Referat: 22. maj 2025 kl. 15:00
Deltagere
- Lise Juhl Hansen
- Jakob Agerbo
- Jens Erik Damgaard
- Irvin Christensen
- Irene Lund Pedersen
- Carsten Bjerg
Fraværende
- Rita Byskov
Referat
- Godkendelse af dagsorden
- Møde med FagMED for Beskæftigelse og Borgerservice
- Indsats for veteraner og pårørende - orientering fra Varde Kommune
- Opfølgning på kontanthjælpsreformen
- Budgetopfølgning pr. 30. april 2025
- Resultatopfølgning 2025 til orientering
- Beskæftigelsesreformen
- Opsamling på politiske beslutninger i udvalgene i valgperioden 2022-2025
- Gensidig orientering
- Underskriftsside
Kopier link til punktet - Print
1: Godkendelse af dagsorden
Sagsnr:
BilagIngen bilag.
BeslutningDagsordenen blev godkendt.
Fraværende- Rita Byskov
Kopier link til punktet - Print
2LUKKET PUNKT: Møde med FagMED for Beskæftigelse og Borgerservice
Sagsnr: 24-025323
BeslutningDer blev afholdt møde.
Kopier link til punktet - Print
3: Indsats for veteraner og pårørende - orientering fra Varde Kommune
Sagsnr: 25-004888
SagsfremstillingVeterankoordinator Sara Møller Olesen fra Varde Kommune samt faglig koordinator i Social og Integration Heidi Iversen vil deltage i mødet fra kl. 15.00 - 15.30
Sidst behandlet på Beskæftigelsesudvalgets møde den 10. april 2025, hvor der blev orienteret om, at der mellem regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne) og Danmarksdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti, Radikale Venstre og Dansk Folkeparti er indgået en aftale under forsvarsforliget 2024 - 2033 vedrørende veteranindsatsen.
Aftaleparterne er enige om at styrke den danske veteranindsats med initiativer inden for seks
temaer:
- Indførelse af formodningsregel
- Flere tilbud til familier og børn
- Støtte til udsatte veteraner
- Styrket anerkendelse og lokale fællesskaber
- Øget indsats for forebyggelse og forskning
- Bedre behandling af veteranernes arbejdsskadesager
Under temaet "Styrket anerkendelse og lokale fællesskaber" er der i aftaleteksten fokus på
veterankoordinatorindsatsen i kommuner.
Der er aktuelt 69 kommuner, der har en veterankoordinator ansat. En veterankoordinator støtter
veteraner og pårørende i dialogen med det offentlige, så de får den bedst mulige hjælp og støtte. Aftalepartierne anbefaler, at der er en veterankoordinator tilgængelig i alle kommuner, og at veterankoordinatoren har veteranindsatsen som sin primære beskæftigelse.
Veteranpolitik:
Ringkøbing-Skjern Kommune har ikke, som det er tilfældet i flere andre kommuner, en
veteranpolitik. I en veteranpolitik vil kommunen kunne præcisere den indsats og den støtte, som
veteraner og deres pårørende kan forvente af kommunen. En veteranpolitik vil samtidig være med til
at understøtte regeringens veteranpolitik. Det er vigtigt, at arbejdet med veteraner forankres i hele kommunen. Det vil en veteranpolitik ligeledes være med til at sikre.
Beskæftigelsesudvalget besluttede på mødet den 10. april 2025, at invitere veterankoordinatoren fra Varde Kommune på det næstkommende møde.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget drøfter punktet og træffer beslutning om sagens videre forløb.
BilagIngen bilag.
BeslutningBeskæftigelsesudvalget ønsker, at administrationen udfærdiger et budgetskema vedr. en optimering af kommunens veteranindsats til det kommende møde i Beskæftigelsesudvalget.
Beskæftigelsesudvalget gav signaler til den øgede indsats, som skal balanceres i forhold til antallet af veteraner i kommunen. Beskæftigelsesudvalget eller formandsskabet tager en drøftelse med kommunens veterankontaktperson inden mødet i juni skal afholdes.
Fraværende- Rita Byskov
Kopier link til punktet - Print
4: Opfølgning på kontanthjælpsreformen
Sagsnr: 25-001390
SagsfremstillingFaglig koordinator Lone Østergaard deltager i behandlingen af dette punkt fra kl. 15.30 - 15.45
I forlængelse af orienteringen om ændringer på kontanthjælpsområdet den 23. januar 2025, følger opdatering på arbejdet med implementeringen af kontanthjælpsreformen.
Ydelseskontoret har afsluttet vejledningsperioden, hvor samtlige borgere på kontanthjælpsområdet er blevet informeret om den sats, Ydelseskontoret forventer at udbetale fra 1. juli 2025.
Ydelseskontoret har derved fået et overblik over konsekvenserne for den enkelte borger. På grund af de nye satsindplaceringer vil nogle borgere få en ydelse, der falder ned til 7.400 kr. pr. måned, mens andre kan opleve en stigning på op til 6.500 kr. pr. måned.
Konsekvenserne vil blive gennemgået på mødet.
Formål og intensionen med kontanthjælpsreformen:
Den nye kontanthjælpsreform har til formål at skabe bedre vilkår for børn og familier – og gøre det lettere for flere at komme i arbejde.
Reformen bygger på en grundlæggende tanke: at det bedste, vi kan gøre for børn, er at sikre, at deres forældre har et arbejde. Langvarig kontanthjælp påvirker ikke kun den enkelte voksne, men også børnene som kan opleve sociale og økonomiske afsavn.
Derfor er børnene en tydelig prioritet i reformen. Der indføres et børnetillæg, som skal bidrage til bedre opvækstvilkår, og et fritidstillæg, der skal give alle børn mulighed for at deltage i fritidsaktiviteter og sociale fællesskaber – uanset forældrenes beskæftigelsessituation.
Samtidig har det eksisterende kontanthjælpssystem været præget af stor kompleksitet. Med reformen ønsker man at forenkle reglerne, så det bliver lettere for både borgere og medarbejdere at forstå og navigere i systemet. Derfor afskaffes og erstattes kontanthjælpsloftet og 225-timersreglen med enklere regler, der stadig tilskynder til at tage imod arbejde.
Et centralt mål med reformen er at gøre det mere attraktivt at tage et job – også et deltids- eller småjob. Derfor lempes fradragsreglerne for arbejdsindtægter, så det bliver lettere at tage småjobs og få en tættere tilknytning til arbejdsmarkedet.
Lovgrundlag og juridisk vurderingLovforslag L 13, 2024-2025
Lovforslag L 152, 2023-2024
De kommunaløkonomiske konsekvenser af aftalen er ikke forhandlet endnu.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.
BilagIngen bilag.
BeslutningDer blev givet en orientering.
Fraværende- Rita Byskov
Kopier link til punktet - Print
5: Budgetopfølgning pr. 30. april 2025
Sagsnr: 24-024915
SagsfremstillingSagsfremstilling
Administrationen sender budgetopfølgningen pr. 30. april 2025 til orientering for Beskæftigelsesudvalget.
Der forventes et merforbrug på 5,1 mio. kr. Stigningen siden sidste måned skyldes, at budgettet er nedskrevet med 2,6 mio. kr. som finansierer anlægsprojektet vedrørende Ungecenteret.
Derudover er der en række opmærksomhedspunkter, som er beskrevet nedenfor.
Tilbud til udlændinge:
Samlet set forventes området at være i balance.
Det dækker over et mindre forbrug på 3 mio. kr. under integrationsprogram og introduktionsforløb. Det skyldes blandt andet lavere udgifter til f.eks. danskuddannelse.
Der er et tilsvarende merforbrug på kontanthjælp til udlændinge. Her har budgetforudsætningerne for 2025 været for lave, idet der blev regnet med 70 fuldtidspersoner, men det faktiske antal er 108.
Kontante ydelser:
Antallet af borgere på kontanthjælp er faldet over de seneste måneder. Det er en positiv udvikling, som følges tæt.
Dagpenge til forsikrede ledige:
Der forventes budgetoverholdelse på dagpengeområdet i 2025.
Ved årets start var der 734 sager, og antallet er primo maj faldet til 454 sager. Det svarer til et fald på 10 % i forhold til sidste måned, hvor der var 506 sager. Af de 454 sager håndteres 164 af A-kasserne, hvilket svarer til 36 % af det samlede antal.
Udviklingen følges fortsat tæt for at sikre, at de økonomiske forudsætninger fastholdes.
Årsforventningen for 2025 lyder fortsat på 425 fuldtidspersoner, hvilket er uændret i forhold til budgetforudsætningerne.
Ressourceforløb:
Det forventede merforbrug er uændret i forhold til sidste måned. Merudgiften skyldes, at nogle borgere ikke er forsikrede og derfor får en højere ydelse, som kommunen skal betale. Det betyder, at udgiften varierer fra borger til borger og kan give udsving i det samlede forbrug.
Administrationen følger udviklingen tæt.
Beskæftigelsesindsats med overførselsadgang:
Det forventede regnskab er uændret i forhold til sidste måned. Ændringen i afvigelsen skyldes, at budgettet er reduceret med 2,6 mio. kr. til finansiering af ombygningen af Ungecenteret.
Ingen bemærkninger.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.
BilagBeslutningBudgetopfølgningen blev taget til efterretning.
Fraværende- Rita Byskov
Kopier link til punktet - Print
6: Resultatopfølgning 2025 til orientering
Sagsnr: 25-003639
SagsfremstillingAdministrationen har udarbejdet opgørelser og statistikker over målgrupperne i Ringkøbing-Skjern Kommune.
Der gøres opmærksom på, at statistikken på sygedagpenge og jobafklaring er trukket fra fagsystemet, og specielt på sygedagpengeområdet betyder det, at borgere på ferie tæller med i sygefraværet, da de stadig har en aktiv sag i fagsystemet.
Beskæftigelseschefen vil på mødet gennemgå tallene for udvalgte områder.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.
Bilag- Aktiv og passiv forsørgelse 2025 - Ej webtilgaengelig
- Fuldtidsledige (sæsonkorrigeret) efter sæsonkorrigering og faktiske tal, område og tid - Ej webtilgaengelig
- Sygedagpengesager - Ej webtilgaengelig
- Afgange fra sygedagpenge 2025 - Ej webtilgaengelig
- Jobafklaringssager - Ej webtilgaengelig
- Afgange fra jobafklaringssager 2025 - Ej webtilgaengelig
- Sygedagpenge og Jobafklaring - Ej webtilgaengelig
- Tilgang pensioner - Ej webtilgaengelig
- Tilgang af flygtninge til Ringkøbing-Skjern kommune 2025 - Ej webtilgaengelig
Administrationens indstilling godkendes.
Fraværende- Rita Byskov
Kopier link til punktet - Print
7: Beskæftigelsesreformen
Sagsnr: 25-004620
SagsfremstillingSidst behandlet på Beskæftigelsesudvalgets møde den 10. april 2025, hvor fagchefen orienterede om korrigeret tidsplan. Efter tidsplanen er ikrafttræden af dele af reformen oplyst til foråret 2026.
Ledergruppen har siden mødet i Beskæftigelsesudvalget arbejdet videre med reformen, der kommer til at indeholde elementer i form af besparelser og indsatser der ikke længere skal udføres, nytænkning i forhold til indsatser, metoder, tværfagligt samarbejde og organisering. FagMED er på møde den 23. april 2025 orienteret om ledergruppens arbejde.
Fagchefen vil på mødet give en nærmere orientering, samt gennemgå plancher fra møde i KL den 11. april 2025 om reformen.
Der arbejdes fortløbende med sidste ny viden fra såvel KL som STAR, og der er således nye og opdaterede plancher på vej fra KL. Såfremt de er modtaget til mødet, vil disse blive gennemgået af fagchefen. Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.
BilagBeslutningDer blev givet en orientering om Beskæftigelsesreformen.
Fraværende- Rita Byskov
Kopier link til punktet - Print
8: Opsamling på politiske beslutninger i udvalgene i valgperioden 2022-2025
Sagsnr: 25-010961
SagsfremstillingDe tidligere år har praksis været, at administrationen ultimo hvert år har lagt en opfølgning på politikkerne op til byrådet. Da vi nu er i slutningen af en byrådsperiode, har direktionen bedt Viden & Strategi om at lave en opsamling til de politiske udvalg, som viser, hvad de enkelte udvalg har opnået i denne byrådsperiode.
Formålet er at give udvalgene et samlet overblik med konkrete eksempler på, hvilke aftryk et byråd og dets politiske udvalg kan sætte i Ringkøbing-Skjern Kommune. Samtidig kan overblikket tjene som inspiration til det kommende byråd.
Opsamlingen er et nyt tiltag, som erstatter den tidligere praksis med årlige opfølgninger på politikområder i byrådet. Opsamlingen dækker perioden 2022-2024.
Viden & Strategi har udarbejdet et fælles dagsordenspunkt til alle politiske udvalg. Til hvert udvalg er der vedlagt bilag, som dækker de fag- og stabsområder, det pågældende udvalg har ansvar for.
Lovgrundlag og juridisk vurderingAdministrationens indstilling godkendes.
Fraværende- Rita Byskov
Kopier link til punktet - Print
9: Gensidig orientering
Sagsnr: 25-000146
SagsfremstillingIngen bemærkninger.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.
BilagIngen bilag.
BeslutningDer blev givet en orientering.
Fraværende- Rita Byskov

6900 Skjern