Referat: 22. november 2023 kl. 08:00

Hemmet Plejehjem, Tarmvej 99, Hemmet
Social- og Sundhedsudvalget

Deltagere

  • Linda Nielsen
  • Hans-Christian Blichfeldt
  • Jens Erik Damgaard
  • Pia Vestergaard
  • Rita Byskov
  • Jens Jensen
  • Susanne Høj

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Dagsordenen blev godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Tilskud til frivilligt socialt arbejde

Sagsnr: 23-016884

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget bedes tage stilling til Frivilligrådet indstilling om fordelingen af midler fra §18 Hovedpuljen for 2024.

Ringkøbing-Skjern Kommune har for 2024 1.346.000 kroner i  §18 puljerne til at støtte det frivillige sociale arbejde i kommunen. Midlerne er tilgængelige i en §18 Hovedpulje, som foreninger mv. kunne søge til deres etablerede aktiviteter inden d. 1. oktober. Efter uddelingen af midler til ansøgere til §18 Hovedpuljen kan de resterende midler (minimum 100.000 kroner) søges løbende i §18 Udviklingspuljen, hvor der udelukkende kan søges til "nye initiativer, udviklingstiltag og ekstraordinære aktiviteter, der opstår".

D. 15. juni 2022 blev der vedtaget en ”Vejledning om støtte til frivilligt socialt arbejde i Ringkøbing-Skjern Kommune” samt ”Forretningsorden for §18 støtte i Ringkøbing-Skjern Kommune” (se bilag 1). Disse gælder som retningslinjer for hhv. ansøgere og for de, der behandler ansøgningerne.

Indstilling

Frivilligrådet har modtaget 115 ansøgninger fra 60 foreninger til §18 Hovedpuljen. Det er 2 foreninger og 13 ansøgninger flere end sidste år. Ansøgningerne er behandlet ifølge ovenstående Vejledning. Der er ansøgt om i alt 1.955.000 kr. Der er således søgt om 80.000 kroner mere end sidste år. Frivilligrådet indstiller 101 ansøgninger til støtte af i alt 1.345.000 kr. Der er indstillet 14 ansøgninger til afslag (jf. Bilag 2). Der vil således være ca. 101.000 kroner tilbage til uddeling fra Udviklingspuljen for resten af 2024. Fordelingen af midler fra §18 Udviklingspuljen uddelegeret til Frivilligrådet og foregår løbende i 2024. 

Social- og Sundhedsudvalget bedes tage stilling til Frivilligrådets indstilling.

Frivilligkoordinatoren deltager under dette punkt.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lovgrundlaget findes i §18 i Serviceloven

Stk. 1. Kommunalbestyrelsen skal samarbejde med frivillige sociale organisationer og foreninger.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal årligt afsætte et beløb til støtte af frivilligt socialt arbejde.
Stk. 3. Rammerne for samarbejde fastlægges af den enkelte kommunalbestyrelse.

Økonomi

Til at støtte det frivillige sociale arbejde er der i kommunens budget 2024 på § 18-området afsat 4.607.000 kr.. Af budgettet er forlods afsat midler til Frivilligvest, Cafe Røde Kors, Værestedet, Selvhjælp Ringkøbing-Skjern, værestedet Sømandshjemmet samt mødeafholdelse mv. på det frivillige sociale område. Der forventes overført et overskud fra 2023 på 550.000 kr. Inklusiv overført underskud vil der i 2024 ved den ordinære ansøgningsrunde derfor kunne udbetales tilskud på 1.446.000 kr., heraf er 100.000 kr. reserveret til de løbende ansøgninger til Udviklingspuljen.

Viden & Strategi (Økonomi) påpeger, at Byrådet reelt først behandler overførslerne fra 2023 til 2024 i april 2024, hvorfor det samlede budget først kendes på dette tidspunkt.

Effektvurdering

Intet at bemærke.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager stilling til Frivilligrådets indstillinger vedrørende de indkomne ansøgninger til §18 Hovedpuljen 2024.

BilagBeslutning

Social- og Sundhedsudvalget godkender Frivilligrådets indstillinger vedrørende de indkomne ansøgninger til §18 Hovedpuljen 2024.

Kopier link til punktet  -   Print

3LUKKET PUNKT: Årets Frivillige Sociale Indsats

Sagsnr: 23-014879

Beslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Kopier link til punktet  -   Print

4: Slutstatus for Sundhedsaftalen 2019-2023

Sagsnr: 19-027802

Sagsfremstilling

Sundhedsaftalen 2019-2023 er den overordnede ramme for samarbejdet mellem hospitaler,
kommuner og almen praksis i Region Midtjylland. Sundhedssamarbejdsudvalget har godkendt slutstatus på Sundhedsaftalen 2019-2023.

Social- og Sundhedsudvalget orienteres om slutstatus for Sundhedsaftalen 2019-2023.

Tre indsatsområder i Sundhedsaftalen 2019-2023

Sundhedsaftalen har prioriteret tre indsatsområder:

  1. Fælles investering i forebyggelse
  2. Sammen om ældre borgere
  3. Den nære psykiatri

I det følgende omtales initiativerne under de tre indsatsområder. Den vedhæftede slutstatus uddyber de enkelte initiativer. Der er desuden vedhæftet en status på udvalgte indikatorer i Sundhedsaftalen 2019-2023.

1. Fælles investering i forebyggelse

Slutstatus for Sundhedsaftalen 2019-2023 beskriver følgende samarbejdsaftaler og initiativer under indsatsområdet "Fælles investering i forebyggelse":

  • Samarbejdsaftale om rygestop
  • Hensigtserklæring om øget fokus på rygestop i almen praksis
  • Partnerskab om tobaksfrie ungdomsuddannelser
  • Intentionspapir om fælles indsats vedrørende overvægt

2. Sammen om ældre borgere

Slutstatus for Sundhedsaftalen 2019-2023 beskriver følgende samarbejdsaftaler og initiativer under indsatsområdet "Sammen om ældre borgere":

  • Samarbejdsaftale om sundhedsvisitationer for somatik og psykiatri i alle klynger
  • Samarbejdsaftale om kommunale akutfunktioner
  • Fælles vaccinationskampagne
  • Styrkelse af samarbejdet mellem Præhospitalet og de kommunale akutfunktioner
  • Tværsektoriel handleplan på akutområdet
  • Revidering af samarbejdsaftale om opfølgende hjemmebesøg

3. Den nære psykiatri

Slutstatus for Sundhedsaftalen 2019-2023 beskriver følgende samarbejdsaftaler og initiativer under indsatsområdet "Den nære psykiatri":

  • Alliancen om den nære psykiatri
  • Rammeaftale om udgående ambulante teams
  • Arbejdsgruppe vedrørende faglig udvikling af den fælles indsats for mennesker med psykisk sygdom i primærsektoren
  • Forebyggelse og behandling af selvskade
  • Fælles forpligtende forløb og handleplan

Øvrige aftaler

Slutstatus for Sundhedsaftalen 2019-2023 beskriver en række andre samarbejdsaftaler og initiativer:

  • Overblik over virkningsfulde indsatser/tilbud til børn og unge i psykisk mistrivsel samt forebyggelsesindsatser
  • Samarbejdsaftale om børn og unge i psykisk mistrivsel
  • Samarbejdsaftale om stomi
  • Samarbejdsaftale om kræftrehabilitering
  • Samarbejdsaftale om IV-behandling i nærområdet
  • Udbredelse af medicinposen
  • Samarbejdsaftale om den gode indlæggelse og udskrivelse
  • Samarbejdsaftale om palliative indsatser
  • Samarbejdsaftale om voksne med erhvervet hjerneskade
  • Samarbejdsaftale om gevinsthåndtering ved fælles udbud – stomiområdet
  • Samarbejdsaftale om styrket indsats vedrørende amning/barnets ernæring i Region Midtjylland
  • Rammeaftale om korrespondancebreve

Fagcheferne for Sundhed og Omsorg og Handicap og Psykiatri orienterer om initiativerne under de tre indsatsområder i Sundhedsaftalen 2019-2023.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ifølge sundhedsloven skal regionerne og kommunerne indgå en aftale om varetagelse af opgaver på sundhedsområdet.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Sundhedsaftalen bidrager til at skabe mere sammenhængende patientforløb ved at styrke
samarbejdet mellem hospitaler, kommuner og almen praksis. Sundhedsaftalen skaber samtidig
sammenhæng i indsatsen mellem sundhedsområdet og andre tæt forbundne velfærdsområder.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

BilagBeslutning

Orienteringen tages til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

5: Godkendelse af Sundhedsaftalen 2024-2027

Sagsnr: 19-027802

Sagsfremstilling

Sundhedssamarbejdsudvalget i Midtjylland har d. 29. september 2023 godkendt "Sundhedsaftalen 2024-2027 – Nærhed, tilgængelighed og sammenhæng for borgeren". Aftalen sendes derfor nu til politisk godkendelse i kommunerne og i Regionsrådet med henblik på ikrafttrædelse 1. januar 2024.

Sundhedsaftalen har i Ringkøbing-Skjern Kommune været i høring i Social- og Sundhedsudvalget og Børne- og Familieudvalget på møderne i august 2023 samt i høring i Handicaprådet. Høringen resulterede i et samlet høringssvar fra Ringkøbing-Skjern Kommune (vedlagt som bilag). 

Sundhedssamarbejdsudvalget har behandlet alle indkomne høringssvar og på den baggrund opdateret Sundhedsaftalen med nedenstående ændringer. 

  • Det er tilføjet, at der ved udmøntning af sundhedsaftalen på alle de tre prioriterede indsatsområder vil være fokus på forebyggelse og lighed i sundhed i forbindelse med udvikling og implementering af konkrete indsatser.
  • Der er tilføjet to indikatorer under målsætningen "Vi vil forbedre den mentale sundhed og mindske mistrivsel hos børn og unge i Region Midtjylland":
    • Ventetid på udredning for børn og unge under 18 år, henvist til psykiatrien
    • Ventetid på behandling for børn og unge under 18 år, henvist til psykiatrien
  • Formuleringen "Relevante parter inddrages i udmøntningen af aftalen" er indsat i afsnittet "Implementering og opfølgning".
  • Derudover er en række mindre ændringer/andre betoninger tilrettet.

Sundhedsaftalen 2024-2027 kort fortalt

Den fælles retning i aftalen for 2024-2027 er at skabe mest mulig sundhed for de ressourcer, der er. Tryghed, tilgængelighed og nærhed er i højsæde, alle skal inddrages aktivt i egen sundhed, og alle skal have mulighed for at leve et sundt og langt liv. Samtidig prioriteres kræfterne på få udvalgte områder, hvor der er brug for en ekstra indsats, og hvor indsatsen med fordel kan udvikles og implementeres i tæt samspil mellem kommuner, hospitaler og praktiserende læger. Indsatsområderne er:

  • Psykiatri og trivsel - med fokus på børn og unges trivsel og fokus på mennesker med svær psykisk sygdom
  • Sammenhæng for borgere med kronisk sygdom – med fokus på de med størst behov og størst kompleksitet
  • Velfærdsteknologi, digitalisering og datadeling – med fokus på hjemmemonitorering, digitale konsultationer og platforme samt datadeling

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ifølge sundhedsloven skal regionerne og kommunerne indgå en aftale om varetagelse af opgaver på sundhedsområdet.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Sundhedsaftalen bidrager til at skabe mere sammenhængende patientforløb ved at styrke samarbejdet mellem hospitaler, kommuner og almen praksis. Sundhedsaftalen skaber samtidig sammenhæng i indsatsen mellem sundhedsområdet og andre tæt forbundne velfærdsområder.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget:

  • Anbefaler Byrådet at godkende Sundhedsaftalen 2024-2027
  • Orienteres én gang årligt om status på Sundhedsaftalen 2024-2027

BilagBeslutning

Social- og Sundhedsudvalget anbefaler Byrådet at godkende Sundhedsaftalen.

Social- og Sundhedsudvalget ønsker at blive orienteret en gang årligt om status på Sundhedsaftalen 2024-2027.

Kopier link til punktet  -   Print

6: Opfølgning på temadagen om Handicap og Psykiatris økonomi, serviceniveau og boliger

Sagsnr: 23-021971

Sagsfremstilling

Den 30. oktober 2023 afholdte Social- og Sundhedsudvalget et temamøde om Handicap og Psykiatris økonomi, serviceniveau og boliger. På mødet blev flere emner drøftet.

Social- og Sundhedsudvalget samler op på de væsentligste pointer fra drøftelsen på mødet og giver signaler til det videre arbejde.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen anbefaler, at Social- og Sundhedsudvalget følger op på drøftelsen på temamødet om boliganalysen den 30. oktober 2023 med henblik på at give signaler til administrationen om særlige fokuspunkter i det videre arbejde.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Kopier link til punktet  -   Print

7: Lukning af 3 på Spring

Sagsnr: 23-017764

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget besluttede på deres møde den 20. september 2023, at Handicap og Psykiatri skulle arbejde videre med at lukke 3 på Spring, som er et midlertidigt botilbud med tre boliger til borgere med udviklingshæmning.

Tilbuddet er placeret på Svinget i Skjern og er ikke længere lovligt opsat pga. ændrede energikrav. Der er ikke nogen borgere eller medarbejdere tilknyttet botilbuddet. 

Social- og Sundhedsudvalget besluttede endvidere at sende forslaget om lukning i høring i Handicaprådet og FagMED med henblik på endelig beslutning på et kommende møde i Social- og Sundhedsudvalget.

Forslaget om lukning har været i høring hos Handicaprådet, som udtaler, at det er rettidig omhu at lukke et tilbud, der kun består af 3 pladser. Det er absolut et godt tidspunkt at lukke det nu, når der ikke er borgere i tilbuddet.

FagMED Handicap og Psykiatri har også haft forslaget i høring, og bakker op omkring forslaget om lukning af 3 på spring.

Det foreslås, at tilbuddet lukker den 1. december 2023.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Serviceloven §107.

Økonomi

3 på Spring er tildelt et budget på 80.000 kr. årligt til ledelse, administration og øvrig drift. Hvis tilbuddet lukkes, vil der kunne spares 20.000.

Ejendomscenteret har derudover et netto indtægtsbudget til 3 på Spring på 22.000 kr. årligt.

Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Der bor pt. ingen borgere i 3 på Spring, og der er af den årsag heller ikke medarbejdere tilknyttet tilbuddet. Det vil således ikke få betydning for borgerne, hvis Social- og Sundhedsudvalget beslutter at lukke 3 på Spring.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget godkender, at 3 på Spring lukkes.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Kopier link til punktet  -   Print

8: Budgetopfølgning ultimo oktober 2023

Sagsnr: 22-025595

Sagsfremstilling

Budgetopfølgningen ultimo oktober 2023 for budgetområderne under Social- og Sundhedsudvalget
viser et samlet merforbrug på 7,9 mio. kr., hvor der ved den seneste opfølgning samlet var en
forventning omkring et merforbrug på 0,1 mio. kr.

I nedenstående diagram ses resultatet for budgetopfølgningen for oktober måned.

Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg forventer et mindre forbrug på 4,9 mio. kr., som er en forbedring på 0,2 mio. kr. siden sidste måneds opfølgning.

   

Der er følgende bemærkninger til budgetopfølgningen:

  • Pleje og Omsorg forventer et mindre forbrug på 2,4 mio. kr., hvilket er en ændring på 1,0 mio. kr. Ændringen skyldes et stigende behov for faste vagter på ældrecentre. 
  • For borgere fra/i andre kommuner (mellemkommunale betalinger) forventes et merforbrug på 3,8 mio. kr., hvilket er en forbedring på 1,2 mio. kr. Forbedringen skyldes merindtægter på kendte borgere.  

Handicap og Psykiatri
Handicap og Psykiatri forventer et merforbrug på 13 mio. kr., hvilket er 8,1 mio. kr. højere end ved
den seneste opfølgning, hvor forventningen var et merforbrug på 4,9 mio. kr.

I det forventede merforbrug har der tidligere været en forudsætning om, at Myndighedsafdelingen realiserede en nedgang i forbruget på 15 mio. kr. i 2023. De 10 mio. kr. via effekten af sagsgennemgang i 2022 og 2023, og 5 mio. kr. via effekten af strategiarbejdet. Aktuelt vurderes det, at Myndighedsafdelingen har realiseret 9,8 mio. kr. inklusiv refusion fra staten på særligt dyre enkeltsager. Aktuelt forventer Myndighed ikke længere at kunne realisere 5,2 mio. kr. i den sidste del af 2023. Myndighedsafdelingen fortsætter arbejdet, da indsatser ydet i 2023 får fuld effekt i 2024.

At det ikke længere vurderes muligt, at opnå ovenstående 5,2 mio. kr. betyder, at merforbruget er steget tilsvarende, da forventningen til at dette kunne opnås har holdt merforbruget nede. Udover ovenstående har der været ændringer i visitationer svarende til 2,9 mio. kr.

Ovenstående betyder, at da fagområdets forudsætninger ikke når i mål i 2023, kommer det til at resultere i et merforbrug på 13 mio. kr.

På udvalgsmødet i april behandlede Social- og Sundhedsudvalget forslag til at nedbringe merforbruget senere på året. Tilsammen er der reserveret 2,4 mio. kr. Social- og Sundhedsudvalget besluttede i april at reservere midlerne og følge økonomien. Budgetopfølgningen pr. ultimo oktober viser et stigende merforbrug, hvorfor administrationen foreslår, at Social- og Sundhedsudvalget beslutter, hvorvidt disse fire forslag skal nedbringe indeværende års merforbrug. 

Forslag

Kr.

Opsigelse af rådgivningsydelser fra Sundhedscenter Vest

82.000

Reducere i udgiften til implementering af IT-modul

74.000

Reservering af overførselsmidler

2.000.000

Reducere i budgettet til IT-investeringer

250.000

Da merforbruget er blevet større, har administrationen yderligere et forslag til at nedbringe merforbruget:

Forslag

Kr.

Ubrugte midler fra uvisiteret café på psykiatriområdet

1.000.000

I alt er der forslag om at nedbringe merforbruget med 3,4 mio. kr., hvorfor merforbruget derefter vil være 9,6 mio. kr.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Den årligt aftalte genberegning af demografien for Sundhed og Omsorg er udarbejdet. Beregningen omfatter de foregående 10 måneder omregnet til 12 måneder.

Genberegningen for hjemmeplejen vil medføre en reduktion på 9,7 mio. kr., hvilket betyder at Sundhed og Omsorgs forventede resultat for 2023 vil ændres til et merforbrug på 4,8 mio. kr.

Genberegningen for sygeplejen viser ingen ændringer.  

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget

  • effekturer de fem forslag til reduktion af indeværende års merforbrug i Handicap og Psykiatri
  • tager budgetopfølgningen til efterretning.

BilagBeslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Udvalget præciserer, at det er en hel ekstraordinær situation, at udvalget anvender decentrale overførte midler til at nedbringe merforbruget.

Kopier link til punktet  -   Print

9: Budgetopfølgning for decentrale enheder ultimo oktober 2023

Sagsnr: 22-025595

Sagsfremstilling

Administrationen fremsender budgetopfølgningen pr. 31. oktober 2023 for de decentrale enheder under Social- og Sundhedsudvalget.

Der udarbejdes decentrale budgetopfølgninger til politisk behandling tre gange årligt. Det er pr. 31. marts, 30. juni (31. juli) og 31. oktober. For Social- og Sundhedsudvalget gælder dette for enheder under Sundhed og Omsorg samt Handicap og Psykiatri.

Budgetopfølgningerne er udarbejdet i et samarbejde mellem de decentrale enhedsledere og økonomikonsulenterne i Viden & Strategi.

Budgetopfølgningerne er udarbejdet med udgangspunkt i de korrigerede budgetter for 2023 eksklusiv overførsler fra tidligere år. Et mer- eller mindre forbrug er således udtryk for, om enheden bruger mere eller mindre af deres indeværende års budget.

Sundhed og Omsorg
Enhederne inden for Sundhed og Omsorg forventer et samlet merforbrug på 11,3 mio. kr., hvor der ved den seneste opfølgning var en forventning om et merforbrug på 7,7 mio. kr. 

For ældrecentre og integrerede ordninger forventes et samlet merforbrug på 3,2 mio. kr.
Fjordglimt forventer et samlet merforbrug på 1,2 mio. kr. Der er fortsat udfordringer med at få
dækket vagter, hvilket har medført forbrug af eksterne vikar. På baggrund af en faglig proces har det været nødvendigt at have dobbelt udgift på særlige kompetencer
.
Vorgod forventer et samlet merforbrug på 0,6 mio. kr., som primært skyldes merforbrug på løn og sygeplejeartikler. 
Egvad Plejehjem forventer et samlet merforbrug på 1,6 mio. kr., som blandt andet skyldes opsigelser samt ansættelse af et ekstra nattevagtslag på grund af kompleksitet, borgersikkerhed og arbejdsmiljø.  

For hjemmeplejen (inklusiv hjemmesygeplejen) og Akutfunktion forventes et samlet merforbrug på
7,1 mio. kr.
Hjemmeplejen er mærket af udfordringer med rekruttering, sygemeldinger samt store udsving i
visiterede timer. De store udsving gør det vanskeligt at tilpasse personaleressourcerne. I enheder med forventet merforbrug er der igangsat handleplan med initiativer, der skal nedbringe merforbruget på kort og lang sigt.

Akut- og aflastningsenheden forventer et merforbrug på 2,2 mio. kr. Det forventes, at enheden vil
have økonomiske udfordringer og generere merbrug, så længe enheden ikke er etableret som enhed på samme matrikel. 

Øvrige enheder forventer et samlet merforbrug på 1,1 mio. kr.
Aktivitetsområdet forventer et merforbrug på 0,9 mio. kr., hvilket er en forbedring på 0,2 mio. kr. siden sidste opfølgning. Forbedringen skyldes, at der er medlemstilgang i centrene og derved flere indtægter. Aktivitetsområdet er fortsat mærket af prisstigningerne på transport.
Åkanden forventer et merforbrug på 1,3 mio. kr. Åkanden har gennem de seneste måneder arbejdet
på at optimere deres drift. Der iværksættes løbende indsatser til forbedring af økonomien blandt
andet ved at stramme op på rammerne omkring produkter til levering til modtagekøkkener, færre
menuvalg, prisregulering af takster på mødeforplejning samt dysfagi til Gødstrup m.fl. Herudover vil
der kunne opnås færre omkostninger, men det kræver ny politisk godkendelse blandt andet via kvalitetsstandarden. Åkanden og Økonomiafdelingen fortsætter arbejdet omkring yderligere tiltag for at styrke økonomien.

Handicap og Psykiatri
Enhederne inden for Handicap og Psykiatri forventer et samlet merforbrug på 3,4 mio. kr., hvor der ved den seneste opfølgning var en forventning om et merforbrug på 4,2 mio. kr. 

Som det fremgår i den efterfølgende tabel, er der stor forskel på, hvordan forventningen til indeværende år bliver. De væsentligste årsager til de enkelte områder er forklaret under tabellen, men generelt for de to handicapområder samt psykiatriområdet er der følgende bemærkninger:

  • 2023 er det første år med fuld virkning af den nye budgetmodel på botilbud og dagtilbud
  • I bostøtten er der en samlet budgetramme. Denne ramme reguleres mellem tilbuddene en gang om året på baggrund af borgernes tyngdebehov.
  • Der er flere tomme boliger.
  • Mange medarbejdere har været på uddannelse i "Recovery Orienteret Rehabilitering", hvilket har betydet, at for medarbejdere i botilbud, har der været indhentet vikarer.
  • For enheder med merforbrug arbejdes der på at nå mere i budgetbalance.

I forhold til afvigelserne på de to handicapområder samt psykiatriområdet er der følgende bemærkninger:

Handicapområde Nord forventer et merforbrug på 3,2 mio. kr., hvilket er steget med 390.000 kr. siden den seneste opfølgning. Ændringen skyldes en ændret forventning på områdets botilbud. Der har været en stigning i det forventede merforbrug hos Satelitten og Grønbjerghjemmet, mens forventningen til Holmehusenes merforbrug er faldet. Det forventede merforbrug på botilbuddene skyldes tomme pladser, vikardækning i forbindelse med uddannelse, afskaffelse af nattevagtsdækning på Satelitten samt barsel. 

Handicapområde Syd forventer et merforbrug på 2,9 mio. kr., hvilket er 754.000 kr. lavere end ved den seneste opfølgning. Selvom det forventede merforbrug er faldet, så er det hovedsageligt Center Bakkehuset og dagtilbuddet Me-Tri, hvor der er en forventning om et merforbrug. På Center Bakkehuset er der ubesatte stillinger, som dækkes af vikarer, og så har uddannelse af medarbejdere ligeledes betydet stigning i udgifter til vikar. I forhold til at imødekomme merforbruget hos Me-Tri er der igangsat en arbejdsgruppe, som kigger på fremtidens dagtilbud i Skjern (Me-Tri og Skovbrynet).

På Psykiatriområdet er det forventede mindre forbrug 300.000 kr. højere end ved den seneste opfølgning. Ændringen i mindre forbruget er hovedsageligt på bostøtten og på dagtilbuddet Drosselvej. I bostøtten skyldes ændringen i mindre forbruget senere ansættelser end tidligere forventet samt justering af tomgangshuslejen på Reberbanen, da der bor ukrainske borgere i boligerne. I dagtilbuddet på Drosselvej er der større indtægter fra opgaver leveret til Beskæftigelsesområdet end tidligere forventet. 

Udmøntning af udvalgsbeslutning
Der er 8,5 mio. kr. i overførte midler fra tidligere år. Med et forventet merforbrug på 3,4 mio. kr. er der 5,1 mio. kr. tilbage af de overførte midler. Social- og Sundhedsudvalget har tidligere på året reserveret 2 mio. kr. af de overførte midler, til at mindske merforbruget på det centrale område.

I dagsordenspunkt vedrørende budgetopfølgning på centrale områder foreslår administrationen at anvende yderligere 1 mio. kr. til at nedbringe merforbrug på Myndighedsområdet. Hvis dette besluttes, er forventningen, at decentrale enheder går ud af 2023 med en overførsel til 2024 på 2,1 mio. kr.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

De decentrale enheder under Social- og Sundhedsudvalgets budgetområde forventer et samlet merforbrug på 14,7 mio. kr. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger. 

Indstilling

Administrationen indstiller, at budgetopfølgningen tages til efterretning.

BilagBeslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Kopier link til punktet  -   Print

10: Præsentation af strategi og dialogbaseret aftale i Sundhed og Omsorg 2023-2026

Sagsnr: 23-022371

Sagsfremstilling

Punktet vedrører en præsentation og dialog om strategien samt indsatserne i den dialogbaserede aftale (DBA) for Sundhed og Omsorg, som dækker perioden 2023 - 2026, se vedlagte bilag. DBA'en understøtter implementeringen af Ældrepolitikken, Sundhedspolitikken og Værdighedspolitikken samt Direktionens Strategiplan.

Præsentationen foregår mundtligt på mødet, hvor der også gives eksempler på udvalgte lokale indsatser, og der lægges op til dialog.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager den dialogbaserede aftale (DBA), 2023-2026, i Sundhed og Omsorg til efterretning.

BilagBeslutning

Sagen blev taget til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

11: Godkendelse af programoplæg vedrørende aflastningsenhed

Sagsnr: 23-022365

Sagsfremstilling

Social- og Sundhedsudvalget besluttede på mødet den 21. juni 2023, at aflastningsenheden skal opføres som nybyggeri og skal placeres på kommunens grund Holmelunden 11, Ringkøbing, ved siden af Fjordparken Ældrecenter.

Efterfølgende har der den 18. september været afholdt en workshop arrangeret af ERIK Arkitekter om funktionssammenhænge mellem rummene i bygningen.

Projektgruppen har på den baggrund færdiggjort programoplægget vedrørende byggeriet, se vedhæftede bilag, som styregruppen om aflastningsenheden har kvalificeret og godkendt på et møde den 1. november.

Programoplæg

Programoplæggets formål er generelt at skabe klarhed over de værdier, ønsker og krav, som brugere og bygherre har til byggeriets indhold og udformning og det danner grundlag for:

  • Den politiske godkendelse af programoplægget.
  • Beskrivelse af byggeriet som grundlag for rådgiverydelsen.
  • Projektering, udbud og udførelse af byggeriet.

Der gøres endvidere særligt opmærksom på følgende punkter i programoplægget:

  • Byggegrundens beskaffenhed
  • Adgangsvej
  • Anbefaling om udbudsform, totalentreprise 
  • Eventuel senere udvidelse af bygningen med flere aflastningsstuer
  • Mulighed for sammenbygning med Fjordparken
  • Fremadrettet tidsplan og herunder tidspunkt for ibrugtagning af bygning.
Områdeleder Lotte Boserup deltager virtuelt under dette punkt.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Byrådet har den 10. maj 2022 frigivet 0,5 mio. kr. til samling af kommunens aflastningspladser. Med budget 2024 er der afsat i alt 101,5 mio. kr.

Midlerne er fordelt med 1,5 mio. kr. i 2023, 10 mio. kr. i 2024; 10 mio. kr. i 2026 og 40 mio. kr. i 2027, samt med en forudsætning om yderligere 40 mio. kr. i 2028.

Frem mod modtagelse af endelige tilbud vil der være udgifter til rådgivning i forbindelse med byggeprogrammet, og derfor søges der om en supplerende anlægsbevilling på 0,5 mio.kr. finansieret af det afsatte rådighedsbeløb.

Viden & Strategi, Økonomi har ikke yderligere bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget drøfter og godkender:

  • programoplægget vedrørende aflastningsenheden i sin helhed
  • samt at der arbejdes videre med byggeprogrammet med baggrund i programoplægget.

Administrationen indstiller til Social- og Sundhedsudvalget, Økonomiudvalget og Byrådet, at der

  • søges om  frigivelse af en supplerende anlægsbevilling på 0,5 mio. kr. til afholdelse af workshop vedr. indretning, udbudsprocedure og kvalitetssikring af byggeprogrammet. Beløbet finansieres af det afsatte rådighedsbeløb.

BilagBeslutning

Social- og Sundhedsudvalget godkender programoplægget samt, at der arbejdes videre med byggeprogrammet med baggrund i programoplægget.

Social- og Sundhedsudvalget anbefaler Økonomiudvalget og Byrådet, at der frigives en supplerende anlægsbevilling på 0,5 mio. kr. til afholdelse af workshop vedrørende indretning, udbudsprocedure og kvalitetssikring af byggeprogrammet.

Kopier link til punktet  -   Print

12: Anvendelse af tilførte budgetmidler til plejeboligområdet

Sagsnr: 23-019071

Sagsfremstilling

På budgetkonferencen i august 2023 blev der besluttet en budgettilførsel på 3. mio. kr. til pleje-boligområdet. Budgettilførslen udmøntes via Social- og Sundhedsudvalget.

Udvalget har givet signaler om, at midlerne skal anvendes til at øge normeringen i enhederne, særligt i forhold til at kunne varetage den stigende kompleksitet i opgaveløsningen.

Der har efterfølgende været drøftelser af fordelingen af midlerne  i erfa-gruppen for ledere af  ældre-centre, i forhold til at anvende midlerne på den mest hensigtsmæssige måde i relation til øget kompleksitet.

Beregning af fordeling af midler ud fra en fordelingsnøgle

Der er, som udgangspunkt for drøftelsen, lavet en beregning i økonomiafdelingen vedrørende, hvor mange midler (= timer) det enkelte ældrecenter kan få tildelt, hvis der tages udgangspunkt i en fordelingsnøgle baseret på antallet af plejeboliger.

Med tilførsel af budgetmidlerne kan der gennemsnitligt opnås 26,47 timer yderligere pr. år pr. plads.

Da der er tale om relativt få timer pr. plads om året, vurderer administrationen, at det reelt ikke vil give en oplevelse af øget normering i forhold til den enkelte borger. Derfor anbefales denne generelle fordelingsmodel ikke.

Anbefaling

Der er følgende anbefaling fra lederne af ældrecentre og områdelederen til anvendelse af midlerne:

  • Oprettelse af et specialteam, som understøtter enhederne i forhold til den stigende kompleksitet. Teamet kan f.eks. bestå af en demenskonsulent, en psykiatrisk sygeplejerske, en fysioterapeut, en pædagog og en Social- og Sundhedsassistent med særlig kompetence indenfor demens/psykiatri.

Teamet forventes at være fysisk hjemmehørende på et ældrecenter, hvorfra det kører ud og er aktivt tilstede i enhederne. Teamet vil dermed være en del af plejen. Dermed øges normeringen i enhederne i komplekse situationer.

Desuden skal teamet vejlede og sikre faglig kvalitetsudvikling af plejepersonalet i samarbejde med ledelsen. Det vil give kontinuerlig kompetenceudvikling i forhold til varetagelse af kompleksiteten i plejen. Dette vil også kunne forstærke borgersikkerheden og medarbejdersikkerheden. Den faglige kompetenceudvikling kan medvirke til en endnu bedre og smidigere opgavevaretagelse, hvilket forventes at kunne modvirke det øgede ressourceforbrug i forbindelse med kompleksiteten.

Det vil ikke være muligt at oprette et fungerende specialteam allerede fra primo januar 2024 på grund af planlægning, ansættelsesprocedurer, indkøring m.m. Det forventes, at medarbejderne i teamet er ansat pr. 1. april eller 1. maj 2024.

Budgetmidler, som ikke anvendes til teamet i 2024, anbefales derfor anvendt, som en ”buffer”, og tildeles som ekstra understøttelse af enheder i aktuelle situationer med øget kompleksitet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Foruden lønudgifter, skal der afsættes midler til dækning af driftsudgifter, som personalerelaterede forsikringer, inventar, administration og tjenestekørsel.

Viden & strategi (økonomi) har ikke yderligere bemærkninger. 

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget drøfter og godkender anvendelsen af de tilførte budgetmidler på 3. mio. kr. til plejeboligområdet.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Administrationens indstilling godkendes.

Kopier link til punktet  -   Print

13: Orientering om prøvehandling på hjælpemiddelområdet

Sagsnr: 22-006557

Sagsfremstilling

Hjælpemiddelområdet er centralt i forhold til at imødegå den stigende målgruppe af ældre borgere, idet hjælpemidler kan understøtte, at borgerne aktivt bidrager i eget liv, og helt eller delvist kan blive eller forblive selvhjulpne længst muligt. Ved i højere grad at understøtte anvendelsen af borgernes egne ressourcer kan behovet for personlig og praktisk hjælp reduceres eller udskydes, hvilket vil reducere antallet af borgere med brug for hjælp fra hjemmeplejen og/eller reducere visiterede timer. 

En arbejdsgruppe i Sundhed og Omsorg har i den forbindelse undersøgt, hvordan organisering af hjælpemiddelområdet kan tænkes anderledes med henblik på i højere grad at understøtte anvendelsen af borgernes egne ressourcer. 

På baggrund af gode erfaringer fra andre kommuner ønskes det at afprøve et tilbud om Kvikservice for hjælpemidler, hvor borgere og eventuelt pårørende ved fysisk fremmøde kan få hurtig sagsbehandling af gængse hjælpemidler som rollator og badebænk. 

Kvikservice vil tilbyde borgerne og eventuelt pårørende mulighed for personlig vejledning ved sagsbehandlende terapeut, indstilling af hjælpemiddel sammen med tekniker fra Hjælpemiddeldepotet og hurtig sagsbehandling, således at borgeren kan få hjælpemidlet med hjem samme dag. Samtidig vil Kvikservice med udstilling af forskellige småhjælpemidler og velfærdsteknologiske hjælpemidler tilbyde inspiration og vejledning til eget indkøb. 

Det forventes således, at Kvikservice for hjælpemidler vil understøtte en mere helhedsorienteret sagsbehandling, og at de borgere og eventuelt pårørende der kan og vil, gøres yderligere aktive i processen for visitering af hjælpemidler. Desuden har Kvikservice potentiale for at reducere sagsbehandlingstiden for mindre hjælpemidler og reducere antal udbringninger fra Hjælpemiddeldepotet.  

Kvikservice vil få placering på Hjælpemiddeldepotet, hvor der i tilbuddets åbningstider to dage om ugen vil være sagsbehandlende terapeuter samt medarbejder fra Hjælpemiddeldepotet.

Afprøvningen af Kvikservice vil løbe fra 4. januar 2024 til og med 26. september 2024. 

Som led i afprøvning af Kvikservice ønskes afprøvet en tilpasning af kvalitetsstandarden for rollatorer, så kriterierne for bevilling lempes. I den nuværende kvalitetsstandard er niveauet én rollator, som både er til indendørs og udendørs brug. Lempelsen skal ske ud fra en antagelse om, at bevilling af en rollator, som borger kun har brug for til udendørs brug, kan medføre, at borger forbliver selvhjulpen i at færdes lokalt til fods f.eks. til indkøb eller besøg på aktivitetscenter. 
Social- og Sundhedsudvalget er tidligere på temamøde den 9. september 2022 blevet præsenteret for dilemmaer omkring den nuværende kvalitetsstandard. Præsentation og drøftelse tog udgangspunkt i værdien om friheden til at skabe sig et godt liv, hvor borger selv er den, der bedst ved, hvad der skal til for at have et godt liv, hvor man frit kan færdes i egen hjem og i nærmiljøet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om social service (BEK nr 1247 af 13/11/2017)

Økonomi

Ved en lempelse af kriterierne for bevilling af rollatorer vil et eventuelt merforbrug i prøveperioden afholdes inden for budgettet.

Effektvurdering

Prøveperioden for Kvikservice vil blive evalueret ud fra borgernes, Myndighedsafdelingens og Hjælpemiddeldepotets oplevelse af Kvikservice samt ud fra relevante datatræk. Evalueringen skal skabe grundlag for videre udvikling og tilpasning af Kvikservice.

Indstilling

Administrationen indstiller,

  • at udvalget tager orienteringen til efterretning
  • at udvalget tilkendegiver, om man ønsker lempelse af kriterierne for bevilling af rollatorer i prøveperioden. 

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Der blev givet en orientering.

Udvalget tilkendegiver, at man ønsker en lempelse af kriterierne for bevilling af rollatorer i prøveperioden.

Kopier link til punktet  -   Print

14: Orientering om ny organisering i Handicap og Psykiatri

Sagsnr: 23-023542

Sagsfremstilling

Ved budgetkonferencen 2023 blev det besluttet, at der fremover skal være 2 områdeledere i Handicap og Psykiatri. Der er i dag 3 områdeledere hvoraf 1 vacant. Derudover er der 14 daglige ledere samt en Myndighedsleder og en leder af Forvisitationen og Vendepunktet.

Der har været udfærdiget 2 modeller, som har været i høring fra den 9. oktober til 27. oktober 2023 i LokalMED og FagMED. I begge modeller var der fokus på at opnå en intern struktur, der understøtter de fremtidige strategiske ambitioner på området.  Endvidere er der fokus på, at ledelsesspændet hos de daglige ledere bliver mere harmoniseret. Status pt. er, at de daglige ledere har mellem 11-49 medarbejdere.

Den fremtidige organisering i Handicap og Psykiatri vil omfatte to områder, hvoraf det ene område omfatter de korterevarende tilbud og det andet område omfatter de længerevarende tilbud i Handicap og Psykiatri. Formålet med at lave denne opdeling er at sikre et særligt fagligt fokus på progression og selvhjulpenhed i området med de korterevarende tilbud samt et særligt fagligt fokus på vedligeholdende og vedvarende støtte i området med de længerevarende tilbud.

Områdeleder: Korterevarende tilbud

Korterevarende tilbud omfatter uvisiterede tilbud, dagtilbud, bostøtte på både handicap- og psykiatriområdet.

Antal daglige ledere: 6

Områdelederen har følgende tilbud:

  • Uvisiterede cafeer, Forvisitationen og Vendepunktet 
  • Bostøtten 
  • Dagtilbud 

For at få en mere ens service i de uvisiterede cafeer samles de under samme leder. Den tidligere uvisiterede cafe på Smedegade ophører med at være en uvisiteret cafe, og bliver i stedet et gruppetilbud i bostøtten. De uvisiterede cafeer, Forvisitationen og Vendepunktet kobles sammen, da de alle er uvisiterede tilbud og der er en særlig opmærksomhed på samarbejde med værestederne.  

Der tilknyttet 3 daglige ledere under bostøtten. Cafeen på Smedegade bliver en del af bostøtten som et gruppetilbud i bostøtten.

Der er tilknyttet 2 daglige ledere under dagtilbud. Dagtilbuddene er MSM, Hatkjærhus, Metri, Skovbrynet, Drosselvej, Rosengården og STU. Dagtilbuddet på Bakkehuset vil være en del af området med de længerevarende tilbud, da dette tilbud mere har karakter af et helhedstilbud.

Områdeleder: Længerevarende tilbud

Længerevarende botilbud omfatter botilbud på både handicap- og psykiatriområdet.

Antal daglige ledere: 4 + 1 funktionsleder på Bakkehuset med 4 daglige ledere.

Områdelederen har følgende botilbud:

  • Brohuset og Holmelunden 
  • Holmehusene 
  • Grønbjerghjemmet 
  • Satellitten, Rosengården og Fredensgade 
  • Bakkehuset 

Brohuset og Holmelunden samles under 1 leder. Begrundelsen for dette er, at målgruppen i de to botilbud er ens, og der er en daglig leder som i øjeblikket har ledelsen af begge tilbud. 

Holmehusene fortsætter i samme form som hidtil.

Grønbjerghjemmet fortsætter i samme form som hidtil.

Satellitten, Rosengården og Fredensgade samles under 1 daglig leder, da der er psykiatri i alle disse tilbud. I Myndighed er det både rådgivere fra psykiatriteamet samt handicapteamet, som visiterer borgere til Satellitten. Satellitten har i flere år ønsket at blive en del af psykiatriområdet.

Da Bakkehuset er et stort og komplekst botilbud, vil der være et ekstra ledelseslag i form af en funktionsleder af botilbuddet. De 4 daglige ledere på Bakkehuset refererer til funktionslederen. Bakkehuset rummer både bo- og dagtilbudsdelen.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Serviceloven §82,85,103,104,107 og §108.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Social- og Sundhedsudvalget tager orienteringen til efterretning.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Orienteringen blev taget til efterretning. 

Kopier link til punktet  -   Print

15: Gensidig orientering

Sagsnr:

Sagsfremstilling

A.
Oversigt over sager til Social- og Sundhedsudvalget 2023.
Oversigten er vedlagt.

BilagBeslutning

Der blev givet en gensidig orientering.

Kopier link til punktet  -   Print

16: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Kontaktoplysninger
Sundhed og Omsorg
Sundhed og Omsorg
Rødkløvervej 4
6950 Ringkøbing