Referat: 14. marts 2024 kl. 15:00

FGU, Jernvej 11, 6900 Skjern
Beskæftigelsesudvalget

Deltagere

  • Lise Juhl Hansen
  • Rita Byskov
  • Irene Lund Pedersen
  • Carsten Bjerg
  • Irvin Christensen
  • Jakob Agerbo
  • Jens Erik Damgaard

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Dagsordenen blev godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Besøg hos FGU i Skjern

Sagsnr: 24-001246

Sagsfremstilling

Repræsentanter fra FGU vil deltage i behandlingen af dette punkt fra kl. 15.00 - 16.00

Besøget begynder med en rundvisning i huset, og herefter vil der være oplæg ved FGU med invitation til dialog, hvor Beskæftigelsesudvalget har ønsket følgende to punkter til drøftelse:

  • Hvordan ser FGU sin rolle i den kommende ungeindsats
  • Hvad ser FGU er de unges største udfordring

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen Bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Beskæftigelsesudvalget var på besøg hos FGU.

Kopier link til punktet  -   Print

3LUKKET PUNKT: Evaluering

Sagsnr: 24-006763

Beslutning

Beskæftigelsesudvalget beslutter, at administrationen indleder en drøftelse med UCRS omkring en ny kommunal retning på ungeområdet.

Carsten Bjerg anførte, at han muligvis er inhabil i sagen. 

Sagen blev drøftet og udvalget besluttede at Carsten Bjerg ikke er inhabil i sagen.

Kopier link til punktet  -   Print

4: Tilkendelser af førtidspension til borgere under 40 år

Sagsnr: 24-000887

Sagsfremstilling

Sidst behandlet på Beskæftigelsesudvalgets møde den 22. februar 2024.

Beskæftigelsesudvalget behandlede på sit møde den 18. januar 2024 et punkt om tilkendelser af førtidspension til borgere under 40 år i 2022.

I lighed med landets øvrige kommuner, oplever Ringkøbing-Skjern Kommune også stigninger i antal tilkendelser af førtidspension til borgere under 40 år.

I 2022 blev tilkendt førtidspension til 69 borgere under 40 år. En gennemgang af de 69 tilkendelser, som administrationen fremlagde den 18 januar 2024 viser, at de fleste af de  69 sager er kendetegnet ved, at den enkelte borger er diagnosticeret med flere forskellige lidelser, der tilsammen giver et meget begrænsende sygdomsbillede.

Opgørelsen viser også, at det især er de psykiske lidelser, der er i stigning, hvilket også svarer til landstendensen.

Beskæftigelsesudvalget besluttede, at man ønsker et administrativt oplæg om, hvorledes Ringkøbing-Skjern Kommune kan fremme en praksis, hvor færre unge får tilkendt førtidspension, herunder at der gøres brug af midlertidige tilkendelser af førtidspension.

I det følgende præsenteres de muligheder, der i henhold til lovgivningen eksisterer i forhold til at arbejde med midlertidige tilkendelser af førtidspension.

Tilkendelse af midlertidig førtidspension til unge:

Det er en betingelse for at få tilkendt førtidspension, at borgeren har en varigt nedsat arbejdsevne. Den varigt nedsatte arbejdsevne skal være af et omfang, så borgeren selv med støtte, ikke kan blive selvforsøgende ved indtægtsgivende arbejde. Vurderingen af hvorvidt nedsættelsen af arbejdsevnen er varig, er helt central og et udtryk for, at førtidspension er en varig ydelse til forsørgelse.

Der er ingen lovgivningsmæssig mulighed for at anvende begrebet ”en midlertidig pension” og begrebet ”førtidspension med kontrol” eksisterer heller ikke.

I ganske særlige tilfælde, hvor det af konkrete årsager, ikke helt kan udelukkes, at der kan ske en vis bedring af borgeres arbejdsevne, kan kommunen tilkende borgeren førtidspension med revision. Det kræver, at borgere på afgørelsestidspunktet er ude af stand til at kunne blive selvforsørgende indenfor en længere periode på omkring fem år.

Tilkendelse af førtidspension med revision betyder, at sagen skal genoptages til vurdering på et senere tidspunkt.

Sagen skal tages op til fornyet vurdering på det tidspunkt, hvor det forventes, at der kan gennemføres yderligere behandling, eller hvor tilstanden kunne have ændret sig. Der kan f.eks. være tale om patienter med sygdomme, der erfaringsmæssigt har et uforudsigeligt forløb. Der kan således i praksis blive tale om en form for undtagelse fra varighedskriteriet

Kommunalbestyrelsen kan jævnfør § 20 i Lov om Social Pension træffe afgørelse om, at en tilkendelse af førtidspension skal genoptages på et senere fastsat tidspunkt. En sådan mulighed benævnes førtidspension med revision. Loven om førtidspension er jævnfør § 16 primært målrettet borgere over 40 år, men personer i aldersgruppen 18-39 år kan tilkendes førtidspension, hvis det vurderes, at arbejdsevnen ikke kan forbedres.

Folketinget gennemførte i 2013 en reform af førtidspensionen. Formålet var blandt andet at sørge for, at personer under 40 år, som udgangspunkt ikke tilkendes førtidspension. Dette er dog ikke helt lykkedes, da de nyeste tal og analyser fra bl.a STAR viser, at der på landsplan  er sket en stigning på mere end 40 % i tilgangen af unge under 40 år på førtidspension fra 2013 til andet kvartal 2023.

Ringkøbing-Skjern Kommune har hidtil ikke gjort brug af muligheden for at tilkende førtidspension med revision til unge under 40 år,  men der er en stigende opmærksomhed på muligheden. Derfor foreslår administrationen, at førtidspension med revision kan  tages i brug, når følgende foreslåede kriterier er opfyldt:

Målgruppe for førtidspension med revision:

  • Unge under 40 år
  • Borgere med sygdomme, der erfaringsmæssigt har et uforudsigeligt forløb
  • Borgere, hvis arbejdsevne på længere sigt kan forbedres, f.eks. ved senere mulighed for behandling

Førtidspension med revision vurderes i situationer, hvor:

  • Der i lægelige oplysninger ses, at der er behandlingsmuligheder for psykiske tilstande, som borgeren på grund af aktuelle belastninger på afgørelsestidspunktet ikke er i stand til at modtage og profitere af, inden for en længere periode
  • Der er diskrepans mellem borgerens funktionsniveau i arbejdsmæssig sammenhæng og den, som er beskrevet i hjemmet med mindreårige børn og/eller børn med udfordringer. F.eks. situationer hvor det lægeligt er frarådet, at afklare borgerens arbejdsevne på grund af risiko for forværring/indlæggelser, men hvor der samtidig vurderes, at være muligheder for at udvikle arbejdsevnen på længere sigt
  • Borger der f.eks. venter på organtransplantation, og hvor den helbredsmæssige situation på afgørelsestidspunktet er stationær, men hvor det ikke kan udelukkes, at borgeren vil kunne blive selvforsørgende efter transplantationen
  • Borger har et uforudsigeligt sygdomsforløb med mulighed for bedring på længere sigt, uanset aldersgruppe

Sagens afgørelse beror altid på en individuel og konkret vurdering.

Beskæftigelsesudvalget besluttede at:

  • Godkende kriterier for tildeling af førtidspension med revision
  • Sende kriterier for tildeling af førtidspension med revision til høring i Handicaprådet inden endelige godkendelse i Beskæftigelsesudvalget

Der er den 8. marts 2024 modtaget følgende høringssvar fra Handicaprådet:

"Høringssvar over tilkendelser af førtidspension til borgere under 40 år

Handicaprådet takker for muligheden for, at afgive høringssvar i forbindelse med forslag om, ændring af tilkendelser af førtidspension til borgere under 40 år. 

Overordnet set betragter Handicaprådet det som en udmærket ordning, at Ringkøbing-Skjern Kommune har fokus på at fremme en praksis, hvor færre unge under 40 år får tilkendt førtidspension, ved at gøre brug af midlertidige tilkendelser af førtidspension.

Handicaprådet mener, at for at sikre implementeringen af forslaget i kommunen kan det være af afgørende betydning for ordningen, at der er et fokus på, at sikre borgeren øget mulighed for behovsunderstøttende vilkår efter en endt midlertidig førtidspension i forhold til beskæftigelsesindsatsen.

Rådet ser positivt på, at ordningen kan være med til at rette fokus på, at flere borgere kan støttes i at få mulighed for at skabe eller genskabe kontakt med enten uddannelse eller arbejdsmarked ud fra en konkret og individuel vurdering."

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om social pension, senest bekendtgjort i lovbekendtgørelse nr. 527 af 25. april 2022 med senere ændringer.

§16, om betingelserne for at tilkende førtidspension.

§20, stk. 1, 1. pkt., om betingelserne for at tilkende førtidspension.

§20, stk. 1, 2. pkt., om førtidspension med revision.

Ankestyrelsens principmeddelelse 5-23 om tilkendelse af førtidspension med revision

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget

  • Drøfter høringssvaret fra Handicaprådet
  • Endeligt godkender kriterier for tildeling af førtidspension med revision

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Kopier link til punktet  -   Print

5: Overførsel fra 2023 til 2024 for enheder under Beskæftigelsesudvalget

Sagsnr: 24-005823

Sagsfremstilling

Viden & Strategi - Koncernøkonomi - har i samarbejde med fagområdet Beskæftigelse og Borgerservice opgjort det akkumulerede overskud for regnskabsår 2023.

Direktionen godkendte overførselssagen på møde den 6. marts 2024.

Det samlede overskud for Beskæftigelsesudvalget udgør:


Overskuddet for KompetenceCenteret er opgjort til 6,9 mio. kr., men bliver reduceret med 2,9 mio. kr.
Det resterende beløb på 4 mio. kr. overføres til 2024, og skal bruges at finansiere udgifter til udskiftning af bilpark samt en opjustering af jobklubben.

Udviklingspuljen er opgjort til 8,1 mio. kr., og skal benyttes til bl.a. finansiering af det to årige autismeprojekt, skabe udvikling i IPS-projektet. Endvidere er Beskæftigelse i gang med en revidering af unge-indsatsen.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget anbefaler overførselsbeløbet godkendt.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Kopier link til punktet  -   Print

6: Budgetopfølgning pr. 29. februar 2024

Sagsnr: 23-022647

Sagsfremstilling

Administrationen fremsender budgetopfølgningen pr. 29. februar 2024 til orientering for Beskæftigelsesudvalget.

  

Opfølgningen viser et uændret merforbrug i forhold til sidste måneds budgetopfølgning på i alt 5,6 mio. kr. Merforbruget vedrører primært boliger til ukrainske flygtninge samt udgifter på kommunale beskæftigelsesordninger, som forudsættes finansieret af overførte midler.

Generelt:
Overordnet set ser forbruget for 2024 fornuftigt ud, og der forventes ikke yderligere merforbrug. 

Dagpenge til forsikrede ledige:
Den positive udvikling på forsikrede ledige fortsætter. Antallet af borgere på dagpenge var 715 ved budgetopfølgningen i januar, men er faldet til 659 borgere i februar. Ved udgangen af februar 2024 håndteres 223 ud af de 659 borgere af a-kasserne. Baseret på denne udvikling forventes det, at budgetforudsætningerne på 400 helårspersoner for 2024 overholdes. 

Revalidering, ressourceforløb og fleksjobordninger:
Fleksjob følges nøje, da der har været en uventet stor afgang af borgere på gammel fleksjobordning. Dette resulterer i en forventning om lavere refusion. Denne udvikling kan påvirke budgetopfølgningen og følges derfor tæt. 

Serviceudgifter, Tilbud til udlændinge:
I 2024 forventes udgifter vedrørende de fordrevne borgere fra Ukraine på samme niveau som i 2023. Særloven er blevet forlænget med et år frem til marts 2025.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager budgetopfølgningen til efterretning.

BilagBeslutning

Budgetopfølgningen tages til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

7: Resultatopfølgning 2024 til orientering

Sagsnr: 24-003361

Sagsfremstilling

Administrationen har udarbejdet opgørelser og statistikker over målgrupperne i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Der gøres opmærksom på, at statistikken på sygedagpenge og jobafklaring er trukket fra fagsystemet, og specielt på sygedagpengeområdet betyder det, at borgere på ferie tæller med i sygefraværet, da de stadig har en aktiv sag i fagsystemet.

Beskæftigelseschefen vil på mødet gennemgå tallene for udvalgte områder.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.

BilagBeslutning

Resultatopfølgningen tages til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

8: Borgerrådgiverens beretning 2023

Sagsnr: 24-006984

Sagsfremstilling

Borgerrådgiverfunktionen er oprettet efter Kommunestyrelseslovens § 65e. Det betyder blandt andet, at borgerrådgiveren ansættes og afskediges direkte af Byrådet. Dermed fungerer borgerrådgiveren uafhængigt af ledelsen i den administrative organisation.

Borgerrådgiveren har fokus på at styrke dialogen og det gode samarbejde mellem borgerne og kommunens ansatte. Dette bl.a. ved at hjælpe med at bygge bro, når kommunikationen er gået skævt og samarbejdet er udfordret. En naturlig del af at være i dialog med borgerne, er at rådgive om muligheder, roller, rettigheder og pligter, samt tilbyde at være bisidder i samtaler, der kan være svære for borgerne.

Borgere, der ønsker at klage over behandlingen af deres sag eller betjeningen af dem, kan få en objektiv vurdering af deres forløb. Opgaven er samtidig at hjælpe kommunen til at højne borgernes retssikkerhed ved at omsætte erfaringerne i borgerrådgivningen, til læring i administrationen. Et andet lovbestemt formål med Borgerrådgiverfunktionen, er at føre tilsyn med kommunens administration. Tilsyn føres for at sikre, forvaltningen overholder de retssikkerhedsmæssige spilleregler og samtidig påpege eventuelle udfordringer.

Borgerrådgiveren udarbejder årligt en beretning om sit arbejde. Denne beretning har fokus på arbejdet som Borgerrådgiver i perioden fra 1. januar 2023 til 31. december 2023. Formålet med beretningen er, at give Byrådet, administrationen og offentligheden indblik i de henvendelser og klager, der har været til Borgerrådgiverfunktionen i det forløbne år.

Borgerrådgiver Mia Uldum Lundsberg deltager og står til rådighed ved spørgsmål/drøftelser.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Kommunestyrelseslovens § 65 e: ”Kommunalbestyrelsen kan i styrelsesvedtægten træffe bestemmelse om oprettelse af en borgerrådgiverfunktion, der ikke henhører under de stående udvalgs eller økonomiudvalgets umiddelbare forvaltning af kommunens anliggender. Lederen af borgerrådgiverfunktionen ansættes og afskediges af kommunalbestyrelsen. ”

[…] ”Stk. 4. Borgerrådgiverfunktionen kan kun varetage opgaver vedrørende rådgivning og vejledning af borgerne og vedrørende tilsyn med kommunens administration.”

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.

BilagBeslutning


Punktet blev taget til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

9: Statistik over klager til Ankestyrelsen over kommunernes afgørelser på Beskæftigelsesområdet 2023

Sagsnr: 23-016643

Sagsfremstilling

I 2023 modtog Ankestyrelsen 153 klagesager over Ringkøbing-Skjern Kommunes afgørelser på social- og beskæftigelsesområdet.

Ud af de 152 behandlede sager vedrørte de 58 sager lovområder under beskæftigelse.

Ankestyrelsen behandler klager med tre mulige udfald: stadfæstelse, hvor de er enige i den oprindelige afgørelse; hjemvisning, hvor sager sendes tilbage for ny behandling på grund af fejl eller mangler, og ændring/ophævelse, hvor afgørelsen justeres eller annulleres.

Omgørelsesprocenten viser, hvor ofte afgørelser ændres, hjemvises eller ophæves i forhold til det totale antal realitetsbehandlede sager, eksklusiv afviste eller henviste sager. Afvisning eller henvisning sker, når Ankestyrelsen ikke kan eller vil behandle en sag, for eksempel ved for sen klage eller manglende kompetence.

Nedenstående oversigt viser, hvordan Ankestyrelsens afgørelser over kommunen har fordelt sig i forhold til sagsudfald og lovgivning under beskæftigelse samt omgørelsesprocenten for hele landet.

 Ankestyrelsens klagesager fra Ringkøbing-Skjern Kommune 2023:

 

Realitetsbehandlede sager i alt

Stadfæstede sager

Sagsemne Ringkøbing-Skjern

2023

2023

Aktivloven

18

14

Lov om aktiv beskæftigelsesindsats

5

2

Lov om social pension

3

3

Sygedagpengeloven

32

24

I alt

58

43

 

 

Ændrede/op-hævede sager

Hjemviste sager

Afviste sager

Sagsemne Ringkøbing-Skjern

2023

2023

2023

Aktivloven

3

1

3

Lov om aktiv beskæftigelsesindsats

1

2

0

Lov om social pension

0

0

0

Sygedagpengeloven

5

3

3

I alt

9

6

6

 

 

Stadfæstelses-procent

Omgørelses-procent

Omgørelses-procent DK

Sagsemne Ringkøbing-Skjern

2023

2023

2023

Aktivloven

78

22

23

Lov om aktiv beskæftigelsesindsats

40

60

27

Lov om social pension

100

0

15

Sygedagpengeloven

75

25

23

I alt

74

26

 

 

Hovedparten af klagesagerne inden for beskæftigelsesområdet omhandler Sygedagpengeloven.

Ankestyrelsen har i forhold til sygedagpengeloven realitetsbehandlet 32 sager i 2023, med en stadfæstelsesprocent på 75 % og en omgørelsesprocent på 25 %, hvilket kun ligger en smule over landsgennemsnittet på 23 %.

Samlet set for beskæftigelsesområdet blev der realitetsbehandlet 58 sager med en generel stadfæstelsesprocent på 74 % og en omgørelsesprocent på 26 %. Dette indikerer, at Ankestyrelsen i størstedelen af sagerne er enig i kommunens oprindelige afgørelser.

Udvikling i klagesager 2022 og 2023

Sagsemne Ringkøbing-Skjern

Realitetsbehandlede sager i alt

Stadfæstelsesprocent

Omgørelsesprocent

2022

2023

2022

2023

2022

2023

Aktivloven

14

18

43

78

57

22

Lov om aktiv beskæftigelsesindsats

10

5

40

40

60

60

Lov om social pension

5

3

100

100

0

0

Sygedagpengeloven

38

32

71

75

29

25

I alt

67

58

63

74

37

26

 

Tabellen ovenfor præsenterer en oversigt over Ankestyrelsens behandling af klagesager fra Ringkøbing-Skjern Kommune over 2022 og 2023.

Det totale antal realitetsbehandlede sager faldt fra 67 i 2022 til 58 i 2023. Den samlede stadfæstelsesprocent steg fra 63 % i 2022 til 74 % i 2023.

Omgørelsesprocenten faldt fra 37 % i 2022 til 26 % i 2023, hvilket viser en nedgang i antallet af sager, hvor Ankestyrelsens afgørelser ændrede, hjemviste eller ophævede de oprindelige kommunale afgørelser.

Overordnet set viser tallene for 2023 en generel tendens mod højere overensstemmelse mellem kommunens afgørelser og Ankestyrelsens vurderinger, hvilket afspejles i de højere stadfæstelsesprocenter og lavere omgørelsesprocenter sammenlignet med 2022.

Der er via Ankestyrelsens hjemmeside https://ast.dk/tal-og-statistik-app/  mulighed for at hente mere detaljerede data for antallet af behandlede sager i den enkelte kommune. Statistikken offentliggøres kvartalsvis og samlet for hele året.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Punktet tages til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

10: Gensidig orientering

Sagsnr: 24-000059

Sagsfremstilling

Ingen bemærkninger.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemrækninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Der blev givet en orientering.

Kopier link til punktet  -   Print

11: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Kontaktoplysninger