse og omprioritering af ressourcer. I 2023 er der blandt andet lavet nødvendige prioriteringer af kompetencer i kontrolgruppen til folkeregisteropgaven for at assistere Borgerservice. Den 1. april 2024 tiltræder endnu en kontrolmedarbejder, således at der igen er 2 årsværk på opgaven efter oplæring og dermed en langt mere fokuseret indsats klar til 2024.

Kontrolgruppen har via sit arbejde i 2023 samlet set registreret en effekt på kr. 1,7 mio. (2,8 i 2022). Heraf udgør kommunens andel kr. 0,9 mio. (1,6 i 2022). Resten udgør Statens andel. Beløbet fordeler sig over 39 sager.

Af den samlede effekt er der stillet krav om tilbagebetaling af uberettigede modtagne ydelser for i alt kr. 346.042,61 (701.260 i 2022). Kommunens andel heraf udgør kr. 264.254 (243.552 i 2022). Beløbene fordeler sig over 49 krav.

Kontrolgruppens indsats har ud over de økonomiske besparelser også effekt på perifere ydelser, der ikke bliver registreret.

Sager indkommer til kontrolgruppen via interne henvendelser, registersamkøring, anmeldelser fra borgerne, samt sager der tages op af egen drift.

Kontrolgruppen har i alt undersøgt 300 sager i 2023. Der har i løbet af året ikke været særlige projekter, eller fokusområder grundet de få ressourcer på opgaverne. De opgaver der har været flest af, har været sager af folkeregistreringsmæssig karakter, og som ikke umiddelbart effektmæssig betydning.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.

BilagBeslutning

Punktet tages til orientering.

Kopier link til punktet  -   Print

14: Besøg fra Hedensted Kommune den 5. marts 2024

Sagsnr: 24-000992

Sagsfremstilling

Sidst behandlet på Beskæftigelsesudvalgets møde den 18. januar 2024, hvor det blev besluttet, at der holdes møde med politikere og administrativt personale fra beskæftigelsesområdet i Hedensted Kommune den 5. marts 2024. Mødet holdes på Innovest i Skjern fra kl. 12.00 - 14.00 og begynder med frokost.

Det blev desuden besluttet, at Beskæftigelsesudvalget i Ringkøbing-Skjern Kommune deltager med 4 - 5 repræsentanter.

Hedensted Kommune har følgende ønsker til indhold på en dagsorden:

  1. Gennemgang af de beskæftigelsespolitiske strategier
  2. Specielt fokus på ungestrategi og Virksomhedsservice
  3. Drøftelse af de gode resultater og den lave ledighed i Ringkøbing-Skjern Kommune
  4. Mulighed for spørgsmål og drøftelser

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget:

  • Udpeger deltagere til mødet med Hedensted Kommune til mødet den 5. marts 2024. Administrationen sørger derefter for at indkalde til mødet
  • Drøfter om Beskæftigelsesudvalget har punktet til dagsordenen

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Det aftales at:

  • Carsten Bjerg
  • Lise Juhl Hansen
  • Jens Erik Damgaard og
  • Irvin Christensen

deltager i mødet.

Kopier link til punktet  -   Print

15: Besøg hos FGU i forbindelse med ordinært møde den 14. marts 2024

Sagsnr: 24-001246

Sagsfremstilling

Beskæftigelsesudvalget har ønsket at besøge FGU i foråret 2024. Der er lavet en aftale med FGU Ringkøbing-Skjern om, at Beskæftigelsesudvalget besøger FGU i forbindelse med udvalgsmødet den 14. marts 2024. Mødet holdes på Jernvej 11 i Skjern, og det ordinære møde kan holdes på stedet efter mødet med FGU.

Det er aftalt med FGU, at de forbereder en rundvisning og derefter har et oplæg der inviterer til dialog om FGU Ringkøbing-Skjern.

Såfremt Beskæftigelsesudvalget har punkter, som ønskes drøftet med FGU, sendes disse inden mødet, så der er tid til forberedelse.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget drøfter punkter, som ønskes dagsordenssat til mødet med FGU den 14. marts, således punkterne kan sendes til FGU inden mødet.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Udvalget ønsker at drøfte følgende:

  • Hvordan ser FGU deres rolle i den kommende ungeindsats?
  • Hvad ser FGU er de unges største udfordring?

Kopier link til punktet  -   Print

16: Gensidig orientering

Sagsnr: 24-000059

Sagsfremstilling

Herunder:

  • Det Regionale Arbejdsmarkedsråd inviterer til konference den 30. maj 2024 kl. 9.00 - 12.30 i Herning. Dagen bliver dialog om udfordringer og muligheder og hvordan opgaverne løses i et godt samarbejde mellem kommuner og RAR Vestjylland

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.

BilagBeslutning

Der blev givet en orientering.

Kopier link til punktet  -   Print

17: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Kontaktoplysninger