Referat: 24. juni 2025 kl. 13:00
Deltagere
- Ole Nyholm Knudsen
- Jørgen Byskov
- Hans Pedersen
- Irene Lund Pedersen
- Rita Byskov
- Niels Rasmussen
- Jens Jacob Østergaard
Referat
- Godkendelse af dagsorden
- Mulig bringeordning for forbrændingsegnet erhvervsaffald til AFLD
- Skolevænget 16, Borris - Ansøgning om udstykning og bebyggelse af grunde under 700 m²
- Høring vedrørende sektorkoblet anlæg ved Krageris i Ølgod
- Prioritering af lokalplaner og kommuneplantillæg
- Ansøgning om at beholde en gylletank på en nedlagt minkfarm.
- Budgetopfølgning pr. 31. maj 2025, Teknik- og Miljø
- Gensidig orientering
- Underskriftsside
Kopier link til punktet - Print
1: Godkendelse af dagsorden
Sagsnr:
BilagIngen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget godkendte dagsordenen.
Fraværende- Hans Pedersen ()
Kopier link til punktet - Print
2: Mulig bringeordning for forbrændingsegnet erhvervsaffald til AFLD
Sagsnr: 25-005600
SagsfremstillingNærværende dagsorden er udarbejdet på baggrund af et ønske fra udvalgsformand Ole Nyholm Knudsen om at behandle spørgsmålet om at etablere en kommunal bringeordning for forbrændingsegnet erhvervsaffald til AFLD.
En bringeordning er en ordning hvor virksomhederne selv sørger for at transportere deres affald til en udpeget plads eller anlæg. Et eksempel på en bringeordning er den eksisterende genbrugspladsordning.
Baggrund
Det fælles kommunale affaldsselskab AFLD må ikke modtage forbrændingsegnet erhvervsaffald direkte på deres anlæg i Tarm og Fasterholt. De må udelukkende modtage forbrændingsegnet affald fra de kommunale affaldsordninger.
Kommunens anvisningsret for forbrændingsegnet erhvervsaffald blev ophævet 1/1 2025 i forbindelse med selskabsgørelsen af de kommunale affaldsforbrændingsanlæg. Derfor blev kommunens anvisningsret til AFLD skrevet ud ved den seneste revidering af Ringkøbing-Skjern Kommunes Regulativ for Erhvervsaffald (byrådsmøde 18/6 2024).
Det vil sige, at hvor virksomheder i Ringkøbing-Skjern Kommune før 1. januar 2025 skulle aflevere alt deres forbrændingsegnede affald til AFLD's anlæg i Tarm og Fasterholt, kan de i dag frit vælge, hvilket modtageanlæg, de ønsker at benytte.
Hvis virksomheder, herunder nedrivere fra Ringkøbing-Skjern Kommune, skal kunne aflevere forbrændingsegnet affald på AFLDs anlæg, vil det derfor kræve, at Ringkøbing-Skjern Kommune etablerer en bringeordning for erhverv for forbrændingsegnet affald til AFLDs anlæg. En sådan ordning vil være frivillig for virksomheder at anvende.
Virksomhedernes adgang til modtageanlæg for forbrændingsegnet erhvervsaffald
Administrationen er på nuværende tidspunkt bekendt med 10 private modtageanlæg for forbrændingsegnet erhvervsaffald i kommunen og nærliggende kommuner.
De 10 anlæg dækker, efter administrationens vurdering, i høj grad Ringkøbing-Skjern Kommune, når administrationen ser på forskellige køreradier fra anlæggene (se bilag).
Det er administrationens vurdering, at dækningen er større i dag, end før 1. januar 2025, hvor alt forbrændingsegnet affald skulle køres til AFLD's anlæg i Tarm eller Fasterholt - selvom det har ændret sig hvilke dele af kommunen, der skal køre længst med affaldet.
Mulig bringeordning for forbrændingsegnet erhvervsaffald
Hvis Ringkøbing-Skjern Kommune skal etablere en kommunal bringeordning for forbrændingsegnet affald til AFLD's anlæg, skal den indskrives i regulativet for erhvervsaffald, og der skal beregnes en takst for ordningen. Rent formelt skal begge dele vedtages af Byrådet.
Af de øvrige fem AFLD-ejerkommuner har Herning, Ikast-Brande, Varde og Billund etableret en kommunal bringeordning til AFLD's anlæg.
Hvis en bringeordning ønskes implementeret, vil ændringen komme med i den kommende revidering af Ringkøbing-Skjern Kommunes Erhvervsregulativ. Den forventede mødedato for Teknik- og Miljøudvalget for denne dagsorden vil være 19. august 2025, og den vil derfra gå videre til Økonomiudvalget og Byrådet.
Taksten for en bringeordning for forbrændingsegnet erhvervsaffald skal fastsættes efter reglerne om markedspris.
Administrationen forventer, at AFLD kan stå for fastsættelse og opkrævning af taksten, som de gør i dag for andre af AFLD-ejerkommunerne.
Det skal understreges, at en bringeordning for forbrændingsegnet erhvervsaffald til AFLD ikke ændrer på, at virksomhederne, inklusive nedrivere, fortsat skal aflevere deres affald på forskellige modtageanlæg afhængigt af, om der er tale om affald til genanvendelse, forbrænding eller deponi.
Administrationens vurdering
Administrationen vurderer, at det ikke ligger i intentionen i lovgivningen at etablere kommunale bringeordninger for det forbrændingsegnede erhvervsaffald - intentionen har været at konkurrenceudsætte det forbrændingsegnede affald.
Der findes allerede en del private aktører på markedet - både indsamlere, entreprenører, modtageanlæg og forbrændingsanlæg, som administrationen forventer tilpasser sig de nye konkurrenceforhold. En kommunal bringeordning vil efter administrationens vurdering gå i konkurrence med de private aktører.
Lovgrundlag og juridisk vurdering- Bekendtgørelse om affaldsregulativer, -gebyrer og -aktører m.v. (affaldsaktørbekendtgørelsen)
- Bekendtgørelse om affald (affaldsbekendtgørelsen)
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget beslutter, om de ønsker at en kommunal bringeordning for forbrændingsgenet erhvervsaffald til AFLD's anlæg i Tarm og Fasterholt skal indarbejdes i det kommende regulativ for erhvervsaffald.
Bilag- Oversigt over dækning af Ringkøbing-Skjern Kommune fra private modtageanlæg for forbrændingsegnet erhvervsaffald med kørselsradius 25 km
- Oversigt over dækning af Ringkøbing-Skjern Kommune fra private modtageanlæg for forbrændingsegnet erhvervsaffald med kørselsradius 40 km
Teknik- og Miljøudvalget besluttede, at en kommunal bringeordning for forbrændingsegnet erhvervsaffald til AFLD's anlæg i Tarm og Fasterholt indarbejdes i det kommende regulativ for erhvervsaffald.
Fraværende- Hans Pedersen ()
Kopier link til punktet - Print
3: Skolevænget 16, Borris - Ansøgning om udstykning og bebyggelse af grunde under 700 m²
Sagsnr: 25-005546
SagsfremstillingAnsøgning
Der er søgt om landzonetilladelse til udstykning og opførelse af 3 mindre enfamiliehuse i et plan på ejendommen Skolevænget 16, Borris, 6900 Skjern - matr. nr. 16hc Borris Nørreland, Sdr. Borris.
Der er i dag et enfamiliehus på ejendommen, som ønskes nedrevet.
Der tilkøbes et areal på 346 m² fra grunden sydvest for ejendommen og der tilkøbes 370 m² fra grunden sydøst for ejendommen.
Grunden vil efter arealoverførslerne være på 1376 m².
Derefter ønskes ejendommen udstykket i 3 grunde med fælles adgangsvej på 239 m².
De 3 nye grunde vil få et areal på 392 m², 358 m² og 386 m².
Der opføres 3 mindre enfamiliehuse i 1 plan på 95 m² med tilhørende 25 m² carport med indbygget udhus.
På bilag nr. 1 ses luftfoto over området, arealoverførslen og udstykningen
På bilag nr. 2 ses boligbebyggelsen.
Administrationens bemærkninger
Såvel udstykningen som opførelse af 3 enfamiliehuse kræver en landzonetilladelse i henhold til
Planloven, da Borris by ligger i landzonen.
Der er ingen lokalplan for området.
Projektet er ikke i overensstemmelse med kommuneplanrammen 04bo009, hvor mindste grundstørrelse er på 700 m2.
Kommuneplanen er ikke bindende overfor borgeren, men kommunalbestyrelsen er forpligtiget til at
arbejde for kommuneplanens gennemførelse.
Arealet er i kommuneplanen beliggende inden for militærets støjkonsekvenszone. Administrationen vurderer ikke, at de 2 ekstra boliger påvirker formålet med konsekvenszonen, da arealet i
kommuneplanen er udlagt til boligområde og i dag er et boligområde
Projektet overholder desuden ikke byggeretten i Bygningsreglementet, idet boliggrunde skal være mindst 700 m² for overholdelse af byggeretten.
Ved en helhedsvurdering jf. BR 18 tages der stilling til, om en overskridelse af byggeretten kan tillades. Ved helhedsvurderingens første kriterie tages stilling til, om grundstørrelsen og byggeriet er sædvanligt for området. Her går det sædvanlige for områdets aktuelle udstyk forud for det sædvanlige for området der tilstræbes i kommuneplanen.
Grundstørrelsen vil afvige væsentligt fra det sædvanlige i området, da området omkring ejendommen består at større grunde og grønne arealer. Administrationen vurderer derfor, at afvigelsen vil påvirke boligområdet i negativ retning.
Administrationen vurderer ligeledes, at udstykningen og placeringen af husene er uhensigtsmæssigt disponeret, hvilket medfører, at de relativt små opholdsarealer får begrænsede muligheder for sollys. Ansøgningen er vedlagt et skyggediagram, som viser skyggepåvirkningerne på ejendommene, jf. bilag 3.
Udvalget har tidligere meddelt landzonetilladelse til lignende projekter i Borris med grundstørrelser under 700 m² på Moselundsvej 10 i 2022 og på Kirkevej 15 i 2023. I begge tilfælde var opholdsarealerne orienteret mod vest og sydvest, hvilket understøttede hensynet til funktionelle udearealer jf. bilag 4.
NaboorienteringDer er foretaget en naboorientering, og i den forbindelse er der ikke indkommet bemærkninger. Lovgrundlag og juridisk vurdering
Planlovens §35 stk. 1 samt §§ 187 - 195 i BR 18.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingUnderstøtter kommunes målsætning om at understøtte vækst og udvikling i landsbyer og
landdistrikter.
Administrationen indstiller til Teknik- og Miljøudvalget, at der meddeles afslag til det ansøgte.
Bilag- Bilag med luftfoto, arealoverførslen og udstykningen
- Bilag med bygningstegninger
- Bilag 3 - Skolevænget16_Solstudie
- Bilag 4 - vurdering i forhold til andre projekter
Et flertal i Teknik- og Miljøudvalget besluttede imødekomme ansøgningen.
Niels Rasmussen ønskede at følge administrationens indstilling.
Fraværende- Hans Pedersen ()
Kopier link til punktet - Print
4: Høring vedrørende sektorkoblet anlæg ved Krageris i Ølgod
Sagsnr: 25-013596
SagsfremstillingVarde Kommune har igangsat planlægningen af et sektorkoblet anlæg ved Krageris i Ølgod, bestående af et datacenter og et væksthusgartneri. Anlægget kræver tilslutning til elforsyning via jordkabel fra Ådum i Ringkøbing-Skjern Kommune. Varde Kommune er primær myndighed, mens Ringkøbing-Skjern Kommune er myndighed for kablets placering inden for kommunens grænser.
Der er nu igangsat høring om afgrænsningen af indholdet i miljøvurderingen af planerne og projektet.
Sagen forelægges med henblik på at:
- Teknik- og Miljøudvalget tager til efterretning, at Ringkøbing-Skjern Kommune er myndighed for projektets dele i kommunen.
- Udvalget beslutter, om der er bemærkninger til det udsendte afgrænsningsnotat for miljøvurderingen.
Projektet
Varde Kommune udarbejder plangrundlaget for et sektorkoblet anlæg med datacenter og drivhuse ved Krageris. Sektorkobling betegner samspil mellem anlæg og virksomheder fra forskellige sektorer – i dette tilfælde udnyttes overskudsvarme fra datacentret til opvarmning af drivhusene.
Planområdet omfatter ca. 175 ha ved Krageris nord for Ølgod og er beliggende mellem Ølgod Kommunes Plantage og Vognslund Plantage. Området ligger ca. 350 meter fra kommunegrænsen og ca. 5 km fra både Ådum og Hoven.
Projektet indebærer udbygning af infrastruktur, herunder veje, elforsyning, data, drikkevand og spildevand. De fleste forbindelser etableres fra syd – i Varde Kommune – dog vil elforsyningen blive etableret fra Ringkøbing-Skjern Kommune.
Lokalplanen vil give mulighed for følgende to etaper:
- Første etape (2026–2028): Etablering af datacenter og to drivhuse med driftsstart ultimo 2027 og primo 2028. Udførelsesfasen forventes igangsat primo 2026.
- Anden etape (2027–2029): Udbygning af det resterende datacenter og yderligere drivhuse med driftsstart i 2029.
Elforsyningen gennemføres også i to trin:
- Første trin (60 kV): Etablering af 60 kV-kabel fra Ådum.
- Andet trin (400 kV): Etablering af 400 kV-kabel fra Stovstrup i perioden 2027–2029.
Begge kabler føres gennem Ringkøbing-Skjern Kommune. Ansøgning om 60 kV-kablets placering er indsendt, mens 400 kV-forbindelsen endnu ikke er ansøgt. Placeringen af 400 kV-forbindelsen skal derfor ske i en senere proces. Se detaljer i vedlagte ansøgning.
Figur 1: Foreslået 60 kV kabeltracé (rød) mellem plan- og projektområde (gul) og N1’s transformerstation ved Ådum, der ligger ca. 4,7 km nordvest for plan- og projektområdet.
Planforhold
Varde Kommune er planmyndighed og udarbejder kommuneplantillæg, lokalplan og tillæg til spildevandsplanen for at muliggøre etableringen af anlægget med tilhørende faciliteter og forsyningsanlæg. Planerne miljøvurderes af Varde Kommune.
Ringkøbing-Skjern Kommune er som nabokommune berørt myndighed i forhold til planlægning og miljøvurdering.
Miljøvurdering af projektet (VVM)
Det sektorkoblede anlæg er beliggende i Varde Kommune, som derfor er primær myndighed for miljøvurdering af projektet (VVM-myndighed). Ringkøbing-Skjern Kommune er myndighed for de dele af 60 kV-kablet, der ligger i kommunen, og skal derfor meddele VVM-tilladelse til denne del.
Det er aftalt, at Varde Kommune og Ringkøbing-Skjern Kommune gennemfører miljøvurderingen som en samlet myndighedsproces, hvor Varde Kommune er koordinerende myndighed.
Den videre proces
På vegne af begge kommuner har Varde Kommune sendt et afgrænsningsnotat i offentlig høring. Formålet er at fastlægge rammerne for indholdet i den kommende miljørapport.
Efter høringsfristens udløb behandles indkomne bemærkninger, og rammen for miljørapporten fastlægges i en såkaldt udtalelse. Derefter udarbejdes planforslag og en samlet miljørapport. Den samlede miljørapport skal behandles politisk i begge kommuner, inden de sendes i offentlig høring.
Såfremt planerne vedtages endeligt i Varde Kommune, kan Ringkøbing-Skjern Kommune meddele tilladelse til 60 kV-kablet.
Administrative bemærkninger
Administrationen anbefaler, at Teknik- og Miljøudvalget tager til efterretning, at Ringkøbing-Skjern Kommune er myndighed for 60 kV-kablet.
Administrationen har bidraget til afgrænsningsnotatet og fået indarbejdet relevante faglige input. Administrationen har haft særligt fokus på:
- Landskabelig påvirkning: Vurdering af visuelle påvirkninger, herunder fra nærliggende boliger.
- Naturhensyn: Kabelplacering skal tage hensyn til beskyttede naturtyper m.v.
- Lavbundsarealer: Kabelplacering må ikke forhindre fremtidige lavbundsprojekter.
- Trafikale forhold: Adgang til området sker primært fra syd via Herningvej og Kragerisvej, som udbygges i nødvendigt omfang.
Etablering af en fremtidig 400 kV-forbindelse fra Stovstrup vil indgå i projektets anden fase. Denne forbindelse vil omfatte et jordkabel og en transformerstation. Transformerstationen skal formentlig placeres i nærheden af Stovstrup. Administrationen er i dialog med ansøger og Energinet om mulig placering. Der foreligger endnu ingen konkret ansøgning. Først ved modtagelse af en konkret anmodning kan en eventuel planlægningsproces fastlægges.
Lovgrundlag og juridisk vurderingPlanloven
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM)
Ingen bemærkninger.
EffektvurderingDatacentret udgør en større erhvervsvirksomhed, og placeringen understøtter erhvervsudviklingen i området. Der er tale om et større energiforbrugende anlæg, med en placering forholdsvis tæt på 400 kV-stationen i Stovstrup. Planlægningen og det efterfølgende anlæg giver mulighed for et stort lokalt forbrug af grøn strøm, hvilket stemmer godt overens med kommunens fokus på, at skabe lokalt forbrug af grøn strøm i kobling med produktion af grøn strøm.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget beslutter:
- At tage til efterretning, at Ringkøbing-Skjern Kommune er myndighed for projektets dele i kommunen.
- At Ringkøbing-Skjern Kommune ikke har yderligere bemærkninger til afgrænsningsnotatet for miljøvurderingen end angivet under administrative bemærkninger.
Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling.
Fraværende- Hans Pedersen ()
Kopier link til punktet - Print
5: Prioritering af lokalplaner og kommuneplantillæg
Sagsnr: 22-016291
SagsfremstillingLokalplanlisten fremsendes med henblik på politisk prioritering.
Lokalplanlisten er blevet ajourført siden sidste politiske prioritering, som skete i udvalget den 25. marts 2025.
Siden sidste prioritering har kommunen modtaget to nye ansøgninger om planlægning, henholdsvis etagebyggeri ved Byskellet i Ringkøbing og for boliger i Faster-Astrup. Dertil kommer, at det aktuelt er under afklaring om planlægning for biogasanlæg ved No skal genoptages grundet afventende afgørelse fra Planklagenævnet. Endvidere er bearbejdningsfasen for sol-og vindmølleprojektet Hemmet-Sdr.Vium afsluttet, og GreenGo har valgt at trække deres ansøgninger tilbage for sol- og/eller vindmølleprojekterne Hemmet-Sdr.Vium, Stoustrup og Vennervej.
Endvidere har Byrådet den 17. juni besluttet, at tre sol- og/eller vindmølleprojekter skal have højere prioritet, men dog afventer politisk beslutning om næste step i planprocessen . De tre projekter er henholdsvis Heimdal, Kjelstrup og Kirsebærmosen, hvor det i bilaget til dagsordenspunktet er noteret, at projekterne afventer politisk beslutning om proces, hvor projekterne fortsat er markeret med prioritet 3.
Administrationen arbejder aktuelt med 28 igangværende lokalplansager. Siden sidste prioritering i slutningen af marts er to sager rykket fra prioritet 2 til prioritet 1 som en igangværende plansag. Det drejer sig om henholdsvis planlægning for boliger på Blomstermarken, Spjald og vindmøller ved Fjaldene, som nu er i bearbejdningsfase. To sager fra sidste prioritering har dermed fortsat prioritet 2. Indenfor de kommende tre måneders tid forventer administrationen, at der er mulighed for at igangsætte yderligere et par nye sager, hvormed der også er behov for politisk beslutning om, hvilke sager, der snarest skal prioriteres (prioritet 2).
Prioriteringsprincipper:
Der sondres mellem disse prioriteringskategorier:
Haster Undtagelsesvist kategoriseres en plan som en haster. Arbejdes med kontinuerligt og har fortrinsret fremfor andre sager. Der kan eventuelt udarbejdes tidsplan med ekstraordinære politiske møder.
1. prioritet - igangværende: Arbejdes med kontinuerligt fra administrationens side.
2. prioritet - kommende: Behandles pt. ikke, men er de næste i rækken, som administrationen løbende igangsætter arbejdet med, når der er ledige ressourcer.
3. prioritet - afventende: Sager som er nedprioriteret pt. og afventer enten ressourcer, ansøgers tilbagemelding eller afventer noget tredje.
Opmærksomhedspunkt
Hvis der fra politisk side er et ønske om at opprioritere en sag, er det nødvendigt at anden/andre sager nedprioriteres af hensyn til arbejdsbyrden i administrationen.
Bemærkninger til prioriteringen
Prioritering af en sag beror på flere faktorer, foruden de tilfælde, hvor kommunen har lokalplanpligt:
Ansøgningstidspunktet
Politiske signaler, herunder sagens betydning for udvikling af kommunen
Ledige medarbejderressourcer
Administrationens forslag til nye prioriteter
Haster
Administrationen anbefaler ikke, at nogen af de nye ansøgninger bør være hastesager.
1. prioritet igangværende
Administrationen anbefaler ikke, at nogen af de nye ansøgninger bør få prioritet 1.
I øvrigt behandles planlægningsforespørgsler løbende med henblik på eventuel ansøgning. Der bruges en del ressourcer på behandling af forespørgsler.
2. prioritet kommende
Administrationen lægger op til, at planlægningen for begge boligprojekter, i hhv. Ringkøbing og Astrup får prioritet 2.
3. prioritet afventende
Administrationen anbefaler ikke, at nogen af de nye ansøgninger bør få prioritet 3.
Under prioritet 3 er der 10 kommunale planer, der afventer ressourcer eller afventer andet. For et par af de kommunale planer gælder, at planerne først skal gennemgås og suppleres/ erstattes af mere opdaterede initiativer. 5 eksterne ansøgninger fra sidste prioritering afventer ansøger/andet. 2 ansøgning fra eksterne afventer ressourcer. Dernæst afventer 8 sol-/vindmølleprojekter fornyet politisk prioritering i forsommeren 2026.
Andre ressourcekrævende arbejdsområder og opgaver i planafdelingen:
Byggemodning og jordforsyning
Planarbejde relateret til Grøn Trepart
Matrikulære sager, fleksboligtilladelser og § 42 påtegninger
Bygningsforbedringssager
Campingsager
Stillingstagen til diverse høringer og lignende
Varmeprojekter
Forespørgsler
Ifølge Planloven har kommunen en lokalplanpligt. Det vil sige, at kommunen har pligt til snarest at udarbejde en lokalplan, når et ansøgt projekt er i overensstemmelse med kommuneplanen og uden en gældende lokalplan passende med kommuneplansrammen.
Med ordet "snarest" menes, at Byrådet, så hurtigt det er muligt, skal tage initiativ til at udarbejde
et lokalplanforslag, og senest 1 år efter modtagelse af ansøgningen have offentliggjort et
lokalplanforslag.
Planloven giver kommunen adgang til at anmode ansøger om at være behjælpelig med udarbejdelse af forslag til lokalplanen, når kommunen har lokalplanpligt.
Det skal bemærkes, at mange lokalplaner kræver udarbejdelse af et kommuneplantillæg, og
derfor ikke er omfattet af ovennævnte forpligtigelse.
Har kommunen ikke pligt til at udarbejde lokalplanen beror det på en frivillig aftale mellem ansøger og kommunen, at ansøger er behjælpelig med udarbejdelse af plangrundlaget.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at Teknik- og Miljøudvalget drøfter og godkender lokalplanprioriteringsliste juni 2025.
BilagBeslutning
Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling med den ændring, at boliger i Faster-Astrup rykkes op som prioritet 1.
- Hans Pedersen ()
Kopier link til punktet - Print
6: Ansøgning om at beholde en gylletank på en nedlagt minkfarm.
Sagsnr: 25-010424
SagsfremstillingEjer af ejendommen Nr. Vognbjergvej 17, 6900 Skjern, ønsker at bevare den eksisterende gyllebeholder (3.000 m³ med teltoverdækning, opført i 2015) efter nedrivning af minkhallerne.
Ejendommen er på 4,5 ha og ikke registreret som landbrug. Ansøger ejer desuden:
- Uglbjergvej 8, en tidligere minkfarm med 59 ha omdriftsareal
- En bygningsløs ejendom med 10,7 ha
Når minkfarmen er fjernet vil matriklen (Nr. Vognbjergvej 17) blive lagt ind under ejendommen Uglbjergvej 8, 6900 Skjern. (hvorfra den oprindelig er udstykket)
Bygningsoversigt
Administrationens bemærkninger til ansøgningen:
Miljøgodkendelsen fra 2014 stiller krav om, at gyllebeholderen fjernes uden udgift for kommunen, når den ikke længere bruges til formålet.
Beholderens kapacitet overstiger behovet for Nr. Vognbjergvej 17 alene. Ansøger har dog samlet set 74,2 ha omdriftsarealer, og konsulenten har fremlagt beregninger, der viser et gyllebehov på 2.640–3.870 tons afgasset gylle afhængigt af sædskifte.
Kommunen vurderer, at beholderen ikke er nødvendig for driften af Nr. Vognbjergvej 17 alene og kræver derfor landzonetilladelse jf. planlovens §35, stk. 1.
Kapaciteten anses dog for at være i overensstemmelse med det samlede areal på 74, 2 ha. Under hensyntagen til den fortsatte planteproduktion vurderer administrationen, at der fortsat er grundlag for, at beholderen kan forblive på ejendommen.
Lovgrundlag og juridisk vurderingPlanlovens §35, stk. 1.
ØkonomiIngen bemærkninger.
EffektvurderingDen eksisterende gylletank med beplantning, vil ikke ændre landskabet væsentligt, selvom hallerne fjernes.
IndstillingAdministrationen indstiller, at der meddeles landzonetilladelse til gyllebeholderen.
BilagBeslutningEt flertal i Teknik- og Miljøudvalget godkendte administrationens indstilling på vilkår af, at der beplantes hele vejen rundt om gyllebeholderen, når de øvrige bygninger fjernes.
Niels Rasmussen kunne ikke tilslutte sig beslutningen.
Fraværende- Hans Pedersen ()
Kopier link til punktet - Print
7: Budgetopfølgning pr. 31. maj 2025, Teknik- og Miljø
Sagsnr: 24-024911
SagsfremstillingAdministrationen fremsender budgetopfølgningen pr. 31. maj 2025 for Teknik- og Miljøudvalgets driftsområde til orientering. Budgetopfølgningen er udarbejdet med udgangspunkt i de korrigerede budgetter for 2025 eksklusiv overførsler fra tidligere år. Et mer- eller mindre forbrug er således udtryk for, om der bruges mere eller mindre af indeværende års budget.
Budgetopfølgningen viser et samlet mindre forbrug på 5 mio. kr. Budgetopfølgningen for det skattefinansieret område viser et merforbrug på 1 mio. kr. Der forventes et mindre forbrug på det brugerfinansieret område med 6 mio. kr.
Den månedsvise udvikling fremgår af nedenstående oversigt:
Budgetopfølgningen fordeler sig således:
På det skattefinansieret område forventes der et samlet merforbrug på 1 mio. kr. Der forventes fortsat et samlet mindre forbrug på Trafik og Vej på 1 mio. kr. og er et forventet mindre forbrug på Kollektiv Trafik jf. udmelding fra Midttrafik.
Det forventede merforbrug med 2 mio. kr. på Natur, Land og Vand skyldes:
- Skadedyrsbekæmpelse (rotter) 1,3 mio. kr.
- Miljøområdet - mindre indtægter tilsyn 0,4 mio. kr.
- Renovering af legeplads Momhøje 0,3 mio. kr.
De forventede merudgifter og mindre indtægter finansieres af overførte midler fra tidligere år. Det bemærkes, at det kan blive nødvendigt at ændre taksten for 2026 vedrørende skadedyrsbekæmpelsen.
På det brugerfinansierede område er forventningen uændret i forhold til sidste budgetopfølgning
Lovgrundlag og juridisk vurderingIngen bemærkninger.
ØkonomiViden & Strategi, Økonomi har ingen bemærkninger.
EffektvurderingIngen bemærkninger.
IndstillingAdministrationen indstiller, at budgetopfølgningen pr. 31. maj 2025 tages til efterretning.
BilagIngen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget tog budgetopfølgningen til efterretning.
Fraværende- Hans Pedersen ()
Kopier link til punktet - Print
8: Gensidig orientering
Sagsnr:
SagsfremstillingIngen bemærkninger.
BilagIngen bilag.
BeslutningTeknik- og Miljøudvalget tog orienteringen til efterretning.
Der blev orienteret om følgende:
- Status på Grøn Trepart
- Rekreativt område ved nyt boligområde, Birkvej, Skjern
- Skjern Å og Hestholm Sø
- Hans Pedersen ()
Kopier link til punktet - Print
9: Underskriftsside
Sagsnr:
BilagIngen bilag.
Fraværende- Hans Pedersen ()
