Referat: 22. marts 2023 kl. 12:30

STU-Huset, Engdraget 4, 6880 Tarm
Børne- og Familieudvalget

Deltagere

  • Kristian Andersen
  • Dan K. Jørgensen
  • Carsten Bjerg
  • Marie Kamp From
  • Henrik Hammelsvang
  • Linda Nielsen
  • Niels Kristian Larsen

Kopier link til punktet  -   Print

1: Orientering fra STU-Huset i Tarm

Sagsnr: 22-019341

Sagsfremstilling

Kl. 12.30-13.00 - Dialog og rundvisning i STU-Huset v/afdelingsleder Bettina Fogde.  

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget godkendte dagsordenen.

Kopier link til punktet  -   Print

3: Lokalemæssige udfordringer på Rindum Kjærgaard

Sagsnr: 22-000854

Sagsfremstilling

Specialskolen Rindum Kjærgaard oplever mangel på plads som følge af elevtilgang. Børne- og Familieudvalget skal tage stilling til, om der skal fremsendes en indstilling til Økonomiudvalget og Byrådet om at bruge 3,2 mio. kr. i opsparede driftsmidler til en udvidelse af skolens undervisnings-arealer.

I de seneste måneder har der været en tilgang af elever til Rindum Kjærgaard - heraf nogle fra andre kommuner, og nogle som anbringes på lokale bosteder i kommunen. Pr. 1. januar 2023 havde skolen 94 elever. I perioden 2015 - 2021 var der i gennemsnit indskrevet 74 elever på skolen.

Rindum Kjærgaard ligger i den nordvestlige del af Ringkøbing. De fleste af undervisningslokalerne er indrettet i pavilloner, som oprindeligt har fungeret som boliger for flygtninge. Ifølge ledelsen på skolen har man en god beliggenhed med plads til gode udeaktiviteter for eleverne, og selvom mange af bygningerne er gamle og oprindelig indrettet til noget helt andet end skolegang, fungerer det godt i forhold til at skabe de mindre læringsmiljøer, som skolens elevgrupper trives i. Tilgangen af elever har imidlertid givet udfordringer i forhold til at sikre de små læringsmiljøer, mulighed for at trække sig fra fællesskabet og blive skærmet fra konfrontationer og lignende, som skolens elever har brug for. Hertil kommer stor mangel på lokaler til gruppearbejde, lærerforberedelse og møder mv.

Rindum Kjærgaard har på nuværende tidspunkt et forventet overskud på regnskabet for 2023 på ca. 3,8 mio. kr. Driften på skolen er takstfinansieret. Det vil sige, at skolen tildeles midler i forhold til antallet af årselever. Det nuværende overskud er akkumuleret over flere år via overførsler fra et regnskabsår til det næste.  Overskuddet skyldes primært en forsigtig økonomisk forvaltning fra skolens ledelse, som havde forventet en nedgang i antallet af elever efter godkendelsen af projektet Nye veje på det specialiserede område, hvor der er fokus på at inkludere flere elever i de almene skoletilbud.

På en skole som Rindum Kjærgaard kan der være forholdsvis stor usikkerhed knyttet til udviklingen i elevtallet. Det er derfor nødvendigt at have en økonomisk buffer, da det ikke altid er muligt at tilpasse personaleforbruget i takt med ændringer i elevtallet - blandt andet på grund af opsigelsesvarsler mv. Administrationen og skolens ledelse vurderer imidlertid, at en buffer på 0,5-1 mio. kr. er fuldt tilstrækkelig i den nuværende situation, hvor der ikke er udsigt til et fald i elevtallet. Det vil derfor være muligt at overføre 3,2 mio. kr. fra driften til finansiering af en udvidelse af skolens fysiske rammer. En sådan overførsel fra drift til anlæg forudsætter imidlertid byrådets godkendelse.

Ejendomscentret har med hjælp fra et eksternt rådgivningsfirma udarbejdet et konkret forslag til, hvorledes der kan skabes mere plads på skolen. Det anbefales at opføre en ny bygning på 200 m² på skolens grund. Bygningen indrettes med 2 større undervisningslokaler med plads til i alt omkring 16 elever, køkken, garderobe og nogle mindre lokaler, der kan bruges til mere afskærmede elevaktiviteter men også til mødevirksomhed mv.

En plantegning, som skitserer den nye bygning, og et overslag på ca. 3,1 mio. kr. over økonomien ekskl. inventar er vedlagt som bilag til punktet. Det anbefales, at der afsættes ca. 0,1 mio. kr. til inventar. Et beløb på 3,2 mio. kr. forventes altså at kunne dække samtlige udgifter i forbindelse med byggeriet - herunder til rådgiverbistand, byggesagsbehandling og inventar. 

Godkendes finansieringen af Byrådet den 18. april 2023, forventes byggeriet at kunne færdiggøres i slutningen af 2023.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Gennemføres den anbefalede udvidelse af skolens undervisningsareal forventes først og fremmest en mærkbar forbedring af skolens fysiske undervisningsmiljø til gavn ikke mindst for de elever, som har brug for i perioder at kunne trække sig tilbage fra fællesskabet. 

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget oversender sagen til Økonomiudvalget og Byrådet med en indstilling om, at der gives en anlægsbevilling på 3,2 mio. kr. til en tilbygning på Rindum Kjærgaards areal finansieret af skolens driftsbudget inklusiv akkumuleret overførsel i 2023.

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

4: SFO-klubber i Ringkøbing-Skjern kommune

Sagsnr: 22-029452

Sagsfremstilling

Medlemmerne af Børne- og Familieudvalget har fra en ansat i en SFO modtaget en opfordring til at ændre proceduren for indskrivning til SFO-klub. Indskrivningen i SFO-klubberne har generelt været vigende i de senere år. Administrationen anbefaler på den baggrund, at Børne- og Familieudvalget tager stilling til principperne for indskrivning i SFO-klub og drøfter de mulige konsekvenser af udviklingen i indskrivningen til SFO-klubberne.

Principper for indskrivning til fritidstilbud

En medarbejder ved SFO-en på Ringkøbing Skole, afdeling Alkjær, har rettet henvendelse til det politiske niveau i Ringkøbing-Skjern Kommune med en opfordring til at ændre proceduren for indskrivning til SFO-klub. Proceduren ønskes ændret således, at børn optaget i SFO automatisk optages i en eventuel tilknyttet SFO-klub, hvis forældre ikke aktivt udmelder dem, når de starter i 4. klasse.

Ønsket om en ændret procedure begrundes med, at SFO-klubtilbuddet for børnene har positive og forebyggende effekter - herunder i forhold til integration, socialisering og forebyggelse af kriminalitet og inaktivitet. Det gælder især for børn fra familier med anden etnisk kultur.

Administrationen bemærker, at der ikke er oprettet SFO-klubber i sammenhæng med alle SFO'ere, og at det generelle princip i Ringkøbing-Skjern Kommune er, at børn først indskrives i dagtilbud, skole, SFO og fritidstilbud efter anmodning fra forældrene.

Udviklingen i indskrivningen til SFO-klubberne

I Ringkøbing-Skjern Kommune er der oprettet 6 SFO-klubber i sammenhæng med skolefritidsordningerne på skolerne i Skjern, Spjald, Tim, Tarm og på de to afdelinger af Ringkøbing Skole. SFO-klubber er for skolebørn i 4. - 6. klassetrin. 

Med den nuværende ressourcetildeling på 0,51 time pr. barn og en grundnormering på 10 timer, skal den enkelte SFO-klub have en normering på mindst 15 børn, for at kunne leve op til den besluttede åbningstid. 

Generelt har indskrivningen været vigende i de sidste 3 år. Dels på grund af Covid-19, og dels som følge af det faldende elevtal. Fra 2019 til 2022 har antallet af helårsbørn i SFO-klubber udviklet sig således:

 

Spjald

Skjern

Afd. Rindum

Afd. Alkjær

Tim

Tarm

I alt

2019

26

22

63

42

31

24

208

2022

30

13

87

28

31

9

198

Prognose 2023

33

14

74

20

19

7

167

 

 

 

 

 

 

 

 

4. - 6. kl. 22/23

64

174

146

117

52

129

682

Dækningsgrad

52%

8%

51%

17%

37%

5%

24%

        
Indskrivning pr. 1. april 202327146820133145

Tidligere har der været oprettet SFO-klubber i Hvide Sande, Lem, Videbæk og Vorgod-Barde. Klubberne her blev lukket henholdsvis pr. 1. januar 2015 og 1. juli 2017 som følge af, at indskrivningen over en længere periode var under 15 børn. 

Byrådet har tidligere besluttet, at SFO-klubberne skal holde åbent efter skoletid og klubberne skal være åbne på hverdage medmindre skolebestyrelserne beslutter andet. Herudover tilrettelægges den ugentlige åbningstid lokalt efter børn og forældres behov. 

Åbningstider:

Afdeling Alkjær:

Mandag til fredag: Efter skoletid til kl. 16.45. Fredag dog til kl. 16.00

Åbent i ugerne 7, 26, 32 og 42 i tidsrummet 10.00 - 15.00.

Afd. Rindum:

Mandag til fredag: Efter skoletid til kl. 17.00. Fredag dog til kl. 16.15

Åbent i ugerne 7, 26, 32 og 42 i tidsrummet 10.00 - 15.00.

1 gang pr. måned holdes der en aftenklub. 

Spjald:

Mandag til fredag: Efter skoletid til kl. 17.00. Fredag dog til kl. 15.00

1 gang pr. måned holdes der åbent til kl. 20.00 med spisning. 

Tarm:

Mandag til fredag: Efter skoletid til kl. 17.00. Fredag dog til kl. 15.00

Skjern:

Mandag til torsdag: Efter skoletid til kl. 16..30. Tirsdag dog til kl. 19.30

Fredag holdes lukket.

Tim:

Mandag til fredag: Efter skoletid til kl. 16.45. Fredag dog til kl. 16.00. 

En repræsentant fra administrationen deltager ved punktet. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Folkeskoleloven og dagtilbudsloven.

Økonomi

Der er afsat et samlet bruttobudget til de 6 SFO-klubber på i alt 2.962.000 kr. Herudover er der afsat 263.000 kr. til aftenklubben ved afdeling Alkjær. 

SFO-klubberne er oprettet under folkeskoleloven og dermed er det Byrådet, der fastsætter forældrebetalingen på området. Forældrebetalingsandelen er i 2023 fastsat til 55% af bruttodriftsudgifterne, og forældrebetalingstaksten i 2023 udgør 767 kr. pr. måned i 11 måneder. Der ydes fripladstilskud, men ikke søskendetilskud til pladserne. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget drøfter sagen, herunder drøfter om proceduren for indskrivning til SFO-klubberne skal ændres. 

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning


Børne- og Familieudvalget drøftede sagen, og et flertal besluttede at fastholde den nugældende procedure for indskrivning i SFO-klub.

Niels Christian Larsen ønskede at følge forslaget om en ændret procedure.

 


Kopier link til punktet  -   Print

5: Budgetlægning på Børne- og Familieudvalgets område for årene 2024 - 2027

Sagsnr: 22-026736

Sagsfremstilling

På mødet den 22. februar 2023 tog Udvalget Økonomiudvalgets budgetlægningsprocedure for perioden 2024 - 2027 til efterretning. Herudover tog Udvalget en indledende drøftelse af konkrete emner til belysning af udmøntning af effektiviseringsrammen. 

Ud fra den fastsatte tidsplan holder Børne- og Familieudvalget møde 12. april 2023 med FagMED Dagtilbud og Undervisning og FagMED Børn og Familie. Forslag/signaler herfra vil blive forelagt på Udvalgets næste møde den 19. april 2023. 

Administrationen har foreløbig følgende forslag til nye drifts- og anlægsønsker:

Driftsønsker:

Dagtilbud og Undervisning

 

Børn og Familie

 

Anlægsønsker:

Dagtilbud og Undervisning

  1. STU-huset, Tarm
  2. Indeklimaplan på skole- og dagtilbudsområdet

Børn og Familie

  1. Inventar til ny tandlægeklinik i Skjern

Herudover har administrationen udarbejdet et foreløbigt oplæg til håndteringen af effektiviseringsrammen for både Dagtilbud og Undervisning og Børn og Familie.

Børne- og Familieudvalgets samlede effektiviseringsramme er udmøntet således:

Hele 1.000 kr.

2024

2025

2026

2027

Børn og Familie

500

1000

1500

2000

Dagtilbud

1.100

2.200

3.300

4.400

Undervisning

2.314

4.633

6.942

9.256

Ramme i alt

3.914

7.833

11.742

15.656

Børn og Familie:

Fagchefen for Børn og Familie fremlægger forslag til udmøntning af effektiviseringsrammen for årene 2024 - 2027. Forslagene er vedlagt som bilag. 

Dagtilbud:

Hele 1.000 kr.

2024

2025

2026

2027

Bemærkninger

Ændring i uddannelsesandel

67/33

65/35

62/38

60/40

Tildelingen er 70/30 i 2023

Netto reduktion i tildeling

900

1.525

2.450

3.100

Pæd. praktikanter - netto

300

300

300

300

Baseret ud fra sidste 3 års regnskaber

PA - elever - netto

225

225

225

225

Baseret ud fra sidste 3 års regnskaber

1,5 mio. kr. pulje

354

354

354

354

Vgst. % = 500.000 kr. pr. pct.point

0

500

1000

1500

Forældreandel i 2023 = 22%

Forslag i alt - Dagtilbud

1.779

2.904

4.329

5.479

Undervisning:

Hele 1.000 kr.

2024

2025

2026

2027

Bemærkninger

Rest af "løft af folkeskolen"

500

500

 

Aftenklub - Alkjær 

263

263263263

Klubben benyttes primært af børn fra 7. og 8. årgang. Alternativ er Ungdomsskolens klubaktiviteter

SFO-klub Tarm - netto

115

115

115

115

Foreslås nedlagt p.g.a. lav indskrivning

FGU

2.700

2.700

Forventet budgetoverskud

Modtageklasser

2.400

2.400

2.400

Reduktion af 3 MOD-klasser på Skolen i Skjern

Forslag i alt - Undervisning

378

2.778

5.978

5.978

 

En repræsentant fra administrationen deltager ved punktet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Økonomi bemærker, at der af Byrådets budgetprocedure fremgår:

Ethvert forslag til nye tiltag/aktivitetsændringer skal modsvares af et kompenserende finansieringsforslag. 

Der skal gøres opmærksom på, at de kompenserende finansieringsforslag til eventuelle nye tiltag/aktivitetsændringer kommer ud over de forslag, der fremlægges til effektiviseringsrammen. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget drøfter sagen og afgiver signaler til det videre arbejde. 

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget drøftede sagen og afgav signaler til det videre arbejde.

Kopier link til punktet  -   Print

6: Andel af pædagogisk uddannet personale i dagtilbuddene i 2022

Sagsnr: 20-007851

Sagsfremstilling

Børne- og Familieudvalget besluttede tilbage i maj måned 2021 at hæve andelen af uddannet personale i dagtilbuddene fra 60% i 2021 til 85% i 2024.

Efterfølgende er beslutningen ændret til, at andelen af uddannede i dagtilbuddene hæves fra 65% i 2022 til 70% i 2023. Hvorefter andelen beholdes på 70% i årene fremover. 

Administrationen har opgjort andelen af pædagogisk uddannet personale i 2022 ud fra de afholdte lønninger. Dagtilbudslederens timer er ikke medtaget i opgørelsen.

Opgørelsen pr. dagtilbud kan ses i vedlagte bilag, sammen med de tilsvarende opgørelser fra 2020 og 2021.

Den samlede opgørelse viser:

Regnskabsår

2020

2021

2022

Andel af uddannet personale

61%

63%

61%

Oversigten viser, at dagtilbuddene under et ikke har formået at hæve andelen af uddannet personale til de ønskede 65% i 2022. 

Der er dog en stor spredning i andelen pr. dagtilbud fra den laveste andel på 34% til den højeste andel på 85%.

Procentandelen er udregnet ud af 316 fuldtidsstillinger. De 61% pædagogisk uddannet personale udgør derfor 194 fuldtidsstillinger. Det er 11 fuldtidsstillinger færre end målsætningen om 65% uddannet personale. 

En repræsentant fra administrationen deltager ved punktet. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Økonomi bemærker, at de statslige puljemidler forventes at udgøre 12 mio. kr. i 2023. Beløbet, der beregnes ud fra RKSK's antal 0 - 5 årige i forhold til landets antal 0 - 5 årige, er ikke udmeldt til kommunerne på nuværende tidspunkt. Fra 2024 overgår den statslige finansiering fra puljemidler til udbetaling gennem den kommunale udligningsordning (bloktilskud).

Til budgetlægningen for 2023 og overslagsårene besluttede Byrådet, at stigningen i puljemidlerne til minimumsnormering fra 2022 til 2023 og 2024 ikke tilføres dagtilbuddene. Dog blev der tilført 1 mio. kr. til dagtilbudsområdet i 2023 og overslagsårene, som er brugt til finansiering af stigningen i andelen af uddannet personale fra 65% i 2022 til 70% i 2023. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at oversigten tages til efterretning. 

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

7: Ansøgning om nyt navn til Børnehaven Solstrålen i Tarm

Sagsnr: 23-005158

Sagsfremstilling

Administrationen har den 28. februar 2023 modtaget ansøgning om navneændring fra forældrebestyrelsen for Børnehaven Solstrålen i Tarm. 

Forældrebestyrelsen begrunder deres ønske om navneændring med, at i august måned 2022 blev der oprettet en vuggestue i Solstrålen, og derfor er det misvisende, at de i pladsanvisningssystemet hedder Børnehaven Solstrålen, da de både har vuggestue og børnehave. 

I daglig tale kalder de sig Solstrålen, på skiltet ved vejen og ved parkeringspladsen, står der Solstrålen. 

Forældrebestyrelsen ønsker derfor, at ordet Børnehave slettes, så de fremover kun hedder Solstrålen. 

Børne- og Familieudvalget har tidligere besluttet, at navne på skoler og dagtilbud skal have en geografisk reference.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ifølge Jura og Udbud, er der ikke nogen rettigheder, som krænkes ved at navngive tilbuddet Solstrålen eller Solstrålen Tarm. 

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger. 

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget drøfter ansøgningen. 

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget besluttede at imødekomme ansøgningen, dog således at navnet ændres til Solstrålen Tarm.

Kopier link til punktet  -   Print

8LUKKET PUNKT: Udbudsproces - Parterapi og Bag Facaden

Sagsnr: 23-003089

Beslutning

Børne- og Familieudvalget tog kriterierne 1-7 til efterretning og besluttede, at kriterierne 8 (800kr.), 9 og 10 skal gøre sig gældende for indsatserne fremover. Kriterium 11 formuleres som en mulighed.

Kopier link til punktet  -   Print

9: Godkendelse af Samarbejdsaftale om børn og unge i psykisk mistrivsel

Sagsnr: 23-005353

Sagsfremstilling

Mental sundhed hos børn og unge samt børn og unge i psykisk mistrivsel er et væsentligt prioriteret fokusområde i både Sundhedssamarbejdsudvalget i Midtjylland samt de politiske sundhedsklynger i Midtjylland. Sundhedssamarbejdsudvalget har derfor mandag den 19. december 2022 godkendt Samarbejdsaftale om børn og unge i psykisk mistrivsel og anbefalede i den sammenhæng de 19 byråd i Midtjylland og regionsrådet at godkende samarbejdsaftalen, da den vil være et væsentligt skridt mod et nærmere samarbejde om den pågældende målgruppe.

En væsentlig udfordring for børn og unge med psykisk mistrivsel eller psykisk sygdom er, at aktørerne ikke i tilstrækkelig grad kommunikerer og koordinerer indsatser og forløb. Der er således i dag ikke en robust infrastruktur, som understøtter kommunikation og koordination på tværs af aktørerne.

Formålet med samarbejdsaftalen er at sikre at de aktører, der arbejder med målgruppen, kan understøtte hinanden med henblik på, at børn og unge i psykisk mistrivsel får et bedre og mere sammenhængende forløb.

Samarbejdsaftalen skal således bidrage til:

  • at borgerne oplever et sammenhængende forløb af høj kvalitet, hvor indsatserne er samtidige og koordinerede mellem parterne ud fra borgerens behov
  • at skabe tydelige kommunikationsveje mellem kommunerne, de praktiserende læger og Børne- og Ungdomspsykiatrisk Afdeling
  • at understøtte implementeringen af Sundhedsstyrelsens forløbsprogrammer for børn og unge med psykiske lidelse.

Aftalen skal derigennem understøtte samarbejdet om at realisere målet i sundhedsaftalen om at mindske mistrivsel hos børn og unge.

 

Samarbejdsaftale om børn og unge i psykisk mistrivsel

Aftalen består af tre delindsatser:

  • Implementering af Sundhedsstyrelsens forløbsprogrammer for børn og unge med psykisk sygdom med fokus på de generiske anbefalinger, der vedrører det tværsektorielle samarbejde.
  • Oprettelse af en elektronisk kommunikationsvej mellem almen praksis og kommuner om børn og unge i psykisk mistrivsel med henblik på at styrke samarbejdet og dialogen.
  • Rådgivning fra Børne- og Ungdomspsykiatrisk Afdeling. Der tilbydes blandt andet faste kontaktpersoner og faste mødetidspunkter for sparring og rådgivning.

Delindsatserne bygger på eksisterende positive erfaringer fra en række satspuljeprojekter samt eksisterende tilbud i nogle kommuner. Konkret vil samarbejdsaftalen samlet betyde, at region, kommuner og almen praksis forpligter sig til at samarbejde og koordinere om barnet/den unge på tværs af sektorgrænser på baggrund af Sundhedsstyrelsens anbefalinger herom samt at stå til rådighed for hinanden til faglig sparring og rådgivning for at koordinere og tilbyde den bedste indsats til barnet/den unge på rette tidspunkt.

Samarbejdsaftalen stiller ikke direkte krav til serviceniveauet i kommunerne og forholder sig ikke til de konkrete indsatser, der eventuelt iværksættes i kommunerne, hos de praktiserende læger eller i Børne- og Ungdomspsykiatrisk Afdeling.

Videre proces

Der udarbejdes en administrativ status på implementering af samarbejdsaftalen hvert 2. år.

 

 

 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger

Økonomi

I forbindelse med implementeringen af samarbejdsaftalen vil der være driftsudgifter til NOVAX. Udgiften kendes først, når den endelige implementering er fastlagt ultimo juni 2023.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger

Indstilling

Administrationen anmoder Børne- og Familieudvalget om at godkende vedlagte samarbejdsaftale

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget godkendte administrationens indstilling. Udvalget orienteres på et senere tidspunkt om konkrete erfaringer med samarbejdsaftalen.

Kopier link til punktet  -   Print

10: Serviceniveau for tabt arbejdsfortjeneste efter servicelovens § 42

Sagsnr: 22-024096

Sagsfremstilling

Servicelovens § 138 giver en generel hjemmel for kommunalbestyrelsen til at fastsætte serviceniveauer for den lokale udmøntning af hjælp efter loven.

Den enkelte kommunalbestyrelse har mulighed for at vælge forskellige sammensætninger af løsninger og forskellige faglige metoder. Dette indebærer, at kommunalbestyrelsen på visse områder kan fastsætte lokale kvalitetsstandarder, retningslinjer eller lokale serviceniveauer, der beskriver, hvilken type hjælp der typisk gives i forhold til bestemte typer af behov eller målgrupper.

Ifølge servicelovens § 42 skal kommunalbestyrelsen yde hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste til personer, der i hjemmet forsørger et barn under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse.

Ydelsen er betinget af, at det er en nødvendig konsekvens af den nedsatte funktionsevne, at barnet passes i hjemmet, og at det er mest hensigtsmæssigt, at det er moderen eller faderen, der passer det.

Hvorvidt barnet er omfattet af reglerne for tabt arbejdsfortjeneste efter Servicelovens § 42 beror altid på en konkret og individuel, socialfaglig vurdering.

For kommunens borgere vil et politisk vedtaget serviceniveau for tabt arbejdsfortjeneste sikre, at borgerne oplever en højere grad af ensartethed i sagsbehandlingen og i afgørelserne, og det vil gøre det mere gennemskueligt, hvordan sagsbehandlingen forløber, og hvad man kan modtage i hvilke situationer.

Efter politisk godkendelse vil serviceniveauet blive offentliggjort på kommunens hjemmeside.

Det foreslåede serviceniveau er udarbejdet med inddragelse af lovgivning og tilhørende vejledninger og bekendtgørelser, Ankestyrelsens praksis samt erfaringsudveksling med andre kommuner.

Serviceniveauet har været i høring i Ringkøbing-Skjern Kommunes Handicapråd, der ser positivt på materialet. Se vedlagte høringssvar. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Servicelovens § 42. 

Økonomi

Viden og Strategi, Økonomi oplyser, at bruttodriftsudgiften de seneste 5 år har været følgende:

Der er 50% statsrefusion på udgifterne. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger. 

Indstilling

Administrationen anmoder Børne- og Familieudvalget om at godkende vedlagte serviceniveau for tabt arbejdsfortjeneste efter servicelovens § 42. 

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

11: Godkendelse af samarbejdsaftale om en styrket indsats vedr. amning/barnets ernæring i Region Midtjylland

Sagsnr: 23-005425

Sagsfremstilling

Sundhedssamarbejdsudvalget i Midtjylland godkendte på sit møde d. 19. december ’Samarbejdsaftale om en styrket indsats vedrørende amning/barnets ernæring i Region Midtjylland’. Samarbejdsudvalget anbefaler i den sammenhæng de 19 byråd og regionsrådet at godkende samarbejdsaftalen.

Som et led i sundhedsaftalesamarbejdet mellem regionen, kommunerne og praksissektoren blev det tværfaglige forum Fødeplanudvalget etableret. Fødeplanudvalget har på baggrund af den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) identificeret muligheder for forbedring indenfor amning/barnets ernæring og forældre- og fødselsforberedelse.

Hovedparten af de gravide har et ønske om at amme deres nyfødte barn. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at spædbørn ammes fuldt, til de er omkring 6 måneder. De nuværende tal viser, at den gennemsnitlige varighed af amning efter barnets fødsel i Region Midtjylland er en del under Sundhedsstyrelsens anbefalinger.

På baggrund at inputs til at styrke indsatsen, har Fødeplanudvalget udarbejdet et udkast til en samarbejdsaftale om en styrket indsats vedrørende amning/barnets ernæring i Region Midtjylland. Samarbejdsaftalen danner rammen om en række indsatser, der tilsammen har til formål at opnå en øget ammefrekvens og en øget brugeroplevet kvalitet. Indsatserne i samarbejdsaftalen er:

  1. Udarbejdelse af en faglig ramme for en styrket indsats vedr. amning/barnets ernæring.
  2. Styrkede kompetencer 1 – øget andel certificerede ammekonsulenter.
  3. Styrkede kompetencer 2 – fælles kompetenceudvikling med sigte på et højt basiskompetenceniveau.
  4. Etablering af implementeringsnetværk med fokus på amning.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger. 

Økonomi

Hovedprincippet er, at parterne afholder egne udgifter relateret til aktiviteterne i samarbejdsaftalen. Det forventes umiddelbart ikke, at der er større udgifter forbundet med implementering af samarbejdsaftalen i RKSK, da Sundhedsplejen allerede har fire certificerede ammekonsulenter.

Viden og Strategi, Økonomi har ingen yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger. 

Indstilling

Administrationen anmoder Børne- og Familieudvalget om at godkende vedlagte samarbejdsaftale. 

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

12: Borgerrådgiverens beretning 2022

Sagsnr: 23-003654

Sagsfremstilling

Borgerrådgiverfunktionen blev etableret i april 2022. Funktionen har til formål at styrke dialogen mellem borgere og kommunen, når denne er gået i hårdknude. Borgerrådgiveren fungerer som borgernes stifinder, vejleder, mægler og bisidder i mødet med det kommunale system og sørger for at omsætte erfaringerne til læring i organisationen.

Borgerrådgiveren referer direkte til Byrådet, og udarbejder i den forbindelse en årlig beretning om sit arbejde. 

Borgerrådgiveren aflægger nu sin første beretning, for året 2022.

 

Borgerrådgiver Mia Uldum Lundsberg deltager og står til rådighed ved spørgsmål/drøftelser.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Kommunestyrelseslovens § 65 e: ”Kommunalbestyrelsen kan i styrelsesvedtægten træffe bestemmelse om oprettelse af en borgerrådgiverfunktion, der ikke henhører under de stående udvalgs eller økonomiudvalgets umiddelbare forvaltning af kommunens anliggender. Lederen af borgerrådgiverfunktionen ansættes og afskediges af kommunalbestyrelsen. ”

[…] ”Stk. 4. Borgerrådgiverfunktionen kan kun varetage opgaver vedrørende rådgivning og vejledning af borgerne og vedrørende tilsyn med kommunens administration.”

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Til orientering til Børne- og Familieudvalget.

BilagBeslutning


Børne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

13: Overførsel fra 2022 til 2023 vedrørende enheder på Børne- og Familieudvalgets område

Sagsnr: 23-002524

Sagsfremstilling

Administrationen har opgjort enhedernes akkumulerede over- og underskud for 2022. 

De samlede overførselsbeløb for enhederne beløber sig til følgende:

Hele 1.000 kr.

Korrigeret budget 2022 ekskl. overførsel

Regnskabs-forbrug 2022

Resultat 2022- = merforbrug

Overførsel fra 2021 til 2022

Overførsel fra 2022 til 2023

Undervisning - decentral

448.460

456.649

-8.189

26.480

18.291

Dagtilbud - decentral

167.710

169.978

-2.268

10.169

7.901

Dagtilbud og Undervisning - distrikter

7.382

7.931

-549

4.637

4.088

Dagtilbud og Undervisning - central

8.890

10.495

-1.605

3.387

1.782

Børn og Familie - decentral

87.013

86.511

502

2.865

3.367

I alt

719.455

731.564

-12.109

47.538

35.429

De enkelte enheders overførselsbeløb fremgår af vedlagte bilag.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Såfremt der mod forventning opstår akkumulerede underskud skal enheden fremlægge en redegørelse for årsagerne til underskuddet, samt en handleplan for, hvordan underskuddet påtænkes udlignet.

Økonomi har defineret det således, at der indhentes bemærkninger fra enhederne, hvis underskuddet er over 100.000 kr.

Ud over de indhentede bemærkninger, er der tidligere indgået afdragsordninger med:

  • Børnehaven Gl. Kongevej, Videbæk
  • Vorgod-Barde Skole
  • Lem St. Skole

Disse tre enheders overførsel fra 2022 til 2023 følger den indgåede afdragsordning.

Derimod indhentes der ikke bemærkninger fra enhederne omkring overførsel af overskud.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger. 

Indstilling

Administrationen indstiller, at sagen oversendes til Økonomiudvalget og Byrådet med indstilling om, at der på Børne- og Familieudvalgets område overføres 35,429 mio. kr. fra 2022 til 2023. 

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

14: Overførsel af uforbrugte rådighedsbeløb fra 2022 til 2023 på Børne- og Familieudvalgets område

Sagsnr: 23-005101

Sagsfremstilling

Ved den tekniske regnskabsafslutning for 2022 skal fagudvalgene søge om overførsel af uforbrugte rådighedsbeløb på de anlægsprojekter, der med udgangen af året ikke er afsluttet, eller ikke er igangsat endnu. Ansøgningen om overførsel af uforbrugte rådighedsbeløb skal godkendes af Byrådet.

Administrationen har udarbejdet en detaljeret oversigt over de ikke-afsluttede anlægsprojekter. Det fremgår heraf, at der søges om overførsel af et samlet beløb på 65,327 mio. kr. Til sammenligning var overførslen fra 2021 til 2022 på 47,8 mio. kr. 

De største overførsler er vedrørende følgende anlægsprojekter:

  • 7,7 mio. kr. vedr. renovering af Tim skole. Projektet forventes afsluttet i 2023.
  • 8,9 mio. kr. vedr. renovering/ombygning af Tarm skole. Projektet er igangsat.
  • 16,5 mio. kr. vedr. nye lokaler til Ungdomsskolen. 

De øvrige overførselsbeløb fremgår af vedlagte bilag. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at sagen oversendes til Økonomiudvalget og Byrådet med indstilling om, at der bevilges 65,327 mio. kr. i 2023 til færdiggørelse af anlægsprojekter, jævnfør vedlagte bilag. 

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

15: Budgetopfølgning pr. 28. februar 2023 for Børne- og Familieudvalgets område

Sagsnr: 22-025503

Sagsfremstilling

Budgetopfølgningen pr. 28. februar 2023 på Børne- og Familieudvalgets område udviser et forventet merforbrug på 2,4 mio. kr.

Det samlede merforbrug fordeler sig på:

  • Dagtilbud og Undervisning - mindreforbrug på 1,3 mio. kr.
  • Børn og Familie - merforbrug på 3,7 mio. kr.

Dagtilbud og Undervisning

Beløb i hele 1.000 kr.
- = merindtægt/mindre forbrug
+ = mindre indtægt/merforbrug

Korrigeret
budget
2023

Forventet
regnskab
2023

Afvigelse

Afvigelse
sidste måned

Centrale områder

201.310

200.010

-1.300

-1.300

Undervisning

Specialundervisning/støtte

14.506

11.206

-3.300

-3.300

STU, FGU og KUI

27.682

29.982

2.300

2.300

Fri- og efterskoler + 10. kl. UCRS

83.905

83.505

-400

-400

Fælles udgifter/indtægter

16.455

17.155

700

700

Dagtilbud

Dagtilbud/SFO - flere/færre børn

-55.203

-55.203

0

0

Private tilbud - flere/færre børn

47.844

47.844

0

0

Dagplejen

39.315

39.315

0

0

Fælles udgifter/indtægter

8.288

7.688

-600

-600

Undervisning/dagtilbud

Mellemkommunal - almen

-553

-553

0

0

Befordring - special

19.071

19.071

0

0

Decentrale områder

630.251

630.251

0

0

Dagtilbud og Undervisning i alt

831.561

830.261

-1.300

-1.300

Resultatet er det samme som ved forrige budgetopfølgning.

Børn og Familie

Beløb i hele 1.000 kr.
- = merindtægt/mindre forbrug
+ = mindre indtægt/merforbrug

Korrigeret
budget
2023

Forventet
regnskab
2023

Afvigelse

Afvigelse
sidste måned

Centrale områder

122.054

125.754

3.700

3.700

Anbringelser

89.211

91.411

2.200

1.200

Central refusionsordning SDE

-7.100

-8.100

-1.000

0

Øvrige foranstaltninger

5.272

4.272

-1.000

-1.000

Forebyggende foranstaltninger

24.070

28.070

4.000

4.000

Sikrede institutioner

4.989

4.989

0

0

Enkeltydelser/tabt arbejdsfortjeneste

5.612

5.112

-500

-500

Decentrale områder

87.974

87.974

0

0

I alt

210.028

213.728

3.700

3.700

Resultatet er det samme som ved forrige budgetopfølgning. Tallene for anbringelsesområdet og den centrale refusionsordning er dog justeret med 1 mio. kr. i hver sin retning. 

Som det fremgår af nedenstående oversigt, er der pr. 1. marts 2023 123 anbringelser. Det er 7 færre end budgetlagt. Det skal sammenholdes med, at gennemsnitsprisen pr. anbringelse er højere end forventet, hvilket giver en forventet merudgift på 2,2 mio. kr. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden og Strategi, Økonomi har ingen yderligere bemærkninger. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget tager budgetopfølgningen til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget tog budgetopfølgningen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

16: Gensidig orientering

Sagsnr: 22-019341

Sagsfremstilling

1.
Orientering om anlægsprojekter ved styregruppeformændene. 

2.
Orientering om kommende sager til Børne- og Familieudvalget. 

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning.

Der blev herudover orienteret om følgende:

  • Henvendelse vedrørende bekymring for børn i særlige udfordringer
  • Unges mulighed for mesterlære efter 7. klasse






Kopier link til punktet  -   Print

17: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Kontaktoplysninger
Dagtilbud og Undervisning, Sekretariatet
Dagtilbud og Undervisning, Sekretariatet
Dyrvigsvej 9
6920 Videbæk