Referat: 24. januar 2023 kl. 13:00

Lok. 1.8. Dækket, Smed Sørensens Vej 1, Ringkøbing
Teknik- og Miljøudvalget

Deltagere

  • Jens Jacob Østergaard
  • Jørgen Byskov
  • Irene Lund Pedersen
  • Ole Nyholm Knudsen
  • Rita Byskov
  • Niels Rasmussen
  • Hans Pedersen

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte dagsordenen.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Vedtagelse af Plan - og Udviklingsstrategi 2023

Sagsnr: 22-005746

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenen er:

  • vedtagelse af Plan - og Udviklingsstrategi 2023
  • igangsætning af foroffentlighedsfase for kommuneplanrevisionen

Plan- og Udviklingsstrategi 2023 er vedlagt som bilag.

Baggrund

Planstrategien er en lovbunden opgave, og strategien skal være offentliggjort inden udgangen af
første halvdel af den kommunale valgperiode. Planstrategien er byrådets strategi for udvikling af
kommunen.

Strategiens indhold og opbygning

Plan- og Udviklingsstrategi 2023 består af Visionen Naturens Rige, Udviklingsstrategien og Planstrategien. Visionsplakaten og Udviklingsstrategien blev godkendt af byrådet den 16. august 2022.

Planstrategien tager udgangspunkt i Visionen og Udviklingsstrategien.

Plan- og Udviklingsstrategi 2023 er opbygget på følgende måde:

  • Vision
  • Udviklingsstrategi
  • Planlægning siden sidst
  • Bæredygtig udvikling siden sidst – Lokal Agenda 21
  • Strategiens temaer – Status på udviklingen
    • Fremtidens boligmosaik
    • Fremtidens detailhandel
    • Fremtidens erhvervspalet
    • Energianlæg i det åbne land
  • Udviklingsområder i kystnærhedszonen
  • Revisionsbeslutning

Der er udarbejdet et bilag med redegørelse for udpegning af udviklingsområder inden for kystnærhedszonen, samt en miljøvurdering af Plan- og Udviklingsstrategi 2023.

Processen for Planstrategien

Der er afholdt to temamøder. På temamøderne udfoldede byrådet strategiens
valgte temaer. Der har været nedsat en ambassadørgruppe med 14 byrådsmedlemmer. Administrationen har med input fra ambassadørerne arbejdet med strategiens temaer på tre ambassadørgruppemøder. Eksterne aktører har også bidraget med input på det andet temamøde og ambassadørgruppemøderne. 

Det videre arbejde

Efter vedtagelse af strategien sendes den i offentlig høring i minimum 8 uger. Parallelt med offentlighedsfasen foretages en foroffentlighedsfase i forhold til revision af kommuneplanen.
I juni forventes indkomne bemærkninger behandlet i økonomiudvalget og i byrådet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven

Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Plan- og Udviklingsstrategi 2023 sætter den overordnede retning for kommunens
udvikling. Den danner grundlag for udarbejdelsen af politikker samt revision af kommuneplanen.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at:

  • Plan- og Udviklingsstrategi 2023 vedtages
  • Plan- og Udviklingsstrategi 2023 og tilhørende miljøvurdering sendes i offentlig høring i minimum 8 uger
  • foroffentlighedsfase for kommuneplanrevisionen igangsættes

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

3: Offentliggørelse af planforslag for et område til skovrejsning i det vestlige Vorgod-Barde

Sagsnr: 22-004960

Sagsfremstilling

Økonomiudvalget har den 5. april 2022 besluttet at igangsætte planlægningen for et område til skovrejsning i det vestlige Vorgod-Barde. Derfor er der udarbejdet et planforslag, der udlægger et areal på ca. 3 hektar til skovrejsning.

Planforslaget består af kommuneplantillæg 32 til kommuneplan 2021-2033 for et område til skovrejsning i det vestlige Vorgod-Barde.



Formål
Formålet med kommuneplantillægget er, at give mulighed for at udpege projektområdet til positiv skovrejsning. Indenfor området er der boringsnære beskyttelsesområder, hvor der er øget risiko for at forurene drikkevandet. Med kommuneplantillægget ændres anvendelsen og arealet udtages af kommuneplanrammen 54be014 til blandet bolig og erhvervsformål samt bymidteafgrænsningen tilrettes.  

Miljøvurdering
Der er gennemført en miljøscreening af planforslagene. Konklusionen af screeningen er, at planforslagene ikke giver anledning til væsentlige indvirkninger på miljøet, og derfor ikke er omfattet af kravet om miljøvurdering.

Foroffentlighed
I forbindelse med den foroffentlig høring er der kommet ideer og forslag til planlægningen fra Ribe Stift og miljøstyrelsen. De indkomne ideer og forslag er behandlet i vedlagte notat. Administrationen indstiller, at notatet anvendes som svar.

Offentlighedsfase
Forslaget udsendes i offentlig høring i 8 uger jf. Planlovens §24 stk. 4 sammenholdt med § 23c.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
Bekendtgørelse om vurdering af boringsnære beskyttelsesområder og indberetning
Skovloven

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Realisering af projektet vil understøtte kommunens målsætning om beskyttelse af grundvand og drikkevand. Skovrejsning vil give mulighed for, at arealet kan anvendes rekreativt som friluftsområde til glæde for byen.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at:

  • Forslag til kommuneplantillæg 32 til kommuneplan 2021-2033 for et område til skovrejsning i det vestlige Vorgod-Barde vedtages og fremlægges i offentlig høring i 8 uger.
  • Notatet med behandling af ideer og forslag godkendes og anvendes til besvarelse af bemærkningerne.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

4: Offentliggørelse af planforslag for et område til rekreative formål ved Nyhavn, Søndervig.

Sagsnr: 21-004737

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget har henholdsvis den 23. november og 21. december 2021 godkendt administrationens forslag til en disponeringsplan og inspirationsnotat, som udgangspunkt for indholdet i lokalplan 470 og tillæg 4 til kommuneplan 2021-2033.
Udarbejdelsen af plangrundlaget har i mellemtiden været sat på pause, afventende en afklaring på den videre planlægning for en dagligvarebutik i Nyhavn.

Både planlægningen for en dagligvarebutik og planlægningen for det øvrige Nyhavn er nu genstartet, og administrationen fremsender hermed planforslag, der udlægger ca. 8 ha til rekreative formål, herunder parkeringsanlæg, i Nyhavn til politisk behandling.


Lokalplanområdet i Nyhavn


Formål
Lokalplanens formål er at muliggøre etablering af et større parkeringsanlæg på 600-800 p-pladser i den nordligste del af området med tilhørende servicefunktioner (toiletfaciliteter mv.) og vejadgang fra Søndervig Landevej. Dertil skal lokalplanen skabe mulighed for at benytte de resterende arealer til ikke-støjende rekreative funktioner, herunder ferie- og fritidsformål.


Områdets disponering og bebyggelse
Den nordlige del af området udlægges til parkeringsplads med op til 800 p-pladser og servicefaciliteter. P-pladsen er udformet med en strategisk placering af stier og servicefaciliteter, som leder gående direkte mod Søndervig bymidte, via en sikker overgang i lyskrydset mellem Søndervig Klitvej og Søndervig Landevej. Der er endnu ikke taget stilling til, hvor mange parkeringspladser som skal anlægges.

Den sydlige del af Nyhavn udlægges til rekreative formål, (ferie- og fritidsformål) som kan realiseres i landzone, eksempelvis:

  • Sandskulpturfestival, bagagerumsmarked, fest- og eventplads
  • Cykeludlejning
  • Minigolfanlæg, fodboldgolf, legeplads og lignende udendørs aktiviteter
  • Padeltennis, Escape-room, hvalpark og lignende indendørs aktiviteter
  • Udlejningsbureauer i eksisterende bebyggelse
  • Ferieboliger i eksisterende bebyggelse
  • Café, restaurant, kiosk, souvenirbutik og lignende funktioner. Dog kun i mindre omfang og som sekundær støttefunktion til en primær hovedfunktion.

Infrastruktur
Vejadgangen til parkeringspladsen vil ske fra Søndervig Landevej. Samme vejadgang skal benyttes til den dagligvarebutik, der i øjeblikket planlægges for i det nordligste Nyhavn. Vejadgangen til den sydlige del af Nyhavn skal ske fra Søndervig Klitvej og er forbundet til en nord-sydgående fordelingsvej, midtvejs inde i området. Der er stiforbindelser mellem det nordlige og sydlige areal, men af trafiksikkerhedsmæssige årsager er der ikke lagt op til kørende forbindelse mellem arealerne.

Bebyggelsens placering og omfang
Området er indrettet, så den fremtidige bebyggelse koncentreres mod vest og bebyggelseshøjden nedtrappes mod fjorden i øst. Dette vil skabe en flydende overgang til det karakteristiske flade fjordlandskab bag omfartsvejen.

Forhold til anden planlægning
Den nordlige del af planområdet, med parkeringspladserne, skal dele adgangsvej fra Søndervig Landevej med en dagligvarebutik, som planlægges placeret nordvest for lokalplanområdets afgrænsning. Planlægningen for arealet til dagligvarebutikken er under udarbejdelse, og det forventes, at processen vil køre sideløbende med den igangværende planlægning for det øvrige Nyhavn.

Miljøvurdering
Der er gennemført en miljøscreening af planforslagene. Konklusionen af screeningen er, at planforslagene ikke giver anledning til væsentlige indvirkninger på miljøet, og derfor ikke er omfattet af kravet om miljøvurdering.

Offentlighedsfase
Såfremt planforslagene vedtages, sendes de i offentlig høring i 8 uger.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven og Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM).

Økonomi

Der er afsat 6,45 mio. kr. til projekter i tilknytning til parkeringsanlægget i Nyhavn, herunder kanaliseringsanlæg på Søndervig Landevej, erhvervelse af arealet i Nyhavn, etablering af p-pladser og stiforbindelser.

Effektvurdering

Søndervig er inde i en meget positiv udvikling med åbningen af Lalandia i sommeren 2022, samt store investeringer i infrastruktur og forskønnelse. Samtidig er dansk kystturisme generelt i vækst med fremgang i overnatninger og forlængelse af sæsonen, og det giver sig også udslag i en positiv udvikling i Søndervig. Med planlægning for op til 800 p-pladser i Nyhavn, vil Søndervigs bymidte i høj grad aflastes for parkeringssøgende trafik, der særligt i højsæsonen resulterer i trafikale udfordringer. Dermed sikres de besøgende også en mere behagelig og trafiksikker oplevelse af badebyen.

Områdets fremtidige anvendelse giver mulighed for at etablere flere rekreative aktiviteter i badebyen, som vil understøtte turismen i kommunen.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at:

  • Forslag til Tillæg 4 til Kommuneplan 2021-2033 og forslag til Lokalplan 470 for et område til rekreative formål i Nyhavn vedtages og fremlægges i offentlig høring i 8 uger.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Rita Byskov ønsker færre stiforbindelserne mod vest, og at gående ledes mod nord i området og derfra mod lyskrydset mellem Søndervig Klitvej og Søndervig Landevej.  







Kopier link til punktet  -   Print

5: Offentliggørelse af planforslag for et område til centerformål syd for Søndervig Landevej, Søndervig

Sagsnr: 21-019877

Sagsfremstilling

Formålet med dagsorden er en godkendelse af, at forslag til kommuneplantillæg og lokalplan for
området til centerformål syd for Søndervig Landevej, Søndervig (Nyhavn) fremlægges i offentlig
høring.

Baggrund
Der er i 2020 ansøgt om at opføre en dagligvarebutik i den nordvestlige del af Nyhavn i Søndervig. Byrådet besluttede den 8. december 2020 at igangsætte planlægningen for området og at planlægningen skulle gennemføres i to trin. Efter at Planklagenævnet har underkendt denne fremgangsmåde, og at der i forbindelse med nævnets afgørelse er kommet nye oplysninger frem, besluttede Byrådet den 15. november 2022, at genoptage planlægningen med en anden fremgangsmåde.

Formål
Formålet med planlægningen er, at overføre lokalplanområdet til byzone samt at udvide den eksisterende bymidte og øge den samlede arealramme til detailhandel i Søndervig, så der
skabes mulighed for, at der kan opføres en dagligvarebutik i området.

Områdets disponering og bebyggelse
Lokalplanen giver mulighed for, at området kan anvendes til centerformål i form af en
dagligvarebutik på 1200 m², med tilhørende varemodtagelse, støjafskærmning, affaldsstationer,
mindre bygninger til udendørs udstillede varer, kundevogne, overdækket cykelparkering,
bilparkering med mere.

Der er i lokalplanen lagt vægt på, at bebyggelsen arkitektonisk tilpasses landskabet og
området. Udnyttelse af området til dagligvarebutik forudsætter blandt andet, at der etableres en støjafskærmning, således at boligerne mod vest afskærmes i forhold til støj fra vareleveringen.

Forhold til anden planlægning
Sideløbende med nærværende planlægning, planlægges der for henholdsvis et område til rekreative formål, herunder parkering syd for Søndervig Landevej (Nyhavn) samt for et område til centerformål, herunder udvalgsvarebutikker og ferieboliger ved Lodbjergsvej 81 i Søndervig. Planlægningen for de tre områder er koordineret.

Trafik til og fra de to lokalplanområder i Nyhavn syd for Søndervig Landevej er koordineret ved, at begge lokalplanområder får vejadgang via en ny adgangsvej med tilslutning til Søndervig Landevej.

Udvidelse af bymidten ved henholdsvis Søndervig Landevej og Lodbjergsvej 81 er koordineret ved, at der er udarbejdet én fælles redegørelse for de to kommuneplantillæg i relation til planlovens redegørelseskrav.

Miljøvurdering
Der er gennemført en miljøscreening af planforslagene. Konklusionen af screeningerne er, at planforslagene ikke giver anledning til væsentlige indvirkninger på miljøet, og derfor ikke er omfattet af kravet om miljøvurdering.

Foroffentlighed
Der er gennemført en fornyet foroffentlig høring. I forbindelse hermed, at der kommet ideer og forslag til planlægningen fra i alt 4 borgere samt Søndervig centerforening. De samlede bemærkninger er vedlagt som bilag. De indkomne ideer og forslag er behandlet i vedlagte notat. Administrationen indstiller, at notatet anvendes som svar.

Bemærkningerne vedrører blandt andet:

  • Forslag til anvendelse og funktioner i lokalplanområdet og Søndervig i øvrig
  • Støj fra trafik fra Nyhavn til Søndervig centerområde
  • Bifald over endnu en dagligvarebutik i området
  • Planlægningen med det pågældende indhold menes at være ulovlig

De indkomne bemærkninger medfører ikke ændringer i administrationens vurdering af sagen.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

Økonomi

Den samlede udbygning af Nyhavn-området forudsætter etablering af kanaliseringsanlæg på
Søndervig Landevej, samt anlæg af adgangsvej. Disse anlæg finansieres med de afsatte midler til
Nyhavnsprojektet.

Effektvurdering

Søndervig er inde i en meget positiv udvikling med åbningen af Lalandia i sommeren 2022, samt store investeringer i infrastruktur og forskønnelse. Samtidig er dansk kystturisme generelt i vækst med fremgang i overnatninger og forlængelse af sæsonen, og det giver sig også udslag i en positiv udvikling i Søndervig. Med planlægningen skabes plads til udvikling af byens handelsliv med en dagligvarebutik syd for Søndervig Landevej, samt mulighed for at udmønte væksten i turismen i udvikling af handelslivet med nye jobs og flere og bedre indkøbsmuligheder til turisterne og lokale. 

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget tager stilling til,
hvorvidt det kan anbefales Byrådet, at:

  1. Forslag til Tillæg 23 til Kommuneplan 2021-2033 og Lokalplan 478 for et område til
    centerformål, Syd for Søndervig Landevej, Søndervig vedtages og fremlægges i
    offentlig høring i 8 uger.
  2. Notatet med behandling af ideer og forslag godkendes og anvendes til besvarelse af
    bemærkningerne.

BilagBeslutning

Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget anbefaler indstillingen godkendt.

Rita Byskov kunne ikke tilslutte sig flertallets anbefaling.




Kopier link til punktet  -   Print

6: Offentliggørelse af planforslag for et område til centerformål ved Lodbergvej 81, Søndervig.

Sagsnr: 20-014770

Sagsfremstilling

Økonomiudvalget besluttede den 12. januar 2021 at igangsætte udarbejdelsen af et plangrundlag for et område på ca. 7.800 m2 til centerformål, mere specifikt udvalgsvarebutikker og ferieboliger ved Lodbergvej 81, Søndervig.  

Der har været afholdt foroffentlig høring fra den 19. april 2021 til den 3. maj 2021. I forbindelse med den foroffentlige høring i april 2021 indkom der væsentlige bemærkninger. Bemærkningerne vedrørte primært:

  • Bygningshøjde og skyggegener
  • Bebyggelsens volumen og udformning mod gaden
  • Bebyggelsens placering i landskabet
  • Bebyggelsens udseende og arkitektur
  • Parkeringsforhold

Økonomiudvalget besluttede den 21. september 2021 at godkende administrationens forslag til svar på de indkommende bemærkninger fra den foroffentlige høring, og at planlægningen kunne fortsætte. Der er efterfølgende udarbejdet forslag til lokalplan og kommuneplantillæg for området.

Formål

Formålet med planlægningen er at udvide den eksisterende bymidte og øge den samlede arealramme til detailhandel, så der skabes mulighed for en udvikling af handelslivet i Søndervig.

Områdets disponering og bebyggelse

Lokalplanen skal skabe mulighed for, at området kan anvendes til centerformål i form af butikscenter til udvalgsvarebutikker på ca. 6.600 m2 og ferieboliger på 1. og 2. etage, samt tilhørende varemodtagelse, bilparkering, opholdsarealer. Dertil indeholder lokalplanområdet et eksisterende sommerhus.

Der er i lokalplanforslaget lagt vægt på, at bebyggelsens arkitektur tilpasses kystlandskabet og nærområdet. Projektet medfører en huludfyldning i en af Søndervigs primære handelsgader med opførelse af et nyt byggeri i tre etager med en bygningshøjde på op til 11,0 m og en bebyggelsesprocent på 70 %. Byggeriet skal tilpasses matriklens kuperede terræn. 

Visualiseringer af projektet set fra syd langs Lodbergsvej, udarbejdet af Bay Arch. 

Vejforhold 

Administrationen har anmodet ansøger om, at vejadgangen til området placeres, så vidt muligt, lige over for tværvejen Strandstræde, så færdsel mod ensretningen på Lodbergsvej undgås. Ansøger ønsker at fastholde den løsning, som fremgår af kortbilag 3 i lokalplanen.
Administrationen vurderer, at der ér mulighed for at flytte vejadgangen længere mod nord, så kørsel mod ensretningen undgås. se nedenstående kort.
Ansøger har fremlagt deres løsningsforslag for politiet, som har godkendt løsningen, såfremt der skiltes, over for Strandstræde, med at der ikke må køres mod ensretningen. Administrationen vurderer, at en sådan skiltning ikke vil blive overholdt i praksis, og administrationen kan derfor ikke anbefale ansøgers løsning.

Et forslag til placering af vejadgangen til projektområdet, udarbejdet af administration. 

Administrationen anbefaler, at planforslag og tilhørende miljøscreening, vedtages og sendes i offentlig høring under forudsætning af, at vejadgangen placeres længere mod nord, som foreslået på ovenstående kort.

Se ansøger bemærkninger til ovenstående, i vedhæftet bilag. 

Miljøvurdering

Der er gennemført en miljøscreening af planforslagene. Konklusionen af screeningen er, at planforslagene ikke giver anledning til væsentlige indvirkninger på miljøet, og derfor ikke er omfattet af kravet om miljøvurdering. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Lov om planlægning

Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Søndervig er inde i en meget positiv udvikling med åbningen af Lalandia i sommeren 2022, samt store investeringer i infrastruktur og forskønnelse. Samtidig er dansk kystturisme generelt i vækst med fremgang i overnatninger og forlængelse af sæsonen, og det giver sig også udslag i en positiv udvikling i Søndervig.

Det karakteristiske klitlandskab ved Lodbergsvej 81, der er med til at binde byen og naturen sammen, kan ikke bevares såfremt projektet realiseres.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at:

Forslag til Tillæg 21 til Kommuneplan 2021-2033 og Lokalplan 463 for et område til centerformål ved Lodbergsvej, Søndervig vedtages og fremlægges i offentlig høring i 8 uger - under forudsætning af, at vejadgangen placeres længere mod nord, som foreslået på ovenstående kort.

Godkendes administrationens løsning vedrørende vejadgang, vil lokalplanens kortbilag 3 blive tilrettet, inden udsendelse i offentlighedsfasen.

BilagBeslutning

Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Niels Rasmussen kunne ikke tilslutte flertallets anbefaling.


Kopier link til punktet  -   Print

7: Trafikløsninger på Ringkøbing Havn

Sagsnr: 20-014631

Sagsfremstilling

Den 19. marts 2019 bevilgede og frigav byrådet anlægsmidler til fastholdelse af erhverv på Ringkøbing Havn. Midlerne er blandt andet afsat til at forbedre forholdene ved udkørsel med færdigvarer (specialtransporter) fra Vestas.

Teknik- og Miljøudvalget besluttede på mødet den 21. december 2021, at der skulle arbejdes videre med scenarie 4, som indebærer, at alle færdigvarer køres via Smed Sørensens Vej og Enghavevej.

Administration har efterfølgende været i dialog med Vestas og Vestas' transportør, i forhold til hvordan forholdene (ved scenarie 4) kan forbedres.

Det har blandt andet været drøftet, hvordan den eksisterende strækning, der forløber via Smed Sørensens Vej - V Strandsbjerg - Enghavevej, kan ombygges. Genvinsten ved at ombygge strækningen er dog minimal, og samtidig vil det blive nødvendigt at erhverve arealer fra AV Vejgaard, som i forvejen er presset arealmæssigt.

En de største udfordringer ved kørsel med færdigvarer fra Vestas, er kurven på Smed Sørensens Vej - V Strandsbjerg. Ved den mindste modgående trafik i kurven, kan der ske opstuvning af trafikken, som besværliggør og forsinker kørslen.

Det mest optimale løsning indebærer derfor, at der laves en ny udkørselsvej fra Smed Sørensens Vej (se bilag 1). Ved denne løsning undgås kurven på Smed Sørensens Vej. Specialtransporterne kører i stedet direkte hen til krydset ved Enghavevej. Her kan transporterne gøre stop, hvis der er trafik i krydset, og dermed undgå at skabe opstuvninger i trafikken. Samtidig kan trafikken overskues herfra og helt hen til lyskrydset ved Søndervigvej, og kørslen kan tilpasses dette.

For at lave en ny udkørselsvej fra Smed Sørensens Vej, er det nødvendigt at købe og nedrive ejendommen V Strandsbjerg 21. Administration har derfor kontaktet ejeren, som gerne vil sælge ejendommen. Ejendommen er blevet vurderet af en ejendomsmægler, og ejeren har indvilget i at sælge ejendommen til den vurderede pris. 

Administration har afholdt et møde med ejerne af V Strandbjerg 17. De er positive i forhold etableringen af en ny udkørselsvej, og har også tilbudt at afstå arealer til projektet. Det er dog ikke nødvendigt for at etablere udkørselsvejen. De udtrykte dog bekymring i forhold til støj. Det undersøges nærmere, om der er behov for støjafskærmning. Etablering af en støjafskærmning langs det nordvestlige skal indeholdes i budgettet.

Projektet vil også omfatte en mindre areal, som er ejet af Ejerforeningen Beddingen. Administration har drøftet planerne med ejerforeningen Beddingen, som har tilkendegivet, at de vil afstå arealet Der er dog en autocamper p-plads placeret delvist på arealet, som de ønsker genetableret. Denne plads kan etableres på et areal ved V Strandsbjerg 21 (se bilag 2). Omkostninger i forbindelse med etableringen af autocamper p-pladsen skal indeholdes i budgettet.

Hvis det besluttes, at der skal laves en ny udkørselsvej, inddrages en del af den nuværende parkeringsplads til vej og det bliver derfor nødvendigt at udvide pladsen, for at kunne etablere erstatningspladser. Administration har udarbejdet en skitseforslag af udvidelsen og den ændrede indretning af arealet som kan ses på bilag 2. Indretningen giver, i henhold til forslaget, 79 parkeringspladser, hvoraf 2 stk. er handicapparkeringspladser og 3 stk. er autocamperparkeringspladser. Med de nuværende forhold er der 67 parkeringspladser, hvoraf 3 stk. er handicapparkeringspladser og 3 stk. er autocamperparkeringspladser. 

For at sikre at overkørslen til den nye udkørselsvej ved Enghavevej ikke anvendes utilsigtet, kan der etableres særlige foranstaltninger, som f.eks. automatiske pullerter ud til krydset ved Enghavevej. Vestas har tilkendegivet, at de gerne vil bidrage til etablering af disse foranstaltninger, såfremt det ikke kan indeholdes i budgettet.

For at forbedre udkørselsforholdene yderligere, laves der mindre ombygninger samt tilpasninger af afmærkningen i krydset Søndervigvej-Enghavevej.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Iht. Lokalplan nr. 01.110: Af hensyn til den fremtidige trafikbetjening af erhvervsområderne IA og IB (Vestas' fabriksområde) har Byrådet vurderet, at det kan blive nødvendigt at ændre Havnevejs (nu Smed Sørensens Vej) tilslutning til V. Strandsbjerg/Enghavevej gennem eventuel ny vejadgang indenfor delområde VII (området bestående af V Strandsbjerg 17 og 21 samt p-pladsen langs Smed Sørensens Vej), såfremt trafikudviklingen viser det nødvendigt.

Vejloven.

Økonomi

Overslagsprisen for etablering af en ny udkørselsvej i henhold til tegning på bilag 1 er samlet beregnet til ca. 3,3 mio. kr. Der er i forvejen anvendt 0,382 mio. kr. og projektet forventes dermed at koste ca. 3,7 mio. kr.

Der er i alt afsat 3,8 mio. kr. til projektet.

Effektvurdering

En forbedring af logistikforholdene ved fabrikken vil være med til at sikre Vestas' tilstedeværelse i Ringkøbing. Det vil desuden forbedre fremkommeligheden og trafiksikkerheden Smed Sørensens Vej - V Strandsbjerg og Enghavevej.

Indstilling

Administration indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget godkender den skitserede løsning.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

8: Børnenes Trafikskole - samarbejde

Sagsnr: 23-000453

Sagsfremstilling

Formanden for Teknik- og Miljøudvalget har anmodet om, at sagen forelægges udvalget.

I 2022 har administrationen og formanden for Teknik- og Miljøudvalget afholdt et møde med Børnenes Trafikskole, hvor de tilbyder et samarbejde.

Sagen er en opfølgning på dette møde og samtidig administrationens anbefaling i forbindelse med et muligt samarbejde.

Børnenes Trafikskole, som hører hjemme i Ringkøbing er en mobil trafikskole, der underviser børn og laver events, der hvor børnene befinder sig og på et niveau, børnene kan relatere til. Trafikskolen kan lave forløb for de enkelte skoler, hvor trafiksikkerheden indlæres gennem læring, leg og bevægelse. De har specialdesignede køretøjer til børnene, og de har et par maskotter i bamsekostumer, som mange børn synes er sjove og søde. 

Trafikskolen foreslår 2 forskellige koncepter, som et samarbejde mellem kommunen og Børnenes Trafikskole kunne foregå på.

Det første består af undervisning på skolerne, hvor en dag for eleverne på den enkelte skole koster ca. 25.000 kr. Eksempel på, hvordan dagen er skruet sammen, og hvordan økonomien er ved undervisning på flere skoler ses i bilag 1. (Ringkøbing-Skjern Kommune har i alt 21 folkeskoler med grundskole)

Det andet koncept er selvstændige events, hvor der blandt andet vil være mulighed for at samarbejde med private aktører. Børnenes Trafikskole udarbejder et event med fokus på, hvordan man befærder sig i trafikken igennem læring og leg, hvor trafiksikkerheden er i førersædet. Disse events holdes ofte i et samarbejde og med bidrag fra private sponsorer, som får deres navn på materialer og bannere. Oplæg til afholdelse af event ses i bilag 2. 

Trafikskolen har arbejdet sammen med en række andre kommuner og vil gerne have et samarbejde i gang med Ringkøbing-Skjern Kommune.

Mere info om Børnenes Trafikskole ses på: https://boernenestrafikskole.dk/.

Administrationens bemærkninger

Trafikundervisningen, som skolerne i dag har ansvaret for, kan blive løftet og aflastet af et samarbejde med Børnenes Trafikskole, og kan derfor eventuelt spare personalet for tid. Desuden har trafikskolen kendskab til og erfaring i, hvad der virker i børnehøjde.

Udgifterne til et samarbejde om trafiksikkerhed via skolerne med børnenes trafikskole er relativt store, og de midler, der er afsat til trafiksikkerhed og kampagner rækker ingen vegne i den forbindelse.

Traditionelt set har kommunen ikke tidligere brugt trafiksikkerhedsmidler på events eller andet, som også annoncerer for virksomheder, idet der nemt kan opstå interessekonflikter.

Administrationen mener samtidig, at det er særdeles vigtigt, at det fortsat prioriteres at deltage i de landsdækkende færdselssikkerhedskampagnetiltag. Det er dokumenteret, at de har en stor gennemslagskraft og genkendelighed på baggrund af de opfølgende analyser og spørgeinterviews, som Rådet for Sikker Trafik foretager efter afholdelse af de enkelte færdselssikkerhedskampagner.

Et af de tiltag, der allerede i dag prioriteres højt fra Land, By og Kultur, er deltagelse i skolestartskampagnen, da man derved for relativt få midler kan få fat i alle nye skolebørn. I de senere år er der for eksempel uddelt gule refleksveste til alle nye 0. klasseelever. Land, By og Kultur har desuden en cykelbane, som skolerne kan låne kvit og frit.

Der er ikke afsat nye midler på trafiksikkerhedspuljen i 2023, og de overførte midler fra 2022 er fordelt på projekter.

På vejdriften findes en årlig pulje på 100.000 kr. til færdselssikkerhedskampagner, som primært benyttes til deltagelse i de landsdækkende kampagner fra Rådet for Sikker Trafik, som skole, sprit, fart, kryds og uopmærksomhedskampagnen. I 2023 er Ringkøbing-Skjern Kommune sammen med Midt og Vestjyllands Politi valgt til et pilotprojekt for en ny type uopmærksomhedskampagne, som denne gang også skal foregå på landevejene. De årlige kampagnemidler over vejdriften er derfor allerede planlagt fordelt for 2023.

Enhver tilskadekommen i trafikken er 1 for meget, men det er vigtigt, at trafiksikkerhedsmidlerne bruges der, hvor det gavner trafiksikkerheden bedst muligt. Altså mest trafiksikkerhed for pengene.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Der er ingen midler afsat til et samarbejde med Børnenes Trafikklub, og de nuværende midler til trafiksikkerhed for 2023 er fordelt.

Effektvurdering

Større fokus på trafiksikkerhed er altid godt, og hvis det kan give færre tilskadekomne, så sparer det samfundet for rigtig mange udgifter. Dog er det vigtigt, at midlerne bruges, hvor effekten er størst.

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at

  1. der takkes nej til et samarbejde med Børnenes Trafikskole for nuværende, blandt andet set i lyset af de relativt få midler, der er afsat til trafiksikkerhed for 2023.
  2. det drøftes, hvorledes et samarbejde med Børnenes Trafikskole kan finansieres, hvis det vælges at igangsætte et samarbejde.
  3. ønsket om et samarbejde fra Børnenes Trafikskole sendes videre til forvaltningen for Dagtilbud og Undervisning, så de kan vurdere, om det er noget, der eventuelt kan høre til trafikundervisningen på de enkelte skoler.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget besluttede at takke nej til et samarbejde og oversender henvendelsen til Dagtilbud og Undervisning.

Kopier link til punktet  -   Print

9: Forslag til revision af Parkeringsvedtægten samt ændring af områdeafgrænsningen ved Søndervigvej i Ringkøbing

Sagsnr: 16-031654

Sagsfremstilling

1. Ændring af områdeafgrænsningen ved Søndervigvej 1 i Ringkøbing 

Der er søgt om tilladelse til udvidelse af restauranten ved Søndervigvej 1 i Ringkøbing. For at udvidelsen kan realiseres skal der erhverves areal fra den bestående offentlige p-plads.

I forbindelse med gennemførelse af projektet forsvinder der én offentlig p-plads fra området og antallet af p-pladser på restaurantens grund reduceres med 7. 

Som udgangspunkt skal p-pladser etableres på den grund, hvor der bygges eller ved at der
tinglyses parkeringsret på en nærliggende grund. I centerområder i byerne er dette nogle gange
ikke en mulighed. Derfor er der oprettet en parkeringsfond, der er gældende i de 5 centerbyer
samt i Søndervig. I de områder der er omfattet af parkeringsfonden, kan en bygherre indbetale
til parkeringsfonden for de p-pladser, der ikke kan etableres på den grund, hvor der bygges.
Parkeringsfonden er herefter forpligtiget til at etablere nye p-pladser indenfor 5 år.

Jævnfør Parkeringsvedtægten er områderne opdelt i en zone I og en zone II. Vedtægtens bestemmelse om fritagelse for etablering af p-pladser på egen grund mod indbetaling til parkeringsfonden gælder kun i zone I. P-pladser der indgår i fonden kan etableres i både zone I og zone II.

Området ved Søndervigvej 1 er omfattet af zone II. Det vil sige at der ikke kan indbetales til parkeringsfonden for de p-pladser, der skal etableres eller forsvinder. Såfremt projektet skal realiseres, skal området ændres fra zone II til zone I, hvilket Teknik- og miljøudvalget kan beslutte at gøre.

Da området ved Søndervigvej 1 - 7C anvendes til centerlignende formål med restaurant, forretning, tankanlæg og offentlige p-pladser kan det være naturligt, at inddrage disse ejendomme i zone I i Parkeringsvedtægten.

 

2. Forslag til ændring af bidrag ved indbetaling til parkeringsfonden i Søndervig

I Parkeringsvedtægten er der redegjort for, hvorledes prisen for en p-plads beregnes.

1 p-plads koster grundværdien x 30 kvm plus 25.000 kr til etableringsomkostninger. Da de p-pladser der etableres via parkeringsfonden skal være offentlige tilgængelige, betales der kun halvdelen af ovennævnte beregnede pris.

Der er modtaget en forespørgsel til et større byggeri i centerområdet i Søndervig. Området ligger indenfor rammerne af Lokalplan nr. 370. Denne giver mulighed for opførelse af byggeri i indtil 2 etager og med en bebyggelsesprocent på maks. 70.

Ved projektet er der et ønske om, at kun 1/3 af p-pladserne etableres på ejendommen. Der ønskes for de sidste 2/3 indbetalt til parkeringsfonden. I den tidligere lokalplan 72 for Søndervig var det anført, at mindst 1/3 af de krævede p-pladser skulle etableres på den enkelte ejendom, men denne bestemmelse er ikke nævnt i Lokalplan 370. I Lokalplan 370 er bemærket, at krav til antal parkeringspladser er videreført fra Lokalplan 72.

Det projekt der er forespurgt om betyder, at der er krav om indbetaling af ca. 28 p-pladser til parkeringsfonden samtidig med at der etableres 14 p-pladser på grunden.

Ejendomsvurderingen i Søndervigs centerområde er ikke tidsvarende i forhold til den udvikling der har været i Søndervig de seneste år. Derfor bør det vurderes, om ikke der skal fastslås en mindste grænse for indbetaling til p-fonden for manglende p-pladser ved byggeri i Søndervig. 

Eksempler på prisen for en p-plads ved indbetaling til parkeringsfonden for en række adresser:

Algade 12 i Ringkøbing: Ejendomsvurderingen er 1200 kr./m2 og betaling for en p-plads til parkeringsfonden er 30.500 kr.

Badevej 6 i Søndervig: Ejendomsvurderingen er 300 kr./m2 og betaling for en p-plads til parkeringsfonden er 17.000 kr.

Metheasvej i Hvide Sande: Ejendomsvurderingen er 800 kr./m2 og betaling for en p-plads til parkeringsfonden er 24.500 kr.

Bredgade 38 i Skjern: Ejendomsvurderingen er 950 kr./m2 og betaling for en p-plads til parkeringsfonden er 26.750 kr.

Bredgade 31 i Videbæk: Ejendomsvurderingen er 630 kr./m2 og betaling for en p-plads til parkeringsfonden er 21.950 kr.

Det er administrationens vurdering, at centerområdet i Søndervig kan sammenlignes med for eksempel Algade i Ringkøbing, og på den baggrund bør prisen for en p-plads til parkeringsfonden sættes til mindst 30.000 kr.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Cirkulære om kommunale parkeringsfonde

Økonomi

Ingen bemærkninger

Effektvurdering

Ingen bemærkninger

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, 

  1. At området ved Søndervigvej 1 - 3 i Ringkøbing ændres fra zone I til zone II i Parkeringsvedtægten.
  2. At der for centerområdet i Søndervig ansættes en mindste pris på kr. 30.000 ved indbetaling til Parkeringsfonden.

 

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling med den præcisering, at området ved Søndervigvej 1-3 ændres fra zone II til zone I.

Kopier link til punktet  -   Print

10: Frilufts- og udeskolefaciliteter ved Vorgod-Barde Skolespor

Sagsnr: 23-000399

Sagsfremstilling

Der ansøges om 130.000 kr. til frilufts- og udeskolefaciliteter ved Vorgod-Barde Skolespor.

Vorgod-Barde Borgerforening, Vorgod-Barde Skole og lodsejere samarbejder om projektet, hvis formål er at udvide mulighederne for ophold og udeundervisning i naturen omkring Vorgod Å og Abild Å. Projektet er en forlængelse af Vorgod-Barde Skolespor, som blev indviet i 2022.    

Projektgruppen ønsker at etablere opholds- og overnatningsmuligheder samt en fiskeplatform ved åen til brug i undervisning og for alle øvrige borgere. 

Projektet forventes udført i 2023, når de nødvendige tilladelser er indhentet og finansiering er opnået.

Budget- og finansieringsplan findes som bilag.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Der ansøges om 130.000 kr. til frilufts- og udefaciliteter ved Vorgod-Barde Skolespor. Beløbet foreslås finansieret via Gearingspuljen. Projektet lever op til kriterierne for støtte fra Gearingspuljen, som støtter grønne projekter, herunder adgang til grønne områder og etablering af rekreative faciliteter. Der skal være en egen-/medfinansiering på min. 40%.

I 2023 er der afsat i alt 392.000 kr. på Gearingspuljen.

 

Effektvurdering

Projektet understøtter Ringkøbing-Skjern Kommunes Fritidslivspolitik, der blandt andet har som målsætning at styrke forudsætningerne for den aktive families deltagelse i fritidsliv samt at benytte naturen som ramme for nye fritidsaktiviteter.

Projektet vil bidrage til at flere oplever og er fysisk aktive i det naturskønne område ved Vorgod Å og Abild Å. 

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget imødekommer ansøgningen om 130.000 kr. finansieret af Gearingspuljen.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

11: Ansøgning til Gearingspuljen

Sagsnr: 22-025727

Sagsfremstilling

Foreningen Team Grå søger et beløb fra gearingspuljen på kr. 74.775,- til restfinansiering af et nyt aktivitetsområde foran den eksisterende scene i Forsøgshaven i Tarm. Imødekommes ansøgningen er det er planen, at det nye projekt kan igangsættes i foråret 2023.

Team Grå gennemførte i 2021 et renoveringsprojekt til kr. 1.435 mill. i Forsøgshaven, Tarm. Nu har byen en natur- og aktivitetshave med blandt andet forhindringsbane, formidling af havens grundtanke om biodiversitet, kunstfugle med eventyrfortællinger, Beach håndbold, handicaptoilet, legeplads og senest en nyrenoveret friluftsscene.

Friluftsscenen har et græsareal foran, og her har det vist sig, at der mangler tilskuerpladser til de mange besøgende. I dag må tilskuerne sidde i græsset, og det er ikke optimalt for voksne/ældre. 

Det er tanken at integrere tilskuerpladser i et nyt aktivitetsområde foran scenen, som med et skulpturelt udtryk, vil give plads til endnu mere leg og bevægelse. Projektet har et samlet budget på 464.775,- og 390.000,- er allerede indsamlet.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger

Økonomi

Projektet lever op til kriterierne i Gearingspuljen, som understøtter etablering af grønne arealer, adgangen hertil og etablering af rekreative faciliteter. Der skal være en egenfinansiering på 40 %.

I 2023 er der afsat i alt 392.000 kr. på Gearingspuljen.

Effektvurdering

Team Grå har med sin indsats i Forsøgshaven understøttet borgerne i Tarm og i høj grad styrket det lokale sammenhold. Det er et godt eksempel på samskabelse mellem kommune og borgere, hvor det lokale engagement sikrer attraktive faciliteter til både leg, læring og bevægelse. 

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og miljøudvalget bevilger 74.775,- kr. finansieret af gearingspuljen.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

12: Interesse-tilkendegivelse fra landsbyerne Ølstrup, Stadil-Vedersø og Borris

Sagsnr: 22-020700

Sagsfremstilling

Sagen fremsendes til orientering på baggrund af, at tre landsbyer i Ringkøbing-Skjern Kommune har tilkendegivet et ønske om at medvirke i den nationale forsøgsordning kaldet "Frilandsbyer". De tre landsbyer er Stadil-Vedersø, Ølstrup og Borris. Landdistriktsrådet har supporteret udviklingsprocessen frem til  de endelige  ansøgninger hele vejen.

Baggrund for forsøgsordningen for Frilandsbyer og -øer

Landdistrikterne og småøerne har mange aktive borgere og foreninger, der aktivt arbejder for en positiv udvikling. De har mange gode idéer til forandring. Landdistriktskommunerne (heriblandt Ringkøbing-Skjern Kommune) peger ofte på, at nogle lovgivningsmæssige rammer hindrer lokal udvikling, hvorfor mange gode idéer til udvikling støder på grund. Det kan for eksempel være etablering af attraktive boliger, erhvervsudvikling og arbejdsfaciliteter, omsorgsfunktioner, nødvendige services og infrastruktur.

Aftalepartierne i Folketinget bag den politiske aftale ”Mere liv i bymidter og landdistrikter” er derfor enige om, at der skal igangsættes en afdækning af interessen for deltagelse i en forsøgsordning med Frilandsbyer med henblik på i 1. halvdel af 2023 at træffe beslutning om, hvorvidt der skal igangsættes en forsøgsordning med Frilandsbyer, herunder hvilke regler der med forsøgsordningen gives frihed fra.

Vurdering af interesse tilkendegivelserne

Landdistrikternes Fællesråd og Sammenslutningen for Danske Småøer vil i 1. kvartal af 2023 vurdere de indkomne interesse tilkendegivelser med henblik på at udarbejde en prioriteret liste med 10 udvalgte landsbyer/øer, som sendes ind til Bolig- og Indenrigsministeriet i marts 2022.

Der lægges vægt på, at en række formelle kriterier er opfyldt, blandt andet at der er opbakning fra kommunen, at finansieringsbehovet er beskrevet, samt at der er reel lov(e) eller regelsæt, som begrænser landsbyen/øen i at udvikle sig.

Den endelige indstilling sker ud fra en samlet vurdering af flere parametre: Hvor stor er udbredelsesgraden (kan forsøgsresultaterne overføres til andre steder i landet), hvor nyskabende forsøgsprojektet er, hvor ressourcestærk foreningen/lokalrådet er i forhold til at kunne gennemføre forsøgsprojektet, hvor meget samarbejde det enkelte forsøgsprojekt har med resten af omverdenen, for eksempel med andre landsbyer, lokale virksomheder, fonde eller lignende. Derudover vil der i vurderingen lægges vægt på, at der er en geografisk spredning i forhold til de udvalgte forsøgsprojekter.

I Ringkøbing-Skjern Kommune har Landdistriktsrådet gennemført en temaaften med landsbyklyngerne VestRum, Bedst Mod West og Friskvind i foråret 2022 med henblik på at identificere ideer til ordningen. Tre ideer blev identificeret som værende ret principielle, og sognene har netop afleveret deres individuelle tilkendegivelser med en anbefaling fra Borgmesteren og Formanden for Landdistriktsrådet. 

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Interesse tilkendegivelserne udfordrer følgende love og bekendtgørelser:   

Borris

Planlovens bestemmelse om: Nationale interesser
Beskrevet i Planlovens kap. 2 §2a + §3 + kap.6, §29.
Udspecificeret i Miljøstyrelsens Bekendtgørelse: ”Oversigt over Nationale interesser i kommuneplanlægningen” – side 19 – afsnit 4.4.1

Stadil-Vedersø

Udfordringer ift. Planloven
§11a stk. 8: Et nyt areal til byzone, jf. stk. 6 og 7, skal placeres i direkte tilknytning til eksisterende bymæssig bebyggelse i byzone.
Et princip for udvikling af byen efter Planloven: der skal udvikles indefra og ud, huller skal fyldes ud, (huludfyldning) 

Ølstrup 

Statslig og kommunal landsbyfornyelsespulje (populært kaldet Nedrivningspuljen) og dets kobling til Planloven 

https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/489

 

Økonomi

Økonomien bliver belyst i en senere fase.

Effektvurdering

Administrationen vurderer, at frilandsby-tilkendegivelserne rummer gode udviklingsmuligheder for landsbyerne generelt, og at de vil medføre positiv udvikling lokalt, hvis der gives lov til forsøg (eksempelvis i Borris, hvor udviklingen i midtbyen stoppes af Forsvaret, fordi Borris ligger indenfor Forsvarets støj zone). 

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik & Miljøudvalget tager orienteringen om Frilandsbytilkendegivelserne til efterretning. Ender Borris, Ølstrup og Stadil-Vedersø ud med at blive en del af forsøgene bliver udvalget involveret. 

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.

Kopier link til punktet  -   Print

13: Evaluering af arbejdet i Teknik- og Miljøudvalget 2022

Sagsnr: 23-000638

Sagsfremstilling

Der ønskes en drøftelse af Teknik- og Miljøudvalgets arbejde i 2022.
Emner til drøftelsen er:

  • Mødeafvikling generelt
  • Sagsfremstillinger
  • Politisk rammesætning. Herunder beslutninger i forhold til vedtagne politikker og strategier
  • Samarbejdsklima
  • Hvilke resultater er opnået

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen fremsender sagen til drøftelse.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget drøftede sagen.

Kopier link til punktet  -   Print

14: Frigivelse af anlægsbudget 2023, Teknik- og Miljø

Sagsnr: 22-027537

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget skal indstille til Økonomiudvalget og Byrådet om bevilling og frigivelse af anlægsbudgettet for 2023.

Der er i 2023 afsat et anlægsbudget på i alt 49,479 mio. kr. Heraf er der afsat 45,979 mio. kr. på det skattefinansierede område. og 3,5 mio. kr. på det brugerfinansierede område.

Følgende anlægspuljer og projekter søges nu frigivet jf. skema 1:

Skema 1:

Anlægspulje/projekt 2023 i 1.000 kr.Budget 2023
Beløb i alt til frigivelse32.165
Klimasikring - pulje beskyttelse mod klimaforandr.1.000
Pulje til lokale stiruter500
Skovrejsningsprojekt Ringkøbing539
Havneprojekter1.000
Renovering af havneanlæg4.000
Belysningsanlæg/Reinvesteringer556
Pulje til byforskønnelsesprojekter500
Bygværker1.500
Forlængelse af Amagervej i Skjern500
Samarbejdsprojekt med Forsyningen6.000
Pulje til sideudvidelser2.500
Opgradering af belysning i fodgængerfelter500
Forundersøgelse trafiksituation Skolebyen/Ånumvej500
Forundersøgelse skolevej ved Mergelvej500
Kirkegade, Troldhede - opgradering af vej2.000
Parkeringsmuligheder i Ringkøbing4.170
Udskiftning af LED-gadelys version 22.400
Etablering af henteordning2.000
Kemihus Ringkøbing Genbrugsplads1.500

NATUR OG MILJØ (Land og Vand):

Pulje til klimaforandring
Puljen på 1,0 mio. kr. anvendes til forskellige klimasikringsprojekter, eksempelvis afhjælpning af uhensigtsmæssigheder og nye løsninger i forbindelse med kloakrenoveringsprojekter samt afhjælpning i byområder, hvor vandløb oversvømmer arealer eller ejendomme.

KULTUR, NATUR OG FRITID:

Pulje til lokale stiruter:
Puljen er ny fra 2023 og anvendes til at borger- og sogneforeninger kan søge om tilskud til etablering af lokale stiforløb. Støtten skal være i form af materialer, mens projektmagerne selv står for udførelsen af arbejdet. Der laves efterfølgende en vedligeholdelsesaftale, således at driften varetages af borgerne.

Skovrejsningsprojekt Ringkøbing Skov
Der er afsat 0,539 mio. kr. i budgettet til Ringkøbing-Skjern Kommunes betaling til Naturstyrelsen, som driver projektet. Projektets fremtid forventes afklaret i løbet af 2023.

Havneprojekter
Der er i 2023 afsat 1 mio. kr. på puljen. Puljen er planlagt anvendt til renovering af bådbroer i Bork Havn.

Renovering af havneanlæg
Der er i 2023 afsat 4 mio. kr., som anvendes til planlagte renoveringer i Ringkøbing Havn.

TRAFIK OG VEJ:

Pulje til fornyelse af belysningsanlæg/reinvestering
Puljen anvendes til reinvesteringer i belysningsanlæg og jordlægning af kabler i samarbejde med Forsyningen.

Pulje til byforskønnelsesprojekter
Puljen søges frigivet med henblik på senere prioritering.

Pulje til bygværker
Puljen på 1,5 mio. kr. anvendes til renovering af broer mv.

Forlængelse af Amagervej, Skjern
Der er i 2023 afsat 0,5 mio. kr. til forundersøgelse, som søges frigivet.

Samarbejdsprojekter med Forsyningen
Puljen udgør i 2023 6 mio. kr., som forventes anvendt til følgende projekter i 2023:

  • Kloster
  • Ølstrup
  • Stadil
  • Søndervig
  • Ringkøbing - sideveje Holstebrovej

Anvendelse af puljen afhænger af Forsyningens projekter og kan derfor ske omprioriteringer i løbet af året.

Pulje til sideudvidelser
Puljen søges frigivet med henblik på senere prioritering.

Opgradering af belysning i fodgængerfelter
Puljen på 0,5 mio. kr. anvendes til opgradering og sikring af tilstrækkelig lysniveau i planlagte fodgængerfelter.

Forundersøgelse trafiksituation Skolebyen/Ånumvej
Det afsatte budget søges frigivet til igangsætning af forundersøgelsen.

Forundersøgelse skolevej ved Mergelvej
Det afsatte budget søges frigivet til igangsætning af forundersøgelsen.

Kirkegade, Troldhede - opgradering af vej
Det afsatte budget på 2 mio. kr. søges frigivet til projektet.

Parkeringsmuligheder i Ringkøbing
Det afsatte budget på 4,17 mio. kr. søges frigivet. Der arbejdes på løsninger ved Søndervigvej, Nørredige, og Enghavevej.

Udskiftning af LED-gadelys version 2
Det afsatte budget søges frigivet til den planlagte udskiftning af LED-gadelyset. Udskiftningen sker i samarbejde med Forsyningen og udskiftningen i 2023 er planlagt til at være i Hvide Sande. 

BRUGERFINANSIERET OMRÅDE:

Etablering af henteordning
Der er afsat 2 mio. kr. i 2023 til indkøb af miljøkasser og miljøskabe.

Kemihus i Ringkøbing
Det afsatte 1,5 mio. kr. anvendes til renovering af eksisterende bygning i Ringkøbing til håndtering af farligt affald.

ØVRIGE FRIGIVELSER:

Pulje til genopretning af fortov og ramper (tilgængelighed)
Der er på puljen i 2022 et ikke forbrugt budget på 0,878 mio. kr. De ledige midler ønskes omprioriteret til cykelstipuljen til finansiering af cykelstiprojekter i 2023.

Cykelstipuljen:
Teknik- og Miljøudvalget har på mødet den 8. november 2022 besluttet, at der i 2023 skal arbejdes med stiprojektet Sdr. Vium - Lyne og forbedring af cykelstien langs Lønborgvej. Der er på cykelstipuljen i 2023 afsat 5 mio. kr. I 2022 er cykelstiprojekterne Skjern-Kildevej, Videbæk-Sønderup samt No-Ringkøbing Skole afsluttet. Her er der i alt 2,476 mio. kr. i overskud, som returneres til stipuljen. Sammen med en eventuel godkendelse af de omprioriterede midler fra Puljen til genopretning af fortov og ramper vil det betyder, at der i 2023 er i alt 7,476 mio. kr. i puljen.

Puljen i 2023 ønskes frigivet til følgende projekter jf. skema 2:

Skema 2:

CykelstipuljeBudget 2023
Cykelstiprojekter i alt 2023, inkl. tilbageførte midler fra 20228.304
Administrationsbidrag250
Kildevej-Granlyvej476
Forbedring af sti Lønborgvej1.200
Cykelsti Sdr. Vium - Lyne6.378

Cykelsti Kildevej-Granlyvej:
Der er oprindelig afsat 4,75 mio. kr. til projektet. Projektet forventes dog at komme til at koste 5,226 mio. kr. blandt andet på grund af stigende priser. Det forventes dermed et merforbrug på 0,476 mio. kr., som finansieres af cykelstipuljen.

Cykelsti Lønborgvej:
Projektet forventes gennemført i 2023 og forventes at koste 1,2 mio. kr.

Cykelsti Sdr. Vium - Lyne:
Det samlede projekt forventes at koste 9,5 mio. kr. Der afsættes 6,378 mio. kr. i 2023 til projektering og igangsætning. Restfinansiering af projektet kan ske enten af puljen i 2024 eller ved omprioritering af andre projektmidler.

Udviklingsplan Hvide Sande:
Der er samlet set afsat 25 mio. kr. i bruttoudgifter til udviklingsplan Hvide Sande med henholdsvis 3 mio. kr. i 2022 og 22 mio. kr. i 2023. De 25 mio. kr. er inkl. en forventet ekstern finansiering på 9,686 mio. kr. Dette betyder, at der i alt er afsat et nettobudget på 15,314 mio. kr. Der ønskes frigivet 1 mio. kr. til planlægning og igangsætning af udviklingsplanen i 2023.

Fastholdelse af erhverv Ringkøbing Havn:
Der er til projektet afsat i alt 3,8 mio. kr. med henholdsvis 2 mio. kr. i 2020 og 1,8 mio. kr. i 2022. Der er tidligere frigivet 2 mio. kr. i forbindelse med planlægning med videre af projektet. Der forventes en endelig løsning af projektet i 2023, og det forventes, at de samlede udgifter kan indeholdes af det samlede budget. Der søges derfor om frigivelse af de resterende 1,8 mio. kr.

Økonomi

Viden & Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget oversender sagen til Økonomiudvalget og Byrådet med indstilling om, at

  1. der bevilges og frigives i alt 32,165 mio. kr. til anlægsprojekter og anlægspuljer jf. skema 1, finansieret af det afsatte rådighedsbeløb.
  2. der omprioriteres 0,878 mio.kr. fra pulje til fortov og ramper til cykelstipuljen i 2022 med henblik på prioritering af cykelstiprojekter i 2023
  3. der bevilges og frigives i alt 8,304 mio. kr. til cykelstiprojekter i 2023 jf. skema 2, finansieret af det afsatte rådighedsbeløb
  4. der bevilges og frigives 1 mio. kr. til planlægning mv. i forbindelse med udviklingsplanen Hvide Sande, finansieret af det afsatte rådighedsbeløb i 2023.
  5. der bevilges og frigives 1,8 mio. kr. til projektet fastholdelse af erhverv Ringkøbing Havn, finansieret af det afsatte rådighedsbeløb.

 

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

15: Gensidig orientering

Sagsnr:

Sagsfremstilling

  • Taksten på Flextur-prisaftalerne mellem Ringkøbing-Skjern Kommune og henholdsvis Varde og Billund Kommune er blevet fastsat til 7. kr. pr. km., minimum 45 kr. Den ændrede takst implementeres fra 2. januar 2023.
  • Selskabsgørelse af kommunale affaldsydelser

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.

Der blev herudover orienteret om følgende:

  • Parkeringsforhold i Ringkøbing


Kopier link til punktet  -   Print

16: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Kontaktoplysninger
Land, By og Kultur
Land, By og Kultur
Smed Sørensens Vej 1
6950 Ringkøbing