Referat: 23. januar 2024 kl. 13:00

LOK-1.8 Dækket Smed Sørensens Vej 1 Ringkøbing
Teknik- og Miljøudvalget

Deltagere

  • Jørgen Byskov
  • Irene Lund Pedersen
  • Jens Jacob Østergaard
  • Hans Pedersen
  • Rita Byskov
  • Niels Rasmussen
  • Ole Nyholm Knudsen

Kopier link til punktet  -   Print

1: Godkendelse af dagsorden

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte dagsordenen.

Kopier link til punktet  -   Print

2: Overdragelse af nedgravede affaldsbeholdere til Ejerforeningen Klitten Søndervig

Sagsnr: 23-008679

Sagsfremstilling

Ejerforeningen Klitten Søndervig har en fælles affaldsløsning på Badevej 16 til mad- og restaffald. Ejerforeningen ønsker at håndtere den nye indsamling for papir/pap og metal/plast/kartoner i nedgravede beholdere, som de pt. gør for mad- og restaffald.

På adressen for ejerforeningens fællesløsning har der hidtil også været kommunale nedgravede beholdere til papir/pap og glas, hvor beholderen til papir/pap er lukket pr. 1. april 2023.

Ejerforeningen er derfor interesseret i at overtage en eller begge af de eksisterende kommunale nedgravede beholdere.

Ejerforeningen har efter lukningen af den kommunale beholder til papir/pap haft udfordringer med henstillet affald fra udefrakommende ved deres fælles affaldsløsning. De ønsker at løse denne udfordring ved at opsætte stakit rundt om deres fælles affaldsløsning.

Nedenfor er vist luftfoto af beholderne på Badevej 16.

 

Vurdering af den ønskede fælles affaldsløsning

Det er administrationens vurdering, at en fælles nedgravet løsning for papir/pap og metal/plast/kartoner med den kapacitet og tilgængelighed de kommunale affaldsbeholdere kan levere, er en realistisk løsning for ejerforeningen.

Vurderingen er baseret på, at:

  • Ejerforeningen opfylder de forudsætninger kommunen har sat for etablering af fælles affaldsløsninger.
  • De nedgravede affaldsbeholdere, både de kommunale og ejerforeningens, er placeret så de med deres tilgængelighed reelt servicerer et afgrænset område - ejerforeningens område.
  • De nedgravede affaldsbeholdere, både de kommunale og ejerforeningens, er placeret på et fælles areal ejet af ejerforeningen.
  • Modelberegning af de forventede affaldsmængder af indsamlingsblandingerne papir/pap og metal/plast/kartoner viser, at kapacitetsbehovet kan dækkes med de pågældende nedgravede affaldsbeholdere med de gældende tømningsfrekvenser på takstbladet.
  • Ejerforeningens eksisterende fælles affaldsløsning med mad- og restaffald i nedgravede beholdere fungerer både i forhold til brug og til tømning.

Den fremtidige kommunale anvendelse af de nedgravede beholdere 

Teknik- og Miljøudvalget har den 23. august 2022 godkendt, at de offentlige miljøstationer, i forbindelse med den indførte henteordning for papir/pap og metal/plast/kartoner, omstilles så beholderne udelukkende benyttes til indsamling af glas. 

Teknik- og Miljøudvalget har den 7. marts 2023 besluttet, at den husstandsnære indsamling af tekstilaffald skal ske med renovationsbil og dermed, at det ikke skal ske i nedgravede affaldsbeholdere.

Kommunen har derfor på nuværende tidspunkt og i den nærmeste fremtid ikke et anvendelsesbehov for den nedgravede beholdere der er lukket pr. 1. april 2023. 

I forhold til den eksisterende nedgravede beholder til glas vil en opsætning af stakit rundt om ejerforeningens fælles affaldsløsning, som ejerforeningen ønsker, være en udfordring i forhold til den offentlige tilgængelighed til glasbeholderen.

Det er dog administrationens vurdering, at opsættelsen af et stakit rundt om ejerforeningens fælles affaldsløsning er den enkleste og bedste løsning for ejerforeningens udfordring med henstillet affald fra uvedkommende.

Administrationen har derfor været ude at se på forholdene hos ejerforeningen og på, hvor der ellers er placeret glasbeholdere i Søndervig. Administrationens konklusion er, at ejerforeningen og øvrige sommerhuse på Badevej er godt dækket af de glasbeholdere, der står ved Meny på Nordsøvej – der er en gåtur i roligt tempo på ca. 3 minutter fra ejerforeningens parkeringsplads.

Det er derfor administrationens vurdering, at den bedste løsning samlet set for ejerforeningen og ordningen for indsamling af glas er at lukke den eksisterende nedgravede beholder til glas på Badevej 16, og overdrage den til ejerforeningen. 

Prisfastsættelse

De pågældende nedgravede affaldsbeholdere, der er etableret i 2012, har ikke længere en brugsværdi i de kommunale affaldsordninger. Det er endvidere administrationens vurdering, at ingen andre borgere end grundejerforeningen vil kunne have værdi af dem, så længe de er etableret, på grund af deres fysiske placering.

Hvis de 2 stk. nedgravede beholdere ikke overdrages til ejerforeningen, skal de graves op, arealet reetableres og beholderne skrottes, da de ligger på ejerforeningens areal. Administrationen vurderer, at beholderne ikke har en skrotværdi, da den pågældende model kun indeholder meget lidt metal og primært består af plast og kompositmateriale. 

Ved en overdragelse af de pågældende nedgravede affaldsbeholdere bliver ejerforeningen pålagt en økonomisk udgift til vedligeholdelse af beholderne og til reetablering hvis beholderne på et tidspunkt skal fjernes.

På denne baggrund vurderer administrationen, at den enkelte beholder i forbindelse med en overdragelse til ejerforeningen skal prissættes til 0,- kr.

Tilsvarende lokaliteter

Teknik- og Miljøudvalget vedtog den 23. maj 2023 en tilsvarende overdragelse af kommunale nedgravede affaldsbeholdere til Grundejerforeningen Bork Havn Feriecenter.

Derudover er der yderligere et sted i kommunen hvor en tilsvarende overdragelse af kommunale nedgravede affaldsbeholdere kan blive aktuel. Det vil sige, hvor en grundejerforening har nedgravede affaldsbeholdere til mad- og restaffald, og deres affaldsløsningen skal tilpasses indsamlingen af papir/pap med videre, og hvor der sammen med grundejerforeningens beholdere ligger kommunale nedgravede beholdere til genanvendelige materialer, som er lukket pr. 1. april 2023.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Affaldsaktørbekendtgørelsen og Affaldsbekendtgørelsen.

Økonomi

Affaldsområdet er gebyrfinansieret. Alle besparelser og omkostninger vil derfor blive indregnet i taksterne.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at de 2 stk. kommunale nedgravede affaldsbeholdere på Badevej 16 overdrages til Ejerforeningen Klitten Søndervig.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

3: Forundersøgelse af ny vejtilslutning til rute 15 ved Vorgod-Barde

Sagsnr: 23-026523

Sagsfremstilling

I den nordøstlige del af Ringkøbing-Skjern Kommune opleves der trafikale gener på grund af tung trafik fra industrien i området, og der er derfor udarbejdet en indledende screening af muligheden for en ny vejforbindelse fra Nr. Vium til rute 15.

Med bagrund i screeningens resultater anbefaler administrationen, at Teknik- og miljøudvalget beslutter, at en ny vejforbindelse ikke er relevant, og at der i stedet vurderes på muligheden for hastighedsdæmpende foranstaltninger igennem Egeris.

Screeningen tager blandt andet udgangspunkt i trafikmængder, trafikuheld, besigtigelser, møder med erhvervet og borgerforeningerne, samt den kommende udbygning af rute 15. 

Analyserne viser, at potentialet for at overflytte tung trafik fra den nuværende strækning gennem Egeris og Vorgod-Barde er begrænset. Det forventes at en ny vej vil kunne aflaste den eksisterende vej med 26-70 lastbiler pr. dag, og at der samlet set vil være en trafikmængde på ca. 700 køretøjer i døgnet.

Set i forhold til en stor anlægsinvestering, samt de miljø- og naturmæssige konsekvenser der måtte være ved at etablere en ny vej, vurderes det, at en ny vejforbindelse vest om Egeris og Vorgod-Barde til rute 15 ikke er hverken hensigtsmæssigt eller rentabelt.

Især borgerne i Egeris oplever gener fra den nuværende tunge trafik gennem byen, og der er generelt et højt hastighedsniveau gennem byen. For at mindske disse gener bør der ses på mulige tiltag, som kan begrænse den tunge trafik eller generne ved den. I analysen foreslås der anlagt hastighedsdæmpning i form af byportheller. Der er desuden peget på muligheder for en forbedret skiltning med lastbilforbud på de omkringliggende veje. Mulighederne skal vurderes nærmere.

I Vorgod-Barde er hastighedsniveauet ikke så højt, og der opleves ikke store gener fra den tunge trafik.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger

Økonomi

Alternative foranstaltninger i Egeris vil, efter nærmere vurdering af omfang, evt. kunne finansieres fra pulje til trafiksikkerhed. 

Effektvurdering

Af hensyn til trafiksikkerheden og trygheden for borgerne i Egeris, bør der se på mulighederne for dæmpning af trafikkens hastighed igennem byen.

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget,

  1. at der ikke arbejdes videre med det undersøgte vejforløb, 
  2. at der i stedet kigges nærmere på muligheden for alternative foranstaltninger i Egeris

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

4: Udbygning af rute 15, kommunal finansiering af 2 stitunneller

Sagsnr: 24-000880

Sagsfremstilling

I forbindelse med Vejdirektoratets projekt for udbygning af rute 15 Ringkøbing-Herning, ønsker Ringkøbing-Skjern Kommune, at der etablereres stitunneller ved Nygade i Videbæk og ved Timringvej i Vorgod-Barde. De to tunneller indgår ikke i Vejdirektoratets projekt.

Med denne dagsorden ønskes der en politisk godkendelse af en forpligtende aftale med Vejdirektoratet om, at Ringkøbing-Skjern Kommune finansierer skitse- og detailprojektering af tunnellerne, med det formål at projekterne med stitunneler senere kan indgå som optioner i Vejdirektoratets entrepriseudbud.

Aftalen indebærer, at Vejdirektoratets rådgiver projekterer og udbyder de to tunneller for kommunen. Udgifterne til projektering og eventuel senere gennemførelse af projekterne afholdes af kommunen.

Tidspunktet for kommunens stillingtagen til gennemførelse af tunnelprojekterne fastsættes inden udbud af entreprisen i henhold til Vejdirektoratets tidsplan, idet projekterne planlægges udført i tilknytning til Vejdirektoratets projekt.

Jævnfør erfaringstal vil udgiften til den forudgående skitse- og detailprojektering samlet set løbe op i ca. 100.000,- kr.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Ingen bemærkninger.

Økonomi

Udgifter til skitse- og detailprojektering på 100.000,- kr. foreslås finansieret over Teknik- og Miljøudvalgets anlægspulje i 2024.

Effektvurdering

De 2 tunneller vil optimere trafikafvikling og trafiksikkerhed for de bløde trafikanter i områderne.

Med indgåelse af nærværende aftale om skitse- og detailprojektering af tunnellerne, er der en mulighed for at projekterne kan medtages til udførelse samtidig med de øvrige anlægsarbejder. 

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at vedlagte udkast til aftale om kommunal finansiering af de to delprojekter godkendes

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte aftalen, og besluttede at finansiere projekteringen via udvalgets anlægspulje i 2024.

Kopier link til punktet  -   Print

5: Nymøllevej 8, Ringkøbing - Nedrivning af bevaringsværdi bygning

Sagsnr: 23-020285

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om der kan meddeles tilladelse til at nedrive én bygning med en SAVE-registrering på 3, på ejendommen Nymøllevej 8, Ringkøbing. 

Ansøgning
Ringkøbing-Skjern Kommune har modtaget en ansøgning om nedrivning af 3 bygninger på Nymøllevej 8, Ringkøbing. Bygningerne er i BBR registreret med en anvendelse 'Lade til foder, afgrøder mv.'

2 af bygningerne, hvortil der søges om nedrivningstilladelse, har en SAVE-registrering med følgende bevaringsværdier: 

  • Bygning 4, har en bevaringsværdi på 6 og er registreret opført i 1904
  • Bygning 6, har en bevaringsværdi på 3 og er registreret opført i 1920

SAVE-registreringen fra 1992 er vedlagt som bilag 1.   

Bygninger med en bevaringsværdi på 2-4 er de bygninger, som i kraft af deres arkitektur, kulturhistorie og håndværksmæssige udførelse er lokalt fremtrædende eksempler indenfor deres slags, eller bygninger, der i kraft af deres placering er umistelig for en helhed.

Ved en bevaringsværdi på 4 og herunder skal Teknik- og Miljøudvalget tage stilling til, om der kan meddeles tilladelse til nedrivningen.

Da bygning 6 har en bevaringsværdi på 3 skal Teknik- og Miljøudvalget tage stilling til, om der kan meddeles nedrivningstilladelse til denne bygning. Bygning 6 er markeret på kort i bilag 2.   

Besigtigelse af bygning 6: 
Ved besigtigelsen den 9. januar 2024 blev det konstateret, at taget er delvist dækket af blikplader og eternit. Tagets tilstand er ringe, da blikpladerne flere steder viser tegn på gennemtæring. Desuden er nogle af tagpladerne delvist løse eller helt mangler. Taglægterne under pladerne fremviser synlige tegn på fugt, sandsynligvis som følge af utætheder i taget.

På den udvendige side af murværket er der flere steder afskallet puds. Ydervæggene og soklen viser tydelige tegn på fugtpåvirkning, hvilket formodentlig har påvirket træværket på indersiden af murværket. Træsøjlerne og bundremmen ved ydervæggene befinder sig i dårlig stand og er beskadiget af råd. Flere steder er bundremmen samt bunden af træsøjlerne helt fraværende.

I bilag 3 vedlægges en række billeder fra besigtigelsen.

Ejers begrundelse for ansøgning og bemærkninger til sagen
Ejeren begrunder ansøgningen om nedrivning med at landbrugsdriften er ophørt, hvilket medfører, at der ikke længere er behov for den samme lagerplads.

Ejeren vurderer, at 70% af taget skal renoveres, hvilket udgør en betydelig omkostning for nogle bygningerne, der allerede er i dårlig stand.

Ejeren har indsendt bemærkninger til sagen, som vedlægges som bilag 4. Til orientering, har ejeren forvekslet bygningerne 4 og 6.

Bemærkninger fra bevaringsforeningen
Ansøgningen har været sendt i høring hos bevaringsforeningen, og de har vendt tilbage med et svar, hvor de meddelte, at de ikke havde nogen indvendinger imod ansøgningen.

Administrationens bemærkninger:
Administrationen har ikke kunnet finde yderligere oplysninger om bygningens historik i Kommuneatlasset for Ringkøbing, som er gennemført i forbindelse med SAVE-registreringen i 1992.

Administrationen anbefaler, at der meddels tilladelse til ansøgte, da bygningerne ikke længere kan opretholdes deres bevaringsværdi. 

Hvis der gives afslag på ansøgningen, kan det kun ske på baggrund af et §14-forbud i henhold til Planloven. Dette indebærer, at kommunen inden for et år skal udarbejde en lokalplan, der fastslår, at bebyggelsen ikke må nedrives. Et sådant nedrivningsforbud medfører, at ejeren af bygningerne bliver forpligtet til at bevare dem i overensstemmelse med den nye lokalplan.

En sådan beslutning kan muligvis pålægge kommunen et erstatningsansvar.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planloven

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller at der meddeles tilladelse til nedrivning af bygningen som har en bevaringsværdi på 3. 

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

6: Badevej 17, Søndervig - Dispensation til parkeringsforhold

Sagsnr: 23-018398

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om der kan meddeles dispensation fra parkeringskravet i lokalplan nr. 370, på ejendommen Badevej 17, Søndervig. 

Ansøgning
Ringkøbing-Skjern Kommune har modtaget en ansøgning om en tilbygning til den eksisterende erhvervsejendom. Ansøgningen omfatter følgende: 

  • Tilbygning til stueetage på 22 m² trapperum med elevator
  • Ny overdækning ved indgang til trapperum i stueetage på 10 m².
  • Ny 1. sal på 154 m² erhvervsareal til kontor. 
  • Ny tagterrasse på 48 m² hvoraf 28 m² er overdækket. 

Tegninger til projektet er vedlagt som bilag 1. 

Ejendommen er omfatte af Lokalplan 370, som i § 8.4 - Parkering, bl.a. angiver, at der skal etableres 2 parkeringspladser pr. 50 m² kontor- og erhvervsareal. Dette medfører, at der er et krav om at etablere 8 parkeringspladser til det ansøgte projekt.

Der er søgt om dispensation fra lokalplanens parkeringskrav, således at der kun skal etableres parkeringspladser svarende til Ringkøbing-Skjern Kommunes parkeringsvedtægt, hvor kravet er det halve, altså 1 parkeringspladser pr. 50 m² kontor- og erhvervsareal.

Da det ikke er muligt at etablere flere parkeringspladser i tilknytning til ejendommen, er der også søgt om tilladelse til at købe de 4 parkeringspladser i kommunes parkeringsfond.

Administrationens bemærkninger
Administrationen har siden Lokalplan nr. 370, blev vedtaget i 2015, tolket og administreret lokalplanens parkeringskrav til kontor- og erhvervsareal som en afvigelse fra Ringkøbing-Skjern Kommunes parkeringsvedtægt, hvor kravet er 1 parkeringspladser pr. 50 m² kontor- og erhvervsareal.

Administrationen vurderer, at en dispensation, der medfører et parkeringskrav på 4 parkeringspladser for det aktuelle projekt, er i overensstemmelse med den tidligere praksis for ejendomme omfattet af Lokalplan nr. 370.

Administrationen ønsker fremadrettet at opnå kompetencen til at dispensere fra Lokalplan nr. 370, § 8.4 – Parkering, uden at sagerne behøver forelægges for Teknik- og Miljøudvalget. Kompetencen vil blive administreret i overensstemmelse med kommunens parkeringsvedtægt på 1 parkeringsplads pr. 50 m² kontor- og erhvervsareal. Andre afvigelser fra § 8.4 – Parkering, forelægges Teknik- og Miljøudvalget.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planlovens § 19 stk. 1

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

En dispensation til det ansøgte vurderes at være i tråd med Turismepolitikken 2023-2027 hvor følgende er beskrevet: 

Målsætning 1: Lokal og social bæredygtighed: Vi udvikler turismen i området til glæde for borgere og det lokale erhvervsliv

og 

Målsætning 3: Økonomisk bæredygtighed: Vi udvikler turismen i området, så turisme både på kort- og langt sigt bidrager til økonomisk velstand.

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget:

  1. at der meddeles dispensation fra Lokalplan nr. 370, § 8.4, således at parkeringskravet for tilbygningen reduceres fra 8 nye parkeringspladser til 4 nye parkeringspladser.
  2. at der gives tilladelse til at bygherren kan købe 4 parkeringspladser af Parkeringsfonden.
  3. at administrationen fremadrettet får kompetencerne til at dispensere fra Lokalplan 370, så parkeringskravet i lokalplanen administreres i overensstemmelse med kommunens parkeringsvedtægt på 1 parkeringsplads pr. 50 m² kontor- og erhvervsareal.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

7: Badevej 6 - 10, Søndervig - Dispensation fra byggelinjer i lokalplan

Sagsnr: 22-029498

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om der kan meddeles dispensation fra lokalplanens fastlagte byggelinjer, i forbindelse med opførelsen af en etageejendom på Badevej 6-10, Søndervig. 

Ansøgning
Ringkøbing-Skjern Kommune har modtaget en ansøgning om opførelse af blandet bolig- og erhvervsbyggeri på adresserne Badevej 6- 10, Søndervig. I den forbindelse er der søgt om dispensation fra Lokalplan nr. 370 til at overskride byggelinjerne mod Badevej og Lodbergsvej. Dispensationsansøgning er vedlagt som bilag 3.

Projektet indeholder i stueplan 5 ikke nærmere definerede erhvervsenheder til kontorer, butikker, restauranter, cafeer eller lignende, der kan indpasses i henhold til anvendelsesbestemmelserne i lokalplanen. På 1. sal indrettes 8 ferielejligheder.

Lokalplanen fastlægger i § 5.2 bl.a. nogle byggelinjer mod vejskel. Der må f.eks. ikke opføres bebyggelse nærmere Lodbergsvej end 5 m og nærmere Badevej end 3 m.

Projektet er placeret nærmere vejene end lokalplanen umiddelbar tillader og kræver derfor en dispensation. Bilag 1 viser med en blå skravering den del af byggeriet som overskrider byggelinjen.

Den del af bebyggelsen, som overskrider byggelinjen mod Badevej, omfatter udelukkende søjler, der understøtter altaner på 1. sal. Selve bygningskroppen (facaderne) overholder afstandskravet til Badevej, så der er plads på fortovet for den gående trafik samt til erhvervsenhedernes udearealer. Den del af bebyggelsen, som overskrider byggelinjen mod Lodbergsvej, er primært bebyggelse i én etage med større vinduespartier ind til en erhvervsenhed. Projekttegningerne er vedlagt som bilag 2.

Administrationens bemærkninger
Dette projekt har tidligere været fremlagt TMU d. 07-11-2023 i forhold til, at der blev søgt dispensation fra parkeringskrav i lokalplanen. Referat fra TMU mødet d. 07-11-2023 er vedlagt som bilag 4.

Projektet er placeret med udgangspunkt i den tidligere bygning, der lå på hjørnet af Lodbergsvej og Badevej. Administrationen vurderer, at byggeriet passer godt ind i lokalplanens intention om en harmonisk integration i landskabet, selvom det er placeret tætteres på vejskel end lokalplanen angiver.

Bygningen placering, hvor der er sikret en fri passage på fortovet på 2 m, harmonerer fint med fornyelsen af Lodbergsvej. Da fornyelsen af Lodbergsvej næsten lige er gennemført, forventes der ikke yderligere tilpasninger af vejforløbet, hvilket betyder, at den fastlagte byggelinje har mindre betydning for at sikre fremtidige vejudvidelser. Derfor vurderes det, at det vejteknisk og trafikalt kan godkendes.

Administrationen har over for ansøgeren understreget vigtigheden af at sikre et 2 m bredt fortov med fri passage for gående trafik uden bygningsdele, pullerter eller andet. Ansøgeren har tilkendegivet, at dette er muligt.

Der er ikke foretaget naboorientering i forbindelse med denne sagsbehandling, da overskridelsen af byggelinjerne vurderes at have mindre betydning for naboerne.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planlovens § 19 stk. 1

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

En dispensation til det ansøgte vurderes at medvirke til at sikre et mere attraktivt handels, strøg- og centerområde i Søndervig. 

Dette vurderes at være i tråd med Turismepolitikken 2023-2027 hvor følgende er beskrevet: 

Målsætning 1: Lokal og social bæredygtighed: Vi udvikler turismen i området til glæde for borgere og det lokale erhvervsliv

og 

Målsætning 3: Økonomisk bæredygtighed: Vi udvikler turismen i området, så turisme både på kort- og langt sigt bidrager til økonomisk velstand.

 

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at der meddeles dispensation til det ansøgte, med vilkår om, at der minimum er 2 m fortov mellem byggeriet/trappen og pullerterne.

 

BilagBeslutning

Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Niels Rasmussen kunne ikke tilslutte sig flertallets beslutning.

Kopier link til punktet  -   Print

8: Lyngbakken 1-3 og 2-4, Videbæk - Dispensation fra vejbyggelinjen

Sagsnr: 23-018499

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om der kan meddeles lovliggørende dispensation og dispensation fra den udlagte 5m. vejbyggelinje.

Dispensationen omfatter opførelse af 4 carporte med integreret udhus i tilknytning til rækkehusene på adresserne Lyngbakken 1A, 2A, 3C og 4B, jævnfør bilag 1.

Carporten på adressen Lyngbakken 4B er opført, og kræver derfor en lovliggørende dispensation.

Ansøgning
Ringkøbing-Skjern Kommune har modtaget en ansøgning om dispensation til at kunne placere 4 stk. carporte nærmere vejskel end den udlagte 5m. vejbyggelinje. Carportene opføres med en mindste afstand på 1,58m fra vejskel mod boligvejen Lyngbakken, jævnfør bilag 2. Carportene får hver et areal på 29m² inkl. udhus, og en højde på 2,5m, jævnfør bilag 3.

Området ved Lyngbakken er omfattet af lokalplan nr. 452 og er beliggende i delområde II. Lokalplanens §8.6 definerer at "Der må ikke etableres bebyggelse eller lignende indenfor byggelinjer på 5 m langs adgangsvejen og boligvejene, som vist på lokalplanens bilag 3" Det ansøgte kræver derfor en dispensation fra denne §.

Ansøger begrunder ansøgning om dispensation med, at de gerne vil imødekomme deres kommende lejeres ønske om at få carporte med udhus i direkte tilknytning til deres boliger, da dette vil kunne imødekomme praktiske behov. Det vil ikke være muligt for ansøger, at opføre de 4 carporte i tilknytning til boligerne, såfremt de skal overholde den lokalplanlagte 5m. vejbyggelinje.

Ansøger påpeger endvidere, at det er uhensigtsmæssigt hvis boligerne ikke kan få selvstændige carporte, og der argumenteres for, at rækkehusene bliver markant mere attraktive når der er mulighed for at parkere under tag, samt mulighed for opbevaring i umiddelbar tilknytning til boligerne.

Administrationens bemærkninger
Teknik- og Miljøudvalget har tidligere taget stilling til, at der kunne meddeles dispensation fra vejbyggelinjen ved de runde vendepladser i lokalplanområdet. Her kan der derfor placeres integrerede garager/carporte og sekundær bebyggelse ned til 2,5m fra vejskel ved vendepladserne, jævnfør bilag 4.

Det er administrations vurdering, at det ansøgte ikke vil have en markant indflydelse på omgivelserne indenfor lokalplansområdet. Dette begrundes med, at der i lokalplanens delområde I ved tæt-lav bebyggelse kan placeres sekundær bebyggelse nærmere vejskel end det der er tilladt i det ansøgte delområde II. 

Det skal desuden påpeges, at det tæt-lave boligområde ved Lyngbakken er placeret således at boligerne har facader og carporte ud mod en intern boligvej, og ikke direkte mod Lyngbakken. Dette adskiller sig fra åben-lav bebyggelse i delområdet, hvor vejbyggelinjen på 5m. er med til at sikre ekstra parkering foran carport eller garage.  

Administrationen vurderer endvidere, at det rent trafikalt ikke vil medføre problemer hvis carportene placeres som ansøgt. Dette begrundes ud fra, at der ikke skal bakkes direkte fra carportene og ud på Lyngbakken. Der vil forsat være mulighed for, at kunne orientere sig tilstrækkeligt når man skal køre ud fra den interne boligvej og ud på Lyngbakken. Det vil endvidere kunne være med til, at øge trafiksikkerheden i området, da carportene vil kunne reducere behovet for at parkere langsigtet på selve Lyngbakken, hvilket kan sikre overskueligheden og trafiksikkerheden i området. 

Det er administrationens genneralle vurdering, at rækkehuse med carporte i direkte tilknytning vil skabe nogle gode og attraktive tæt-lav boligområder. At kunne parkere i en carport med direkte adgang til boligen, vil sikre nogle praktiske behov for blandt andet beskyttelse af vejrforhold og skaber hermed noget bekvemmelighed for beboerne. Det vurderes derfor at kunne bidrage til den genneralle tiltrækningskraft for boligområdet. 

Hvis byggeriet ikke var omfattet af en lokalplan ville det overholder byggeretten i forhold til gældende Bygningsreglement 2018 (BR18)

Der har været foretaget naboorientering i området ved Lyngbakken, og der er i den forbindelse ikke kommet nogen indsigelser til det ansøgte.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Planlovens §19 stk. 1

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Administrationen vurderer, at hvis der skal sikres gode og attraktive udlejningsboliger vil det være optimalt, at der hertil kan opføres en carport, som sikrer mulighed for overdækket parkering ved de enkelte boliger. 

 

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at der meddeles dispensation til det ansøgte.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.

Kopier link til punktet  -   Print

9: Bredgade 80, Videbæk - Dispensation til altaner

Sagsnr: 23-014505

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljøudvalget skal tage stilling til, om der kan meddeles en lovliggørende dispensation fra bestemmelserne vedr. altaner i Lokalplan nr. 433 ved etageboligbyggeriet Bredgade 80-84, Videbæk.

Sagens oplysninger

Ringkøbing-Skjern Kommune gav den 26. november 2021 byggetilladelse til opførelse 3 punkthuse med i alt 38 lejligheder på ejendommene Bredgade 80, 82 og 84, 6920 Videbæk.

Ejendommen er omfattet af lokalplan nr. 433, som i § 6.3 angiver, at ’altanerne er de primære udvendige opholdsarealer til de enkelte lejligheder. Altanerne skal være minimum 2.5 m brede, være på minimum 10 m² og være uden gennem gang. Altanerne skal placeres og orienteres mod sydvest og/eller syd-øst’.

I sagsbehandlingen forud for byggetilladelsen, har administrationen vurderet, at altanerne er i overensstemmelse med lokalplanen. Det fremgår af tilladelsen, at der skal laves uigennemsigtige skærmvægge ved altanerne, så det sikres, at altanerne orienteres mod sydvest og/eller sydøst som angivet i lokalplanen.

Der er klaget til Planklagenævnet over kommunes afgørelse om at altanerne er i overensstemmelse med lokalplanen.

Planklagenævnet vurderer, at de tre altaner ikke er placeret mod sydvest og/eller mod sydøst. De tre altaner er derfor i strid med lokalplanens § 6.3, og altanerne kræver derfor dispensation.

Ansøgning

Ringkøbing-Skjern Kommune har på baggrund af Planklagenævnets afgørelse, modtaget en ansøgning om dispensation. Bilag 1.  

Af ansøgningen fremgår det blandt andet, at der ved altanernes placering er lagt vægt på, at altanerne er afskærmet med matteret glas mod nord for at begrænse indbliksgene fra altanerne.

Sagen har været sendt i naboorientering. Der er i den forbindelse kommet indsigelser. Bilag 2.

Administrationens bemærkninger

Administrationen har taget Planklagenævnets afgørelse og vurdering af altanernes placering til efterretning. Administrationen vurderer på baggrund heraf, at de altaner som er placeret nord for bygningskroppens midte afviger lokalplanens bestemmelse og kræver dispensation. Altanerne som kræver en dispensation er markeret med en rød cirkel på nedenstående billede. Den blå markering angiver det matteret glas, som begrænser udsynet/indblikket fra altanerne. (bilag 3)

Billedet viser bilag 3, med de 3 punkthuse med en rød markering af de altaner som kræver en dispensation. Blå markering angiver matteret glas

Administrationen vurderer, at afstanden fra de nærmeste naboer på Dalsvinget til etagebyggeriet er ca. 60 meter, og at 1. etage i byggeriet er omtrent i samme højde som stueplan på de nærmeste boliger på Dalsvinget. Der er desuden mange høje træer mellem etagebyggeriet og parcelhusene på Dalsvinget. Af denne grund vurderes det, at indbliksgenerne vil være minimale.

Administrationen har nøje overvejet ansøgningen om dispensation til placering af altaner mod øst og vest i dette boligområde og har taget hensyn til flere vigtige faktorer, herunder boligernes indretning, beboernes livskvalitet samt ønsket om at nyde udelivet og solen samt have en privat altan. Efter en grundig vurdering og hensyntagen til lokalplanen, beboernes interesser og de minimale gener, som altanerne nord for bygningskroppenes midte medfører, anbefaler vi at give en lovliggørende dispensation til altanerne.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Dispensation efter Lov om Planlægning § 19

Økonomi

Ingen bemærkninger.

Effektvurdering

Ingen bemærkninger.

Indstilling

Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at der meddeles dispensation til det ansøgte.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget drøftede kort sagen.

Niels Rasmussen begærede sagen i byrådet.

Kopier link til punktet  -   Print

10: Anmodning om igangsættelse af plangrundlag for et område til centerformål ved Svinget i Skjern.

Sagsnr: 23-016983

Sagsfremstilling

Formålet med dagsordenen er at igangsætte planlægningen for et område til centerformål ved Svinget og Nygade i Skjern.

Baggrund

Byrådet har afsat anlægsmidler til etablering af nye lokaler til ungdomsskolen i Skjern. Før dette kan realiseres, skal plangrundlaget ændres.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Den gamle byskole i Skjern har i årevis dannet ramme for ungdomsskolens aktiviteter. Dog blev byskolen sat til salg, hvilket har resulteret i en flytning af ungdomsskolen. I 2020 blev det af et flertal i Børne- og Familieudvalget besluttet at placere den nye ungdomsskole ved det tidligere slagteri på Svinget 1G, Skjern. Slagterigrunden, matrikel 597a, blev erhvervet af kommunen i starten af 2021. Tekniske undersøgelser af den eksisterende bebyggelse på Svinget 1G viste dog, at opgaven med at etablere en ny ungdomsskole inden for den afsatte anlægsramme ikke kunne realiseres. I mellemtiden blev ungdomsskolen forflyttet midlertidigt fra byskolen til Svinget 5. Det eksisterende bebyggelse på Svinget 5 har vist sig at være velegnede til ungdomsskolens aktiviteter. Dog er der en stor mangel på udearealer og plads for at samle alle ungdomsskolens aktiviteter ét sted. Kommunen har efterfølgende erhvervet Nygade 56 for at få tilstrækkeligt med plads til ungdomsskolens aktiviteter.

Ansøgning for Ungdomsskolen Skjern

Der søges om udarbejdelse af et plangrundlag, der kan muliggøre en permanent placering af Ungdomsskolen Skjern på Svinget 5, se vedlagte ansøgning.

For sikre tilstrækkeligt plads til ungdomsskolens aktiviteter har kommunen erhvervet Nygade 56, som er nabo til Svinget 5, og planlægger at sammenlægge de to matrikler. Kommunen påtænker at opføre en tilbygning (anslået 800-900 m2) til bevægelsesaktiviteter og evt. motorlære, på adressen Nygade 56. Tilbygningen vil være sammenhængende med den eksisterende bebyggelse på Svinget 5.

Ungdomsskolen stræber efter at integrere forskellige former for udendørsaktiviteter i projektet, herunder arealer med mulighed for boldspil, skaterbaner, område til knallert øvelser og opholdsområder. Udearealer skal etableres i forlængelse af ungdomsskolens aktiviteter, og vil være tilgængelig for alle.

Ansøgning for Svinget 1G

Derudover ønskes der en ny planlægning for Svinget 1G, som blev erhvervet af kommunen tilbage i 2020 til brug for ungdomsskolens aktiviteter. Dog har det vist sig at etablering af ungdomsskolen i området ikke kunne realiseres. Derfor ønskes der en ny planlægning for området, som eventuelt kan muliggøre opførelse af boliger.

Området:

Lokalplanområdet er beliggende i den nordlige del af Skjern. Denne bydel har gennem de seneste år gennemgået en betydelig udvikling, herunder etablering af flere boligområder. Lokalplanområdet afgrænses af erhverv på den nordlige og østlige side. Mod vest ligger der et boligområde under udvikling, og den sydlige del af området afgrænses af Bykirken og et aktivitetscenter. Selve lokalplanområdet består aktuelt af to boliger, et kompetencecenter, et autoværksted, ungdomsskolen og et nedlagt slagteri. Den sydøstlige del af planområdet adskilles fra resten af området af en bæk (Stampebæk). Området kan tilgås fra Svinget og Nygade.

Planforhold:

Størstedelen af området er omfattet af kommuneplanramme 39er015, der fastsætter områdets anvendelse til erhvervsformål. En mindre del af området er omfattet af kommuneplanramme 39ce121, der fastsætter områdets anvendelse til centerformål. Det ansøgte er ikke i overensstemmelse med kommuneplanen og vil kræve udarbejdelse af et tillæg til kommuneplanen, der udlægger hele området til centerformål.

Den sydøstlige del af projektområdet er omfattet af lokalplan 409, som giver mulighed for institution i form af senior-/servicecenter med mulighed for indretning af bl.a. cafe, fritidsaktiviteter og værksted. Resten af området er ikke omfattet af en lokalplan. De ønskede ændringer i området har administrationen vurderet til at være lokalplanpligtig. I forbindelse med planlægningen vil dele af den eksisterende lokalplan 409 blive aflyst.

Zoneforhold:

Området er beliggende i byzone. Ved lokalplanlægningen fastholdes området som byzone.

Miljøvurdering:

I forbindelse med planlægningen skal der gennemføres en screening af plangrundlaget.

Andre særlige forhold:

Støj:

Lokalplanområdet grænser op til et erhvervsområde og kan derfor være støjbelastet. Derudover kan ungdomsskolen også støje for de omkringliggende boliger. Disse forhold skal undersøges nærmere i planprocessen.

Vurdering og anbefaling:

Planlægningen kan bidrage til at skabe permanente og optimale rammer for ungdomsskolens varierende aktiviteter og behov.

I forbindelse med igangsætningen af en ny planlægning skal der indkaldes til en foroffentlig høring.

Administrationen anbefaler, at planlægningen igangsættes under forudsætning af:

  • At der udarbejdes en støjredegørelse for området og sikres de nødvendige støjafskærmende foranstaltninger for boligerne i området, og en fortsat og uændret aktivitet på det nærliggende erhvervsområde.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

  • Planloven
  • Lov om Miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)

Økonomi

Byrådet har afsat anlægsmidler til etablering af nye lokaler til ungdomsskolen i kommunens budget fordelt over årene 2023- 2025. Der er brugt midler til køb af hhv. Svinget 1G og Nygade 56.

Effektvurdering

En realisering af en ombygget og forbedre ungdomsskole på stedet vil bidrage til at indfri målsætningen i Børne- og familiepolitikken om, at ”Alle børn og unge har mulighed for at indgå i forskellige typer af fritids- og kulturfællesskaber samt faglige og digitale fællesskaber”

Samtidig skal det med lokalplansprocessen sikres, at ungdomsskolen kan sameksistere med både boliger og erhverv som naboer.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget anbefaler, at Økonomiudvalget godkender, at:

  • Planlægningen for et område til centerformål ved Svinget og Nygade i Skjern igangsættes, med udgangspunkt i overstående forudsætninger.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

11: Varmepulje til fælles varmeprojekter i landsbyer i Ringkøbing-Skjern Kommune

Sagsnr: 23-026731

Sagsfremstilling

Teknik- og Miljø Udvalget skal tage stilling til, hvorvidt der skal afsættes midler til en kommunal varmepulje til landsbyer, der arbejder med fælles varmeprojekter. Sagen sendes dernæst til Økonomiudvalget til godkendelse.  

Baggrund

Ringkøbing-Skjern Kommune har i 2022 udarbejdet en varmeplan, der består af en kortlægning af, hvor det kan være muligt at få omlagt fra olie- eller gasfyr til fjernvarme.

Til denne omstilling har Ringkøbing-Skjern Kommune fået en tillægsbevilling finansieret af bloktilskuddet fra staten på 1,2 mio. kr. En del af disse midler er gået til følgende:

  • Kommunen har yderligere støttet undersøgelser i 5 landsbyer, der har ønsket at finde ud af, om der er opbakning og mulighed for at gå videre med fælles varmeprojekter.

Der resterer ca. 875.000 kr. til det fortsatte arbejde med at understøtte og udvikle landsbyernes varmeforsyningsprojekter. Disse midler ønskes nu afsat til en varmepulje, som kan søges af lokale initiativgrupper, borger- og sogneforeninger og lokalråd.

Med en varmepulje på 875.000 kr., så vil der være mulighed for, at ca. 2-3  landsbyer – alt efter byernes størrelse - kan få lavet det nødvendige projekteringsarbejde samt få sendt projektet i udbud. Hvis projektet gennemføres, tilbagebetales udlægget til puljen, så andre landsbyer kan søge midlerne. Gennemføres projektet ikke, vil midlerne være tabt. Det er derfor vigtigt, at projektejer har indhentet interessetilkendegivelser, lavet indledende beregninger samt fået godkendt projektforslag, inden udarbejdelse af projektering- og udbudsmateriale sættes i gang. 

Status
Der er for nuværende 3 landsbyer, der afventer prisfald på varmeprojekterne (at projekterne bliver rentable) eller er i gang med yderligere beregninger. 1 landsby er så langt, at de på baggrund af indledende beregninger har fået lokal opbakning til at gå videre med at få lavet et projektforslag.

Retningslinjer for varmepuljen

Formål: Puljen har til formål at støtte udarbejdelse af projekterings- og udbudsmateriale for kommunalt godkendte varmeprojekter i kommunens landsbyer.

Hvad giver varmepuljen tilskud til?

  1. Udarbejdelse af projekterings- samt udbudsmateriale
  2. Tilbudsevaluering
  3. Indgåelse af kontrakt med leverandører

Betingelse for støtte:

For at kunne søge denne pulje, så er det en forudsætning:

  • At der foreligger et projektforslag, som er lavet i overensstemmelse med Varmeforsyningsloven og er godkendt af kommunen.
  • At projektejer overholder reglerne for indhentning af tilbud og udbudsreglerne.
  • At projektejer er indforstået med, at midlerne skal betragtes som et udlæg for omkostningerne til varmeprojektet, hvor midlerne tilbageføres til varmepuljen, såfremt projektet realiseres. Det betyder endvidere, at kommunen afholder udgifterne til projektet, hvis projektet opgives inden anlægsarbejdet er startet. Fra ansøgningstidspunktet må der maksimalt gå 2 år inden midlerne kommer i anvendelse.

Hvornår kan man søge?:

Puljen kan søges løbende og søges efter først-til-mølle-princippet.

Puljens størrelse:

Der er i alt 875.000 kr. i puljen. Puljen løber indtil den er brugt - dog senest indtil 2028.

Se mere i bilaget.

Lovgrundlag og juridisk vurdering

Varmeforsyningsloven. 

Cirkulæreskrivelse 2022-10-26 nr. 10081 om kommunal varmeplanlægning og projektgodkendelse. 

Økonomi

Der afsættes 875.000 kr. i en pulje til at understøtte og udvikle varmeprojekter i kommunens landsbyer. Midlerne tages fra de 1.2 mio. kr. statslige midler, der er blevet bevilget i 2022 til varmeplanlægning. 

Effektvurdering

Oprettelse af varmepuljen vil fungere som et udlæg for de landsbyer, som er klar til at få udarbejdet projekterings- og udbudsmateriale. Dermed vil puljen fjerne den økonomiske risiko fra de landsbyer, der ønsker at etablere fælles varmeanlæg. Det betyder også, at landsbyerne via licitation kan være mere sikre på at få lavet projektet til den rigtige pris.

Varmepuljen understøtter kommunens indsatser i henholdsvis politik for profilering og bosætning, klimapolitikken samt landdistriktspolitikken.

Indstilling

Administrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget indstiller til Økonomiudvalget at godkende oprettelsen af den kommunale varmepulje, som beskrevet ovenfor og i bilaget.

BilagBeslutning

Teknik- og Miljøudvalget anbefaler administrationens indstilling godkendt.

Kopier link til punktet  -   Print

12: Gensidig orientering

Sagsnr:

Sagsfremstilling

Ingen bemærkninger.

Bilag

Ingen bilag.

Beslutning

Teknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.

Der blev herudover orienteret om følgende:

  • Mødedeltagelse tirsdag den 30. januar 2024
  • KL´s Klima & Miljø Topmøde 11.-12. april 2024, København

Kopier link til punktet  -   Print

13: Underskriftsside

Sagsnr:

Bilag

Ingen bilag.

Kontaktoplysninger
Land, By og Kultur
Land, By og Kultur
Smed Sørensens Vej 1
6950 Ringkøbing