Dagsorden: 11. december 2025 kl. 15:00

Mødelokale 1, Servicecenter, Finderupsvej 9, Skjern
Beskæftigelsesudvalget

Deltagere

  • Jens Erik Damgaard
  • Jakob Agerbo
  • Carsten Bjerg
  • Lise Juhl Hansen
  • Rita Byskov
  • Irene Lund Pedersen
  • Irvin Christensen

Kopier link til punktet  -   Print

1 : Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kopier link til punktet  -   Print

2 : Styrket vækst i Ringkøbing-Skjern Kommune med primært lokal international arbejdskraft

Sagsnr: 25-026568

Sagsfremstilling

Alexander Bjerregaard-Nielsen fra Den Sociale Kapitalfond samt Lone Vieland Mortensen og Peter Mortensen fra Public Capacity deltager i behandlingen af dette punkt fra kl. 15.10.

Jobcenter Ringkøbing-Skjern har gennem de sidste fire år, haft et samarbejde med eksterne aktører om indsatsen for ledige dagpengemodtagere med udenlandsk baggrund.

Der er tale om jobparate ledige, som har arbejdet i Danmark i over et år og som har opnået ret til A-dagpenge.

Størsteparten er med østeuropæisk baggrund, hvor særligt Polen og Rumænien er hjemlande.

De udgør en stabil og værdsat andel af den samlede arbejdsstyrke i Ringkøbing-Skjern Kommune på ca. 19 % svarende til knap 3500  årsværk.

I forhold til den samlede mængde af ledige dagpengemodtagere, er andelen både aktuelt og historisk langt højere, end hvad man kan forvente ud fra deres andel af arbejdsstyrken.

De sidste seks år, har andelen af forsikrede ledige med udenlandsk baggrund, ret konstant udgjort 35 %. Sagt med andre ord, så er mere end hver tredje forsikrede ledig i Ringkøbing-Skjern Kommune, en borger med udenlandsk baggrund.

Det er et faktum og et problem, der gennem årene både er opbygget en stor viden om i Beskæftigelse og også etableret en række indsatser, der alle har til formål, at støtte den udenlandske arbejdskraft i hurtigt at finde nyt job, når de er ramt af ledighed.

Den altovervejende årsag til at den internationale arbejdskraft er overrepræsenteret i ledighedsstatistikken, er sprogudfordringen og en manglende matchning af den enkeltes kompetencer med det lokale erhvervslivs behov. En større del af den udenlandske arbejdsstyrke, har svært ved at finde næste job, når de er ramt af ledighed. Og så sker det, at nogle af dem vælger at rejse hjem, hvilket er uheldigt, da den udenlandske arbejdskraft er et væsentligt bidrag ind i at afhjælpe manglen på arbejdskraft. Det er derfor væsentligt, at kommunen forsøger at støtte og fastholde den udenlandske arbejdskraft, når de er ramt af ledighed.

Det kan Jobcentret hjælpe med.

Indsatserne er f.eks. jobformidling, jobrettet sprogundervisning og kortere målrettede kompetenceløft rettet mod konkrete jobs indenfor især industrien.

Indsatsen sker i samarbejde med forskellige aktører indenfor uddannelsessektoren, vikarbranchen mv.

I 2025 har Jobcentret gjort forsøg med at benytte en ledig kapacitet hos vores samarbejdspartner Public Capacity, som med stor succes er udfører på kommunens jobrettede indsats for de ukrainske flygtninge.

Forsøget har vist, at et forløb ved Public Capacity, også er effektivt i forhold til at hjælpe forsikrede  ledige med udenlandsk baggrund i job igen.

Et af de greb, som Public Capacity benytter, er et efterværn, som betyder, at virksomhederne og ukrainerne altid har en livline at ringe til/tilkalde, når der opstår misforståelser m.v. i arbejdsforholdet. Problemerne bliver taget i opløbet, inden de vokser sig store og potentielt ender i en afskedigelse.

Med baggrund i de erfaringer, der er opnået i 2025 med benyttelse af Public Capacitys set-up til understøttelse af ledige borgere med udenlandsk baggrund, der har behov for vejledning til at komme ind på arbejdsmarkedet igen, er det Jobcentrets ønske og anbefaling, at der etableres et længere samarbejde med Public Capacity om denne særlige gruppe.

Grundet beskæftigelsesreformens besparelseskrav, som Beskæftigelse er i fuld gang med at udmønte, kan der ikke med baggrund i det nedjusterede budget for 2026, anvises frie midler til finansiering af et sådant tiltag.

Beskæftigelse har derfor undersøgt mulighederne for en anden vej til finansiering af et længere, tidsbegrænset forsøg med et styrket samarbejde med Public Capacity, om støtte til den ledige jobparate arbejdskraft med udenlandsk baggrund.

Konkret er der arbejdet med et forslag, der baserer sig på en social effektinvestering i samarbejde mellem Public Capacity, Den sociale Kapitalfond og Ringkøbing-Skjern Kommune.

I vedlagte bilag er udkast til en forretningsmodel, som vil blive gennemgået på mødet af repræsentanter for Public Capacity og Den Sociale Kapitalfond

Formålet er at skitsere rammerne for etablering af en social effektinvestering målrettet ledige borgere (primært med udenlandsk baggrund) i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Ledigheden er lav i Ringkøbing-Skjern Kommune med en ledighedsprocent på ca. 1,5 % af arbejdsstyrken (pr. september 2025). Det er en udfordring for virksomhederne i kommunen, da de har brug for arbejdskraft for at kunne vækste. Samtidig er der ledige borgere, som kan være en del af løsningen på virksomhedernes efterspørgsel efter arbejdskraft.

Indsatsen har til formål at understøtte ledige borgere i at komme i beskæftigelse, og dermed blive selvforsørgende til gavn og glæde for både virksomhederne, borgerne samt kommunen som helhed. Denne sociale effektinvestering har til formål at imødekomme dette ved at fokusere på:

  • Den sociale effektinvestering som består af en 20 måneders indsats, der sigter mod at få de ledige borgere i beskæftigelse og på den måde styrke de lokale virksomheders muligheder for vækst. Indsatsen vil tage udgangspunkt i virksomhedernes behov og den enkelte borgers kapaciteter for at skabe et succesfuldt og bæredygtigt arbejdsforhold:
    • Effektive jobmatch imellem virksomhedernes behov og den ledige borgers kapaciteter
    • Fokuseret efterværn rettet mod borgerne, der kommer i beskæftigelse
    • Virksomhedsservice der understøtter virksomhederne før, under og efter en medarbejder er ansat

I indsatsen vil der løbende være 30 pladser til rådighed. I takt med at visiterede borgere kommer i job, kan ledig kapacitet fyldes op med nye borgere, der er blevet ledige.

Finansieringen af forløbet baserer sig på de besparelser på omkostninger til dagpenge og kontanthjælp som opnås, når borgerne kommer i job og bliver selvforsørgende.

På mødet gennemgås forudsætningerne bag beregningerne. Herunder også vilkår, hvis de opsatte mål ikke nås.

Der vil også være en orientering om fordele og ulemper ved en effektinvesteringsmodel.

Administrationen har brug for en udmelding fra Beskæftigelsesudvalget om, hvorvidt der skal arbejdes videre med et samarbejde med Public Capacity om et tilbud til den udenlandske arbejdskraft, når de rammes af ledighed.

I givet fald:

  • Kan/skal det baseres på en effektinvesteringsmodel
  • Skal det baseres på andre finansieringsmodeller, f.eks. som et budgetforslag til førstkommende budgetkonference?

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget:

  1. Drøfter punktet
  2. Beslutter om der skal arbejdes videre med projektet
  3. I givet fald - om det skal ske via effektinvesteringsmodel eller budgetforslag til førstkommende budgetkonference

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kopier link til punktet  -   Print

3 : Budgetopfølgning pr. 30. November 2025

Sagsnr: 24-024915

Sagsfremstilling

Administrationen sender budgetopfølgningen pr. 30. november 2025 til orientering for Beskæftigelsesudvalget.

 

Der er ingen ændringer siden seneste budgetopfølgning pr. 31. oktober 2025. Det forventede merforbrug udgør fortsat 3,1 mio. kr.

Der er følgende opmærksomhedspunkter til den gennemførte budgetopfølgning:

Sygedagpenge:

I november har der været en større udgift på sygedagpengeområdet, da antallet af borgere er steget. Udviklingen følges nøje, og forventes at holde for året. 

Dagpenge til forsikrede ledige:

Ledighedstallet for Ringkøbing-Skjern Kommune er fortsat lavt. Ved årets start var der 734 ledige. Antallet er ultimo november faldet til 567 ledige, men er steget med 70 personer (14 %) i forhold til oktober måned, hvor der var 497 ledige. Af de 567 ledige håndteres 234 af a-kasserne, hvilket svarer til 41 % af det samlede antal. Udviklingen følges fortsat tæt for at sikre, at de økonomiske forudsætninger fastholdes.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager budgetopfølgningen til orientering.

BilagBeslutning

Kopier link til punktet  -   Print

4 : Resultatopfølgning 2025 til orientering

Sagsnr: 25-003639

Sagsfremstilling

Administrationen har udarbejdet opgørelser og statistikker over målgrupperne i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Der gøres opmærksom på, at statistikken på sygedagpenge og jobafklaring er trukket fra fagsystemet, og specielt på sygedagpengeområdet betyder det, at borgere på ferie tæller med i sygefraværet, da de stadig har en aktiv sag i fagsystemet.

Beskæftigelseschefen vil på mødet gennemgå tallene for udvalgte områder.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.

BilagBeslutning

Kopier link til punktet  -   Print

5 : Forventet regnskab for 2026 for Beskæftigelsesudvalget

Sagsnr: 24-024915

Sagsfremstilling

Administrationen fremlægger med denne sag det forventede regnskab for 2026 til orientering.

På baggrund af erfaringerne fra budgetopfølgningerne i 2025 og den aktuelle udvikling vurderes det, at budgettet for 2026 på 1.079 mio. kr. overholdes.

2026 er præget af væsentlige reformer og organisatoriske ændringer på beskæftigelsesområdet. Indtil administrationen modtager de endelige retningslinjer, anvendes det vedhæftede budgetopfølgningsark. Administrationen vil i 2026 have særligt fokus på følgende områder:

Beskæftigelsesreformen

Fra 1. februar 2026 implementeres beskæftigelsesreformen, som blandt andet reducerer antallet af målgrupper fra 13 til 5 og giver kommunen større frihed til at tilrettelægge indsatsen mere fleksibelt. Reformen medfører betydelige ændringer i arbejdsgange og indsatser, herunder udfasning af ressourceforløb og revalidering som ordninger.

Øvrig vejledning og opkvalificering (ØVO)

Fra 2026 er der krav om et reduceret brug af øvrig vejledning og opkvalificering (ØVO) og mentor-ordningen. Administrationen har derfor særligt fokus på at optimere anvendelsen af ØVO-tilbud, så de målrettes borgere, hvor de giver mest værdi i forhold til hurtigst mulig beskæftigelse. Dette område vil blive fulgt tæt i budgetopfølgningerne. ØVO kan følges særskilt i skemaet ovenfor.

Udviklingen i antallet af forsikrede ledige

Der forventes en mindre stigning i antallet af dagpengemodtagere i 2026. Antalsforudsætningen er steget fra 425 i 2025 til 430 i 2026. Stigningen er indregnet i budgettet, og administrationen vil følge udviklingen løbende.

Ungecenter

Ungecenteret startede i foråret 2025 og flytter pr. 1. marts 2026 til Tømrervej 2 i Skjern, hvor kommunens samlede beskæftigelses- og uddannelsesindsats for de 15 - 29-årige samles. Administrationen vil følge den økonomiske udvikling løbende.

Antalsforudsætninger

Antalsforudsætningerne for 2026 frem til 2029, fremgår af det vedhæftede dokument.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager orienteringen om det forventede regnskab 2026 til efterretning.

BilagBeslutning

Kopier link til punktet  -   Print

6 : Ansøgning om mentormidler til udsatte unge i praktik

Sagsnr: 22-019252

Sagsfremstilling

Uddannelsescenter Ringkøbing-Skjern søger i lighed med sidste år om tilskud på 300.000 kr. til mentorstøtte til unge udsatte i praktik. 

Uddannelsescenteret skriver i ansøgningen, at der er og fortsat vil være behov for, at der ydes støtte til unge i den periode, hvor de i er virksomhederne. De kan let blive glemt eller overset, når hverdagen i i virksomheden træder ind, og der ikke er undervisere, mentorer eller studievejledere som kender de unge godt. De unge har brug for en som har tid til en snak og hjælp i hverdagen. Ofte handler det om støtte i de små ting, så det sikres, at den unge ikke falder fra. Samtidig har virksomhederne brug for opbakning i deres arbejde med at uddanne unge og fastholde dem i uddannelse.

Status for 2025 hvor Uddannelsescenteret modtog 300.000 kr. til mentorstøtte viser følgende:

(For august 2024 - oktober 2025):

Uddannelsescenteret har arbejdet med i alt 31 unge i perioden:

  • 9 elever har afsluttet svendeprøven med gode resultater
  • 1 elev er sygemeldt
  • 1 elev er droppet ud uden arbejde 
  • 2 elever har fået fast arbejde 
  • 1 elev er blevet ungarbejder
  • 1 elev har ikke længere forbindelse til Uddannelsescenteret
  • 16 elever fortsætter i ordningen

Mentor for de unge udtaler, at virksomhederne er glade for ordningen, hvor mentorerne tager fat i problemerne inden de bliver for store, så den unge kan fortsætte i sin uddannelse.

Beskæftigelsesudvalget har i såvel 2024 som i 2025 bevilget 300.000 kr. til Uddannelsescenter Ringkøbing-Skjern til mentorindsats for unge i praktik. I 2025 har Beskæftigelse oprettet et nyt Ungecenter, hvor der arbejdes helhedsorienteret og virksomhedsvendt med udsatte unge under 30 år, der skal vejledes og støttes i at komme i uddannelse eller job. Det vurderes, at mentoropgaven for unge i praktik falder ind under Ungecenterets målgruppe for frafaldstruede, og dermed kan varetages af Ungecenterets personale.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Der er ikke afsat midler til mentormidler på Uddannelsescenter Ringkøbing-Skjern i 2026.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget beslutter enten at:

  1. imødekomme ansøgningen fra Uddannelsescenter Ringkøbing-Skjern om støtte til mentormidler på 300.000 kr. til udsatte unge i praktik - eller
  2. ikke at imødekomme ansøgningen fra Uddannelsescenter Ringkøbing-Skjern med baggrund i, at opgaven kan varetages af Ungecenter Ringkøbing-Skjern

BilagBeslutning

Kopier link til punktet  -   Print

7 : Benchmarking 2025

Sagsnr: 25-008323

Sagsfremstilling

Beskæftigelsesministeriet følger kommunernes resultater på beskæftigelsesområdet ved at se på, hvor mange borgere den enkelte kommune har på offentlig forsørgelse, og sammenholde det med, hvad man kan forvente ud fra kommunens rammevilkår.

Benchmarkinglisterne viser, hvor gode kommunerne er til at få borgere væk fra offentlig forsørgelse. Listerne opdateres to gange årligt. Den seneste benchmarkingliste dækker perioden 2. halvår 2024 – 1. halvår 2025 https://bm.dk/arbejdsomraader/aktuelle-fokusomraader/benchmarking I opgørelsen indgår dagpengeområdet, sygedagpengeområdet og kontanthjælpsområdet.

Derudover kan der løbende hentes tal på jobindsats.dk  for de seneste 12 måneder om, i hvilket omfang kommunen efterlader borgere passive uden kontakt til jobcentret, samt hvordan kommunen er placeret i forhold til skærpet tilsyn.https://jobindsats.dk/rapportbank/kommunalt-tilsyn/skaerpet-tilsyn/

Placering for Ringkøbing-Skjern Kommune:

 

Plads RKSK Benchmarking

2. halvår 2024 – 1. halvår 2025

Faktisk ydelsesomfang

(fuldtidspers.)

Forventet ydelsesomfang

(fuldtidspers.)

Forskel

(pct. point / fuldtidspers.)

Alle ydelser

33

2.200

2.230

-0,1/-30

Dagpengeområdet

38

400

 

410

 

0,0/-10

Sygedagpengeområdet

38

940

 

940

0,0/0

Kontanthjælpsområdet

50

860

 

870

 

0,0/-10

Ringkøbing-Skjern Kommune opnår for perioden juli 2024 – juni 2025 en samlet placering som nr. 33 ud af 98 kommuner målt på antal borgere på offentlig forsørgelse blandt 16-66-årige. Det er en positiv udvikling sammenlignet med placeringen som nr. 36 for hele 2024. Ser man på udviklingen over de seneste fem år, ses en markant forbedring. I 2020 lå kommunen som nr. 46.

I forhold til fokusmålet om, at ydelsesmodtagere med mindst 12 måneders forløb skal have afholdt mindst fire samtaler inden for de seneste 12 måneder (opgjort september 2025), ligger kommunen på et gennemsnit på 96 %. Dette giver Ringkøbing-Skjern Kommune en placering som nr. 11 ud af 98 kommuner.

Ringkøbing-Skjern Kommune er desuden fortsat udpeget som inspirationskommune. Det betyder, at kommunen opfylder både resultatmålene og fokusmålene for samtaler og aktiv indsats over de seneste 12 måneder.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.

BilagBeslutning

Kopier link til punktet  -   Print

8 : Gensidig orientering

Sagsnr: 25-000146

Sagsfremstilling

Ingen bemærkninger.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Beskæftigelsesudvalget tager punktet til orientering.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kopier link til punktet  -   Print

9 : Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning
Kontaktoplysninger