Referat: 7. marts 2023 kl. 13:00

Lok. 1.8. Dækket, Smed Sørensens Vej 1, Ringkøbing
Teknik- og Miljøudvalget

Deltagere

  • Irene Lund Pedersen
  • Jørgen Byskov
  • Hans Pedersen
  • Ole Nyholm Knudsen
  • Rita Byskov
  • Jens Jacob Østergaard
  • Niels Rasmussen

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte dagsordenen.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Implementering af indsamlingsordning for tekstilaffald

Sagsnr: 21-002244

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget traf den 22. november beslutning om ordning for indsamling af tekstilaffald. Det blev her besluttet, at kommunen skal have en husstandsnær indsamling af tekstilaffald.

Administrationen har nu undersøgt mulighederne for konkret implementering af husstandsnær indsamling af tekstilaffald, og på baggrund af undersøgelsen, udarbejdet forslag til konkret udformning af den husstandsnære henteordning for tekstilaffald.

Administrationen har i undersøgelsen vurderet indsamling ved anhugning og indsamling med renovationsbil i forhold til parametrene bæredygtighed, økonomi og fremtidssikring. Hovedpunkterne er gengivet nedenfor, den fulde undersøgelse er vedhæftet som bilag.

Indsamlingsmetoder

Indsamling ved anhugning

Indsamling ved anhugning forudsætter at indsamling af tekstilaffald sker i nedgravede beholdere, der hvor de eksisterer, og de steder hvor der ikke er nedgravede beholdere, skal der etableres beholdere, som kan tømmes ved anhugning. Investeringsomkostningen, de steder hvor der ikke er nedgravede beholdere, udgør cirka. 50.000 kr. per lokation, negativ scrapværdi er ikke medregnet.

Tømningsprisen per anhug udgør cirka 419 kr.

Der er 54 miljøstationer, som ikke har en nedgravet beholder, der kan bruges til tekstil.

Indsamling med renovationsbil

Indsamling med renovationsbil forudsætter opstilling af et containerhus, samt tilhørende beholder.

Investeringsomkostningen til dette udgør cirka 10.000 kr. pr. lokation.

Administrationen har gennem markedsdialog fået overslag på tømningsprisen, hvilket udgør 110-125 kr. pr. beholder.

Containerhusene vil skulle etableres på alle miljøstationer, cirka 135 placeringer.

Bæredygtighed

Andelen af tekstilaffaldet der kan genanvendes eller genbruges er blevet undersøgt i flere forsøg, med forskellige indsamlingsmetoder, dog kun variationer af storskraldsordning og indsamling i hjulmateriel. Det primære resultat fra disse forsøg er, at emballeringen af tekstilaffaldet i poser er den bedste beskyttelse mod fugt.

Indsamlingsfrekvensen varierer mellem ugentligt og hver 4. uge. Hvor NGO’er typisk indsamler ugentligt eller hver anden uge, for at opnå den bedste kvalitet til afsætning af genbrug. Kommuner og Affaldsselskaber har oftest indsamling hver anden uge eller hver 4. uge.

Graden af bæredygtighed synes ikke at være påvirket af valget af indsamlingsmodel, men primært være påvirket af tømmefrekvens og emballering af tekstilaffaldet i afleveringsøjeblikket.

Økonomi

Administration har på baggrund af de oplyste omkostninger til tømning og materiel lavet beregning på de forventede årlige omkostninger til ordningerne, hvor materiellet afskrives over 10 år og en forventet tømmefrekvens på 4 uger.

 

Omkostninger

Indsamling ved anhug

Indsamling med renovationsbil

Materiel (afskrevet over 10 år)

270.000 kr.

135.000 kr.

Tømningsomkostninger

735.345 kr.

219.375 kr.

Total årlig omkostning

1.005.345 kr.

354.375 kr.

 

Indsamling med renovationsbil udgør derfor den mest økonomiske model, hvor investeringen i containerhusene er cirka 1.350.000 mindre end investeringen i nedgravede beholdere. Samtidig med en lavere tømmepris.

Fremtidssikring

Indsamling ved anhugning stiller større krav til placeringen af beholderne, det skyldes både afstanden for kranløftet og kørekurver. Containerhus med hjulmateriel er mere fleksibelt, da beholderne kan skubbes hen til køretøjet i forbindelse med tømning, det vil derfor være nemmere at finde fremtidige placeringer, for eksempel så det er mere handels- eller bolignært.

Indsamling med renovationsbil udgør derfor den mest fremtidssikrede model, hvor efterfølgende optimering af placeringer i nettet kan ske uden yderligere investeringer, modsat de høje etableringsinvesteringer i fastlåst materiel ved indsamling ved anhugning.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Affaldsbekendtgørelsen

Økonomi

Affaldsområdet er gebyrfinansieret. Alle besparelser og omkostninger vil derfor blive indregnet i taksterne.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at indsamling af tekstilaffald skal ske med renovationsbil.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

3: Udkast til reviderede affaldsregulativer

Sagsnr: 22-020998

Sagsfremstilling

Nærværende dagsorden vedrører udkast til Ringkøbing-Skjern Kommunes Regulativ for
Husholdningsaffald og Ringkøbing-Skjern Kommunes Regulativ for Erhvervsaffald. Begge regulativer
skal revideres, hvis den kommunale henteordning for genanvendeligt affald skal være åben for
virksomheder.
Det er frivilligt for kommunen at tilbyde dette. Hvis den kommunale henteordning bliver åben for
erhverv, er det ligeledes frivilligt for virksomheder at benytte sig af tilbuddet.

 

Udkast til de reviderede regulativer er udarbejdet på baggrund af
• Den gældende affaldslovgivning gennem NSTAR
• Ringkøbing-Skjern Kommunes Affaldsplan
• De politiske beslutninger, som Teknik- og Miljøudvalget har truffet vedrørende henteordninger:
1. Prioritering af to affaldsbeholdere ved helårs- og ferieboliger (mad- og restbeholder + beholder
    til genanvendeligt affald).
2. Ringkøbing-Skjern Kommunes eksisterende materiel benyttes til indsamling af glas (kuber,
    miljøstationer og genbrugspladser.
3. Tekstil indsamles i tekstilbeholdere og på genbrugspladserne.

 

Overordnet om den mulige åbning af henteordningen for genanvendeligt affald for
virksomheder

Virksomheder, der producerer affald, som i art og mængde svarer til en husholdnings, og som ønsker at benytte de kommunale indsamlingsordninger, vil få mulighed for at benytte kommunens allerede
eksisterende henteordninger for husholdninger.
Det vil sige, at de kommunale henteordninger tilrettelægges for husholdningerne, mens
virksomhederne kan benytte ordningerne, hvis de vurderer, at ordningerne passer til deres behov.

Kommunens henteordning for mad- og restaffald har været og er åben for virksomheder.

I udkastet til Regulativ for Husholdningsaffald er der i paragrafferne, som vedrører genanvendeligt
affald, nu indføjet muligheden for, at virksomheder, der har en affaldsproduktion, der i art og
mængde svarer til en husholdnings, kan være på den kommunale henteordning.

Det gælder paragrafferne:
§ 10 Ordning for madaffald, § 11 Ordning for papiraffald, § 12 Ordning for papaffald, § 13 Ordning
for glasaffald, § 14 Ordning for metalaffald, § 15 Ordning for plastaffald, § 16 Ordning for mad- og
drikkekartonaffald samt § 18 Ordning for tekstilaffald.

Muligheden er indføjet således:
§ XX.2 Hvem gælder ordningen for:
[…]
Ordningen tilbydes desuden virksomheder, der har en affaldsproduktion, der i art og mængde svarer
til en husholdnings. […]

I udkastet til Regulativ for Erhvervsaffald er der tilsvarende indføjet en paragraf:

§ 18 Ordning for affald egnet til materialenyttiggørelse
Ordningerne i § 10 Ordning for madaffald, § 11 Ordning for papiraffald, § 12 Ordning for papaffald, §
13 Ordning for glasaffald, § 14 Ordning for metalaffald, § 15 Ordning for
plastaffald, § 16 Ordning for mad- og drikkekartonaffald samt § 18 Ordning for tekstilaffald i
Regulativ for Husholdningsaffald tilbydes desuden virksomheder, der har en
affaldsproduktion, der i art og mængde svarer til en husholdnings.

 

Markedspriser for virksomheder
Hvis det besluttes, at virksomheder skal have adgang til den kommunale henteordning for
genanvendeligt affald, vil virksomhederne, i henhold til nye regler på området, skulle betale en
markedspris.
Markedsprisen skal beregnes som alle relevante omkostningskomponenter og et rimeligt overskud.
Omkostningskomponenterne er sat til taksten for henteordningen for genanvendeligt affald og
overskuddet er fastsat som 8 % af omkostningerne.
Som ved husholdningstaksterne er der fastsat priser for ombytning af beholdere og for erstatning af
ødelagte eller bortkomne beholdere.
Priserne skal, rent formelt, ikke godkendes af Teknik- og Miljøudvalget. Administrationen har dog, for
gennemsigtighedens skyld, valgt at medtage dem i denne dagsorden.

Herunder markedspriserne for henteordningen for erhverv. Priserne er inkl. moms, dvs. som de vil
fremgå på gebyrbladet.

  • 240 l pap/papir og metal/plast/kartoner, 17 tømninger/år - 987 kr.
  • 360 l pap/papir og metal/plast/kartoner, 17 tømninger/år - 1.119 kr.
  • 660 l pap/papir og metal/plast/kartoner, 17 tømninger/år - 1.438 kr. 

 

Yderligere ændringer i udkastet til Regulativ for Husholdningsaffald

I udkastet til Regulativ for Husholdningsaffald er der desuden opdateret to paragraffer:

- § 18 Ordning for tekstilaffald

Paragraffen er opdateret som vedtaget af Teknik og Miljøudvalget: Borger og grundejer skal aflevere tekstil i tekstilbeholdere og anviste tekstilbeholdere på genbrugspladserne. 

- § 20 Ordning for haveaffald

I paragraffen er haveaffald nu beskrevet som en bringeordning til genbrugspladserne. Det vil sige, at praksis nu er beskrevet i regulativet. 

Derudover er der foretaget mindre ændringer i bilaget Anbringelse af beholdere. Den væsentligste indføjelse er, at afstanden fra skel til standplads maksimalt må være 50 m. Indføjelsen har baggrund i arbejdsmiljø og praksis på baggrund af udbudsmaterialet for tømninger. 

 

Procedure for vedtagelse af kommunale affaldsregulativer

Hvis Teknik- og Miljøudvalget godkender de nærværende udkast med eventuelle tilføjelser eller ændringer, skal de i offentlig høring i fire uger på Ringkøbing-Skjern Kommunes hjemmeside, hvorefter de igen vil blive præsenteret for Teknik- og Miljøudvalget.

Når Teknik- og Miljøudvalget har godkendt regulativerne med eventuelle rettelser fra høringen, skal regulativerne godkendes af Byrådet, før de endegyldigt kan træde i kraft. Når regulativerne godkendes af Byrådet vil de træde i stedet for det gældende Regulativ for Husholdningsaffald og det gældende Regulativ for Erhvervsaffald. 

Regulativerne er udarbejdet efter lovbestemte retningslinjer gennem Energistyrelsens portal NSTAR. Visse dele af regulativerne består af obligatorisk tekst og andet af fritekst. Visse elementer vil først kunne opdateres, når regulativet sendes til godkendelse ved Byrådet. Dette gælder for eksempel navn på kontaktperson for regulativ med videre. 

Opsætningen af dokumenterne sker automatisk gennem NSTAR og kan ikke ændres.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Reviderede regulativer sikrer, at de den kommunale henteordning retmæssigt kan åbnes for virksomheder med husholdningslignende affald. 

Regulativerne er udarbejdet i henhold til gældende miljølovgivning, herunder navnlig:

  • Lov om miljøbeskyttelse (miljøbeskyttelsesloven)
  • Bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. (affaldsaktørbekendtgørelsen)
  • Bekendtgørelse om affald (affaldsbekendtgørelsen)
  • Bekendtgørelse om at bringe elektrisk og elektronisk udstyr i omsætning samt håndtering af affald af elektrisk og elektronisk udstyr (elektronikaffaldsbekendtgørelsen)
  • Bekendtgørelse om batterier og akkumulatorer og udtjente batterier og akkumulatorer (batteribekendtgørelsen)
  • Bekendtgørelse om visse krav til emballager (emballagebekendtgørelsen). 

Økonomi

Affald og Genbrug er et brugerfinansieret område.
Ændringerne i regulativerne påvirker ikke direkte taksterne.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at beslutte, om den kommunale henteordning for genanvendeligt affald skal åbnes for virksomheder og i givet fald, at udvalget godkender

  1. udkastet til Regulativ for Husholdningsaffald
  2. udkastet til Regulativ for Erhvervsaffald
  3. at begge udkast sendes i offentlig høring i fire uger

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget besluttede, at den kommunale henteordning, for genanvendeligt affald, skal åbnes for virksomheder. Derudover godkendte udvalget udkastet til begge regulativer, samt at de sendes i offentlig høring i fire uger.


Kopier link til punktet  -   Print

4: Anmodning om igangsættelse af plangrundlag for et område til erhvervsformål ved Nørremarksvej, Tarm.

Sagsnr: 22-024606

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenen er at igangsætte planlægningen for et område til erhvervsformål nord for Nørremarksvej, Tarm samt frigivelse af anlægsmidler til planlægning og tilhørende undersøgelser.

Administrationen anbefaler, at der udarbejdes et plangrundlag for et areal på cirka 98 hektar nord for Nørremarksvej, Tarm til erhvervsformål. Se nedenstående kort. 

Der søges om mulighed for, at opføre erhverv til både let industri, håndværksvirksomheder, butikker med pladskrævende varer med videre. Der planlægges ikke for udvalgsvarer og dagligvarebutikker indenfor området. Den type butikker er der mulighed for at etablere indenfor aflastningsområdet syd for projektområdet. Se Økonomiudvalgets beslutning vedrørende igangsætning af planlægning for aflastningsområdet i Tarm den 7. juni 2022.

Lodsejerne er blevet orienteret om, at kommune påtænker at igangsætte planlægning, som omfatter deres ejendom.

Området

Projektområdet ligger i periferien af Tarm nord for Nørremarksvej. Arealet anvendes i dag til landbrugsjord og erhvervsareal.


     
Afgræsning af planområdet. 

 

     Kommuneplanrammer og afgrænsning af kommuneplantillægget

    Planforhold

    Området er rammelagt i kommuneplanen til erhvervsformål, boligformål og rekreativt formål. Projektområdet er delvis i overensstemmelse med kommuneplanrammerne, se ovenstående kort. Da der er tale om en større udvidelse af et eksisterende erhvervsområde, kræver det udarbejdelse af et kommuneplantillæg, da der sker ændring af anvendelsen fra boligformål og rekreativt formål til erhvervsformål. En mindre del af de nordligste rammer udtages.   

    Dele af projektområdet er omfattet af lokalplan nr. 46. Projektet er i overensstemmelse med lokalplanen. Realisering af projektet kræver udarbejdelse af en ny lokalplan, som omfatter hele projektområdet. Lokalplan nr. 46 aflyses. 

    Området er beliggende i landzone og byzone. Ved lokalplanlægningen vil de dele som er beliggende i landzone blive overført til byzone.

    Planlægningen er i overensstemmelse med tankerne i helhedsplanen for Skjern-Tarm.

    Miljøvurdering

    I forbindelse med planlægningen skal der gennemføres en screening af plangrundlaget samt en screening af projektet (VVM).

    Andre særlige forhold

    Det meste af projektområdet er omfattet af et værdifuldt kulturmiljø bestående af en vejføring mellem Skjern og Tarm, samt øvrige aktiviteter med forbindelse til Skjern Å i 15-1600-tallet. Museet skal gennemføre en arkæologisk forundersøgelse af området, da det ligger inden for et værdifuldt kulturmiljø. Projektområdet gennemskæres af en grusvej fra Nørremarksvej til Skjern Å. Grusvejen er udlagt som kulturhistorisk bevaringsværdig og skal bevares som grusvej, da den indeholder spor af en forhistorisk vej.

    Der er tre skovbyggelinjer, der dækker det meste af projektområdet. Realisering kræver derfor en ansøgning om reduktion af skovbyggelinjerne hos Miljøstyrelsen.

    Projektområdet ligger tæt på et Natura 2000 område. Det skal undersøges nærmere om der skal udarbejdes en væsentlighedsvurdering vedrørende påvirkningerne på Natura 2000-området.

    Projektet er omfattet af spildevandsplanen. Det skal undersøges om den ændrede anvendelse af planområdet vil kræve et tillæg til spildevandsplanen.

    Projektet planlægges både på kommunalt ejede arealer, som udgør cirka 20 %, og privat ejede arealer, som udgør cirka 80 %. Lodsejerne er orienteret den 1. marts 2023 om den igangsatte planlægning med videre på arealerne. 

    Andre bindinger: 

    • Beskyttede vandløb (Gl. Landevejsgrøft) 
    • Jordforurening
    • Åbeskyttelseslinje
    • klimatilpasning - arealerne er meget lavt beliggende tæt på Skjern Å og højtstående grundvand
    • Biogasledning, stærkstrømledning og naturgasledning

    Vurdering og anbefaling

    Administrationen anbefaler, at området udvikles som et sammenhængende erhvervsområde med plads til grønne kiler. I området bør der planlægges for en rekreativ stiforbindelse mellem Tarm bymidte og Skjern Å. Det nye erhvervsområde skal have plads til forskellige størrelser erhvervsgrunde og typer af virksomheder.

    Disponeringen af området skal tage hensyn til omgivelserne, landskabet og eventuelle fund fra arkæologiske undersøgelser.

    Administrationen anbefaler, at planlægningen kan igangsættes under forudsætning af:

    • At der skabes en stiforbindelse fra Tarm by til Skjern Å
    • At der indarbejdes klimatilpasningsløsninger, da der er højtstående grundvand i området
    • At det undersøges nærmere om der sker påvirkning af Natura 2000-området
    • At disponeringsplanen udarbejdes så den tager hensyn til ovenstående emner og bindinger

    Lovgrundlag og juridisk vurdering

    Planloven
    Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

    Økonomi

    Ringkøbing-Skjern Kommune kan blive mødt af krav om overtagelsespligt i op til 4 år efter vedtagelsen af lokalplanen, jævnfør planlovens § 47a, da ansøger ikke ejer alle de arealer, der ønskes planlagt og da planområdet delvis anvendes til landbrugsformål.

    Udgifter forbundet med forundersøgelserne, planlægningen for og efterfølgende realisering af et område til erhvervsformål ved Nørremarkvej i Tarm afholdes af jordforsyningsområdet. Igangsætningen af udarbejdelse af plangrundlaget vil være betinget af, at en del af jordforsyningsområdets budget for 2023 øremærkes til forundersøgelser og planlægning. Det indstilles derfor, at der frigives midler til forundersøgelserne og plangrundlaget såfremt planlægningen igangsættes.

    Effektvurdering

    Lokalplanlægningen og efterfølgende realisering af planområdet kan medvirke til et større og mere varieret udbud af erhvervsgrunde i Tarm.

    Indstilling

    Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget anbefaler, at Økonomiudvalget godkender at:

    • planlægningen for et område til erhvervsformål ved Nørremarksvej i Tarm igangsættes med udgangspunkt i ovenstående forudsætninger.

    Administrationen indstiller, at Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at

    • der gives en anlægsbevilling på 3 mio. kr. finansieret af det afsatte rådighedsbeløb på 20 mio. kr. til jordforsyningsområdet i 2023 til opstart af planlægningen samt tilhørende undersøgelser, som administrationen har stillet som forudsætninger. 

    Bilag

    Ingen bilag.

    Beslutning

    Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.


    Kopier link til punktet  -   Print

    5: Udstykning af mindre grunde til enfamiliehuse

    Sagsnr: 22-026882

    Sagsfremstilling

    Ansøgning
    Der er søgt om landzonetilladelse til udstykning og opførelse af 4 mindre enfamiliehuse i et plan uden udnyttet tagetage på ejendommen Kirkevej 15, Borris, 6900 Skjern - matr. nr. 9h Borris Nørreland, Sdr. Borris.

    Der er i dag et enfamiliehus på ejendommen, som ønskes nedrevet, og der tilkøbes et areal på ca. 9x33 m fra grunden nord for ejendommen. Grunden vil derefter være på ca. 2.114 m².

    Derefter ønskes ejendommen udstykket i 4 grunde med fælles indkørsel.

    Der opføres 4 mindre enfamiliehuse i 1 plan på 95 m² med tilhørende udhus.

    Der kan blive tale om 2 grunde på 400 m², 1 grund på 410 m² og 1 grund på 530 m².

    Hvis ikke tilkøb af areal realiseres, ønskes der alternativt landzonetilladelse til at udstykke ejendommen i 3 grunde med fælles indkørsel. 
    Denne løsning medfører, at der kan blive 2 grunde på 400 m² og en grund på 740 m².

    På bilag ses de 2 forslag til udstykning og bebyggelse med mindre enfamiliehuse.

    Administrationens bemærkninger
    Såvel udstykningen som opførelse af enfamiliehuse kræver en landzonetilladelse i henhold til Planloven, da Borris by ligger i landzonen.

    Der er ingen lokalplan for området.
    Arealet er i kommuneplanen udlagt til:
    - boligområde for åben-lav bebyggelse
    - Bebyggelsesprocent på maks. 30
    - 1½ etage
    - Maks. højde 8,5 m
    - Mindste grundstørrelse på 700 m²

    Projektet er derfor ikke i overensstemmelse med kommuneplanen med hensyn til grundstørrelse.

    Kommuneplanen er ikke bindende overfor borgeren, men kommunalbestyrelsen er forpligtiget til at
    arbejde for kommuneplanens gennemførelse.

    Arealet er i kommuneplanen beliggende inden for militærets støjkonsekvenszone. Da arealet i kommuneplanen er udlagt til boligområde, vurderer administrationen ikke, at der bør tages hensyn  til konsekvenszonen.

    Projektet overholder ikke byggeretten i Bygningsreglementet, idet boliggrunde skal være mindst 700
    m² for overholdelse af byggeretten. Ud fra en positiv helhedsvurdering jævnfør BR18 har kommunen mulighed for at tillade en overskridelse af byggeretten.

    Det er administrationens vurdering, på baggrund af de forespørgsler vi modtager, at der er stor
    efterspørgsel på små grunde med mindre boliger i kommunens landsbyer.
    Grundstørrelsen vil afvige fra det sædvanlige i området, men administrationen vurderer ikke, at
    afvigelsen vil påvirke boligområdet i negativ retning, da der på nabogrunden øst for Kirkevej 15 er et dobbelthus på 2 grunde, der er henholdsvis på 384 m² og 383 m².
    Ligeledes er der i Borris meddelt lignede tilladelse i 2022 på Moselundvej.

    Naboorientering
    Der er foretaget en naboorientering, og i den forbindelse er der kommet bemærkninger fra en nabo. Bemærkningerne går på, at der skal være tale om enfamiliehuse i et plan uden udnyttet tagetage, og at hækken, som deles med 9aø, ikke fjernes eller reduceres i højden.
    Ansøger har efterfølgende bekræftet, at der er tale om byggeri i én etage uden udnyttet tagetage, og at hækken mellem matr.nr 9bz og 9aæ kan forblive i den udformning, den har i dag.

    Lovgrundlag og juridisk vurdering

    Planlovens §35 stk. 1 samt §§ 187 - 195 i BR 18.

    Økonomi

    Ingen bemærkninger.

    Effektvurdering

    Understøtter kommunes målsætning om at understøtte vækst og udvikling i landsbyer og
    landdistrikter.

    Indstilling

    Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget

    1. at der meddeles en landzonetilladelse til såvel udstykningen som til opførelse af 4 enfamiliehuse samt, at der på baggrund af en helhedsvurdering, meddeles tilladelse til mindre grunde end 700 m² i henhold til BR18 .
    2. at der, hvis ovennævnte ikke kan gennemføres, vil kunne meddeles tilladelse til den alternative løsning med blot 3 grunde og 3 boliger.

    BilagBeslutning

    Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.


    Kopier link til punktet  -   Print

    6: Dispensation for bygningshøjde i Lokalplan.

    Sagsnr: 22-029584

    Sagsfremstilling

    Vi har modtaget en ansøgning til opførelse af 972 m2 lagerbygning som tilbygning til eksisterende lagerhal, på ejendommen Vesterled 7, 6950 Ringkøbing.

    Der nedrives 160 m2 eksisterende lagerhal, samt 57 m2 carport på ejendommen Vesterled 9A. Et
    fritliggende enfamiliehus på 130 m2 med adressen Vesterled 9B, ønskes ændret til erhvervsmæssig
    overnatningsbolig for virksomhedens ansatte. Eksisterende lovlige enfamiliehus, der med denne
    ansøgning ændres til erhvervsmæssig overnatningsbolig, kan i forhold til lokalplanens note til § 3.2,
    ikke tilbageføres til enfamiliehus senere.

    De to matrikler med adresser Vesterled 9A og 9B sammenmatrikuleres med ejendommen Vesterled 7
    til én samlet ejendom.

    Området er omfattet af lokalplan 01.089 delområde II, fastlægger anvendelsen til ikke miljøbelastende erhvervsformål indenfor fremstillings- og lagervirksomhed, bygge- og anlæg. Det ansøgte vurderes ikke i strid med anvendelsesbestemmelsen.

    Lokalplanens § 6.4 anfører en bygningshøjde på maks. 8,5 m. Den ansøgte lagerhal er ansøgt med en total bygningshøjde på 10.9 m. Den ansøgte højde kræver således dispensation fra lokalplanens § 6.4. Det er vurderet som en meget begrænset del af bygningens tagflade som overstiger de fastlagte 8,5 m. 

    Højdebegrænsningen er indskrevet i lokalplanen med baggrund i henvisning til "Vejledning om planlægning og administration af kystområder fra 1993". I vejledningen står at Kommunalbestyrelsen skal foretage en konkret vurdering af, hvordan den visuelle påvirkning for det enkelte byggeri bliver i forhold til kystområdet og den øvrige bebyggelse i dette område. 

    Kommunalbestyrelsens skal ved vurderingen af den visuelle påvirkning, tage udgangspunkt i:

    • om bebyggelsen vil komme til at fremstå synligt i kystlandskabet,
    • om bebyggelsen ligger i eller i forbindelse med arealer, der skal friholdes eller sikres som bevaringsværdige helheder,
    •  om bebyggelsen overskrider den eksisterende generelle bygningshøjde eller har en afvigende udformning,
    •  om et byggeri, på grund af placering i forhold til eksisterende bebyggelse ikke opfattes som en del af kystlandskabet.

    Det er forvaltningens vurdering, at byggeriet ikke væsentligt påvirker kystlandskabet i forhold til de kriterier, som vejledningen oplister i ovennævnte vurderingspunkter. 

    Sagen har været i naboorientering uden, der er fremkommet indsigelser eller bemærkninger.

    Lovgrundlag og juridisk vurdering

    Lokalplan 01.089.

    Økonomi

    Ingen bemærkninger.

    Effektvurdering

    Ingen bemærkninger.

    Indstilling

    Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at der efter efter en konkret vurdering i forhold til påvirkning af kystlandskabet, samt efter positiv naboorientering, meddeles dispensation fra lokalplanens § 6.4 til en bygningshøjde på 10,9m som ansøgt.

     

    BilagBeslutning

    Teknik- og Miljøudvalget besluttede at udsætte sagen.

    Kopier link til punktet  -   Print

    7: Ansøgning til Den Nationale Cykelstipulje 2023

    Sagsnr: 23-003395

    Sagsfremstilling

    Administrationen anmoder Teknik og Miljøudvalget om, at vælge cykelstiprojekter, som administrationen skal ansøge om ved Den Nationale Cykelpulje 2023 og om egenfinansieringen hertil.

    Kriterierne til Den Nationale Cykelpulje 2023 er følgende:

    • Bedre sammenhæng i cykelinfrastrukturen på tværs af kommunegrænser
    • Bedre fremkommelighed på cykelstier og nye cykelstier der styrker pendling i såvel større som mindre kommuner
    • Flest mulige cykelpendlere får gavn af projektet
    • Forbedring af trafiksikkerhed og sammenhæng på skolevejsnet.

    Administrationen vurderer, at følgende to stiprojekter er de mest oplagte at søge om tilskud til. Stierne er med på vores lister over stiønsker, hvor de ligger højt, og samtidig er det stier, som vurderes at passe bedst til de kriterier, som er opstillet af cykelpuljen :

    Cykelsti mellem Lem-Hanning

    Lemvej er er en af kommunens klasse 1 veje, som forbinder Lem mod vest og Hanning i øst. Lem er en by med mange store industrivirksomheder, herunder Vestas og med etablering af en sti langs Lemvej, vil der være stor mulighed for at forbedre trafiksikkerheden for cykelpendlere i området og få flere til at tage cyklen til arbejde.

    Lemvej er præget af en høj lastbilprocent, blandt andet på grund af transporter til og fra virksomhederne i Lem. Ydermere er vejens tværprofil ikke særlig cykelvenlig og en sti langs vejstrækningen vil være en trafiksikkerhedsmæssig stor forbedring.

    En cykelsti langs Lemvej vil også kunne give en forbedret stiforbindelse mellem skolerne i området
    (Højmark, Rækker Mølle og Lem skole) og give alle cyklister bedre mulighed for at komme ud og nyde naturen omkring Dejbjerg Hede.

    Projektet vil udover etablering af en sti langs Lemvej, indeholde en sikker krydsning i krydset mellem Lemvej og Røgindvej/Ringkøbingvej og en cykelpauseplads ved Dejbjerg hede.

    Hele strækningen bliver ca. 7,5 km lang.

    Lem-Hanning strækningen består af 2 strækninger fra cykelsti ønskepuljen. Det er strækningerne Lem by-Ringkøbingvej og Ringkøbingvej- Holstebrovej (sti langs Lemvej).
    Se bilag 1 for cykelstiruten.

    Vedersø - Vedersø klit

    Vesterhavsvej i Vedersø området, forbinder Vedersø by med sommerhusområdet Vedersø Klit. Vejen forløber på den største del af strækningen i Ringkøbing-Skjern Kommune, men i den vestlige ende ved Vedersø Klit, går vejen gennem Holstebro Kommune.

    Ved at anlægge en sti langs vejen, vil trafiksikkerheden på strækningen blive væsentligt forbedret, til gavn for både beboere i Vedersø, de mange elever på Vedersø Idrætsefterskole og turister i området. Derudover vil den nye sti også forbinde Stadil med Vedersø Klit, via stien langs Bjerregårdvej og ad grusvejen Lergravvej.

    Der er på nuværende tidspunkt ikke indledt dialog med Holstebro Kommune om stiønsket, men dette vil der blive taget fat på, hvis der er ønske om at ansøge cykelpuljen om tilskud til dette projekt. Såfremt Holstebro Kommune ikke ønsker deltagelse i en samlet ansøgning om projektet, kan der etableres en sti, der forløber udelukkende i Ringkøbing-Skjern Kommune.

    Hele strækningen bliver ca. 4 km lang. 

    Strækningen er med på listen over stiønsker i Cykelsti ønskepuljen.
    Se bilag 2 for cykelstiruten. 

    Lovgrundlag og juridisk vurdering

    Ingen bemærkninger

    Økonomi

    Projekterne forventes at koste følgende:

    Lem-Hanning:13 mio. kr.

    Anlæggelse af sti langs Lemvej fra Lem by til Hanning anslås at komme til at koste 13 mio. kr.

    Strækningen har tidligere være medtaget på listen over stiønsker til en pris på ca. 9 -10 mio. kr. men med en samling af de to stier, stigende anlægsøkonomi og medtagelse af en krydsning på Ringkøbingvej vurderes det at anlægsprisen vil være ca. 13 mio. kr.

    Ringkøbingvej er en statsvej, hvilket medfører ekstra krav til projektering og udførelse af en krydsning.

    Der kan ansøges om en tilskudsprocent på 40 % til denne sti ved Den Nationale Stipulje.

    Vedersø-Vedersø Klit: 7 mio. kr. 

    Etablering af en sti langs Vesterhavsvej i Vedersø anslås at komme til at koste 7 mio. kr.

    Ved etablering af stien som et samlet projekt mellem Holstebro og Ringkøbing-Skjern Kommune, kan der ansøges om en tilskudsandel på 50 % ved Den Nationale Stipulje.

    Hvis stien forløber på hele strækningen i Ringkøbing-Skjern Kommune, kan der ansøges om en tilskudsandel på 40 %. 

    Administrationen forslår at bruge cykelstipuljen i 2024 -2026 til finansiering af egenbetalingen for etablering af stierne, hvis der gives tilsagn fra Den Nationale Stipulje. Her er der afsat 5 mio. kr. årligt. Det vurderes dog ikke meget sandsynligt, at begge stiprojekter udvælges af cykelpuljen.

    Hvis cykelstipuljen bruges til medfinansiering af projekterne, og hvis begge stiprojekter udvælges af cykelpuljen, vil denne pulje som minimum være udnyttet i 2024 - 2026. Det vil medføre at andre kommende cykelstiprojekter bliver skubbet til efter udførelse af projekterne med finansiering fra Den National Cykelstipulje.

    Effektvurdering

    Begge projekter vil øge trafiksikkerheden på de pågældende strækninger, samt bidrage til at pendlere vælger cyklen til arbejde, og at skolesøgende i området kan vælge andre skoler

    Der gøres opmærksom på, at der måske kan opnås en større effekt på andre strækninger, som ikke opfylder kriterierne til at komme i betragtning til cykelstipuljen

    Indstilling

    Administrationen indstiller, at Teknik og Miljøudvalget beslutter, 

    1. om der skal ansøges om medfinansiering fra Den Nationale Cykelstipulje
    2. om der skal ansøges om medfinansiering til begge strækninger
    3. om kommunens cykelstipulje skal finansiere egenbetalingen ved et positivt tilsagn fra Den Nationale Cykelpulje

    BilagBeslutning

    Teknik- og Miljøudvalget besluttede, at ansøge om medfinansisering til stiprojeketet Lundgaardsvej til Sønderupvej, og at egenbetalingen finansieres af kommunens cykelstipuljen.



    Kopier link til punktet  -   Print

    8: Ansøgning til Gearingspuljen - Generationsstien i No

    Sagsnr: 23-004478

    Sagsfremstilling

    Der ansøges om 35.000 kr. til Generationsstien i No.

    No Sogneforening ønsker at opføre en sti på 300 meter samt bord-/bænkesæt. Stien kommer til at gå i udkanten af et naturområde ved No by. Stien er beregnet på, at dem der er dårligt gående kan få en overkommelig gåtur og naturoplevelse. Samtidig vil stien også kunne bruges af børn, der trygt kan løbe om kap eller tage en tur på løbecyklen. Sammen med et stykke af en eksisterende sti, vil den nye sti danne en rundtur på ca. 400 meter med start og slut ved grillhytten, der er byens udendørs samlingssted.

    Stien vil give især de ældre og yngste borgere bedre mulighed for fysisk udfoldelse i kombination med en naturoplevelse. Ældre og dårligt gående borgere, har i dag kun få muligheder for at komme omkring udendørs. I dag er de henvist til at gå af de få veje, der er inde i No by. En sti med en overskuelig rundtur, der samtidig giver mulighed for at se ud over marker og grønne områder, vil gavne både sundhed og livskvalitet for især de ældre borgere men også for de børn, som her trygt kan cykle, løbe og gå i tæt forbindelse til den lokale legeplads, børnehave og vuggestue.

    Udover etablering af stien søges midler til tre bord-/bænkesæt samt en enkeltstående bænk, som skal stå halvvejs på stien og ved grillhytten, hvor stien har start og slut.

    Projektet forbedrer adgangsforholdene til naturen ved at gøre det muligt at komme rundt i et område, der rummer kig over omkringliggende marker og går igennem et lille naturområde, som i dag kun er tilgængeligt for de mest ihærdige - og slet ikke for dårligt gående eller cykler. Derudover skaber projektet nye muligheder for friluftsaktivitet med særlig tanke for seniorer og små børn i form af mulighed for korte gåture og cykelture væk fra trafikerede veje.

    Lovgrundlag og juridisk vurdering

    Ingen bemærkninger.

    Økonomi

    Der ansøges om 35.000 kr. til Generationsstien i No. Beløbet foreslås finansieret via Gearingspuljen. Projektet lever op til kriterierne for støtte fra Gearingspuljen, som støtter grønne projekter, herunder adgang til grønne områder og etablering af rekreative faciliteter. Der skal være en egen-/medfinansiering på min. 40%.

    I 2023 er der afsat i alt 392.000 kr. på Gearingspuljen, hvoraf der resterer 187.225 kr.

    Effektvurdering

    Projektet understøtter Ringkøbing-Skjern Kommunes Fritidslivspolitik, der blandt andet har som målsætning at styrke forudsætningerne for den aktive families deltagelse i fritidsliv samt at benytte naturen som ramme for nye fritidsaktiviteter.

    Projektet vil bidrage til, at en bredere målgruppe oplever og er fysisk aktive i naturområdet ved No Sognehus, børnehave og vuggestue.

    Indstilling

    Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget imødekommer ansøgningen om 35.000 kr. finansieret af Gearingspuljen.

    BilagBeslutning

    Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

    Kopier link til punktet  -   Print

    9: Vedtagelse af nyt regulativ for Vorgod Å

    Sagsnr: 22-007508

    Sagsfremstilling

    Administrationen har udarbejdet forslag til nyt vandløbsregulativ for Vorgod Å. Det nye regulativ er udarbejdet for at få ensartet administration- og vedligeholdelsesgrundlag for samtlige kommunale vandløb. 

    Det nuværende regulativ er fra 1991 og er ikke i overensstemmelse med gældende vandløbslovs bestemmelser om, at alle vandløb skal have en fastsat skikkelse eller vandføringsevne. Det nye regulativ tager udgangspunkt i tidligere regulativer for vandløbet og opmåling foretaget i 2018. Desuden indeholder det ændringer for dimensioner, sejlads- og vedligeholdelsesbestemmelser.

    Det fremgår af vandløbsloven, at loven har til formål at sikre, at vandløb kan benyttes til afledning af vand navnlig overfladevand, spildevand og drænvand. Fastsættelse og gennemførelse af foranstaltninger efter loven skal ske under hensyntagen til de miljømæssige krav til vandløbskvaliteten, som fastsættes i henhold til anden lovgivning.

    Vorgod Å er et af de få vandløb i kommune, som stadig har hovedparten af de naturlige slyngninger og med naturlig hydraulik. I vandområdeplan 2021-2027 fremgår det, at Vorgod Å har miljømålet god økologisk og kemisk tilstand.

    Teknik- og Miljøudvalget har den 26. april 2022 besluttet, at fremlægge forslaget til nyt regulativ i offentlig høring i 8 uger. Der er indkommet tre høringssvar, som i stor udstrækning er forsøgt skrevet ind i regulativet. Efter tilretning er regulativet sendt i høring ved Fiskeristyrelsen, som har følgende bemærkninger:

    "Fiskeristyrelsen har gennemgået det fremlagte udkast til revideret vandløbsregulativ for den del af Vorgod Å, som løber i Ringkøbing-Skjern Kommune (ca. 37 km). Vorgod Å er et af de vigtigste tilløb i Skjern Å-systemet og har væsentlig betydning som gyde- og opvækstvand for systemets laksefisk og lampretarter samt som levested for en række andre fiskearter, herunder unikke arter som den finnestribede ferskvandsulk. I forslaget til det reviderede vandløbsregulativ fortsættes den nuværende praksis, hvor der ikke skæres grøde og hvor vandløbet tillades at have en vilkårlig skikkelse, så længe den regulativfastsatte vandføringsevne er overholdt. Dette giver mulighed for udvikling af et dynamisk vandløb med stor variation i de fysiske forhold, hvilket er af afgørende betydning for at opfylde vandområdeplanernes miljømålsætninger.

    Fiskeristyrelsen kan anbefale, at forslaget vedtages i sin nuværende form idet det vurderes, at den valgte skikkelsestype og vedligeholdelsesbestemmelser i vid udstrækning tager hensyn til fiskebestandenes mulighed for at trives og udvikle sig gunstigt i Vorgod Å. Den foreslåede administration af regulativet for Vorgod Å giver således et solidt udgangspunkt for Ringkøbing-Skjern Kommunes videre arbejde med restaurering og miljøforbedrende tiltag i Vorgod Å og i oplandet hertil."

    Med henblik på genskabelse af større fiskebestande i Vorgod Å, vil der blive etableret gydebanker med udlægning af gydegrus på strækninger med tilstrækkeligt fald og monokultur af vandløbsplanter. Etablering af gydebanker vil blive foretaget som selvstædige vandløbsprojekter, som vil forøge gyde- og yngelopvækstområder for især laks, ørred, stalling og finnestribet ferskvandsulk.

    Lovgrundlag og juridisk vurdering

    Bekendtgørelse nr. 2091 af 12. november 2021 om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter.

    Bekendtgørelse af lov nr. 1217 af 25. november 2019 om vandløb.

    Bekendtgørelse nr. 919 af 27. juni 2016 om regulativer for offentlige vandløb

    Økonomi

    Ingen bemærkninger.

    Effektvurdering

    Ingen bemærkninger.

    Indstilling

    Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at godkende regulativet for Vorgod Å.

    Teknik- og Miljøudvalget 28-02-2023
    Teknik- og Miljøudvalget besluttede at udsætte sagen.

    Fraværende: Rita Byskov.

    7.3.2023
    Indstilling
    Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget og Økonomiudvalget anbefaler Byrådet, at godkende regulativet for Vorgod Å.

     

     

    BilagBeslutning

    Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

    Kopier link til punktet  -   Print

    10: Gensidig orientering

    Sagsnr:

    Sagsfremstilling

    Ingen bemærkninger.

    Bilag

    Ingen bilag.

    Beslutning

    Teknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.

    Der blev herudover orienteret om følgende:

    • Afgørelser fra Planklagenævnet landzonetilladelser
    • Temamøde med Økonomiudvalget 11. april 2023

    Kopier link til punktet  -   Print

    11: Underskriftsside

    Sagsnr:

    Bilag

    Ingen bilag.

    Beslutning


    Kontaktoplysninger
    Land, By og Kultur
    Land, By og Kultur
    Smed Sørensens Vej 1
    6950 Ringkøbing