Referat: 13. november 2025 kl. 15:00
Deltagere
- Irvin Christensen
- Rita Byskov
- Lise Juhl Hansen
- Jens Erik Damgaard
- Irene Lund Pedersen
- Carsten Bjerg
- Jakob Agerbo
Referat
- Godkendelse af dagsorden
- Gennemgang af førtidspensionssager for første halvår 2025
- Budgetopfølgning pr. 31. oktober 2025
- Resultatopfølgning 2025 til orientering
- Forstærket indsats for flere i fleksjob herunder fleksjobkampagne
- Tværgående samarbejde om beskæftigelsesindsats for borgere på handicap- og psykiatriområdet
- Forløb for borgere med autisme
- Navn og logo for Jobcenteret fra 1. januar 2026
- Opfølgning på KL jobCAMP 2025
- Forslag til ny delegationsplan for Ringkøbing-Skjern Kommune
- Evaluering og status på arbejdet i Beskæftigelsesudvalget 2022 - 2025
- Gensidig orientering
- Underskriftsside
Kopier link til punktet - Print
1 : Godkendelse af dagsorden
Sagsnr:
BilagIngen bilag.
BeslutningDagsordenen blev godkendt.
Kopier link til punktet - Print
2 : Gennemgang af førtidspensionssager for første halvår 2025
Sagsnr: 25-014718
SagsfremstillingAfdelingsleder Søren Kastoft og faglig koordinator Liza Holmegaard vil deltage i behandlingen af dette punkt fra kl. 15.00.
Antallet af tilkendelser af førtidspension er steget siden efteråret 2024. Beskæftigelsesudvalget orienteres om resultaterne af den systematiske gennemgang af alle sager, hvor der er tilkendt førtidspension i første halvår af 2025.
Gennemgangen skal give et samlet overblik over udviklingen, herunder hvem der får tilkendt førtidspension, hvilke kendetegn borgerne har - herunder alder, køn og primære helbredsmæssig udfordringer i forhold til arbejdsmarkedet. Derudover hvilke indsatser der har været forsøgt, og hvor længe sagerne typisk varer. Formålet er at skabe et grundlag for vurdering af, om praksis er i overensstemmelse med lovgivningens intentioner om, at alle muligheder for udvikling af arbejdsevne skal være afprøvet, inden førtidspension tilkendes.
Baggrund:
Efter en observeret stigning i antallet af tilkendelser af førtidspension siden oktober 2024 besluttede administrationen i juni 2025, at gennemføre en systematisk gennemgang af alle sager for perioden den 1. januar 2025 til den 1. juni 2025.
Formålet var at belyse:
karakteristika for borgerne, herunder alder, køn, helbred og uddannelsesbaggrund
de beskæftigelsesrettede og sociale indsatser, der har været forsøgt
varigheden af sagsforløbene
Datagrundlaget er rehabiliteringsteamets indstillinger og øvrige sagsakter.
Hovedresultater:
Kategori | Antal sager | Gennemsnits- | Køn | Særlige kendetegn |
Under 40 år | 23 | 30,9 år | Kvinder: 19 Mænd: 4 | Domineret af psykiske lidelser (autisme, depression, ADHD). Langvarige sagsforløb – over halvdelen varer mere end 6 år. |
Over 40 år | 79 | 53,4 år | Kvinder: 44 Mænd: 35 | Hyppigste årsager er kroniske smerter og psykiske lidelser. Mange har haft kortvarige forløb (0–3 år). |
Uden om Rehabiliteringsteam | 10 | 42,3 år | Kvinder: 1 Mænd: 9 | Særligt alvorlig sygdom eller neuroudviklingsforstyrrelse. Gennemsnitlig sagsvarighed 8,6 måneder. |
Overordnede tendenser:
112 borgere fik tilkendt førtidspension i første halvår af 2025
Størstedelen (85 sager) vedrører borgere over 40 år
Psykiske og kombinerede helbredsudfordringer er den dominerende årsag til nedsat arbejdsevne blandt de unge, mens kroniske smerter er mest udbredt blandt de ældre
Virksomhedspraktik er den mest anvendte indsats. Omkring to tredjedele af borgerne har deltaget, men ofte med meget begrænset arbejdstid (1–4 timer ugentligt)
Uddannelsesniveauet blandt yngre borgere er generelt lavt (grundskole eller STU), mens de ældre har en mere varieret erhvervsbaggrund
Kun få sager (3 i alt) er tilkendt med revision, hvor arbejdsevnen vurderes igen efter en periode
Gennemgangen viser således, at tilkendelse af førtidspension generelt sker på et dokumenteret grundlag og med afklaringsforløb.
Resultaterne vil indgå i det videre arbejde med udvikling af praksis på området.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen om gennemgangen af førtidspensionssager i første halvår af 2025 til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningOrienteringen tages til efterretning.
Kopier link til punktet - Print
3 : Budgetopfølgning pr. 31. oktober 2025
Sagsnr: 24-024915
SagsfremstillingAdministrationen sender budgetopfølgningen pr. 31. oktober 2025 til orientering for Beskæftigelsesudvalget.
I forhold til seneste budgetopfølgning pr. 30. september 2025 er det forventede merforbrug reduceret med 1 mio. kr. til 3,1 mio. kr.
Der er følgende opmærksomhedspunkter til den gennemførte budgetopfølgning:
Kontante ydelser, sygedagpenge opfølgning:
I forhold til sidste budgetopfølgning er der indregnet et forventet mindreforbrug på 1 mio. kr. Samlet forventes der nu et mindreforbrug på 5 mio. kr. på sygedagpengeområdet.
Sygedagpengeopfølgningens fokus på tidlig indsats og øgning af delvise raskmeldinger, medfører et markant faldende udgiftsniveau til sygedagpenge.
Dagpenge til forsikrede ledige:
Ledighedstallet for Ringkøbing-Skjern Kommune er fortsat lavt. Ved årets start var der 734 ledige. Antallet er ultimo oktober faldet til 497 ledige, men er steget med 15 personer (3 %) i forhold til september måned, hvor der var 482 ledige. Af de 497 ledige håndteres 209 af a-kasserne, hvilket svarer til 42 % af det samlede antal. Udviklingen følges fortsat tæt for at sikre, at de økonomiske forudsætninger fastholdes.
Ingen bemærkninger.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager budgetopfølgningen til orientering.
BilagBeslutningBudgetopfølgningen tages til efterretning.
Kopier link til punktet - Print
4 : Resultatopfølgning 2025 til orientering
Sagsnr: 25-003639
SagsfremstillingAdministrationen har udarbejdet opgørelser og statistikker over målgrupperne i Ringkøbing-Skjern Kommune.
Der gøres opmærksom på, at statistikken på sygedagpenge og jobafklaring er trukket fra fagsystemet, og specielt på sygedagpengeområdet betyder det, at borgere på ferie tæller med i sygefraværet, da de stadig har en aktiv sag i fagsystemet.
Beskæftigelseschefen vil på mødet gennemgå tallene for udvalgte områder.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.
Bilag- Aktiv og passiv forsørgelse 2025 - Ej webtilgaengelig
- Fuldtidsledige (sæsonkorrigeret) efter sæsonkorrigering og faktiske tal, område og tid - Ej webtilgaengelig
- Sygedagpengesager - Ej webtilgaengelig
- Afgange fra sygedagpenge 2025 - Ej webtilgaengelig
- Jobafklaringssager - Ej webtilgaengelig
- Afgange fra jobafklaringssager 2025 - Ej webtilgaengelig
- Sygedagpenge og Jobafklaring - Ej webtilgaengelig
- Tilgang Førtidspension - Ej webtilgaengelig
- Tilgang af flygtninge til Ringkøbing-Skjern kommune 2025 - Ej webtilgaengelig
Resultatopfølgningen tages til efterretning.
Kopier link til punktet - Print
5 : Forstærket indsats for flere i fleksjob herunder fleksjobkampagne
Sagsnr: 25-022523
SagsfremstillingPunktet blev sidst behandlet på møde i Beskæftigelsesudvalget den 15. august 2024, hvor udvalget besluttede, at administrationen skulle arbejde videre med forslag om udvidet brug af kommunale arbejdspladser til forstærket indsats for borgere med nedsat arbejdsevne.
Ringkøbing-Skjern Kommune har fortsat en stor gruppe borgere på ledighedsydelse, som afventer etablering af et fleksjob. Pr. 15. oktober 2025 var der 167 borgere på ledighedsydelse.
Trods en betydelig indsats, hvor Virksomhedsservice alene i 2023 etablerede over 300 nye fleksjob, har dette ikke været tilstrækkeligt til at imødekomme tilgangen af borgere visiteret til fleksjob, som i 2024 var på 142 borgere. Der er derfor behov for en yderligere og mere målrettet indsats, for at skabe nye fleksjob i både den kommunale og private sektor.
Den forstærkede indsats skal:
- Øge antallet af fleksjob i kommunen
- Skabe større stabilitet i ansættelsesforholdene, og reducere antallet af skift for den enkelte fleksjobber
Indsatsen gennemføres gennem to parallelle spor, der understøtter hinanden:
- Etablering af 25 nye kommunale fleksjob
- Igangsættelse af en fleksjobkampagne med mål om 25 nye fleksjob i private virksomheder
Etablering af 25 kommunale fleksjob:
Antallet af ansatte i fleksjob i kommunen har været faldende de seneste år. I 2020 var der 324 ansatte i fleksjob. I december 2024 var antallet faldet til 312. Samtidig er antallet af borgere i skånejob faldet fra 27 i 2022 til 11 i december 2024.
Flere fagområder har tilkendegivet, at økonomien ikke giver mulighed for flere ansættelser inden for de eksisterende budgetrammer. For at muliggøre oprettelsen af 25 nye kommunale fleksjob er der derfor udviklet en finansieringsmodel, hvor Beskæftigelse dækker lønudgiften.
De kommunale fleksjob skal fordeles på tværs af organisationen og kan være både små og større timetal afhængig af behov og muligheder på de enkelte arbejdspladser.
Fleksjobkampagnen – mål om 25 nye fleksjob i private virksomheder:
Pr. oktober 2025 har Ringkøbing-Skjern Kommune omkring 1.395 borgere ansat i fleksjob, heraf ca. 300 i offentlige stillinger og ca. 1.100 i private virksomheder.
696 virksomheder i Ringkøbing-Skjern Kommune har aktuelt en fleksjobansat, men der findes stadig et betydeligt potentiale blandt de 1.562 virksomheder med mere end to ansatte, som endnu ikke har en fleksjobber.
Kampagnens indhold:
Formålet med kampagnen er at øge synligheden af fleksjobordningen, nedbryde fordomme om fleksjob og inspirere flere virksomheder til at ansætte borgere i fleksjob.
Kampagnen vil bestå af:
- Videokampagne med lokale virksomheder og fleksjobbere som rollemodeller
- Grafisk materiale (flyers, postkort) med en enkel og genkendelig visuel identitet
- Aktiv kommunikation på sociale medier
- Oplæg og omtale i lokale erhvervsnetværk og andre relevante platforme
- En samlet kommunal kampagneside, der præsenterer fleksjobindsatsen og deltagende virksomheder
Udvælgelse af virksomheder til kampagnen sker efter nytår 2025.
Finansiering:
For at tilvejebringe den nødvendige økonomi arbejdes med en investeringsmodel, hvor besparelsen på ydelsesomkostninger bruges til at oprette nye fleksjob. Konkret vil etableringen af 25 private fleksjob finansiere oprettelsen af 25 kommunale fleksjob. Modellen skal sikre, at besparelser i passive forsørgelsesomkostninger benyttes til en aktiv investeringsindsats. Se i øvrigt bilag omkring finansiering.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiMed den foreslåede model vil etableringen af 25 private fleksjob finansiere oprettelsen af 25 kommunale fleksjob. Dette skal sikre, at besparelser i passive forsørgelsesomkostninger benyttes til en aktiv investeringsindsats.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget :
- Drøfter forslag til model og finansiering
- Godkender model og finansiering og videresender til Økonomiudvalget med anbefaling
Beskæftigelsesudvalget anbefaler administrationens indstilling til Økonomiudvalget.
Kopier link til punktet - Print
6 : Tværgående samarbejde om beskæftigelsesindsats for borgere på handicap- og psykiatriområdet
Sagsnr: 24-026082
SagsfremstillingSocial- og Sundhedsudvalget og Beskæftigelsesudvalget godkendte på møderne i januar 2025 kommissorium for det tværgående samarbejde om borgere fra Handicap og Psykiatri, som skal i beskæftigelse. Kommissoriet har baggrund i målsætninger i Handicap- og Psykiatripolitikken og Beskæftigelsespolitikken. Kommissoriet beskriver 5 spor i det tværgående samarbejde.
Social- og Sundhedsudvalget og Beskæftigelsesudvalget godkendte på møderne i april 2025 nye arbejdsgange for samarbejdet i spor 1 og 2.
Fagchefen for Beskæftigelse giver på dette møde en uddybende orientering om status på de 5
spor i det tværgående samarbejde om beskæftigelsesindsatsen.
5 spor i samarbejdet
Det tværgående samarbejde om borgere fra Handicap og Psykiatri, som skal i beskæftigelse, indeholder følgende 5 spor:
- Nye borgere på handicap- og psykiatriområdet, som skal i beskæftigelse i en virksomhed.
- Nuværende borgere i dagtilbud i Handicap og Psykiatri, som ønsker beskæftigelse i en
virksomhed. - Styrket samarbejde mellem mentorer i Beskæftigelse og bostøtten i Handicap og Psykiatri
- Styrket samarbejde mellem Ringkøbing-Skjern Kommune, Soltra og øvrige socialøkonomiske
virksomheder - Etablering af flere stillinger til borgere med funktionsnedsættelser i kommunalt regi
De 5 spor er nærmere beskrevet i kommissoriet.
Status på spor 1 og 2
Den nye praksis for spor 1 og 2 startede op den 1. maj 2025.
Virksomhedsservice har modtaget henvendelser om 15 borgere fra Handicap og Psykiatri, som ønsker beskæftigelse i en virksomhed, heraf 3 borgere, som deltager eller har deltaget på Soltra Skolen.
2 ud af 15 borgerne er indtil videre kommet i skånejob, mens yderligere 2 borgere har været i virksomhedspraktik med henblik på efterfølgende skånejob. Beskæftigelse er ved at finde andre tilbud til de 3 borgere, som deltager eller har deltaget på Soltra Skolen.
Status på spor 3
Spor 3 har været sat på pause som følge af beskæftigelsesreformen.
Spor 3 bliver genstartet som et strategisk samarbejde mellem Beskæftigelse og Handicap og Psykiatri.
Status på spor 4
Soltra i Tim lukker ved udgangen af 2025.
Der bliver fremadrettet fokus på at hjælpe borgere med funktionsnedsættelser i job på andre virksomheder i Ringkøbing-Skjern Kommune men også på fortsat at anvende nogle af metoderne fra Soltra, f.eks. kompetencekort.
Status på spor 5
Der er bliver udarbejdet en model for, hvordan borgere med funktionsnedsættelser kan ansættes på kommunens egne tilbud.
Chefforum udpeger på mødet i december, hvor der er mulighed for at ansætte borgere med funktionsnedsættelser.
Opfølgning på det tværgående samarbejde
Social- og Sundhedsudvalget og Beskæftigelsesudvalget følger fremadrettet op på det tværgående samarbejde om beskæftigelsesindsatsen én gang årligt.
Lovgrundlag og juridisk vurderingLov om en aktiv beskæftigelsesindsats og serviceloven.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingFormålet med det tværgående samarbejde er, at flere borgere med funktionsnedsættelser, herunder borgere fra Handicap og Psykiatri, kommer i beskæftigelse i en virksomhed.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen om status på de 5 spor i den fælles beskæftigelsesindsats til efterretning.
Bilag- Oversigt over borgere henvist fra Handicap og Psykiatri til Virksomhedsservice1
- Kommissorium for tværgående samarbejde om borgere fra Handicap og Psykiatri som skal i beskæftigelse
Orienteringen tages til efterretning.
Kopier link til punktet - Print
7 : Forløb for borgere med autisme
Sagsnr: 22-022235
SagsfremstillingBeskæftigelsesudvalget besluttede på møde den 20. februar 2025, at administrationen skulle arbejde videre med tilrettelæggelse af indsatsen for borgere med ASF (Autisme Spektrum Forstyrrelse) efter afslutning af autismeprojektet med årets udgang.
Udvalget efterspurgte samtidig en orientering om det fremtidige arbejde med autister til fremlæggelse på udvalgets møde i november 2025.
Arbejdsgruppen vedr. helhedstilbud til borgere med autisme:
Med ovenstående afsæt er der etableret en tværfaglig og tværgående arbejdsgruppe, som skal udarbejde et oplæg med anbefalinger til, hvordan vi i Ringkøbing-Skjern Kommune kan styrke indsatsen og samarbejdet på tværs for borgere med autisme.
Formålet er at hjælpe borgere med autisme bedre, opnå en bedre effekt af bevilgede tilbud, samt skabe en større sammenhæng i indsatsen for den enkelte. Der er samtidig en ambition om, at reducere antallet af fagpersoner, som autister skal have en tæt løbende kontakt med.
Erfaringerne fra det to-årige autismeprojekt i Beskæftigelse indgår i videngrundlaget for arbejdsgruppens opgaveløsning. Der er udarbejdet en oversigt over nuværende tilbud til autister i Ringkøbing-Skjern Kommune, som også er et af gruppens redskaber.
Erfaringer fra autismeprojektet:
Her følger de fem vigtigste erfaringer fra autismeprojektet i Beskæftigelse:
- Det er helt afgørende, at medarbejdere, som arbejder med borgere med ASF, klædes godt fagligt på til opgaven. Der er samtidig brug for en løbende opkvalificering, da den faglige udvikling på området foregår med høj hastighed.
- Vi skal fortsætte den igangværende udvikling af en mere og mere autismevenlig kommunikation, der er præcis, detaljeret, konkret og målrettet den enkelte.
- Vi skal videreføre arbejdet med at bruge grafiske og andre visuelle redskaber i mødet og samarbejdet med borgere med autisme.
- Der er brug for at skærpe blikket for undermålgrupper i ASF-målgruppen. Borgere med autisme kan have et meget forskelligt funktionsniveau. Nogle er stort set isoleret i eget hjem med flere diagnoser og særdeles komplekse udfordringer. Andre befinder sig lige på kanten af arbejdsmarkedet.
- Hvis de mest udsatte i ASF-målgruppen skal hjælpes tættere på uddannelse og job kræver det en særlig håndholdt og tværgående indsats fra kommunen.
Rammen for arbejdsgruppens arbejde er i alt tre møder af to timers varighed. De første to møder blev afholdt den 29. september og den 27. oktober 2025. Arbejdsgruppens sidste møde er planlagt til den 13. november 2025.
Herefter udarbejder og videregiver arbejdsgruppen sine anbefalinger til styregruppen for arbejdet med tre forskellige helhedsorienterede planer.
Der tegner sig på nuværende tidspunkt (efter arbejdsgruppens to ud af tre møder) to udfaldsmuligheder:
- Et styrket tværgående samarbejde om autister, hvor der f.eks. kan arbejdes med overgangsforløb, pakkeforløb, helhedsorienterede planer, tovholdere
- Et nyt tværgående helhedstilbud til borgere med autisme i Ringkøbing-Skjern Kommune
Der ligger en opgave for arbejdsgruppen i at konkretisere, hvilken målgruppe anbefalingerne vedrører, da der ikke findes en model, som kan dække behovet for alle i den brede ASF-målgruppe.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager opfølgningen til orientering.
Bilag- Kommissorium: Helhedstilbud til borgere med autisme
- Overblik over tilbud til borgere med autisme i RKSK - aldersopdelt - Ej webtilgaengelig
- Overblik over tilbud til borgere med autisme i RKSK - opdelt på fagområder - Ej webtilgaengelig
Opfølgningen tages til efterretning.
Kopier link til punktet - Print
8 : Navn og logo for Jobcenteret fra 1. januar 2026
Sagsnr: 25-004620
SagsfremstillingI forbindelse med beskæftigelsesreformen afskaffes kravet om et jobcenter, og det bliver op til de enkelte kommuner at organisere indsatsen. Det giver mulighed for, at kommunerne i højere grad kan organisere beskæftigelsesindsatsen efter lokale forhold.
Samtidig afskaffes kravet om, at den kommunale beskæftigelsesindsats skal være samlet i et lokalt jobcenter og skal have en bestemt visuel identitet. Ministeren har i henhold til § 17 i bekendtgørelse om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, haft bemyndigelse til at fastsætte regler om fælles logo og grafisk design for jobcentrene.
Med den politiske aftale "Aftale om reform af beskæftigelsesindsatsen Mere værdighed, større frihed og færre regler" fra april 2025 fastsættes det i punkt 17, at kravet om en bestemt visuel identitet (herunder logo og navn) for lokale jobcentre afskaffes. På den baggrund anbefales det, at Beskæftigelsesudvalget træffer beslutning om ophør/ændring af det nuværende jobcenterlogo og navn med virkning fra 1. januar 2026.
Administrationen anbefaler, af jobcenterlogoet udskiftes med kommunelogoet for Ringkøbing-Skjern Kommune.
I forhold til valg af navn, bør det indgå i overvejelserne, at det skal kunne forstås og give mening på flere sprog, da der også arbejdes med international arbejdskraft. Administrationen har, i prioriteret rækkefølge, følgende tre navne som forslag:
- Jobcenter Ringkøbing-Skjern
- Job Ringkøbing-Skjern
- Beskæftigelse Ringkøbing-Skjern
Bekendtgørelse om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats )(BEK nr. 1157 af 04/10/2007)
Aftale om reform af beskæftigelsesindsatsen Mere værdighed, større frihed og færre regler (april 2025)
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget:
- Drøfter punktet
- Beslutter at jobcenterlogoet udskiftes med Ringkøbing-Skjern Kommunes logo
- Beslutter at fastholde navnet Jobcenter Ringkøbing-Skjern
Ingen bilag.
BeslutningAdministrationens indstilling godkendes.
Kopier link til punktet - Print
9 : Opfølgning på KL jobCAMP 2025
Sagsnr: 25-013588
SagsfremstillingKL jobCAMP 25 blev afviklet fra den 23. til den 24. oktober 2025. I alt deltog fire af Beskæftigelsesudvalgets medlemmer i konferencen sammen med direktør, fagchef og afdelingsleder i Beskæftigelse.
Fokus for årets jobCAMP 25 var ny beskæftigelsesreform og de store forandringer den medfører, udsatte unge og øvrige borgere på kanten af arbejdsmarkedet, den politiske rolle i en beskæftigelsesindsats med større frihed og mere tillid, dansk økonomi i en global uforudsigelige situation, faglighed i fremtidens beskæftigelsesindsats samt en verden i forandring – demokratiets krise.
Deltagerne på jobCAMP 25 vil på mødet give en orientering om udbyttet af dagene.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.
BilagIngen bilag.
BeslutningDer blev fulgt op på jobCAMP 2025.
Kopier link til punktet - Print
10 : Forslag til ny delegationsplan for Ringkøbing-Skjern Kommune
Sagsnr: 25-000568
SagsfremstillingUdvalget skal tage stilling til ny delegationsplan for Ringkøbing-Skjern Kommune. Sagen behandles sideløbende i alle fagudvalg. Når udvalgene har behandlet sagen, skal den behandles i Økonomiudvalget og efterfølgende i Byrådet.
Ringkøbing-Skjern Kommune har siden 2021 haft en delegationsplan, der fastlægger, hvordan beslutningskompetencen kan fordeles mellem Byrådet, Økonomiudvalget, fagudvalg og administrationen. Planen er løbende blevet opdateret og godkendt af relevante fagudvalg og Byrådet. Den gældende delegationsplan er vedlagt (bilag 1).
Direktionen har iværksat en gennemgang af delegationsplanen med inddragelse af fagområder og direktører for at sikre, at planen er opdateret i forhold til gældende lovgivning og praksis. Gennemgangen har haft særligt fokus på borgmesterens beføjelser, effektivisering af beslutningsprocesser samt konsekvenser af ny lovgivning. Særligt fagområdet Land, by og kultur har foretaget en omfattende revidering af deres delegationsplan, som nu fremstår mere moderne. Der er en del ny lovgivning på vej indenfor især Sundheds- og omsorgsområdet samt Beskæftigelsesområdet. Her er der kun taget højde for kendte ændringer, og der kan efterfølgende blive behov for yderligere rettelser.
Svarene fra fag- og stabsområderne er indarbejdet i det vedlagte udkast til ny delegationsplan (bilag 2). Under udvalgsmødet vil de respektive fagchefer præsentere væsentlige ændringer inden for deres områder.
Den reviderede delegationsplan præsenteres for det nye byråd i forbindelse med onboarding-processen.
Delegationsplanen beskriver, hvem der må træffe hvilke beslutninger. Hvis et udvalg ønsker at ændre på, hvilke beslutninger der kan delegeres til administrationen, skal Byrådet godkende ændringen. Byrådet kan dog beslutte, at udvalgene (Økonomiudvalget og de stående udvalg) bliver frit stillet til selv at bestemme, hvilke beslutninger de vil delegere videre til administrationen. Hvis Byrådet beslutter at give udvalgene denne frihed, kan udvalgene herefter selv vælge at delegere opgaver til administrationen inden for de områder, Byrådet har givet tilladelse til – uden at spørge Byrådet hver gang.
Administrationen foreslår, at udvalg, Økonomiudvalg og Byrådet drøfter og træffer beslutning om, hvorvidt udvalgene skal have denne adgang til frit selv at bestemme, hvilke beslutninger de vil delegere videre til administrationen.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingDen nye delegationsplan forventes at effektivisere sagsbehandlingen og aflaste Byråd og udvalg i sager, der med fordel kan afgøres på et lavere niveau.
IndstillingAdministrationen indstiller, at
- udvalget samt Økonomiudvalget anbefaler Byrådet at vedtage den nye delegationsplan.
- udvalget samt Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at et udvalg fremover skal have adgang til frit selv at bestemme, hvilke beslutninger udvalget vil delegere videre til administrationen, uden at dette behandles i Byrådet.
- Delegationsplan for Ringkøbing-Skjern Kommune.
- Udkast til ny delegationsplan for Ringkøbing-Skjern Kommune.
Administrationens indstilling godkendes.
Kopier link til punktet - Print
11 : Evaluering og status på arbejdet i Beskæftigelsesudvalget 2022 - 2025
Sagsnr: 24-022893
SagsfremstillingBeskæftigelsesudvalget har gennem valgperioden haft flere milepæle, som har præget arbejdet i udvalget.
Der har tidligere været udarbejdet en opsamling til præsentation i Byrådet, og der var følgende fem hovedpunkter oplistet for Beskæftigelsesudvalget:
Nyt ungecenter:
Som et led i at styrke samarbejdet om den kommunale ungeindsats, er der oprettet et Ungecenter, der fungerer som base for en ungeindsats, der bygger på den nyeste viden om effekter af beskæftigelsesindsatser og anbefalinger om tværgående indsatser og helhed i de unges forløb. Med ungecenteret etableres der én indgang til støtte og hjælp for de unge, men også for uddannelsesinstitutioner, virksomheder og andre, som har kontakt med eller får kendskab til unge i risiko for udsathed.
IPS:
IPS-indsatsen er meget individuelt tilrettelagt, håndholdt og gennemskuelig, da det baseres på, at den enkelte kandidat bliver tilknyttet én medarbejder, som både varetager funktionen som rådgiver, jobkonsulent og mentor. Tilbud efter IPS-metoden egner sig derfor særligt godt til kandidater, der har svært ved at skulle forholde sig til alt for mange fagprofessionelle i deres tilbud. Beskæftigelsesudvalget har i perioden valgt at udvide brugen af tilbud baseret på IPS-metoden, så flere borgere får mulighed for at få tilbud om denne type indsats.
Strategi for etablering af socialøkonomiske virksomheder:
Beskæftigelsesudvalget har et ønske om, at Ringkøbing-Skjern Kommune fortsat skal blive bedre til at skabe arbejdspladser til borgere med nedsat erhvervsevne. Det kan gøres ved at være en attraktiv partner for virksomhederne i kommunen, som bidrager til at etablere gode samarbejdsrelationer, der udvikler både virksomheder og virksomhedernes sociale ansvar. Beskæftigelsesudvalget har således vedtaget en strategi for og en definition af hvad en socialøkonomisk virksomhed er i Ringkøbing-Skjern Kommune.
Autismestrategi:
Beskæftigelsesudvalget har vedtaget en autismestrategi for modtagere af kontanthjælp, uddannelseshjælp og overgangsydelse. Baggrunden for strategien er, at der iagttages et øget antal ledige borgere med autisme i kommunen, således at op imod 10 % af de udsatte ledige nu er diagnosticeret med en autismespektrum forstyrrelse. Der er samtidig brug for et særligt blik for den store individuelle variation i gruppens personlige ressourcer, behov og kompetencer.
Tværgående indsatser:
Gennem en styrkelse af fleksjobindsatsen, er der iværksat udvidet brug af kommunale arbejdspladser som fleksjobarbejdspladser og der er indledt samarbejde med Handicap og Psykiatri, hvorved det tilstræbes, at flere voksne mennesker med funktionsnedsættelser kommer i beskæftigelse.
Øvrige emner:
Ud over ovenstående fem punkter, har Beskæftigelsesudvalget i den forløbne periode også arbejdet med:
- Etablering af Jobdating
- Kontanthjælpsreformen
- Årlige møder med FagMED
- Analyse af førtidspensionsområdet
- Analyse af fleksjobområdet
- Opfølgning på HOS-gruppens resultater
- Beskæftigelsespolitikken
- Statistik fra Ankestyrelsen
Ingen bemærkninger.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget:
- Drøfter punktet
- Giver anbefalinger til opstart og arbejdet i det nye Beskæftigelsesudvalg
Ingen bilag.
BeslutningPunktet blev drøftet.
Kopier link til punktet - Print
12 : Gensidig orientering
Sagsnr: 25-000146
SagsfremstillingIngen bemærkninger.
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget taget punktet til orientering.
BilagIngen bilag.
BeslutningDer var ingen punkter.
6900 Skjern