Referat: 21. februar 2024 kl. 13:00

LOK-Dyrvigsvej front - 10 Konferencesalen
Børne- og Familieudvalget

Deltagere

  • Kristian Andersen
  • Carsten Bjerg
  • Dan K. Jørgensen
  • Marie Kamp From
  • Niels Kristian Larsen
  • Henrik Hammelsvang
  • Linda Nielsen

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget godkendte dagsordenen.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Budgetlægningsprocedure for perioden 2025 - 2028

Sagsnr: 23-022112

Sagsfremstilling

Viden og Strategi - Økonomi fremsender "Budgetlægningsprocedure for perioden 2025 - 2028" til orientering. Budgetlægningsproceduren, tidsplanen samt drifts- og anlægsrammer er godkendt i Økonomiudvalget den 6. februar 2024.

Den vedlagte procedurebeskrivelse handler om det praktiske forløb og arbejdet med budgetlægningen primært frem mod budgetseminaret i august 2024. Drifts- og anlægsrammer fremgår af side 5 og side 8.

Budgetlægningsproceduren indeholder en overordnet tidsplan samt procedure for

  • fastsættelse af budgetrammer
  • budgetlægning
  • politisk behandling af budgettet
  • hvad der sker efter budgetvedtagelsen

Den vedlagte budgetprocedure viderefører i store træk processen fra sidste års budgetlægning. Økonomiudvalget har vedtaget, at forslag til nye tiltag skal modsvares af et kompenserende finansieringsforslag. Demografijusteringer fremlægges uden kompenserende finansieringsforslag.

Økonomiudvalget besluttede at den tidligere nul-fremskrivning på udvalgte områder afskaffes fra budget 2025, hvorfor alle arter prisfremskrives jf. KL's prisfremskrivningsprocenter pr. juni måned 2024.

Det enkelte fagudvalg skal i løbet af foråret drøfte alle udvalgets anlægsforslag og ikke kun de nye forslag.

Økonomisk politik

I forbindelse med godkendelse af budgetlægningsproceduren er der fastsat følgende økonomisk politik

  • Kassebeholdning ultimo året: 150 mio. kr. - det vil sige fortsat fokus på robust økonomi.
  • Den af KL udmeldte vejledende anlægsramme overholdes.
  • Den af KL udmeldte andel af rammen for serviceudgifter overholdes.
  • Der budgetlægges ikke med kassetræk.

MED-proces

Jævnfør tidsplanen skal fagudvalgene i februar måned drøfte budgetprocessen inden for udvalgets område herunder mødeaktivitet med FagMED i april måned 2024. Derudover skal fagudvalget indhente høringssvar fra FagMED til de forslag som fagudvalget påtænker at fremsende til budgetkonferencen. Høringssvar til de enkelte forslag skal ikke påføres skemaerne, men det fremsendte høringssvar vedlægges det øvrige budgetmateriale, der skal afleveres senest den 21. juni 2024. Der er ingen formkrav til høringssvar. Forslag, der omhandler administrationen, skal fremsendes til det koordinerende administrationsMED senest den 5. juni 2024 kl. 12.00.

Informationsmødet med Byrådet om budgetsituationen er fastsat til tirsdag den 13. august 2024 efter byrådsmødet.

Børne- og Familieudvalgets årlige møde med FagMED

Af budgetproceduren for 2025-2028 fremgår det, at der skal holdes møde med FagMED i sidste halvdel af april måned 2024. 

Mødet med FagMED Dagtilbud og Undervisning og FagMED Børne og Familie foreslås afholdt den 15. april 2024  efter følgende plan: 

kl. 13.00-14.30 - FagMED Dagtilbud og Undervisning 

kl. 14.45-16.15 - FagMED Børn og Familie

Forslag til dagsordenen: 

  1. Udvalgsformand Kristian Andersen byder velkommen og rammesætter mødet. 
  2. FagMED's signaler og "gode råd" til Børne- og Familieudvalget til brug ved det videre budgetarbejde.
    Dialog om forståelse af det fremlagte.

De to FagMED opfordres til at holde formøde. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, 

  1. at "Budgetlægningsproceduren for perioden 2025 - 2028" tages til efterretning
  2. at budgetprocessen drøftes i Udvalget herunder fastsættelse af mødeaktivitet i april måned med FagMED
  3. at udvalget giver de første indikationer til administrationen om budgetønsker til de fremtidige budgetdrøftelser
  4. at mødet med de to FagMED holdes mandag den 15. april 2024 i tidsrummet fra kl. 13.00-16.15.
  5. at Udvalget afklarer, om der skal holdes et ekstraordinært møde i Udvalget i første halvdel af juni måned.
  6. at Udvalget drøfter, om der er konkrete emner, de ønsker belyst med henblik på budgetlægningen. 

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget godkendte administrationens indstilling og afgav signaler til det videre arbejde, herunder at der ikke planlægges et ekstraordinært møde i juni måned.

Kopier link til punktet  -   Print

3: Orientering om Børn og Families Investeringsstrategi

Sagsnr: 24-002635

Sagsfremstilling

På budgetkonferencen i august 2023 vedtog Byrådet Børn og Families Investeringsstrategi.

Baggrunden for investeringsstrategien er et støt stigende merforbrug på anbringelses- og aflastningsforanstaltninger siden 2021. Investeringsstrategien indeholder en langsigtet handleplan – den såkaldte 7-punktsplan – som angiver retning for, hvordan Børn og Familie i løbet af 4 år skal nedbringe merforbruget ved at bringe økonomi tættere på fagområdet og gentænke og udvikle praksis på relevante indsatsområder. Investeringsstrategien er med andre ord et kvalificeret bud på, hvordan Børn og Familie kan spare penge ved at handle anderledes. De 7 handlepunkter beskrevet i Investeringsstrategien er baseret på data fra en benchmarkrapport, der udpeger områder, hvor Ringkøbing-Skjern kommune med fordel kan drage nytte af erfaringer gjort i 9 øvrige, sammenlignelige kommuner.

De 7 punkter i Investeringsplanen er flg.:

  1. Datastyring (implementering af databaseret ledelse)
  2. Forebyggelse (udvidelse og systematisering af forebyggelsesindsatser)
  3. Færre anbringelser
  4. Flere i netværkspleje 
  5. Billigere efterværn
  6. Billigere opholdssteder
  7. Justering af forebyggelses- og anbringelsesbudgettet

Arbejdet med Investeringsstrategien startede formelt d. 2. januar 2024. Der er ansat en konsulent med forankring i Børn og Familie, som er i gang med at kortlægge de organisatoriske spor på området med henblik på justeringer og ændringer af praksis. Det forventes at en forhandler vil være ansat pr. april 2024, som skal forestå forhandlinger på eksterne køb og kontrakter. 

Siden januar 2024 er der igangsat en proces for arbejdet med implementeringen af Forebyggelsesstrategien, som blev vedtaget af Børne- og Familieudvalget i november 2023. Ligeledes er arbejdet med udviklingen af databaseret ledelse iværksat, og der udarbejdes datagrundlag med henblik på at udpege konkrete besparelser på efterværn og aflastning.

Ovenstående indsatser prioriteres, opstartes og følges månedligt af den tværorganisatoriske styregruppe med ledelsesrepræsentanter fra Økonomi, Handicap og Psykiatri, Dagtilbud og Undervisning samt Børn og Familie. Der vil være formel afrapportering med status på projektet til Børne- og Familieudvalget én gang årligt samt løbende opfølgning under gensidig orientering. Næste formelle status er i februar 2025. 

 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Der henvises til budgetopfølgningen på nærværende møde.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til at udvalget tager orienteringen til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

4: Ekstremisme og radikalisering (handleplan)

Sagsnr: 24-002247

Sagsfremstilling

Med Barnets Lov, som trådte i kraft pr. 1. januar 2024, skal kommunerne revidere beredskabet for forebyggelse, opsporing og håndtering af ekstremisme. Fremadrettet skal beredskabsplanen revideres efter behov, dog som minimum hvert 4. år.

 Beredskabet i Ringkøbing-Skjern Kommune består af Infohuset Kommune. Infohus Kommune-samarbejdet består af en socialrådgiver fra Børn og Familie, en SSP-vejleder fra Ungdomsskolen, en PSP-medarbejder fra Beskæftigelse samt en forebyggelsesbetjent fra lokalpolitiet i Ringkøbing-Skjern Kommune. Herudover findes der også et Infohus netværk, som er et landsdækkende tværsektorielt samarbejde mellem kommunerne og landets politikredse.

Infohus Kommune modtager, koordinerer og vurderer bekymringer for ekstremisme og radikalisering. Formålet med indsatsen er at fremme trivsel og tryghed og dermed forebygge ekstremisme og radikalisering. Dertil har beredskabsplanen til formål at synliggøre kommunes indsats samt de handlemuligheder, som både borgere og medarbejdere har.

Indsatsen består primært af tre kerneområder, som er vejledning og rådgivning om ekstremisme og radikalisering, forebyggelse af ekstremisme og radikalisering hos grupper og enkeltpersoner samt håndtering af enkeltsager vedrørende radikaliseringstruede unge.

Handleplanen er udarbejdet af socialrådgiver Tina Nielsen, SSP-vejleder Louise Gren Villadsen, faglig koordinator Heidi Iversen og forebyggelsesbetjent fra Midt- og Vestjyllands Politi Preben Bo Nielsen.   

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Barnets Lov § 15, stk. 3

Økonomi

Viden og Strategi, Økonomi bemærker, at eventuelle udgifter i forbindelse med handlingsplanen afholdes indenfor de nuværende afsatte budgetter. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen anbefaler, at Børne- og Familieudvalget godkender beredskabsplanen og oversender sagen til godkendelse i byrådet.

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

5: Helhedsorienterede planer for familier

Sagsnr: 24-002605

Sagsfremstilling

Baggrund

I december 2018 indgik regeringen en aftale med flere af Folketingets partier, der havde til formål at give kommunerne mulighed for at tilbyde helhedsorienterede planer for familier med komplekse problemstillinger.

Aftalegrundlaget betyder, at kommunerne kan tilbyde at udarbejde én hel­hedsorienteret plan, så borgere kan få én udredning, én visitation og én samlet afgørelse og klage­adgang. På baggrund af dette igangsatte Ringkøbing-Skjern Kommune et pilotprojekt, ”Samarbejdsaftale: Helhedsorienterede planer for familier i Ringkøbing-Skjern Kommune”, der har fokus på at udvikle rammerne, for at kommunen fremadrettet kan tilbyde en helhedsorienteret indsats til familier med komplekse problemstillinger. Det betyder i praksis at familier oplever, at de bliver inddraget i planlægningen af deres indsatser og oplever en tværgående sammenhæng i de indsatser, der modtages.

Målgruppe

Målgruppen for pilotprojektet er familier med komplekse problemstillinger, der har indsatser på tværs af fagområder. Komplekse problemstillinger kan være af social, helbreds- og beskæftigelses­mæssig karakter, såsom misbrugsproblematikker, psykiske udfordringer eller langvarig offentlig forsørgelse. Derudover er det et krav at én eller begge forældre har en sag i Familierådgivningen i Børn og Familie og i en eller flere af følgende fagområder Beskæftigelse, Handicap og Psykiatri, Sundhed og Omsorg og Dagtilbud og Undervisning. Familien skal således have minimum to aktive sager i kommunen.

Fremgangsmåde

Fagpersonerne i de enkelte afdelinger, er opmærksomme på, om de har familier med komplekse problemstillinger, hvor en helhedsorienteret indsats kan være gavnligt.

Når en fagperson ser muligheder i at tilbyde en familie en helhedsorienteret indsats, tager fagpersonen kontakt til projektkoordinatoren fra Børn og Familie, hvor de går i dialog i forhold til at afklare processen for opstart af en helhedsorienteret indsats. Første step er at indhente samtykke hos familien samt afklare, hvilke fagpersoner der er tilkoblet familien. 

Når familien har givet samtykke til at modtage en helhedsorienteret indsats, giver projektkoordinatoren besked til styregruppen om, at en ny familie tilbydes en helhedsorienteret indsats. Projektkoordinatoren indkalder derefter fagpersonerne omkring familien til et introduktionsmøde, hvorfra den videre proces afklares.

For hver projektfamilie nedsættes et familieteam. Familieteamet består af de fagpersoner, som har med familien at gøre. En af medarbejderne i familieteamet bliver udpeget til tovholder af familien. Tovholderen har ansvaret for at samle de fagpersoner, som er involveret i familiens indsatser og inviterer til fagligt formøde og familieplansmøde.

Familiens helhedsorienterede plan udarbejdes gennem løbende koordinering og sparring mellem de fagprofessionelle. Ved indsatsens start skal der afholdes to møder. Et fagligt formøde med deltagelse af de fagprofessionelle og et familieplansmøde med deltagelse af familien og de fagprofessionelle. Hver 8. uge har de fagprofessionelle og familien et opfølgningsmøde.

Se mere om den helhedsorienterede indsats i Ringkøbing-Skjern Kommune i denne video (ej webtilgængelig)

Projektfamilier

De første projektfamilier begyndte indsatsen i sensommeren 2022. Derefter har der løbende været optag af familier. I alt har 17 familier fået en helhedsorienteret indsats, hvoraf fire familier har afsluttet indsatsen.

Det forventes at pilotprojektet evalueres i juni 2024. I den forbindelse undersøges mulighederne for dataspor og oprettelse af RPA-robot, som automatisk kan opspore familier, som er i målgruppen for at modtage en helhedsorienteret indsats ud fra prædefinerede kriterier.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ifølge Barnets lov § 110 kan byrådet vælge at tilbyde helhedsorienterede planer for unge mellem 16 og 23 år.   

Økonomi

Viden og Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger. 

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget tager orienteringen til efterretning.

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

6: Opfølgning på Børn og UngeTopmødet 2024

Sagsnr: 23-025216

Sagsfremstilling

Årets Børn og UngeTopmøde blev holdt med temaet Fællesskaber som fundament.

Opfølgning på Børn og UngeTopmødet 2024. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger. 

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget følger op på Børn og UngeTopmødet. 

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget fulgte op på Børn og Ungetopmødet.

Kopier link til punktet  -   Print

7: Budgetopfølgning pr. 31. januar 2024 for Børne- og Familieudvalgets område

Sagsnr: 23-022645

Sagsfremstilling

Budgetopfølgningen pr. 31. januar 2024 på Børne- og Familieudvalgets område udviser et forventet mindreforbrug på 0,6 mio. kr.

Det samlede merforbrug fordeler sig på:

  • Dagtilbud og Undervisning - 0,0 mio. kr.
  • Børn og Familie - mindreforbrug på 0,6 mio. kr.

Dagtilbud og Undervisning

Beløb i hele 1.000 kr.
- = merindtægt/mindre forbrug
+ = mindre indtægt/merforbrug

Korrigeret
budget
2024 ekskl. Overførsler

Forventet regnskab 2024

Afvigelse

Afvigelse
sidste måned

Dagtilbud og Undervisning - central

217.478

217.478

0

0

Undervisning

Specialundervisning/støtte

11.585

11.585

0

0

STU, FGU og KUI*

28.562

28.562

0

0

Fri- og efterskoler + 10. kl. UCRS

89.667

89.667

0

0

Fælles udgifter/indtægter

18.325

18.325

0

0

Dagtilbud

Dagtilbud/SFO - flere/færre børn

-48.439

-48.439

0

0

Private tilbud - flere/færre børn

48.107

49.107

1.000

0

Dagplejen

40.180

39.180

-1.000

0

Fælles udgifter/indtægter

7.268

7.268

0

0

Undervisning/dagtilbud

Mellemkommunal - almen

3.162

3.162

0

0

Befordring - special

19.061

19.061

0

0

*STU - Særlig Tilrettelagt Ungdomsuddannelse, FGU - Forberedende GrundUddannelse, KUI - den Kommunale UngeIndsats

Der er samlet set balance mellem forventede udgifter og budgettet. Det skal dog bemærkes,

  • at der forventes flere børn i private tilbud end forventet, og færre børn i dagplejen end forventet. Økonomisk set udligner mer- og mindreforbruget på de to områder hinanden
  • at der forventes et merforbrug til STU-elever på ca. 3 mio. kr. Det modsvares af et forventet mindreforbrug på ca. 3 mio. kr. til FGU-elever

Børn og Familie

Beløb i hele 1.000 kr.
- = merindtægt/mindre forbrug
+ = mindre indtægt/merforbrug

Korrigeret
budget
2024 ekskl. Overførsler

Forventet
regnskab
2024

Afvigelse

Afvigelse
sidste måned

Børn og Familie i alt

132.357

131.757

-600

0

Anbringelser

93.924

91.824

-2.100

0

Central refusionsordning SDE

-9.100

-9.100

0

0

Øvrige foranstaltninger

5.092

6.092

1.000

0

Forebyggende foranstaltninger

31.478

32.278

800

0

Sikrede institutioner

5.166

5.166

0

0

Enkeltydelser/tabt arbejdsfortjeneste

5.797

5.497

-300

0

Mindreforbruget på 0,6 skyldes følgende:

  • Mindreforbrugpå 2,1 mio. kr. på anbringelsesområdet. Se nedenstående bemærkninger.
  • Mindreforbrugpå 0,3 mio. kr. til tabt arbejdsfortjeneste og enkeltydelser. Der er 50% statsrefusion på området. Mindreforbruget er på størrelse med mindreforbruget i 2023. 
  • Merforbrug på 1,0 mio. kr. til krisecentre. Der er 50% statsrefusion på området. Merforbruget er anslået ud fra tidligere års forbrug.
  • Merforbrug på 0,8 mio. kr. til forebyggende foranstaltninger. Merforbruget skyldes en fortsat stigning i antallet af aflastningsforanstaltninger på institutioner. Budgettet for 2024 til aflastningsforanstaltninger blev forhøjet med 6,6 mio. kr. som en del af investeringsstrategien. 

Bemærkninger til anbringelsesudgifterne

I forhold til det tidligere skøn over anbringelsesudgifterne i 2024 behandlet på Børne- og Familieudvalgets møde den 13. december 2023 punkt 12, hvor området blev opgjort til et merforbrug på 8 mio. kr., er der sket følgende væsentlige ændringer:

  • I forbindelse med vedtagelsen af investeringsstrategien blev der indregnet en reduktion af anbringelsesbudgettet på 5,9 mio. kr. Beløbet skal findes gennem de tiltag, der igangsættes med investeringsstrategien, og den nedsatte styregruppe skal blandt andet følge op på den forventede reduktion. Dermed forudsættes det i Børne- og Familieudvalgets budgetopfølgninger indtil videre, at reduktionen opnås i 2024. Reduktionen var en del af det tidligere opgjorte merforbrug på 8 mio. kr. 
  • Efterfølgende er 1 anbringelse på døgninstitution ophørt i forbindelse med at det fyldte 18. år, og 1 anbringelse er ændret fra en dyr døgninstitution til et opholdssted. Begge ændringer giver en mindreudgift i 2024 på 3 mio. kr. 
  • Efterfølgende er der godkendt 1 ny anbringelse i plejefamilie, og 1 forlængelse af en anbringelse i et opholdssted. Begge ændringer giver en merudgift i 2024 på 1 mio. kr.

Som det fremgår af nedenstående oversigt er der pr. 1. februar 2024 122 anbringelser. Det er 2 mere end budgetlagt. Det skal sammenholdes med, at gennemsnitsudgiften pr. anbringelse er ca. 30.000 kr. lavere end budgetlagt, hvilket giver en forventet mindreudgift på 2,1 mio. kr. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden og Strategi, Økonomi har følgende bemærkninger.

Børn og Familie

I opfølgningen pr. 31. januar er det forudsat, at budgettet på en række områder bliver brugt 100%, selv om der på nuværende tidspunkt ikke er nogen foranstaltninger. Det gælder ikke mindst for udgiften til anbringelse på sikrede institutioner, hvor der er afsat 3,7 mio. kr., og hvor der p.t. ikke er nogen anbragt. Hvis den situation fortsætter vil det afsatte budget løbende blive medtaget i det opgjorte resultat. 

Dagtilbud og Undervisning

På specialundervisningsområdet forventes det, at der er balance mellem budget og regnskab på trods af, at området er under pres.

Antallet af elever i egne specialskoler og specialcentre er stigende, og er på vej tilbage til niveauet for årene 2020 og 2021, hvor det antalsmæssigt toppede. Samtidig er tendensen, at en større andel af specialundervisningselever visiteres til specialskolerne i forhold til specialcentrene. Det gør samtidig udgiften pr. specialundervisningselev dyrere end tidligere.

Herudover får vi flere specialundervisningselever på specialskoler i andre kommuner, hvor der afregnes med en tillægstakst oveni den almindelige takst for specialskolen.

Vurderingen er, at hvis andelen af segregerede elever i RKSK ikke begynder at falde, og hvis udgiften pr. specialundervisningselev fortsætter med at stige, så vil området udvise et merforbrug om kort tid. Dog skal der henvises til økonomimodellen i "Nye Veje", hvor et eventuelt merforbrug på det specialiserede område inklusiv distriktspuljerne, skal finansieres af almenområdet. 

Inklusiv de decentrale enheder ser budgetopfølgningen pr. 31. januar 2024 for det samlede Børne- og Familieudvalg således ud:

Beløb i hele 1.000 kr.
- = merindtægt/mindre forbrug
+ = mindre indtægt/merforbrug

Overførsler fra 2023 til 2024

Korrigeret
budget
2024 ekskl. overførsler

Forventet
regnskab
2024

Afvigelse

Afvigelse
sidste måned

Børne- og Familieudvalget

0

1.091.135

1.090.535

-600

0

Centrale

0

349.835

349.235

-600

0

Dagtilbud og Undervisning

0

217.478

217.478

0

0

Børn og Familie

0

132.357

131.757

-600

0

Decentrale

0

741.300

741.300

0

0

Dagtilbud og Undervisning

0

648.575

648.575

0

0

Børn og Familie

0

92.725

92.725

0

0

Afrapporteringen for de decentrale enheder foregår 1. gang med budgetopfølgningen pr. 31. marts 2024. Indtil da vil forudsætningen i budgetopfølgningerne være, at der vil være balance mellem budget 2024 eksklusiv overførsler og forbrug 2024. 

Overførselsbeløbene fra 2023 til 2024 bliver efter planen godkendt af Byrådet på mødet i april måned, hvorefter de vil være med i ovenstående oversigt.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget tager budgetopfølgningen til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget tog budgetopfølgningen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

8: Den kommunale ungeindsats

Sagsnr: 23-007478

Sagsfremstilling

Børne- og Familieudvalget orienteres om status på arbejdet med den kommunale ungeindsats.

Baggrund

Den kommunale ungeindsats bygger på følgende nationale målsætninger:

  • I 2030 skal mindst 90 pct. af de 25-årige have gennemført en ungdomsuddannelse.
  • I 2030 skal andelen af unge op til 25 år, som ikke har tilknytning til uddannelse eller arbejdsmarkedet, være halveret.

Målgruppen for den kommunale ungeindsats er unge i alderen 15-24 år.

I Ringkøbing-Skjern Kommune er samarbejdet om den kommunale ungeindsats baseret på en samarbejdsaftale mellem de relevante fagområder.

Med henblik på at indfri de nationale målsætninger er der igangsat et arbejde med yderligere at styrke samarbejdet om den kommunale ungeindsats.

Der er nedsat en styregruppe med en direktør og de relevante fagchefer og en arbejdsgruppe med deltagelse fra de relevante fagområder.

Arbejdsgruppen om den kommunale ungeindsats planlagde i første omgang en temadag i Byrådet om ungeindsatsen den 7. december 2023, hvor administrationen fremlagde en række anbefalinger til at nedbringe antallet af unge uden for uddannelse og job.

Byrådet gav på temadagen politiske signaler til det videre arbejde med anbefalingerne. Administrationen har udarbejdet et notat, som samler op på de politiske signaler fra temadagen (se vedhæftede bilag).

Arbejdsgruppens formål

Arbejdsgruppen om den kommunale ungeindsats har til formål at arbejde videre med anbefalingerne til ungeindsatsen, herunder at udarbejde en revideret samarbejdsaftale om den kommunale ungeindsats.

Den videre proces

De politiske udvalg orienteres om status på arbejdet med den kommunale ungeindsats på møderne i februar 2024, og der udarbejdes en sag til beslutning i udvalgene i juni 2024.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ifølge lov om kommunal indsats for unge under 25 år har den kommunale ungeindsats til formål at gøre alle unge under 25 år parat til at gennemføre en ungdomsuddannelse eller komme i beskæftigelse. Kommunen har ansvaret for, at der sker en koordinering af den samlede ungeindsats på tværs af uddannelses-, beskæftigelses- og socialindsatsen.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Anbefalingerne til den kommunale ungeindsats har til formål at nedbringe antallet af unge uden for uddannelse og job.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget tager orienteringen til efterretning.

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

9: Anlægsbevilling til vuggestuegrupper og overførsel af rådighedsbeløb til samling af Hvide Sande Skoles afdelinger

Sagsnr: 24-002379

Sagsfremstilling

Byrådet har i 2022 givet en anlægsbevilling på 6 mio. kr. til etablering af vuggestuegrupper, og der er i 2023 og 2024 yderligere afsat rådighedsbeløb på i alt 10 mio. kr. til formålet. Administrationen anbefaler, at der gives en ekstra anlægsbevilling på 6 mio. kr. finansieret af rådighedsbeløbet til færdiggørelse af vuggestueprojekter, og at den resterende del af rådighedsbeløbet på 4 mio. kr. overføres til anlægsprojektet vedrørende samling af Hvide Sande Skoles afdelinger.

Vuggestuegrupper

Dagtilbud og Undervisning oplevede i 2021 og i 2022 store udfordringerne med at leve op til pasningsgarantien i mange af kommunens pasningsdistrikter. Det skyldtes især store problemerne med at rekruttere dagplejere. På den baggrund blev der politisk godkendt nye retningslinjer for pladsanvisningen, således at der bl.a. kan anvises en plads i et nabopasningsdistrikt. Desuden blev der åbnet op for, at der kunne etableres vuggestuegrupper i distrikter, hvor der ellers udelukkende skulle tilbydes dagplejepladser til børn i alderen 0 – 2 år ifølge den gældende pasningsstrategi. Tilsvarende blev der åbent mulighed for at ansætte dagplejere i områder, hvor der ellers alene skulle tilbydes vuggestuepladser.

Med en byrådsbeslutning den 16. august 2022 blev rådighedsbeløb på i alt 6 mio. kr. i 2022 og 2023 til vuggestuegrupper frigivet til ombygning af eksisterende lokaler, byggemodning og leje af pavilloner mv. Byrådet har desuden afsat 7 mio. kr. i 2023 og 3 mio. kr. i 2024 som rådighedsbeløb til formålet.

I dag er der som følge af initiativerne etableret helt nye vuggestuegrupper i Børnehuset Borris, Klittens Børnehus i Hvide Sande, Solstrålen i Tarm, Solstrålen i Videbæk, Troldehuset i Lem og Blomstergården i Vorgod-Barde. Desuden er antallet af pladser er udvidet i Alkærhaven i Ringkøbing, Bækkehøj i Skjern, Stauning Børnehus, Holmsland Børnehus og No Børnehus.

Selv om de nye vuggestuegrupper nu er i drift, og antallet af pladser er udvidet i en række eksisterende vuggestuegrupper, er arbejdet med at etablere rammerne endnu ikke helt afsluttet alle de nævnte steder. I Troldehuset i Lem skal der således gennemføres en ombygning af indgangs- og garderobeforholdene for at sikre plads og rimelige adgangsforhold. Der bliver desuden gennemført et samlet udbud på etablering af krybberum til Blomstergården, Troldehuset og Klittens Børnehus. Endelig vil der enkelte steder være yderligere udgifter til inventar mv.

Rækkefølgen i etableringen af løsninger i de forskellige pasningsdistrikter har taget udgangspunkt i en vurdering af, hvor meget det har hastet med at udvide antallet af pladser. Ved valg af konkrete løsninger er der ud over økonomi og forventet etableringstid taget hensyn til de lokale vurderinger af, hvad der vil fungere bedst pædagogisk og driftsmæssigt.

De fleste steder har det været muligt at finde pladsen i de eksisterende bygningsmæssige rammer. Ved Blomstergården i Vorgod-Barde og Børnehuset Borris har det dog været nødvendigt at etablere pavillonløsninger. Pavillonerne er lejet af Søbo Pavilloner A/S foreløbigt frem til medio 2026. Det betyder, at Ringkøbing-Skjern Kommune senere vil kunne levere pavillonerne tilbage, hvis det viser sig, at der ikke længere er behov for den ekstra kapacitet. Ved aftalens indgåelse udgjorde den årlige lejeudgift 232.000 kr. for hver af de to pavillonløsninger. Ved udløbet af aftaleperioden vil Ringkøbing Skjern Kommune kunne fortsætte lejemålet, købe pavillonerne for en pris på 1,262 mio. kr. pr. stk. eller betale et aftalt beløb for at få pavillonerne demonteret og leveret tilbage til Søbo Pavilloner A/S.

De samlede etableringsudgifter til de nye vuggestuepladser incl. udgifter til leje af pavilloner frem til medio 2026 forventes at udgøre 12 mio. kr. Der er som beskrevet allerede givet en anlægsbevilling på 6 mio. kr. Det betyder, at der er behov for yderligere en anlægsbevilling på 6 mio. kr. finansieret af rådighedsbeløbet på 10 mio. kr.

Samling af Hvide Sande Skoles afdelinger

Hvide Sande Skole er fordelt på 2 afdelinger: Afdeling Fjordskolen for elever i bh. kl. - 3. kl. og Afdeling Skolevej for elever i  4. kl.  - 9. kl. De senere års fald i elevtallet har imidlertid givet anledning til overvejelser om, hvorvidt alle elever kan samles på én matrikel, nemlig på Afdeling Skolevej.

Der vil være både pædagogiske og driftsmæssige fordele ved en samling. Det står imidlertid også klart, at en sammenlægning af de to afdelinger ikke kan ske uden større anlægsmæssige investeringer til bl.a. indretning af en SFO-afdeling med legeplads, opgradering af skolegården samt renovering af faglokaler.

På den baggrund har Byrådet i forbindelse med de årlige budgetkonferencer aftalt at afsatte rådighedsbeløb på i alt 28,689 mio. kr. til projektet. Heraf er der afsat 2,089 mio. kr. i 2024, 8,0 mio. kr. i 2025 og resten, 18,6 mio. kr., er aftalt afsat uden for overslagsårene.

Fordelingen af rådighedsbeløbet afspejler en forventning om, at det ville være muligt at opdele anlægsinvesteringerne i to tydeligt adskilte etaper. Den nedsatte styregruppe for projektet har arbejdet med forskellige løsningsmuligheder – herunder forskellige planer for disponering af skolens arealer. Styregruppen anbefaler følgende opdeling af byggeriet.

  • 1. etape, hvor fokus vil være på at sikre, at de nødvendige faciliteter på Afdeling Skolevej er på plads, når eleverne fra Afdeling Fjordskolen overflyttes  – herunder ikke mindst en velfungerende SFO-afdeling med tilhørende udearealer
  • 2. etape, hvor anlægsmidlerne primært anvendes til en gennemgribende renovering af faglokaler mv. foruden en række mindre arbejder forskellige steder på skolen

Styregruppen vurderer, at 1. etape vil kunne gennemføres for de rådighedsbeløb, der er afsat i 2024 og 2025.

Renovering af faglokaler kan bedre udskydes til en senere etape. For skolen vil det dog være en klar fordel, hvis det var muligt at fremrykke nogle af de øvrige mindre arbejder på skolen. Det gælder f.eks. arbejder vedrørende personaletoiletter, gangarealer, lærerforberedelse, en åbning mellem musiklokalet og gymnastiklokalet samt renovering i stueetagen i området ved 9. kl., ankomstareal og mødelokaler.

Disse arbejder vil kunne gennemføres i en mellem-etape, hvis det resterende rådighedsbeløb på 4 mio. kr. fra vuggestuegruppeprojektet kan overføres til projektet på Hvide Sande Skole som en fremrykning af en del af det rådighedsbeløb, Byrådet har aftalt at afsætte uden for overslagsårene. Der er som beskrevet tale om mindre arbejder forskellige steder i bygningsmassen. Hvis arbejderne udbydes i fagentreprise, vil Ejendomscentret selv kunne varetage en væsentlig del af planlægningen, hvorved der vil blive en besparelse på rådgivning. Arbejderne vil desuden kunne udføres på de tidspunkter i skoleåret, hvor det passer bedst for skolen.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Viden og Strategi, Økonomi har ingen yderligere bemærkninger. 

Effektvurdering

Se sagsfremstillingen.

Indstilling

Administrationen anbefaler, at Børne- og Familieudvalget oversender sagen til Økonomiudvalget og Byrådet med en indstilling om

  1. at der gives en ekstra anlægsbevilling vedrørende etablering af vuggestuegrupper på 6 mio. kr. finansieret af rådighedsbeløbet på 10 mio. kr. afsat til formålet, og
  2. at det resterende rådighedsbeløb på 4 mio. kr. afsat til vuggestuegrupper overføres til anlægsprojektet vedrørende samling af Hvide sande Skoles afdelinger, og
  3. at Byrådets anlægsramme tilføres 4 mio. kr. gennem nedsættelse af det aftalte rådighedsbeløb til Hvide Sande Skole afsat uden for overslagsårene fra 18,6 mio. kr. til 14,6 mio. kr.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

10: Børnetal pr. 1. januar 2024

Sagsnr: 24-000666

Sagsfremstilling

Administrationen orienterer hvert år Børne- og Familieudvalget om udviklingen i børnetallet for 0 - 15 årige. Orienteringen tager udgangspunkt i de faktiske børnetal pr. årgang, som de så ud pr. 1. januar 2024. 

For hele Ringkøbing-Skjern Kommune ser børnetallene pr. årgang således ud:

Som det fremgår af oversigten er årgangsstørrelserne faldende fra 2007 til 2012. Herefter har børnetallet stabiliseret sig på niveauet 550 til 600 pr. årgang. Dog er de sidste to årgange markant lavere.

På kommuneplan vil en fremskrivning af tallene i løbet af de næste 3 år give følgende resultat indenfor forskellige alderskategorier:

Alder

Pr. 1.1.2024

Pr. 1.1.2027

Difference

Procentvis

3 - 5 årige

1.710

1.564

-146

-9%

6 - 12 årige

4.227

4.174

-53

-1%

13 - 15 årige

2.096

1.763

-333

-16%

Hvis tallene for skolebørnene fremskrives til 2030:

Alder

Pr. 1.1.2024

Pr. 1.1.2030

Difference

Procentvis

6 - 12 årige

4.227

3.896

-331

-8%

13 - 15 årige

2.096

1.842

-254

-12%

6 - 15 årige

6.323

5.738

-585

-9%

Tallene på kommuneplan dækker over store forskelle i de enkelte skoledistrikter. Der henvises til vedlagte bilag.

Det skal understreges, at oversigterne ikke er et udtryk for en prognose, men at der er tale om en fremskrivning af de faktiske børnetal pr. 1. januar 2024.

Historisk set har der været en nettotilflytning af både 0 - 5 årige og 6 - 15 årige.

Nettotilflytningen fra 2022 til 2023 for begge aldersgrupper var en del højere end sædvanlig. Det skyldes tilflytningen af de ukrainske flygtninge. 

I løbet af foråret 2024 bliver kommunens befolkningsprognose genberegnet, og på baggrund af denne, udarbejdes der en ny elevtalsprognose for skoleåret 2024/2025 og de kommende 10 år. 

Børne- og Familieudvalget vil på mødet i juni måned blive orienteret om udviklingen i befolkningsprognosen med fokus på 0 - 15 årige pr. skoledistrikt og elevtalsprognosen. 

Herudover orienterer administrationen om, at andelen af tosprogede børn og unge i Ringkøbing-Skjern Kommune er stigende. Jævnfør tal fra Danmarks Statistik er andelen og udviklingen i antallet af 0 - 19 årige med et andet statsborgerskab end dansk følgende:

4. kvt. 2019

4. kvt. 2020

4. kvt. 2021

4. kvt. 2022

4. kvt. 2023

Heraf Østlande*

Heraf Ukraine

Heraf Øvrige lande

0 - 4 årige

18%

18%

18%

19%

18%

9%

4%

5%

5 - 9 årige

12%

13%

14%

16%

18%

8%

4%

6%

10 - 14 årige

7%

8%

9%

12%

13%

5%

2%

6%

15 - 19 årige

6%

6%

6%

7%

9%

3%

1%

5%

0 - 19 årige

10%

10%

11%

13%

14%

6%

3%

5%

*Polen, Rumænien, Letland og Litauen

Kilde: Danmarks Statistik.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Den forventede udvikling i antallet af 0 - 15 årige er indregnet i budgetterne for 2024 og overslagsårene via demografireguleringerne. 

Demografireguleringen bliver genberegnet hvert år ud fra den nye befolkningsprognose. Ændringerne bliver indarbejdet i budgetrammerne i forbindelse med Byrådets budgetkonference i august måned 2024. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Børne- og Familieudvalget tager orienteringen til efterretning. 

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

11: Andel af pædagogisk uddannet personale i dagtilbuddene i 2023

Sagsnr: 20-007851

Sagsfremstilling

Administrationen har opgjort andelen af pædagogisk uddannet personale i 2023 ud fra de afholdte lønninger. Dagtilbudslederens timer er ikke medtaget i opgørelsen. Opgørelsen forelægges Børne- og Familieudvalget til orientering.

Børne- og Familieudvalget har besluttet at tildelingen af ressourcer til personalet i dagtilbuddene i 2023 og fremefter er tilpasset således, at der skal være mulighed for, at andelen af uddannet personale udgør 70%. I 2022 var tildelingen på 65%, 

Opgørelsen pr. dagtilbud kan ses i vedlagte bilag, sammen med de tilsvarende opgørelser tilbage til 2020.

Den samlede opgørelse viser:

Regnskabsår

2023

2022

2021

2020

Andel af uddannet personale

59%

61%

63%

61%

Oversigten viser, at dagtilbuddene under et ikke har formået at hæve andelen af uddannet personale til de ønskede 70% i 2023. Tværtimod er andelen faldet de sidste to år. 

Der er dog en stor spredning i andelen pr. dagtilbud fra den laveste andel på 40% til den højeste andel på 81%.

Procentandelen er udregnet ud af 336 fuldtidsstillinger. De 59% pædagogisk uddannet personale  udgør dermed 198 fuldtidsstillinger. Det er 37 fuldtidsstillinger færre end målsætningen om 70% uddannet personale. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger. 

Økonomi

Økonomi bemærker, at de statslige puljemidler udgjorde 11,6 mio. kr. i 2023. Fra 2024 overgår den statslige finansiering fra puljemidler til udbetaling gennem den kommunale udligningsordning (bloktilskud).

Til budgetlægningen for 2023 og overslagsårene besluttede Byrådet, at stigningen i puljemidlerne til minimumsnormering fra 2022 til 2023 og 2024 ikke tilføres dagtilbuddene. Dog blev der tilført 1 mio. kr. til dagtilbudsområdet i 2023 og overslagsårene, som er brugt til finansiering af stigningen i andelen af uddannet personale fra 65% i 2022 til 70% i 2023. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at oversigten tages til efterretning.

BilagBeslutning

Børne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

12: Gensidig orientering

Sagsnr: 23-024353

Sagsfremstilling

1.
Orientering om anlægsprojekter v/styregruppeformændene

2.
Orientering om kommende sager til Børne- og Familieudvalget.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Børne- og Familieudvalget tog orienteringen til efterretning.

Der blev herudover orienteret om følgende:

  • Cafémøde om plejefamilier
  • Henvendelse fra bestyrelsen i Gl. Kongevej Børnehave
  • Voldspolitik på skoleområdet, afdækning af status/behov






Kopier link til punktet  -   Print

13: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Kontaktoplysninger
Dagtilbud og Undervisning, Sekretariatet
Dagtilbud og Undervisning, Sekretariatet
Dyrvigsvej 9
6920 Videbæk