Referat: 16. august 2023 kl. 13:00

Sommerfuglen, Blomstervænget 49, 6950 Ringkøbing
Børne- og Familieudvalget

Deltagere

  • Niels Kristian Larsen
  • Marie Kamp From
  • Kristian Andersen
  • Dan K. Jørgensen
  • Henrik Hammelsvang
  • Linda Nielsen
  • Carsten Bjerg

Kopier link til punktet  -   Print

1: Rundvisning og orientering i Sommerfuglen

Sagsnr: 22-019341

Sagsfremstilling

Kl. 13.00-13.30 - Rundvisning og dialog i Sommerfuglen ved daglig leder Gitte Foldager Pedersen. 

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget blev vist rundt.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget godkendte dagsordenen.

Kopier link til punktet  -   Print

3: Orientering om Sommerfuglens Ydelseskatalog

Sagsnr: 23-014072

Sagsfremstilling

I 2019 blev Sommerfuglen etableret som et internt dags-/døgnaflastningstilbud og afløsningstilbud til børn og unge med fysiske og psykiske funktionsnedsættelser. Sommerfuglen er organiseret under Familiecentret i Børn og Familie og tilbyder ydelser efter §84 i Serviceloven. Iflg. Servicelovens §84 skal kommunen tilbyde afløsning eller aflastning til ægtefælle, forældre eller andre nære pårørende, der passer en person med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Bestemmelsen gælder både børn, unge, voksne og ældre.

Ydelseskataloget beskriver de aflastnings- og afløsningstilbud som Sommerfuglen tilbyder.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Aflastning på Sommerfuglen bevilges på baggrund af §84 i Lov om Social Service (Serviceloven)

Økonomi

Viden og Strategi, Økonomi bemærker, at Sommerfuglen har et budget i 2023 på 6,17 mio. kr., og at der i løbet af 2022 var 38 børn/unge i aflastning i varierende perioder. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger

Indstilling

Administrationen indstiller at orienteringen tages til efterretning.

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

4: Barnets Lov - Orientering om centrale ændringer som følge af loven

Sagsnr: 23-013776

Sagsfremstilling

Pr. 1. januar 2024 træder Barnets Lov i kraft. Med loven får de børn, der har brug for hjælp, deres egen lov og skrives således ud af Lov om Social Service (Serviceloven).

En del af Servicelovens bestemmelser er videreført i stort set uændret form i Barnets Lov, men der er samtidig indført nye og ændrede bestemmelser.

Blandt andet bliver der endnu mere fokus på reel inddragelse af børn og unge i egen sag, der bliver ændrede krav til sagsbehandlingsprocesserne og iværksættelse af indsatser, og der bliver krav om, at der i visse tilfælde skal deltage to socialrådgivere i sagsbehandlingen.

Leder af Familierådgivningen vil orientere om de centrale ændringer som følge af vedtagelsen af Barnets Lov.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Barnets Lov.

Økonomi

Viden og Strategi, Økonomi bemærker, at Ringkøbing-Skjern kommune kompenseres for ændringer i Barnets Lov svarende til 3,3 mio. kr. i 2024, 3,8 mio. kr. i 2025 og 4,8 mio. kr. i 2026 og fremefter. 

Administrationen har fremsendt et skema til Byrådets budgetkonference i august måned 2023, med anmodning om, at midlerne tilføres Børn og Familie. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen anbefaler, at udvalget tager orienteringen til efterretning. 

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

5: Høringsversion af Sundhedsaftalen 2024-2027

Sagsnr: 23-014026

Sagsfremstilling

Sundhedsaftalen er den overordnede ramme for samarbejdet mellem hospitaler, kommuner og almen praksis i Region Midtjylland. Sundhedssamarbejdsudvalget i Region Midtjylland har sendt udkast til Sundhedsaftalen 2024-2027 i høring.

Sundhedsaftalen 2024-2027 indeholder fire visioner og tre indsatsområder.

De fire visioner er:

  • Sammenhæng og tryghed
  • På borgernes præmisser
  • Et nært og tilgængeligt sundhedsvæsen
  • Et sundhedsvæsen i balance

De tre indsatsområder er:

  • Psykiatri og trivsel – med fokus på børn og unges trivsel og fokus på mennesker med svær psykisk sygdom
  • Sammenhæng for borgere med kronisk sygdom – med fokus på de med størst behov og størst kompleksitet
  • Velfærdsteknologi, digitalisering og datadeling – med fokus på hjemmemonitorering, digitale konsultationer og platforme samt datadeling

Administrationens bemærkninger til Sundhedsaftalen

Administrationen bemærker, at Sundhedsaftalen indeholder relevante og centrale samarbejdsflader på tværs af hospitaler, kommuner og praksissektoren. Administrationen har derudover følgende bemærkninger:

  • Ift. datadeling ønskes en opmærksomhed på, hvordan vi undgår dobbeltregistreringer (hvis data skal registreres i både det kommunale fagsystem samt i et system, der kan dele informationer på tværs af sektorer).
  • Der gøres samtidig opmærksom på, at målsætningen omkring datadeling ikke får økonomiske konsekvenser for kommunerne fx i form af licenser til et tværfagligt registreringssystem.
  • Ift. virtuelle løsninger bemærkes en bekymring for vægtning af borgernes behov.
  • Administrationen anerkender afsnittet om økonomisk klarhed og fair balance som er vigtigt element i Sundhedsaftalen og afledte samarbejdsaftaler. Det er usikkert, hvilken økonomisk betydning Sundhedsaftalen får for kommunerne. Faktum er, at når vi skal løse opgaver, vi ikke plejer at løse, vil det give et merforbrug eller medføre en reduktion i nuværende opgaver.

Opfølgning og organisering

Indsatsområderne i Sundhedsaftalen bliver udmøntet i aftaleperioden via konkrete samarbejdsaftaler og/eller via konkrete initiativer og prøvehandlinger. Indsatser kan udvikles i centralt nedsatte arbejdsgrupper eller i sundhedsklyngerne – enten på sundhedsklyngernes eget initiativ eller på opdrag fra Sundhedssamarbejdsudvalget.

Ringkøbing-Skjern Kommune er en del af Gødstrupklyngen sammen med Region Midtjylland, Herning, Holstebro, Ikast-Brande, Lemvig og Struer kommuner.

Den videre proces

Høringssvar skal være Sundhedssamarbejdsudvalget i hænde senest den 25. august 2023.

Sundhedssamarbejdsudvalget vil med udgangspunkt i bidragene fra høringsrunden behandle forslag til endelig sundhedsaftale i september 2023. Sundhedsaftalen vil herefter blive sendt til endelig behandling i Region Midtjylland og kommunerne i oktober til december 2023.

Sundhedsaftalen træder i kraft den 1. januar 2024.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ifølge sundhedsloven skal regionerne og kommunerne indgå en aftale om varetagelse af opgaver på sundhedsområdet.

Økonomi

Viden og Strategi, Økonomi har ingen yderligere bemærkninger. 

Effektvurdering

Sundhedsaftalen bidrager til at skabe mere sammenhængende patientforløb ved at styrke samarbejdet mellem hospitaler, kommuner og almen praksis. Sundhedsaftalen skaber samtidig sammenhæng i indsatsen mellem sundhedsområdet og andre tæt forbundne velfærdsområder.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget drøfter udkast til Sundhedsaftalen 2024-2027 med henblik på at afgive høringssvar til Sundhedssamarbejdsudvalget.

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget drøftede udkastet og besluttede at afgive høringssvar i overensstemmelse med administrationens bemærkninger.


Kopier link til punktet  -   Print

6: Drøftelse af dagtilbudsområdet - 2023

Sagsnr: 23-007108

Sagsfremstilling

Ifølge dagtilbudsloven skal udviklingen på dagtilbudsområdet drøftes politisk mindst hvert andet år. Drøftelsen skal tage udgangspunkt i, hvordan kommunens rammer for dagtilbud og eventuelle prioriterede indsatser for området bidrager til, at dagtilbuddene kan opfylde lovgivningen. 

På baggrund af den politiske drøftelse kan Børne- og Familieudvalget give administrationen en pejling på, hvilke politiske prioriteringer, der skal være på dagtilbudsområdet. Udvalget kan også beslutte om der som følge af drøftelsen skal iværksættes tiltag på dagtilbudsområdet. Tiltag kan være kompetenceudvikling, sparring eller andet, som kan understøtte og kvalificere dagtilbuddenes arbejde med etablering af pædagogiske læringsmiljøer, der fremmer børns trivsel, læring, udvikling og dannelse.

Der er udmøntet/udmøntes forskellige tiltag i dagplejen i Ringkøbing-Skjern Kommune

  • Kommunal temaaften for dagplejere, ledere og dagplejepædagoger i 2022 omkring børn i udsatte positioner.
  • Førstehjælpekurser for alle dagplejere i første kvartal 2023.
  • Kommunal temaaften for dagplejere, ledere og dagplejepædagoger omkring Fælles børne- og ungesyn  samt tilknytning og udviklende øjeblikke i dagplejen i september 2023
  • Lokalt i dagplejeområderne holdes temaaftener for dagplejere sammen med dagtilbuddene, f.eks. om relationer og børneperspektivet.
  • Alle dagplejerne var begyndt på en Arbejdsmarkedsuddannelse (AMU) kursus i den pædagogiske læreplan, men forløbet blev afbrudt på grund af Corona epidemien.
  • Sprogtrappen, som har fokus på tidlig og forebyggende indsats 0-3 år, understøttes og implementeres i dagplejen.
  • Der er to møder om året i mødeforum for dagplejen med ledere af dagplejere og dagplejepædagoger samt leder af dagplejen.
  • Der er fire møder om året med ledere af dagplejere vedrørende faglig ledelse af dagplejere.
  • Udmøntning af dagtilbudsloven med ny tilsynsramme.

Den første anmeldte og uanmeldte tilsynsrunde i følge den ny lovgivning er afsluttet i dagplejen og i de private pasningsordninger. Det generelle billede i dagplejen er:

  • Dagplejerne arbejder med udgangspunkt i det pædagogiske grundlag i den pædagogiske læreplan. Dette mindset er implementeret med variation.
  • Det Fælles børne- og ungesyn ses i handlinger og mindset i praksis. Dette med variation.
  • Observationerne viser varieret kvalitet blandt dagplejerne i forhold til fysiske omgivelser, relationer samt leg og aktivitet.
  • Der er høj grad af praksisudvikling hos dagplejerne på baggrund af tilsynets opfølgningspunkter.
  • Dagplejerne ønsker pædagogisk vejledning og sparring fra dagplejepædagogerne udover tilsynene.
  • Der er høj forældretilfredshed med dagplejen. Gæsteplaceringerne kan opleves som en udfordring.

På baggrund af tilsyn hos dagplejere og private passere ses variation i kvalitet både blandt dagplejere og blandt de privat passere.

Der udmøntes forskellige tiltag på dagtilbudsområdet i Ringkøbing-Skjern Kommune:

  • It - handleplaner på dagtilbudsområdet.
  • Sprogtrappen, som har fokus på tidlig og forebyggende indsats 0-3 år, understøttes og implementeres i vuggestuer.
  • Leg og lær med literacy og numeracy, som understøtter børnenes sprogudvikling og matematisk forståelse.
  • Uddannelse af 28 sprogvejledere i dagtilbuddene.
  • Understøttelse af dagtilbuddene med statusmøder for sprog.
  • Tema aften for alle forældrebestyrelser samt ledere i dagtilbud februar 2023
  • Der holdes ledermøder på tværs af dagtilbuddene fire gange om året.
  • Der holdes møder på tværs af dagtilbuddene to gange om året omkring faglig ledelse af dagtilbuddene.
  • Udmøntning af dagtilbudsloven med ny tilsynsramme.

Sideløbende er der nedsat en arbejdsgruppe, der arbejder med tilbudsviften på dagtilbudsområdet. Udover en vurdering af tilbudsviften på dagtilbudsområdet, drøftes fællesskabende og styrket pædagogik og i denne forbindelse kompetenceudvikling af det pædagogiske personale og ledere.

Siden  24. august 2021, hvor udviklingen på dagtilbudsområdet sidst blev drøftet i Udvalget har der været et særligt fokus og samarbejde med dagtilbuddene i forhold til udmøntning af det styrkede tilsynskoncept. 

Den første anmeldte tilsynsrunde i de kommunale og selvejende dagtilbud og privatinstitutioner 2022/23 er afsluttet. Det generelle billede er at:

  • Det udviklende mindset i det pædagogiske grundlag i den pædagogiske læreplan er godt på vej til at blive implementeret i dagtilbuddene. 
  • Det Fælles børne- og ungesyn ses i handlinger og mindset i praksis.
  • Dagtilbuddene arbejder godt med at skabe kvalitet i læringsmiljøerne, så børnene trives, lærer udvikles og dannes.  
  • Der er høj forældretilfredshed i dagtilbuddene.
  • Som et element i ledelsesopgaven er faglig ledelse kommet på dagordenen i tilsynsprocessen.
  • Observationerne viser, at dagtilbuddene scorer højest kvalitet på de fysiske omgivelser, indendørs og udendørs. Midt i på relationer og lavest på leg og aktivitet.

Der ses kvalitetsforskelle mellem forskellige dagtilbud og internt i dagtilbuddene fra stue til stue, fra vuggestue til børnehavedel.

Den første uanmeldte tilsynsrunde 2023 udmøntes i efteråret, og her er der særligt fokus på at inddrage børneperspektivet med børneinterview for de 4-6 årige samt rundvisning og dialog på tilsynet med tilsynsførende og en lille gruppe børn. Det uanmeldte tilsynsmøde tager desuden udgangspunkt i observationer i praksis.

Repræsentanter fra administrationen deltager ved punktet. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Dagtilbudsloven.

Økonomi

Viden og Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger. 

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget drøfter politisk fokus og indsatser på dagtilbudsområdet.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget drøftede sagen og afgav signaler til det videre arbejde.

Kopier link til punktet  -   Print

7: Elevtalsprognose 2023/24 - 2028/29

Sagsnr: 18-020523

Sagsfremstilling

Ringkøbing-Skjern Kommune har udarbejdet en befolkningsprognose for 2023 - 2036. På baggrund af tallene i befolkningsprognosen er der efterfølgende udarbejdet en elevtalsprognose.

Prognosen for hele kommunen samt for det enkelte skoledistrikt frem til skoleåret 2028/2029 kan ses i vedhæftede bilag.

Som det kan ses i nedenstående graf, blev elevtallet i skoleåret 2022/2023 noget højere end forudsat i sidste års elevtalsprognose. Det skyldes tilflytningen af ukrainske flygtninge, hvoraf mange af de tilflyttede er i skolealderen. 

Ud fra prognosens tal forventes det samlede elevtal i Ringkøbing-Skjern Kommune at falde med 638 elever fra skoleåret 2022/2023 frem mod skoleåret 2028/2029 svarende til ca. 9%.

Tallene for 2019/2020 - 2022/2023 er faktiske elevtal pr. 1. januar i de pågældende skoleår. Fra 2023/2024 - 2028/2029 er det prognosetal. Tallene omfatter elever i folkeskoler, specialskoler, efterskoler, friskoler og i 10'eren. 

Befolkningsprognosen, som elevtalsprognosen er udarbejdet på baggrund af, er dels dannet ud fra historiske data over flyttemønstre, fertilitet og dødsfald og dels ud fra kommunens planer om nybyggeri. 

I elevtalsprognosen er herudover indarbejdet historiske data for fri- og efterskolefrekvens, valg af anden skole end distriktsskolen og oversiddere. 

Skolestuktur

På Byrådets møde den 9. februar 2021 pkt. 9 blev der godkendt en procedure i forbindelse med eventuelle fremtidige skolelukninger. Proceduren er vedlagt som bilag. Af proceduren fremgår det, 

Børne- og Familieudvalget inviterer til et møde med skolebestyrelsen på skoler, hvor elevtallet ifølge elevtalsprognosen kommer under 60 inden for et sigte på 5 år.

Som følge heraf blev der afholdt dialogmøder med Faster og Ådum skoler i efteråret 2021.

Af oversigten for den enkelte skole (vedhæftet) fremgår det, at Ådum Skole, som den eneste skole kommer under 60 elever i de kommende år. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden og Strategi, Økonomi bemærker, at Børne- og Familieudvalgets budgetramme for budget 2024 - 2027 er reduceret svarende til faldet i elevtallene i de kommende år.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger. 

Indstilling

Administrationen indstiller, at elevtalsprognosen tages til efterretning.

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning og besluttede på den baggrund at invitere skolebestyrelsen i Ådum Børneunivers til et møde om udviklingen i elevtallet.


Kopier link til punktet  -   Print

8: Ansøgninger om dispensation til klassedannelser - skoleåret 2023/24

Sagsnr: 23-013208

Sagsfremstilling

Administrationen har i juni måned 2023 modtaget ansøgninger fra henholdsvis Tarm Skole og Tim Skole om dispensation for klassestørrelser på 28 elever ved planlægning af skoleåret 2023/2024.

Tarm Skole søger om, at der må være 29 elever i én af deres to 7. klasser. Tarm Skole har indtil medio juni 2023 indskrevet 56 elever på syvende årgang, hvilket kan deles i to klasser med 28 elever. Medio juni, efter skoleåret 2023/2024 er planlagt, indskrives der endnu en elev, så der er 57 elever på årgangen. Skolen vil gerne dele årgangen i to klasser på henholdsvis 28 og 29 elever.

Tim Skole søger om at sammenlægge 9. årgang i skoleåret 2023/2024. I skoleåret 2022/2023 var klassen delt i to. I forbindelse med skoleåret planlægning er der tilgået 3 elever til 9. årgang. Det vurderes fra skolen, at det undervisningsmæssige grundlag, er bedre honoreret i en klasseenhed med relativ mange elever og flere lektioner med to-lærer forløb, frem for to klasseenheder med et meget lavt elevgrundlag og samlæsning i flere timer. I skoleåret 2023/2024 forventes der at være 30 elever på 9. årgang.  

Jf. Folkeskolelovens § 17 må elevtallet i grundskolens klasser ikke overstige 28 elever ved skoleårets begyndelse. Kommunalbestyrelsen kan dog i særlige tilfælde tillade et højere elevtal i grundskolens klasser, dog ikke over 30. 

Administrationen kan oplyse, at hvis elev nr. 31 kommer i løbet af skoleåret, så skal klassen deles. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Folkeskolelovens § 17.

Økonomi

Viden og Strategi, Økonomi bemærker, at skolernes ressource tildeling i overbygningen er 100% elevtalsafhængig. Det har derfor ingen betydning for tildelingen, om skolerne opretter 1 klasse med 30 elever eller 2 klasser med 15 i hver. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at ansøgningerne fra Tarm og Tim skoler godkendes. 

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

9: Budgetopfølgning pr. 31. juli 2023 for decentrale enheder under Børne- og Familieudvalget

Sagsnr: 22-025565

Sagsfremstilling

Administrationen fremsender budgetopfølgning pr. 31. juli 2023 for de decentrale enheder under Børne- og Familieudvalget.

Der udarbejdes budgetopfølgninger til politisk behandling 3 gange årligt for de decentrale enheder. Det er pr. 31. marts, 31. juli og 31. oktober.

For Børne- og Familieudvalget gælder dette for skoler, skolefritidsordninger og dagtilbud under Dagtilbud og Undervisning samt for enhederne under Børn og Familie.

Budgetopfølgningerne er udarbejdet af de decentrale ledere med bistand fra økonomikonsulenterne i Viden og Strategi. Budgetopfølgningerne er udarbejdet med udgangspunkt i de korrigerede budgetter for 2023, men eksklusiv overførsler fra 2022. Et mer- eller mindreforbrug er således udtryk for, om enheden bruger mere eller mindre af deres indeværende års budget. 

Budgetopfølgningen for de decentrale enheder udviser et samlet merforbrug på 4,958 mio. kr.

Beløb i hele 1.000 kr.
- = merindtægt/mindre forbrug
+ = mindre indtægt/merforbrug

Overførsler
2022 til 2023

Korrigeret
budget
2023 ekskl. overførsler

Forventet
regnskab
2023

Afvigelse

Afvigelse
sidste måned

Børn og Familieudvalget - i alt

33.645

717.057

722.015

4.958

-1.228

Dagtilbud og Undervisning

30.165

628.892

633.106

4.214

-1310

Folkeskoler og specialskoler

12.482

373.977

378.286

4.309

792

Skolefritidsordninger

5.230

44.650

43.969

-681

-744

Ungdommens Uddannelsesvejledning, STU-huset og Ungdomsskolen

464

29.307

29.353

46

427

Dagtilbud

7.901

174.768

175.307

539

-1.785

Distrikter

4.088

6.190

6.190

0

0

Børn og Familie

3.480

88.165

88.909

744

82

 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Økonomi bemærker, at der samlet for enhederne under Børne- og Familieudvalget er overført 33,645 mio. kr. fra 2022 til 2023. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget tager budgetopfølgningen til efterretning. 

BilagBeslutning


Børne- og Familieudvalget tog budgetopfølgningen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

10: Budgetopfølgning pr. 31. juli 2023 for Børne- og Familieudvalgets område

Sagsnr: 22-025565

Sagsfremstilling

Budgetopfølgningen pr. 31. juli 2023 på Børne- og Familieudvalgets område udviser et forventet merforbrug på 7,5 mio. kr., hvilket er 0,5 mio. kr. mindre i forhold til forrige budgetopfølgning.

Det samlede merforbrug fordeler sig på:

  • Dagtilbud og Undervisning - mindreforbrug på 2,3 mio. kr.
  • Børn og Familie - merforbrug på 9,8 mio. kr.

Dagtilbud og Undervisning

Beløb i hele 1.000 kr.
- = merindtægt/mindre forbrug
+ = mindre indtægt/merforbrug

Korrigeret
budget
2023

Forventet
regnskab
2023

Afvigelse

Afvigelse
sidste måned

Dagtilbud og Undervisning - central

201.748

199.548

-2.300

-1.300

Undervisning

Specialundervisning/støtte

16.432

14.432

-2.000

-2.000

STU, FGU og KUI*

27.682

27.082

-600

1.300

Fri- og efterskoler + 10. kl. UCRS

83.905

84.605

700

-400

Fælles udgifter/indtægter

15.711

16.511

700

800

Dagtilbud

Dagtilbud/SFO - flere/færre børn

-55.538

-57.338

-1.800

-600

Private tilbud - flere/færre børn

47.844

48.144

300

300

Dagplejen

39.376

38.376

-1.000

-500

Fælles udgifter/indtægter

7.830

6.430

-1.400

-1.000

Undervisning/dagtilbud

Mellemkommunal - almen

-553

2.747

3.300

1.300

Befordring - special

19.059

18.559

-500

-500

Dagtilbud og Undervisning - Decentrale enheder

628.823

627.515

4.214

-1.308

Dagtilbud og Undervisning i alt

830.571

827.063

1.914

-2.608

*STU – Særlig Tilrettelagt Ungdomsuddannelse, FGU – Forberedende GrundUddannelse, KUI – den Kommunale UngeIndsats

Mindreforbruget på 1,0 mio. kr. i forhold til forrige budgetopfølgning skyldes følgende:

  • mindreforbrugpå 1,0 mio. kr. til FGU-elever. Kommunerne afregnes 1 gang om året i juli måned for indskrivningen af FGU-elever året før. Det samlede mindreforbrug på området bliver dermed på 3,7 mio. kr. i 2023. 
  • mindreforbrugpå 0,9 mio. kr. som følge af mindre indskrivning af STU-elever end tidligere forventet. Det samlede merforbrug på området forventes hermed at blive ca. 3,1 mio. kr. 
  • mindreforbrugpå netto 2,1 mio. kr. på dagtilbudsområdet, som følge af færre indskrevne børn end budgetlagt
  • merforbrug på 2,0 mio. kr. til mellemkommunale betalinger på undervisningsområdet. Merforbruget skyldes både højere udgifter til elever fra RKSK som undervises i andre kommuner, og færre indtægter fra kommuner, som har elever på skoler i RKSK.
  • merforbrug på 1,0 mio. kr. som følge af, at der har været flere elever indskrevet på fri- og efterskoler i skoleåret 2022/2023 end forventet ved budgetlægningen. 

Børn og Familie

Beløb i hele 1.000 kr.
- = merindtægt/mindre forbrug
+ = mindre indtægt/merforbrug

Korrigeret
budget
2023

Forventet
regnskab
2023

Afvigelse

Afvigelse
sidste måned

Børn og Familie - central

122.108

131.908

9.800

9.300

Anbringelser

89.211

97.011

7.800

7.800

Central refusionsordning SDE

-7.100

-9.500

-2.400

-2.400

Øvrige foranstaltninger

5.272

4.672

-600

-1.300

Forebyggende foranstaltninger

24.124

31.724

7.600

6.600

Sikrede institutioner

4.989

2.789

-2.200

-1.000

Enkeltydelser/tabt arbejdsfortjeneste

5.612

5.212

-400

-400

Børn og Familie - Decentrale enheder

88.404

89.148

744

82

I alt

210.512

221.056

10.544

9.382

Merforbruget på 0,5 mio. kr. i forhold til forrige budgetopfølgning skyldes følgende:

  • merforbrug på 1,0 mio. kr. som skyldes fortsat stigende udgifter til aflastningsforanstaltninger på institutioner.
  • merforbrug på 1,0 mio. kr. til krisecentre. Området er budgetlagt med 1 mio. kr. ud fra tidligere års udgiftsniveau. Dog er udgifterne i 2022 og nu også i 2023 steget til et niveau omkring de 2 mio. kr. Der er 50% statsrefusion på området, som er medregnet i udgiftsskønnet. 
  • mindreforbrug på 1,2 mio. kr. til sikrede institutioner. Der er på nuværende tidspunkt ingen unge anbragt på sikrede institutioner. Hvis den situation fortsætter er der yderligere 1,2 mio. kr. i mindreforbrug, når året er gået.
  • mindreforbrug på 0,3 mio. kr. som skyldes, at afregningen for drift af Socialtilsyn Midt for tilsyn på plejefamilieområdet er mindre end budgetlagt. Den enkelte kommune afregnes i forhold til antallet af 0 – 17-årige i Region Midt. RKSK's forholdsmæssige andel af Regionens samlede antal 0 – 17-årige har været vigende i de senere år. 

Som det fremgår af nedenstående oversigt, er der pr. 1. august 2023 119 anbringelser. Det er 11 færre anbringelser end budgetlagt. Det skal sammenholdes med, at gennemsnitsprisen pr. anbringelse er ca. 108.000 kr. højere end forventet, hvilket giver en forventet merudgift på 7,8 mio. kr.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden og Strategi, Økonomi har ingen yderligere bemærkninger. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget tager budgetopfølgningen til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget tog budgetopfølgningen til efterretning, herunder orientering om status på handleplanen for Børn og Familie.

Kopier link til punktet  -   Print

11: Gensidig orientering

Sagsnr: 22-019341

Sagsfremstilling

1.
Orientering om anlægsprojekter v/styregruppeformændene.

2.
Orientering om kommende sager til Børne- og Familieudvalget.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning.

Der blev herudover orienteret om følgende:

  • Navneændring fra 0. klasse til børnehaveklasse
  • Udbygget digital pladsanvisning
  • Status på Ungdomsskolens anlægsprojekt
  • Status på ny børnehave i Videbæk
  • Budget 2024-2027



Kopier link til punktet  -   Print

12: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Kontaktoplysninger
Dagtilbud og Undervisning, Sekretariatet
Dagtilbud og Undervisning, Sekretariatet
Dyrvigsvej 9
6920 Videbæk